eitaa logo
انجمن‌دانشجویی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع
466 دنبال‌کننده
363 عکس
26 ویدیو
140 فایل
«کانال‌متعلق‌به‌انجمن‌علمی‌دانشجویی‌تاریخ‌‌اسلام‌و تشیع‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌است» دبیرانجمن‌ @z_kabiri (کبیری‌پور) اعضای‌انجمن: خانم‌ها‌ احسانی، تیموری‌مقدم‌، حیدرپور آقایان: علی‌نژاد و‌ قدرتی لینک‌گروه‌تاریخ: 👇🏻 http://B2n.ir/z96573
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 اطلاع‌رسانی 🔹یک برای دانشجویان و اساتید دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب در راستای گسترش همکاری‌های علمیِ دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب در تاریخ چهارم اسفند ماه ۱۴٠۱ مقارن با دومین روز از ماه شعبان‌المعظم، پیش‌نویس تفاهم‌نامه بین دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب و گروه تاریخ کلیة التربیة دانشگاه واسط عراق با حضور مسئولین هر دو دانشگاه جهت راه‌اندازی مجله‌ی مشترک بین‌المللی با عنوان «دراساة التاریخیة و الحضاریة» به امضا رسید. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔷 معرفی فصلنامه‌ی أضواء الحضارة الإسلامیة 🌀 مجله‌ی أضواء الحضارة الإسلامیة به همت دانشگاه ادیان و مذاهب با هدف ترویج پژوهش‌های مرتبط درحوزه‌ی تاریخ تمدن اسلامی و تشیع در راستای رفع ابهام‌ها و شبهات تاریخی راه‌اندازی شده است. این نشریه با سردبیری دکتر مهدی فرمانیان، در تلاش است با فراهم آوردن بستری مناسب جهت انتشار مقالات علمیِ دانشجویان و اساتید، گام مؤثری در ارتقای سطح کیفی مطالعات تاریخی برداشته و درصدد دریافت مجوز علمی‌ است. 🌐لینک فصلنامه https://arj.urd.ac.ir/ 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 📃فراخوان نگارش مقاله علمی 📌فصلنامه‌ی أضواء الحضارة الإسلامیة دانشگاه ادیان و مذاهب 🔘محورهای ارائه‌ی مقالات ✳️مطالعات مرتبط با حوزه‌ی تاریخ تمدن: 1⃣ تاریخ‌ تمدن 2⃣ تمدن نوین اسلامی 3⃣ تاریخ دولت‌های اسلامی 4⃣ تاریخ اجتماعی و تحولات اجتماعی تمدن‌ساز 5⃣ تاریخ تمدن اسلامی در نگاه دیگران امتیازات چاپ مقاله در این فصلنامه: 🔸 پرداخت حق‌الزحمه به مؤلفین 🔹 بررسی و ارزیابی سریع مقالات 🔸 احتساب نمره‌ی کلاسی برای دانشجویان دکتری 🔹 معادل‌سازی برای آزمون جامع و معافیت از آن 🔸 افزایش نمره‌ی پایان‌نامه در جلسه‌ی دفاع (در صورت چاپ یا ارائه‌ی پذیرش قبل از دفاع) 🔹 معرفی و انتخاب مؤلف مقاله به عنوان پژوهشگر برتر در هفته‌ی پژوهش متناسب با تعداد مقالات 🔸 و دیگر امتیازات علمی‌پژوهشی 🔰 ارسال مقاله در حوزه‌ی مطالعات تاریخی برای تمام دانشجویان، اساتید و پژوهشگران امکان‌پذیر است. 🔰 مقالات به زبان عربی دریافت می‌شود و امکان ارسال به زبان فارسی نیز وجود دارد و مقالات ارسالی برای درج در مجله به زبان عربی ترجمه خواهد شد. 🌐 لینک فصلنامه: https://arj.urd.ac.ir/ برای ارتباط با مجله با این شماره تماس بگیرید: 02531711412 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 اطلاع‌رسانی 🔰 بسیج دانشجویی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده قصد برگزار میکند: 🔹جایگاه تمدنی قم در تراث شیعه 🔸سخنران: حجة الاسلام قنبریان ⏰زمان: ۶ اسفندماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۹ 🏢مکان: اندیشکده‌ی قصد 🌐پیوند شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/ali_35135/qasdway 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noormags-بررسی_علل_ورود_علمای_شیعه_به_دربار_صفوی-1395339_2520249.pdf
543.6K
🔹عنوان مقاله: بررسی علل ورود علمای شیعه به دربار صفوی ✍🏻 نویسندگان: محمدجواد ورعی دکتر حمیدرضا بیگدلی سیده مریم موسوی 📌چکیده‌ی مقاله: تأسیس حکومت صفوی با به رسمیت شناختن مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی ایران و دعوت رسمی شاهان از علمای شیعی برای مهاجرت به ایران، با توجه به شرایط سخت و خفقان این علما در خارج از ایران، زمینه‌ی مناسبی را برای مهاجرت آنان فراهم نمود. همکاری علما با دربار صفوی بسترساز طرح مسئله‌ی «جواز و عدم جواز همکاری با حکومت بر مبنای فقه شیعی» شده بود. نتایج پژوهش نشان می‌دهد علمای شیعی بر مبنای ضرورت فقهی و منافع دینی‌مذهبی با حکومت صفوی همکاری کردند. زیرا فراهم شدن این فرصت مناسب موجب می‌شد آنان مهم‌ترین مبانی سیاسی، علمی‌فرهنگی و عقیدتی شیعه را احیاء، اجرا و تداوم بخشند که البته این همکاری هرگز نشان از مشروعیت‌بخشی به حکومت صفوی از سوی عالمان نبوده است. این پژوهش ابتدا اندکی به مسئله‌ی همکاری و عدم همکاری با حکومت بر مبنای فقه شیعی می‌پردازد تا از رهگذر این مسئله، توان بهتری در شفافیت دلایل علما از همکاری با حکومت بیابیم. در ادامه، دلایل یافته شده را طی سه محور و رویکرد کلی علل سیاسی، علمی‌فرهنگی و عقیدتی بیان می‌کند، لذا هدف این پژوهش با تکیه بر منابع و به شیوه‌ی توصیفی‌تحلیلی، بررسی علل ورود علما به دربار و همکاری با شاهان صفوی است. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ در خصوص حضور و غیاب کلاس های آموزشی و زنگ پژوهش ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🔷🔶 غیبت بیش از ۳ جلسه در کلاس های آموزشی موجب حذف ماده درسی خواهد شد، اسامی دانشجویان حذف شده در دو نوبت (اواخر اسفند و اواخر خرداد) به اطلاع دانشجویان خواهد رسید 🔷🔶 غیبت بیش از ۳ جلسه در کارگروه زنگ پژوهش به منزله غیبت در یک جلسه درسی آموزشی و همچنین منجر به اعمال محدودیت جهت انجام امور پایان نامه و یا فراغت(برای دانشجویان آموزش محور) می گردد . 🆔 @facultyofhistort ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 📌کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع وابسته‌به‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌دانشگاه‌ادیان‌و‌مذاهب موضوعاتی که در کانال مطرح خواهد شد: 🔹معرفی 🔸معرفی 🔹معرفی 🔸معرفی 🔹بیان و 🔸معرفی 🔹اطلاع‌رسانی برنامه‌های دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب 🔸اطلاع‌رسانی کرسی‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌های علمی پژوهشی همسو با تاریخ که در مراکز علمی پژوهشی برگزار می‌شود. 🔅تاریخ‌پژوهان گرامی شما نیز رسانه‌ی انجمن بوده و کانال انجمن را به تاریخ‌پژوهان و دوست‌داران تاریخ معرفی نمایید. 💠انجمن‌علمی‌‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 اطلاع‌رسانی به گزارش روابط عمومی دانشگاه، بر اساس توافقات صورت گرفته در سال گذشته میان دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه واسط عراق و معاونت پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص انتشار مشترک یک نشریه بین‌المللی با موضوع تاریخ، رئیس دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه واسط جناب دکتر محمد حسین علی السویطی به همراه هیئتی از دانشگاه واسط عراق با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب تفاهم‌نامه همکاری، انتشار نشریه را امضا کردند. حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب در این دیدار ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های علمی میان دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه‌های عراق مخصوصا دانشگاه واسط با استقبال از طرح انتشار نشریه بین‌المللی عنوان کرد، لازم است فعالیت‌های پژوهشی مشترک گسترش یابد و انتشار این نشریه مشترک می‌تواند آغاز این همکاری‌های علمی در حوزه‌ی پژوهشی باشد. بر اساس این گزارش، در این نشست رئیس دانشکده‌ی تاریخ جناب آقای دکتر سید محمد حسینی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد مهدی حسین پور رئیس واحد نشریات و حجت‌الاسلام و المسلمین حامد شاه رفعتی مدیر کل امور بین‌الملل از دانشگاه ادیان و مذاهب نیز حضور داشتند. این نشریه در حوزه‌ی مطالعاتی تاریخ و به زبان عربی منتشر خواهد شد. 🌐لینک کامل خبر https://urd.ac.ir/fa/40985/ 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noormags-بررسی_سبک_سیاست_نامه_نویسی_در_ایران_با_تاکید_بر_سیاست_نامه_خواجه_نظام_الملک-1615620.pdf
427.7K
🔹 معرفی مقاله: بررسی سبک سیاست‌نامه نویسی در ایران با تاکید بر سیاست‌نامه‌ی خواجه نظام الملک ✍🏻 نویسندگان: دکتر حمیدرضا بیگدلی سیده مریم موسوی 📌چکیده‌ی مقاله: پیشینه‌ی سیاست‌نامه‌نویسی در ایران به پیش از سقوط حکومت ساسانی و پیش از ورود اسلام به این کشور بوده است. به طور کلی سیاست‌نامه‌ها، نوشته‌هایی‌ هستند که راهکارهایی برای حفظ حکومت و جلوگیری از تضعیف آن را به حاکمان یادآوری می‌کردند. شیوه‌ی رایج نگارش این کتاب‌ها به حالت پند و اندرز به حاکمان با تلفیقی از داستان‌ها، مثل‌ها، روایات و احادیث بوده است. خواجه نظام‌الملک وزیر دو تن از پادشاهان سلجوقی به نام آلپ ارسلان و ملکشاه بود که در سال ۶٠۸ ه. ق به دنیا آمد و به دستور ملکشاه سلجوقی کتاب سیرالملوک را در ۵٠ فصل با نثری روان نگاشت. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 با عرض سلام و احترام به اطلاع می‌رساند یکی از ماموریت‌های انجمن، ارتقای سطح دسترسی دانشجویان محترم به مقالات اساتید محترم دانشکده‌ی تاریخ است. لذا از اساتید بزرگوار خواهشمندیم برای بهره‌مندی و استفاده‌ی دانشجویان، در صورت امکان و صلاحدید مقالات خود را به آیدی زیر ارسال نمایند، تا برای دسترسی بهتر و سریع‌تر دانشجویان، در کانال بارگذاری شود. پیشاپیش از همکاری شما سپاسگزاریم. آیدی 👈🏻 @z_kabiri 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅 💠جهت‌ارتباط‌با‌اعضای‌انجمن‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع 🔅آیدی آقای صادق سعیدیان دبیر انجمن 🔹@saeedian_urd_ac_ir 🔅آیدی سرکار خانم حسین‌مردی مسئول مجله و رسانه‌ی انجمن 🔹@mardi_cyber 🔅آیدی آقای اسماعیل مردانی مسئول اردویی انجمن 🔹@Emardani61 🔅آیدی خانم زهرا کبیری‌پور مسئول نشست‌ها و کرسی‌های علمی‌ترویجی و مسئول محتوایی کانال انجمن 🔹 @z_kabiri 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noormags-شاخصه_های_عرفان_مثبت_از_نگاه_عارفان_بر_جسته_مسلمان-1079550.pdf
2.83M
🔹عنوان مقاله: شاخصه‌های عرفان مثبت از نگاه عارفان برجسته‌ی مسلمان ✍🏻 نویسندگان: دکتر علی آقانوری دکتر حمیدرضا بیگدلی 📌چکیده‌ی مقاله: آیا می‌توان تعالیم عرفان و تصوف اسلامی و آموزه‌های صوفیانه را به حقیقی و غیرحقیقی، یا مثبت و منفی تقسیم کرد و وجه تمایزی برای عرفان مثبت از منفی قائل شد؟ اگر پاسخ مثبت است وجه تمایز آن کدام است؟ نوشتار حاضر درصدد پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها است. بر اساس یافته‌های نگارندگان مقاله، عارفان برجسته‌ی اسلامی همواره بر نکاتی تأکید داشته‌اند که آن‌ها را می‌توان عناصر قوام‌بخش و وجه ممیزه‌ی عرفان حقیقی و مثبت از عرفان غیرحقیقی و منفی دانست. چهار عنصر اصلی شریعت‌محوری، خلوص، ریاضت مشروع ولایت از وجوه این تمایز است. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
JIS_Volume 8_Issue 16_Pages 27-56.pdf
6.7M
🔹عنوان مقاله: تطور تاریخی مفهوم «اهل‌البیت» از قرن اول تا هفتم هجری ✍🏻 نویسندگان: دکتر سلیمه سایری دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی دکتر محمدحسن نادم دکتر الیاس عارف‌زاده 📌چکیده‌ی مقاله: تعبیر «اهل‌البیت» یکی از تعابیر کلیدی در شناخت آموزه‌های شیعی است، این تعبیر در طول تاریخ دچار تطور مفهومی شده است. علت این تطور تأثیر کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن در حوادث تاریخ است. در نوشتار حاضر، تطور مفهومی این تعبیر در هفت قرن نخست هجری و در چهار دوره‌ی نبوی، خلفای راشیدین، خلافت اموی و خلافت عباسیان بررسی می‌شود. به نظر می‌رسد در تمام دوره‌ها مفهوم «اهل‌البیت» میان معنای لغوی، قبیله‌ای، عقیدتی و دینی داد و ستد می‌شده است. سرانجام در قرن هفتم هجری مفهوم حقیقی «اهل‌البیت» در معنای اصطلاحی‌ای که پیامبر(ص) تبیین کرده بود استقرار می‌یابد. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety