eitaa logo
سرگشته | حسین ایرانپور
492 دنبال‌کننده
16 عکس
15 ویدیو
1 فایل
🔰تأملات پراکنده حسین ایرانپور 🔰پژوهش‌گر فلسفه، فقه و علوم اجتماعی 🔰دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه تهران @H_Iranpour
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️کدام امام حسین(ع)؟ ۱. امام حسین(ع) تاریخی: یک شخصیت برجسته و قهرمان که صاحب مرام و مروت است اما در صحنه تاریخی مظلوم واقع شده است. نگاه به این امام حسین(ع) نگاه در تاریخ ماندن است. این دیدگاه نمی‌خواهد امام حسین(ع) از دل تاریخ به روز و مسائل جاری حیات انسانی تسری یابد. محور باشد. تعیین کننده و تنظیم گر روابط سیاسی اجتماعی انسان باشد. در واقع اینجا کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا معنا ندارد. یک پدیده یا واقعه معلق در تاریخ است. ۲. امام حسین(ع) مناسکی: در این تفسیر و رویکرد غلبه بر احساسات و عواطف است. یک امام معصوم مورد ظلم واقع شده و باید هر سال طی مناسکی یاد او را صرفا گرامی نگاه داشت. غایت در اینجا همان انجام مناسک عزاداری است. مناسکی که در طول تاریخ بنا بر فرهنگ و آداب رسوم هر منطقه پیش رفته است. در اینجا نیز کل یوم عاشورا نیست. عاشورا تمام شده است. یکبار بوده، تکرار نمیشود. اینجا هم امام حسین(ع) تعیین کننده روابط در جامعه نیست. آدم خوب و مظلوم قصه است. باید احترامش حفظ شود. امام حسین(ع) را برای خود میخواهد. ارادت دارد. ۳. امام حسین(ع) هدفی: اینجا تفسیر متفاوت است. هدف امام حسین(ع) اهمیت دارد و غلبه بر احساس و مناسک پیدا می‌کند. اینجا دیگر کل یوم عاشوراست. اینجا امام حسین(ع) صرفا یک مظلوم محبوب کنج تاریخ نیست. اینجا امام ضدظلم، قیام کننده و معترض است. عدالت را طلب می‌کند. ضدحاکم طاغوت است. مقاوم است‌. کوتاه نمی آید حتی اگر کمتر از صد نفر باشد. تعیین کننده و تنظیم گر حیات اجتماعی جامعه بشری برای تمام عرصه هاست. عین عقلانیت است. در اوج عواطف، عقلانیت را ملاک و مبنا قرار میدهد. این نگاه به امام حسین(ع) حرکت آفرین است. 🔰اشک و سنت های عزاداری بنا بود و هست که هدف قیام امام حسین(ع) برای تمام عصرها زنده نگاه دارند. غایت و هدف مطلق صرف عزاداری نیست. عزاداری مهم است. مناسک اهمیت دارند اما از لابه لای آن عزاداری و مناسک باید به هدف قیام رسید وگرنه مسعود رجوی هم در آن تفسیر غلط خودش را پیرو امام حسین(ع) می دانست و پیش از شروع عملیات متوسل می شد! ✍🏻علیرضا زادبر https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕️یاد مصیبت حسینی با برکت است اما کربلا جنبه‌های مهم دیگری نیز دارد. ❇️حادثه ی کربلا احیاگر دین بود. ارزش احیاگری دین در حادثه ی عاشورا، مصیبت عاشورا را تحت الشعاع قرار داده است. 💢آن حادثه ی کربلا را یک بار به چشم یک مصیبت نگاه می‌کنید و همه چیز هم در آن هست، بد نیست؛ یعنی ما از آن بُعد هم حادثه ی کربلا را هرگز نفی نمی‌کنیم، بلکه اثبات می‌کنیم، خیلی هم برای ما برکات داشته؛ آن جنبه ی عاطفی قضیه است. امام حسین علیه‌السلام کی بود؟ چرا کشته شد؟ چه جور کشته شد؟ کی‌ها او را کشتند؟ دنباله‌ی این کشته‌شدن‌ها چی بود؟ و همین چیزها. ✳️یک بار به چشم زنده‌شدن اسلامی که داشت می‌مرد، به وسیله‌ی این خون و به وسیله‌ی شهادت وقتی به این دید نگاه می‌کنید، اصلا یادتان می‌رود که یک فاجعه انجام گرفته. توجه می‌کنید؛ اصلا یادتان می‌رود که یک شخصیتی مثل امام حسین کشته شده، از دنیا رفته؛ چون آن به قدری جنبه‌ی مثبت بزرگی است که همه‌ی این جنبه‌های منفی قضیه را می‌پوشاند و این همان چیزی است که ابن طاووس که لابد شنیدید، میگوید که: "اگر نه این بود که این سوزها و دردها و مصیبت‌ها وجود داشت ما در روز عاشورا لباس نو می‌پوشیدیم و آن را یکی از عیدهای خودمان اعلام می‌کردیم" (السید ابن طاووس، ۱۴۱۷ق: ۷-۶)؛ همان بعد قضیه است. 📌آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای | ۱۳۶۱/۰۳/۰۱ 📚نقل‌شده در خامنه‌ای، ۱۳۹۴: ص ۳۰. منابع: ۱. خامنه‌ای، سیدعلی (۱۳۹۴)، آفتاب در مصاف؛ علل و ابعاد حادثه عاشورا، چاپ پنجم، تهران: انقلاب اسلامی. ۲. السید ابن طاووس (۱۴۱۷ق)، اللهوف في قتلی الطفوف، قم: انوار الهدی. https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕️هدف از گریستن بر امام حسین علیه‌السلام زنده ماندن فکر او در ذهن و زندگی ما است. ✳️می‌بینید که به ما گفته‌اند هر سال برای امام حسین گریه کنید. گریه کردن به معنای زنده بودن یک مصیبت است؛ گویی همین دیروز اتفاق افتاده است. انسانی هزار و چند صد سال قبل به شهادت رسیده است؛ چرا باید امروز برای او گریه کرد؟ گریه‌ی ما به سبب این است که اگر یاد او با همه‌ی ابعادش در ذهن و زندگی و بساط هستی ما زنده نماند، به تدریج فکر و سرانگشت اشاره‌ی او کمرنگ خواهد شد؛ چه ما بخواهیم و چه نخواهیم. 📌آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای | ۱۳۶۸/۰۴/۲۸ 📚نقل‌شده در خامنه‌ای، سیدعلی (۱۳۹۴)، آفتاب در مصاف؛ علل و ابعاد حادثه عاشورا، چاپ پنجم، تهران: انقلاب اسلامی: ص ۲۶۰. https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕️در شهادت دیگر معصومین بهتر است به جای سینه زنی به شرح مصائب آنان پرداخته شود. ✳️روضه‌خوانی و سینه‌زنی باید باشد، اما نه در هر عزایی. این را بدانید که روضه‌خواندن و گریه‌کردن - آن سنّت سَنيّه - مربوط به همه‌ی ائمه نیست؛ متعلق به بعضی از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسی کسی روضه‌ای می‌خواند، عده‌ای دلشان نرم می‌شود و گریه می‌کنند؛ این عیبی ندارد. اصلاً عزاداری کردن یک حرف است روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن یک حرف دیگر است. روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن مخصوص امام حسین علیه‌السلام است؛ حداکثر مربوط به بعضی از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیست و یکم ماه رمضان، سینه‌زنی و عزاداری و برپایی جلسات خوب است؛ ولی مثلاً در مورد حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام، با اینکه وفات آن بزرگوار از وفات‌های دارای روضه‌خوانی است، من لزومی نمی‌بینم که سینه‌زنی بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مناسبتی ندارد که ما بیاییم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصائب‌شان گفته بشود. شرح مصائب، گریه‌آور است. 🔰من خودم الان در ایام ماه محرم که نمی‌توانم روضه بروم –چون آن احساس و عشقی که در دل هر شیعه هست و دلش می‌خواهد در عزاداری شرکت کند– لذا من این را با خواندن «نفس المهموم» حاج شیخ عباس قمی (آقابزرگ الطهرانی، ۱۴۰۳ق، جلد ۲۴: ص ۲۶۵)، که یک کتاب عربی است، اشباع می‌کنم؛ این خودش گریه‌آور است و برای من کار چند نفر روضه‌خوان را می‌کند. حتماً لازم نیست که عزاداری به همان شکل سنتی روضه‌خوانی باشد که اولش چیزی می‌خوانند و بعد هم احیاناً آخرش دمی می‌گیرند و سینه‌ای می‌زنند؛ نه، شرح حال را بیان کنید؛ مثلاً یک نفر با بیان خوب و لحن محزونی وضع زندان رفتن حضرت موسی بن جعفر را بیان کند، حوادث تلخ زندان را بیان کند، بعد شهادت حضرت را بیان کند، بعد مراسم تشییع را بیان کند (المجلسی، ۱۴۰۳ق، جلد ۴۸، باب ۹)؛ در این صورت هر کس که آنجا نشسته باشد، دلش نرم می‌شود. 📌آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای | ۱۳۷۰/۱۲/۱۳ 📚نقل‌شده در خامنه‌ای، ۱۳۹۴: ص ۲۹۳–۲۹۲. منابع: ۱. آقابزرگ الطهرانی(۱۴۰۳ق)، الذریعه الی تصانیف الشیعه، الطبعه الثالثه، بیروت، دار الاضواء. ۲. خامنه‌ای، سیدعلی (۱۳۹۴)، آفتاب در مصاف؛ علل و ابعاد حادثه عاشورا، چاپ پنجم، تهران: انقلاب اسلامی. ۳. المجلسی، محمدباقر (۱۴۰۳ق) بحار الانوار، الطبعه الثانیه المصححه، بیروت: مؤسسة الوفاء. https://eitaa.com/Hossein_iranpour
Nariman Panahi - Rayanebne Shabib(320).mp3
9.32M
ای! ریّان ابن شبیب! جدّ ما رو غریب گیر آوردن ریّان ابن شبیب! آب رو واسه حبیب دیر آوردن ز شیب گودال سرازیر شد، حسین پیر شد در ته گودال زمین‌گیر شد، حسین پیر شد البته حسین قبل از گودال بر سر پیکر علی اکبر پیر شده بود و کمرش بر سر ابالفضل خم شده بود... https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕️آیا نعل اسب نماد خوش‌شانسی و برکت است و خوش‌شانسی می‌آورد؟ 🔴شاید در برخی از مغازه‌ها نعل اسبی دیده باشید که بر دیوار نصب شده است. یکی از خرافاتی که هنوز در بین برخی افراد وجود دارد خوش‌شانسی و برکت‌آور بودن نعل اسب است. 👈ریشه این خرافات به واقعه عاشورا بازمی‌گردد که نعل‌های اسبی که روی بدن حسین بن علی علیهما السلام تاخته بودند را جماعتی به عنوان خوش شناسی در خانه آویزان کردند. 📜این مطلب علاوه بر کتاب بالا –که اسکن آن را قرار داده شد– در کتاب "التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة الكراجكي" نیز آمده است. 💢 و خوش‌حالی بنی امیه(امویان) در روز عاشورا به روایت ابوریحان بیرونی: "بنی‌امیه در این روز لباس نو پوشیدند و زیب و زیور کردند و سرمه به چشم خود کشیدند و این روز را عید گرفتند و عطرها استعمال کردند و مهمانی‌ها و ولیمه‌ها دادند و تا زمانی که ایشان بودند، این رسم در توده مردم پایدار بود؛ حتی اینکه پس از انقراض ایشان باز هم این رسم باقی ماند". 🌐گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/Anti_Archaism https://eitaa.com/Hossein_iranpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️خرافه‌ای مزخرف به نام قبلا در یادداشتی با موضوع به موضوع عزاداری پرداخته بودم. در این یادداشت به یکی دیگر از انحرافات به وجود آمده خواهم پرداخت. مسأله ای بود که تأثیر بسزایی در ظاهرگرایی شیعیان داشت. تأثیر این جریان بر عزاداری امام حسین علیه‌السلام دامنه‌ی گسترده‌ای دارد که احصاء آن توان بخصوصی را می‌طلبد. یکی از اعتقادات ظاهربینان آن است که در عزا و رثای اباعبدالله الحسین هر کاری جایز و بل‌که مطلوب و مرجوّ است. با این نگاهِ غیرمستدل و غیرمستند به اسناد اسلامی، باب انجام هر کاری و اتیان هر رطب و یابسی جایز و مطلوب شمرده می‌شود. همان‌گونه که در کلام آیت الله (امام جمعه اردبیل) موجود است، علم جوشی کاملا خرافه و شرکت در آن (چه به عنوان مجری و چه به عنوان ناظر) شبهه‌ناک است. جالب است که این حرکات ساختگی و نمایشی فقط از افراد خاصی صادر می‌شود و مثلا علم فقط به دست‌ برخی افراد خاص به جوش می‌آید وحرکت می‌کند. ✍🏻حسين ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
💠 سی هزار دینار طلا رقمی بود که یزید (به واسطه ابن مرجانه) به هر نفر داد و دینشان را خرید. هر دینار ۴.۵ گرم، هر گرم طلا بیش از ۳ میلیون تومان، به پول امروز بیش از ۴۰۵ میلیارد تومان. اگر در زمان بودیم در کنار ولی زمان یارش می‌ماندیم؟ https://eitaa.com/Hossein_iranpour
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس ، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند. علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕پیام آشکار به ایران ♻گمانه‌هایی در مورد حادثه تلخ برای وجود داشت که چون به عنوان پیروزی دشمن صهیونیستی تلقی می‌شد، از بیان آن توسط زمام‌داران امور استنکاف شد. 🛑اما وقتی تو را در خانه‌ات ترور می‌کنند، قضیه فرق می‌کند. دشمن به خود اجازه داده حاکمیت تو نه بر مرزهایت، که بر پایتختت را نقض کند. ♻اگر پس از ترور در حوالی تهران پاسخ متناسب -به خاطر نوع سیاست‌های دولت وقت (7 آذر 1399)- داده نشد، این بار و در دولتی که دیروز در مراسم اعتقاد خود را به زبان رسا اعلام کرد، شرایط فرق می‌کند. 🔰شرایط این بار برای ما فرق می‌کند. ما پس از و به سر می‌بریم و انتظار موضع‌گیری صحیح و پاسخ قاطع و انتقام صریح را داریم. ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 خونخواهی شهید هنیه عزیز ✏️ رهبر انقلاب: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما شهید هنیه را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت... ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. 🖼 📥 نسخه قابل چاپ | استوری 💻 Farsi.Khamenei.ir
⭕️سیدحسن نصرالله: بيننا و بينكم الايام و الليالي و الميدان 🔰سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان: کمی بخندید که به زودی بسیار گریه خواهید کرد. ⚔بین ما و شما روزها و شب‌ها و میدان خواهد بود... 🔴ایرانی ها ترور هنیه را نه تنها نقض حاکمیت خود می دانند که در کنسولگری آنها در دمشق اتفاق افتاد، بلکه نقض حاکمیت، امنیت ملی، حیثیت و ناموس خود نیز می دانند. ☄️دومی چیزی است که غرب نمی فهمد. شرافت در شرق مسلمان محاسبات خاص خود را دارد. شهید اسماعیل هنیه مهمان ما بود و مهمان ما را کشتند... این هم در شرق محاسبات خودش را دارد. ‼️اسرائیلی ها از کشتار فؤاد شکر و هنیه و حدیده خوشحال شدند... کمی شادی کنید که بسیار گریه خواهید کرد. https://eitaa.com/Hossein_iranpour
▪️فرمانده ایرانی در عراق شهید می‌شود، قهرمان فلسطینی در ایران. جوان اهل سنت فلسطینی برای سرباز شیعه ایرانی اشک می‌ریزد‌. رهبر شیعه‌ی انقلاب اسلامی بر پیکر شهید اهل سنت فلسطینی نماز می‌خواند و مردم شیعه تهران او را بدرقه می‌کنند... این «جغرافیای بدون مرز مقاومت» است. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
🔻‏خون شهید حاج اسماعیل هنیه نه تنها مرزهای جغرافیایی بلکه مرزهای مذهب را هم از بین برد. 🔺️در کجای تاریخ، امت شیعه برای یک رهبر اهل سنت چنین مراسم تشیعی برگزار کرده‌اند. گروه پژوهشی آرتا | برای عضویت کلیک کنید