eitaa logo
کانال رسمی حسینیه اندیشه
1.1هزار دنبال‌کننده
170 عکس
46 ویدیو
145 فایل
بیش از پنجاه سال پژوهش برای «انقلاب فرهنگی»؛ بستر تحقق «تمدن نوین اسلامی» ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷عهد ملت ایران با خداوند متعال🇮🇷 حضرت امام خمینی: «هان، ای ملت عزیز، که پرچم پر افتخار اسلام را به اهتزاز درآورده و سکوت مظلومان را در مقابل ستم‌گران و قلدران شکسته و متحول به فریاد و پرخاش کردید و ندای «اللّه‌اکبر» اسلام را با امواج فرستندگان غیبی به اقصی بلاد جهان رساندید، بهوش باشید و به عهد خود به پیشگاه مقدس خداوند پابرجا باشید که شکست اسلام خدای نکرده در ایران دفن معنویات و احکام مقدس اسلام است. بهوش باشید که موریانه‌های موذی،این ایادی استکبار جهانی درصدد رخنه کردن در صفوف شما هستند. دست‌های وحدت را به هم دهید و بازو به بازوی هم یکدل و یک جهت این هدیه‌ی الهی را، که پس از قرون متمادی به شما عطا فرموده قدردانی و حفظ کنید و از نقص‌ها و کمبودها که لازمه‌ی هر انقلابی است و در انقلاب شما به برکت اسلامی و مردمی بودن از همه کمتر است، به خود سستی راه ندهید، که با خواست خداوند منّان با پیروزی شما همه چیز اصلاح می‌شود.» 22 بهمن 1363 ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷حضرت امام خمینی: «بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران بر مستکبران و غارتگران، ۲۲ بهمن سرآغاز برچیده شدن دستگاه ستمگری طاغوتیان، ۲۲ بهمن سرآغاز حکومت الله بر جهان، ۲۲ بهمن سرآغاز برافراشته شدن پرچم عدالت اسلامی و بیداری مستضعفان، بر کشور و ملت بزرگ ایران و بر جمیع مسلمانان و مستضعفان و محرومان مبارک باد.» (20 بهمن 1361) 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🇮🇷به‌مناسبت چهارمین سالگرد صدور انقلاب، تحلیل راهبردی حسینیه اندیشه پیرامون آن منتشر شد: 🔶«اقتصاد» به عنوان محور توصیه‌های هفت‌گانه برای تحقق «بیانیه گام دوم» و تبیین جایگاه «بخش خصوصی» در این عرصه با توجه به «وضع مطلوب» و «دوران گذار» 🔶 🔹سرفصل‌های اصلی این تحلیل: ✔️ ۱. اشاره به تحلیل بیانیه گام دوم بر اساس «امتداد دو گانه اسلام ـ استکبار در سرفصل‌های هفت گانه (موضوعات اداره کشور)» ✔️ ۲. اولویت‌بخشی مقام معظم رهبری به «اقتصاد» از میان سرفصل‌های هفت‌گانه ✔️ ۳. تحلیل علتِ «محوریت بخش خصوصی» در سخنرانی اخیر رهبری ✔️ ۴. اشاره به سه قید مهم و اساسی برای بخش خصوصی در بیانات اخیر رهبری؛ برخلاف معنای رایج از بخش خصوصی ✔️ ۵. پی‌گیری نظری و عملی برای تحقق این سه قید توسط نخبگان انقلابی، زمینه ایجاد ساختار مردمی برای تولید ثروت و پیشران تحقق شش سرفصل دیگر بیانیه 🎙ارائه دهنده: حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری (عضو هیئت علمی حسینیه اندیشه) 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
چهارمین سالگرد صدور بیانیه‌ی گام دوم.pdf
242.7K
📜 🇮🇷به‌مناسبت چهارمین سالگرد صدور انقلاب، تحلیل راهبردی حسینیه اندیشه پیرامون آن منتشر شد: 🔶«اقتصاد» به عنوان محور توصیه‌های هفت‌گانه برای تحقق «بیانیه گام دوم» و تبیین جایگاه «بخش خصوصی» در این عرصه با توجه به «وضع مطلوب» و «دوران گذار» 🔶 🔹عناوین تفصیلی این تحلیل: ۱. اشاره به تحلیل بیانیه گام دوم بر اساس «امتداد دو گانه اسلام ـ استکبار در سرفصل‌های هفت‌گانه (موضوعات اداره کشور)» ۲. اولویت بخشی مقام معظم رهبری به «اقتصاد» از میان سرفصل‌های هفت‌گانه ۳. «محوریتِ» بخش خصوصی در اقتصاد، به‌مثابه یکی از مهمترین جلوه‌های استکبار در اقتصاد جهانی و عامل شکل‌گیری «وال استریت ایرانی» ۴. تحلیل علتِ «محوریت بخش خصوصی» در سخنرانی اخیر رهبری: «وجود نیروی انسانی متعهد در این بخش»، «قصور و تقصیر جبهه انقلاب در ایجاد ساختاری مردمی برای تولید ثروت» و مقایسه آن با جلوگیری حضرت امام (ره) از انحلال ارتش و دعوت آن به ایفای نقش در جنگ تحمیلی ۵. مقیّد کردن «بخش خصوصی» به سه قید مهم و اساسی توسط رهبری: الف) جداکردن عرصه رقابت از عرصه همکاری؛ ب) توجه به شرکت‌های کوچک و متوسط؛ ج) توجه به تعاونی‌های تولیدی ۶. پی‌گیری نظری و عملی برای تحقق این سه قید توسط نخبگان انقلابی، منشأ جلوگیری از جریان استکبار مُدرن در اقتصاد و زمینه ایجاد ساختار مردمی برای تولید ثروت و پیشران تحقق شش سرفصل دیگر بیانیه 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📣 اطلاعیه 🔹کانون فرهنگی تبلیغی سوده برگزار میکند: سومین نشست علمی نخبگانی با حضور: ◀️حجت الاسلام روح الله صدوق ◀️دکتر حجت الله عبدالملکی ✔️موضوع: ارائه مدل اقتصادی حسینیه اندیشه جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔰تحلیل و پیشنهاد حسینیه اندیشه پیرامون «افت مجدد ارزش پول ملی و نوسانات ارزی» 🔹(قسمت اول)🔹 🔸سرفصل‌های اصلی این تحلیل: ✔️ ۱. اشاره به بیانیه راهبردی حسینیه اندیشه قبل از اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی و گزارش پیگیری‌های حسینیه اندیشه برای کمک به دولت انقلابی ✔️ ۲. شکست سیاست «تک نرخی کردن ارز» در دولت‌های گذشته و تکرار این تجربه در دولت سیزدهم ✔️ ۳. علت شکست: «عدم ملاحظه اثر انقلاب اسلامی در رفتار اقتصادی جامعه ایران» توسط علم اقتصاد متداول ✔️ ۴. بن‌بست تک نرخی کردن ارز در دولت‌ ششم و دوازدهم: تزریق منابع حاصله از تک نرخی کردن ارز به بخش تولید و واگذار کردن مطالبات عدالت‌خواهانه مردم به آینده‌های دور (ایجاد فاصله طبقاتی) ✔️ ۵. بن‌بست تک نرخی کردن ارز در دولت دهم و سیزدهم: تزریق منابع حاصله از تک نرخی کردن ارز به مردم برای کم کردن فاصله طبقاتی؛ باعث به هم خوردن توازن بین عرضه و تقاضای کلّ (تورم) ✔️ 6. راه‌کار خروج از بن‌بست: پرهیز از تکرار تجربیات شکست خورده قبلی متخصصان اقتصاد و میدان دادن به راه‌حل‌های جدید مبتنی بر «تدبیر در الگوی مصرف» و «تغییر در الگوی تولید» 🎙ارائه دهنده: حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری (عضو هیئت علمی حسینیه اندیشه) ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال مرحوم علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، و بنیانگذار تسلیت باد. 🎙مرحوم علامه حسینی الهاشمی: «به نظر ما می‌‏رسد که «فلسفه‌ی چگونگی»، باید هماهنگ‌‏سازیِ سه روش را انجام بدهد؛ اول: روش استنباط دینی؛ دوم: روش علوم یا معادلات و سوم روش اداره و کنترل عینی.» (مشهد مقدس، دی ماه ۱۳۷۹) ☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔆 بخشی‌های از زندگی‌نامه علمی آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ☑️ در بيستم‌ آبان‌ماه‌ ۱۳۲۲ در شيراز به‌ دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیت‌الله‌العظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در اعلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سال‌های ۱۳۰۵ تا ۱۳۳۵ محسوب می‌شد. ☑️ با آغاز نهضت حضرت ، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیم‌الشأن دید و در زمره‌ شاگردان و علاقه‌مندان امام خمینی قرار گرفت. ☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس در سال ۱۳۴۸ از فضلای جوان خواست تا به تبیین ابعاد حکومت اسلامی بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندی‌های علمی انقلاب اسلامی واداشت. ☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که «تطبیقِ» احکام و التزامات کلیه در رساله‌ها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض خطا و اشتباه و یا انحراف قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیده‌ی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است. این بصیرت و هوشیاری علامه، آن مرحوم را به ضرورت تولید «» (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال ۱۳۶۳ گشت که این دستاورد عملاً موجب «تئوریزه شدن فقه» در نظام اجتماعی می‌شود. ☑️ در گام دوم، توانست «» را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه‌ معادلات عینی، زمینه را برای بیمه‌شدن نظام اسلامی در برابر «فلسفه‌ی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط پرورش اجتماعی، بشریت را در برابر سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید. ☑️ این مجاهدت فرهنگی همه‌جانبه موجب شد تا در عمیق‌ترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و ولایت مطلقه فقیه به عنوان حافظ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق «» در بخشی از عالم باشد. ☑️ سرانجام آن ، در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۷۹ و در ایام عزای عالم آل‌محمد حضرت امام باقرعلیه‌السلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومه‌علیهاالسلام به خاک سپرده شد. ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📃 پیام‌های مقام معظم رهبری به‌مناسبت ارتحال علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم جناب حجةالاسلام والمسلمین حاج آقای محی‌الدین حائری شیرازی «دامت برکاته» درگذشت تأسف‌بار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سید منیرالدین حسینی را به جنابعالی و همشیره مکرمه ایشان و دیگر بازماندگان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند متعال علو درجات آن فقید سعید که عمر خود را در خدمت به اسلام سپری کرد مسئلت می‌نمایم و برای بازماندگان ایشان صبر و اجر آرزو می‌نمایم. والسلام علیکم و رحمة‌الله سید علی خامنه‌ای ــ ۱۳۷۹/۱۲/۱۳ ————————————— بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم جناب حجة‌الاسلام والمسلمین سیدمعزالدین حسینی الهاشمی درگذشت تأسف‌بار برادر گرامی‌تان جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای حاج سید منیرالدین حسینی را به جنابعالی و خانواده محترم ایشان و دیگر بازماندگان صمیمانه تسلیت عرض می‌‌کنم. از خداوند متعال علو درجات آن فقید سعید که عمر خود را در خدمت به اسلام سپری کرد ، مسئلت می‌‌نمایم و برای بازماندگان ایشان صبر و اجر آرزو می‌‌نمایم والسلام علیکم و رحمة‌الله سید علی خامنه‌ای ــ۱۳۷۹/۱۲/۱۳ ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰«متهم شدنِ دین به ناکارآمدی» 🔷 علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره): شما لاف نوکری رسول الله (ص) و ولی الله (ع) و نائبش را می‌زنید. علامتِ نوکر، این است که اگر به خودش بد بگویند راحت‌تر است تا اینکه به آقای او بد بگویند. وفای او این‌گونه است که اگر به خود او بد گفته شود یک مقدار آزرده می‌شود، اما اگر به آقای او بد بگویند، گویا به قلبش تیری وارد شده و یا به حقیقت وجودی او حمله شده است. این کفار، با این که به وجود آورده‌اند به آن چیزی حمله می‌کنند که دلبستگی آقای شما (رسول اکرم و اهل بیت طاهرینش) بوده و هست. اگر کسی به ما فحش داد و ما رنجیده و ناراحت شدیم ...، ولی وقتی به اربابمان ناروا گفته شد احساس رنج و درد نکنیم، خود خیلی بی‌عفتی است... اگر ما نداشته باشیم باید بر این بی دردی خودمان گریه کنیم و از خدا طلب گریه کنیم. این بی دردی به مراتب از سرطان بدتر است. کسی که دردِ بی وفایی نسبت به مولا را درک نکند، بد دردی است. 📝مباحثی پیرامون اخلاق اسلامی، جلسه ۱۳؛ ۱۳۷۶. ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
ضرورت و روند شکل‌گیری علم اصول فقه احکام حکومتی.pdf
360.6K
📜 ◾️به‌مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی بنیانگذار ، حسینیه اندیشه ضمن جمع‌بندی محتوایی از مباحث پژوهشی آن علامه فرزانه برای ، تحلیلی با عنوان: ضرورت و روند شکل‌گیری «علم اصول فقه احکام حکومتی» در بسترِ رابطه بین «فهم دین» و «تحقق دین» منتشر نمود. ✔️قابل ذکر است آثار علمی مرحوم علامه حسینی برای دستیابی به ، بالغ بر ۳۰۰ جلسه پژوهشی است که با هدف «تحقق دین در سطح حکومت و تمدن» صورت گرفته است. ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔹 «نگاه تجلیل‌آمیز به کارخانه متمرکز»، حرام‌تر است از «نگاه به زن نامحرم». چرا؟ چون کارخانه در این الگو، نظام طبقاتی ایجاد می‌کند و ابزار پیدایش محرومیت اقتصادی، محرومیت سیاسی و محرومیت فرهنگی و ابزار اقامۀ ظلم اجتماعی است. 🔵 علامه آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ما یک کارهایی را به‌راحتی جزو گناهان می‏شماریم، امّا یک گناه‌هایی را اصلاً گناه نمی‏دانیم. چرا؟ برای‏ اینکه حساسیت ما در آنجا اصلاً بیدار نشده است. ما نگاه به یک زن نامحرم و بی‌حجاب را بسیار زشت می‏دانیم، ولی نگاه تجلیل ‏آمیز به یک کارخانه [با تعریف نظام سرمایه‌داری،] و عظیم دانستن آن را هرگز بد نمی‌دانیم! تولید در این کارخانه، «متمرکز» است و ابزار انگیزش‏ مادی می‏شود و تمرکز را به نفع یک عدّه و بر علیه یک عدّۀ دیگر درست می‏کند و دل‌های جمع زیادی را به‏ طرف دنیا متوجّه می‏کند. در نگاه به نامحرم، گناهی که واقع می‌شود، گناه فردی است، اما در اینجا، شما با آن تعظیم و آن نگاهِ تجلیل‌آمیز، یک سیستم اقتصادیِ مادی [و لوازم آن] را تأیید می‏کنید. در مواجهه با نامحرم، چشمتان را می‏بندید و رویتان را بر می‏گردانید و ثواب کسب می‌کنید، اما در اینجا چگونه می‌توانید چشم را ببندید و بگویید ما باید تردید کنیم در اینکه «صرفه ‏جویی در مقیاس‏ تولید در اینجا چگونه به کار رفته است»؟ اصلاً فرض کنید کارخانه، به این عظیمی نباشد و آن را کوچک درست کنند، اما با این حال، نظام‏ِ شبکه ‏ای که می‌خواهد آن را اداره کند، چه نحوه انگیزشی را در جامعه اصل قرار می‌دهد؟ و چه نرم ‏افزاری‏ دارد؟ می‌گوییم همین «تردید کردن» [در اینجا،] مثل چشم فروبستن [در آنجا] است و اجازه دادن به خود و دیگران برای فکر کردن است. ممکن است‏ کسی مظالم را جدای از آنچه که در تمدن موجود است ملاحظه کند و بگوید ظلم‏ها بد است و کم‏ کم برطرف می‏شود! اما باید به او بگوییم این نوع کارخانه، کارخانۀ تولید ظلم است و تولید محرومیتِ اقتصادی، محرومیتِ سیاسی و محرومیتِ فرهنگی می‏کند و جریان توسعۀ نیازمندی‌ها با این ماشینی که دارد، یک‌ عده را تحت فشار قرار می‌دهد؛ می‌توانیم بگوییم این ماشین، اقامۀ فساد می‌کند، نه اینکه مثل نگاه به زن‏ نامحرم [ صرفاً یک ارتکاب گناه فردی باشد.] هر کاری که براساس یک معیاری، آن را «فاسد» فرض می‏کنیم، می‌توانیم بگوییم «ارتکابِ» آن کار، بد است، اما «ترویج و اشاعۀ» آن بدتر است و «اقامۀ ناهنجاری و به پا داشتن فساد»، به‌مراتب از دو سطح قبلی بدتر است. حال، اگر ما فقر، جهل، سلبِ‌اختیار را ناهنجار با فطرت بشر بدانیم، باید بگوییم این ماشین (یعنی کارخانه با تولید متمرکز) اینها را در مقیاس‌های بسیار بزرگ به وجود می‏ آورد، اقامه فساد می‏کند، اخلاق جامعه را مادی می‏کند، بستر پرورشی را عوض می‏کند و استغنای از دین را [تدریجاً] به پذیرش اجتماعی‏ می‏رساند... . [اساساً باید دید] اقامۀ کفر در عالَم چگونه انجام می‏گیرد و بستر پرورشی جامعه چگونه با جهان‏بینی، ناهنجار می‏شود. @AndisheMonir ✍ ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔅مساله‌ی «بذکرک» یا توضیحاتی درباره «مناجات شعبانیه» و «معنویت انقلابی»🔅 ••─━⊱✦صفحه اول✦⊰━─•• 🔷 چند وقتی بود که وسطِ «و الهمنی ولهاً بذکرک الی ذکرک» گیر می‌کردم؛ همان فراز پر از ناز و نیاز ِ مناجات را می‌گویم که در ادامه، با عبارت عجیب و شاید بی‌نظیر ِ «و همتی فی روح نجاح اسمائک و محل قدسک» تکمیل شده. البته معلوم بود که «وله» در عربی با «الی» متعدی می‌شود و ترجمه این فراز را به همچین چیزی تبدیل می‌کند: «شیدایی و اشتیاق به یاد خودت را به من الهام کن». یعنی تکلیفم با «الی ذکرک» معلوم بود اما سر این گیر کرده بودم که این «بذکرک» اینجا چه کار می‌کند و چه معنایی دارد؟ ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔶 کم‌کم به این نتیجه رسیدم که خیلی از اشتیاق‌های ما به یاد خدا و «ذکر الله»، بخاطر این است که دنیا و لذت‌هایش را از دست می‌دهیم و دل‌مان می‌گیرد و یاد خدا می افتیم و ... یعنی دردِ نرسیدن به این شغل و آن مدرک یا نداشتن این سطح از رفاه و آن درآمد و درد دوری از این دختر و آن پسر یا این کالا و آن خدمات است که ما را به وادی حرف زدن با خدا و یاد او و کمک‌خواهی از دستگاهش می‌کشاند. خدا هم گرچه در قرآنش از این وضعیت ما گله کرده که «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا الله مخلصین... و اذا نجاهم الی البر اذا هم یشرکون» اما خیلی هم به روی‌مان نمی‌آورد و به احترام خداپرستیِ نصفه و نیمه‌ای که داریم، با ما راه می‌آید. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔷 اما در کلاس‌های بالاتر ِ خداپرستی که نباید از این خبرها باشد و فرصت‌هایی که در رجب و و ماه مبارک رمضان قرار داده‌اند، نرم افزاری برای عبور از این بچه‌بازی‌ها و حرفه ای شدن ِ امّت پیامبر اکرم در تهذیب و تکامل و اخلاق و معنویت است. شاید بخاطر همین بوده که این «بذکرک» در وسط این فراز استثنایی گنجانده شده تا بگوید: این اشتیاق به یاد خدا (ولها الی ذکرک) باید مبدأ و علت و موتور محرکه‌ای داشته باشد از جنس یاد خدا (بذکرک) و نه غم از دست‌دادن دنیا و لذتهایش. یعنی نمی‌خواهم «نرسیدن به حاجت‌های دنیایی» باشد که مرا به در خانه تو بیاورد. بیا و کاری کن که «یاد خودت» باعث بشود که من به ذکر و یادت مشتاق شوم. خیلی سخت شد، اصلا شاید دور و تسلسل به راه افتاد؛ نه؟ ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔶 نه! یعنی اگر کسی به یاد «ارکانا لتوحیده» بیفتد و «من اراد الله بدأ بکم» را فراموش نکند و «ذکرنا ذکرالله» را بخاطر بیاورد و بداند که تنها راه واقعی برای توحید و ذکرالله، ائمه معصومین هستند، از خیالِ «دور و تسلسل» نجات پیدا می‌کند و می‌فهمد که در «اشتیاق به ذکر خدا بوسیله ذکر خدا» آن «ذکر خدا»ی دومی، همان یاد ائمه معصومین است که می‌تواند جای غم‌های دنیا را بگیرد و علت اشتیاق واقعی و نیاز حقیقی به یاد و ذکر خدا شود. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔷 اما راستش را بخواهید هنوز گیر داشتم. یاد ائمه هدی چطور می‌توانست علت اشتیاق واقعی و غیردنیایی به ذکر خدا باشد؟ من ِ بدبخت که حتی این راه نجات را هم خراب کرده بودم و توی روضه ها هم فقط وقتی خوب گریه می کردم که دلم زیر آوار مشکلات زندگی لِه شده بود. پس دنیازدگی در گریه بر اهل بیت هم.... اینجا بود که فراز دلربای بعدی _ که انگار داشت جمله قبلی را تفسیر می‌کرد _ به دادم رسید: «و همتی فی رَوح نجاح اسمائک و محل قدسک» همّ و غم و اهتمام و همت من را متمرکز کن در «نسیم پیروزی نام‌هایت» و بعد «اسمائک» را به «نحن الاسماء الحسنی» که امام صادق گفته بود و «السلام علی اسم الله» که در زیارت علی بن ابی‌طالب میگوییم، اضافه کردم و گفتم: همّ و غم مرا در پیروزی دستگاه اهل‌بیت قرار بده. ادامه دارد...👇👇👇 ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔅مساله‌ی «بذکرک» یا توضیحاتی درباره «مناجات شعبانیه» و «معنویت انقلابی»🔅 ••─━⊱✦صفحه دوم✦⊰━─•• 🔶 کسی که زندگیش را صرف این پیروزی کند و هم و غمِ غلبه دستگاه حق را داشته باشد، آن وقت خوب می‌فهمد که دستگاه باطل چه عرض و طولی پیدا کرده و به قول خدا با «مکر اللیل و النهار»ش چگونه حیله‌ی شبانه‌روزی می‌کند و «ظلمات بعضها فوق بعض» ش چه تاریک خانه‌هایی از ضلالت درست کرده و چگونه بارانی از مصیبت و عناد را بر سر انبیا و اوصیا می‌ریزد و آنها را به «زلزلوا زلزالا شدیدا» مبتلا میکند و «متی نصرالله» شان را به آسمان می‌فرستد. کسی که شغلش را مبارزه و بت‌شکنی قرار دهد و بتواند در هر عصری آن را به درستی تطبیق بدهد، کسی که گیر دنیا نیفتد و در این درگیری حاضر شود تا «نسیم پیروزی اسماء الهی» بر جهان وزیدن بگیرد؛ آن قدر در فشار و مصیبت و بلا و ابتلا قرار میگیرد که واقعا «بذکرک» سراغ «الی ذکرک» می‌رود و از شدت استیصال در برابر قدرت منافقین و کفار، عمیق‌ترین رابطه‌ها را با مبدأ قدرت یعنی خدا آغاز می‌کند و با تمام وجودش، شیدای یاد خدا می‌شود و از او می‌خواهد در برابر معرکه همه‌جانبه‌ی اهل طغیان، نصرت و یاریش را برای اهل ایمان نازل کند. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔷 قبول دارم که کلماتم کم آوردند و لکنت گرفتند. اصلا چرا راه دور برویم؟ برویم سراغ کلمات سرسلسله‌ی عشّاق ؛ همان کسی که اگر همتش برای دفاع از خداپرستی در قرن بیستم نبود امثال ما از هزار فرسنگی این مناجات عزیز هم رد نمیشدیم. همو که عمیق‌ترین ذکرالله و یاد خدا را در شدیدترین مصائبِ درگیری با کفر و پس از پذیرش قطعنامه قلم زد: «خداوندا، تو می‌دانی که ما سر سازش با کفر را نداریم. خداوندا، تو می‌دانی که استکبار و امریکای جهانخوار گلهای باغ رسالت تو را پرپر نمودند. خداوندا، در جهان ظلم و ستم و بیداد، همه تکیه گاه ما تویی، و ما تنهای تنهاییم و غیر از تو کسی را نمی‌شناسیم و غیر از تو نخواسته‌ایم که کسی را بشناسیم. ما را یاری کن، که تو بهترین یاری کنندگانی.» ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ❤️ تقدیم به ابرمرد تاریخ و بزرگ‌معلمِ «عرفان حماسه محور» و «اخلاق و تهذیب انقلابی» و «معنویتِ جهادبنیان»، آن برپادارنده شور حسینی امام روح الله الموسوی ؛ و تقدیم به شهید یک و بیست دقیقه‌ی همه‌ی شبهای جمعه که با قرار گرفتن در نوک پیکان درگیری با کفر مدرن، قله‌های معنویت جهادی و عرفان انقلابی را در نوردید و دل ملت ایران را با خود بُرد و تقدیم به استاد اخلاقِ حاج و معلم و مرادش در همه نفس‌گیری‌های این درگیری، سید علی حسینی . ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
❇️نمایی از بحثِ: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری؛ تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی» که در آن تلاش شده تا با تکیه بر روایات، «عوامل » جمع‌بندی شود و بر اساس آن، روند حرکت جامعه شیعه در دوران غیبت برای رفع این عوامل تبیین گردد تا با فتح‌بابی در زمینه مواجهه اجتهادی با مساله و غیبت حضرت ولی‌عصر (عج)، درک جامعه تشیع نسبت به این مساله حیاتی، از ارتکازات فردی فاصله بگیرد و هندسه‌ای جدید برای حرکت آینده‌ی نظام جمهوری اسلامی و طراحی چشم‌اندازهای آن ارائه شود. ✔️ تدوین و انتشار متن کامل این سلسله بحث (که در محرم 1398 ارائه شد) در دستور کار حسینیه اندیشه قرار دارد. ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فهم مجتهدانه از عوامل «غیبت»، زمینه تلاش مجاهدانه برای «ظهور1».pdf
533.9K
(فایل اصلی PDF) ❇️نمایی از بحثِ: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری؛ تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی» که در آن تلاش شده تا با تکیه بر روایات، «عوامل » جمع‌بندی شود و بر اساس آن، روند حرکت جامعه شیعه در دوران غیبت برای رفع این عوامل تبیین گردد تا با فتح‌بابی در زمینه مواجهه اجتهادی با مساله و غیبت حضرت ولی‌عصر (عج)، درک جامعه تشیع نسبت به این مساله حیاتی، از ارتکازات فردی فاصله بگیرد و هندسه‌ای جدید برای حرکت آینده‌ی نظام جمهوری اسلامی و طراحی چشم‌اندازهای آن ارائه شود. ✔️ تدوین و انتشار متن کامل این سلسله بحث (که در محرم 1398 ارائه شد) در دستور کار حسینیه اندیشه قرار دارد. ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
◼️ ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، و مؤسس تسلیت باد. 🔹مرحوم استاد صدوق: «حسینیه اندیشه» یعنی کسانی که وقف هستند برای اینکه پرچم عاشورا را در افق یک نظام زنده نگه دارند... ☑️ شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 مرور کوتاهی بر زندگی‌نامه علمی مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق (مؤسس حسینیه اندیشه): ☑️ در دی‌ماه سال ۱۳۳۶ در شهر شیراز چشم به جهان گشود. در سال ۱۳۶۱ برای دست‌یابی به معارف حقه الهی به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد. سپس در پی آشنایی با مباحث عمیق و نوین حضرت آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی برای پشتیبانی تئوریک از نظام اسلامی و دستیابی به مدل الهی اداره‌ کشور، در زمره شاگردان آن فقید سعید قرار گرفت. ☑️ آن مرحوم از طرف علامه حسینی الهاشمی به‌عنوان شخصی که قدرت استنباط معارف حقه الهی بر مبنای را داراست، معرفی شد که اعطای این مدال افتخار، نشان‌دهنده‌ تسلط مبنایی مرحوم استاد صدوق بر مباحث بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی بود. ☑️ با ارتحال مرحوم علامه حسینی‌، استاد صدوق همه همکاران و شاگردان مرحوم علامه حسینی را به تداوم تولید از طریق استراتژی «تطبیق» دعوت کرد زیرا براساس بیانات استاد خود در اواخر حیات مبارکش، قائل بود بدون مقایسه و تطبیقِ «دستاوردهای مبنایی علامه حسینی» با «ساختار و سرفصل‌های اصلی ِ علوم متداول»، قابلیت انتقال این مباحث به متخصصین در حوزه و دانشگاه و نظام کاهش خواهد یافت و با فراهم‌نشدن زمینه تفاهم با اصحاب فن، انزوای این مباحث و عدم امکان بهره‌مندی جامعه علمی و اجرایی کشور از آن را در پی خواهد آورد. ☑️بر همین اساس، آن مرحوم در بخش تطبیق مباحث «»، با محور قرار دادن کُتبی از قبیل «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، «لمعات المشرقیه»، «المنطق»، «نهایة‌الحکمة» و...، پنج دوره بحث تطبیقی را در عرصه معرفت‌شناسی و فلسفه انجام داد. هم‌چنان که با بررسی کتب «حلقات» و «کفایة‌الاصول» و طی پنج دوره بحث تطبیقی، به تطبیق و مقایسه بین علم اصول احکام حکومتی با علم اصول موجود پرداخت. از سویی پس از دو دوره نقد و بررسیِ «مبانی تفسیر قرآن به قرآن»، به بررسی تفسیر «المیزان» پرداخت و سپس با تکیه به مبانی منطقی و فلسفی و اصولی استاد خود، رویکرد جدیدی به سوره‌ها و آیات کریمه قرآن مجید و جمع‌بندی روایات مربوطه را مطرح کرد تا از این رهگذر، زمینه‌های شکل‌گیری سرفصل‌های «» و استنباط وظایف برای نظام اسلامی و ساختارهای آن پدید آید. ☑️در بخش «» و علی‌رغم فراهم‌نشدن محیط‌های دانشگاهیِ مورد نیاز در عرصه تطبیق، آن مرحوم با دسته‌بندی‌های جدیدی که در کتب درسی دبیرستان در سطح علوم پایه (زیست، ریاضی و فیزیک) انجام داد، تطبیق مباحث مرحوم علامه حسینی را بر اصول موضوعه‌های این علوم آغاز کرد. ☑️در بخش «»، مباحث تطبیقی را از بررسی اسناد پشتیبان تدوین چشم‌انداز بیست‌ساله آغاز نمود و با ارائه‌ «دکترین تفاهم کاندیداهای ریاست‌جمهوری» و طرح بحث «تئوریزه‌کردن مفهوم عدالت با رویکرد تحقیقات میدانی» و «بهینه‌ی مدیریت استانی»، «نقد و بررسی کتاب مبانی لایحه برنامه چهارم توسعه» و «نقد و نقض سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه مصوب دولت و مجمع تشخیص مصلحت و اصلاحات پیشنهادی» تداوم یافت. با طرح سفارش «تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» توسط رهبر انقلاب، محور فعالیتهای مرحوم استاد در این زمینه، در قالب کتاب «نقد و بررسی سند الگوی پایه؛ ارائه‌شده توسط مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» تجلی یافت. همچنان‌که با تشدید جنگ اقتصادی از سوی کفر جهانی و طرح «اقتصاد مقاومتی»، به طرح مباحثی راهبردی برای تأسیس قرارگاه علمی عملیاتی پرداخت. ☑️ حسن ختام همه‌ی این فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر در تطبیق مدل، مباحث دو کتاب راهبردی «گفتمان انقلاب» و «بررسی تئوری تولید قدرت، ثروت، اطلاع در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» بود که با نقد و نقض سبک زندگی غربی در سیاست، فرهنگ و اقتصاد، سبک زندگی اسلامی را در عرصه‌های مختلف حاکمیت و در دو سطح «وضع مطلوب» و «دوران گذار» تشریح و تأکید نمود که این سلسله بحث، بمثابه در عرصه اداره‌ کشور و معین‌کننده‌ چگونگی خروج از ساختارهای توسعه غربی و حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است. ☑️ سرانجام در سحرگاه ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۹۵ و در حالی‌که مرحوم استاد صدوق رهسپار شهر شیراز برای تبلیغ گفتمان انقلاب و انقلاب فرهنگی بود، دعوت حق را لبیک گفت. پیکر مرحوم استاد با لطف مقام معظم رهبری در حرم حضرت معصومه‌علیهاالسلام و در جوار مقبره شهید بزرگوار آیت‌الله دکتر مفتح به خاک سپرده شد. ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
❇️مرحوم استاد مسعود صدوق: «واقعیت این است که میلیاردها انسان توسط این به استثمار کشیده شده‌اند... گرچه محصولات و کالاهای مدرن دارای کارآمدی و منافعی هستند اما ضررها و عوارض ناشی از آنها، بیشتر از منافع و کارآمدی آنهاست. لذا اگر نظام جمهوری اسلامی، مدّعی تمدن اسلامی است، باید وارد مصاف با این علوم و محصولات آن شود و به نحو استدلالی، مضرّات آن را اثبات نماید و با آیه‌ی عقلانی، برای جهان مشخص کند که برخلاف غوغاسالاری‌ها، هیچ‌یک از ابعاد زندگی مدرن و الگوهای آن به نفع بشریت نیستند. البته در این عرصه، تخریب کافی نیست بلکه باید به ساخت الگوهای جدید و طرح راهکارهای نوین برای تأمین تمامی نیازهای انسانی و ابعاد زندگی بشر همت گماشت که علاوه بر کارآمدی، مضرّات موجود را به همراه نداشته باشد تا قبل از ظهور حضرت ولی‌عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، یک برپایه‌ی عقلانیت دین‌محور محقق گردد.» کتاب گفتمان انقلاب اسلامی، فصل اول، ص ۱۸۲. ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
❇️ مرحوم استاد مسعود صدوق: «باید براساس عقلانیت نوّاب عام به جنگ عقلانیت مدرنیته رفت که این جنگ باعث می‌شود علاوه بر تولید علوم کاربردی جایگزین، زمینه برای طراحی تکنولوژی جدید و کنار گذاشتن تکنولوژی موجود ــ که بستر شهوت است ــ فراهم شود تا فنّ‌آوری به بستری برای عبادت تبدیل گردد. البته در دوران گذار و برای راهکار کوتاه‌مدت و میان‌مدت باید از تکنولوژی روز استفاده کرد و نمی‌توان به سرعت از آن فاصله گرفت اما در راهکار بلندمدت و در صورت تشکیل یک تمدن نوین الهی قبل از ظهور، عبادت به تکنولوژی متناسب با خود نیازمند خواهد بود. در واقع تفاوت بین حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر(عج) با تمدنی که قبل از ظهور آن حضرت و براساس عقلانیت نوّاب عام پدید می‌آید، در این است که در دوران ظهور و عالَم رجعت، برای عبادت نیازی به تکنولوژی نخواهد بود بلکه کرامات و سیر ملکوتی انبیاء و اولیاء سلف به امری عمومی در میان مردم تبدیل می‌شود و اسماء الهی تحقق یافته و نیازهای مردم را تأمین خواهد کرد. لذا شاخصه‌ی ، دستیابی به است که ماهیتاً با فنّ‌آوری امروز متفاوت است و خدمت‌رسانی نظامات الهی به مردم با هدف تولید ثروت انجام نمی‌شود بلکه موجب تولید معرفت و بصیرت می‌گردد.» 📘کتاب گفتمان انقلاب اسلامی، فصل سوم، ص ۳۷۳. ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
تکامل علی اصول.pdf
5.23M
📘 🔰به‌مناسبت ششمین سالگرد درگذشت مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد صدوق، حسینیه اندیشه جدیدترین اثر پژوهشی خود را در قالب کتاب «مباحثی پیرامون تکامل علم اصول» منتشر کرد. ✔️ مرحوم استاد صدوق در آخرین تلاش‌های خود برای تطبیق مباحث «علم اصول فقه احکام حکومتی» (از آثار مرحوم علامه حسینی الهاشمی) بر «علم اصول موجود»، طی چند سال بحث مداوم، کتاب «کفایه الاصول» را از «ابتدا تا انتهای مقصد سادس (أمارات)» مورد نقد قرار داد که متن تقریرات آن در سه جلد به چاپ داخلی رسید. ✔️در طول یک سال و نیم گذشته، هیأت علمی و پژوهشگران حسینیه اندیشه، اقدام به شرح و پردازش و تکمیل و بازنویسی مباحث مرحوم استاد در نقد «مقدمات سیزده‌گانه کفایه» کردند که منجر به افزایش حدوداً دو برابریِ حجم مباحث در این بخش شد. این تلاش هم‌اکنون در قالب کتاب «مباحثی پیرامون تکامل علم اصول»، به پیوست در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرد. ❇️ ضمناً پیشگفتاری مفید و نسبتاً مفصل پیرامون «ضرورت و روند شکل‌گیری علم اصول فقه احکام حکومتی» در ابتدای این کتاب آورده شده که حاوی سیر تاریخی و توضیحاتی فنّی پیرامون مجاهدات مرحوم علامه حسینی‌الهاشمی و مرحوم استاد صدوق برای تکامل علم اصول در راستای نیازهای نوینِ جامعه شیعه است. ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فعالیتهای علمی حسینیه اندیشه در سال 1401.pdf
203.2K
📋فایل PDF ❇️ حسینیه اندیشه طبق سنوات گذشته، گزارش فعالیت‌های علمی و گفتمانی خود در سال ۱۴۰۱ را به پیوست منتشر می‌نماید. 🔸این گزارش اجمالی، شامل فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران حسینیه اندیشه در سال ۱۴۰۱ است که در سه سطح: «پژوهش»، «گفتمان‌سازی» و «واحد خواهران» تنظیم شده است. ✔️ گزارش فعالیت‌های سال‌های گذشته حسینیه اندیشه: سال 1400◀️ hsnand.ir/gder سال 1399◀️ hsnand.ir/wffl سال 1398◀️ hsnand.ir/reds سال 1397◀️ hsnand.ir/etce سال 1396◀️ hsnand.ir/etcehttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔅به مناسبت روز ماه مبارک؛ روز منصوب شدن به ولایت عهدی مامون 🔷 بعضی وقتها هم هست که باید روضه ی آبرو را خواند و از مصیبت بدنامی گفت. مخصوصاً اگر آبرویی را که می خواهند بریزند زیر پای مردم تا توسط یک امّت لگدکوب شود، جدّ اندر جدّ حفظ شده باشد و اصلاً اعتبار خاندانت برای هر فهیم و هر نفهمی به همان تعریف شود. یعنی جانشینی پیامبر انقدر رنگ دنیا گرفته بود و روح کسرای ایران و قیصر روم چنان در جسد بی رمق ِ حکومتش نشسته بود که دوری از دستگاه، تقدّس و روحانیت و وجاهتی معنوی درست می‌کرد برای هر کسی که از دعوای قدرت کناره می‌گرفت. بعد همه می‌گفتند این فرزندان علی عجب زهدی دارند که دنبال این مقامات نمی دوند و هر وقت نشانه ای از قدرت سلطنتی و سیاست پادشاهی می‌بینند راهشان را به طرف دیگری کج می کنند و حتی دور و بَر دربار پیدایشان نمی شود. طوری که همین دوری، در نظر مردم نشانه‌ی حقانیت شده بود و هر کسی ساز قیام کوک می کرد، به اسم اهل بیت پناه می برد تا خودش را مطهّر از دنیاطلبی نشان دهد و وجدانهای خسته از حکومت مادّی را دور خودش جمع کند. 🔸حالا فکر کن قداست و تنزّه تو این همه بازار داشته باشد و تو در اوج این منزلت، بالاجبار وارد دستگاهی شوی که مرکز عشق بازی با دنیا و تمایلات مادی است و ولیّعهد شوی؛ آن هم در سلسله مراتبی که منشأِ تک تک مناصبش، دنیاپرستی و آلاف و الوف و خوردن و چریدن و قی کردن است و دست و پا زدن در منجلابی از تعفّن ِ نفسانیات. و همه سری تکان بدهند و بگویند: تف بر مزه ی شیرین دنیا که ذریه‌ی رسول را هم گرفتار کرده! و فقط چند ماه فرصت داشته باشی تا با رفتارت به همه بفهمانی و از تاریخ این اقرار را بگیری که: فاصله‌ی حکومت خدایی از سلطنت دنیایی بیشتر از مسافت بین مشرق و مغرب است. و کاری کنی که برای همه معلوم شود خون علی وقتی در رگی بجوشد، دنیا را با همه‌ی وجوهش و با تمام چرب و شیرینش به بند تحقیر و خفّت می‌کشد. اصلاً چه کسی جز یک علیِ دیگر می تواند در پایتخت ِ دنیاپرستی، کلام علی را در خطبه شقشقیه به تصویر بکشد؟ لالفیتم دنیاکم ازهد عندی من عفطه عنز «دنیای شما برای من کمتر از عطسه ی یک بز ماده است ...» بعضی وقتها هم هست که باید روضه ی آبرو را خواند و از مصیبت بدنامی گفت ... 🔆 پی‌نوشت: آقا جان! شما تک و تنها و فقط در چند ماه، طوری بساط عشق‌بازی با دنیا را در پایتخت دنیاپرستان به هم ریختید که راهی جز کشتن‌تان پیدا نکردند. می‌شود امشب موقع خواندن دعایی که جدتان به یاد داد و وقتی رسیدیم به فراز «سیدی أخرج حب الدنیا من قلبی»، شما را واسطه کنیم؟ راستش را بخواهید معاشقه با دنیا خیلی پیچیده‌تر از زمان مأمون شده و با تعمیم «مُد» به همه کالاها و به تمامی عرصه‌های زندگی، «دین ِ دنیاپرستی» را در تمام جهان به راه انداخته‌اند و هر روز مزه‌ی جدیدی از دنیا را به کام بشر می‌نشانند و این ظلمات جهانی و بین‌المللی را از طریق «الگوی مصرف» به جامعه‌ی محبین شما هم کشانده‌اند... می‌شود امشب برای این که لحن ما موقع خواندن ِ «أخرج حب الدنیا من قلبی» مصنوعی نباشد، ما را شفاعت کنید تا آن قدر رشید شویم که خودمان و نخبگان‌مان به فکر تغییر «الگوی مصرف جامعه» بیفتیم؟... ❤️ تقدیم به شهید یک و بیست دقیقه‌ی همه ‌ی شب‌های جمعه که وقتی از او پرسیدند چرا سخت مراقبی تا هیچ علقه‌ای به دنیا پیدا نکنی، گفت: «ماموریت‌هایی به عهده من است و کارهایی دارم و جاهایی باید بروم که اگر کمترین وابستگی به دنیا باشد، نمی‌توانم انجام‌شان دهم» و تقدیم به ملتی که عشقش به حاج قاسم را فریاد زد و در صورت شجاعت نخبگانش برای تبیین حقایق، با لوازم این عشق بی‌دریغ آشنا خواهد شد و خواهد فهمید که رفتن به سوی و ماموریت زمینه‌سازی برای ظهور مولایش، با وابستگی به دنیاپرستان سازگار نیست. ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
◾️ابوحمزه، به وقت دهمین سحر 🔸دعای سحرهای حضرت سجاد (ع) را در شب وفات مادرش، شاید بشود یک طور دیگر خواند. مثلا این طور که وقتی مثل هر شب، اوضاع خراب می‌شود: «فَقَدْ عَصَيْتُكَ وَ خَالَفْتُكَ بِجُهْدِي فَالْآنَ مِنْ عَذَابِكَ مَنْ يَسْتَنْقِذُنِي وَ مِنْ أَيْدِي الْخُصَمَاءِ غَداً مَنْ يُخَلِّصُنِي‏؟ با تمام تلاشم از تو سرپیچی کردم. حالا چه کسی من را از عذاب تو نجات می‌دهد و فردا از دست ستیزهجویان و طلبگارانم چه کسی مرا خلاصی می‌بخشد؟» ، 🔹پناه می‌بریم به «وَ بِحُبِّي‏ النَّبِيَ‏ الْأُمِّيَّ الْقُرَشِيَّ الْهَاشِمِيَّ الْعَرَبِيَّ التِّهَامِيَّ الْمَكِّيَّ الْمَدَنِيَّ أَرْجُو الزُّلْفَةَ لَدَيْك‏... و به خاطر عشقی که به پیامبرت دارم، امید نزدیکی و تقرب به تو پیدا می‌کنم» 🔸و بعد با خودمان می‌گوییم که اگر روسیاهانی مثل ما با حبّ به پیامبر از آن وضعیت خراب خارج می‌شوند و به قرب الهی امید پیدا می‌کنند، پس سرسلسله محبّین و عشاق پیامبر چه ملک و مملکتی در نزدیکی خدا پیدا کرده. خدیجه‌ای که تجسّم عشق به نبیّ‌اکرم بود و با محبتش به محبوب خدا، در برابر تمامی جامعه حجاز ایستاد و مقابل فشار همه‌جانبه بت‌پرستان، رو به خدا کرد و شیدایی‌ش به آن ابرمرد قرشی هاشمی عربی تهامی مکّی مدنی را فریاد زد: بحبّی النبیِّ الامّی القرشی الهاشمی العربی التهامی المکّی المدنی ارجو الزلفه لدیک» با توسل به است که می‌شود محکمتر و امیدوارتر گفت: ارجو الزلفه لدیک... 🔹ما از وقتی که فرزندان همچین مادری شدیم، سحر شب دهم ماه مبارک این فرازِ ابوحمزه را از زبان حال مادرمان می‌خوانیم و زیر چادرش پنهان می‌شویم تا زشتی‌های‌مان معلوم نشود و وقتی چند صفحه جلوتر خواستیم التماس کنیم که: «سَيِّدِي عَبْدُكَ بِبَابِكَ أَقَامَتْهُ‏ الْخَصَاصَةُ بَيْنَ‏ يَدَيْكَ‏ يَقْرَعُ بَابَ إِحْسَانِكَ بِدُعَائِهِ فَلَا تُعْرِضْ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ عَنِّي وَ اقْبَلْ مِنِّي مَا أَقُول... سرورم! بنده‌ی تو، دم درگاه توست؛ تنگدستی او را روبرویت ایستاده نگه داشته و با دعایش درِ خانه‌ی احسانت را می‌کوبد. پس روی کریمانه‌ات را از من برنگردان و حرفهایم را باور کن» ، 🔸اشکهای‌ دروغینمان کارگر بیفتد. چون با خودمان می‌گوییم روی خدا و «وجه‌الله» که قرار است از ما برنگردد و حرفهای مان را باور کند، کسی نیست جز نبیّ‌اکرم* و ما با مادرمان ام‌المومنین، از روی تنگدستی، ایستاده‌ایم دم درگاه خدا و روبروی پیامبر اکرم تا رو برنگرداند و حرف‌های‌مان را باور کند. پیامبر که از خدیجه‌اش رو بر نمی‌گرداند؛ می‌گرداند؟! 🔹یا امّ المومنین! امروز جمع‌ترین جمع مومنین در تمامی کره خاکی، زیر پرچم جمهوری اسلامی جمع شده. مادرها جمع بچه‌های‌شان را خیلی دوست دارند. چادرت را روی سرمان بکش و ما را پیش محمّدت ببر و گرمتر از همیشه در آغوش او بینداز تا با قوّت ایمانی که شما به ما داده‌اید، ضعف‌های‌مان را کم کنیم و علَم محبوب شما را بالاتر ببریم و چهل و چهارمین «» را پربرکت‌تر و مبارک‌تر از همیشه کنیم. •••─━━⊱✦▪️✦⊰━━─••• *عن الرضا علیه السلام: «وَجْهَ اللَّه» أَنْبِيَاؤُهُ وَ رُسُلُهُ وَ حُجَجُهُ هُمُ الَّذِينَ بِهِمْ يُتَوَجَّهُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى دِينِهِ وَ مَعْرِفَتِهِ وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقى‏ وَجْهُ رَبِّكَ‏ ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh