eitaa logo
عصر حقوق بشر
544 دنبال‌کننده
351 عکس
63 ویدیو
12 فایل
عصر حقوق بشر کانالی برآمده از سه سؤال: «آیا حقوق بشر...؟»، «کدام حقوق بشر...؟» و «چیستی و چگونگی حقوق بشر...» و برای انعکاس نوشتارها، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بشر و تحلیل‌هایی در خصوص آنها مسیر ارتباطی برای مخاطبان محترم @SBRezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
عصر حقوق بشر
تبلیغات خصمانۀ ممنوع طبق حقوق بین الملل به سه دسته کلی تقسیم می شود: تبلیغات توهین آمیز/ تبلیغات تجاوزکارانه/ تبلیغات براندازانه. مورد اخیر، درصدد براندازی نظام سیاسی و اغلب از رهگذر تحریک اقلیتهای مختلف قومی یا دینی یا جنسیتی یا جدایی طلب اتفاق می افتد. این تبلیغات براساس حقوق بین الملل ممنوع هستند و منافاتی با آزای بیان فردی ندارند؛ طبق: الف- براساس بند 3 ماده 19 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، از استثنائات آزادی بیان، امنیت ملی یا نظم عمومی است. ب- ماده 13 کنوانسیون کارگران مهاجر نیز به کشورها اجازه محدودیتهای قانونی برای ازادی بیان در راستای پیشگیری از تبلیغات خصمانه را داده است. ج- قطعنامه 110 مجمع عمومی سازمان ملل (سال 1947) و نیز قطعنامه 381 مجمع عمومی و نیز اعلامیه ارتقای آرمان صلح، احترام متقابل و تفاهیم بین مردم (1965) نیز صراحتا هرگونه تبلیغات به قصد تحریک، تشویق یا تهدید علیه صلح و عمل تجاوزکارانه را منع کرده است. د- قطعنامه 127 مجمع عمومی سازمان ملل (1947) نیز کشورها را به مطالعات اقدامات ممکن برای برخورد با پخش گزارشهای نادرست یا تحریف شده ای که به روابط دوستانه کشورها اسیب بزند دعوت کرده است. هـ- اعلامیه روابطه دوستانه سال 1970 نیز بر وظیفه دولتها در خودداری از انتشار تبلیغات خصمانه تاکید کرده است. همین محتوا در اعلامیه درباره آمادگی جوامع برای زندگی در صلح (1978)، اعلامیه همکاری بین المللی در خلع سلاح (مصوب 1979)، اعلامیه درباره غیرمجاز بودن مداخله در امور داخلی کشورها (1981) و اعلامیه درباره بالا بردن تاثیر اصل خودداری از تهدید یا استعمال زور در روابط بین الملل (مصوب 1987) مورد تاکید قرار گرفته است. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
⚖️ تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا مبتنی بر مولفه های حقوق بشری 📎 دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران (آقای کاظم غریب آبادی) گفت: متاسفانه برخی از اتباع ما به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها به ویژه در امریکا زندانی‌ و برخی تحت تعقیب هستند. وظیفه ما و دولت جمهوری اسلامی ایران این است که برای اتباعمان و آنهایی که بی گناه به زندان افتادند، تمام تلاشمان را انجام دهیم و از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم و اتباعمان را آزاد کنیم. وزیر امور خارجه (جناب آقای امیر عبداللهیان) نیز در این خصوص اظهار داشت: هدف این تبادل کاملا انسانی است و هیچ پیش شرطی در این خصوص نداریم. لازم به ذکر است که توافق بر سر تبادل زندانیان، از منظر حقوق بین الملل، یک موضوع بشردوستانه است و مشمول هیچ گونه امتیازات سیاسی یا مسائل دیگری نخواهد بود و بایستی چشم انداز، در این خصوص، بازپیوند مجدد خانواده های داغدار باشد. از جمله اصول حاکم بر این توافق ها، لزوم رسیدگی فوری، و نیز انطباق با کنوانسیون ها، اصول و هنجارهای حقوق بشردوستانه بین المللی، حقوق بشر و قوانین مربوطه داخلی و قطعنامه های مربوطه سازمان ملل متحد است. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
نقش پیامبر مسلمانان در توسعه حقوق بشر ازرا اوان (Azra Avan) استاد کالج لندن در یادداشتی نوشت: محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)، پیامبر خاتم اسلام، اولین جامعه اسلامی را تأسیس کرد که مشکلات روحی و اجتماعی شایع در شبه جزیره عربستان را از بین برد. آزادی مذهب در مدینه برقرار شد. زنان به صورت یکسان مورد احترام قرار گرفتند. تبعیض نژادی عملاً از بین رفت. جنگ های قبیله ای با پیوندهای اتحاد و برادری جایگزین شد. برای مشاهده متن کامل؛ نک به: https://www.whyislam.org/human-rights-in-islam/ کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
نخست وزیر سابق ایتالیا: «جنگنده‌های فرانسوی عامل سقوط و سرنگونی هواپیمای مسافربری در سال 1980 [43 سال قبل] هستند که در طی آن، 81 نفر کشته شدند». آماتو (Giuliano Amato) می‌گوید: «موثق‌ترین روایت، مسئولیت نیروی هوایی فرانسه در همدستی با آمریکایی‌ها برای راه انداختن یک جنگ در آسمان شامگاه 27 ژوئن و کشته شدن 81 نفر غیرنظامی بیگناه است». آماتو که 85 سال سن دارد، گفت که وقتی در سال 2000 نخست وزیر بود، به روسای جمهور وقت ایالات متحده و فرانسه، بیل کلینتون و ژاک شیراک، نامه نوشت تا آنها را تحت فشار قرار دهد تا آنچه را که اتفاق افتاده روشن و شفاف کنند اما این درخواستها به هیچ وجه پاسخ داده نشده است. دفتر امانوئل ماکرون نیز اعلام کرده که فعلا برنامه ای برای پاسخ دادن به اظهارات آماتو ندارد. لینکهای خبر: https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/france-must-come-clean-1980-mystery-plane-crash-italian-ex-pm-2023-09-05/ https://www.dailymail.co.uk/news/article-12475595/Ex-Italian-premier-claims-France-accidentally-shot-jet.html این اطاله زمانی در شفاف سازی حقیقت و تقصیر دولت فرانسه و آمریکا در بررسی و پاسخگویی نسبت به حادثه 43 سال قبل، مصداقی از نقض «حق بر دانستن حقیقت» و نیز «حقوق قربانیان و بازماندگان» به شمار می آید. کانال عصر حقوق بشر
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «تغییر تاریخ مناسبت روز وقف در تقویم رسمی کشور از ۲۷ صفر به ۱۶ ربیع الاول» را برای اجرا ابلاغ کرد. وقف از جمله نهادهای اسلامی برای پایایی حقوق بشر و نیز توجه به حقوق نسلهای آینده و حق بر پیشرفت پایدار جوامع است. افزون بر این «از جمله مواردی که واقفان اهتمام بسیاری به آن ورزیده اند، وقف اموال برای اهداف آموزشی و پیگیری فرادولتی تحقق حق بر آموزش بشر بوده است. در تاریخ اسلام و ایران شاهد نقش ارزشمند اموال موقوفه برای توسعة اماکن آموزشی و علمی و تأمین بودجة آنها بوده ایم و بخش عظیمی از مدارس و دانشگاهها و مراکز آموزشی برجسته با پشتیبانی موقوفات اداره می شدند. همچنین از نقش اوقاف در تامین حق بر آب، حق بر فعالیتهای ورزشی و مشارکت فرهنگی و... نیز نباید غافل شد.👇👇👇 کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
👇👇👇👇 در ذیل به نمونه هایی تاریخی از نقش وقف در تضمین حق بر دسترسی به آب آشامیدنی و سالم و پایدار💧💧 اشاره می شود: از أبو جعفر نقل شده است كه رسول خدا براى جنگ بيرون رفت و هنگام قيلوله (خواب ظهر) در حوالى «ينبع» بود، حرارت آفتاب بسيار شدت پيدا كرده بود به درخت سمره رسيده و اسلحه‌اش را به آن آويخت، بعد از آنكه خداوند تبارك و تعالى پيروزى نصيبشان گردانيد رسول خدا جاى سمره را (در ضمن تقسيم زمين‌هاى آنجا) به على عليه السلام داد سپس أمیر المومنین على (سلام الله علیه) زمينى در آن نزديكى خريد و به آن زمين ضميمه نمود و دو غلام خود را امر كرد كه چشمه بكنند، در اين اثنا آب مانند گردن شتر بيرون زد و مژده‌دهنده‌اى به سوى آن حضرت شتافت و جريان را خبر داد، على عليه السلام با اطلاع از اين جريان آن را صدقه قرار داد . همچنین حضرت أمیر المومنین، على (سلام الله علیه) در ينبع صد چشمه درآورد و براى حاجيان خانۀ خدا وقف نمود و چاه‌هايى در راه مكه و كوفه حفر كرد . از سمهودی در کتاب شرح احقاق الحق نقل شده است که چشمه‌هاى وقف حضرت أمیرالمومنین (سلام الله علیه) «عين البحير» و «عين ابى نيزر» و «عين نولا» و «بغيبغات» و «عين خيف الاراك» و «عين خيف ليلى» و «عين خيف بسطاس» بودند (نک به: السید المرعشی، شرح إحقاق الحق، ج 8، ص584). کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
🔰به جنگ پایان میدهید یا جنگ به ما پایان میدهد❗️ 🔹 مشترک نمایندگان و رهبران ادیان و مذاهب مختلف در کنفرانس صلح برلین: ما آگاه هستیم که یا میتوانیم به ها پایان دهیم یا جنگ به بشریت پایان دهد. جهان خانه مشترک ماست، به ما سپرده شده و باید آن را به نسل آینده بسپاریم. بیایید آن را از کابوس رها کنیم. 📎لینک خبر https://www.aa.com.tr/en/europe/religious-leaders-issue-joint-call-for-peace-after-berlin-meeting/2990572 کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حق تعیین سرنوشت فردی و جمعی و نسبت آن با استقلال سرزمینی و تجزیه طلبی اختصاص دادن سرزمينی به ملتى آن‌گونه كه در قرآن آمده، بيانگر اين حقيقت است كه چنين اختصاصى به رسميت شناخته شده است، ولو اينكه آنان به دين خدا نباشند و از احكام الهى و دعوت انبياء نيز پيروى ننمايند: «وَ أَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَ دِيارَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ وَ أَرْضاً لَمْ تَطَؤُها» (احزاب:27). با توجه به اضافه شدن دیار به واژه هُم یعنی ایشان نه صرفاً یک نفر یا یک خانواده که مالکیت شخصی باشد، بلکه گویی قرآن مجید برای همه متوطنان و شهروندان یک سرزمین، حقی جمعی و مشاعی شناخته که غصب یا تجزیه آن سرزمین نمی‌تواند با رضایت یک فرد و دو فرد یا یک حزب و یک فرقه صورت گیرد. بنابراین تجزیه یا فراغت ذمه سرزمین مغصوب، منوط به رضایت و طیب خاطر جمع (و حتی رعایت حقوق نسلهای آینده) است و اخراج از ارض و یا دیار به معنای سلطه بر منطقه یک ملت از روی قهر و غلبه است. گفتنی است که این موضع قرآن کریم، امری عقلایی و مورد قبول روح و نظام حقوق بشر موضوعه نیز می باشد. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
اخبار جعلی (فیک) در مصاف با دو حق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات صحیح اطلاعات نادرست رابطه مستقیمی با امنیت روانی و تولید اغتشاشات و گم شدن حقیقت در زیر نقاب آزادی بیان رسانه ای دارد. کشورها قوانینی برای مقابله با فیک‌نیوزها وضع کرده اند؛ از جمله: 1. در استرالیا اگر محتوای خشونت‌آمیز «به سرعت» حذف نشود، شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی و میزبانی وب جریمه و مدیران آن زندانی می‌شوند. طبق قانون، شرکت‌ها می‌توانند با جریمه‌ای تا ۱۰ درصد از گردش مالی سالانه جهانی خود مواجه شوند؛ در حالی که مدیران اجرایی در صورتی که فیلم‌ها یا عکس‌هایی را که تروریسم، قتل، تجاوز جنسی یا موارد دیگر را نشان می‌دهد حذف نکنند، به سه سال زندان محکوم خواهند شد. 2. دولت روسیه جریمه‌های شدیدی را برای روس‌هایی وضع کرد که آنچه را که مقام‌ها به عنوان اخبار جعلی می‌دانند یا افرادی که به صورت آنلاین «بی‌احترامی آشکار» به دولت نشان می‌دهند، منتشر می‌کنند. افراد ‌ممکن است به دلیل انتشار اطلاعات نادرست آنلاین که به «نقض گسترده نظم عمومی» منجر شود تا ۴۰۰ هزار روبل جریمه شوند. 3. آرژانتین: تولید و انتشار اخبار جعلی، مشمول اخطار، جریمه، رد اعتبار تا ۱۰ سال، از دست دادن مزایای مالیاتی خاص و تعلیق به مدت ۲ سال خواهد بود. 4. آلمان: شبکه‌های اجتماعی که محتوای آشکارا غیرقانونی را حذف نمی‌کنند ممکن است تا ۵۰ میلیون یورو جریمه شوند. انتشار اطلاعاتی که باعث بدبینی افکار عمومی به فرد شود، به حبس تا پنج سال یا جزای نقدی محکومیت به همراه خواهد داشت. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
سی تی اسکن و حقوق بشر از جمله حقوقی که جامعه هدف و مخاطب پزشکان از آنها برخوردار است و منشورهای حقوق بیمار یا سوگندنامه های مختلف پزشکان در کشورهای مختلف بر آن تصریح دارد؛ رعایت اصول زیر از سوی پزشکان است: 1. اصل صداقت در ارائه اطلاعات در حوزه پزشکی و تشریح واقعی علت حادثه و خودداری از ارائه اطلاعات خلاف واقع 2. اصل بی طرفی و لزوم دخیل نکردن عقاید سیاسی در ارائه نظر کارشناسی 3. آشکارسازی تعارض منافع احتمالی در مرحله ارائه نظر و ... 4. پذیرش مسئولیت ناشی از خطا یا تقصیر در تشخیص: بدین معنا که باید در صورت بروز خطا یا تقصیر منجر به ایراد خسارت، مسئولیت عمل خود را پذیرفته و ضمن عذرخواهی و انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه، اصل بروز خطا و جزییات مربوط بدان را برای جامعه مخاطب آشکارکنند. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
یادداشت کانال عصر حقوق بشر🌫 حق بر شادی😂 و نسبت آن با عزاداریهای مذهبی😭؛ تناقض و ضدیت، یا هم افزایی و تقویت شادی در ادبیات روانشناسی و حقوق بشر دو معنای کاملا متفاوت دارد؛ یک معنا از آن برای توصیف «شادی» استفاده می‌شود که یک احساس ناشی از یک رویداد کوتاه مدت و نوعی هیجان ناپایدار است. معنای دوم خوشبختی شامل احساس مثبت طولانی مدت ناشی از زندگی درد یک جامعه مطلوب است. بعد از این تعریف به نظر می‌رسد تصور اینکه عزاداری های مذهبی، جامعه را افسرده کرده و رتبه شادی و حق بر بهزیستی درونی در جامعه را کاهش می‌دهد، تصور خطایی است بلکه عزاداریها از رهگذر مسائل زیر می‌تواند معنای حقیقی و درازمدت شادی را در جامعه محقق نماید: 1. مطابق نتایج دانش روانشناسی، احساس مثبت ناشی از حضور در مجالس عزاداری، ماندگارتر از هیجان های کوتاه مدت و ناپایدار است. 2. از آنجایی که تحقق معنای حقیقی شادی در گرو شکل گیری ساختار اجتماعی و اقتصادی مناسب است، جامعه عزادار و متدین در ایجاد چنین الگوی مطلوبی آماده تر، همبسته و منسجم تر بوده و تحقق آن را به دلیل توقع از دولت به تاخیر نخواهد انداخت. 3. برخلاف مجالس عزاداری، محیط ها و مجالس شادی کوتاه مدت، رسیدن به شادی را به صورت غیر همه جانبه و غیر کل نگر نگاه می‌کنند و از این رو ظرفیت مجالس عزاداری در شکل گیری یک زندگی کامل و خوشبختی همه جانبه را نخواهد داشت. 4. خوشبختی به عنوان یک حق، زمانی حاصل می‌شود که فرد نسبت به تمام جنبه های زندگی اش احساس رضایت و خشنودی داشته باشد و به عبارتی تمام حقها و آزادیهایی که افراد از طریق آن به شادی و خوشبختی و بهزیستی می‌رسند، محقق شود و در این میان، عزاداری، پتانسیل ایجاد این جامعه مطلوب را دارد، همچنانکه در کاهش جرم و نقض حقوق و آزادیها موثر است. بر این اساس حق بر خوشبختی و شادی و بهزیستی درونی، نه تنها با عزاداری ها در تضاد نیست بلکه عزاداری می‌تواند حس طولانی مدت و پایدار شادی را فراهم نماید گرچه که هیجان کوتاه مدت(در قالب خنده) در آن نباشد. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld