eitaa logo
عصر حقوق بشر
546 دنبال‌کننده
352 عکس
63 ویدیو
12 فایل
عصر حقوق بشر کانالی برآمده از سه سؤال: «آیا حقوق بشر...؟»، «کدام حقوق بشر...؟» و «چیستی و چگونگی حقوق بشر...» و برای انعکاس نوشتارها، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بشر و تحلیل‌هایی در خصوص آنها مسیر ارتباطی برای مخاطبان محترم @SBRezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
حقوق بشر برای حقوق بشر یا حقوق بشر برای....! 1) باید پرسید که حقوق بشر را برای حقوق بشر باید خواست یا حقوق بشر را «مقدمه ای» برای چیزی دیگر و بعد از پذیرفتن دومی، باید گفت آن چیز دیگر که حقوق بشر، مقدمه ی آن است چیست؟ 2) قرآن، دعوت کننده به سمت هدایت است و این هدایت، در بستر حقوق بشر بهتر رخ میدهد. آنان که طعم استقلال و خودشکوفایی را نیافته باشند، خداباور نخواهند شد. 3) توجه قرآن به حقوق بشر، از جنس «حقوق بشر لغیره» است نه «لنفسه» تا در زیر چتر حقوق بشر، انسان از بندها رهایی یافته و بتواند رو به آستان الهی بشود. 4) براساس نکته سوم، واجب، مقدمه را نیز واجب میکند؛ چون رو به سوی خدا شدگی واجب است، پس برخورداری از حقوق بشر نیز واجب خواهد شد. 5) براساس نکته سوم، هر مصداقی از حق بشر که به آن مقصد الهی ختم نشود، نمی تواند حقی برای بشر باشد. عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
🔶گریه و زاری بر سر تابوت «روز بین المللی مقابله با در سطح جهانی: 29 خرداد» 🔸هجدهم ژوئن/ 29 خرداد، برابر مصوبه مجمع عمومی ملل متحد، روز بین المللی مقابله با با بیان های تنفرآمیز است. امسال سومین سال بزرگداشت این مناسبت است. امسال در گرامیداشت این روز بر نقش برجسته «» در مبارزه با بیان های تنفرآمیز تاکید شد. 🔸از سال گذشته تاکنون، در برخی دولتهای حامی اسرائیل، وقتی مردم به صهیونیست ها و جنایاتشان اعتراض می کردند، با این عنوان که اعتراض شما یهودی ستیزی است و در زمره بیان های تنفرآمیز قرار می گیرد، با این ، مخالفت میشد. 🖌ژنو لاکیر، استاد حقوق در دانشگاه شیکاگو و کارشناس برجسته آزادی بیان و قانون اساسی آمریکا، در این خصوص در روزنامه گاردین نوشته: «معنای «سخنان نفرت‌آمیز» به «سخنانی که از نظر من کاملاً مشروع و اغلب طرفدار است» بسط یافته است. به اعتقاد او، نامشروع تلقی کردن ابراز همبستگی با مردم به دلیل تنفرآمیز دانستن بیان آنها، نوعی گمراهی است و از ایده «گسترش مرزهای بیان تنفرآمیز» مشروعیت زدایی میکند. برای دیدن مصاحبه تفصیلی لاکیر👇👇 https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/dec/03/freedom-expression-imperilled-when-speakers-cancelled-whether-left-or-right-gaza 🔸لینک متن راهبرد و برنامه عمل سازمان ملل مصوب 2019 در مورد مقابله با بیان های تنفر آمیز: https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/advising-and-mobilizing/Action_plan_on_hate_speech_EN.pdf عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قضات نباید برای احکام خود، به مبانی حقوق بشر غربی استناد کنند (1403/4/2) ادامه این گفتار را در روایت تصویری بالا ببینید🖕🖕🖕 عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
عصر حقوق بشر
قضات نباید برای احکام خود، به مبانی حقوق بشر غربی استناد کنند (1403/4/2) ادامه این گفتار را در رو
در توضیح باید توجه داشت که در ایران: 1) رویکرد نسبت به اسناد بین المللی، از نوع «برتری » بر «اسناد بین المللی» است. 2) برای اتقان احکام قضایی، نیازی به اسناد بین المللی حقوق بشری نیست؛ زیرا یا این اسناد، موافق قانون اساسی است؛ پس باید به قانون اساسی استناد کرد و یا مخالفِ قانون اساسی هستند که سندیت نداشته و نمیتوانند به حکم دادگاه، سندیت ببخشند. 3) نگاه قانون اساسی ایران نسبت به حقوق شهروندی، پوزیتویستی نیست و «اصل بر حسر» و ؛ نه آنکه «اصل بر حصری بودن حقهای ملت» در حقهای ذکر شده در قانون اساسی باشد. بنابراین باز هم نیازی به استناد به اسناد بین المللی نبوده و کشف کافی است. پس در مجموع نیازی به استناد به مبانی حقوق بشر غربی نیست؛ چون آن روح و لباس، بر این کالبد و بدن نتراشیده و نخراشیده است. عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
یک نمونه از چندها نمونه آرای قضایی که بی دلیل و به اشتباه، به مبانی حقوق بشر غربی (و غیر الزام آور بر ایران) استناد کرده است: رأی شمارە 99097715116600577 مورخ 1399/4/11 (حکم مرحله تجدیدنظر از دادنامۀ بدوی به خواستۀ حکم بر الزام زوج به طلاق زوجه): در این دادنامه دادگاه تجدیدنظر در تأیید دادنامۀ بدوی به اسناد بین المللی غیرمصوب از جمله 1993 مجمع عمومی سازمان ملل استناد کرده است. گرچه در مجموع به جهت تعداد زیاد ادله و مستندات ذکرشده در رأی، نتیجۀ نهایی این دادنامه قابل دفاع است، به همین لحاظ نیز منجر به صدور رأی اصراری شده است؛ لیکن اشکال استناد به اسناد غیرالزام آور حقوق بشری و مبانی در آن هست. در خصوص موضوع سه پُست اخیر، مطالعه دستور العمل ارزیابی اتقان آرای قضایی و بخشنامه نحوه استناد به کنوانسیون های بین المللی حقوق بشری در آرای قضایی در پیوندهای زیر پیشنهاد میشود: https://rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=22738 https://www.shenasname.ir/qaza/59567-%D8%A7% عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
🔶گزارش دبیر کل سازمان ملل راجع به ایران در نشست شورای حقوق بشر ملل متحد 🔸ندا النشیف معاون کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد،گزارش دبیر کل به نشست 56 شورای حقوق بشر را ارائه کرد. این گزارش 19 صفحه و شامل 72 بند و 162 ارجاع تشکیل شده که بسیاری از آنها به سایتهای خبری ایران یا اظهارات مسئولین کشور استناد شده، اگرچه از منابع فارسی و غیر فارسی خارج کشور نیز بهره مند شده است. 🔸در بخش دوم این گزارش به مرور وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته شده؛مانند: - مجازات اعدام و حق بر دادرسی عادلانه - آزادی نظر، بیان و انجمن و حق بر اجتماعات مسالمت آمیز - حقوق اقتصادی و اجتماعی ( شامل استاندارد مناسب زندگی، حق به محیط زیست سالم، ایمن و پایدار، حق بر سلامت، حق بر کار و حق بر تامین اجتماعی) - وضعیت حقوق زنان - وضعیت حقوق کودکان - وضعیت حقوق بشر مدافعان حقوق بشر، وکلا و خانواده ها - وضعیت حقوق بشر اقلیتها - وضعیت حقوق بشر دوتابعیتی ها و اتباع خارجی نماینده ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو در نشست 56 شورای حقوق بشر، ضمن بیان برخی مواضع انتقادی ایران نسبت به گزارش مزبور، توضیحاتی در خصوص رویه های ایران راجع به اعدام را ارائه کرده و موضوع تحریم ها و پیامدهای ضد انسانی آنرا برجسته نمود. لینک دسترسی به انتقاد ایران: https://geneva.mfa.ir/files/mfageneva/newsattachment/2024062022454939865832174.pdf عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
«زندگی سیاه پوستان مهم است»: ضرورت بررسی دقیق پدیده جهانی «پیش‌داوری نژادی» توسط پلیس سازمان دیده‌بان حقوق بشر در تاریخ ۶ ژوئن (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) در گزارشی به درخواست تمدید ماموریت سازوکار تخصصی پیشرفت و برابری در اجرای قانون پرداخت. نکات این گزارش: 🔶صدور قطعنامه ۴۷/۲۱ شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۱ (پس از کشتن جورج فلوید توسط پلیس آمریکا) برای تاسیس این سازوکار 🔸ضرورت بررسی دقیق پدیده «پیش‌داوری نژادی» توسط پلیس در سازمان ملل؛ 🔶ایجاد جنبش جهانی «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» و درخواست‌هایی برای پایان دادن به نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا 🔸درخواست۶۵ سازمان جامعه مدنی و ۱۱۲ نفر و خانواده‌های متاثر از خشونت نژادپرستانه پلیس در سراسر جهان پیش از اجلاس ۵۶ شورای حقوق بشر، برای تمدید مکانیسم عدالت نژادی؛ 🔶ابراز نگرانی مداوم کارشناسان در مورد شکست دولت‌ها در جمع آوری اطلاعات مربوط به نژادپرستی و قومیتگرایی توسط پلیس. جلوگیری از پیش داوری نژادی نیازمند دو رهیافت «ذهنی» و «عینی» است؛ به ترتیب یعنی حذف این فکر که «فرد چون سیاه پوست است،پس مجرم است» و نیز تامین سازوکارهای اجرایی در نظام پلیس برای تاثیر ندادن رنگ پوست در انجام وظایف پلیسی. عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
🇮🇷🇮🇷🇮🇷چالشهای حقوقی تبلیغات انتخاباتی در ایران 📶 یادداشت (1) مناسبتی کانال عصر حقوق بشر: ۱)، نه فقط برابری نامزدها در استفاده از اموال دولتی و عمومی (مانند صدا و سیما) را شامل می‌شود، بلکه استفاده از سایر فضاها مانند اینترنت و شبکه های اجتماعی نیز باید برابر باشد. اما متاسفانه در این روزها عمده سایتهای خبری، اجتماعی و ورزشی که با جستجوی حتی طرز پخت یک غذا، بالا می آیند درخواست حمایت از یک کاندید خاص را به کاربر نمایش می‌دهند. ( و نیز ای). ۲)گرچه قوانین انتخاباتی به دنبال تعیین قواعدی برای و تعیین «» تبلیغات هستند، ولی کسب یله و رها مانده؛ مثلا در روزهای اخیر برخی رسانه های یک کاندیدا از طریق نقض برخی چهره ها (مانند یا ) به دنبال جلب رای بوده اند یا حمایت متهمان و سران تبلیغ و اقدام عملی علیه نظام سیاسی ایران از کاندید، که حتی می تواند باعث از دست رفتن شرط شماره ۱۱(از ماده ۱) دستور العمل در خصوص معیارهای رجل سیاسی و مذهبی/بند ۶ ماده ۳۵ قانون انتخابات (ایمان و اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران) در مورد آن کاندید شود (با وجود تایید صلاحیت قبلی) ۳)همچنین انتشار و تکذیب و تاییدهای پس از آن در روزهای اخیر نیز نشان از وجود یک خلأ حقوقی در خصوص نظارت بر نظرسنجی ها دارد، خصوصا که نظرسنجی ها ممکن است از طریق اعلام مغرضانه و نادرست نظرات مردم و سوءاستفاده تبلیغاتی از آن، بر نتایج انتخابات تاثیر سوء بگذارد. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
یادداشت (۲)..... 1️⃣رأی شهروندان در انتخابات، یک «رأی سیاسی» است یا «حکمی قضایی»؟ 2️⃣رأی، حق تعیین سرنوشت نسبت به «🔜آینده» است یا انتقام و التیام از «گذشته🔙»؟! 🔺یکی از جلوه های بر سیاستمداران، محاکمه و سلاخی سیاستهای آنان در پای ، در قالب رأی ندادن به افراد شاخص یا نمایندگان آن گفتمان است. 📣 عنوان_جلسه_دادگاه، امری همیشه پذیرفته شده است-حتی در آن کشورهایی که قضاوت در مورد نقض وعده ها را از جهت حقوقی نمی پذیرند- و این شیوه «نه» گفتن، بسیار پیشروتر از انتظار برای محاکمه آنان توسط قوه قضاییه است. 🔔 نه به گفتمان آنها در صندوقها، گرچه جبران گذشته نمیکند، اما «التیامی» است که راحت تر از «اثبات رابطه علیت میان خسارتها و اقدامات آنان» و «اثبات تقصیر مسئولان سابق» است. 📢در این شیوه، هم است، هم رنج کشیده و هم مُجری حکم و ، تنها وجدان اوست. 🔴🔴امروزه این دادرسی در روز انتخابات نه تنها محاکمه مسئولان ریاست جمهوری سابق-ولو کاندید نباشند- است، بلکه گفتمان آنها در معرض قرار گرفته و وزرای حاضر آنها در کمپین های در کمینِ تشکیل دولت سومشان نیز از این طریق، می شوند. به قول آن ضرب المثل انگلیسی: Actions speak louder than words اعمال بلندتر از کلمات صحبت می کنند عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
رای، حق تعیین سرنوشت فردی 🧍‍♂️است؟ یا تعیین سرنوشت جمعی👨‍👨‍👧‍👧؟ با این ادعا شکل گرفت که در نسل اول و دوم، به دلیل سایه انداختن « غرب»، به خوبی تامین نمیشود. مثلا حق رای، حقی است فردی، اما آثار انتخاب هر کسی، دامن دیگری را گرفته و سرنوشت دیگری را تا 4 سال، تحت تاثیر قرار می¬دهد. پس با اینکه نحوه اعمال حق رای، تکی است؛ ولی اگر مردم یا بخشی از آنان پای صندوق نیایند، پس چه کسی سرنوشت آنان را مشخص نماید؟! ✌️در گذشته، پاسخ این سوال از طریق رای اجباری و تبدیل به تعیین میشد؛ اما امروزه در حقوق بشر، با توضیح آثار «اجتماعی» رای، سعی در این است که سایه فردگرایی از روی این حق برداشته شده و چهره اصلی حق_رای دیده شده و گفته شود، ، جمعی است. یا همان که پروین اعتصامی سرود: «پندار من ضعیفم و ناچیز و ناتوان بی اتحاد من، تو توانا چه می کنی» کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حقوق مصرف کنندگان سیاست ❌در کشورهای مختلف، تلاش در رام کردن اسب چموش «سیاست» به دستان «حقوق» است. 🌇یکی از این تلاشها در آمریکا، توسعه مقررات قانونیِ راجع به «» به «بیانهای سیاسی» (مانند صحبتهای نامزدهای انتخابات) است. در این تلاش، پیشفرض آن است که سیاست و تجارت، قواعد مشابهی دارند؛ در تبلیغ کالا، در ضرورت حمایت از مصرف کنندگان و... . ⚖️بر همین اساس است که، کاندید نباید اهل فریب و باشد، باید «کالا یا همان / »ای را عرضه کند و تعهدی را بر عهده بگیرد تا بتوان بعدها اقدامات او در عرصه مدیریت قوه مجریه کشور را ارزیابی کرد که آیا منطبق بر برنامه و وعده هایش بوده یا نه؟ ❌ میگوید نامزد بایستی اطمینان حاصل کند که شهروندان، اطلاعات لازم را برای ترجیح دادن او بر دیگران دارد؛ اما وقتی نامزدی، برنامه ای ارائه نمیکند و به حرفهای کلی اکتفا میکند، بعدا امکان شکایت علیه او و پیگیری حقوق و منافع مردم در بسیاری موارد، نخواهد بود؛ چون علیه «هیچِ» یک فرد «هیچگو»، نمی توان «هیچ»کاری کرد.😔😔 بنابراین، نداشتن برنامه و زدن حرفهای عوام پسندانه، راهی برای فرار از « کاندیدا» است و نقض صریح «» و «». کانال عصر حقوق بشر را از اینجا ببینید 👇👇👇 https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
انصراف از انتخابات 1403 و نکاتی از حقوق بشر نامزدها از دو جهت قابل توجه است: 1) حقوق شهروندانی که پیگیر نامزد و یا تبلیغ برای او بودند یا گزینه نهایی شان آن نامزد بوده؛ 2) مصلحت یا نظام سیاسی. 1️⃣مبنایی قوی در حقوق بشر، برای مکلف کردن کاندید به ماندن در صحنه وجود ندارد، چون نامزدی وی، براساس درخواست عموم شکل نگرفته و مشروع نشده، بلکه قانون و مجموع ویژگیهای شخصی، به وی صلاحیت قرار گرفتن در نامزدی ریاست جمهوری را داده است. بنابراین، رفتن یا ماندن، اوست و انصراف او یا باقی ماندن او، نقض حامیان و رقبای او نیست. 2️⃣ولی مصلحت حزب یا مصلحت مردم که بعدها کاندید در صورت انتخاب شدن، بایستی آن را پیگیری و تامین کند، این نتیجه را میدهد که نامزد نباید فقط «اصلحیت شخصی» خود بر دیگران را درنظر گیرد، بلکه باید «مصلحت مردم» را سنجیده و مقدمش کند و در صورتی که از استعفا دادن یا ندادن او ضرری عظیم به ملت وارد آید، بایستی اقدام به صلاح را در آن برهه، چه در میانه تبلیغات و چه پس از آن پایان، انجام دهد. ⏮⏮از جمله این ضررها میتواند سلب وجاهت از رئیس جمهور منتخب به دلیل آرای پایین یا ریسک ورود به یا روی کار آمدن باشد. ◀️در این میان، وعده یکی از نامزدهای این دوره مبنی بر اجماع جبهه انقلاب بر روی نامزدی واحد تا قبل از روز رای گیری، میتواند مصداقی از ایجاد « برای شهروندان» باشد. در این صورت، انصراف و بقاء، حق فردیِ کاندیداها نیست و باید نفع را درنظر گرفت. 🎦یک نوشته غیرعلمی، در روز گذشته، انصراف را نوعی « واجد وصف کیفری»، «خلاف شرط ایمان» و «سوء استفاده از » دانسته و گفته که نباید انصراف دهندگان، توسط تایید صلاحیت شوند! این حرفها، توجه ندارند که انصراف، حق و اذنی است که قانون عطا کرده، بنابراین موجب مسئولیت و از انصراف دهنده نیست. «منطق هزینه بیت المال برای تبلیغات انتخاباتی نیز صرف آن در مصالح مسلمین؛ مانند زمینه سازی برای مردم» است (بیت المال معدّ لمصالح المسلمین)+در بسیاری موارد، فرد نیت ماندن تا آخر انتخابات را داشته ولی نهایتا براساس مصلحت و دلایل خود، به انصراف میرسد+نمی توان کسی را به دلیل استفاده از ، مسئول دانست. برای دیدن یادداشت مورد انتقاد: https://fararu.com/fa/news/748723/%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D9%87-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%AA برای دیدن کانال عصر حقوق بشر 👇👇 🆔https://eitaa.com/HumanRightsInWorld