eitaa logo
حوزویات
519 دنبال‌کننده
70 عکس
27 ویدیو
8 فایل
💫 آنچه در رسانه‌های رسمی حوزوی نمی‌بینید و نمی‌خوانید! 💫 ارتباط با ادمین: @hadirahnama
مشاهده در ایتا
دانلود
📍در پی پیگیری‌های حوزه علمیه خراسان، پیرامون مالکیت ساختمان عظیمِ حسینیه آیت‌الله شاهرودی در خیابان امام رضا علیه‌السلام، این مجموعه در اختیار حوزه علمیه خراسان قرار گرفته است. 🆔 @Howzaviat
📍آیا باز هم مرجعیت موروثی می‌شود؟ پس از فوت مرحوم آیت‌الله گلپایگانی نماز میت را داماد بر بدن ابوالزوجه خواند و در مراسم ختم اعلام شد که از این پس، مقلدان می‌توانند تکالیف شرعی‌شان را از طریق داماد پیگیر شوند. اینگونه بود که آیت‌الله صافی مرجع تقلید شد و حتی برخی بدبینانه فرامتن استعفای وی از شورای نگهبان را آمادگی برای مرجعیت می‌دانستند. البته در ادامه، اختلاف میان داماد و پسران قدرت سخت مرجعیت را دچار تشتت کرد و برخی از اموال و اوقافی که در دست آیت‌الله گلپایگانی بود، به سمت پسران رفت. حالا با توجه به عدم جایگاهِ درخورِ مرجعیتِ فرزندِ آیت‌اللِه مرحوم و دور از انتظار، نماز بر بدن آیت‌الله صافی را نیز داماد وی(آقای کریمی‌جهرمی) خواند تا این احتمال تقویت شود که بناست مرجعیت در این خانواده نیز موروثی اما از طریق دامادها ادامه پیدا کند. از‌این‌رو، باید منتظر بود و دید که آیا شخصیت اخلاقی و منزوی آقای کریمی‌جهرمی در سلک مفتیان و صاحبان رساله در‌می‌آید یا او همچنان اخلاق و انزوا را ترجیح می‌دهد؟ هر‌چند هنوز بدن آیت‌الله دفن نشده و فضای رسمی برای چنین حرف‌هایی آماده نیست ولی باید گوش سپرد که آیا همان روند سال ۷۲ ادامه پیدا کرده و تریبون‌های ختم آیت‌الله صافی به‌صراحت تکلیف مقلدان(بخوانید: دستگاه مرجعیت) را روشن می‌کنند یا داستان جور دیگری ادامه پیدا می‌کند؟ همچنین گفتنی است که پس فوت مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی، هنگام نماز میت وصیت مرحوم خوانده شد و از جمله نکات قابل توجه در این وصیت، اعلان اجتهاد "محمدجواد" فرزند آیت‌الله بود. این اعلان اجتهاد کافی بود تا دفتر مرجعیتیِ مرحوم آیت‌الله فاضل همچنان باز مانده و به فعالیت مرسوم ادامه دهد. باز ماندن دفتر مرجعیتیِ مرحوم و پرداخت ادامه‌دارِ شهریه وی، واکنش شدید آیت‌الله مکارم شیرازی را در پی داشت و همانجا تکلیف اموال شرعی نزدِ خودش را مشخص کرده و اعلام کرد که پس از من(مکارم شیرازی) همه دفاتر باید بسته شود. البته شاید آیت‌الله مکارم پس از آن سخنان درصدد دلجویی از محمدجواد فاضل لنکرانی برآمد یا برآید. 🆔 @Howzaviat
📍سخنگوی سابق حوزه از شبکه ولایت هم خداحافظی می‌کند شنیده‌ها حاکی از تغییر و تحولات جدید در شبکه ماهواره‌ای ولایت است. 🔸این شبکه تحت اشراف آیت‌الله مکارم شیرازی است و بعد از بروز برخی حواشی در سال ۹۶، مدیریت آن از «سیدمحمد حسینی‌قزوینی» به «عباس شاه‌رفعتی» منتقل شد اما شنیده شده که به زودی و پس از تعیین هیئت امناء، این شبکه به حوزه علمیه واگذار می‌شود. 🆔 @Howzaviat
📍تمامیت‌خواهی شبکه وابسته به آیت‌الله شیرازی! پیکر مطهر مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی، مرجع فقید شیعیان پس از تشییع باشکوه در قم و نجف، برای تدفین وارد شهر کربلا شد و پس مراسم تشییع و طواف با حضور برخی از مراجع و علما در آستانه اذان مغرب و در شب لیله‌الرغائب، مطابق وصیتش در جوار حرم مولایش اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) آرام گرفت. آنچه نمایان و مشخص بود، کلیه برنامه‌ها و امورات انتقال پیکر آیت‌الله صافی گلپایگانی به نجف و کربلا از سوی دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران و عراق صورت گرفته و حتی چندتن از نزدیکان حجت‌الاسلام شهرستانی (نماینده تام‌الاختیار معظم‌له) در تمام جزئیات امور و نیز مراحل مراسمات همراه پیکر بودند. نکته جالب توجه اینجاست علی‌رغم پوشش مراسم از رسانه‌های رسمی و غیررسمی ایرانی و عراقی؛ «شبکه امام حسین(ع)» وابسته به بیت آیت‌الله سیدصادق شیرازی با پخش برنامه‌‌ی ویژه به گونه‌ای وانمود کرد که میزبان و متولی کار آن‌ها هستند! این شبکه که سرسفره آماده نشسته بود، با پخش زنده از ابتدای ورود پیکر به فرودگاه تا پایان مراسم به صورت زنده و لایو، مراسم را با حضور کارشناسان به نحو دل‌خواه خود پوشش داد و حتی از متلک‌گویی به دیگر رسانه‌ها (شبکه‌های تلویزیونی ایران) ابایی نداشت! و از عدم حضور نمایندگان بیوت مراجع و جامعه حوزوی در زمان رسیدن پیکر در فرودگاه نجف انتقاد کرد! و نقش حضور خود را پررنگ می‌نمود! و آیت‌الله صافی را حامی شبکه رسانه‌ای خود می‌خواند! موارد مذکور در اینستاگرام این شبکه قابل مشاهده است. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍از دفتر تبلیغات روح انقلابی احساس نمی‌کنیم ⚡️حجت‌الاسلام طالبی‌نیا، امام جماعت مسجد لولاگر: زمان دولت خاتمی ما نتوانستیم درس بخوانیم، چون هر روز باید تظاهرات و اعتراض می‌کردیم و هر وقت از جلوی دفتر رد می‌شدیم یک شعاری هم علیه دفتر می‌دادیم... عرض می‌کنم که روح انقلابی از دفتر تبلیغات حس نمی‌کنیم؛ این مسأله است که دفتر باید به عنوان مشکل ببیند. بنده به عنوان یک طلبه این حس انقلابی را از دفتر ندارم و باید خود دفتر افراد معروف به انقلابی گری را دعوت کند تا با همفکری این مشکل حل شود؛ نگاه توده طلاب به دفتر تبلیغات چندان انقلابی نیست. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍«نماد روشنفکری حوزه» که تعریف نیست، کنایه صریح است! ⚡️حجت‌الاسلام حجت احسان‌بخش، فعال فرهنگی: جلسه‌ای که در حضور رهبر انقلاب و همراهان خود داشتید، چرا متن آن را منتشر نمی‌کنید تا بدانیم تعریف کرده‌اند یا توبیخ؟ چون من شنیدم که انتقاد‌های صریحی داشتند؛ من شنیدم رهبر انقلاب در توصیف دفتر تبلیغات فرموده اند «نماد روشنفکری حوزه» که این تعریف نیست و کنایه صریح است. آقای واعظی! دفتر تبلیغات نه تنها انقلابی نیست، بلکه در بعضی موارد در مسیر سکولاریسم حوزوی حرکت می‌کند. همین الان پیش مردم یا طلاب بروید و بپرسید فرق دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات را چند نفر می‌دانند؟ در انتخابات اخیر دیده‌ایم که «ره توشه» دفتر نوشته شده، اما دریغ از یک مطلب انتخاباتی! که ماه رمضان تمام شد و آقای روستا آزاد گفت پیگیری می‌کنیم. افرادی در دفتر می‌بینیم که فضای ضد انقلاب یا آن وری هستند. اگر چند مسؤولیت از رهبری دارید این مسؤولیت‌ها نباید مصونیت باشد بلکه باعث پاسخگویی و انقلابی‌تر شدن شما بشود؛ چیزی که می‌بینیم با چیزی که شما می‌گویید متفاوت است. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم! ⚡️حجت‌الاسلام دکتر احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم شاید بعضی از سوابق خود را بگویم خوب است؛ بهترین کتاب انگلیسی زبان در خصوص ولایت فقیه را من نوشتم که در محیط‌های انگلیسی محور بحث قرار می‌گیرد؛ کتاب درسی حوزه علمیه در خصوص حکومت اسلامی را من نوشتم؛ تحصیلات دانشگاهی ندارم و سه سال دانشگاه کمبریج با مدرک سطح ۴ حوزه درس داده ام و بعضی کتاب‌های من به چند زبان ترجمه شده است؛ «انسان در دیدگاه اسلام» من به زبان عربی، بوسنیایی، مالایی و اخیرا ایتالیایی ترجمه شده است؛ با این همه سوابق ببینید در کانال‌های خود چه می‌زنند؛ وقتی با یک کلیک کوچک می‌توان سوابق کسی را فهمید راحت می‌گویند که فلان فرد بی سواد است. 📍اگر حرکت ما در مسیر انقلاب نیست چرا سه باره توسط رهبری ابقا می‌شویم وقتی شما می‌گویید دفتر در مسیر انقلاب نیست و حتی ضد انقلاب است از خود سؤال کنید که چرا رهبر انقلاب بعضی افراد هیأت امنا را برای بار ششم، بعضی دیگر را بار پنجم، افرادی را برای بار چهارم منصوب می‌کند و من هم برای بار سوم به ریاست دفتر تبلیغات اسلامی از طرف رهبر انقلاب منصوب شدم. بنده برای بار سوم نصب شدم و اعضای هیأت امنا هیچ تغییری نکردند، این در حالی است که رهبر انقلاب معمولا کسی را برای بار سوم در جای خود ابقا نمی‌کنند؛ از خودتان نمی‌پرسید اگر حرکت‌های ما در مسیر انقلاب نیست یا ضدانقلاب است، این انتصاب چرا اتفاق می‌افتد؟ چرا با اینکه عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم در دوره جدید به صورت حقیقی توسط رهبری عضو شدم؛ همه این گزاره‌ها باید برای خودتان تردید ایجاد کند که این عینک بد بینانه را کنار بگذارید. البته من نمی‌توانم خاک را عوض کنم؛ بیش از هزار نفر نیروی رسمی در دفتر است که نه تنها نمی‌توانیم آن‌ها را بیرون کنیم بلکه در خصوص کم کاری آن‌ها هم نمی‌توانیم اقدامی بکنیم. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍امام جمعه تفرش عزل شد ⚡️مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان مرکزی: حجت‌الاسلام حسین حاجی لری امام جمعه تفرش عزل و در چند روز آینده امام جمعه جدید این شهرستان معرفی می‌شود. پنجشنبه گذشته پسری یازده ساله در جریان رانندگی در جاده تفرش قم و تصادف با یک خودرو پرشیا موجب مرگ سه نفر و مجروح شدن چهار نفر شد. سیدمحمد میرهادی رئیس شورای اسلامی روستای کهک و ۲ دختر جوان افرادی بوده‌اند که در این تصادف مرگبار جان خود را از دست دادند. گفتنی است علت این حادثه تجاوز به چپ توسط خودروی سمند اعلام شده است و بنا بر بازنشر مطالبی در فضای مجازی، راننده خودروی سمند، پسر بچه‌ای ۱۱ ساله، فرزند امام جمعه تفرش بوده است. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍انتصاب استاد عبدالهادی مسعودی به ریاست دانشگاه قرآن و حدیث با حکم آیت‌الله ری شهری، رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و هیأت امنای دانشگاه، پس از موافقت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و بر اساس ماده ۱۳ اساسنامه دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی به مدت ۴ سال به ریاست دانشگاه قرآن و حدیث منصوب شد. گفتنی است، حجت‌الاسلام مسعودی پیش از این قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث بود و حکم در ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ صادر شده است. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سخنان قابل توجه آیت‌الله سید محمدجواد علوی بروجردی انقدر افراد را نکوبیم انقدر نیروها را ترد نکنیم انقدر خودی و غیر خودی نکنیم در مقام کوبیدن شخصیت‌ها، انقدر حوزه انقلابی و غیر انقلابی درست نکنیم هر کسی مثل من فکر نمی‌کند باید کوبیدش! به حدیث «باهتوهم» هم تمسک می‌کنیم و به عنوان یک مجاهده تلقی می‌کنیم! این‌ها خلاف شرع است و این کوبیدن‌ها مرضی آقا حجت بن الحسن (عج) نیست بله، فکر این آقا با من مطابق نیست، ولی معنای نفی و طرد ندارد، مگر بزرگان ما اشتباه نداشتند؛ ما هم اشتباه داریم! ممکن است فکر من اشتباه باشد، این احتمال را بدهیم چرا ما خودمان را، فکر خودمان را، درایت و برداشت خودمان را صددرصد درست مطابق واقع می‌دانیم اما فهم دیگران را همیشه محکوم می‌کنیم! ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍هنوز به نصاب نرسیده است! ⚡️مسعود ابراهیمی؛ دانشجوی دکتری حقوق عمومی سابقه قتل‌های ناموسی معلوم نیست به چه زمانی برمی‌گردد، اما طبق آماری که بعضی خبرگزاری‌ها منتشر می‌کنند، تعداد این قتل‌ها در سال‌های اخیر هم زیادتر شده است و هم خشن‌تر. شاید هم از قبل به همین مقدار بوده است و این روزها بخاطر وجود فضای مجازی بهتر رپرتاژ می‌شود. اگرچه که همه قتل‌های ناموسی ریشه در ازدواج در سن کم ندارند، اما نمی‌شود تأثیر این معضل را انکار کرد! آیا زمینه و زمانه کنونی به لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... ازدواج‌های این‌چنینی را برمی‌تابد؟ تجربه فقهی-حقوقی دهه‌های اخیر حاکی از آن است که ممانعت از کودک‌همسری (چه برای پسر و چه برای دختر) مستلزم عبور از مرز‌های شرع نیست‌. چه اینکه در مقولاتی نظیر ارث‌بری زن، قسامه و ... شاهد ابتکاراتی بوده‌ایم که گویای عدم وجود بن‌بست است. البته به شرطی که پاپاراتزیسمِ سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-رسانه‌ای جریان حل مسأله را به حاشیه نکشاند. آیا کمیت و کیفیت قتل‌های ناموسی برای چاره‌اندیشی در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، نهادهای تقنینی، اجرایی و قضایی «هنوز به نصاب رسیده است»؟! ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍بازبینی در خوانش دعای «یا من ارجوه» ⚡️مصطفی قناعتگر؛ پژوهشگر مطالعات حدیث دعای «یا من ارجوه»، از ادعیه‌ی معروفه‌ی ماه رجب است که پس از نمازهای روز و شب خوانده می‌شود. صاحب این صفحه کلید پس از مرور روایات این دعا، نوع خواندن آن را این گونه یافته است: یا من ارجوه ...[تا این عبارت:] و زدنی من فضلک یا کریم (بدون اخذ محاسن و حرکت دست). (اقبال الاعمال، ج۲، ص۶۴۴). توضیح: حضرت در پاسخ به سائل که می‌پرسد چه دعایی در این ماه بخواند، به او فرمود این دعا را بنویس: یا من ارجوه ... و زدنی من فضلک یا کریم. پس از آموزش دعا، امام خود شروع به خواندن دعا کرد در حالی که با دست چپ محاسن مبارک را گرفته و انگشت سبابه‌ی دست راست را حرکت می‌داد. وقتی به پایان آن دعا رسید، این دعا را نیز خواند: يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النعماء و الجود يا ذا المن و الطول حرم شيبتي على النار. در نتیجه آن چه حضرت در مقام پاسخ به سائل و تعلیم دعا فرمود، تا عبارت «و زدنی من فضلک یا کریم» بود و نه بیشتر. کیفیت ویژه‌ای را نیز در آن بیان نکردند (اخذ لحیه و حرکت سبابه). آری؛ در این لحظه برای وجود مبارک امام، حالتی معنوی حاصل شد و حضرت برای خودش و نه تعلیم شروع به خواندن دعا کرد و از ابتدای دعا دستی بر محاسن و سبابه‌ی دست دیگر به حالت مناجات به حرکت درآورد (یلوذ) و عبارتی نیز غیر از آن چه تعلیم داده بود ضمیمه فرمود. از شواهد مهم در تایید این فقه الحدیث: ۱. در عبارت پایانی، واژه‌ی «شیبة» نشان دهنده‌ی سپیدی موی خواننده (امام) است؛ در حالی که اصل دعا برای همه و تعلیم به پیر و جوان و نوجوان است. در نتیجه عبارت پایانی، نمی‌تواند بخشی از دعایی همگانی باشد. اگر گفته شود شاید به دلیل پیر بودن سائل (محمد بن ذکوان) است که حضرت از واژه‌ی شیبه استفاده کرده، شخصی بودن اصل دعا از اساس رقم می خورد و باز هم کمکی به مدافع خوانش معروف دعا برای همگان نمی‌کند. ۲. اینکه امام دست بر محاسن گرفت، در مورد بانوان چگونه است؟ در مورد نوجوانان چگونه است؟ این پرسش‌های بی‌پاسخ نیز شاهدی بر شخصی بودن بخش انتهایی و برخاسته از حالت شخصی امام است. ۳. این دعای مبارک، در طول سال نیز توصیه شده و در آن نیز از بخش پایانی و کیفیت دست‌ها خبری نیست (الکافی، ج۲، ص۵۸). پ.ن: اینکه حالت ویژه‌ی دو دست در هنگام خواندن عبارت پایانی (که بیان شد جزء دعا نیست) و نه از ابتدا از سوی امام پدید آمد، تنها در زاد المعاد مجلسی است. مجلسی منبع جدیدی برای دعا ارائه نداده تا ما از این اختلاف، پی به اختلاف نسخه ببریم. گویا این مورد، خطای مجلسی بوده که در نقل به معنای ایشان از اقبال سر زده است (زاد المعاد، ص۱۶). حتی با عنایت به متن زاد المعاد نیز، این بخش انتهایی، جزء دعا نیست و حضرت تعلیم نداد و امر به کتابت ننمود و برآمده از حالت شخصی حضرت است. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍برگزاری کلاس آنلاین «اسفار» استاد پارسانیا 📌درس اسفار استاد حمید پارسانیا صبح‌ها ساعت ۷ تا ۸ به‌طور برخط برگزار می‌شود. - ثبت‌نام‌شدگان: http://lms.bou.ac.ir/lms/ - مهمانان: http://lms.bou.ac.ir/lms/course/view.php?id=1601 ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️شغل دوم طلاب حوزه علمیه؛ از حیاط شویی تا سرایداری! ⚡️حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم: چون مردم مشکلات موجود را نتیجه عمل روحانیت می‌دانند، وقتی ما را تنها ببینند بازخواست می‌کنند در حالی که بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد طلبه‌های حوزه حقوق بسیار اندکی دارند که حداکثر آن (در بهترین حالت) ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. خیلی از این طلبه‌ها به شغل دوم روی آورده‌اند، از سرایداری تا حیاط شویی و رانندگی اسنپ را مجبورند انجام دهند. اختلافات خانوادگی در بین طلاب به خاطر وضعیت بد معیشتی زیاد شده است. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📷 تصویری تاریخی در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در مدرسه رفاه ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍دریغا اخلاق، دریغا اجتهاد!‏ 📌این یادداشت به قلم استاد دکتر سید مصطفی محقق داماد درباره قوانین برگرفته از برداشت‌هایی فقهی است که قتل‌های ناموسی را به اندازه کافی جرم‌انگاری نمی‌کنند و حتی به آنها جواز هم می‌دهند! ⚡️زنی جوان، حسب گزارش از منزل فرارکرده و به خارج از کشور رفته، پدر و سایر بستگان صرفاً برای کشتن او طراحی می‌کنند و با تمهید مقدمات او را به وطن برمی‌گردانند و سرانجام به‌دست شوهرش سرش بریده می‌شود. شوهر سر او را در دست می‌گیرد و به میان بازار می‌گرداند و بدین وسیله اظهار افتخار، غیرت و ناموس پرستی و دینداری می‌کند! دراین حادثه تلخ و هولناک چند نکته قابل توجه وجود دارد: ۱- درمجموع، این داستان، اعمال سرزده ازافراد، تقصیر ارتکابی مقتوله، حرکات بستگان، قتل فجیع قاتل، دردست گرفتن سر و راه افتادن میان مردم، تشویق مردم ولااقل تایید با سکوت و تماشایشان همه و همه بدون شک نشاندهنده سقوط و انحطاط اخلاق انسانی در جامعه ماست و شرمگین این سقوط و انحطاط در درجه نخستین عموم مربیان اخلاقی جامعه می‌باشند، آموزش وپرورش، مساجد ،تکایا و بالاخره خطیبان، گویندگان، ارباب قلم، جراید، رسانه ملی با داشتن کانالهای متعدد وووو. ۲- آنچه به صاحب این قلم مربوط می‌شود طرح این سوال است که آیا یکی از علل و ریشه‌های این بداخلاقی‌ها کج اندیشی دینی وجهل همراه با لعاب تقدس نمی‌باشد؟ بی گمان پاسخ مثبت است. گواه براین ادعا آنست که دراین روزها به جای آنکه وجدان ملی جریجه دار گردد و فریاد سر دهد، در گوشه و کنار شنیده می‌شود که برخی با چهره حق به جانب می گویند مجازات آن خانم مقتوله همین بوده است!! این گونه برخورد با ذهنیتی که برای آنان ساخته شده که در سطور آتی خواهیم گفت، کاملاً قابل پیش‌بینی و انتظار است. ۳- مساله از ابعاد مختلف قابل بررسی است، از قبیل بعد جامعه شناسی، علل وریشه‌های نهادینه شدن خشونت علیه زنان، وضعیت حقوق خانواده عموماً و در جوامع قبیله‌ای خصوصاً وبسیاری مسائل دیگر ولی نگارنده این سطور برآنست که دراین یادداشت کوتاه تنها درزمینه آشنائی و تخصص خویش بنگارد و مابقی را به دیگران وانهد. ۴- اینجانب براین نظرم که یکی از علل رواج بی اخلاقی وضعیت بد قانونگذاری در کشور است که درسطور آتی به اجمال بیان می‌گردد: متن کامل یادداشت در روزنامه اطلاعات: https://www.ettelaat.com/mobile/?p=267617&device=phone ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍آیا «رساله عملیه» استاد احمدی شاهرودی منتشر شده است؟ استاد عبدالله احمدی شاهرودی از شاگردان و اصحاب استفتاء مرحوم آیت‌الله میرزا جواد تبریزی که این روزها سخنانش در شبکه‌های اجتماعی بیشتر بازنشر می‌شود؛ به‌تازگی تصویری مبنی بر «رساله عملیه» وی در شبکه‌های اجتماعی رواج یافت که داری بازتاب بود. کانال درسی ایشان در اطلاعیه‌‌ای آورد: برخی از معاندین که قصد تخریب شخصیت فقیه عالیقدر آیت‌الله احمدی شاهرودی را دارند با انتشار تصویری دروغین از رساله توضیح المسائل ایشان، وانمود کردند که ایشان اقدام به تالیف رساله عملیه فرموده‌اند. استاد این خبر را به شدت تکذیب فرمودند، لذا از تمام علاقه‌مندان به استاد محترم خواهشمندیم در انتشار این خبر کوشا باشند. گرچه نام استاد احمدی شاهرودی به عنوان مراجع آینده مطرح نیست اما اهل نظر معتقدند رساله عملیه ایشان برای روزهای آینده آماده شده و جایی برای به ثمر نشستن زحمات ۵۰ سال تحقیق و تدریس است! احمدی شاهرودی معتقد است فالاعلم می‌تواند جلد رساله اعلم را بکند، اسم خودش را بنویسد و منتشر کند و عمل به این رساله برای مقلدین مکفی است چون حجت شرعی دارند ولو به اسم فالاعلم باشد! اخیرا کلیپی از ایشان در باب نفی اهمیت و تأثیر موضوع شناسی در اجتهاد منتشر شد که مورد واکنش برخی فضلای حوزه علمیه قرار گرفت. گرچه بر این سخنان فایده‌ای مترتب نیست چون غالبا استدلالی بر مدعیات مطرح نمی‌شود و بلکه بیشتر سبب تعرض به شأن ایشان نیز می‌گردد و لازم است دست‌اندرکاران این موارد را ملاحظه‌ نمایند. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍اگر روحانیت امروز قدرت نداشت! ✍حجت‌الاسلام محمدرضا زائری اگر روحانيت امروز قدرت نداشت و مثلا مجبور بود مثل يك حزب سياسي براي حفظ تعداد كرسي‌هاي مجلس و سهم كابينه تلاش كند، آن وقت پاكيزه سخن مي‌گفت، قشنگ حرف مي‌زد، مهربان مي‌شد، منطق و عقلانيت داشت، تحملش بيشتر بود، تهديد نمي‌كرد، مي‌كوشيد افكار عمومي را قانع سازد و قشر خاكستري را با ملايمت و مهرباني جذب كند تا بلكه مثلا دو سه رأي بيشتر به دست آورد! چرا؟ چون در غير اين صورت كاهش محبوبيت و جايگاهش در ريزش آراي صندوق مشهود مي‌شد، اما حالا كه قدرت دارد و هر كار مي‌خواهد مي‌كند و هر طور مي‌خواهد حرف مي‌زند و احساس نيازي به مردم ندارد و حتى متوجه تنزل شديد مرجعيت اجتماعي خودش هم نمي‌شود، وقتي مردم نمي‌توانند نارضايتي و ناخشنودي خود را پاي صندوق نشان دهند، اين بي‌رغبتي‌ها و آزردگي‌ها كجا بروز و ظهور خواهد داشت؟ در كاهش تمايلات مذهبي، در ترك نماز و روزه، در كاهش حضور در مساجد، در ريزش پرداخت وجوهات شرعي و خمس، در تنزل شديد اعتقادات ديني و ... يعني ساحت گرايش‌ها و عرصه دل و قلب و علاقه و عقيده! ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
🔺توضیحی درباره یک استفتاء ✍️حجت‌الاسلام محمدرضا نوراللهیان این سند را من یک روز بعد از صدور آن ۱۳۶۷/۱۰/۱۴ در جماران دیدم. آقای محمدعلی انصاری گفت این همین الان از تنور در آمده است و یک کپی از استفتاء و پاسخ را به من داد. از این فتوا خیلی تعجب کردم. آقای انصاری گفت این نامه تفصیلاتی دارد و از سوی یکی از شاگردان قدیمی امام ارسال شده است. وقتی حاج سید احمد این جواب را دیده بود با تعجب از امام پرسیده بود شما لفظ را واجب می‌دانستید هرچند معتقد بودید که فرقی نمی‌کند به عربی باشد یا فارسی یا زبان دیگری. امام فرموده بود: مدتهاست مبنایم این شده که نکاح معاطاتی صحیح است. به کتاب بیع مراجعه کنید امام (بر خلاف شیخ انصاری) می‌فرماید اصل در عقود و معاملات از جمله نکاح، معاطات است. ایشان می‌فرماید جوامع بشری همیشه ازدواج و طلاق و معاملات و داد و ستد داشتند و لفظ در بین نبوده و شارع همین را امضاء کرده است الا آنجایی که شارع تاکید بر لفظ داشته باشد و در مورد نگاح ما چنین چیزی نداریم و روایاتی وجود دارد که حمل بر استحباب می‌شود. زمانی رهبری به قم آمدند و ملاقات‌هایی میان ایشان و مراجع برگزار شد. یازده نفر از مراجع در این جلسه حضور داشتند. صحبت این فتوا شد و برخی از مراجع اشکالاتی داشتند. آقای رسولی محلاتی گفت این یک بار مطرح و تمام شده است. بعد بحث‌های دیگری شد و مطلب دنبال نشد. بعد از جلسه من به رهبری عرض کردم که فتوای امام به خط و مهر خودشان نزد من موجود است. بعدا در یکی از جلساتی که خدمت ایشان بودم نامه را نشان دادم و ایشان فوق‌العاده تعجب کردند و مشغوف شدند. 🆔 @Howzaviat
حوزویات
❗️شغل دوم طلاب حوزه علمیه؛ از حیاط شویی تا سرایداری! ⚡️حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محق
🔺روی آوردن طلاب به کارهای نامتناسب؛ چرا؟ ✍️حجت‌الاسلام دکتر علی نصیری بخشی از سخنان فاضل محترم آقای فرخ‌فال را خواندم که در آن از حوزویان خواسته بود تا قناعت و ساده‌زیستی پیشه کنند و زندگی بزرگان پیشین حوزه را مثال آوردند. نقدهایی هم از سوی شماری از طلاب و فضلای حوزه که به گفتار ایشان شد. از نظر این ناچیز لازم است چند نکته اساسی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد: ۱. وضعیت معیشت عموم حوزویان حتی فاضلانی که از مراکز آموزشی و پژوهشی یا از محافلی دیگر درآمد مشخصی ندارند، بسیار تاسف بار و دردناک است. حدس قوی آن است که به خاطر فاصله‌ای که در سال‌های اخیر میان عموم مدیران و اساتید با بدنه حوزه رخ داده است، دست‌اندرکاران تاثیرگذار حوزه واقعا نمی‌دانند که بر سر اهالی حوزه چه می‌آید و چگونه ستون فقرات شماری از آنان زیر فشار هزینه‌های سرسام‌آور اجاره و هزینه‌های رو به تزاید در حال خرد شدن است! اخبار بسیار تاسف‌باری مبنی بر رویکرد طلاب و فضلای حوزه به کارهای نامتناسب با زی حوزوی همچون اسنپ، کارگری، باربری، فروش مواد غذایی و ... مکررا به‌ گوش می‌رسد. چندی قبل دستفروشی طلبه‌ای جوان و اقدام ناپسند دادگاه روحانیت مبنی بر فراخوان ایشان در رسانه‌ها خبرساز شد. نمونه‌هایی از این دست به قدری فراوان است که نیاز به اثبات ندارند. هجوم بسیاری از همین عزیزان برای دریافت مبالغ ناچیز این و آن به عنوان هدیه و هبه بارها دل‌ها را آزرده است. ۲. به یاد داشته باشیم که فقر و زهد مورد توصیه آموزه‌های دینی و مورد سفارش عالمان دین، فقر و زهد عامدانه است. یعنی انسان به رغم برخورداری از مال و منال و توانایی مالی، دل از دنیا بشوید و فقیرانه بزید. چنان که امام صادق(ع) در روایتی فرمود اگر رسول خدا(ص) پیوسته گرسنه بود و فقیرانه می‌زیست، به خاطر ناداری نبود، بلکه به جهت کوچک شمردن دنیا بود؛ زیرا ایشان می‌توانست هر روز قبیله‌ای را سیر کند. از این جهت نباید به اشتباه فقر و ناداری کشنده جاری در زندگی حوزویان را به پای زهد و قناعت نوشت. ۳. آموزه‌های اخلاقی بسیار لطیف و دقیق‌اند و هر کس مخاطب نسخه‌ای ویژه است. به عنوان مثال استادی که سر درس می‌رود، نباید در دل خود بگذراند که شاگردان در برابر او بایستند که علامت کبر است، اما وظیفه طلاب نشستن نیست، بلکه برخاستن و تکریم استاد است. اگر دعوت طلاب و فضلای منغمر در گرفتاری جاری زندگی به زهد و قناعت از سوی عالمی گوشه‌نشین و الهی انجام گیرد، چه بسا باید او را ستود، اما عزیز یا عزیزانی که خود سالیانی مدیریت حوزه یا بخش‌هایی از آن را بر عهده داشته و دارند، نباید از زهد و قناعت سخن بگویند! کار و وظیفه آنان تلاش شبانه‌روزی برای تامین آسایش سربازان ولی عصر (ع) و تمهید مقدمات رشد علمی و اخلاقی آنان است. ۴. از این نکته نیز نباید غافل بود که متاسفانه زندگی اشرافی یا نزدیک به اشرافیت در شماری از عالمان تاثیر گذار حوزه راه یافته است. زندگی خصوصی و ریخت و پاش شماری از آنان که گاه با تاسیس مدارس علمیه به قول امروزی‌ها مدارس لاکچری و لبالب از آرایه‌های اشرافیت بیشتر خودنمایی کرده، گواه مدعا است. چه خوش گفته‌‌اند که دوصد گفتار چون نیم کردار نیست! سخن آخر: عزیزان طلبه و فاضلان جوان! ما دست مدیران حوزه را می‌فشاریم و قدردان زحمات آنان هستیم. گویا از آنان کار و توان بیشتر ساخته نیست. اما اکیدا به یاد داشته باشیم که ما مدیری ماه و پاک داریم که لحظه‌ای از لطف و عنایت ویژه نسبت به سربازان و افسران لشکر خود غفلت ندارد. او هم می‌داند هم می‌تواند و هم می‌خواهد! آری او حجت حاضر الهی؛ حضرت ولی الله الاعظم (روحی فداه) است. اگر کاستی و گرفتاری دارید که دارید با او در میان بگذارید و بدانید که پاسخ لازم را دریافت خواهید کرد. شرط آن رویکرد مخلصانه و عاشقانه به محضر شریف ایشان است. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
حوزویات
🔺توضیحی درباره یک استفتاء ✍️حجت‌الاسلام محمدرضا نوراللهیان این سند را من یک روز بعد از صدور آن ۱۳
نوراللهیان.ogg
2.24M
🔊 توضیحات ‏حجت‌الاسلام والمسلیمن نوراللهیان پیرامون استفتاء فوق ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⚡️امام فرمودند: نمی‌خواهم خلاف اجماع فتوا دهم، این مورد موجب مفسده بود ✍حجت‌الاسلام مسیح بروجردی بسمه تعالی بنده بعد از رحلت حضرت امام درباره این استفتاء شنیده بودم که مرحوم آقای خلخالی دنبال نموده بود و فتوایی در مورد نکاح معاطات را از امام گرفته بود. در این باره از مرحوم حاج احمد آقا سوال کردم، ایشان گفت: من به آقا گفتم که آیا شما نکاح معاطات را قبول دارید که چنین پاسخی داده‌اید؟ آقا گفتند: "من که نمی‌خواهم خلاف اجماع فتوا دهم، این مورد موجب مفسده بود." آقا می‌خواستند بگویند که من از باب ولایت آن را تنفیذ کردم. 📌پ ن: آیا ازدواج سفید و همباشی با نکاح معاطاتی قابل تطبیق است؟ ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
🔺آیت‌الله سیستانی: نجف باید نجف بماند استاد رسول جعفریان از سفر اخیر خود به عراق👆 ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
🔺تصویب رشته «فلسفه اسلامی» در حوزه علمیه فلسفه ستیز! ⚡️جلسه کمیسیون تخصصی آموزش شورای عالی حوزه علمیه خراسان چندی قبل با حضور اکثر اعضا برگزار شد و در این جلسه رشته «فلسفه اسلامی» در مقطع عالی، بعد از بررسی در کارگروه و ارسال مجدد به کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و اعضای کمیسیون این رشته را تصویب و جهت تایید نهایی به شورای عالی ارسال کردند. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat