eitaa logo
کانال رسمی حسینیه اندیشه
1.3هزار دنبال‌کننده
177 عکس
47 ویدیو
146 فایل
بیش از پنجاه سال پژوهش برای «انقلاب فرهنگی»؛ بستر تحقق «تمدن نوین اسلامی» ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🎙صوت سخنرانی #شب_چهارم_فاطمیه 🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ» ☑️ حجت الا
📝 سخنرانی 1441 (7بهمن98) 🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی در گذر تاریخ» ▪️حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری 🔹گفته شد که «قبیله محوری» (به عنوان حاکم بر جهان در آن دوران) نقشی اساسی در فراموشی و به انزوا بردن همانند غدیر داشت و موجب هجوم به خانه وحی و در نتیجه شهادت حضرت زهرا(س) شد. در تایید این مهم، وقتی یکی از جوانان ایرانی از «حذیفه» ــ استاندار مدائن در زمان حکومت امیرالمومنین(ع) ــ می‌پرسد: «این اصحاب رسول خدا که صحیفه ملعونه را نوشتند چه خصوصیتی در آنها بود که همه مردم به سبب اینان نظرشان عوض گردید و دگرگون شدند؟» حذیفه پاسخ داد: «آنان رؤسای قبائل بودند که عده زیادی از مردم با آنان بودند و اطاعتشان می‌کردند». 🔸در زمانی که روابط سیاسی حاکم بر جهان به دست شرق و غرب مادی و دنیاپرست افتاده بود، 22 بهمن رقم خورد و این را شکست و لذا «فرعون‌های آرمیده در تخت قدرت» احساس خطر کردند و بر حذف فیزیکی انقلاب از طریق روابط و تخصص و علمِ حاکم بر «جنگ» متمرکز شدند که سخت‌افزارهای نظامی پیچیده و گران‌قیمت در آن محوریت داشت. 🔹اما با وجودِ عدم بهره‌مندی ایران از سخت افزارهای نظامی پیچیده، توانستیم انگیزه‌های را به منشأی برای تغییر در و جنگی موجود تبدیل کنیم و آن را عامل پیروزی خود قرار دهیم. البته این بدان معنا نیست که با وجود شهادت‌طلبی به ابزار نیاز نداریم بلکه شهادت‌طلبی ابزار جدیدی برای خود تعریف می‌کند؛ به عنوان مثال وقتی عنصر شهادت‌طلب با ابزار ساده‌‌ی «موتورسیکلت همراه آرپی‌جی‌زن» ترکیب شد، توانست کارآمدی یک تانک پیشرفته را خنثی کند. 🔸تغییر در نیز از جمله عناصر دیگر رقم زننده موفقیت‌های ما در جنگ تحمیلی بود به عنوان مثال: به جای حمله به خط اول دشمن، خط دوم و سوم او را مورد هجوم قرار دادیم. البته این کار بسیار پر ریسک، نیازمند به اطلاعات دقیق از جغرافیای تحت تسلط دشمن بود و به همین دلیل خود فرماندهان در اطلاعات عملیات و بررسی خطوط دشمن حضور پیدا می‌کردند تا در این عملیات‌های بی‌سابقه و پرخطر، شخصا هدایت نیروهای خودی را به عهده بگیرند. البته این نوآوری‌های معجزگون، برخاسته از تجارب میدانی بود و تبیین آن، نیازمند بررسی‌های عمیق و مدیریت صدها پایان‌نامه است. 🔹علی‌رغم تحقق در جنگ تحمیلی با مکانیزم فوق، نظام اسلامی در نهایت ناچار به قبول شد و حضرت امام را نوشید. به نظر می‌رسد این بود که تجربه‌های موفق ابتدای جنگ، در مقابل دانش نظامی و کلاسیکِ متداول که هم استدلالش، هم ساختارهایش و هم سخت‌افزارهای متناسب با آن موجود بود، نتوانست خود را تئوریزه کند و پایدار بماند و قابل انتقال به سطوح مختلف رزمی بشود. لذا در قالب ابداعات و تجربیات شخصی فرماندهان باقی ماند و بعضا با شهادت آن فرمانده از بین می‌رفت. 🔸بالاتر از آن، سایر عرصه‌های اداره نظام در اقتصاد و فرهنگ را نیز با این نحوه جنگ هماهنگ نکردیم. لذا سازمان برنامه و بودجه به عنوان مرکز محاسبات کشور اعلام کرد هزینه برای ادامه جنگ نداریم! یعنی وقتی نرم‌افزار اداره کشور، مادی بود و حوزه و دانشگاه نتوانستند نسخه‌ای متناسب با آرمانها در اختیار نظام قرار دهند، وجود موارد زیادی از اخلاص و ساده‌زیستی مسئولین و فرماندهان ما در دهه 60 نیز نتوانست مانع قبول قطعنامه و نوشیدن جام زهر توسط امام(ره) شود. 🔹با توضیحات فوق، تفسیری نخبگانی از تاکید رهبری بر « توام با حاج قاسم» و همچنین « » شکل می‌گیرد. در واقع مکتبِ حاج قاسم سلیمانی، شکستنِ معادلات کلاسیک جنگ و حفظ و ارتقای آن تجارب میدانی موفق و تکیه بر آنها بود؛ آن هم در زمانی که به دلیل تئوریزه نشدن آن تجارب، بسیاری از همرزمان او مبتلا به شدند. آن بزرگوار با سازماندهی نیروهای مردمی شهادت‌طلبِ در منطقه، مهندس و در بعد امنیتی و نظامی شد و توانست با هزینه‌ای ناچیز، ابهت امریکا و هزینه‌های چند تریلیون دلاری آن در نقاط مختلف منطقه را به صورت همزمان ناکارآمد کند. 🔸البته این تجارب هنوز به علم و فرمول و قاعده تبدیل نشده و قابلیت بالایی برای انتقال و تعمیم پیدا نکرده و قائم به اشخاص محدودی است. به همین دلیل شهادت چنین ارکانی، آسیب‌های جدی وارد می‌سازد و لذا باید گفت بخش اصلی ادامه راه حاج قاسم، تجربیات بی‌نظیر او و همرزمانش و سپس تعمیم آنها به سایر عرصه‌های اداره کشور است؛ به نحوی که شکستن معادلات و و طراحی محاسبات و در و را نتیجه دهد و یوم‌الله‌های بعدی را محقق کند. ✅@HossiniehAndisheh
13981108-Shab05-Fatemieh2-03Sokhanrani_Heydari_0.mp3
14.92M
🎙صوت سخنرانی 🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی در گذر تاریخ» ☑️ حجت الاسلام محمدصادق حیدری 🗓سه شنبه، 8 بهمن 98 ✅ @HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🎙صوت سخنرانی #شب_پنجم_فاطمیه 🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ» ☑️ حجت الاس
📝 (شب آخر) سخنرانی 1441 (8بهمن98) 🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی در گذر تاریخ» ▪️حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری 🔹عبدالله بن عمر در یکی از گفت و گوهایش با امیرالمومنین(ع) خطاب به حضرت می‌گوید: «قریش چطور تو را دوست بدارد در حالی که در جنگ بدر و احد 70 نفر از بزرگان و اشرافشان را به قتل رسانده‌ای؟!» و این گونه با صراحت به آن دوران اشاره می‌کند. حضرت نیز در پاسخ شعری می‌خواند: «ما ترَکت بدرٌ لنا مَذیقاً / و لا لنا من خلفنا طریقاً». به تعبیری می‌فرمایند جنگ بدر همه پل‌های پشت سر ما را خراب کرد تا به جاهلیت برنگردیم. همچنین از امام سجاد(ع) پرسیدند که چرا قریش با امیرالمومنین(ع) دشمن بود؟ حضرت پاسخ داد: «امیرالمومنین(ع) کسانی از قریش را که وارد جنگ شدند، کشتند و آنان که در جنگ نبودند را به عاری و ذلّت کشاندند.» این روند تا آن جا پیش رفت که یزید ملعون گفت: «کاش بزرگانم که در بدر کشته شدند بودند و می‌دیدند چه انتقامی گرفتیم؟» پس حضرت به تبعیت از نبی‌اکرم(ص) به جنگ و سیاسی جهانی رفتند و از صاحبان آن روابط خون بر گردن گرفتند. 🔸بیان شد که انقلاب اسلامی نیز توانست روابط سیاسی مادی قرن حاضر را بشکند. سپس با ایجاد فرهنگ جدید جنگیدن، به تمام مردم جهان نشان داد که «شرق و غرب» خواستند این نظام را نابود کنند ولی نتوانستند. هرچند به علت حاکم شدن عقلانیت کلاسیک، قطعنامه 598 پذیرفته شد؛ اما فرهنگ جنگ تحمیلیِ ما به تدریج، باعث «توسعه مقاومت» در جهان شد. 🔹البته بعد از جنگ تحمیلی و تثبیت نظام، به دلیل سر برآوردن در آن فضا، سائر امورات جاری کشور بیشتر متاثر از محاسبات کارشناسی موجود شد که در آن درگیری با کفر معنا نداشت بلکه هزینه‌زا و غیرعقلائی محسوب می‌شد. اما نظام اسلامی توانست از طریق درگیری خود با کفرجهانی(آمریکا) را ادامه دهد؛ درگیری با ابرقدرت با کم‌ترین هزینه و برپایه شهادت‌طلبی. سپس با حمله اسرائیل به لبنان و پیروزی حزب‌الله، حمایت از مسلمین و درگیری با کفر رونق بیشتری یافت. در واقع تجلّی همان درگیری با کفر و دفاع از اسلام در کف صحنه است. 🔸امریکا در طول این مقاومت مداوم، از کشتن علنی رعب داشت؛ اما چه شد آنان جرأت یافتند سردار سلیمانی که مظهر هویت جمهوری اسلامی در مبارزه با کفر بود را «رسماً و علناً» به شهادت برسانند؟ به نظر می‌رسد همان عوامل انزوای ، سبب وقوع این مصیبت گردید: وقتی دشمن مشاهده کرد که بخشی از مردم با فاصله 2 سال در سال 96 و 98، در اعتراض به ناکارآمدی‌های اقتصادی به خیابان آمدند، احساس کرد که پایگاه مردمی نظام آسیب دیده است. البته آنان تحلیلشان از واقعیت کشور قطعا درست نبود؛ چون مردم معترض به ناهنجاری‌های اقتصادی، همان مردمی هستند که به برکت انقلاب، ظلم ستیزی و کفرستیزی در وجدان آنها نهادینه شده است. اما چالش بین و در درون کشور، موجب ناهنجاری اقتصادی شده و ضعف درونی را ایجاد کرده و مایه امید دشمن شده است. 🔹از طرف دیگر، وضعیت داخلی کشور عراق و نحوه‌ی موضع‌گیری نخبگان دینی_سیاسی عراق پس از هجوم امریکا به پایگاه حشد الشعبی و همچنین پس از ورود نیروهای مردمی به سفارت آمریکا، زمینه‌ی دومی برای چنین جنایتی فراهم کرد و گویا رژیم تروریستی آمریکا ابتدا حساسیت نخبگانی عراق را با حمله به پایگاه حشد آزمود و از سطح واکنش‌ها نسبت به آن، مشاهده کرد که از پایگاه دین و دین‌داری، جلوی مبارزه با امریکا و پاسخ به جنایات آن گرفته می‌شود. 🔸پس ادامه مسیر حاج قاسم(ره)در مبارزه با کفر و و تحقق ، وابسته به رفع موانع ذکر شده و جریان درگیری با کفر در سائر عرصه های اداره کشور و محاسبات کارشناسی است و الّا قطعنامه‌ها و برجام‌ها مجددا رقم خواهد خورد و ها را به فراموشی خواهد کشاند و عناصر دخیل در تحقق (غلبه بر قدرت باطل) را به مسلخ خواهد برد. در واقع اگر ما این موانع را خودمان کنار نزنیم، دوباره چنین هزینه‌های بزرگی و چنین خونهای پاکی بر زمین ریخته خواهد شد. ✅@HossiniehAndisheh
🔰 مصاحبه امام خمینی با نشریه آمریکایی تایم (۱۳۵۸/۹/۹) ❓سوال خبرنگار: شما زندگی خیلی داشتید، شما و حقوق را مطالعه نکرده‌اید. تحصیل شما مربوط به است، شما در سیاست و گرفتن و دادنِ یک زندگیِ اجتماعی درگیر نبوده‌اید، آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی‌آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی‌توانید درک کنید؟ 🔆 امام خمینی(ره): ما و و سیاسی که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‌شده‌است را . ما خود ساخته‌ایم که در آن را ملاک دفاع و را ملاک حمله گرفته‌ایم، از هر عادلی دفاع می‌کنیم و بر هر ظالمی می‌تازیم. حال شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم‌گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمان‌ها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایه نفوذ سرمایه‌داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هر کسی را محکوم نمایند بلافاصله محکوم کنند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی‌دانم و بهتر است که ندانم. 📚صحیفه نور ، جلد ۶ ، صفحه ۳۳۸ ✅@HossiniehAndisheh
تحلیلی نوین از مکتب سلیمانی2 ـ حسینیه اندیشه.pdf
316.1K
🔆 بمناسبت و شهادت سردار سپاه اسلام، حسینیه اندیشه منتشر کرد: 📄 تحلیلی نوین از @HossiniehAndisheh ☑️در صورت نیاز به فایل word آن به مدیر کانال پیام ارسال نمایید
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🔆 بمناسبت #ایام_الله_دهه_فجر و #چهلم شهادت سردار سپاه اسلام، #حاج_قاسم_سلیمانی حسینیه اندیشه منتشر ک
🔆 بخش‌هایی از «تحلیلی نوین از » 🔹در زمانی که روابط سیاسی حاکم بر جهان به دست شرق و غرب مادی و دنیاپرست افتاده بود، 22 بهمن رقم خورد و این روابط مادی را شکست و لذا «فرعون‌های آرمیده در تخت قدرت » احساس خطر کردند و به عادت کفار (لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّكُمْ) و در اولین گام، بر حذف فیزیکی انقلاب متمرکز شدند. 🔸اولین مواجهه نظام اسلامی با ابرقدرت‌ها، در موضوع درگیری با روابط و تخصص و علمِ حاکم بر «جنگ» بود که سخت‌افزارهای نظامی پیچیده و گران‌قیمت در آن محوریت داشت. اما با وجودِ عدم بهره‌مندی ایران از سخت افزارهای نظامی پیچیده، توانستیم انگیزه‌های را به منشأی برای تغییر در روابط نظامی موجود تبدیل کنیم و آن را عامل پیروزی خود قرار دهیم. 🔹علی‌رغم تحقق در جنگ تحمیلی با تغییر در معادلات جنگیِ حاکم بر جهان و دکترین نظامی مدرن، نظام اسلامی در نهایت ناچار به قبول شد و حضرت امام را نوشید. علت «محوری» پذیرش قطعنامه این بود که ما نتوانستیم سازمان جنگ متناسب با انگیزه‌های شهادت‌طلبانه را ــ که در ابتدای دفاع مقدس ایجاد شد ــ‌ تئوریزه نماییم و بالاتر از آن، نتوانستیم سایر عرصه‌های اداره نظام در اقتصاد و فرهنگ را نیز با این نحوه جنگ هماهنگ کنیم. 🔸با توضیحات فوق، تفسیری منطقی از تاکید رهبری بر « » شکل می‌گیرد. کسی بود که توانست در برابر هجمه‌های دکترین نظامی متداول که زمینه وابستگی به شرق و غرب را فراهم می‌آورد، تجربه‌های موفق دفاع مقدس را روزآمد کند و ارتقا دهد و ابهت امریکا و هزینه‌های چند تریلیون دلاری آن در نقاط مختلف منطقه را به صورت همزمان ناکارآمد کند و دیگری را رقم بزند. 🔹اما چه شد امریکا جرأت یافت سردار سلیمانی را «رسماً و علناً» به شهادت برساند؟ به نظر می‌رسد همان ، سبب وقوع این مصیبت گردید: وقتی دشمن مشاهده کرد که بخشی از مردم با فاصله دو سال در سال 96 و 98، در اعتراض به ناکارآمدی‌های اقتصادی به خیابان آمدند، احساس کرد که پایگاه مردمی نظام آسیب دیده است. از طرف دیگر، نحوه‌ی موضع‌گیری نخبگان دینی_سیاسی عراق پس از هجوم امریکا به پایگاه و همچنین پس از ورود نیروهای مردمی به سفارت آمریکا، زمینه‌ی دومی برای چنین جنایتی فراهم کرد. 🔸پس ادامه مسیر حاج قاسم(ره) و تحقق ، وابسته به رفع موانع ذکر شده و تئوریزه کردن تجربیات بی‌نظیر او و همرزمانش است؛ یعنی باید این تجارب، به و فرمول و تبدیل شود تا این قواعد به سایر عرصه‌های اداره کشور تعمیم پیدا کند؛ به نحوی که شکستن () و طراحی محاسبات و در عرصه و را نتیجه دهد تا نظام اسلامی شده و یوم‌الله‌‌های بعدی را محقق کند. ✔️ فایل PDF متن کامل تحلیلی نوین از «مکتب سلیمانی»👇👇👇 ✅@HossiniehAndisheh
1_189871616.mp3
742.5K
🔈 صوت گزیده سخنرانی (۹۰ ثانیه) 🔹 موضوع: اهمیتِ « » 🗓 سال 1362 (36 سال قبل) 🕌مکان: نماز جمعه شیراز 💠 خيال نکنيد « » کم‌ارزش است! اين «شُعار» است که به‌دنبالِ خودش، و را جاری می‌‌کند. این «شُعار» است که افکارِ قبل را شست‌وشو می‌‌دهد و زمينه را برای جريان احکام الهی مهیا می‌کند. ✅@HossiniehAndisheh
☀️حضرت امام خمینی (ره): (11 فروردین 1367) «همان طور که بارها گفته‌ام، مردم در انتخابات و احتیاج به ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دسته‌ای حق فرد و یا افرادی را به مردم ندارند. جامعه اسلامی ایران، که با و خود جمهوری اسلامی و ارزشهای والای آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته‌اند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار مانده‌اند، مسلّم و انتخاب کاندیدای را دارند. البته در کارها از دستورات اسلامی است. و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت می‌نمایند. و افراد و گروهها و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزه خود می‌توانند کاندیدا معرفی نمایند؛ ولی هیچ‌کس نباید توقع داشته باشد که دیگران و نکنند. در هر حال، مردم با بصیرت و درایت و تحقیقْ کاندیداها را شناسایی کرده، و به‌ و و دینی-سیاسی نامزدهای انتخاباتی توجه نمایند. مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رای دهند که و باشند و در به آنان احساس مسئولیت کنند، و را چشیده باشند، و در و مدافع اسلام زمین، اسلام ، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف، و در یک کلمه، مدافع محمدی- صلی الله علیه و آله و سلم- باشند. و افرادی را که طرفدار اسلام ، اسلام ، اسلام ، اسلام منافقین، اسلام ، اسلام ، و در یک کلمه، هستند طرد نموده و به مردم معرفی نمایند. و از آنجا که مجلس و است، در شرایط کنونی نباید کسی انتظار داشته باشد که حتماً نمایندگان باید از گروه و صنف خاصی باشند. باید توجه داشت که هنوز خیلی از مسائل وجود دارد که به باید حل و فصل شود. و تمیز بین کسانی که در تفکر خود خدمت به اسلام و محرومان را قرار داده‌اند، با دیگران کار مشکلی نیست.» ✅@HossiniehAndisheh
◼️ 12 اسفندماه سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی، و مؤسس تسلیت باد ☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه ✅@HossiniehAndisheh
🔰«زنجیرهای نامرئی نظامات اجتماعی تمدن مدرن» 🔶 آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره): 🔅گاهی به ذهن من می‌آید که حالا در زمان امام موسی‌بن‌جعفر ــ علیه و علی ابائه و ابنائه صلوات الله ــ مردم چگونه تحمل می‌کردند که امام زمانشان چهارده سال در #زندان باشد؛ در حالی که اگر ما در آن زمان می‌زیستیم برای امام خود تمام تلاش خود را به کار می‌بستیم. از طرفی دیگر به نظر می‌آید الان نائب و پرچمدار ایشان، در موضوع #نظامات_اجتماعی به زنجیرِ نظامات شرق و غرب مبتلا است. فرمایشی که می‌گوید، تا عمل نمی‌رسد و مانعش هم در اختیار نبودنِ #نظامات_اسلامی است که بتواند جای سایر نظام‌ها را بگیرد؛ حال ما درباره این #زنجیرهای_نامرئی که آثارش مرئی است چقدر تلاش می‌کنیم؟! 📝مباحثی پیرامون اخلاق اسلامی، جلسه13، 1376 #علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی #انقلاب_فرهنگی #تمدن_نوین_اسلامی #نظامات_اجتماعی ✅@HossiniehAndisheh
🔰«متهم شدنِ دین به ناکارآمدی» 🔷 آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره): شما لاف رسول الله (ص) و ولی الله (ع) و نائبش را می‌زنید. علامتِ نوکر، این است که اگر به خودش بد بگویند راحت‌تر است تا اینکه به آقای او بد بگویند. وفای او این‌گونه است که اگر به خود او بد گفته شود یک مقدار آزرده می‌شود، اما اگر به آقای او بد بگویند، گویا به قلبش تیری وارد شده و یا به حقیقت وجودی او حمله شده است. این کفار، با این که به وجود آورده‌اند به آن چیزی حمله می‌کنند که دلبستگی آقای شما (رسول اکرم و اهل بیت طاهرینش) بوده و هست. اگر کسی به ما فحش داد و ما رنجیده و ناراحت شدیم ...، ولی وقتی به اربابمان ناروا گفته شد احساس رنج و درد نکنیم، خود خیلی بی‌عفتی است... اگر ما نداشته باشیم باید بر این بی دردی خودمان گریه کنیم و از خدا طلب گریه کنیم. این بی دردی به مراتب از بدتر است. کسی که دردِ بی وفایی نسبت به مولا را درک نکند، بد دردی است. 📝مباحثی پیرامون اخلاق اسلامی،جلسه13، 1376 @HossiniehAndisheh
🔰«ضرورت انقلاب فرهنگی و تولید معادلات کاربردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی» 🔶 آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره): 🔅 تا زمانی که « » در جمیع شئون محقق نشود نمی‌توان از پذیرش پیام «انقلاب سیاسی» خود در سطح جهان، توسط مردم دیگر کشورها مطمئن بود، چون ادعای انقلاب ما همواره ارائه که شالوده‌های آن رنگ دیانت دارد، بوده و هست و اگر قرار باشد همواره از ابزار فرهنگیِ خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوئیم، آیا اولاً می‌توان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً بر فرضِ بناگذاری، آیا می‌توان ادعاکرد که چنین تمدنی از ماست، در حالی که « » و « »ی دیگران را به عاریت گرفته‌ایم؟! 📝سلسله مباحث گامی عملی در جهت اسلامی کردن فضای دانشگاه‌ها، جلسه 1؛ 1375 🔅به اعتقاد ما تا زمانی که نتوان سخن و مدعای خود را با گره زد و علاوه بر برهانِ لفظی از بهره جست و برنامه‌های تحقیقاتی منسجمی را در چنین قالب‌هائی ارائه داد، حتماً ادعای ما در ارائه در هاله‌ای از تردید و ناباوری باقی خواهد ماند و نه تنها نمی‌توان دشمنان را به اسکات کشاند، بلکه دوستان را نیز با چنین قافله‌ای همراه نخواهد ساخت. 📝بحث ضرورت‌های اولیه تغییر ساختار نظام آموزش عالی، 1375 @HossiniehAndisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آیت‌الله علامه مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ☑️ کاری که [در مجموعه ما] انجام گرفته، مشابه آن در اروپا بیشتر از 50 سال طول کشیده است... ☑️ بیش از آنچه که گمان می‌کردیم انجام گرفته است. در مقایسه با [تمدن] غرب نیز اگر ملاحظه کنید آنها پیدایش «فلسفه شدن» شان تاریخ دارد و با [تاریخ] «تحول در قدرت محاسبه کمی» آن [متفاوت است]... یعنی [فلسفه‌ی] شدن که هگل می‌گوید، [نمی‌تواند] ریاضیات و معادلات آن را نیز تحویل دهد بلکه [بعد از گذشت چند صد سال] «شدنِ» نسبیتِ اینشتین، معادله تحویل می‌دهد. اما ما [به غیر از تولید فلسفه شدن اسلامی] مدعی رسیدن به مرحله دوم (یعنی تولید معادلات اسلامی) و بکارگیری آن در ساختن «مدل [اسلامی]» نیز هستیم... البته با محدودیت شدید سیاسی، فرهنگی و اقتصادی! ☑️ ما فونداسیون سه شهر بزرگ علمی (حجیت، معادله، مدل) در تحول علم را کنده‌ایم و تمام شده است. نقشه آن [تولید شده] است اگر ساختمان آن ساخته نشود مسلمین در ساختمان بیگانه زندگی می‌کنند. ☑️ ما حضرت ولی‌عصر (عج) شرط نکردیم که اول اسلحه بدهد بعد به جنگ دشمن برویم... ✅@HossiniehAndisheh
🔰«تنها فیلسوف انقلاب اسلامی» 🔆 آیت‌الله سیدمحمد مهدی میرباقری (عضو محترم خبرگان رهبری): 🔸من اهل مبالغه نیستم و قصدم این نیست ولی این‌جا با قاطعیت عرض می‌کنم... بنده مدعی‌ام این کار، کاری است که یک متفکر عمیق که بتواند عمق #درگیری_جبهه_حق_و_باطل را بفهمد در همه‌ مظاهر و سر سپرده‌ به آستان ولایت حقه باشد، هیچ چیز را در عرض امیرالمؤمنین(ع) قبول نداشته باشد، این کار از عهده‌ او برمی‌آید. و من مدعی‌ام #تنها_فیلسوف_انقلاب_اسلامی، استاد بزرگوار ما ـ که من شاگرد کوچک ایشان هستم ـ #علامه_سید_منیرالدین_حسینی(ره) است. بنده ایشان را فیلسوف انقلاب می‌دانم و لاغیر. کسی که عمق درگیری فرهنگی جبهه‌ حق و باطل را بفهمد و بتواند مسیر انقلاب اسلامی را برای عبور از این فضا تئوریزه کند. 🔸عرض کردم بسیاری مدعی هستند؛ الحمدلله نیروهای بسیار خوب و فرهیخته‌ای داریم که از محصولات برجسته‌ی انقلاب اسلامی هستند... متفکرینی که در دانشگاه و حوزه‌ علمیه هستند و دغدغه‌ آنان همین مسئله است، حقیقتاً فراوان و بسیارند و برخی از آنان نخبه به مفهوم حقیقی هستند... اما #تئوری_بنیادین که بتواند #عمق_استراتژیک_انقلاب_اسلامی و عمق فرهنگی‌اش را بفهمد و طراحی کند، من فقط #یک_فیلسوف می‌شناسم. اگر دیگران می‌شناسند، معرفی کنند بگویند کدام فلسفه تولید شده است؟! کدام فلسفه‌ی جدید که #فلسفه‌_عمل باشد و ناظر به تحول فرهنگ در همه‌ی عرصه‌ّها باشد، طراحی شده است؟! کدام تئوری تولید است که بخواهد #وحی را حاکم بر همه‌ی #عقلانیت_بشری ــ اعم از عقلانیت فلسفی، تجربی، اعم از معارف شهودی و غیر شهودی ــ کند؟! ✅@HossiniehAndisheh
زندگی‌نامه علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی.pdf
554.7K
📖 زندگی‌نامه مجاهدت‌های علمی مرحوم آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی ☑️ عناوین بخشی از پژوهش‌های علمی مرحوم علامه ✅@HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
📖 زندگی‌نامه مجاهدت‌های علمی مرحوم آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی ☑️ عناوین بخشی از پژو
🔆 بخشی‌های از زندگی‌نامه علمی آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ☑️ در بيستم‌ آبان‌ماه‌ 1322 در شيراز به‌ دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیت‌الله‌العظمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در اعلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سال‌های 1305 تا 1335 محسوب می‌شد. ☑️با آغاز نهضت حضرت ، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیم‌الشأن دید و در زمره‌ شاگردان و علاقه‌مندان امام خمینی قرار گرفت. ☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس در سال 1348 از فضلای جوان خواست تا به تبیین بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندی‌های علمی انقلاب اسلامی واداشت. ☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که « » احکام و التزامات کلیه در رساله‌ها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض و اشتباه و یا قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیده‌ی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است. این بصیرت و هوشیاری علامه، آن مرحوم را به ضرورت تولید « » (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال 1363 گشت که این دستاورد عملاً موجب « » در نظام اجتماعی می‌شود. ☑️ در گام دوم، توانست « » را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه‌ معادلات عینی، زمینه را برای بیمه‌شدن نظام اسلامی در برابر «فلسفه‌ی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط ، بشریت را در برابر سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید. ☑️ این مجاهدت فرهنگی همه‌جانبه موجب شد تا در عمیق‌ترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و به عنوان حافظ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق « » در بخشی از عالم باشد. ☑️ سرانجام آن ، در 12 اسفندماه سال 1379 و در ایام عزای عالم آل‌محمد حضرت امام باقرعلیه‌السلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومه‌علیهاالسلام به خاک سپرده شد. ✅@HossiniehAndisheh
📣 اطلاعیه 🔅حسینیه اندیشه کتاب نفیس: 📖 «ساختارهای اجتماعی قاتل امام(ع)، ساختارهای اجتماعی برانداز نظام» را منتشر کرد. ◀️ جهت تهیه کتاب به شماره‌های زیر تماس بگیرید: ☎️ 09192529213 (مرکز شهر قم) ☎️ 09121510663 (پردیسان) ✔️ فایل کتاب رایگان است ✅@HossiniehAndisheh
🔰بخشی‌هایی از کتاب «ساختارهای اجتماعی قاتل امام(ع)، ساختارهای اجتماعی برانداز نظام»: ✅ ...در گفتار اول تا سوم، واقعیتی به نام «ساختارهای اجتماعی» را به عنوان عامل اصلی در ایجاد وحدت رویه بین افراد و اقشار مورد توجه قرار می‌دهد و با تقسیم آن بر اساس «کفر، نفاق، ایمان» و اشاره به نقش بزرگ ساختارها در رقم‌خوردن سعادت و شقاوت جوامع و افراد، سرنخ‌هایی برای شکل‌گیری «فقه حکومتی» ارائه می‌نماید و همزمان سهمی اساسی برای این ساختارها، در جنایت عظیمی همانند قتل ذریه رسول خدا (ص) تعریف می‌کند. ✅ از گفتار چهارم، ساختارهایی که موجب پدیدآمدن حادثه بزرگی به نام شهادت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام شده‌اند، به صورت عینی و در دو عرصه «سیاسی» و «اقتصادی» تبیین می‌گردد. ✅بر این اساس، روشن می‌شود که پیام عاشورا برای امروز نیز باید ناظر به وظایف اجتماعی در مقابله با ساختارهای مادی باشد و اساساً مشکلات فعلی «جامعه شیعه» ـ که بزرگترین دستاورد آن در عصر غیبت کبری، شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی است ـ نیز ناشی از همین ساختارهاست. ✅در نتیجه، این کتاب با تطبیق قاعده‌مندِ «ساختارهای اجتماعیِ قاتل امام» بر «ساختارهای اجتماعیِ برانداز نظام»، فهمی نوین از پیام عاشورا و تکالیف جدیدِ برخاسته از آن برای این دوره از تاریخ را ارائه می‌کند و پیشنهاداتی برای طراحی ساختارهای الهی مطرح می‌نماید تا مبنای عمل برای حل چالشهای نظام مبارک جمهوری اسلامی قرار گیرد... 📝پیشگفتار کتاب، ص 4 و 5 ✅@HossiniehAndisheh
🗓 25 اسفندماه، سالروز سخنرانی مقام معظم رهبری در موضوع « » 🔰بخش‌هایی از بیانات معظم‌له در این سخنرانی مهم (28 اسفند 1394) «1»: 🔸حوزه‌ی قم را بخواهند از انقلاب تهی کنند، [این] چیز کوچکی است؟! انگیزه‌هایی وجود دارد برای این کار، حرف من این است... حرف من این است که میگویم حوزه‌ی علمیّه‌ی قم بایستی به‌عنوان یک ، به‌عنوان ، به‌عنوان آن کوره‌ی آتشفشانی که همین‌طور دارد انرژی انقلابی را صادر می‌کند از خودش، حضور داشته باشد و ظهور داشته باشد. 🔹طبیعت قم، طبیعت طلّاب، حوزه‌ی علمیّه، طبیعت دین است، طبیعت تبلیغ است، طبیعت قناعت است، طبیعت حضور مرجعیّت است که مرجعیّت خیلی مهم است؛ اینها همه از خصوصیّات حوزه است و همین موجب میشود که پایه‌ی انقلاب در اینجا محکم بشود. اگرچنانچه ما دیدیم تلاشهایی دارد انجام می‌گیرد برای اینکه از حوزه‌ی علمیّه‌ی قم انقلاب‌زدایی کنند، باید کنیم... 🔶 خب، احساس خطر کردن کافی نیست، باید به فکر علاج بود؛ علاج هم تدبیر لازم دارد، فکر لازم دارد؛ این اهمّیّت اجتماع شما را نشان می‌دهد. باید افراد صاحب فکر بنشینند فکر کنند. 🔹با کارهای سطحی، با فریاد کشیدن که احیاناً در یک جلسه‌ای آدم داد بکِشد و به یکی اعتراض کند، با این حرفها مسئله درست نمی‌شود. راه، اینها نیست؛ راه، فکر کردن و و برنامه‌ریزی کردن، مجموعه‌های برنامه‌ریزی شده را تهیّه کردن و دنبال کردن است؛ بنابراین در قم بایستی توسعه پیدا کند، حرکت انقلابی باید توسعه پیدا کند. @HossiniehAndisheh
🗓 25 اسفندماه، سالروز سخنرانی مقام معظم رهبری در موضوع « #حوزه_انقلابی» 🔰بخش‌هایی از بیانات معظم‌له در این سخنرانی مهم (28 اسفند 1394) «2»: 🔹 #مخالفت_با_انقلاب هم دوجور است: یک‌وقت #صریحاً کسانی با انقلاب مخالفت می‌کنند -که این هم در حوزه وجود دارد، نه اینکه وجود نداشته باشد، ما بی‌اطّلاع نیستیم... 🔸یک‌وقت هست که نه، #صریحاً_با_انقلاب_مخالفت_نمیشود، [بلکه] با مبانی و مبادی اعتقادی انقلاب مخالفت می‌شود؛ روی اینها باید حسّاس بود. اینکه ملاحظه می‌کنید بنده مرتّب روی مسئله‌ی استکبار تکیه می‌کنم، روی مسئله‌ی آمریکا تکیه می‌کنم، [به خاطر] این نیست که از روی عادت، آدم دائم بخواهد یک حرفی را تکرار کند؛ نه، اینها احساس خطر است. 🔹 اگر نظام اسلامی در قبال #نظم_منحطّ_جهانی هویّت خودش را از دست داد، #شکست خواهد خورد؛ اهمّیّت نظام اسلامی -که میگوییم دنیا را تکان داد این انقلاب- به‌خاطر این است؛ یک چیز جدید آورد. #حوزه_انقلابی #اسلام_ناب #خطر_انقلاب_زدایی_از_حوزه ✅@HossiniehAndisheh
🗓 25 اسفندماه، سالروز سخنرانی مقام معظم رهبری در موضوع « » 🔰بخش‌هایی از بیانات معظم‌له در این سخنرانی مهم (28 اسفند 1394) «3»: 🔸جمهوری اسلامی، ظالمانه را به کشید؛ علّت مخالفت با ما هم همین است. [علّت] اینکه با نظام اسلامی مخالفت می‌شود این است؛ وَالّا اگر چنانچه ، اسلامی که کاری به کار این‌وآن ندارد، اگر یک چنین اسلامی حاکم باشد، نه، هیچ اهمّیّتی هم نمی‌دهند و مخالفتی هم نمی‌کنند... 🔹 بعد از دوران صدر اسلام، است که متّکی به قرآن و حدیث در عالم واقع، دارد تحقّق پیدا می‌کند... امروز در ایران اوّلین بار است که یک چنین حکومتی به‌وجود می‌آید. معنای این است؛ اسلام سیاسی یعنی اسلامی که سیاست را و را برعهده می‌گیرد؛ یعنی اسلام می‌شود مدیر جامعه. این بار اوّلی است که در اینجا اتّفاق افتاده است؛ این را می‌خواهند از بین ببرند، این را می‌خواهند نابود کنند؛ نابودکردنش هم به همین شکلی است که عرض کردم. 🔶 بنابراین مسئله‌ی در حوزه‌ی قم در است؛ این را باید توجّه کنید؛ باید جزو مسائل شما باشد. @HossiniehAndisheh
◼️ 26 اسفندماه سالروز ارتحال جانگداز مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، و مؤسس تسلیت باد ☑️ شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه ✅@HossiniehAndisheh
◼️سرانجام در سحرگاه 26 اسفندماه سال 95 و در حالی‌که مرحوم رهسپار شهر شیراز برای تبلیغ و بود، دعوت حق را لبیک گفت... «بروشور علمی حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق» 👇👇👇👇 ✅@HossiniehAndisheh
زندگی‌نامه علمی استاد حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود صدوق.pdf
501.3K
«بروشور علمی حجت‌الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ مسعود صدوق» ✅ @HossiniehAndisheh