▪️چرا مسلمانان از مرگ می ترسند؟
▫️از امام جواد علیه السلام پرسیدند، چرا مسلمانان از مرگ خوششان نمی آید؟
📜 فرمود: لأنَّهُم جَهِلُوهُ، فَکَرِهُوهُ، وَ لَو عَرَفُوهُ وَ کانُوا مِن اَولِیاءِ اللهِ عزّوجلّ لاَحَبُّوهُ، وَ لَعَلِمُوا اَنَّ الآخِرَةَ خَیرٌ لَهُم مِنَ الدُّنیا؛
برای آن که آن را نمی شناسند، از این رو آن را نمی پسندند، و اگر آن را می شناختند و از دوستان خداوند متعال بودند، مرگ را دوست داشتند و می دانستند که آخرت، برای آنان بهتر از دنیاست.
📚 موسوعة الکلمات الامام الجواد علیه السلام، ص 147
#حدیث_معاد
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 مقدّمهای درباره تحقیقات فرا-روان در غرب
🔰 گروه تخصّصی اعتبار سنجی تجربیات نزدیک به مرگ با همکاری آموزش سطح چهار مدرسه عالی نواب برگزار میکند.
👤 ارائه دهنده: دکتر مصطفی حسامی
دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تربیت مدرّس
📆 شنبه نوزدهم خرداد
⏰ ساعت ۱۶
📍اتاق جلسات سطح چهار مدرسه عالی نواب
#نشست_علمی
#گروه_اعتبارسنجی
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
حضرت علّامه (ره).mp3
2.77M
💠کلیپ صوتی
🌱جنابعالی یعنی اعمال متمثّل متراکم چندین سالهات. تجسّم اعمال، همین تویی که این چند ساله، افکار و آراء و شنیدنها و گفتنها و عبادات، شده شخص جنابعالی.
🌱 احکام آن عالَم را با این عالَم قیاس نکن.
🌱 برزخ، حاجب، واسطه و حائل است. جهان و عالَمی است بین جسم و عقل، بین جسم محدود و بین عالم عقول مجرّده.
هم از اینطرف نشانهای دارد، هم از آنطرف. اوسع از این نشئه است.
🌱مثال این عالم است در حدّش، در شکلش.
نمونهای از آن نشئه دارد که وسیعتر از این عالم است، به تجرّد نزدیکتر است، از ماده دورتر است.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
❁﷽❁
بهباور عارفان مسلمان، اولیای الهی پس از مرگ، میتوانند با پیکر مثالی خود، گاه در عالم ماده پیدا شوند؛ بهگونهای که مردم دنیا آنها را دیده و نمیدانند که مثالاند. محییالدین عربی سخنان جالبی دراینباره دارد. این نکته میتواند کلیدی مهم در تفسیر روایات رجعت باشد.
جالب آنکه سنتهای دیگر عرفانی، مانند اوپانیشاد نیز چنین باوری دارند. متن زیر تعبیر خاص عرفان هندی، از آموزه یادشده است:
"استادان بزرگ معنوی، پس از مرگ توانایی متراکمسازی ارتعاشات لطیف کالبد اختری در کالبد فیزیکی را دارند. و معمولا برای دستگیری از سلسلهٔ شاگردان و افراد مستعد و یا مأموریتهای معنوی در ابعاد مادی ارتعاشات کالبد اختری را در کالبد فیزیکی بهگونه موقت، متراکم میسازند".
تعبیر "متراکمسازی ارتعاشات کالبد اختری در کالبد فیزیکی" بهاحتمال زیاد، تبیین دیگری از تجسم پیکرهای مثالی در عالم مادی است.
واژه "تراکم" میتواند بهمعنای غلظت و زُمختی شایسته اجسام، یا همان تبدیل انرژی به ماده فیزیکی باشد. و میتواند بهمعنای تنزل در مراتب تشکیکی و افزایش حدود وجودی بوده باشد (معنای متافیزیکی). و نیز ممکن است هردو معنا صحیح باشد.
بههرروی گفتگوی سنتهای عرفانی، گاه دقت نظرهای ویژهای بهدست داده و گوشههای تازهای از بحث را آشکار خواهد کرد.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
هدایت شده از دانش حیاتی
۸ ژوئن، ۱۶.۰۶ فراروانشناسی _1.m4a
44.95M
✨بسم الرب الحکیم✨
☯ مقدمهای بر فراروانشناسی
🔹 ادراک فراحسی، تحریک با ذهن و مسئله بقاء
🔹جنبش مسمریسم و روحگرایی
🔹انجمن تحقیقات روان
👤مصطفی حسامی
📌برای کارگروه علوم عقلی و تجارب نزدیک به مرگ
🗓 ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
@criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چقدر خاطرهی تلخ مانده در ذهنت
ز نیزه دار که سر برده بود حوصله را
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان💔
#شهادت_امام_محمد_باقر علیهالسلام🥀
#تسلیت_باد🥀
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫آیا همه عالمان و فیلسوفان شیعه تناسخ را انکار میکنند؟!
✨در این پادکست کوتاه درباره دیدگاه یکی از عالمان و فیلسوفان معاصر شیعه صحبت کردم که معتقدند امکان وقوع تناسخ وجود داره.
نسخه صوتی
࿐ྀུ༅࿇༅═┅────
✨ معنویت، توسعه فردی (پادکست طنینآوا)
✅ https://t.me/taninaava
❇️https://instagram.com/ali_imaninasab
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ
💫آیا همه عالمان و فیلسوفان شیعه تناسخ را انکار میکنند؟! ✨در این پادکست کوتاه درباره دیدگاه یکی از
💠دراین پادکست ادعاي مطرح شده است مبنی بر اینکه، استاد فیاضی بعنوان یک فیلسوف شیعی ، تناسخ را پذیرفته اند .
این پادکست در کانال انجمن بین الملی تجربیات نزدیک به مرگ در ایران منتشر شده است.
💡در ادامه پاسخ استاد اعتمادی نیا، در رابطه به این مدعا در پادکست مذکور ارائه خواهد شد👇
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌بازخورد و توضیح جناب دکتر مجتبی اعتمادی نیا درباره پست آخر کانال:
جناب آقای دکتر قاسمیان نژاد
با سلام و درود
در باب مطلبی با عنوان «آیا همه عالمان شیعه تناسخ را انکار میکنند؟!» که در کانال متبوع شما بازنشر یافته، ذکر نِکات زیر را بهجهت پرهیز از برخی سوءتفاهمها در باب عنوان و محتوای این فرسته ضروری مییابم؛
غلامرضا فیاضی در درسگفتار بیست و چهارم از کتاب علمالنفس فلسفی تناسخ را صرفاً «انتقال روح از یک بدن مادی به بدن مادی دیگر» میداند اما در ادامه مباحثشان که به رد ادله عقلی و نقلی در نفی تناسخ میپردازند، اینکه بدن دوم همان بدن اول باشد یا نه را چندان مهم تلقی نمیکنند و تأکیدشان بر این است که نهتنها بازگشت روح به بدنی در این دنیا از حیث عقلی ناممکن نیست بلکه متون دینی ما مسلمانان نمونههایی از این بازگشتها را گزارش دادهاند؛ نظیر زنده شدن مردگان به دست عیسی(ع) و احیای پرندگان به فرمان ابراهیم(ع) و نیز ماجرای مرگ و احیای دوباره عُزیرِ پیامبر(ع). جالب است که همه این مثالها بازگشت روح به همان بدن نخست است! اما مسئله این است که اغلب باورمندان به تناسخ مدعیاند که تداوم آگاهی انسان (یا به عبارت دقیقتر بسیاری از انسانها) پساز مرگ از طریق بازگشت به بدنی دیگر غیر از بدن اول و به واسطه سازوکار تولد جسمانی صورت میبندد و این چیزی است که غلامرضا فیاضی به استناد نصوص اسلامی معتقد است «تحقق نیافته و نخواهد یافت». این به زعم ایشان همان تناسخی است که جایگزین معاد میشود. به عبارت دیگر، ایشان بههیچرو مدعای کسانی را که به تناسخ مصطلح باور دارند، قبول ندارد بلکه معتقد است بازگشت روح به بدنی عنصری ناممکن نیست و نمونههایی از آن به گواهی متون مقدس ما مسلمانان اتفاق افتاده اما اینکه حیات انسان پساز مرگ از طریق سازوکار تناسخ تداوم یابد را بهکلی منکراند و عقیده دارند که انکار آن «جزو ضروریات دین اسلام است».
بنابراین اینکه در فرسته مذکور گفته میشود که مبتنی بر دلایل فیاضی «محال نیست که تناسخ وجود داشته باشه اما با معاد هم قابل جمع باشه؛ یعنی مثلاً ممکنه که انسانها به دفعات تناسخ پیدا کنند اما درنهایت با معاد به انتها میرسه و ادامهدار نیست» بههیچرو با دیدگاههای آقای فیاضی سازگار نیست. زیرا ما اگرچه میدانیم که همه باورمندان به تناسخ منکر معاد نیستند و گونههایی از تناسخباوریِ سازگار با معاد وجود دارد اما مسئله این است که غلامرضا فیاضی اولاً همه تناسخیان را منکر معاد تلقی میکند و ثانیاً تداوم حیات انسان پساز مرگ را از طریق سازوکار تناسخ، مخالف ضروریات دین اسلام میداند. بنابراین او علیالمبنا احتمال مذکور را منکر است.
م. اعتمادینیا
۲۷ خرداد ۱۴۰۳
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○