eitaa logo
پژوهش های اصولی
282 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
698 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۲: رویای خدمت بسم الله الرحمن الرحیم 🖋 همیشه به حال خدام مواکب اربعینی
۱۴۰۲ ۳: خدمت مبتکرانه با کمترین امکانات ممکن 🖋 برنامه خدمتی گروه جهادی، منحصر به عصر بود، چرا که از بازه زمانی بلافاصله پس از نماز جماعت صبح تا نماز جماعت ظهر و عصر، قرار بر پیاده روی بود و برنامه بعد از نماز جماعت مغرب و عشا نیز جلسه توسل و عزاداری و معرفت افزایی؛ بنابراین برای خدمت به زوار از طریق موکب سیار متمرکز می شدیم. ۱۲ ماشین سواری بودیم که شماره گذاری شده بود تا یکدیگر را به راحتی پیدا کنیم؛ یعنی ۶۰ نفر بودیم و اکثر قریب به اتفاق اعضای گروه، از طلاب حوزه علمیه بودند؛ طلابی که در اکثر اتفاقات ناگواری که در کشور می افتد و در راستای حل و فصل آن، گروه های جهادی به آن ورود می کنند (مانند کرونا، سیل، زلزله و...)، در خط مقدم مجاهدت قرار دارند. قرار بود هیچ کسی از ماشین شماره ۱ جلوتر نرود و از ماشین شماره ۱۲ نیز عقب نیفتد. یک وانت مزدا نیز به همراه داشتیم که تجهیزات موکب سیار را تا مرز منتقل می کرد. تصور غالب آن است که برای برپایی یک موکب در عراق، باید امکانات فراوانی را از طریق کامیون یا تریلی به همراه آورد، در حالی که در مورد برپایی موکب سیار، اینچنین نیست و حساب جداگانه ای دارد و تجهیزات کمتری نیاز دارد. برخی از تجهیزات موکب سیار ما موارد ذیل بود: ۱. چهار عدد زیر انداز بزرگ ۲. مقداری محصولات فرهنگی مانند سربند، پیکسل، پوستر و... ۳. هدایا و جوایز متناسب با کودکان ۴. نبات متبرک حرم مطهر امام رضا علیه السلام ۵. مواد اولیه تهیه شربت خاک شیر و سکنجبین عسلی ۶. بلندگوی شارژی و یک فلش پر از مداحی های فوق العاده دلربا ۷. پرچم و بنر ۸. دستمال کاغذی ۹. جعبه کمک‌های اولیه و خدمات بهداشتی و... . خلاصه اینکه با استفاده از ابزار های فوق الذکر، قرار بود در مجموع ۲۰ نوع خدمت متنوع ارائه گردد که تجمیع آن ها در موکب واحد، در نوع خود بی نظیر یا کم نظیر بود. البته‌ برخی از خدماتی هم که قرار بود ارائه دهیم، نیاز به تجهیزات نداشت؛ مانند ماساژ، مشاوره و پاسخ به مسائل شرعی، جمع آوری زباله از اطراف موکب ها، برگزاری مجلس توسل و عزاداری و معرفت افزایی و ... . قرار بود ریسک نکنیم و بدون عجله وشتاب بی جا، هر جا احساس خستگی و خواب آلودگی کردیم، توقف کنیم؛ به همین دلیل، شب را در کرمانشاه استراحت کردیم و بعد از نماز صبح، پس از تقسیم تجهیزات موکب بین اعضای گروه جهت حمل آنها به عراق، به سمت شهر مهران حرکت کردیم. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 توصیه‌های اربعینی 🔻 به نظر می‌آید که اگر بخواهیم در این طریق حرکتی بکنیم چند چيز لازم است: 🔸 اول) اخلاص در نیّت؛ نیتمان فقط زیارت باشد. حتی از درون ما نيت خالص باشد. فرض کنید اگر گاهی در تلویزیون چیزی گفته می‌شود، خلوص ما را تحت الشعاع قرار ندهد؛ بلكه فقط زیارت سید الشهداء باشد؛ برای چه؟ برای تجدید عهد و بیعت با ائمه و عتبات عالیات ائمه عراق. 🔹 دوم) اخلاص در عمل؛ کیفیت طی طریق. 🔸 سوم) توجه به آقا سید الشهداء و اصحاب و اهل بیت ایشان؛ شخصیت این‌ها را به تفصیل ببینیم. حالا –الحمدلله- جامعه غالباً این مقدار رشد یافته است که هر کس بخواهد همراه خودش یک کتاب ببرد و درباره‌ اصحاب و الگوهای عاشورایی، خود آقا سید الشهداء، اهل بیت گرامی‌شان مطالعه کند و آشنا شود. اگر بتوانیم به تفصیل، ارتباط برقرار کنیم، در وجود ما حیات عاشورایی است. این‌ها را با دیده اجمال، دنبال نکنیم. 🔹 چهارم) پرهیز از خواب و خوراک زیاد؛ در مسیر اربعین، از امور منافی و خواب و خوراک زیاد، پرهیز کنیم و شبیه به یک عزادار حقیقی باشیم. مجالسمان را مجلس لهو نکنیم. مجلس، مجلسِ انس و توجه به آقا سید الشهداء و توسل و زیارت عاشورا و زیارت ناحیه و زیارت وارث باشد. در این پیاده‌روی، خیلی برکت تقسیم می‌کنند، عقب نمانیم. 🔸 پنجم) زیاد نديدن عمل خود؛ اين يک نکته قابل توجه است‌ كه ‌ پیاده‌روی اربعین را در اعمال عبادی خودمان زیاد نبینیم. فکر نکنیم چه کار بزرگي کرده‌ایم. اگر با صورت هم این راه را می‌رفتیم يا خود را بر زمین می‌کشیدیم و سینه‌خیز می‌رفتیم، کار زیادی نکرده‌ بودیم. اینجا منبع خیر و برکت دنیا و آخرت است. کوچک‌ترین گام، محاسبه می‌شود و تضییع نمی‌شود. حتي یک لباس سیاه را که یک مادر فقط برای شعار کربلایی و اربعینی و عاشورایی به بچه کوچکش می‌پوشاند، این‌ها مد نظر است، کوچک‌تر از این‌ها هم مد نظر است. 🔹 ششم) سخت و خشن نبودن؛ نسبت به دوستان و همراهان، آسان و راحت باشیم. خدا شیعیان عراق را خیر بدهد، انصافاً در پذیرایی کم نمی‌گذارند؛ اما بهره‌وری ما از اين امكانات بايد به حد ضرورت باشد. همّ ما فقط زیارت آقا سید الشهداء باشد. از ابتداي سفر، مخلوطی از حزن و اندوه و توسل و توجه داشته باشیم تا زمان برگشت. گاهی مشكل انسان با سه ساعت استراحت در موکب حل می‌شود، پس زیادتر نماند و مراعات بقیه را بکند. برکات این‌ها ثبت است. این‌ها فضایلی است که این چند ساله پیدا شده است، پس قدر بدانیم. 🔸 هفتم) ختم كردن قضایای اربعین به حضرت بقیة الله؛ توجهات و توسلات به حضرت بقیة الله، از ارکان این قضیه است؛ یعنی اگر اربعین به مهدویت ختم نشود، فایده ندارد. باید از هر حیث به مهدویت ختم شود، و حتی در اجرای ما، توجهاتمان به حضرت بقیة الله بیشتر باشد. امضای حضرت و عنایت حضرت، نصیب همه این دوستان باد و هر آن که صدای ما را شنیده و می‌شنود، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. دعای ما هم این است که ثواب و نتيجه زیارت اربعین براي دوستان، زیارتی مقبوله و دعایی مستجاب و توجه آقا بقیة الله باشد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۳: خدمت مبتکرانه با کمترین امکانات ممکن 🖋 برنامه خدمتی گروه جهادی، منحصر
۱۴۰۲ ۴: عبور از مرزهای اعتباری جغرافیایی 🖋 حدود اذان ظهر روز جمعه دهم شهریور ماه، به شهر مهران رسیدیم و ماشین ها را در پارکینگ ذوالفقار که قبل از ورود به شهر هست، پارک کردیم‌. هوا خیلی گرم بود و حدود پنجاه درجه بالای صفر بود و گویا از زمین و زمان گرمای آتش می بارید. سوار اتوبوس شدیم تا به پایانه مرزی برویم، ولی اتوبوس هم کولر نداشت. مسیر هم پر ترافیک بود و لذا با اینکه کوتاه بود ولی خیلی سخت گذشت و خیس عرق شدیم. در خود ایستگاه مرزی هم زیر ساخت های کافی وجود نداشت و گرما و گردو غبار شدید و معطلی زیاد و ...، بر سختی ها افزود. یکی از سخت ترین مراحل زیارت اربعین، عبور از مرز هست که نباید به این صورت باقی بماند و البته اخیرا خیلی بهتر شده است ولی باز هم مسئولان، باید بیشتر کار کنند و در این باره، تحول ایجاد کنند. با این حال، با قطع نظر از وظیفه مسئولان، زائران اربعین باید با تحمل این سختی ها، خود را برای سختی های روز ظهور حضرت حجت بن الحسن المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آماده کنند، چرا که در آن روز موعود، جمعیتی به مراتب بیشتر از جمعیت زیارت اربعین، به مرز ها هجوم خواهند آورد تا به سپاه حضرتش ملحق شوند. بنابراین، اگر کسی از طریق زیارت اربعین که ان شاءالله تعالی مقدمه سازی ظهور است، برای آن روز بزرگ آماده نشود، ممکن است در آن روز طاقت نیاورد و پا پس بکشد. از برخی روایات این گونه فهمیده می شود که تشکیل حکومت عدل جهانی پس از ظهور، پس از یک فرآیند طبیعی همراه با سختی و مشقت فراوان خواهد بود. بنابراین، پیاده روی های طولانی در گرمای طاقت فرسای زیارت اربعین، رزمایش بزرگ شیعیان برای ایجاد آمادگی و استعداد این امر مهم و اعلام آن به خدا و ولی خدا است. به همین دلیل است که بزرگان دین، بر افزایش چشم گیر تعداد زائران اربعین، تاکید فراوان دارند. اللهم انا نشکو الیک فقد نبینیا و غیبه ولینا و قله عددنا و کثره عدونا... اللهم عجل لولیک الفرج ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
❤️ رهبر انقلاب: اهمّیّت اربعینِ اوّل این بود که رسانه‌ی پُرقدرت عاشورا است. 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۴: عبور از مرزهای اعتباری جغرافیایی 🖋 حدود اذان ظهر روز جمعه دهم شهریور
۱۴۰۲ ۵: دوران میان حکم عقل و دل 🖋 طبق تجربه، بهترین جدول برنامه زیارتی در این ایام آن است که نجف اشرف را برای آخرین مرحله قرار دهیم؛ چرا که هر مقدار به روز اربعین نزدیکتر می شویم، نجف و کوفه و مسجد سهله خلوت تر می شود. عکس آن نیز صادق است، زیرا هر مقدار که روز اربعین نزدیکتر می شود، شهر کربلا شلوغ تر می شود و لذا بهتر است طوری برنلمه ریزی شود که از ازدحام کاسته شود تا در مجموع، تعداد نفرات بیشتری به توفیق زیارت نائل شوند. اگر خودخواهی و منافع شخصی را کنار بگذاریم، و با نگاه تمدن سازی و مقدمه سازی ظهور به این زیارت نگاه کنیم، لازمه اش آن است که از شدت علاقه و تمایل درونی خویش به زیارت طولانی دست بکشیم و به حدیث شریف "زر فانصرف" عمل نماییم تا شاهد افزایش تعداد زائران باشیم؛ نه آنکه هر کس موکب و امکانات خوبی به دست آورد، به خیال ثواب بیشتر، اقامتش را طولانی کند و جای دیگران را تنگ کند. برخی مقیدند که هر وقتی به کربلا رسیدند، به هر قیمتی شد تا روز اربعین به هر قیمتی که شد، بمانند؛ در حالی که امکانات این شهر گنجایش جمعیت بالا را ندارد. اقتصای نگاه زمینه سازی برای ظهور آن است که تلاش کنیم تمام مردم جهان با سیدالشهدا علیه السلام آشنا شوند و به زیارت اربعین بیایند تا هر زمانی که ندای جهانی مهدوی "انا بقیه الله ... ان جدی الحسین قتلوه عطشانا" بر تمام عالم طنین انداز شد، همه مردم جهان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را بشناسند و همه به یاری او بشتابند؛ و شاید طبق مدلول التزامی این روایت، یکی از مقدمات ظهور همین باشد، چرا که طبق قواعد منطقی، معرف باید اجلی باشد. به همین دلیل، با این که خیلی دوست داشتیم زودتر از بقیه مشاهد مشرف و در اولین گام، به احترام اول مظلوم عالم مولی الموحدین امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام برویم، ولی پا روی دل گذاشتیم و به حکم عقل، قرار بر این شد که در آخرین مرحله، به زیارت بسیار پر فیض و حقیقتا بی نظیر ایشان برویم. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۵: دوران میان حکم عقل و دل 🖋 طبق تجربه، بهترین جدول برنامه زیارتی در این
۱۴۰۲ ۶: زیارت امامزاده سید محمد علیه السلام 🖋 شیعیان از اعراب بدوی، در اصول دین خود بسیار محکم اند؛ اگر چه برخی از آن ها در فروعات، گاهی ضعف هایی دارند، ولی در ارکان و اصول، به ويژه ولایت بسیار مستحکم اند. هم چنین بر خلاف ظاهر غلط اندازشان، بسیار با هوش اند و اصل و فرع را به خوبی تمییز می دهند و میانبرها را به خوبی می شناسند؛ یعنی به خوبی می دانند که از چه راهی فوری و در کمترین زمان ممکن می توانند به نتیجه مطلوب برسند. به عنوان نمونه می توان به قضیه عرب بادیه نشین صدر اسلام اشاره ‌رد که آمده بود تا دین خود را در مسجد النبی بیاموزد و نبی مکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم ایشان را به حلقه قرآنی راهنمایی کردند. عرب مذکور هنوز چند لحظه ای بیشتر به آن حلقه وارد نشده بود که خیلی زود از آن خارج شد و به سوی بادیه رفت. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند از او بپرسید که چرا رفت، در حالی که آمده بود دینش را بیاموزد. به دنبال وی رفتند و پرسیدند و پاسخ داد: تمام نیاز دینی ام را آموختم، زیرا آن‌ها در حال قرائت آیات ذیل بودند: "و من یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره". وقتی این کلام او را خدمت حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم نقل قول کردند، با تایید ایشان مواجه شدند. نمونه معاصر آن نیز شیعیان بدوی عراقی است که با هزینه کردن اندوخته اموال خویش در اربعین، هم دنیا دارند و هم آخرت. یکی از عقاید اعراب بدوی شیعه عراقی، عقیده راسخ به امام زارده سید محمد علیه السلام است و معتقدند که ایشان در کمترین زمان ممکن، کور ترین گره ها را می‌گشاید. وقتی وارد حرم مطهر ایشان شدیم، بنر هایی دیدیم که خانواده هایی که سال ها توفیق فرزند آوری نداشتند و همه اطبا آن ها را جواب کرده بودند، با توسل به ایشان به حاجت خویش رسیده بودند و نام هاي فرزندان خویش را نیز در بنر قید کرده بودند. ایشان فرزند امام هادی علیه السلام و عموی امام زمان است. بنابراین، شایسته وهوشمندانه است که قبل از زیارت سامرا، به آن جا برویم. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
arbain-96-08-10.mp3
2.97M
☀️ سیدالشهدا (علیه السلام)☀️ 💥 96-08-10 ✅ عزاداری در سیره معصومان سلام الله علیهم اجمعین ✅ وحدت شیعیان ✅ روابط اجتماعی اسلام ✅ پیاده روی اربعین 🆔 @Ahmad_aabedi
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۶: زیارت امامزاده سید محمد علیه السلام 🖋 شیعیان از اعراب بدوی، در اصول
۱۴۰۲ ۷: خانه پدری 🖋 سامِرا دگرگون‌شده ی: "سُرِّ مَن رَأیٰ" می باشد (به معنای: شاد شود هر که آن را بدید). شهری در میانهٔ عراق، در استان صلاح‌الدین، در کرانهٔ دجله، ۱۲۵ کیلومتری شمال بغداد جای گرفته‌است. تا زمان امام جواد علیه السلام، بغداد پایتخت عباسیان بوده است ولی بعد از شهادت امام کاظم علیه السلام، بر اثر فعالیت های دقیق و هدفمند امام جواد علیه السلام، آن قدر بغداد برای عباسیان نا امن شد و در معرض انقلاب شیعی قرار گرفت که مجبور شدند پایتخت خود را از بغداد به سامرا منتقل کنند. سرداب مقدس در سامرا، خانه پدری امام زمان علیه السّلام بوده است و معروف است که اگر کسی در خانه پدری کسی بیتوته کند، از مقربین آن خانواده محسوب می‌گردد. این سرداب، خانه امام هادی علیه السلام نیز بوده است و به احتساب سکونت امام زمان علیه السّلام در آن، محل سکونت سه امام شیعیان بوده است و مشهور است که غیبت، از این مکان آغاز شده است و این امور، بر تقدس آن می افزاید. یکی از راه های ارتباط روحی با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، حضور در مکان های منسوب به ایشان است. بالاخره وارد حرم مطهر شدیم و به سرویس بهداشتی رفتیم. حمام هم داشت و غسل کردیم و سپس به زیارت رفتیم. طبق برخی روایات، اگر زائر غسل کند و زیارتنامه بخواند و سپس نماز زیارت بخواند، در قنوت نماز زیارت، دعایش مستجاب می شود. زیارت جامعه کبیره مشروط به غسل زیارت است، بر خلاف زیارت امین الله که چنین شرطی ندارد، و این دو زیارت، مهم ترین زیارت نامه ی مشاهد مشرف می باشد. بنابراین با توجه به این که وقت کافی هم داشتیم، زیارت جامعه را انتخاب کردیم و خواندیم؛ به خصوص که از زیارت نامه، از ناحیه مقدسه امام هادی علیه السلام صادر شده است. مسئول گروه جهادی که طلبه ای خوش ذوق و با صفا است، زیارت جامعه را با صدای بلند و دلنشینی می خواند و برخی قسمت های مهم تر را با حال و هوای خاصی، تکرار می کرد و بقیه زیر لب همخوانی می کردند. سپس به سرداب رفتیم و آن جا را نیز زیارت کردیم. شب به یاد ماندنی و خاطره انگیزی بود. لا جعله الله آخر تسلیمی علیکم... ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠درجه زائر سیدالشهدا (علیه السلام) 🔻امام صادق علیه السلام: الزَّائِرُ لِلْحُسَیْنِ (ع) ... فَیَنْصَرِفُ وَ مَا عَلَیْهِ ذَنْبٌ وَ قَدْ رُفِعَ لَهُ مِنَ الدَّرَجَاتِ مَا لَا یَنَالُهُ الْمُتَشَحِّطُ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اللَّه‏. 🚩 زائر امام حسین (ع) ... هنگام بازگشت از زیارت هیچ گناهی ندارد، و درجاتش چنان بالا رفته که کسی که به خاطر خدا در خون خویش غلتیده نیز به آن نمی‌‏رسد. 📚 کامل الزیارات، ص۲۷۹
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۷: خانه پدری 🖋 سامِرا دگرگون‌شده ی: "سُرِّ مَن رَأیٰ" می باشد (به معنای
۱۴۰۲ ۸: نوکری فرزندان حضرت جواد الائمه (علیه السلام) 🖋 پس از سامرا، سوار اتوبوس شدیم و عازم شهر کاظمین شدیم. همیشه زیارت امامین کاظمین (علیهما السلام) به دلایل مختلفی برایم موضوعیت های مضاعفی دارد. دلیل اول آن است که از اساس همه ما ایرانی ها، هدایت و آبادانی کشور ایران را مدیون فرزندان امام کاظم (علیه السلام) هستیم؛ به خصوص بعد از هجرت امام رضا علیه السلام و سایر امام زاده ها از نسل امام کاظم علیه السلام، یکی دیگر از آن دلایل آن است که پانزده سال از عنفوان جوانی و بهترین روزهای عمرم را جهت تکمیل تحصیلات در علوم دینی، ساکن شهر مقدس قم بوده ام و تمام دارایی ام را مدیون حضرت معصومه (سلام الله علیها) هستم و زیارت مخصوص و عرض ادب خاص الخاص خدمت پدر ایشان، باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر (علیهما السلام) را وظیفه خود می دانم. دلایل دیگری نیز وجود دارد و اجمالا یکی دیگر از آن ها این است که معروف است که برای موفقیت در امر ازدواج، باید به اهل بیت عصمت و طهارت (سلام الله علیهم اجمعین) و به خصوص حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیه و الثناء) متوسل شد؛ و بنده نیز متوسل بودم و وصلت با یکی از نوادگان خود امام رضا (علیه السلام) را در خواست کرده بودم و بحمدلله تعالی این حاجت برآورده شد. بنابراین از آن جایی که تنها فرزند حضرت ثامن الحجج (علیه السلام)، امام جواد (علیه السلام) هستند، به واسطه این وصلت، فرزندان و نسل بنده نیز از طرف مادر، از نوادگان آقا جواد الائمه (علیه السلام) محسوب خواهند شد. به همین دلیل، وظیفه خود می دانم که به صورت مستمر، به زیارت کاظمین (علیهما السلام) بروم و پس از ادای فریضه زیارت، از ایشان بابت این مهم، تشکر کنم. در واقع مدت هاست که خودم را نوکر فرزندان حضرت جواد (علیه السلام) می دانم و به این نوکری، می بالم و افتخار پی کنم و اصلا احساس می کنم که مرا برای این نوکری آفریده اند. و روی عنهم علیهم السلام: الهی استعملنی لما خلقتنی له. نوکری ننگ است و لیکن نیز دارد افتخار هر که نوکر بر حسین گردید آقایی کند ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«چه کربلا نرفته‌ها، که کربلایی شدن....» بی قراری شهید فخری زاده برای سفر کربلا ◇ می‌دونستید دانشمند شهید محسن فخری زاده، کربلا نرفته بود؟! ◇‌ ایشون خیلی دوست داشتن کربلا برن، ولی بخاطر محدودیت‌های امنیتی که داشت نمی‌تونست از کشور خارج بشه و کربلا و مکه نرفته بود. ◇ یک بار به حاج قاسم گفته بودند: امکانش هست، اینقدر تو عراق نفوذ داری، من تا حالا حرم امام حسین(ع) نرفتم یه بار برم و بیام. ◇حاج قاسم بهشون گفته بودند: محال نیست، اما من موافق نیستم. چون اگر من شهيد بشم جایگزین دارم، ولی تو معادل نداری، هیچ کسی نیست که جاتو پر کنه!!!
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۸: نوکری فرزندان حضرت جواد الائمه (علیه السلام) 🖋 پس از سامرا، سوار اتوب
۱۴۰۲ ۹: حلاوت غیر قابل توصیف 🖋 پس از زیارت امامین کاظمین (علیهما السلام)، سوار ماشین شدیم و به مسیر پیاده روی ملحق شدیم. با توجه به این که تازه نفس بودیم و برای آن که اندکی از برنامه جلو بیفتیم، در روز اول، پیاده روی را تا دو ساعت پس از اذان مغرب ادامه دادیم و موکب سیار را با تاخیر بر پا کردیم. طبق برنامه قرار بود عصر موکب سیار برپا شود ولی این تاخیر و پیاده روی بیشتر، باعث شده بود که به شدت خسته شوم و در خودم توان مشارکت در خدمت رسانی آن شب را نمی دیدم، لذا نیت کردم که امشب استراحت می کنم و فردا خدمت می کنم؛ ولی در آخرین لحظه، تصمیم گرفتم که حداقل چند لحظه همراهی کنم و سپس به استراحت بپردازم. تا این لحظه در این سال و نیز در تمام سال های قبل، همیشه در زیارت اربعین، استفاده کننده بودم. همیشه برایم سوال بود که چرا این قدر خادمین مواکب، از پذیرش دعوتشان توسط زوار، خوشحال می شوند و اصلا چگونه می شود که با حالت التماس و با تمام وجود، تک تک زائران را دعوت به خوردن و آشامیدن می کنند و چگونه می شود که به هیچ وجه از این کار خسته نمی شوند؛ ولی به محض این که شروع به کار کردم، پاسخ تمام این سوالات را دریافتم. مسئولیت آماده سازی شربت سکنجبین و توزیع آن با من و یکی از برادران عراقی به نام ابو جواد بود. مواد اولیه آن، عسل طبیعی و سرکه سیب طبیعی و عرق نعناع دو آتیشه بود؛ البته مقداری هم خاکشیر افزودم تا خواص آن مضاعف گردد. ابوجواد لیوان یکبار مصرف را به زائران تعارف می کرد و من هم برایشان با پارچی که مزین به نام حضرت صدیقه کبری انسیه حوراء فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بود، شربت می ریختم. گویا در آن مسیر، شربت سکنجبین وجود نداشت و وقتی ابوجواد به زائران با لهجه شیرین عراقی عبارت "سکنجبین ایرانی" را می گفت، گویا تمایل به نوشیدن پیدا می کردند. من هم بلافاصله پس از این که لیوان را می گرفتند، با زبان بدن تشکر و تواضع و نوکری، شربت می ریختم و می گفتم: "هنیئا لکم" (گوارای وجودتان). همین که اولین لیوان را ریختم، تمام خستگی ها و تاول ها و عرق سوزها را فراموش کردم و احساس می کردم که به نیابت از حضرت مادر برای زائران ارباب بی کفن در حال پذیرایی توسط شربت بهشتی هستم. تا به حال چنین "حلاوت غیر قابل توصیفی" را در زندگی تجربه نکرده بودم و به صورت قاطع اطمینان دارم که اگر شربت تمام نمی شد، تا صبح بدون خستگی و با نشاط و انرژی مضاعف به این کار ادامه می دادم. باورم نمی شد که من همان زائر بی جان و خسته چند ثانیه قبل هستم که حتی راه رفتن برایم مشکل بود، ولی در لحظه ای که شربت پارچ تمام می شد، برای پرکردن مجدد آن، به سمت ظرف اصلی می دویدم و گویا نوجوانی تازه نفس شده بودم. صد حیف و هزار افسوس که ظرف بزرگ شربت، خیلی زود تمام شد و آن لحظات رویایی و پر نشاط، به پایان رسید و من ماندم و خاطرات آن رویای صادقه که از حسرت اتمام آن لحظات، همین الان که در حال ثبت و ضبط خاطرات آن هستم، نمی توانم جلوی اشک خود را بگیرم. باشد قرار خدمت ما جنت الحسین (علیه السلام) دنیا برای سینه زدن جای ما کم است... ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اربعین و ما ادراک اربعین. این اربعین لشگر کشی امام عصره، لشگر کشی آماده شدن برای ظهوره. @Pelak_Channel
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۹: حلاوت غیر قابل توصیف 🖋 پس از زیارت امامین کاظمین (علیهما السلام)، سوا
۱۴۰۲ ۱۰: طریقیات 🖋 همسفر خوب داشتن، یکی از توقیقات آن است، به خصوص اگر از علما باشد که بتواند از حین طی طریق، مطالب علمی و معرفتی خوبی به انسان بیاموزد؛ وبه این گونه مطالب مختصر و مفید و کشکول وار، طریقیات گویند. از قضا در این سفر، یک همسفر فوق‌العاده خوب که از جرگه اهل علم بود، روزی حقیر شده بود و در حین طی طریق، به نقل از یکی از اساتید اخلاق و علمای ربانی (که یکی از نزدیکان و ملازمان ایشان است) مطالب بسیار مفیدی را بیان می کرد و گاهی از حالات و سیره ایشان نکات جالبی تبیین می نمود. سیره این عالم ربانی را ور نکات دیل خلاصه می توان کرد: اول آن که ایشان به نماز با توجه و به صورت جماعت و اول وقت، توجه بسیار ویژه ای دارند و این امر را یکی از میانبر های تقرب الی الله تعالی می دانند. دوم آن که ایشان هیچ گونه وابستگی و تعلقی به مادیات و مظاهر دنیا ندارند و اطرافیان خویش را نیز به همین صورت تربیت می کنند. سوم این که ایشان بسیار صبور اند و در تعامل و ارتباط با مردم، از نهایت صبر و حوصله بر خوردارند. چهارم این که ایشان بسیار کم حرف اند و نراقبه ویژه ای روی کنترل زبان دارند و فقط در حد صورت و بسیار کم و گزیده صحبت می کنند (کم گوی و گزیده گوی چون در). هم چنین ایشان توصیه های موکدی نیز دارند. یکی از آن ها کنترل خوردن و آشامیدن است و تاکید بر پرهیز از پرخوری دارند. دیگری کنترل میزان خوابیدن است و تاکید بر پرهیز از پرخوابی دارند. هم چنین بر کنترل تمام ورودی های انسان تاکید ویژه ای دارند، اعم از دیدن و شنیدن و... . ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
➖وقتی به یاد سیدالشهداء می‌افتیم، چه بگوییم❓ 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. 🔷یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: 🔹فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» ┈┈••••✾•🖤🖤🖤•✾•••┈┈• @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بین‌الحرمین بوی قرآن گرفت 🔹دستهٔ معروف «بنی عامر» بزرگ‌ترین کاروان زائران پیادهٔ اربعین است که دوم صفر از بصره به سمت کربلا حرکت کرد و بامداد امروز به مقصد رسید و در بین‌الحرمین عزاداری کرد. @Farsna - Link
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۱۰: طریقیات 🖋 همسفر خوب داشتن، یکی از توقیقات آن است، به خصوص اگر از علم
۱۴۰۲ ۱۱: هجوم به تاولها 🖋 یکی از ابتلائات رایج در مسیر پیاده روی، هجوم تاول ها به کف پا ها است؛ البته کمیت و کیفیت آن مختلف است ولی اصل آن بسیار رواج دارد. برای پیشگیری از آن، توصیه های فراوانی شده است و هم چنین برای درمان آن؛ در مسیر پیاده روی نیز برخی مواکب، خدماتی در این باره دارند. بنده نیز بدون استثنا در تمام دفعاتی که به این مسیر توفیق حضور یافتم، از هجوم تاولها در امان نبودم و یک راهکار تجربی برای مقابله با آن پیدا کرده ام که به صورت خلاصه می توان از آن به "هجوم به تاولها" تعبیر نمود. توضیح آن که معمول انسان ها در مقابل هجوم تاولها، منفعل می شوند و خود را جمع می کنند و در هر قدمی که بر می دارند، از شدت سوزش و درد، به صورت ناخود آگاه متاثر می شوند و این انفعال، کار آن ها را بسیار سخت تر می کند. طبق راهکار "هجوم به تاولها"، باید حالت انفعال و تاثیر پذیری را کنار گذاشت و حالت تهاجمی به خود گرفت و با برداشتن قدم های استوار و فشردن کف پا بر زمین و بی توجهی به درد و سوزش آن، با آن درد و سوزش کنار آمد و با آن هم زیستی مسالمت آمیز نمود (بهترین دفاع، حمله است). بلکه می توان با یادآور شدن سختی هایی که خانواده آل الله در سال ۶۱ هجری در این مسیر متحمل شدند، با آغوش باز به‌سمت آن رفت و با میل و رغبت از آن استقبال کرد. البته این راه کار، نافی راه حل های ریشه ای نیست، بلکه فقط در صورتی که همزمان، نکات تخصصی پیشگیری و درمانی پزشکی پیاده سازی شود، پاسخگو خواهد بود. به دیگر سخن، در ابتدا باید تمامی راهکارهای پیشگیری را به کار بست و در نهایت در صورت ابتلاء، تمامی نکات درمانی را نیز باید پیاده سازی نمود و در نهایت اگر صحت و سلامت حاصل نشد و چاره ای جز ادامه مسیر با همین وضعیت وجود نداشت، باید با بی توجهی و تهاجم به تاولها، با آن ها کنار آمد. ابن شیوه از مواجهه با مشکلات، در دیگر مسائل و مشکلات زندگی نیز نتیجه بخش است و اساسا زیارت اربعین، تمرین سبک زندگی اسلامی است؛ بنابراین، در دیگر مصائب دنیوی نیز می‌توان با تغییر زاویه دید، آن ها را آزمایش و برنامه ای از سوی رب العالمین جهت رشد و ارتقای بندگان بر شنرد و با آغوش باز به استقبال آن ها رفت (مقام رضا). بر اساس روایات، دنیا خانه ای است که مملو از بلا و آزمایش است (الدنیا دار بالبلاء محفوفه) و اگر انسان شیوه صحیح مواجهه با ابتلائات را نداند، هرگز به خوشبختی و سعادت نخواهد رسید. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
📍المختار الثقفی رحمه الله فی میزان الجرح و التعدیل هند الفریقین ✍️ الشیخ باسم الحلی 🔻https://eitaa.com/danamha
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۱۱: هجوم به تاولها 🖋 یکی از ابتلائات رایج در مسیر پیاده روی، هجوم تاول ه
۱۴۰۲ ۱۲: اقتصاد اسلامی 🖋 با توجه به این که معضلات اقتصادی، بزرگترین معضل قرن معاصر است، یکی از مهم ترین نیاز های امروزه بشری، یافتن یک مدل اقتصادی کارآمد جهت اداره جامعه است. در علم اقتصاد در این باره بحث های فراوانی شده است که از حوصله این مختصر خارج است ولی اشاره به یک نکته که مرتبط با زیارت اربعین است، خالی از لطف نیست. در مدل اقتصادی رایج، سود و بهره ملاک است و این سود آن قدر موضوعیت ویژه ای دارد که بی رحمانه حتی در صورتی که اکثر جامعه به خاک سیاه بنشینند، از آن نمی گذرد. این مدل اقتصاری، براساس مبانی مکاتب مادی گرایانه ای پی ریزی شده است که اعتقادی به آخرت ندارند و اتفاقا بر اساس مبانی این مکاتب، بنای متناسب و درستی می باشد. ولی بر اساس مبانی اقتصاد اسلامی، انسان باید برای زندگی اصلی خویش که دقیقا پس از مرگ آغاز خواهد شد، سرمایه گذاری کند و نباید به هر قیمتی به سود و ارزش افزوده دست یابد. مدل اقتصادی حاکم بر پیاده روی اربعین نیز دقیقا همین است که خادمان زوار، اندوخته ی معتنابهی از سرمایه خویش را در راه سیدالشهدا (علیه السلام) هزینه می کنند تا از این طریق، تجارت و سرمایه گذاری پر سودی کنند و حداقل ده برابر آن را در آخرت برداشت نمایند (من جاء بالحسنه فله عشر امثالها). در همین راستا با علم به این که اگر هر کدام به تنهایی اقدام کنند، میزان سود تجارتشان پایین خواهد آمد، به صورت جمعی و همراه با اهل خانواده، اقوام، عشیره، محله و ... به این سرمایه گذاری در این تجارت اقدام می کنند (تعاونوا علی البر و التقوی). نتیجه آن است که مجموعه ای از بهترین ها و بزرگترین ها در تاریخ را رقم زده اند: بزرگترین تجمع، بزرگترین ضیافت، طولانی ترین پیاده روی، طولانی ترین سفره اطعام و ... . با همین مدل اقتصادی و البته پس از بومی سازی آن در هر سرزمینی، می توان مجموعه ای از بهترین ها را در هر جامعه ای رقم زد. به عنوان نمونه، بومی سازی این مدل در جامعه ایرانی، بدین صورت است که مساجد محلات، به همان جایگاهی که مسجد النبی در صدر اسلام داشت، بازگردد و اهل محل با محوریت امام محله که همان امام مسجد است، به رهبری امور محله بپردازد و مسئولان محلی تعیین کند و مسئولان محله به رهبری امام محله، با مدل اقتصادی پیاده روی اربعین (که مبنا و بنای آن در سطور گذشته تبیین شد) بهترین محله تاریخ را ایجاد کنند و تمامی مشکلات محله را حل و فصل نمایند. نظام اسلامی نیز به این تشکیلات رسمیت ببخشد و از آن حمایت کند و تمامی حمایت‌ها و پشتیبانی ها را از طریق همین مجرا به میدان بیاورد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۱۲: اقتصاد اسلامی 🖋 با توجه به این که معضلات اقتصادی، بزرگترین معضل قرن
۱۴۰۲ ۱۳: زیارت کربلا به همراه مواکب 🖋 بالاخره وارد کربلا شدیم. در روایات زیارت سیدالشهدا (علیه السلام) از تعبیر "شعث غبر" استفاده شده است؛ یعنی باید با همان حالت غبار آلود و پریشان، به زیارت برویم؛ بر خلاف زیارت دیگر مشاهد مشرفه که تاکید بر غسل زیارت و ... شده است. از این تعبیر شاید بتوان استفاده کرد که بهترین حالت ورود به حرم مطهر ایشان، همان حالتی است که دسته معروف طویریج دارد؛ یعنی با حالت عزاداری و ذکر گويان و به سینه و سر زنان و اشک ریزان و ... . در دیگر مشاهد مشرفه، بهتر است در ابتدای درب ورودی اذن دخول بخوانیم و سپس با آداب خاص، رو به ضریح و پشت به قبله قرار بگیریم و و زیارتنامه بخوانیم و سپس نماز زیارت و دعاهای بعد از زیارت (مانند دعای عالیه المضامین). ولی اصلا حسین (علیه السلام) جنس غمش فرق می کند... پس جنس زیارتش هم فرق می کند. و البته برای این استدلال، می توان به تنقیح مناط از همان روایت "شعث غبر" استناد نمود. اما مشکل اینجا است که بسیاری از دسته های عزاداری، اصلا اجازه نمی‌دهند کسی از غیر عشیره شان با آن ها همراه شود و برای پیشگیری از ورود اغیار، به دور اعضای دسته خود یک بند محکم کشیده اند و مسئولانی هم جهت ممانعت از ورود اغیار قرار داده اند. از طرف دیگر برخی از دسته ها، آن شور و هیجان دسته طویریج را ندارند. به عنوان نمونه، دسته عزای بنی عامر، با این که از جهاتی زبانزد و ویژه است، ولی سبک عزاداری متفاوتی دارد. دستهٔ معروف «بنی عامر» بزرگ‌ترین کاروان زائران پیادهٔ اربعین است که در سال جاری، دوم صفر از بصره به سمت کربلا حرکت کرد و بامداد امروز (۱۹ صفر المظفر) به مقصد رسید و در بین‌الحرمین عزاداری کرد. اتفاقا در لحظه ورودشان در شارع باب القبله (خيابانی که محل ورود دسته ها است و به شارع الحسین علیه السلام معروف است) بودم. طول این دسته از حدود میدان تربیت تا درب ورودی باب القبه بود. لباس های سفید یکسان به تن داشتند و همگی پرچم و حمایلی که نوشته هایی بر روی هر دو وجود داشت، به همراه داشتند. بسیار منظم و به صورت واحد و سنگین سینه می زدند و بعد از چند بند عربی، یک بند فارسی هم می خواندند. آن قدر دلنشین و بی نظیر سینه زنی می کردند که مردم از اطراف آن ها، در حال فیلمبرداری بودند و بسیاری از خبرگزاری ها نیز (مانند خبرگزاری فارس)، قسمتی از عزاداری آن ها در بین الحرمین را پوشش داد. ولی بنده دنبال چنین موکبی نبودم. این که در نزد خداوند سبحان کدام دسته برتر است را حقیقتا نمی دانم ولی بر اساس سلیقه شخصی ام، به دنبال دسته ای بودم که اولا شبیه طویریج عزاداری کند، و ثانیا غریبه ها را نیز راه دهد. توسلی کردم و لباس عربی ام با همان شمایل خاص آنها بر تن کردم و به نزدیک درب باب القبله رفتم. کفش را تحویل دادم. به طرف اولین دسته ای که آمد و شبیه طویربج عزاداری می کردند، رفتم و وارد جمعیتشان شدم. در کمال ناباوری، کسی ممانعت نکرد. اصلا گویا مرا نمی دیدند. وارد حرم مطهر سیدالشهدا (علیه السلام) شدیم و عزاداری کردیم و سپس وارد بین الحرمین شدیم و در نهایت وارد حرم مطهر قمر العشیره ابالفضل العباس (سلام الله علیه) شدیم و از آن طرف خارج شدیم. خدا را شاکرم که برای اولین بار چنین توفیقی برایم حاصل شد؛ تا به حال چنین عزاداری ندیده بودم، لا یدرک و لا یوصف بود. از خدا می خواهم دوباره این رزق هنیء و گوارا را نصیبم گرداند. اللهم ارزقناه ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار و لا جعله الله آخر العهد من زیارتی... ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
1396 - 8 - 9 -اربعین،اخلاق.mp3
1.61M
💥 _ 9-8-96 💥 ✅ بیانات استاد احمد عابدی به مناسبت اربعین سید الشهدا(سلام الله علیه) 🔹 استحباب زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام حتی در صورت خطر جانی 🔹 شعار شیعه و حفظ دین 🔹 نشانه محبت خدا 🆔 @Ahmad_aabedi
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۱۳: زیارت کربلا به همراه مواکب 🖋 بالاخره وارد کربلا شدیم. در روایات زیار
۱۴۰۲ ۱۴: موکب صاحب الامر 🖋 اهالی شهر محمد شهر کرج، در حوالی میدان تربیت، موکب مجهزی را بر پا کرده بودند که غرفه های متعددی داشت که عبارت است از: لباسشویی، خیاطی، کفاشی و ایستگاه صلواتی و... . بعلاوه این که پس از نماز جماعت و مجلس توسل و عزاداری، سفره احسان هم داشتند. خادمان این موکب را سنین مختلفی تشکیل داده بود و برخی آن قدر سالخورده بودند که با عصا و عرق ریزان و دست لرزان، به خدمت می پرداختند. گاهی ناخواسته لحظاتی محو تماشای عشق وافرشان به سیدالشهدا (علیه السلام) می شدم و گاهی با ایشان هم کلام می شدم. حاج آقا رضا خیاط یکی از آن ها بود. هر کسی هر درخواستی داشت، انجام می داد. چرخ خیاطی صنعتی و میز سنگین مغازه اش را با سختی از کرج به کربلا آورده بود و حدود یک ماه، مغازه را تعطیل کرده بود تا به ندای هل من ناصر سیدالشهدا علیه السلام لبیک بگوید. برخی کارهای سخت و طاقت فرسایی که به قول خودش اگر در مغازه کسی پول هنگفت می داد هم حاضر نبودم انجام دهم ولی اینجا فرق می کرد و دست رد به سینه هیچ زائری نمی زد. نمی دانم چرا ولی گویا با بقیه خدام، مقداری فرق می کرد و شهیدانه خدمت می کرد و چه بسا میوه وجودش رسیده بود و وقت چیده شدنش فرا رسیده بود. آرامش و طمانینه خاصی داشت؛ خیلی پر کار بود و حتی برای غذا خوردن و چای و شربت و ... هم از جای خود بلند نمیشد و سعی می کرد در حین خدمت، چیزی هم بخورد. خادمان غرفه لباسشویی نیز چند جوان خستگی ناپدیر و خوش اخلاق بودند که از صبح تا شب، لباس، پتو مسافرتی، کوله، چفیه، ملحفه و ... که متعلق به چند صد زائر بود را با ۴ عدد لباسشویی شستشو می دادند. خادمان آشپزخانه هم ترکیبی از میانسالان و جوانان بودند که شبانه روز در حال آشپزی بودند. خلاصه محشری به پا کرده بودند که از تماشای آن، یاد اشعار محتشم کاشانی افتادم: باز این چه شورش است، که در خلقِ عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است باز این چه رستخیز عظیم است، کز زمین بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945