eitaa logo
پژوهش های اصولی
282 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
701 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۵۸ #قیاس_اولویت ۲ #مفاهیم_همسو #تنقیح_مناط 🖋 تنقیح مناط و قیاس اولویت، شباهت بسیار زیادی
۵۹ ۳ 🖋 مفهوم موافقت عبارت است از: مطالبی که از منطوق و لفظ دلیل، بر اساس قواعد عرفی، به صورت لازم بیّن بمعنی الاخص، استفاده می شود، اعم از آن که اولویتی وجود داشته باشد یا خیر. با دقت در این تعریف و مقایسه آن با تعریف قیاس اولویت (که در گذشته ذکر شد)، معلوم می شود که نسبت میان آن دو، عموم و خصوص من وجه است و ماده اجتماع عبارت است از: مطالبی که از الفاظ دلیل، به نحو لازم بین بمعنی الاخص و از طریق اولویت، فهمیده شود. ماده افتراق از جانب مفهوم موافقت، عبارت است از مطالبی که از الفاظ دلیل، به صورت مساوات (بدون اولویت) استفاده می شود. ماده افتراق از جانب قیاس اولویت، عبارت است از مطالبی که مستفاد از دلیل لبی باشد و یا از دلیل لفظی به غیر صورت لازم بین بمعنی الاخص، استفاده شود. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 خاکساری درمان برتری جویی 🔻 از آیت الله مقدس اردبيلي رحمه الله نقل مي‌کنند که در کلاس درس خندان و متبسّم بودند. شاگردان پرسيدند: هميشه شما را حزين مي‌ديديم، ولي امروز شادمان هستيد؟ فرمودند: ديشب از برکات آقايم اميرالمؤمنان عليه السلام اين حس [علو وبرتری جویی] در من تعديل شد. 🔸 البته ممکن است نفسانيت هر کسي به شکلي باشد، اما اجمالاً مي‌توان گفت ذلت و خاک‌ساري براي درمان همه اين‌ها خوب است.‌ ‌ @nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۵۹ #قیاس_اولویت ۳ #مفاهیم_همسو #مفهوم_موافقت 🖋 مفهوم موافقت عبارت است از: مطالبی که از من
۶۰ ۴ 🖋 مشهور اصولیون، قیاس اولویت را حجت می دانند و در مقابل، برخی از محدثین و اخباریون، معتقد به عدم حجیت آن هستند. 🔅 دلیل مثبتین: چنان چه گذشت، قیاس اولویت، چهار رکن دارد. حال اگر تمام این ارکان اربعه، از طرق قطعی یا اطمینانی یا ظنون معتبر به دست آمده باشد، در این صورت شکی در حجیت آن نیست. ولی اکر حتی یکی از این ارکان اربعه، از طرق غیر معتبر به دست آمده باشد، در این صورت وجهی برای حجیت آن، وجود ندارد. در روایات نیز، گاهی ائمه اطهار علیهم السلام، در پاسخ به راویان، از طریق قیاس اولویت، پاسخ فرموده اند و مستفاد از این روایات، حجیت قیاس اولویت است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠نماز سفارش شده توسط مرحوم آیت الله العظمی بهجت ره در شبهای ماه مبارک رمضان @Aminikhaah 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
Salam-bar-ebrahim.pdf
3.54M
کتاب سلام بر ابراهیم ۱ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 ماه مهدویت و انتظار... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۶۰ #قیاس_اولویت ۴ #حجیت #دلیل_مثبتین 🖋 مشهور اصولیون، قیاس اولویت را حجت می دانند و در مق
۶۱ ۵ 🖋 برخی از اخباری ها، منکر حجیت قیاس اولویت هستند و دلیل ایشان، برخی از روایات است که به زعم آن ها، بالعموم یا بالخصوص، دلالت بر ردع از حجیت قیاس اولویت دارد. آن ها معتقدند که تمامی احادیث ناهی از قیاس، مطلق اند و قیاس اولویت را نیز شامل می شوند و تخصیص این روایات به قیاس مساوات، به دلیل و مخصص متقن نیاز دارد. اشکال: اولا: در لسان و ادبیات روایات، هر گاه قیاس آمده است، مراد قیاس مساوات است و نه در عرف آن زمان و نه در اصطلاحات رایج در زمان معصومین علیهم السلام، به قیاس اولویت، قیاس گفته نمی شد. بله، البته در ادبیات اصولیون متاخر، به قیاس اولویت نیز قیاس می گویند؛ ولی این اصطلاح، به تازگی رواج یافته است. ثانیا: در خود این روایات نیز مراد از اصطلاح قیاس در آن زمان، تبیین شده است و به صراحت، به عمل به رای، تفسیر شده است. نتیجه: به هیچ وجه این روایات، اطلاق ندارد و از اساس، هیچ ربطی قیاس اولویت، که از قبیل عمل به قطع یا اطمینان یا ظهور لفظی است، ندارد. برخی روایاتی هم که ادعا شده است که بالخصوص، دلالت بر نفی حجیت قیاس دارد، یا از حیث سند و یا از حیث دلالت، ناتمام است و هیچ دلالتی بر مدعای ایشان، ندارد. پایان بحث قیاس اولویت🌹 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅پاداش صبر در برابر مصائب... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
✍ دست‌نوشته | بهترین راه برای رسیدن به عبودیت خالص @abolhasanmahdavi 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درباره امام جمعه ایرانشهر ⚡️بر خلاف همه اظهار نظرهایی که درباره رفتار امام جمعه ایرانشهر با کارگران بیان شده، من میخواهم زاویه دیگری را طرح و بحث کنم. ⚡️حدود دوازده سیزده سال پیش، در خیابان های قم دنبال خانه ای اجاره ای بودم. برای ما طلبه ها خیلی سخت است دنبال خانه اجاره ای گشتن. آنهم با خانواده، بدون ماشین و وسیله، تازه اگر هم پیدا کردیم میترسیم که صاحبخانه سر سال میخواهد چه کند. ما پول زیادی به عنوان شهریه نمیگیریم. با این پول باید درس خواند و زندگی گذراند و کرایه خانه داد. سخت است خصوصا در ابتدای طلبگی. ⚡️ آن شب مشاور املاکی گفت زیر زمینی را میخواهم معرفی کنم. این را ببینی میپسندی. زیر زمین را دیدم اما صاحب خانه بیشتر از خانه به دلم نشست. حاج آقایی سید که با آرام و متین و با محبت برخورد میکرد. گفتم حاج آقا پول رهن خانه ام آماده نیست. گفت ایرادی ندارد بیایید و بنشینید. نگران نباشید مهمان مایید ان شاء الله از اینجا هم به خانه خودتان سفر کنید. ⚡️آن صاحب خانه همین سید ابطحی بود. امام جمعه ای که رفتارش با کارگران ایرانشهری حاشیه ساز شد. بر خلاف دیگر خانه های اجاره ای چند سالی آنجا ماندیم هم مهربان بودند و هم منصف. بعد هم ندیدمش تا امروز. ⚡️ صاحبخانه ما کم حرف بود. تعاملش با دیگران کم بود احساس میکردم کمی خجالتی است وقتی متوجه شدم که او امام جمعه شده تعجب کردم. خیلی تعجب کردم. چون فکر نمیکردم اهل کر و فر باشد یا اهل تعامل و رفاقت با مردم. اصلا نمیدانم انتخاب او درست بود یا نه. ⚡️اما یقین دارم او در دلش از سر محبت و لطف و کرامت با کارگران برخورد کرده چون اخلاقش را میشناسم. ولی از طرفی یقین دارم ما طلبه ها مهارت ارتباط با مردم را تمرین نکرده ایم. ما طلبه ها مهارت حضور مقابل رسانه ها را نیز تمرین نکرده ایم. تواضع هم از جنس روحیه و اخلاق است هم یک آداب و رفتار اجتماعی است. این دومی را باید آموخت و تمرین کرد. و الا اینطور بهانه هایی را به دست دشمن نانجیب خواهیم داد. ⚡️سید ابطحی بزرگوار را احترام میکنم و این استعفای او را نیز دلیل بزرگواریش میبینم. اما رفقا! در قضاوتهایمان درباره آدمها خیلی عجول و گاهی بی تقواییم. مراقب باشیم با چند دقیقه فیلم دیگران را راحت قضاوت نکنیم. @ali_mahdiyan 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخنرانی آیت الله جاودان چهارشنبه 3 اردیبهشت 99.mp3
10.29M
سخنراني آيت الله جاودان جلسه هفتگی چهارشنبه ها (۳اردیبهشت ۹۹) 🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه) 🔰 www.javedan.ir آدرس اینستاگرام instagram.com/ javedan.ir کانال آپارات aparat.com/javedan_ir کانال سروش : Sapp.ir/javedan_ir کانال بله: Ble.im/javedan كانال ايتا: eitaa.com/javedan_ir
💥 درک ظلمت و غربت «قبر» در همین دنیا، با دعای «مومن در همین دنیا، در ماه رمضان با دعای امام سجاد(علیه السلام) سیر می‌کند و واقعاً وارد می‌شود: «أَبْکیٖ لِظُلمةِ قبری...»؛ واقعاً آن را می‌بیند، سِیرش را در می‌بیند و در همان سحر ماه رمضان از مُنَقّا می‌شود؛ «اَللّهم لک الحمد علی ما نَقَّیتُ مِنَ الشرک قلبی...»؛ این چیزی که ما باید به آن برسیم، همین است. این را انسان باید در این دنیا بفهمد، اگر نفهمید در قبر به او می‌فهمانند!» @mirbaqeri_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
📖 برگی از تاریخ ⚠️نمونه ای از گمراهی مردم در عصر اموی : 👥گفتگوی مسلم بن عقیل با مسلم بن عمر باهلی: ✍زمانی که مسلم را دستگیر کردند از سر و صورت ایشان خون می ریخت حضرت مسلم با حالت گرسنگی و تشنگی وارد دارالاماره شد قبل از اینکه او را نزد عبیدالله ببرند ظرف آب خنکی دید فرمود : کمی به من آب بدهید مسلم بن عمر باهلی گفت: این آب را می بینی که چقدر خنک است به خدا سوگند قطره ای از آن نخواهی نوشید تا در جهنم از حمیم آن سیراب شوی حضرت مسلم فرمود : تو که هستی ؟ گفت من کسی هستم که حق را شناخته است در حالی که تو منکر آن هستی من کسی هستم که نسبت به امامش خیر خواه است در حالی که تو چنین نبودی من کسی هستم که فرمان امامش را شنید و اطاعت کرد در حالی که تو عصیان ورزیدی و مخالفت کردی!!! ✍🏻 اسلامی که درعصر بنی امیه تبلیغ می شد یزید امامش بود و شناخت و اطاعت از او واجب شمرده می شد و مخالفت با او خروج از دین نام داشت نتیجه این شد که مردم اهل بیت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله را گنه کار و ضد دین و خودشان را اهل اسلام و دین می دانستند. 📔 (برگرفته از کتاب معلم درس محبت به قلم استاد جاودان ص 33 ) @Allameaskari 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
ترحم.mp3
703.4K
🎙/ویژه آیت الله تحریری: اگر به مستضعفین ترحم کنی در درجه انبیاء قرار میگیری.... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 تلاوت با تدبر 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
ا ﷽ ا 📸 اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است 🔸دستور العمل علامه طباطبایی به آیت الله حسن زاده آملی 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عبودیت راه دستیابی به غیب 🔻 خداوند متعال حضرت موسي عليه‌السلام را بر فرعون که اراده علوّ در زمين داشت، برتري داد و فرمود: «قُلنا لا تَخَفْ إِنَّک أَنْتَ الْأَعْلي؛ گفتیم مترس که بی تردید تو برتری. طه/۶۸» 🔸 چون حضرت موسي عليه السلام اراده برتري جويي نداشت، بلکه قصد او اعتلاي کلمه حق و حقيقت بود. لذا خداوند سحر ساحران را باطل کرد و او را بر فرعون و پيروانش پيروز گرداند و فرعون را با خفت و خواري هلاک کرد. 🔹 بدون طريق عبوديت، راهي براي توسعه قدرت‌هاي انساني، شناخت معارف، بزرگ‌شدن و هم‌دست عالَم غيب‌شدن نيست و خداي متعال اراده فرموده که از کانال عبوديت و ذلتِ در راه حق و خاک‌ساري، دريچه‌اي را به سوي خودش بگشايد.‌ ‌ @nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌