eitaa logo
پژوهش های اصولی
281 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
692 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷نفس نداشتند از بس که می رزمیدند #عکس_نوشته #بسیجی #دفاع_مقدس #رزمنده 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🆔 @Ahmad_aabedi
4_5969569246504556444.mp3
7.52M
🔴تبیین آشوب‌های اخیر در سخنرانی روشنگرانه حجت‌الاسلام عالی در یادواره شهدای شهرک مطهری شهر چهاردانگه اول آذر ماه سال 1398 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🔰 بسیج یعنی این ... 🔻 رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی): افتخار خود من این است که یک باشم؛ سعی کرده‌ام این‌جوری عمل کنم. سال آخر ریاست جمهوری -دو، سه ماه مانده بود به آخر ریاست جمهوری من- در یکی از دانشگاهها برای یک جمع دانشجو صحبت میکردم و به سؤالات پاسخ میدادم؛ یکی از سؤالات این بود که شما بعد از ریاست جمهوری قصد دارید چه کار کنید و شغلتان چه باشد؟ گفتم: اگر امام به من بگوید برو بشو رئیس عقیدتی سیاسی فلان پاسگاهِ مرزىِ منتهاالیه جنوب شرقی کشور، من با افتخار میروم آن‌جا و مشغول خدمت میشوم! اگر این کار از من برمی‌آید و این کار را از من میخواهند، من حاضرم و به آن‌جا میروم؛ توطین نفس کردم. این را از باب اینکه شما فرزندان من هستید، به شما دارم میگویم. صحبت پدرفرزندی است؛ نمیخواهم راجع به خودم صحبت بکنم. هر جا و در هر زمانی به شما نیاز هست، آن‌جا حاضر باشید. این میشود بسیجی؛ بسیج یعنی این. 🔍 مطالعه بیشتر و ارسال نظر: http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=24962
یادداشت با موضوع مقاصد الشریعة.pdf
499.3K
توضیح اجمالی نظریه مقاصدالشریعه
🖋 این مساله، از مسائلی است که اگر چه کاربردهای فراوانی در فقه و اصول فقه داد، ولی متاسفانه بسیار اندک به آن پرداخته شده است. ✅ یکی از کاربردهای آن در علم اصول فقه، در باب حجیت ظواهر است، زیرا عمده دلیل اصولیون بر حجیت ظواهر، استدلال به سیره عقلائیه است. ✅ یکی دیگر از کاربردهای آن در علم اصول فقه، در باب حجیت خبر واحد است، زیرا در این باب نیز عمده دلیل اصولیون بر حجیت اخبار ثقات، استدلال به سیره عقلائیه است. ✅ یکی دیگر از کاربردهای آن در علم اصول فقه، تنقیح تعداد زیادی از قواعدی است که در مقام جمع بین ادله ای که تعارض بدوی دارند، به کار می روند، مانند عام و خاص، مطلق و مقید، مجمل و مبین، ناسخ و منسوخ و... . ✅ یکی دیگر از کاربردهای آن، استدلال به سیره عقلائیه در کبرای بسیاری از استنباطات فقهی، به خصوص در باب معاملات است، زیرا در باب معاملات، تاسیسات شارع مقدس، بسیار اندک است و اکثر معاملات، امضای سیره عقلاء است. ✅ یکی دیگر از کاربردهای آن در علم فقه، آن است که متاخرین از فقها، مسلماتی و مرتکزات فقهیه ای را که قدمای از فقها، از طریق اجماع منقول، شهرت، عمل اصحاب به خبر ضعیف و ... اثبات می کردند، از طریق استدلال به سیره عقلائیه، ثابت می نمایند، زیرا اعتقاد به ضعف و قابلیت مناقشه در این ادله مذکوره دارند، ولی سیره عقلائیه را قابل خدشه نمی دانند. 🔆نتایج: 🔆 نتیجه ۱: از آن جایی که اهم اماراتی که در علم فقه، به کار می روند، همین مواردی است که ذکر شد (به خصوص، اخبار ثقات و حجیت ظواهر)، اهمیت و ضرورت تحقیق جامع الاطراف در این زمینه، روشن و مبرهن است. بنابراین، باید تمام زوایای مساله سیره عقلائیه، به خوبی مورد پژوهش قرار گیرد. 🔆 نتیجه ۲: این مساله از مبادی تصدیقیه علم اصول فقه است، زیرا پس از تصدیق به حجیت آن است که با استناد به آن، می توان حجیت ظواهر، حجیت اخبار آحاد و ... از مسائل اصولی را ثابت نمود. 🔆 نتیجه ۳: این مساله، از مسائل علم اصول فقه نیز محسوب می شود، زیرا در علم فقه نیز کاربرد دارد و کبرای قیاس استنباطات فقهی، قرار می گیرد و در نتیجه، تعریف مساله اصولی، بر آن صادق است. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
Malakot.apk
8.76M
🔆 نرم افزار اندروید آثار مرحوم آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)، تولید شده در مرکز کامپیوتری نور است. 🔆فوق العاده مفید است. 🔆تعدادی از درس های اخلاق ایشان، در آن پیاده سازی شده و مطالعه مستمر دروس آن، به خصوص در ابتدای هر شب، بسیار موثر و سودمند است. @Hoseinmehrali
1 1 🖋 تعریف سیره عقلائیه: مسلک، مشرب، داب، تبانی، دیدن و روش عملی عقلا در سلوک خارجی را سیره عقلائیه گویند و ممکن از به فعل یا ترک چیزی، تعلق گرفته باشد. ✅ ممکن است سیره عقلاء در سلوک خارجی، ناشی از عادات، سلائق، تقلید، شهوت، غلبه صاحبان زر و زور و تزویر باشد، چنان چه ممکن است ناشی از عقل، فطرت، تعالیم انبیاء الهی و ائمه اطهار (علیهم السلام) باشد. 🔆نتایج: 🔆 نتیجه ۱: تعریف سیره عقلائیه، اعم است از سیره هایی که حجیت دارد، لذا شامل سیره های باطل و غیر حجت نیز می باشد. البته آن چه در فقه و اصول، به کار می آید، فقط سیره هایی است که حجیت داشته باشد. 🔆 نتیجه ۲: به صرف آن چه در ارتکازات عقلاء، نهفته است، سیره عقلائیه، اطلاق نمی گردد، زیرا ارتکازات عقلاء، غیر از سلوک خارجی عقلاء است. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
2 🖋 تعریف ارتکازات عقلائیه: به آن چه در اذهان عقلاء، نهفته است، ارتکاز عقلاء، اطلاق می گرد، بدون اشتراط آن که تمام یا بعضی از این ارتکازات، در سلوک خارجی آن ها، بروز عملی باید. ✅ ارتکازات عقلائیه غالبا ناشی از امور عقلائیه مانند فطرت، عقل عملی، تعالیم انبیاء و اوصیا علیهم السلام است و به همین دلیل است که بسیاری از کسانی که طبق سیره های باطلی که هم اکنون در جهان در زمینه خیانت به همسر و ارتکاب فحشا در کشورهای مختلف رواج دارد، عمل می نمایند، در ارتکاز ذهنی خویش، اندوهگین هستند و در اصطلاح «عذاب وجدان» دارند. 🔆نتایج: 🔆 نتیجه ۱: ارتکازات عقلائیه، از این جهت که از امور باطنی می باشد و برخی مناشی باطلی که در سیره عقلائیه راه داشت، (مانند امکان تقلید و تبعیت از دیگران) در آن راه ندارد، لذا از این جهت، ارزش بیشتری از سیره عقلائیه به معنای عام (اعم از ممضا و غیر ممضا) دارد، اگر چه سیره عقلائیه ای که مورد امضای شارع مقدس قرار گرفته باشد و حجیت یافته باشد، ارزش خود را دارد و می تواند مورد احتجاج قرار گیرد. 🔆 نتیجه ۲: استدلال به سیره عقلائیه ممکن است ولی استدلال به ارتکازات عقلائیه، امکان ندارد. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
صوت کم حجم عصرانه 21.mp3
39.26M
صوت کم حجم جلسه اول سلسله نشست های موضوع: تبیین نظریه مقاصد الشریعة شامل: طرح مساله تاریخچه نظریه نزد عامه و امامیه ادله نظریه راه های کشف مقاصد شریعت کارکردهای این نظریه با ارایه: حجت‌الاسلام و المسلمین استاد گرامی پور. مکان: موسسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام. @Hoseinmehrali
🔰 میرزا کوچک‌خان یک روحانی بوده است. ◀️ ۱۱ آذر ماه سالروز شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی میرزا کوچک - همین طور که اشاره کردید - یک روحانی است، یک است. البتّه من شنیده بودم، نقل شد برای ما از سالها پیش که ایشان مرحوم میرزای شیرازی را درک کرده، لکن خیلی باورکردنی نیست. این را مرحوم پدرم نقل میکرد از مرحوم آ سیّد علی‌اکبر مرعشی - که شوهر خواهر پدر ما بود، یعنی باجناق مرحوم شیخ محمّد خیابانی بود - که او از بزرگان علمایی بود که منزوی بود در تهران؛ او گفته بود که درس میرزا را درک کرده. به نظرم نمی‌آید این خیلی قابل تأیید باشد، زیرا که سنّ میرزا کوچک در وقتی که میرزای شیرازی از دنیا رفته، چهارده پانزده سال بیشتر نبوده، بعید به نظر میرسد که ایشان توانسته باشد درک کند مرحوم میرزای شیرازی را؛ لکن در اینکه طلبه بوده، در اینکه روحانی بوده، هیچ شکّی نیست؛ در حوزه‌ی خودِ رشت، بزرگانی هم در آن وقت بوده‌اند که میتوانسته از آنها استفاده کند، در این هیچ تردیدی نیست. بنابراین منشأ حرکت میرزا کوچک خان یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی است. 🔸رهبر معظم انقلاب - ۹۱/۸/۲۹ ☑️ @Khamenei_Hawzah
1 🖋 استاد : مشهور به دو نوع جهاد (دفاعی و ابتدائی) معتقدند. در باب جهاد دفاعی، عقل هم به میدان می آید و شاید از مسلمات باشد. البته برخی جهاد ابتدائی را منکر اند و تمام غزوات و جنگ های نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را حمل بر جهاد دفاعی کرده اند، ولی این نظر، شاذ و باطل است. پس از بررسی نصوص دینی، قسم سومی از جهاد نیز مطرح است که آن را جهاد ذبی می نامند و نهضت سید الشهدا علیه السلام را می توان نمونه بارز آن دانست. سیدالشهدا علیه السلام، نه در حالت جهاد دفاعی بودند و نه در حالت جهاد ابتدایی، ولی دین را در خطر دیدند و لذا قیام کردند. قیام عاشورا نه بر اساس جهاد دفاعی قابل تفسیر است و نه بر اساس جهاد ابتدایی، بلکه فقط بر اساس نظریه جهاد ذبی، قابل تفسیر است. احکام جهاد ذبی نیز، هم تفاوت هایی با جهاد دفاعی دارد، و هم تفاوت هایی با جهاد ابتدائی. حضور سپاه و بسیج در سوریه و فلسطین و یمن و عراق و ... نیز بر اساس وجوب جهاد ذبی است. حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، از همان روز اول انقلاب شکوهمند اسلامی، فلسطین را مساله اصلی انقلاب دانستند و رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی نیز همین راه را ادامه دادند و همین الان هم اگر از این مساله، عقب نشینی کنند، قطعا بسیاری از مشکلات، حل خواهد شد، ولی جهاد ذبی واجب است، لذا نباید عقب نشینی کرد. در جای جای فقه شیعه، مساله مقاومت، مطرح شده است و فقه مقاومت، یک جایگاه اساسی در فقه امامیه دارد. ما در فقه، لزوم مقابله بدعت ها، کتب ضاله، فرق انحرافی و ... را داریم و این ها، همان وجوب جهاد ذبی را می رساند. یکی دیگر از مظاهر فقه مقاومت، عدم جواز محبت نسبت به کفار است. یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا عدوی اولیاء ... طبق حکم اولی اسلام، ما حق نداریم دست دوستی به کفار بدهیم، و به آن ها، ابراز محبت کنیم و این مساله نیز از شعب جهاد ذبی است. شیخ اعظم انصاری در مکاسب، عدم جواز فروش سلاح به کفار را مطرح می کند و این نکته نیز از شاخه های فقه مقاومت است. حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در این باب، نظریه بسیار دقیقی دارد و می فرماید: اگر حکومت اسلامی، آن قدر قدرتمند شد (مثل شرایط فعلی موشکی ایران که بسیار قدرتمند و کم نظیر شده است)، اگر ولی فقیه مصلحت دانست، فروش سلاح به کفار، مشکلی ندارد. این نظریه حضرت امام نیز در فقه مقاومت، می گنجد. مرتد وقتی اعلام ارتداد می کند، به دو راه، حکم قتل او ثابت است و یکی از راه استصحاب شرایع سابقه است، زیرا در شرایع سابقه نیز قتل مرتد، واجب بوده است. این حکم نیز برای حفظ دین است و تحت فقه مقاومت می آید. آیه شریفه «و با تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین» نیز یکی از احکام فقه مقاومت را بیان می کند، زیرا استعلاء و عزت اسلام و حکومت اسلامی، از خطوط قرمز است. متاسفانه برخی به اسم حقوق شهروندی، همه را مساوی اعلام می کنند در حالی که این مطلب، با مبانی اسلامی، سازگاری ندارد. در باره نحوه تعامل با کفار، قوی ترین دستورات را در اسلام داریم. در روایات، منع می کند که کسی برای تحاکم، به سراغ کفار برود. اکثر فقهای شیعه، مشرک را نجس می دانند. سوال این است که چرا باید نجس باشد؟ این برای همین است که مسلمان، مرز خویش را از کافر جدا کند و حتی هم کاسه با او در غذا نشود، لذا این بحث نیز در فقه مقاومت می آید. در باب تقیه، دو نوع تقیه داریم (تقیه خوفی، تقیه مداراتی). ریشه اصلی وجوب این دو مورد نیز حفظ اسلام و مسلمین است. ائمه اطهار علیهم السلام، فرموده اند که اسرار ما را فاش نکنید. برخی سخنرانان متاسفانه گاهی بالای منبر، مطالب خلاف وحدت بیان می کنند و این کار، خلاف شرع است. لزوم دشمن شناسی، رصد تحرکات دشمن، بازدارندگی از اقدامات و شرارت های ان ها و ... از واجبات فقه مقاومت است که در این زمینه ها، الحمدلله، رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی بی نظیر است و خود غربی ها بار ها اذعان کرده اند که ایشان خیلی قبل از آن که ما اقدام کنیم، پیش بینی کرده و با اقدامات متناسب، جلوی ما را می گیرند. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
2 🖋 استاد : یکی از مهم ترین دستورات کلیدی قرآن کریم در باب فقه مقاومت، آیه ذیل است: و اعدوا لهم ما استعلام من قوه تذهبون به عدو الله. همچنین می توان در این باب، از آیه نصر نام برد. نهضت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه نیز بر اساس جهاد ذبی است. قدیم برخی سوال می کنند که چرا حضرت امام، عده ای را فرستادند به لبنان تا حزب الله لبنان راه اندازی شود؟ البته الان دیگر این سوالات کمتر شده است و واقعا خدا حفظ کند حزب الله لبنان را که منشأ برکات فراوانی در منطقه شده است. ولی به هر حال این دستور حضرت امام، بر اساس وجوب جهاد ذبی است. قرآن کریم دستور می دهد: فاستقم کما امرت و من تاب معک؛ یعنی تا پای جان باید مسلمین، استقامت و مقاومت کنند. در جای دیگر می فرماید: خذوا ما آتیناکم بقوه؛ از امام صادق علیه السلام پرسیدند که این دفاع از دین، مراد مقاومت با جان است یا مقاومت همه جانبه؟ حضرت صادق علیه السلام فرمودند: مقاومت همه جانبه تا پای جان. @Hoseinmehrali
008_980912-shabzendedar-Akhlagh.mp3
19.05M
🔈 | صوت درس اخلاق 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆تاریخ: سه شنبه 98/09/12 #صوت #درس_اخلاق #صوت_درس_اخلاق 🔗 @pand_saadat
🔰درس اخلاق مرحوم آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه): 🔸 در همان ایام جوانی، روزی مقابل مزار میرزای قمی در مسجد حاج شیخ علی، به خدا گفتم: 🔸 "ای پروردگار عزیز! من از تو پول و نان نمی خواهم، من فقر علمی دارم! آیا می شود حاجت من برآورده شود؟" 🔸 بعد به منزل رفتم. وضو گرفتم، دعا کردم و با همین فکر و نیت خوابیدم که ناگهان دیدم در باز شد و آقا (امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشریف آوردند و گفتند: 🔸 "یا ابن آدم تفرغ لعبادتی املا صدرک غنی و اسد فقرک"؛ ای پسر آدم! اگر در مقام عبودیت و بندگی کوشا باشی، تمام جهات فقر تو را ما جبران می کنیم؛ فقر علمی، مادی، مالی، بدنی، همه چیز! 🔸 بعد به من فرمود: "فهمیدی؟" گفتم: "بله" ایشان فرمود: "دیگر انتظار چیز دیگری را نداشته باش!" پس اگر دیدی اینجا معطل مانده ای، بدان برای آن است که آنجا را کم گذاشته ای. @Hoseinmehrali
شرح حدیث جلسه 38.mp3
2.59M
شرح حدیثی درباره شروط پذیرش مسئولیت @Hoseinmehrali
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 میلاد با سعادت امام حسن عسکری (علیه السلام) بر تمام شیعیان جهان و به خصوص صاحب عصر و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تبریک و تهنیت باد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 @Hoseinmehrali
📷 | #لوح 🏴 السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: وجود مبارک فاطمه‌ی معصومه سلام الله علیها در عالم خلقت یک دُرّه‌ای است که باید هم‌جواری با این درّه‌ی نادره‌ی عالم خلقت را واقعاً غنیمت بشماریم. کأن خداوند این مضجع شریف را قرار داده تا برکاتی که باید از قبر مبارک حضرت زهراسلام الله علیها نصیب عالمیان شود، از این مضجع نورانی به عالمیان برسد. #حضرت_معصومه_علیها_سلام 🔗 @pand_saadat
3 🖋 تعریف امضاء: امضاء عبارت است از این که شارع مقدس بر اساس مؤدای سیره عقلائیه، جعل حکم مماثل یا جعل حکم مناسب نماید، اعم از حکم وضعی یا تکلیفی. ✅ به عنوان مثال، اگر عقلاء، در موارد غبن، برای مغبون، حق خیار قائل باشند و شارع مقدس نیز حکم شرعی حق خیار را (که یک حکم وضعی است)، جعل نماید، جعل حکم مماثل نموده است، ولی اگر حکم شرعی جواز فسخ را (که یک حکم تکلیفی است)، جعل نماید، حکمی مناسب با مؤدای سیره عقلائیه (که عبارت است از اعتقاد به وجود حق خیار)، جعل نموده است. 🔆نتایج: 🔆 نتیجه ۱: این که برخی در مقام تعریف امضاء، آن را به رضای شارع مقدس به سیره عقلائیه تعریف نموده اند، صحیح نیست، زیرا سیره عقلائیه از مواردی است که در طریق استنباط احکام شرعی قرار می گیرد و به آن، برای اثبات حکم شرعی واقعی یا ظاهری استدلال می شود، و روشن است که صرف رضایت شارع مقدس، حکم شرعی نیست. البته رضایت شارع، مقدمه و طریقی برای جعل حکم مماثل یا مناسب است، ولی تعریف شئ به مقدمه آن، صحیح نیست، بلکه باید تعاریف اشیاء، به وسیله حقیقت آن ها صورت پذیرد، نه مقدمات آن ها. 🔆 نتیجه ۲: اگر فقیه در مواردی، به دنبال استنباط حکم شرعی نباشد، بلکه صرفا بخواهد در مقام عمل، تحیر مکلف را بر طرف نماید، در این گونه موارد، احراز رضایت شارع مقدس نیز کافی است. به عنوان مثال اگر بخواهد با احراز رضایت شارع مقدس نسبت به تصرفات حاکم شرعی در برخی از امور حسبیه، آن امور را رتق و فتق نماید تا منجر به اختلال نظام نشود، در این جا، استنباط جعل حکم مماثل یا مناسب، لزومی ندارد و صرف احراز رضا، کافی است. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
1 🖋 سیره عقلائیه از حیث ارکان قضیه، به دو قسم تقسیم می گردد، زیرا یا مرتبط با حکم شرعی است و یا مرتبط با موضوع حکم شرعی است. ✅ مراد از قسم اول، تمام سیره هایی است که در طریق اثبات حکم شرعی قرار می گیرد، و با استدلال به آن، حکم شرعی فقهی یا اصولی، اثبات می شود. ✅ به عنوان مثال، در علم فقه، برای اثبات حکم شرعی حیازت، و این که حیازت ملکیت شرعی می آورد، به سیره عقلائیه استناد می شود، زیرا عقلای عالم، هر کسی را که از اموال مباح و قابل نقل، چیزهایی را حیازت کند، او را مالک آن چیزها می دانند. ✅ هم چنین در علم اصول فقه، برای اثبات حکم حجیت ظواهر، به سیره عقلائیه استناد می شود، زیرا عقلای عالم ظواهر الفاظ را حجت می دانند و در همه جا اعم از دادگاه و وصایا و مکاتبات و ... به آن عمل و احتجاج می نمایند. 🔆 نکته مهم آن است که برای اثبات حجیت این قسم از سیره، فقط سه راه وجود دارد که عبارتست از: 1. صحت بنای عقلاء و عدم خطای ایشان در عملکرد، از دل آن بجوشد، به این صورت که از سیره های مسلمی باشد که گویا از امور فطری است و خداوند متعال، آن را در نهاد بشر، قرار داده است. 2. با تراکم ظنون و ضمیمه کردن قرائن، علم یا اطمینان به امضاء آن حاصل شود. 3. شارع مقدس امر صریح یا ضمنی به عمل بر طبق آن نموده باشد، و یا جعل منجزیت یا معذریت برای آن نموده باشد، و یا مردم را در آن زمینه، به عمل بر طبق حکم عقل جمعی، حواله داده باشد. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
🔰حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: گاهی ممکن است که انسان به واسطه تحصیل علم و مقام تصور کند که از دیگران برتری دارد اما برای این که این توهم نادرست پیدا نشود یا از بین برود انسان باید از خود مراقبت کند و بداند که تنها خداوند متعال از جایگاه انسان ها اطلاع دارد. 🔗 @pand_saadat
بر گرفته از بیانات استاد : 🔆نکات: 1. تعریف علت و حکمت: ✅علت ها و حکمت ها، هر دو واقع در موقع علت می شوند، ولی مقصود از علل، آن چیزهایی است که دخیل در خود حکم است و هم مخصص است و هم معمم. هر چه که واقع در موقع علت است ولی تعمیم دهنده و تخصیص زننده نیست، حکمت است. 2. تفکیک علت از مقاصد شریعت: ✅مقاصد شریعت، اغراض کلی شارع حکیم از تشریع است و برای رسیدن به این اغراض کلی، احکام فراوانی تشریع شده است که هر کدام، علت یا عللی دارد که به آن علل الشرایع گویند. 3. مورد تمسک به مقاصد شریعت: ✅در مواردی که دچار فقدان دلیل هستیم، اهل سنت برای اثبات حکم، به مقاصد شریعت تمسک می‌کنند، زیرا از نصوص ائمه اطهار علیهم السلام، محروم اند و از این طریق، فقدان و کمبود نص را جبران می کنند. 🔆 نتیجه آن است که در موارد وجدان دلیل، هیچ نیازی به تمسک به مقاصد شریعت نیست. 4. اقسام مقاصد شریعت: ✅ اغراض کلیه و مقاصد شریعت بر دو قسم است: گاهی فقط می فهمیم که شارع مقدس، آن را اراده کرده است، ولی مرتبه آن را نمی دانیم که آیا در حد وجوب و لزوم است یا در حد و مرتبه استحباب. حال اگر هم اصل مقصدی را فهمیدیم و مرتبه اش را نیز به دست آوردیم که از مقاصد مهم و الزامی است، تمامی فقها قبول دارند که هم مخصص است و هم معمم و اصلا این طور موارد، مانند علل است که معمم و مخصص است. ولی تمام الکلام در این است که بتوانیم هم اصل یک مقصد را و هم مرتبه اش را احراز و استنباط کنیم؛ و تمام نزاع فقه شیعه با عامه در همین قسمت است که آن ها گاهی با دلالات ضعیفی مانند تنبیه و اشاره و ... به مقصد می رسند و بدون احراز مرتبه آن، به آن استناد می کنند. 5. رابطه مقاصد شریعت با احکام حکومتی: ✅احکام حکومتی بر دو قسم است: گاهی حاکم شرع مجبور می شود برای تنظیم شوارع، برخی موقوفات و املاک شخصیه را تخریب کند. در این موارد، تزاحم بین احکام است و هر جا که تزاحم شود، باید اعم را ترجیح داد که در این جا، مصالح نوعیه را ترجیح می دهند. ولی گاهی حکم حکومتی داریم ولی الان مصلحت جمعی اقتضا می کند آن را برای مدتی و تا زمانی که مصلحت اقتضا می کند، آن حکم را تغییر دهیم و چه بسا لازم شود که واجبی را حرام کنیم. در مورد قسم دوم، نسبت به دایره آن، اختلاف وجود دارد. پس این طور نیست که احکام حکومتی همیشه بر اساس مقاصد شریعت باشد، زیرا نسبت آن ها از جهت مصالح، علم و خاص مطلق است نه تساوی، زیرا فقط گاهی احکام حکومتی بر اساس مقاصد شریعت است. 6. فقه نظامات: ✅اگر مقصود از فقه نظامات این است که از همین آیات و روایات، نظام اقتصادی مثلا استنباط می شود، حرف درستی است. @Hoseinmehrali
📆 ۱۹ آذر ۱۳۶۱، انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد. آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، در این انتخابات از حوزه تهران نامزد شدند که مردم با بیش از دو میلیون و هشتصد رای، ایشان را بعنوان نفر اول برای عضویت در این مجلس انتخاب کردند. ‌‌ ‌✅ میزان رای آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این انتخابات، #بالاترین میزان رای نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در همه ادوار این انتخابات است.‌/خبرگزاری حوزه ‌http://eitaa.com/joinchat/4232904708C8e998ab250