eitaa logo
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
615 دنبال‌کننده
98 عکس
43 ویدیو
12 فایل
🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔴 #انتقادات و #پیشنهادات خود را در جهت رشد کانال، با ما @Abolhasanain110 در میان بگذارید.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمدتقی وکیل پور
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ انتشار نخستین‌بار 📹 قاب‌های ماندگاری از آخرین حضور حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس در دیدار فرماندهان سپاه با رهبر انقلاب در مهرماه ۱۳۹۸ ❤️ 💻 Farsi.Khamenei.ir
✧❁﷽❁✧ 1️⃣ یکی از نکات مهم بیانات امام خامنه ای که متأسفانه کمتر بدان پرداخته شد، معرفی علمای بزرگ شیعه در امر تبلیغ است. 2️⃣ معظم له در تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور ضمن برشمردن سنت تبلیغ در نزد علمای بزرگی مثل شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه مجلسی و ... می فرماید: 🔸«... تبلیغ است برای آحاد مردم؛ یعنی علما به سنّت تبلیغ اهمّیّت میدادند. حالا این را هم که منبر و شکل تبلیغی منبر از کِی بوده، بنده مجال نکردم [ببینم]؛ دلم میخواست اگر بتوانم مراجعه کنم، امّا مثلاً همین ملّاحسین کاشفی سبزواری در قرن نهم و دهم یا مثلاً واعظ قزوینی در قرن دهم ــ که شاعر بزرگی هم هست ــ در ذهن من [این‌جور] هست که اینها اهل منبر بودند و میرفتند صحبت میکردند و از آن وقتها این سنّتِ منبر وجود داشته. 🔹ملّا حسین کاشفی صاحب روضة‌ الشّهدا است، و ما که روضه‌خوانی میکنیم، در واقع گرفته‌شده‌ی از کتاب آن بزرگوار است. و همچنین بعداً علمای بزرگی مثل شیخ جعفر شوشتری [اهل منبر بودند]. شیخ جعفر شوشتری معروف به وعظ است؛ ملّا است، فقیه بزرگی است...» https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=53333 ✅ دقت کنید، رهبری عزیز بخلاف برخی از علمای معاصر _ شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی_ هیچ طعنی در اصالت و کلیت کتاب روضة الشهدا و نویسنده آن وارد نکرده است. بلکه ملّا حسین کاشفی را یکی از مبلغین همردیف علمای طراز اول، همانند شیخ جعفر شوشتری و علامه مجلسی و ... ذکر کرده است. البته این امر نافی وجود برخی روایات ضعیف در این کتاب _ همانند سایر کتب مقتل و حتی کتب حدیثی شیعه_ نیست. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
✧❁﷽❁✧ ✍️ توجه به بستر تاریخی روایات در فهم مراد جدی روایات 1️⃣ یکی از مهم ترین عوامل فهم صحیح مراد جدی روایات توجه به بستر تاریخی شکل گیری و صدور روایات است. این امر یکی از قرائن خارجی منفصل در تفسیر متون روایی است که مورد توجه بنای عقلاء است. 2️⃣ برای روشن شدن این حقیقت به متن فقهی زیر از محقق اراکی(م: 1415ق) دقت کنید: ♦️ «و ما روي من قول الأمير- عليه السلام- نحن صنائع اللّٰه و الخلق بعد صنائع لنا، الصحيح أنّ الفقرة الأخيرة كما نقلنا من أنّه صنائع لنا لا صنائعنا، و الشاهد القطعي على هذا أنّ هذه الفقرة موجودة في كتابة الأمير- عليه السلام- إلى معاوية- لعنه اللّٰه- و قد علم شدّة اهتمام معاوية بأخذ ما يوجب وهنه- عليه السلام- في أنظار الشاميّين الحمق بأيّ وسيلة أمكنت، و لو كان المكتوب صنائعنا، لكان ذلك لمعاوية بابا وسيعا لغرضه، فكان يهمّ بنشر هذا في الأصقاع، و أنّه- عليه السلام- مدّع للربوبيّة.» 📚 كتاب البيع؛ ج‌2، ص: 16 3️⃣ در دیدگاه محقق اراکی، زمینه تاریخی دشمنی معاویه و شدت اهتمام او در دروغگویی و تبلیغات علیه حضرت علی علیه السلام، یک قرینه کلیدی و قطعی است که روایت «نحن صنائع اللّه و الخلق بعد صنائعنا» مردود و روایت «نحن صنائع اللّٰه و الخلق بعد صنائع لنا» معتبر قلمداد شود. چرا که فقره «صنائعنا» ظهور در ربوبیت آن حضرت می تواند داشته باشد و این بهانه مناسبی برای معاویه بود که وجهه آن حضرت را در نزد همگان مخدوش کند. ✅ شایان ذکر است که فهم صحیح بستر تاریخی روایات نیازمند مطالعات فراوان، عمیق و جدی در منابع تاریخی، رجالی، حدیثی و ... شیعه و اهل سنت است. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
✧❁﷽❁✧ ✍️تفکر در نگاه امام خامنه ای «... ما با هر حرکت و گرایشی از نوع طالبان، در اصل و بنیاد مخالفیم. آنها اصلاً مخالف عقلند؛ آنها متحجر بودند. اتفاقاً کسانی که در مقابل جناح متعبد و پایبند ایستادند، به یک معنا بیشتر به تحجر و به طالبانیسم نزدیکترند؛ چون آنها هم نسبت به آموخته‌ها و درسهای غربی تحجر دارند. هرچه غربیها گفتند، همان را صددرصد باید اجرا کرد؛ این تحجر نیست؟ تحجر همین است. تازه حرفهای جدید غربیها را به گوش ما نمیرسانند؛ حرفهای قرن نوزدهمی، حرفهای کهنه شده و حرفهای منسوخ را می‌آورند در جامعه مطرح میکنند؛ چه در سیاست، چه در اخلاق، چه در گرایش دینی، چه در شکل حکومت و چه در اقتصاد، متحجرانه و متعصبانه میایستند؛ این‌که بیشتر طالبانیسم است. اصلاً مظهر طالبانیسم تحجر است. تحجر و دوری از عقلانیت، مظهرش همین است. ما به تعقل توصیه میکنیم. قرآن اساساً از اولش بر اساس تعقل پیدا شده.» https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3304 ✅ سوال: آیا طالبان کنونی از اصل و بنیاد اعتقادی خود فاصله گرفته و دچار استحاله فکری و روشی شده است؟ یا اینکه فقط در برخی موارد خاص با حمایت متخصصین غربی، تغییر تاکتیک داده؟ مدعیان تغییر بنیادین طالبان، مستند و دلیل محکمی ارائه داده اند؟ ✍️ از دیدگاه ما، مذاکرات سرّی طالبان با آمریکا در قطر، حلقه وصل تحجر طالبانی با تحجر غربی بود. به عبارت دیگر؛ مکر غربی ها، به یک موجود بی عقل و خشک مغز طالبانی، مدیریت سلطه بر یک کشور را داده است. 👈نظرات و نقد های شما را پذیرا هستیم و در کانال منتشر می کنیم. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁ ✍️ روش شناسی احراز صدور روایات در دیدگاه فقیهان 🔹یکی از مهم ترین محورهای اجتهاد، انتخاب مبنا در بررسی سندی و احراز وثاقت راویان و صدور حدیث است. در یک دیدگاه، مبنای احراز وثاقت راوی، بر اساس اقوال علمای رجالی است. در مقابل، دیدگاه دیگر احراز وثاقت راوی و صدوری حدیث از همه طرق ممکن و عقلایی است. 🔸محقق حکیم در مصباح المنهاج، کتاب اجتهاد و تقلید در صفحه 246 در بررسی روایات «مسعدة بن صدقة» این دو رویکرد را تبیین می کند: 1️⃣ رویکرد اول: أمّا السند فقد يُضعَّف؛ لعدم النصّ على توثيق مسعدة بن صدقة، فلا مجال للاعتماد على روايته، ولاسيّما مع عدّ الكشي إيّاه بَترياً، وعدّ الشيخ إيّاه في كتابه في أصحاب الباقر علیه السلام عامياً. 2️⃣ رویکرد دوم: لكن لا يبعد الاعتماد عليها مع علوّ متنها، ورواية الكليني والشيخ لها، وظهور قبولها بين الأصحاب، بل قبول روايات مسعدة. فعن المجلسي الأوّل: «الذي يظهر لي من أخباره التي في الكتب أنّه ثقة؛ لأنّ جميع ما يرويه في غاية المتانة، موافقة لما يرويه الثقات من الأصحاب، ولذا عملت الطائفة بما رواه وأمثاله من العامّة. بل لو تتبّعت وجدت أخباره أسند وأمتن من أخبار مثل جميل بن درّاج، وحريز بن عبد الله». وقريب منه عن غيره. 3️⃣ تکمله رویکرد اول: هذا مع وقوع الرجل في أسانيد كتاب كامل الزيارة الذي صرّح ابن قولويه في أوّله أنّه لا يثبت فيه إلّا ما رواه ثقات أصحابنا . ومن ثمّ اختار بعض مشايخنا وثاقته. ولعلّه لبعض ذلك عبّر شيخنا الأعظم عن الرواية بالموثّقة. 4️⃣ جمع بندی محقق حکیم: وبالجملة: سند الرواية لا يخلو عن اعتبار، فيتّجه الاستدلال بها. ✅ بر اساس دیدگاه دوم علاوه بر توثیقات خاص و عام رجالی، عمل اصحاب به روایات یک راوی، متانت، علو و استحکام متن روایت، موافقت با روایات اصحاب ثقه، وجود روایت راوی در کتب اربعه مثل کافی و تهذیب، و تلقی به قبول روایت از سوی اصحاب می تواند از قرائن وثوق به صدور حدیث و اطمینان به وثاقت راوی باشد. این در حالی است که بر اساس دیدگاه اول، فقیه ناچار از جستجوی توثیق خاص یا عام رجالی است. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁ ⏹ بررسی وقوعی و تحلیل مدیریت اهل بیت علیهم السلام در موضوع شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله ✍️ درباره شهادت یا رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله در دو ساحت می توان بحث کرد: 1️⃣ بررسی وقوع تاریخی آن بر اساس ادله و شواهد روایی و تاریخی: در این زمینه دو دسته از ادله وارد شده است: دسته اول: صرفا دلالت بر وفات آن حضرت دارد. دسته دوم: دلالت بر وقوع شهادت برای آن حضرت دارد. بسیار روشن است که بین این دو دسته هیچ تنافی و تعارضی وجود ندارد زیرا مثبتین هستند. ادله دسته دوم مفسر و مبین دسته اول است و نوع وفات آن حضرت را روشن می کند. به همین دلیل بسیاری از بزرگان امامیه همانند شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی، محدث طبرسی، علامه مجلسی و ... قائل به این نوع از وفات برای رسول الله صلی الله علیه و آله هستند. 2️⃣ مدیریت اهل بیت علیهم السلام و جریان سازی آنها: در زمینه توجه به نکات زیر راهگشا است. 🔶 نکته اول: مراجعه به ادله روایی و تاریخ نشان می دهد که اهل بیت علیهم السلام هیچ عکس العمل جریان ساز _ همانند جریان سازی برای بزرگداشت روز غدیر و شهادت امام حسین علیه السلام و ... _ درباره شهادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله انجام نداده اند. این امر می تواند به خاطر علل زیر باشد: نخست: نبود بصیرت کافی در جامعه: ایجاد بدعت ها در دین، تلاش حکومت ها برای گسترش آن ها و القای جهل در جامعه، موجب ضعف بینش در میان مردم شده بود، از این رو ظرفیت کافی برای مواجهه با حقایق در بین آنها نبود، چنان که حتی در دوره حکومت امیر مؤمنان عليه السلام، امکان حذف مواردی نظیر نماز تراویح و ... وجود نداشت با اینکه پیامدی کمتر طرح مسئله شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله را داشت؛ دوم: رعایت تقیّه و حفظ جان شیعیان: طرح جریانی و کلان شهادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله خواه ناخواه انگشت اتهام به سمت برخی از چهره های مقدس و شاخص صحابه دراز می کرد! این امر بهانه بسیار خوبی برای کشتار شیعه از سوی حکومت های اموی و عباسی می توانست باشد به همین دلیل اهل بیت علیهم السلام مفسده این امر را بر مصلحت آن ترجیح میدانند. سوم: طرح جریان ساز شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله باعث به حاشیه رفتن مصائب بزرگ دیگر _ همانند شهادت امام حسین علیه السلام _ که محوریت اصلی در حفظ دین اسلام دارد، می شود. بسیار روشن است مصلحت حفظ اسلام با زنده نگه داشتن مصیبت کربلاء، بسیار مهم تر از مصلحت تبیین جریانی شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله است. چهارم: طرح جریان ساز شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله باعث به حاشیه رفتن مسئله غدیر و اصل امامت می شد زیرا بدیهی است که افراد متهم در جریان شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله برای حفظ خود و رهایی خویش، به حذف اهل بیت علیهم‌السلام و جریان امامت دست یازند، طبیعی است که پیامد طرح شهادت در این صورت، بسیار اسف بار و ناشدنی است؛ 🔶 نکته دوم: بررسی سیره متشرعه نیز حاکی از آن است که هیچ گاه برای شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله، رفتاری همانند شهادت امام حسین علیه السلام انجام نمی دهند. این خود حاکی از روش صحیح شیعه در طول تاریخ است. بر هم زدن معادلات و عرف های متشرعه بدون پشتوانه صحیح و منطقی و رعایت مصالح و مفاسد کلان شیعه و جهان اسلام، صحیح نیست. 🔶 نکته سوم: تبیین وقوع شهادت در برخورد موردی و جزئی از یک سو و دوری از اقدام جریان ساز در موضوع مورد بحث، حاکی از یک مدیریت هوشمند از سوی معصومین علیهم السلام در این باره است. زیرا بین «مصلحت تبیین حقیقت» و «مصلحت حفظ جان شیعه» و «مصلحت حفظ حقیقت دین با تبیین جریانی غدیر و عاشوراء» جمع شده است. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁ ✍️ تبیین مهندسی دقیق فقهی برخورد با بدعت گزاران در حدیث معروف «باهتوهم» در کلام محقق حکیم اعلی الله مقامه الشریف 1️⃣ «وجوب از بین بردن و حسم ماده فساد از میان توده مردم» یکی از مسلمات قطعی قرآنی، روایی، عقلی و عقلایی است. بر این اساس یکی از مسلّمات جواز غیبت نزد فقها، موردی است که غیبت مؤمن و هتک ستر او، باعث حفظ دین مردم می شود. به عبارت دیگر در تزاحم «وجوب حفظ دین» و «حرمت غیبت و هتک اسرار مؤمن»، وجوب حفظ دین، قطعا از اهمیت بیشتری برخوردار است. حتی اگر احتمال اهمیت بیشتر وجوب حفظ دین داده شود، باز باید بر حرمت غیبت، مقدم شود. 2️⃣ باید خاطر نشان کرد که فقها تصریح نموده اند که خطر «از بین رفتن دین»، باید معتدبه و جدّی بوده و غیبت و هتک مؤمن نیز، باید به مقدار نیاز که باعث خروج از تزاحم می شود، باشد و بیشتر از مقدار حاجت، جایز نیست. البته این نکته مختص به مؤمن است و شامل فرد بدعت گذار در دین نمی شود. زیرا بر اساس روایات متعدد، به جهت از بین بردن فساد بدعت گذار، او هیچ حرمتی ندارد. ملاک برخورد با چنین افرادی در صحیح «داود بن سرحان» و أدله متعدد دیگر، قطع طمع بدعت گزاران برای فساد در اسلام، هشدار و آگاهی بخشی مردم از فسادهای او و جلوگیری از یادگیری و نشر گمراهی های آنها است. 📚 مصباح المنهاج، الاجتهاد و التقلید، ج 2 ، ص: 274 3️⃣ این مصلحت بسیار کلیدی و أهم باعث جواز مفسده عناوینی مثل غیبت، هتک ستر، سبّ و بهتان شده است. پیداست که فقهای شیعه در جواز غیبت و سبّ بدعت گذار، هیچ اختلافی ندارند و اگر ما «باهتوهم» را نیز به جواز «بهتان زدن» معنی کنیم، در ملاک جواز، با موارد دیگر متحد است. 4️⃣ در این حکم هیچ تفاوتی میان شیعه و اهل سنت نیست بلکه تطبیق عنوان «بدعت گذار بودن» محوریت دارد. ادعای مخالفت با روح قرآن، انصاف و عدالت هیچ دلیلی غیر از استبعاد ندارد و ریشه آن در عدم تصور صحیح موضوع حکم و مراتب آن است. ✅ نتیجه آنکه: صحیح داود بن سرحان که از طریق امام صادق (ع) می فرماید: «قال رسول الله(ص): إذا رأيتم أهل الريب والبدع من بعدي فأظهروا البراءة منهم وأكثروا من سبّهم والقول فيهم والوقيعة، وباهتوهم كيلا يطمعوا في الفساد في الإسلام ولا يتعلّمون من بدعهم، يكتب الله لكم بذلك الحسنات، ويرفع لكم به الدرجات في الآخرة» از کلیدی ترین، مهم ترین و دقیق ترین دستورات اسلام برای حفظ اسلام واقعی و روش برخورد با انحرافات و بدعت ها است. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
﷽ ✍ تبیین مبانی فکری و اجتهادی امام خامنه ای در موضوع https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از دانشگاه امامت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ تبیین امام خامنه ای درباره انحرافات شیعه انگلیسی 👌👌👌 ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
⏹ تبیین علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر یوسفعلی تبار از مبانی فکری و ماهیت پلید سازمان منافقین 🔻«مجاهدين خلق» (بخوانید منافقین تروریست) اساسا اسلام برايشان يك پوشش است و الّا در باطن كمونيست هستند. از 3 كتاب مهم سازمان 2 کتاب «تکامل» و «شناخت» کاملا متاثر از مارکسیسم و ماتریالیسم هست و کتاب «راه انبيا راه بشر» هم که یکجور «بازنویسی کتاب راه طی شده» مرحوم بازرگان است و تکیه بر یک تحلیل مادی انگار از دین دارد. لذا اینها هم در هدف و هم در استراتژی وصول به هدف_ که روش مسلحانه بود _ 180 درجه با امام اختلاف نظر داشتند. در انقلاب هم جز طیف اندکی از مردم را نتوانستند همراه کنند. یک نکته قابل توجه در زیاد بودن تعداد زندانیهای اینها در پیش از انقلاب این بود که اولا: رویکرد مسلحانه داشتند و رژیم شاه خیلی به این مساله حساس بود. ثانیا:برخلاف متدینین خیلی زود همه را لو می دادند. خاطرات اسدالله تجریشی و عزت شاهی را ببینید. در نگاه اینها اصلا روضه خوانی یک حرکت غیر انقلابی است. دفاع از حرم هم برایشان بی معنی است. اینها خودشان دست پرورده استعمار و خونخوارتر از ساواکند... . 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از مفتاح
توهین به مقدسات اهل سنت، امری مغایر با آموزه های اهل بیت (علیهم السلام) 📣 (دامت برکاته): ⛔️دشنام به مقدسات مغایر با آموزه‌های (علیهم السلام) است. 📚شبکه العالم، المرجع السيستاني:التعرض للصحابة مدان وخلاف لما امر به الائمة(علیهم السلام)، تاریخ انتشار: 10 اکتبر 2013. •┈┈••••✾•🌿🌺🌺🌿•✾•••┈┈• @meftahgolestan