eitaa logo
عصر حقوق بشر
496 دنبال‌کننده
299 عکس
56 ویدیو
8 فایل
عصر حقوق بشر کانالی برآمده از سه سؤال: «آیا حقوق بشر...؟»، «کدام حقوق بشر...؟» و «چیستی و چگونگی حقوق بشر...» و برای انعکاس نوشتارها، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بشر و تحلیل‌هایی در خصوص آنها مسیر ارتباطی برای مخاطبان محترم @SBRezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
📎📎ردیابی حق زیارت در اسناد بین المللی: وجود عرفهای منطقه ای و خاص و دلالتهای ضمنی در اسناد بین المللی 🗒نوشته ای به مناسبت ایام⏱ زیارت اربعین حسینی 🕌در خصوص رویکرد سندی به حقوق زائران نیز با وجود فقدان سندی مستقل دال بر حقّ گردشگری برخی از اسناد نظیر ماده 13 اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده 7 میثاق و بند الف ماده 21 حقوق بشر اسلامی قاهره به إشعار چنین حقی را مقرر کرده اند. عملکرد کشورها هم در زمینه ملی و هم بین المللی نشان از نیاز مستمر به رسمیت شناختن زیارت به عنوان یک بخش اساسی از حق آزادی اندیشه دارد، البته این رویه با وجود آنکه عمومی و منسجم نیست ولی می توان با شکل گیری عرف منطقه ای یا خاص بر وجود «حق زیارت» پافشاری کرد. همچنین در چندین مورد سازمانهای سازمان ملل متحد تشخیص داده اند که حق آزادی اندیشه، وجدان و دین شامل حق زیارتهای مذهبی است. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
گروه بین الملل *اندیشکده حکمرانی شریف* با همکاری خانه اندیشه‌ورزان برگزار می کند: یکصد و هفدهمین رویداد و نشست پنجم از مجموعه نشست های *دیپلماسی نخبگانی* موضوع: *ظرفیت‌ها و چالش‌های کنشگری در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)* *مدعوین:* 👤 دکتر علی‌اکبر متکان؛ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران 👤 دکتر احمد پاکتچی؛ سفیر ج.ا.ایران در یونسکو *میزبان* 👤 مجید افشانی؛ مدیر گروه بین الملل اندیشکده حکمرانی شریف ✔️ در نشست پیش رو تلاش می شود با شناخت نزدیک از سازمان بین المللی یونسکو، ظرفیت ها و چالش های کنشگری فعالانه بازیگران مختلف بویژه نهادهای غیردولتی در راستای تامین منافع ملی به بحث گذاشته شود. ✔️امروزه نخبگان و کارشناسان غیردولتی کشورها در قالب نهادهای پژوهشی، اندیشکده ها، دانشگاه ها، سازمان های مردم نهاد، خیریه های عام المنفعه، شرکت های دانش بنیان و فناور به نقش آفرینان موثر در عرصه دیپلماسی و هنجارسازی بین المللی بدل شده اند. از این رو دولت ها با هدف افزایش قدرت نرم خود، به تقویت دیپلماسی نخبگانی روی آورده اند. 🔹همراه با پرسش و پاسخ 📆 *زمان* : یکشنبه بیست و نهم مردادماه ⏰ *ساعت حضور* : ۱۶:۱۵ 🏢 *مکان* : تهران، خیابان آزادی، بعد از دانشگاه شریف، خیابان صادقی، پلاک۲، *اندیشکده حکمرانی شریف* ؛ سالن دکتر روستا آزاد * شرکت برای عموم آزاد اما منوط به ثبت نام قبلی از طریق لینک زیر است: https://gptt.ir/form/14 کانال عصر حقوق بشر
🕌🕌🕌 نمونه هایی از حقوق زائران مذهبی در کشورهای میزبان از منظر حقوق بین الملل گردشگری: ۱) حق بر کرامت و منزلت: منزلت زائر در امور متعددی از زیارت بقیع می تواند نشان داده شود از جمله ممنوعیت تکفیر زائران شیعه و سنی و یا دیگر گردشگران دینی از سایر ادیان و ممنوعیت توهین و رفتار دور از شان با زائران ۲) حق بر دریافت رفتارهای برابر و ممنوعیت رفتار تبعیض آمیز در این خصوص دو مطلب در رویه دولت عربستان مشهود است. مورد نخست رفتار تبعیض آمیز میان «آثار باستانی» و «آثار تاریخی دینی از جمله قبرستان بقیع» است. نکته دوم در مورد دسترسی زنان و زیارت زنان زائر است که حتی با وجود استناد فقهی، ممنوعیت زیارت زنان، قول شاذ و نادر در مذاهب عامه است. استناد به سایر اقوال یعنی کراهت نیز نمی تواند پشتوانه ای برای محرومیت حق بشریت ویا اقلیت های دینی نسبت به هویت و میراث فرهنگی متعلق به خود قرار گیرد. ۳) حق دسترسی به اطلاعات مربوط به اماکن مقدس و نیز اطلاعات مربوط به ابدان مدفون ۴) حق بازتاب ذهنی مثبت از مقصد گردشگری: رضایت گردشگر یک حق حاکم و غایی و نیز عامل سنجش توفیق مقصد گردشگری در رعایت حقوق گردشگران است. در این زمینه نیز نقض حق های پیش گفته، حس تعلق زائر به مقصد گردشگری و رضایت او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته علیرغم نقض حق گردشگر، ارتباط احساسی و عاطفی قوی گردشگر با مقصد زیارتی حفظ می شود ولی احساس تعلق کارکردی او ناشی از کارآمدی مقصد گردشگری و رعایت حقوق او و رضایت پیشایند اوست. ۵)حق بروز ویژگی ها و هویت تمدنی (شعائر و سنتهای دینی) در کشور میزبان گردشگر ۶) آزادی ورود و خروج به مناطق گردشگری: در حقوق بین الملل گردشگری، آزادی ورود و خروج، مبتنی بر حق طبیعی عام در حیات اجتماعی است که نیازمند شرع و قانون نیز نخواهد بود ولی اعمال محدوديتهای زائد، دائمی و فاقد توجیه منطقی محمل حقوقی ندارد. ۷) حق دادخواهی: در خصوص حق دادخواهی به عنوان حقی رویه ای و جبرانی برای حقهای مطرح شده جز در دو کشور (تایلند و ابوظبی امارات متحده) دادگاهی به نام دادگاه گردشگری پیش بینی نشده است. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حقوق بشر در عصر مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در بیان مرحوم استاد مطهری نشر مطلب به مناسبت روز جمعه یکی از اموری که در جوامع روایی و متون شیعه و سنی به تواتر ذکر شده و فریقین بر آن اتفاق‌نظر دارند، ظهور مهدی(عج) است؛ کسی که حقوق مسلم انسان را مثل برابری و مساوات و عدالت و رفاه و امنیت اجتماعی و شخصی، براساس ایمان به خدا و احکام ناب اسلام برقرار می‌کند و مردم دنیا را از چنگال ستمکاران و جباران و استثمارگران نجات می‌دهد. فریقین (شیعه و سنی) این را وعده الهی می‌دانند که تخلف‌ناپذیر است. دنیا به طرف عصر ظهور در حرکت است. حق مالکیت و امنیت اجتماعی که از مطالبات هر فرد محسوب می‌شود، در این اخبار از صیانت خاصی برخوردار است (مطهری، مجموعه آثار، ج16، 503:1380). کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
PFBAJ1529941653161400.pdf
332K
پیشنهاد مطالعه «مقاله حقوق بشر در گفتمان دکترین مهدویت»: نوشته دکتر سید باقر میرعباسی (استاد دانشگاه تهران) منتشر شده در مجله مطالعات حقوق بشر اسلامی کانال عصر حقوق بشر
-1585635581_871178578.pdf
235.4K
📄قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت 🖊دکتر حامد نیکونهاد 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📎📎کودتای 28 مرداد 1332 و اصل منع دخالت در امورداخلی کشورهای دیگر ✅قانون پیگیری حقوقی ـسیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران ماده۱ـ باتوجه به افشاء و اعلام رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بردخالت دولت های آمریکا و انگلیس درطراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد علیه کشور ایران و نقض حاکمیت ملی و ورود خسارات سنگین مادی و معنوی به کشور،دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است کارگروهی را به منظور برآورد خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران فوراً تشکیل دهدو هر سه ماه یک بار گزارش اقدامات این کارگروه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. اعضای کارگروه پیگیری جبران خسارات کودتای ۲۸ مرداد عبارتند از: ۱ـ وزیرامورخارجه (رئیس کارگروه) ۲ـ دادستان کل کشور ۳ـ وزیراطلاعات ۴ـ نماینده تام الاختیار فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۵ ـ وزیرامور اقتصادی ودارایی ۶ ـ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ۷ـ رئیس کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس شورای اسلامی ۸ ـ رئیس کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی تبصره ـکارگروه موظف است راهکارهای پیگیری خسارت های مادی و معنوی رابه مجلس ارائه دهد. ماده۲ـدولت موظف است پس از برآوردخسارات نسبت به پیگیری و احقاق حقوق ملت ایران ازطریق مجامع ونهادهای ذیربط داخلی و بین المللی اقدام کند. قانون فوق مشتمل بردو ماده و یک تبصره درجلسه علنی روزیکشنبه مورخ دهم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب شد و درتاریخ ۱۳/۶/۱۳۹۲ به تأیید شورای نگهبان رسید. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حقوق بشر در رویه یوفا (Union of European Football Associations) (اتحادیه فوتبال اروپا) در رویه یوفا اختلافاتی درشیوه محدودیت محتوای بیان سیاسی در فضای ورزش وجوددارد،بعنوان مثال جریمه 100 هزاریورویی باشگاه بارسلونا بدلیل اظهارات سیاسی هواداران و شعاراستقلالشان در حالیکه درمورددیگری بیان سیاسی هواداران استانبول باشاک شهیر(در سوپرلیگ برترفوتبال کولوبو بازی مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا مقابل کلوب بروژ درفصل 2017 دردقیقه 90 بازی)توسط یوفا تاییدشد.درمورد دوم، هواداران تیم میزبان بنری راکه نیمی ازجایگاه راپوشانده بود،بازکردندکه روی آن نوشته شده بود«فرمانده کل» و سمت چپ نیز عکس رئیس جمهور اردوغان که درمسابقه شرکت کرده بود،قرار داشت. ازجمله نمونه های دیگرکه باعث عدم انسجام دررویه یوفا شده عبارتست از:تحریم بوروسیادورتموند بدلیل بازکردن بنری با مضمون «لعنت به یوفا-مافیا» توسط هوادارانش و یا سیاسی قلمداد کردن بزرگداشت مرگ برادر یکی از اعضای تیم که دراعتراضات میدانی کشته شده بود. برای دیدن این آراء؛ ر.ک: 1. UEFA CEDB decision of 23 February 2017, Borussia Dortmund. Reported in UEFA, ‘Case Law: Control, Ethics and Disciplinary Body & Appeals Body’ (January - June 2017) 27-33. https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/OfficialDocument/uefaorg/UEFACompDisCases/02/51/76/81/2517681_DOWNLOAD.pdf accessed 20 August 2019 2. UEFA Appeals Body decision of 21 June 2016, FC Barcelona. Reported in UEFA, ‘Case Law: Control, Ethics. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصاحبه با قهرمان شاهچراغ 📀در این پست، قسمتی از برنامه بدون تعارف که به رسالت این کانال ارتباط می یابد، منتشر خواهد شد. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
شما با تهیه برخی کتاب ها می توانید از شعرها و داستان ها برای آموزش حقوق شهروندی و بشر به کودکان استفاده کنید. در تصویر بالا به معرفی بعضی از آنها پرداخته ایم. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
مجموعه کتب شعری و کودکانه در حوزه آموزش حقوق بشر به کودکان کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
به مناسبت روز مسجد (30 مرداد) 🕌نقش مساجد در ترویج حقوق بشر 🗒 کلینیک­های حقوقی مسجد محور می توانند از یک­سو مطابق اسناد بین المللی موجود شیوه آموزشی کم هزینه، بومی، مشارکتی، تعاملی و پایدار برای آموزش حقوق بشر در جوامع مسلمان ارایه کنند و از سوی دیگر از تقابل گفتمان دین و حقوق بشر عقلایی و مشروع بکاهد و از سویی گفتمان فطری حقوق بشر را مطرح و ترویج نموده و کنشگری در حوزه حقوق بشر (در برابر واکنش مداری) را رقم بزند. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقوق بشر در دو مکان روبروی هم! پناه غیرمسلمانان به مسجد کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
مقاصد الشریعة و حقوق بشر مقاصد شریعت استعماری؛ «سخن از صلح امروز به معنای فراموشی فلسطین است» 🔹دکتر احمد الریسونی، نظریه پرداز حوزه مقاصد شریعت و رئیس سابق اتحادیه جهانی علمای مسلمان، نسبت به استفاده از مقاصد شریعت اسلامی به منظور ضربه زدن به اسلام و حذف آن از زندگی مردم هشدار داد. وی توضیح داد که در استنباط و توسل به مقاصد شریعت آفتی وجود دارد که نشأت گرفته از مقاصد شریعت استعماری است. 🔸عبارت «مقاصد شریعت استعماری» عمدتاً توسط علال الفاسی استفاده می‌شد؛ کسی که قوانین و ممنوعیت‌های صادر شده توسط حکومت تحت الحمایه فرانسه در مراکش را حلال و غیر ممنوع می‌شمرد. مثلا مفهوم آزادی از دیدگاه ما به معنای گرامی داشتن حقوق افراد و عزت‌بخشی است اما امروز به معنای آزادی فردی و آزادی روابط جنسی، مواد مخدر و الکل شده است. 🔹وی افزود: مفهوم جدید «صلح» نیز همین طور است؛ معنای آن در منطقه عربی و اسلامی به ویژه به معنای فراموشی فلسطین و جنایات اسرائیل شده است. صلح یعنی فراموش کردن حقوق فلسطینی‌ها و صلح اکنون مفهومی استعماری به خود گرفته است و غرب از زمان پیروزی در جنگ جهانی دوم به دنبال تحمیل آن است و در واقع فرهنگ صلح امروز این است که مردم ستمدیده حقوق خود را فراموش کنند. 🔸الریسونی تصریح کرد که باید مراقبت بود که مقاصد شریعت وسیله‌ای برای خدمت به شریعت، باشد و نه حذف دین و اسلام. برای دیدن متن عربی خبر؛ ر.ک به: https://arabi21.com/story/1519469/ کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
عصر حقوق بشر
مطلب دکتر رضا اسلامی در راستای حمایت ناپذیری مقدسات دینی در نظام حقوق بشر [ارسالی یکی از عزیزان عضو
نقد دوم بر نوشته امکان ناپذیری حمایت حقوق بشری از مقدسات دینی ارائه گزارشی کوتاه از حمایتهای حقوق بشری از مقدسات دینی در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شماره 7/19 Combating defamation of religions (قطعنامه موسوم به مقابله با توهین به ادیان): ۱.اذعان به نقش ارزشمند ادیان در تمدن انسانی ۲.محکومیت عدم مدارا و تبعیض علیه اقلیتهای مسلمان ۳.مغایرت تبعیضهای مذهبی علیه مسلمانان و رفتارهای هتاکانه نسبت به مقدسات مسلمانان با کرامت انسانی و اسناد حقوق بین الملل بشر ۴.تعهد به همکاری سازمان ملل برای جلوگیری از حوادث تحریک آمیز و تاسف بار علیه مسلمانان به منظور ترویج احترام و آزادی مذهبی ۵.استقبال از همه ابتکارات بین المللی و منطقه ای در جهت ارتقاء صلح ۶.اذعان به اینکه توهین به مقدسات یکی از علل نقض حقوق بشر است. ۷.ابراز نگرانی گسترده از شناساندن اسلام به عنوان تروریسم، خشونت و نقض حقوق بشر ۸.ابراز تاسف از حملات فیزیکی به عبادتگاه ها و اماکن مذهبی و مساجد کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
وقایع حقوق بشری امروز (31 مرداد) در تقویم امضاي قرارداد "ژنو" در مورد عدم تعرض به مجروحان و اسيران جنگ پس از پيشنهاد شخصي به نام هنري دونان مبني بر اين كه خدمت به رنجوران و زخمي‏ های نظامی، فعاليتی بي ‏طرف محسوب شود، انجمن خيريه ژنو از اين پيشنهاد استقبال كرد. در نتيجه كنفرانسی بين‏ المللی با شركت نمايندگان ۱۶ كشور آسيايى، افريقايى، امريكايى و اروپايى در ژنو تشكيل شد و موافقتنامه سال ۱۸۶۴م برای بهبود وضع مجروحان نظامی ميادين جنگی تدوين يافت. اين قرارداد كه نمايندگان ۱۲ دولت از كشورهاي شركت‏كننده آن را در ۲۲ اوت ۱۸۶۴م امضا كردند، شامل اين موارد بود: بي‏طرف شمردن متصديان خدمات پزشكي نيروهاي مسلح، رفتار انسانی با زخمی ها و بي‏طرفی غير نظاميانی كه داوطلبانه به كمك زخمی های جنگ می ‏شتابند. هم‏چنين علامتی بين‏ المللی به منظور مشخص ساختن اعضا و وسايلی كه در اين راه به كار می روند، پيش ‏بينی شده بود. اين قرارداد زمينه پيدايش سازمان صليب سرخ جهانی گرديد. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
آورده هایی از جنس حقوق بشر در قرآن کریم برخی از مفسران ذیل آيه شريفه 5 سوره نساء «و لا تؤتوا السفهاءَ اموالکمُ التي جعل اللهُ لکم قياماً» در توضيح اين مطلب که چرا اموال به ضمير «کم» اضافه شده است، نوشته اند: زيرا اين اموال از جنس اموال خود قيم و امين است؛ زيرا خداوند اين اموال را مشترک بين مردم قرار داده و از دستي به دستي و از ملکيتي به ملکيتي ديگر منتقل مي شود و از جمله این اموال، اموالی است که هويت و اعراض را نگاه مي دارند و اقتدار و قوام امور و تمدن آدمي را حفظ و صيانت مي کند. وفق این آیه شریفه و تفسیر مربوطه، می توان به نتایج زیر دست یافت: ۱. مصادره اثار تاریخی از مالکان خصوصی (تقدم مصلحت عمومی بر مصلحت خصوصی) ۲. عدم مشروعیت اقدامات حاکمیتی در راستای تخریب اموال فرهنگی کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
✍️چرا حکومت اسلامی می تواند و باید بر سینماگران مشهور، الزاماتی را تحمیل کند؟ حضور سینماگر در جامعه و معرفی او در رسانه های ملی و دیگر رسانه ها، منافعی از جمله شهرت را برای سینماگر به دنبال دارد. خودِ این شهرت، منافعِ تبعی دیگری را برای سینماگر در پی دارد. این منفعت به صورت نِماءهای تابعه، ضروریِ موضوع قرارداد بین سینماگر و حاکمیت است. یک صورت دیگر منفعت به صورت نماءهای ناشی از صرف و هزینه کردِ بیت المال و بودجه عمومی است و به عبارت دیگر سینماگران با صرف بودجه عمومی در راستای تولیدات سینمایی به شهرت رسیده اند و حال این شهرت می‌تواند مورد تصرف و دخالت حکومت قرار گیرد. همچنین می توانیم ماهیت سهم حاکمیت در شهرت سینماگران را از بُعد ثانوی و عَرضی هم تحلیل کنیم؛ به این اعتبار که چون سینماگران و افکار و آثار آن ها تأثیراتی را بر روی مخاطبان دارد، دولت به جهت داشتن جنبه هدایتگری و ارشادی در جامعه، حق و وظیفه ی تحمیل الزامات مختلف بر سینماگران را دارد و هنرمندان و سینماگران هم در مقابل، تعهد به در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگی و ارزشی جامعه دارند و نبایستی از رهگذر شهرت، غیرت و ارزشهای اجتماعی را به تاراج ببرند. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
ممنوعیت اهانت به قرآن در دانمارک 🔹وزیر دادگستری دانمارک: بعد از اهانت به قرآن و ایجاد موجی از خشم در کشورهای مسلمان، سوزندان کتاب آسمانی مسلمانان در این کشور ممنوع شد. برای دیدن متن گزارش خبری اصلی؛ ر.ک به: https://www.dw.com/en/denmark-to-ban-quran-burnings-says-justice-minister/a-66629928 کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
📎📎یادداشت کانال عصر حقوق بشر در خصوص نقش پیشرو و اصلی حقوق بشر اسلامی در لغو برده داری: به مناسبت 23 اوت/ 30 مرداد و سالروز الغای تجارت برده قسمت اول نقش اسلام در زمینه الغای برده داری و تجارت برده را می توان به صورت خلاصه چنین مطرح کرد: 1.در پیش گرفتن استراتژی تدریجی لغو برده داری با توجه به زمینه های اقتصادی بسیاری از کشورهای صدر اسلام، به نحوی که نه با لغو یکباره برده داری بسیاری از سرمایه ها از بین رود و نه آنکه به دلیل سخت شدن حکم، مقبولیت اقلی پیدا کند. 2.واقع بینی اسلام در مقوله اسرای جنگی: تا زمانى كه بشر زندگى اجتماعى دارد، جنگ هم هست ولی اسلام به جای آنکه اسیر گرفته نشود تا دوباره درصدد پیوستن به دشمن و جمع آوری نیرو برنگردد، اسیر گرفته اما برنامه ویژه ای هم برای هدایت و صلاح وی و هم برای آزادی او درنظر گرفته است. به عبارتی، آنان معارف اسلامى را مى‌آموزند و اخلاق و رفتار خوب و پسندیده مسلمانان باعث جذب آنان به دین اسلام مى‌شود و بدین‌سان هم خود هدایت می‌شوند و هم امت اسلامى از شر و افساد آنان در امان مى‌ماند. 3.محدود کردن عامل بردگی توسط اسلام: اسلام هرگز نمى‌پذیرد كه پدر یا مادر فرزند خود را در معرض فروش و بردگى بگذارد یا كسى خود را براى فروش و بردگى عرضه كند یا شخصى به سبب ارتكاب جرمى فروخته شود یا كسانى ربوده شوند و به بردگى بیفتند یا ملتى به علت عقب‌ماندگى مادى و مدنى همچون حیوانات شكار شوند و به بیگارى و بردگى كشیده شوند. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
🖋🖍🖌قسمت دوم 4.اهتمام به آزادی بردگان: یكى از وجوه مصارف زكات آزادسازى بردگان است/ همچنان‌که آزاد کردن برده كفاره بسیارى از گناهان است: مانند آزادسازى برده مؤمن (= تحریر رقبة مؤمنة) به عنوان كفاره قتل خطا، كفارة «حنث»، و «ظهار» و کفاره افطار عمدی روزه واجب. 5.خوشرفتاری با بردگان: گرچه برده داری ابداع اسلام نبوده و هیچگاه نیز مورد تایید اسلام نبوده، اما نمونه های متعددی از رفتار عملی رهبران دینی اسلام با بردگان و توصیه به خوشرفتاری وجود دارد؛ از جمله: پوشاندن لباسی مانند لباس خود بر بردگان، صدا نکردن بردگان به نام کنیز و غلام و لزوم خطاب کردن آنها به عنوان دخترم و پسرم. همچنین، امام حسن مجتبى(عليه السلام) حتی به بهانه شاخه گلى كه يكى از كنيزانش به او هديه مى كند، كنيز خود را آزاد مى كند. 6.بخشیده نشدن گناه سلب آزادی از انسان: پیغمبر گرامى اسلام(ص): خداوند هر گناهى را می‌بخشد جز(سه گناه): کسى که مهر همسرش را انکار کند یا حق کارگرى را غصب نماید و یا انسان آزادى را بفروشد. 7.طرح آزادی تدریجی بردگان: این سیاست، از آن رو تدریجی است که بسیاری از بندگان، نه صاحب کار بودند و نه اعتباری برای ادامه زندگی؛ از این رو با آزادی یک‌دفعه ایشان، بسیاری تلف و یا موجب درگیری اجتماعی می شدند اما این سیاستها: الف- استحباب آزاد کردن بردگان و شمردن این عمل به عنوان یکی از مهمترین عبادات ب- نهاد مکاتبه: طبق این نهاد، بردگان طبق قراردادى كه با مالك خود مى ‏بندند بتوانند از دسترنج خود آزاد شوند. ج-كسى كه ايمان داشته باشد بعد از هفت سال خود بخود آزاد مى‌شود؛ چه صاحبش بخواهد يا نخواهد. د-كسى كه برده مشتركى را نسبت به سهم خود آزاد كند، موظف است بقيه را نيز بخرد و آزاد كند و هرگاه بخشى از برده اى را كه مالك تمام آن است، آزاد كند اين آزادى سرايت كرده و خود بخود همه آن آزاد خواهد شد. ه-هرگاه كسى پدر يا مادر و يا اجداد و يا فرزندان يا عمو يا عمه يا دائى يا خاله يا برادر يا خواهر و يا برادرزاده و يا خواهرزاده خود را مالك شود، فوراً آزاد مى شوند. و-هرگاه مالك از كنيز خود صاحب فرزندى شود، فروختن آن كنيز جائز نيست و بايد بعداً از سهم ارث فرزندش آزاد شود. ز-مجازات اعمال برخی رفتارهای ناروا نسبت به برده، آزادی اوست. و ... کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
باستان‌شناسان نخستین قلعه برده‌داری انگلیس در آفریقا را کشف کردند. این قلعه که «کورمانتین» نام دارد، در داخل قلعه فورت آمستردام قرار دارد، به همین دلیل دانشمندان نتوانسته‌اند در این سال‌ها آن را پیدا کنند. برای دیدن فیلم این قلعه و بقایای جامانده از آن به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://www.isna.ir/news/1402051307563/ کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
علاقه مندان به پیگیری مباحث "حقوق بشر در نهج البلاغه" می توانند به ویژه برنامه سوره (پخش شده در ماه مبارک رمضان 1402 از شبکه 4) در سایت تلوبیون مراجعه نمایند: https://telewebion.com/episode/0x62ba7df
⏳دعوت به دور تازه‌ای از گفت‌وگوها از سوی دادستانی لیبی دربارهٔ پروندهٔ سید موسی صدر 🔻اوایل مرداد ۱۴۰۲ نامه‌ای از دادستان کل لیبی به دست شورای عالی قضایی لبنان رسید؛ طرف لیبیایی پس از سال‌ها قطع همکاری، در این نامه اعلام آمادگی کرده است تا در موضوع پیگیری پروندهٔ امام موسی صدر و دو همراهش با قوهٔ قضائیهٔ لبنان همکاری کند. 🔻اعتراف‌های نزدیکان درجهٔ یک قذافی و مسئولان مختلف نظام سابق لیبی نشان می‌دهد امام موسی صدر سالیان دراز در زندان‌های مکتب النصر، جنزور و پایگاه هوایی سبها در اسارت نظام قذافی بوده و میان زندان‌های مختلف منتقل می‌شده است. امید است با شتاب و همکاری همهٔ تصمیم گیران و دست‌اندرکاران، تلاش‌ها در دورهٔ جدید به آزادی امام صدر و دو همراهش بینجامد. متن کامل خبر را این‌جا بخوانید: imamsadr.ir/20819 کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld