eitaa logo
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
615 دنبال‌کننده
89 عکس
42 ویدیو
12 فایل
🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔴 #انتقادات و #پیشنهادات خود را در جهت رشد کانال، با ما @Abolhasanain110 در میان بگذارید.
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ✍🏻 فقه ثقلین در اندیشه فقیه وحدت گرا 🔺یکی از مهم ترین ویژگی های مدرسه فقهی محقق بروجردی محوریت فقه تعاملی این فقیه برجسته است. یکی از مهم ترین لوازم این روش اجتهادی، توجه به مسائل تاریخی و روایات اهل سنت در فهم روایات شیعه و کشف قرائن حالیه روایات است. این ویژگی باعث فهم نو در بسیاری از فروع فقهی شده است. 🔻نکته بسیار کلیدی در روش فقه تعاملی محقق بروجردی محوریت «فقه ثقلین» در مقابل «فقه صحابه» و «فقه رای گرا» است. این فقیه ایستاد بر قله در موارد متعددی این تذکر بسیار کلیدی را داده است که اکثریت غالبی صحابه، توجهی به ضبط و فهم احکام شرعی نداشتند و همین امر باعث اختلاف جدی آنها در بدیهی ترین احکام شرعی مثل اذان، نماز، حج و ... شده است. 🔸برای مثال: با وجود این که روزانه پنج بار با صدای بلند در طول چندین سال عصر حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله اذان گفته می شد، مشاهده می کنیم که اذان شهر مکه، مدینه، کوفه و بصره و ... با یکدیگر متفاوت است چرا که هر صحابی یک مدل خاص اذان را گزارش داده است! شبیه این موارد در فروعات فقهی مثل تکتف، وضو و ... هم قابل رهگیری است. تقریر بحث آیة العظمی البروجردي في القبلة، الستر و الساتر، مکان المصلي، ج 2، ص: 28 ✅ مبتنی بر این قرینه بسیار کلیدی تاریخی، فقیه بروجردی بارها تذکر به حکمت، ضرورت و سرّ وجودی نهاد «ثقلین» در ادبیات دینی رسول خدا (ص) نموده و همه فرق و مذاهب اسلامی را _ فارق از هر اعتقادی و به دلیل تواتر ادله حدیث ثقلین _ دعوت به تمسک و أخذ مباحث فقهی از کتاب و عترت علیهم السلام نموده است. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از دانشگاه امامت
﷽ ✍🏻 نقد هجومی شبکه های وهابی_صهیونیستی: 1️⃣ واقعه عظیم غدیر خم چه سود و فایده ای برای شیعه داشته است؟ 2️⃣ فضیلت سنجی آیه غار برای ابوبکر 3️⃣ چرا امیرالمومنین علیه السلام پایتخت را از مدینه به کوفه منتقل کرد؟ 4️⃣ عبدالله بن سبا کاندیدای پوششی برای توجیه انحرافات در مدرسه صحابه و نزد وهابیت 5️⃣گوشه ای از خیانت های معاویه و تحریف در صحیح بخاری ⏪ برای تماشای این برنامه جذاب به لینک زیر مراجعه کنید: 📡 شبکه جهانی حضرت ولیعصر علیه السلام https://www.valiasr-aj.tv/film/7389 ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
✍ نماز عجیب و غریب ابوحنیفه https://youtu.be/XlBqUtMeV1M?si=e-DXiK5TNdBOPuPZ
﷽ ✍ استاد عزیزم آیت الله فاضل لنکرانی دامت برکاته 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از دانشگاه امامت
✍ بهترین راه رشد کانال های تخصصی شرکت در تبادل لیستی امامت و ولایت https://eitaa.com/joinchat/4278059363C76346f471f
هدایت شده از دانشگاه امامت
9.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🎥 نماز در مذهب ابوحنیفه مجموعه علمیـ دانشگاه امامت𖧌 ━᭄✿𖧌"𝐉𝐎𝐈𝐍 ࿐ @Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
10.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🎥 بررسی آیه غار مجموعه علمیـ دانشگاه امامت𖧌 ━᭄✿𖧌"𝐉𝐎𝐈𝐍 ࿐ @Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
طبق معمول شبکه های وهابی شبهه ای در خصوص آیه مباهله انداختن پاسخ و ردیه شبهه مطرح شده از سمت وهابیون را در پستهای بعد میدهیم 👇👇
هدایت شده از دانشگاه امامت
آیا علمای شیعه معاند بودند؟ یا مجتهد ؟ شاید بگویند علمای ما اشتباه کردند ما میگوییم این علما در صدور این نظر ، معاند بودند یا مجتهد ؟ اگر مجتهد هستند پس این مسئله جای اجتهاد دارد و نص صریح نیست این مطلب حاصل تحقیق دکتر عبدالملک الشافعی است شیعیان همیشه به آیه مباهله استدلال میکنند و از کلمه أنفسنا در آیه اینگونه استدلال میکنند که حضرت علی نفس پیامبر است پس او مساوی با پیامبر است و کسی که مساوی با پیامبر است از همه خلائق افضل است . علامه و فقیه بزرگ شیعه اسماعیل خاجوئی این ادعا را قبول ندارد و آن را ناشی از تقلید کورکورانه میداند و آن را ادعایی فاقد دلیل معرفی کرده . این عالم معتبر شیعه مانند اهل سنت پذیرفته که کلمه نفس در قرآن در آیات مختلف آمده و به معنای مساوی بودن نیست . علامه معتبر شیعه : تعبیر نفس در قرآن در آیات دیگری هم آمده و در آیه مباهله به معنای وجوب احترام و محافظت است العلامه الخاجوئی : فكذا قوله: «وَ أَنْفُسَنٰا» من غير فصل، و كثيراً ما يعبّر عن القريب النسبي بل عن المشتركين في ملّة بالنفس كقوله تعالى: «فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» [4] أي: ليقتل بعضكم بعضاً، أمر من لم يعبد العجل من قوم موسى أن يقتل من عبده، و قوله تعالى: «وَ لٰا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» [5] أي: لا يقتل بعضكم بعضاً؛ لأنّكم أهل دين واحد فأنتم كنفس واحدة، صرّح بذلك أهل التفسير و عدّوا منه 👈قوله تعالى: «فَسَلِّمُوا عَلىٰ أَنْفُسِكُمْ» [6]. و قد تطلق النفس على الجنس و النوع كقوله تعالى: «لَقَدْ جٰاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ» [7] 👈و قوله: «لَقَدْ مَنَّ اللّٰهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ» 👈أي: من جنسهم كما في مجمع البحرين [2]. و أمثال ذلك في كتاب اللّٰه العزيز غير عزيز، فيكون مجازاً من الكلام أُريد به المبالغة، كما في حديث السفر: «و ابدأ بعلف دابّتك فإنّها نفسك» [3] أي: كنفسك فكما تحتفظ على نفسك فاحتفظ عليها. و مثله «فاطمة بضعة منّي، و هي قلبي، و هي روحي التي بين جنبي» [4] و قوله: «عترتي من لحمي و دمي» و أمثال ذلك، فكما لا يلزم في هذه الصور المساواة في الدرجة و الفضيلة، فكذا هنا من غير فرق. 👈فيكون المراد بقوله: «وَ أَنْفُسَنٰا» من هو بمنزلتها في وجوب رعايتها و المحافظة عليها، 👉 كما أنّ المراد بقوله «وَ أَنْفُسَكُمْ» كذلك، و هذا أمر ظاهر بقرينة المقام، و لا يشتبه علىٰ من له أدنى درئه بالكلام. و يظهر منه خصوصيّته (عليه السلام) برسول اللّٰه و كونه محبوباً له، فيدلّ علىٰ فضيلته و فضيلة الذين أتى بهم الرسول (صلى الله عليه و آله) إلى المباهلة، و على أنّهم أفضل من سائر الصحابة، و أحبّ إلى رسول اللّٰه منهم كما أشار إليه صاحب التجريد [5] و إلّا لقال المنافقون: إنّ الرسول لم يدع للمباهلة من يحبّه و يحذر عليه من العذاب. و أمّا أنّه يدلّ على أنّه مساوٍ له في المرتبة و الفضيلة و القرب من اللّٰه فكلّا و حاشا؛ إذ لا دلالة له عليه بواحد من الدلالات. ثمّ إنّي إلى الآن لم أر في كلام أحد من علماء الشيعة قديماً و حديثاً 👈ممّن له أدنى فطانة و أخذ فطانته بيده 👈و لم يقلّد فيه أحداً أنّه استدلّ بهذه الآية على المساواة بينهما، إلّا في كلام الفاضلين آية اللّٰه العلّامة و ابنه فخر المحقّقين و زين المدقّقين . كتاب جامع الشتات - الشيخ الخواجوئي 🌐 لينك https://lib.eshia.ir/86716/1/200 ◀️ عالم معتبر شیعه به شدت انکار میکند که حضرت علی مساوی با پیامبر باشد الخواجوئی : واما انه يدل على انه مساو له في المرتبة والفضيلة والقرب من الله 👈، فكلا وحاشا ؛ اذ لا دلالة له عليه بواحد من الدلالات. 📙 کتاب الدّرر الملتقطة في تفسير الآيات القرآنيّة ص 79 - الخواجوئي، محمد إسماعيل 🌐لينك http://ar.lib.eshia.ir/71666/1/79 شیخ طوسی و شیخ مفید هم اعتراف کرده اند این مسئله بین علمای شیعه اختلافی است
هدایت شده از دانشگاه امامت
اصل متن شبهه وهابیت