eitaa logo
حوزویات
613 دنبال‌کننده
71 عکس
29 ویدیو
8 فایل
💫 آنچه در رسانه‌های رسمی حوزوی نمی‌بینید و نمی‌خوانید! 💫 ارتباط با ادمین: @hadirahnama
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️بررسی فقهی «درگذشت شهادت‌گونه یا شهادت»؟ برای پاسخ به اینکه آیا مرحوم رئیسی و برخی از همراهان، شهید هستند یا نه، باید از فقه کمک خواست. ما دو دسته فقه داریم؛ فقه الهی (فتوای مرجع تقلید) و فقه ولایی (حکم ولیّ‌امر یا دستگاه‌های مورد تأیید ولیّ‌امر). ◾️برپایه فتوای آیت‌الله خامنه‌ای، آقای رئیسی و برخی از همراهان ایشان شهید نیستند و غسل و کفن آنان واجب است. ◾️بر پایه قانون جمهوری اسلامی ایران که بر فتوای مراجع تقلید نیز مقدم است، تا جایی که بندهای گوناگون ماده ۲ «آیین نامه تعیین مصادیق عملی شهید» را بررسی کردم، این بزرگواران شهید نیستند و تنها بندی که می‌تواند آنان را «شهید» بشمار آورد، بند ۱۶ ماده ۲ است که آن نیز امام خامنه‌ای تا کنون آقای رئیسی، امیرعبداللهیان و برخی همراهان دیگر را شهید اعلام نکرده‌اند. از این رو کاربرد واژه شهید برای این درگذشتگان شهیدگونه، نادرست به گمان می‌رسد و تولید این ادبیات شاید دست مسئولان را در رعایت قانون ببندد. شوربختانه باز هم، مؤسسه حفظ و نشر آثار رهبر، که گویا یکی از میانداران آن آقای مهدی فضائلی است، واژه «شهید» را (برخلاف فتوای رهبر و قانون کشور)، برای درگذشتگان بسیار ارجمند این رخداد تلخ به کار می‌برد و شگفت اینکه این واژه را به امام خامنه‌ای هم نسبت می‌دهد! 🌐 ابرفقه 🆔 @Howzaviat
⭕️ تعبیر شهادت یا شهادت گونه! ⁉️ آیا می‎توان به کشته شدگان خارج از معرکۀ قتال اطلاق شهید کرد؟ ✔️ استاد محمدحسین ملک‌زاده: از واضحات فقه ما است که احکام فقهی شهید، تنها برای مقتول در معرکۀ جهاد است. اما اجر شهید برای چه کسانی وجود دارد؟ آیا کسی که در میدان قتال به شدت زخمی شود و پس از چند روز بر اثر شدت جراحات در پشت جبهه از دنیا برود، اجر شهید ندارد؟! با توسعۀ مفهومی یا مصداقی ایجاد شده توسط شریعت برای «شهید»، این مفهوم گسترده می‎شود و اطلاق شهید بر کشته شده‎گانِ برای خدا و در مسیر خدمت به خلق خدا، مانعی ندارد. اگر برخی از مراجع از تعبیر شهادت‎گونه استفاده کرده‎اند خواسته‎اند از این واژه کمتر استفاده کرده باشند و با وسواس بیشتری سخن گفته باشند تا جلوی یک سری سوء استفاده‎ها و اظهار مخالفت‎ها و بهانه‎جویی‎ها را بگیرند. 🆔 @Howzaviat
14.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مصطفی ملکیان خَره ! ❗️بشنوید| تناقضات آشکار فکری ملکیان از زبان غلامحسین ابراهیمی دینانی ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ تخریب قالیباف چرا و چگونه؟ ✍️ حجت‌الاسلام علی نهاوندی دشمن کارآمدی نظام را نشانه رفته چرا که کارآمدی به افزایش سرمایه اجتماعی منجر می‌شود. چه بخواهیم و چه نخواهیم یکی از نمادها و نشانه‌های غیر قابل انکار کارآمدی نظام و جبهه انقلاب در عملکرد مدیریتی دکتر قالیباف در مقاطع مختلف مسئولیتی ایشان بوده‌ است. اگر جبهه انقلاب در دوره چهاردهم ریاست جمهوری که ادامه دولت شهید رئیسی است، کارنامه کارآمدی نظام را با دست توانای شیر مردان جبهه انقلاب محقق کند و تحولی در معیشت مردم دیده شود، پیوند اعتماد جمهور به نظام کارآمد دینی حاصل شده و سرمایه اجتماعی از دست رفته یا لا اقل کم رنگ شده (که خواست دشمن بود) به سبد نظام اسلامی بر می‌گردد. بدانید و بدانیم دشمن جمهوریت نظام را نشانه رفته که با این حربه بتواند مشروعیت نظام را زیر سوال ببرد. شاید رمز اینکه مقام معظم رهبری تحلیل و معیار تشخیص را چنین فرمودند: (ملت ایران برای حفظ منافع و تثبیت عمق راهبردی خود در معادلات پیچیده بین‌المللی و برای اینکه بتواند ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی خود را ظهور و بروز بدهد تا کام کشور شیرین شود و همچنین برای اینکه بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پر کند، به رئیس‌جمهوری فعال، پر کار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب احتیاج دارد)، ریشه در تحلیل فوق داشته باشد. ایشان در آخرین سخنرانی خود جمع نخبگان مدال آور نیز به این مطلب اشاره فرمودند که: (ببینید چه کسی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت ملاک‌های انقلاب را دارد). اینک عقل حکم می‌کند از میان نامزدهای جبهه انقلاب که بحمدالله همگی دارای ویژگی بارزی هستند، شخصیتی مانند جناب دکتر قالیباف که قابلیت های ممتاز و بالفعل دارند مورد وفاق و اجماع جبهه انقلاب قرار گیرد. با نشانه‌هایی که از آرایش میدان انتخابات دیده می‌شود، جبهه رقیب قصد دارد با شارلاتان بازی، هوچی گری، تخریب و دروغ فضای آرام انتخابات پیش رو را ملتهب کند و در جبهه انقلاب انشقاق وارد نماید. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
73.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند «من رزمنده‌ام»؛ روایتی از زندگی محمدباقر قالیباف ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 حوزه قم پس از انقلاب به روایت عطاءالله مهاجرانی در شبکه BBC ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️راه‌های ورود به دموکراسی ✍️گفت‌و‌گو با حسین واله و حسین هوشمند درباره کتاب «نظریه سیاسی در اسلام» «نظریه سیاسی در اسلام» نوشته علی الزمیع با ترجمه حسین واله، تحلیلی انتقادی بر اندیشه سیاسی اسلام و تحولات تاریخی آن است که امکان تامل بر نظریه سیاسی در اسلام را فراهم می کند. الزمیع در این کتاب با ارجاع به مهم ترین دیدگاه ها و جریان های جهان اسلام می کوشد نظریه سیاسی اسلام را در پیوند با نظریه و عمل بازخوانی کند و در این مسیر با دقت در دیدگاه ها و رویکردهای مختلف، به بازخوانی انتقادی اسطوره ها و بدخوانی ها یا بدفهمی ها درباره نظریه سیاسی اسلام بپردازد. حسین واله، مترجم کتاب معتقد است کتاب «نظریه سیاسی در اسلام» بهترین و جامع ترین اثری است که در موضوع سیاست در جهان اسلام نوشته شده و هم از منظر تاریخی و هم از منظر تئوریک به موضوع پرداخته است. خاصه آنکه در روزگار ما و در وضعیتی که اغتشاشات مفهومی و ذهنی زیاد شده، به مسئله نظریه سیاسی در اسلام نوعی انسجام می بخشد و با نگاه جامع تئوریک تاریخی خود، اسلوب فکری می سازد. حسین هوشمند نیز معتقد است این کتاب حکایتی از کوشش روشنفکران دینی و مسلمانی است که طی صدسال گذشته به شیوه های متفاوت تلاش کردند بین آموزه های جهان شمول مثل حقوق انسان ها و کرامت انسانی، با ارزش های دینی خودشان سازگاری ایجاد کنند و به اجماع همپوشان بین آموزه های بنیادی دینی و ارزش های دموکراتیک دست پیدا کنند. اینجا: https://www.magiran.com/article/4520003 ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ پیام هشدار آمیز انتخاب چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ✍️استاد علی نصیری مشارکت نه چندان مطلوب مردم ایران در انتخابات چهاردمین دوره ریاست جمهوری، برغم همه کوشش‌ها و توصیه‌ها و انتخاب از سر نه گفتن به گفتمان رایج انقلابی و نه از سر مصلحت اندیشی و عاقبت نگری، همه نشان از پیام های خفته در جان‌ و ذهن خسته یک جامعه دارد. همان‌گونه که انتخاب احمدی نژاد انتخاب از روی آگاهی نسبت به شخصیت، کارآیی و کارنامه شخص او نبود، بلکه اعتراضی بود به مشی و ممشای مدیریتی و اقتصادی مرحوم هاشمی رفسنجانی، حضور کمتر از پنجاه درصد در پای صندوق آراء در جمعه پیشین و انتخاب بدون امعان توجه به کارآیی و کارآمدی، از نوعی اعتراض به مشی و ممشای جاری در مدیریت کلان کشور در عرصه داخل و خارج حکایت دارد. باید هم جمعیت انبوه اشکبار زیر تابوت مرحوم رئیسی را دید و هم حرکت معنا دار مردم در پای صندوق آراء را! بارها تاکید شد که باید رفتارهای اجتماعی را شناخت و هشدار آنها را جدی گرفت؛ پیش از آن که دیر شود! حکومت چین پیام خونین جوانان دانشجو در دهه هشتاد در میدان تیان آن من پکن را شنید و تغییرات بنیادی در سیاست‌های خود را پی گرفت و به دومین اقتصاد دنیا تبدیل شد، اما ما بنا نداریم به حقایق گاه تلخ جاری در متن جامعه خود گوش سپاریم! ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ تن‌آزاری در عزاداری، از سینه‌زنی تا قمه‌زنی! ✍حجت‌الاسلام مهدی مسائلی در مراسم عزاداری یکی از مداحان انقلابی اصفهان که شهرتی کشوری دارد، شرکت کردم. در میان روضه هرچند یکبار از عزاداران می‌خواست خودزنی کرده و به گریه‌ کردن بسنده نکنند. در یادداشت‌ها گفته‌ام این موضوع به خاطر نگاه نادرستی است که خودزنی را عزاداری می‌داند و کیفیت عزاداری را با تن‌آزاری تنظیم می‌کند؛ یعنی عزاداران هرچه زجر یا آسیب بیشتری به بدن‌شان وارد کنند ثواب بالاتری برده‌اند. با این نگاه، در روضه‌خوانی کسی که به صورتش لطم و سیلی و خراش وارد کند، مصیبت را بهتر درک کرده و حمیّت حسینی‌اش قوی‌تر است. مداح نیز تمام تلاشش را می‌کند که احساسات عزاداران را به این سمت و سو بکشاند. همچون جلادی بی‌رحم به سلاخی پیکر شهدا می‌پردازد و داستان‌هایی می‌گوید که غیرت عزاداران را تحریک کند. خلاصه به هر نحوی روی اعصاب عزاداران راه می‌رود. دست آخر نیز از امام زمان و سادات مجلس بابت این صراحت‌‌گویی(بلکه داستان‌سرایی‌ها) عذرخواهی می‌‌کند. به هرحال، کم کم این خودزنی‌ها برای عزاداران تبدیل به عادت شده و ناخودآگاه به عکس‌العمل آنها در مصیبت‌خوانی تبدیل می‌شود. در سینه‌زنی نیز تقریبا این ذهنیت جاافتاده است که هرچه ضربه‌ها محکم‌تر فرود آیند، سینه‌زنی و عزاداری با کیفیت‌تری انجام شده است. مداح‌‌ها سینه‌زنان را توصیه به لخت‌شدن می‌کنند تا صدای بهتری تولید شده و سینه‌ها سرخ و کبود شود. البته این تن‌آزاری در سینه‌زنی تحت تأثیر شنیدن مصیبت نیست، بلکه بیشتر معلول موسیقی و هیجان محیطی است که مداح آن را ایجاد می‌کند، از این جهت نمی‌توان آن را ناشی از حزن و احساس درونی دانست و عزاداری قلمداد کرد. به صراحت باید گفت بعضی از سینه‌زنی‌ها خصوصا در هنگام شور تبدیل به کنسرتی پرجنب‌وجوش برای مداح شده‌اند. نحوه فیلم‌برداری، سیستم صوتی، چیدمان عزاداران و حضور مداح در جایگاه و... به کنسرت‌ شبیه‌ترند تا مجلس سوگواری. مختصر بگویم که در ماهیت عزاداری در توصیه‌های اهل‌بیت(ع) تن‌آزاری ظهوری ندارد و از افزودنی‌های بعضی از شیعیان است. در دین اسلام هرعملی که به بدن آسیب وارد کند، مورد نهی قرار گرفته، و حتی عبادات نیز در این هنگام نامشروع و حرام شده‌اند، جالب این‌که پرهیز از آسیب به بدن در عبادات در فقه شیعه قوی‌تر از فقه اهل‌سنت است و در برابر فتوای رخصت برای انجام و ترک عبادات ضرری در میان اهل‌سنت، در شیعه فتوای عزمیت و لزوم ترک عبادات ضرری وجود دارد. این‌نکته را نیز بیافزایم که اگر مداحی تن‌آزاری را در عزاداری پذیرفت، مراتب خشن‌تر آن همچون قمه‌زنی و تیغ‌زنی و... نیز برایش توجیه‌پذیر است و معمولا از جهت ماهوی با آن مخالفتی ندارد، البته ممکن است به خاطر تبلیغات سوء اجتماعی یا منع رهبری، این‌کارها را نپسندد، ولی در واقع خودش مقدمات توجیه‌پذیری آنها را فراهم می‌کند. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
11.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دین باز در قیافه این روزهای شما ! ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
13.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | استاد شفیعی کدکنی: رفقای طلبه ما مسئله رو خیلی ساده گرفتند ! ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
◾️استاد حاج شیخ محمدرضا نکونام، از علمای مقیم قم، صبح امروز در بیمارستانی در تهران درگذشت. این عالم ۷۶ ساله پس از مدتی تحصیل در تهران، به قم هجرت کرده و در دروس آیات گلپایگانی، مرتضی حائری و میرزا هاشم آملی بیش از یک دهه شرکت کرد. از مرحوم نکونام علاوه بر کتب فتوایی، آثار متعددی در فقه، عرفان، ادبیات و مسائل متفرقه‌ای چون تعبیر خواب به‌جای مانده است. در زمستان ۱۳۹۳ ایشان مدتی بازداشت شد و مجدداً در سال ۱۳۹۵ به زندان رفت. مراسم تشییع این استاد صبح روز جمعه (۱۹ مرداد) برگزار خواهد شد./عالمون ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat