eitaa logo
پژوهش های اصولی
299 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
733 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از kamtarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ انتقاد تند حکیم وارسته، مرحوم آیت الله حائری شیرازی نسبت به سیاستهای شهرسازی و منابع طبیعی: 🔸 شما از کسانی که فدک را غصب کردند بدتر می‌کنید و اجازه نمی‌دهید که کسی زمین‌ها را احیا کند. چرا به بهانۀ جلوگیری از زمین خواری، مانع احیای زمین های مَوات می شوید؟! 🌳 من به منابع طبیعی گفتم الهی شکر که امیرالمومنین (علیه السلام) در زمان شما نبود وگرنه به عنوان اولین دستگیر می شد. شما اصلاً اجازه نمی دهید کسی هزار هکتار زمین احیا کند. خب اجازه نده! نتیجه اش چه می شود؟ ریزگردها ! 🌳 خانم ابتکار رفته بود شیراز، به شیراز جایزه بهترین هوای کشور را داده بود. اما نگفت که علتش چیست! علتش این بود که [طرح] «فلاحت در فراغت» ایجاد کرده! 🌳 شما می توانید از اول بگویید این زمین را ما به صورت به شما می دهیم. یعنی تا زمانی که درخت رویش است، این زمین ملک توست. به هر دلیل که این درخت خشک شد، این برمی گردد به ملکیت دولت. @haerishirazi پی‌نوشت: شورای محترم عالی شهرسازی، سازمان محترم محیط زیست، ادارات محترم منابع طبیعی و سایر متولیان محترم؛ نیازی به جلسات آنچنانی و تصویب قوانین پیچیده نیست؛ همین ۳ دقیقه فرمایش ایشان را خوب گوش بفرمایید و خوب اجرا نمایید تا طی چهار پنج سال، ثمرات شیرینش را هم در تراکم‌زدایی از کلانشهرها و هم در حل مسائل زیست محیطی شهرها و هم در پیشبرد آمایش سرزمین و هم در بیابان زدایی و غیره ببینید. @baladetayyeb
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ناگهان چشمم به گنبد طلایی حضرت معصومه (س) افتاد ...🔸 وقتی طلبۀ جوانی بودم، عزت نفس بالایی داشتم. خیلی بدم می‌آمد کسی با نظر حقارت به من نگاه کند. چون می‌گفتند طلبگی عزت دارد و باید عزتش حفظ شود. برای خرید نان در نانوایی سنگکی ایستاده بودم. نوبتم که شد، یکی دیگر آمد و نانوا هم به او زودتر داد. من به او اعتراض کردم، اعتراض محترمانه‌ای هم کردم، اما یک جواب سربالا و تندی به من داد. دلم از او رنجید. نان نگرفتم و از مغازه بیرون آمدم. در راه که می‌آمدم، دلم از دست او آتش گرفته بود. در همین آشفتگی می‌خواستم نفرینی به او کنم. یک دفعه سرم را بلند کردم و چشمم افتاد به گنبد طلایی (س). گفتم نانوا از شیعیان حضرت است. من اگر نفرین کنم، از چشم اینها می‌افتد. اهل بیت خوششان می‌آید که من دعایش کنم. دعایش کردم و گفتم: «خدایا این آدم را صالح کن». وقتی دعا کردم، آتشی که در دلم بود خنک شد. خدا را شکر کردم. بعد دیدم هر وقت کسی اذیتم می‌کند، اگر دعایش کنم دلم خنک می‌شود. به شما هم توصیه می‌کنم هر وقت کسی اذیتتان کرد، به او دعا کنید. اینها شیعه هستند. چقدر «یا حسین» «یا علی» می‌گویند. به تمام کسانی که به شما ظلم کردند دعا کنید؛ فقط به خاطر اینکه شیعه هستند. مثل مادری که به بچه‌اش دعا می‌کند و از حقش می‌گذرد. وقتی شما از این طرف بخشیدی و سختگیری نکردی، دل دیگران به شما نرم می‌شود و آنها هم برای شما طلب مغفرت می‌کنند؛ دل به دل راه دارد. حق دارانِ شما هم از شما صرف نظر می‌کنند. وقتی حق داران صرف نظر کردند راهت باز می‌شود. @haerishirazi
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۵۱ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها) #گفتار ۵ (ربا شناسی) #ان
۵۲ ۱ (احکام کسب های حرام) ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها) ۵ (ربا شناسی) 💠 نتیجه ۱: صحت زیاده بدون شرط: اگر در ضمن قرض، شرط زیاده نشده باشد، ولی قرض گیرنده موقع پرداخت بدهی، مقداری زیاده بپردازد، نه تنها ایرادی ندارد، بلکه استحباب نیز دارد. فتاوی: ✅ حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه: زیاده به شرط، حرام است و بدون شرط اشکالی ندارد بلکه برای قرض گیرنده از باب پرداخت نیکو، مستحب است که چیزی اضافه بپردازد. 📚 تحریرالوسیله، ج ۱، ص ۶۹۵، مساله ۱۱. ✅ رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی): اگر قرض گیرنده، آن مبلغ اضافی را خودش با رضایت و به عنوان یک عملی که هنگام پرداخت قرض، مستحب است بپردازد، دریافت آن از او اشکال ندارد. 📚 اجوبه الاستفتائات، سوال ۱۷۸۴. @feghtesad_ir
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۵۲ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها) #گفتار ۵ (ربا شناسی) #ان
۵۳ ۱ (احکام کسب های حرام) ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها) ۵ (ربا شناسی) 💠 نتیجه ۲: صحت جوایز بانکی: جوایزی که بانک ها برای حساب های قرض الحسنه اعطا می کنند، هر چند در ضمن عقد قرض می باشد، اشکالی ندارد؛ زیرا بدون شرط است و منوط به برنده شدن در قرعه کشی می باشد. فتاوی: ✅ حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه): جوایزی که بانک به جهت تشویق برای ودیعه گذاشتن و قرض و مانند این ها به کسی که قرعه مقرر به نام او اصابت کرده، می دهد، حلال است و مانعی از آن ها نمی باشد؛ و هم چنین است جوایزی که موسسه ها بعد از اصابت قرعه جهت تشویق و جلب مشتری می دهند. وهم چنین است آن چه را که صاحب بعضی موسسه ها برای تشویق و زیاد شدن مشتری در ضمن بعضی از کالاها قرار می دهد؛ پس همه این ها حلال است و مانعی از آن نمی باشد. 📚 تحریرالوسیله، ج ۲، ص ۶۵۸، مساله ۷. ✅ رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی): پس اندازه‌ای قرض الحسنه و جایزه های آن اشکال ندارد. 📚 اجوبه الاستفتائات، سوال ۱۹۴۶. @feghtesad_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸لزوم بورسیه و تأمین معیشت طلاب نخبه🔸 در جلسۀ دیدار مقام معظم رهبری با روحانیون استان فارس که در مسجد وکیل انجام شد، من سخنرانی‌ای داشتم. آنجا گفتم سید مرتضی ماهانه 10 الی 12 دینار به شهریه می داد. به نیز 8 دینار می داد. 12 دینار معادل قیمت 12 گوسفند است! اینقدر شهریه به طلبه‌اش می‌داد! سید مرتضی، شیخ طوسی را اینطور تأمین می‌کند که شیخ می‌آید و کتاب‌هایی مثل «تهذیب» و «استبصار» را می‌نویسد. خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم، شهریه برای نخبه‌ها باید اینطور باشد که اینها معطّل در کار معیشتی نباشند. خیلی مهم است. شما اگر پنج تا ، بیست تا طلبۀ با کیفیت تربیت کنید، آثارش بسیار زیاد است. @haerishirazi
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۵۳ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها) #گفتار ۵ (ربا شناسی) #ان
۵۴ ۱ (احکام کسب های حرام) ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها) ۵ (ربا شناسی) 💠 نتیجه ۳: ربا نبودن قرض به امید زیاده: گاهی قرض دهنده با شناختی که از قرض گیرنده دارد، می داند که او وقتی قرض می گیرد، معمولا با مقداری اضافه بر می گرداند. در این فرض، اگر به امید زیاده و بدون آن که شرط نماید، قرض دهد و در نهایت، قرض دهنده نیز با طیب نفس، زیاده ای برگرداند، ایرادی ندارد. امام صادق علیه السلام: ربا دو نوع است: ربای حلال و ربای حرام. ربای حلال آن است که شخصی به برادر خود (شخص دیگری) قرض دهد، به این امید که موقع ادای آن، بیش از آن چه قرض گرفته است، دریافت کند، بدون آن که بین آن دو شرط شود. پس اگر بدون شرط، به وی زیادتر داد، برای وی مباح (حلال) است، اما نزد خداوند ثوابی ندارد... ولی این که کسی قرض دهد و در آن شرط کند که بدهکار بیش از تر از آن چه قرض کرده است، برگرداند، این نوع ربا، حرام است. 📚 وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۶۰، باب ۱۸، حدیث ۱. @feghtesad_ir
4_6019349317624530626.mp3
1.55M
| پادکست 🔸 بعضی از رفقای دانشجو قم که می‌آیند؛ سوال می‌کنند؛ بریم پیش کدوم عالم؟ 🔸 صبح‌ها که می‌رفتیم نماز آقای ایشان بلافاصله بعد از نماز می‌رفتند حرم ! 👤 حجت الاسلام بازنشر به مناسبت