eitaa logo
حوزویات
613 دنبال‌کننده
71 عکس
29 ویدیو
8 فایل
💫 آنچه در رسانه‌های رسمی حوزوی نمی‌بینید و نمی‌خوانید! 💫 ارتباط با ادمین: @hadirahnama
مشاهده در ایتا
دانلود
📍برگزاری کلاس آنلاین «اسفار» استاد پارسانیا 📌درس اسفار استاد حمید پارسانیا صبح‌ها ساعت ۷ تا ۸ به‌طور برخط برگزار می‌شود. - ثبت‌نام‌شدگان: http://lms.bou.ac.ir/lms/ - مهمانان: http://lms.bou.ac.ir/lms/course/view.php?id=1601 ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
10.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️شغل دوم طلاب حوزه علمیه؛ از حیاط شویی تا سرایداری! ⚡️حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم: چون مردم مشکلات موجود را نتیجه عمل روحانیت می‌دانند، وقتی ما را تنها ببینند بازخواست می‌کنند در حالی که بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد طلبه‌های حوزه حقوق بسیار اندکی دارند که حداکثر آن (در بهترین حالت) ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. خیلی از این طلبه‌ها به شغل دوم روی آورده‌اند، از سرایداری تا حیاط شویی و رانندگی اسنپ را مجبورند انجام دهند. اختلافات خانوادگی در بین طلاب به خاطر وضعیت بد معیشتی زیاد شده است. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📷 تصویری تاریخی در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در مدرسه رفاه ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍دریغا اخلاق، دریغا اجتهاد!‏ 📌این یادداشت به قلم استاد دکتر سید مصطفی محقق داماد درباره قوانین برگرفته از برداشت‌هایی فقهی است که قتل‌های ناموسی را به اندازه کافی جرم‌انگاری نمی‌کنند و حتی به آنها جواز هم می‌دهند! ⚡️زنی جوان، حسب گزارش از منزل فرارکرده و به خارج از کشور رفته، پدر و سایر بستگان صرفاً برای کشتن او طراحی می‌کنند و با تمهید مقدمات او را به وطن برمی‌گردانند و سرانجام به‌دست شوهرش سرش بریده می‌شود. شوهر سر او را در دست می‌گیرد و به میان بازار می‌گرداند و بدین وسیله اظهار افتخار، غیرت و ناموس پرستی و دینداری می‌کند! دراین حادثه تلخ و هولناک چند نکته قابل توجه وجود دارد: ۱- درمجموع، این داستان، اعمال سرزده ازافراد، تقصیر ارتکابی مقتوله، حرکات بستگان، قتل فجیع قاتل، دردست گرفتن سر و راه افتادن میان مردم، تشویق مردم ولااقل تایید با سکوت و تماشایشان همه و همه بدون شک نشاندهنده سقوط و انحطاط اخلاق انسانی در جامعه ماست و شرمگین این سقوط و انحطاط در درجه نخستین عموم مربیان اخلاقی جامعه می‌باشند، آموزش وپرورش، مساجد ،تکایا و بالاخره خطیبان، گویندگان، ارباب قلم، جراید، رسانه ملی با داشتن کانالهای متعدد وووو. ۲- آنچه به صاحب این قلم مربوط می‌شود طرح این سوال است که آیا یکی از علل و ریشه‌های این بداخلاقی‌ها کج اندیشی دینی وجهل همراه با لعاب تقدس نمی‌باشد؟ بی گمان پاسخ مثبت است. گواه براین ادعا آنست که دراین روزها به جای آنکه وجدان ملی جریجه دار گردد و فریاد سر دهد، در گوشه و کنار شنیده می‌شود که برخی با چهره حق به جانب می گویند مجازات آن خانم مقتوله همین بوده است!! این گونه برخورد با ذهنیتی که برای آنان ساخته شده که در سطور آتی خواهیم گفت، کاملاً قابل پیش‌بینی و انتظار است. ۳- مساله از ابعاد مختلف قابل بررسی است، از قبیل بعد جامعه شناسی، علل وریشه‌های نهادینه شدن خشونت علیه زنان، وضعیت حقوق خانواده عموماً و در جوامع قبیله‌ای خصوصاً وبسیاری مسائل دیگر ولی نگارنده این سطور برآنست که دراین یادداشت کوتاه تنها درزمینه آشنائی و تخصص خویش بنگارد و مابقی را به دیگران وانهد. ۴- اینجانب براین نظرم که یکی از علل رواج بی اخلاقی وضعیت بد قانونگذاری در کشور است که درسطور آتی به اجمال بیان می‌گردد: متن کامل یادداشت در روزنامه اطلاعات: https://www.ettelaat.com/mobile/?p=267617&device=phone ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍آیا «رساله عملیه» استاد احمدی شاهرودی منتشر شده است؟ استاد عبدالله احمدی شاهرودی از شاگردان و اصحاب استفتاء مرحوم آیت‌الله میرزا جواد تبریزی که این روزها سخنانش در شبکه‌های اجتماعی بیشتر بازنشر می‌شود؛ به‌تازگی تصویری مبنی بر «رساله عملیه» وی در شبکه‌های اجتماعی رواج یافت که داری بازتاب بود. کانال درسی ایشان در اطلاعیه‌‌ای آورد: برخی از معاندین که قصد تخریب شخصیت فقیه عالیقدر آیت‌الله احمدی شاهرودی را دارند با انتشار تصویری دروغین از رساله توضیح المسائل ایشان، وانمود کردند که ایشان اقدام به تالیف رساله عملیه فرموده‌اند. استاد این خبر را به شدت تکذیب فرمودند، لذا از تمام علاقه‌مندان به استاد محترم خواهشمندیم در انتشار این خبر کوشا باشند. گرچه نام استاد احمدی شاهرودی به عنوان مراجع آینده مطرح نیست اما اهل نظر معتقدند رساله عملیه ایشان برای روزهای آینده آماده شده و جایی برای به ثمر نشستن زحمات ۵۰ سال تحقیق و تدریس است! احمدی شاهرودی معتقد است فالاعلم می‌تواند جلد رساله اعلم را بکند، اسم خودش را بنویسد و منتشر کند و عمل به این رساله برای مقلدین مکفی است چون حجت شرعی دارند ولو به اسم فالاعلم باشد! اخیرا کلیپی از ایشان در باب نفی اهمیت و تأثیر موضوع شناسی در اجتهاد منتشر شد که مورد واکنش برخی فضلای حوزه علمیه قرار گرفت. گرچه بر این سخنان فایده‌ای مترتب نیست چون غالبا استدلالی بر مدعیات مطرح نمی‌شود و بلکه بیشتر سبب تعرض به شأن ایشان نیز می‌گردد و لازم است دست‌اندرکاران این موارد را ملاحظه‌ نمایند. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
📍اگر روحانیت امروز قدرت نداشت! ✍حجت‌الاسلام محمدرضا زائری اگر روحانيت امروز قدرت نداشت و مثلا مجبور بود مثل يك حزب سياسي براي حفظ تعداد كرسي‌هاي مجلس و سهم كابينه تلاش كند، آن وقت پاكيزه سخن مي‌گفت، قشنگ حرف مي‌زد، مهربان مي‌شد، منطق و عقلانيت داشت، تحملش بيشتر بود، تهديد نمي‌كرد، مي‌كوشيد افكار عمومي را قانع سازد و قشر خاكستري را با ملايمت و مهرباني جذب كند تا بلكه مثلا دو سه رأي بيشتر به دست آورد! چرا؟ چون در غير اين صورت كاهش محبوبيت و جايگاهش در ريزش آراي صندوق مشهود مي‌شد، اما حالا كه قدرت دارد و هر كار مي‌خواهد مي‌كند و هر طور مي‌خواهد حرف مي‌زند و احساس نيازي به مردم ندارد و حتى متوجه تنزل شديد مرجعيت اجتماعي خودش هم نمي‌شود، وقتي مردم نمي‌توانند نارضايتي و ناخشنودي خود را پاي صندوق نشان دهند، اين بي‌رغبتي‌ها و آزردگي‌ها كجا بروز و ظهور خواهد داشت؟ در كاهش تمايلات مذهبي، در ترك نماز و روزه، در كاهش حضور در مساجد، در ريزش پرداخت وجوهات شرعي و خمس، در تنزل شديد اعتقادات ديني و ... يعني ساحت گرايش‌ها و عرصه دل و قلب و علاقه و عقيده! ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
🔺توضیحی درباره یک استفتاء ✍️حجت‌الاسلام محمدرضا نوراللهیان این سند را من یک روز بعد از صدور آن ۱۳۶۷/۱۰/۱۴ در جماران دیدم. آقای محمدعلی انصاری گفت این همین الان از تنور در آمده است و یک کپی از استفتاء و پاسخ را به من داد. از این فتوا خیلی تعجب کردم. آقای انصاری گفت این نامه تفصیلاتی دارد و از سوی یکی از شاگردان قدیمی امام ارسال شده است. وقتی حاج سید احمد این جواب را دیده بود با تعجب از امام پرسیده بود شما لفظ را واجب می‌دانستید هرچند معتقد بودید که فرقی نمی‌کند به عربی باشد یا فارسی یا زبان دیگری. امام فرموده بود: مدتهاست مبنایم این شده که نکاح معاطاتی صحیح است. به کتاب بیع مراجعه کنید امام (بر خلاف شیخ انصاری) می‌فرماید اصل در عقود و معاملات از جمله نکاح، معاطات است. ایشان می‌فرماید جوامع بشری همیشه ازدواج و طلاق و معاملات و داد و ستد داشتند و لفظ در بین نبوده و شارع همین را امضاء کرده است الا آنجایی که شارع تاکید بر لفظ داشته باشد و در مورد نگاح ما چنین چیزی نداریم و روایاتی وجود دارد که حمل بر استحباب می‌شود. زمانی رهبری به قم آمدند و ملاقات‌هایی میان ایشان و مراجع برگزار شد. یازده نفر از مراجع در این جلسه حضور داشتند. صحبت این فتوا شد و برخی از مراجع اشکالاتی داشتند. آقای رسولی محلاتی گفت این یک بار مطرح و تمام شده است. بعد بحث‌های دیگری شد و مطلب دنبال نشد. بعد از جلسه من به رهبری عرض کردم که فتوای امام به خط و مهر خودشان نزد من موجود است. بعدا در یکی از جلساتی که خدمت ایشان بودم نامه را نشان دادم و ایشان فوق‌العاده تعجب کردند و مشغوف شدند. 🆔 @Howzaviat
حوزویات
❗️شغل دوم طلاب حوزه علمیه؛ از حیاط شویی تا سرایداری! ⚡️حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محق
🔺روی آوردن طلاب به کارهای نامتناسب؛ چرا؟ ✍️حجت‌الاسلام دکتر علی نصیری بخشی از سخنان فاضل محترم آقای فرخ‌فال را خواندم که در آن از حوزویان خواسته بود تا قناعت و ساده‌زیستی پیشه کنند و زندگی بزرگان پیشین حوزه را مثال آوردند. نقدهایی هم از سوی شماری از طلاب و فضلای حوزه که به گفتار ایشان شد. از نظر این ناچیز لازم است چند نکته اساسی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد: ۱. وضعیت معیشت عموم حوزویان حتی فاضلانی که از مراکز آموزشی و پژوهشی یا از محافلی دیگر درآمد مشخصی ندارند، بسیار تاسف بار و دردناک است. حدس قوی آن است که به خاطر فاصله‌ای که در سال‌های اخیر میان عموم مدیران و اساتید با بدنه حوزه رخ داده است، دست‌اندرکاران تاثیرگذار حوزه واقعا نمی‌دانند که بر سر اهالی حوزه چه می‌آید و چگونه ستون فقرات شماری از آنان زیر فشار هزینه‌های سرسام‌آور اجاره و هزینه‌های رو به تزاید در حال خرد شدن است! اخبار بسیار تاسف‌باری مبنی بر رویکرد طلاب و فضلای حوزه به کارهای نامتناسب با زی حوزوی همچون اسنپ، کارگری، باربری، فروش مواد غذایی و ... مکررا به‌ گوش می‌رسد. چندی قبل دستفروشی طلبه‌ای جوان و اقدام ناپسند دادگاه روحانیت مبنی بر فراخوان ایشان در رسانه‌ها خبرساز شد. نمونه‌هایی از این دست به قدری فراوان است که نیاز به اثبات ندارند. هجوم بسیاری از همین عزیزان برای دریافت مبالغ ناچیز این و آن به عنوان هدیه و هبه بارها دل‌ها را آزرده است. ۲. به یاد داشته باشیم که فقر و زهد مورد توصیه آموزه‌های دینی و مورد سفارش عالمان دین، فقر و زهد عامدانه است. یعنی انسان به رغم برخورداری از مال و منال و توانایی مالی، دل از دنیا بشوید و فقیرانه بزید. چنان که امام صادق(ع) در روایتی فرمود اگر رسول خدا(ص) پیوسته گرسنه بود و فقیرانه می‌زیست، به خاطر ناداری نبود، بلکه به جهت کوچک شمردن دنیا بود؛ زیرا ایشان می‌توانست هر روز قبیله‌ای را سیر کند. از این جهت نباید به اشتباه فقر و ناداری کشنده جاری در زندگی حوزویان را به پای زهد و قناعت نوشت. ۳. آموزه‌های اخلاقی بسیار لطیف و دقیق‌اند و هر کس مخاطب نسخه‌ای ویژه است. به عنوان مثال استادی که سر درس می‌رود، نباید در دل خود بگذراند که شاگردان در برابر او بایستند که علامت کبر است، اما وظیفه طلاب نشستن نیست، بلکه برخاستن و تکریم استاد است. اگر دعوت طلاب و فضلای منغمر در گرفتاری جاری زندگی به زهد و قناعت از سوی عالمی گوشه‌نشین و الهی انجام گیرد، چه بسا باید او را ستود، اما عزیز یا عزیزانی که خود سالیانی مدیریت حوزه یا بخش‌هایی از آن را بر عهده داشته و دارند، نباید از زهد و قناعت سخن بگویند! کار و وظیفه آنان تلاش شبانه‌روزی برای تامین آسایش سربازان ولی عصر (ع) و تمهید مقدمات رشد علمی و اخلاقی آنان است. ۴. از این نکته نیز نباید غافل بود که متاسفانه زندگی اشرافی یا نزدیک به اشرافیت در شماری از عالمان تاثیر گذار حوزه راه یافته است. زندگی خصوصی و ریخت و پاش شماری از آنان که گاه با تاسیس مدارس علمیه به قول امروزی‌ها مدارس لاکچری و لبالب از آرایه‌های اشرافیت بیشتر خودنمایی کرده، گواه مدعا است. چه خوش گفته‌‌اند که دوصد گفتار چون نیم کردار نیست! سخن آخر: عزیزان طلبه و فاضلان جوان! ما دست مدیران حوزه را می‌فشاریم و قدردان زحمات آنان هستیم. گویا از آنان کار و توان بیشتر ساخته نیست. اما اکیدا به یاد داشته باشیم که ما مدیری ماه و پاک داریم که لحظه‌ای از لطف و عنایت ویژه نسبت به سربازان و افسران لشکر خود غفلت ندارد. او هم می‌داند هم می‌تواند و هم می‌خواهد! آری او حجت حاضر الهی؛ حضرت ولی الله الاعظم (روحی فداه) است. اگر کاستی و گرفتاری دارید که دارید با او در میان بگذارید و بدانید که پاسخ لازم را دریافت خواهید کرد. شرط آن رویکرد مخلصانه و عاشقانه به محضر شریف ایشان است. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
حوزویات
🔺توضیحی درباره یک استفتاء ✍️حجت‌الاسلام محمدرضا نوراللهیان این سند را من یک روز بعد از صدور آن ۱۳
نوراللهیان.ogg
2.24M
🔊 توضیحات ‏حجت‌الاسلام والمسلیمن نوراللهیان پیرامون استفتاء فوق ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⚡️امام فرمودند: نمی‌خواهم خلاف اجماع فتوا دهم، این مورد موجب مفسده بود ✍حجت‌الاسلام مسیح بروجردی بسمه تعالی بنده بعد از رحلت حضرت امام درباره این استفتاء شنیده بودم که مرحوم آقای خلخالی دنبال نموده بود و فتوایی در مورد نکاح معاطات را از امام گرفته بود. در این باره از مرحوم حاج احمد آقا سوال کردم، ایشان گفت: من به آقا گفتم که آیا شما نکاح معاطات را قبول دارید که چنین پاسخی داده‌اید؟ آقا گفتند: "من که نمی‌خواهم خلاف اجماع فتوا دهم، این مورد موجب مفسده بود." آقا می‌خواستند بگویند که من از باب ولایت آن را تنفیذ کردم. 📌پ ن: آیا ازدواج سفید و همباشی با نکاح معاطاتی قابل تطبیق است؟ ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
🔺آیت‌الله سیستانی: نجف باید نجف بماند استاد رسول جعفریان از سفر اخیر خود به عراق👆 ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
🔺تصویب رشته «فلسفه اسلامی» در حوزه علمیه فلسفه ستیز! ⚡️جلسه کمیسیون تخصصی آموزش شورای عالی حوزه علمیه خراسان چندی قبل با حضور اکثر اعضا برگزار شد و در این جلسه رشته «فلسفه اسلامی» در مقطع عالی، بعد از بررسی در کارگروه و ارسال مجدد به کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و اعضای کمیسیون این رشته را تصویب و جهت تایید نهایی به شورای عالی ارسال کردند. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat