مطالعات اخوان المسلمین
⚡️اسلام در آلمان؛ از سوم اکتبر "روز درهای باز مساجد" تا هفتم اکتبر"طوفان الاقصی"
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹از سال 1997 به این سو همه ساله در سوم اکتبر مراسم " روز درهای باز مساجد" با شعار دروازه های باز، برای آشنایی آلمانی ها با اسلام و مسلمانان در این کشور برگزار می شود. این تاریخ به سبب مصادف شدن با روز وحدت مجدد آلمان انتخاب شده است و هزاران مسجد در این روز میزبان غیر مسلمانان هستند.
🔸انگیزه شورای مرکزی مسلمانان برای راه اندازی «روز درهای باز مساجد» به دلیل خویشتن شناسی مسلمانان به عنوان بخشی از وحدت آلمان و همبستگی آنان با کل جمعیت بوده تا بتوانند قابلیت مسلمانان در این کشور را به نمایش بگذارند.
بنابه تخمین کارشناسان در شورای مربوطه حدود 100 هزار نفر در این روز از مساجد دیدن می کنند و مسلمانان فرهنگ و آداب اسلامی را از عبادت تا سبک زندگی و تغذیه را به مراجعین معرفی می کنند.
🔹از هفتم اکتبر با شروع طوفان الاقصی، شرایط دیگری در آلمان رقم خورده است. مساجدآلمان که با نظارت دولت آلمان اداره می شود، با انواع تهدید از سوی برخی گروه ها مواجه شده است. دولت آلمان که برای سکولاریزه کردن مساجد، اقدام به تربیت واعظان و ائمه جمعه و جماعت همراه با رویکردهای سکولار و لیبرال نموده است، خطر رشد اسلام سیاسی در آلمان و اروپا را از بستر مساجد کاملا احساس کرده و از همین روی به پیام های حاوی توهین و تهدید این گروه ها واکنشی نشان نمی دهد.
بنا به گزارش برخی سازمان های رسمی از هفتم اکتبر تا کنون 81 مسجد در آلمان مورد حملات مختلف قرار گرفته است که دولت آلمان سعی بر مسکوت گذاشتن آن داشته است.
🔸گزارش ها حاکی از آن است پس از طوفان الاقصی جمعیت قابل توجهی از شهروندان آلمانی و اروپایی به اسلام سیاسی متمایل شده اند و همین امر نگرانی دولتمردان اروپایی را نگران ساخته است.!
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️اخوان المسلمین، محتوای رسانه ای این سازمان در سال 2023 را در قالب یک کتاب منتشر کرد؛
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹سایت رسمی اخوان المسلمین محتوای رسانه ای خود در سال 2023 را در قالب یک کتاب منتشر کرد.این کتاب که در 229 صفحه جمع آوری شده، تحت عنوان «کتاب رسمی رسانه ای اخوان 2023 میلادی» از سوی این سازمان تدوین یافته است.
🔸این کتاب برداشتی از آنچه در وب سایت رسمی گروه در یکسال اخیر منتشر گشته، تنظیم یافته که شامل؛ بیانیهها، مجلات، پیامها و سخنرانیهای تلویزیونی مؤثر بر امور سازمان و تعامل آن با موضوعات مورد توجه محلی، منطقهای و بینالمللی که از طریق آنها مواضع و حضور دائمی خود در رویدادهای مختلف را ثبت نموده و همچنین به نشریات و امور داخلی گروه و نصب راهنمای عمومی اخوان، آقای دکتر صلاح عبدالحق پرداخته است.
🔸در این کتاب به موضوع مصر به طور کلی و حقوق بشر و زندانیان اخوان به طور خاص توجه شده است.
این گروه از توجه ویژه خود به مسئله قرآن سوزی و اهانت به آن و پیگیری عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه و پیامدهای آن به ثبت رسانده رساند.
محتوای این کتاب به دو زبان عربی و انگلیسی است که در سایت رسمی اخوان منتشر شده است.
🔸هدف از انتشار این کتاب، تسهیل دسترسی به مطالب گردآوری شده آن و کمک به کسانی است که به مطالعه گفتمان اخوان علاقه مند هستند، از جمله محققان، متخصصان رسانه، سیاستمداران و تصمیم گیرندگان.
📌منبع:
https://ikhwan.site//ar/publications_pdf-2
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت اول)
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 خیلی ها از اینجانب می پرسند که سلفیه کیانند و به چه کسانی می توان نام سلفی را نهاد؟ شاخصه اصلی سلفیه چیست؟ رابطه این افراد با سلف چیست؟ اگر خدا توفیق دهد، نکاتی را تقدیم می کنم. اول ببینییم دیگران چه می گویند. لذا در چند پست اول روشن خواهد شد که دیگران در مورد سلفیه چه می گویند.
🔸 دکتر یوسف قرضاوی در کتاب «الصحوه الاسلامیه من المراهقه الی الرشد» ذیل عنوان «من هم السلفیه» صفحه ۲۰۱ می نویسد: «اینها یک گروه و جماعت نیستند. تعبیر سلفیه یک تعبیر جدید است. نمی دانم از چه زمانی شایع شده است؟ قبلا به اینها می گفتند: اهل حدیث یا اهل اثر یا حنابله ... و چقدر بین حنابله و اشاعره و ماتریدیه در طول تاریخ نزاع و دعوا بوده است. ...
🔹 از مهم ترین افرادی که تفکر سلفیه را تقویت کرد، ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم است. در عصر جدید سلفیه به دست مجدد سلفیه در جزیره عربی محمدبن عبدالوهاب ظهور یافت. البته محمدبن عبدالوهاب هیچ رویکرد جدیدی در فقه ندارد. شاید که در یک خانواده بدوی به دنیا آمده است و همین باعث شده که پیروان او تابع نصوص بوده و بر ظاهر توقف می کنند. ...
🔸 از امامان سلفیه معاصر سید محمدرشید رضا می باشد که به شدت تحت تاثیر محمد عبده بود و سلفیون معاصر توجه چندانی به او نمی کنند؛ اما به حق او بزرگ سلفیه مستنیر بود.
🔹جماعت سلفی سیاسی که متاثر از فکر اخوان المسلمین هستند مثل سلمان العوده و سفرالحوالی و عایض القرنی .... و سلفیه البانی که راه ناصرالدین البانی را می روند و به شدت با مذاهب فقهی مخالفند و سلفی جامی به رهبری ربیع مدخلی که همه را طعن می زنند. اینها به نص تأکید دارند و از مقاصد شریعت هیچ نمی دانند و دیگران را بدعت گذار و تکفیر می کنند.
🔸جدیدا هم یک عده جوان پیدا شده اند که علمی ندارند و حتی اعراب یک جمله را نمی توانند درست بخوانند؛ اما خود را روسای علم و خود را مجتهد می دانند و حتی درباره کبار فقهاء و حتی صحابه می گویند که هم رجال و نحن رجال ...».
🏷 #اسلام_سلفی
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️ سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت دوم)
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔸 در قسمت قبل نوشتیم که یوسف قرضاوی در کتاب «الصحوه الاسلامیه من المراهقه الی الرشد» ذیل عنوان «من هم السلفیه» بیان کرد که سلفی ها را قبلا اهل حدیث می گفتند.
🔹 بنابراین در نگاه قرضاوی، سلفیه در عصر حاضر دنباله روی اهل حدیث اهل سنت در قرون گذشته اند که البته دو نفر را هم نام برد که تأثیر مهمی در نظم دهی و احیاء سلفیه نقش داشته اند؛ یکی ابن تیمیه و دیگری محمدبن عبدالوهاب.
🔸 قرضاوی یکی دیگر از بزرگان سلفیه معاصر را «سید محمدرشیدرضا» می داند و او را از سلفیه مستنیر (منورالفکر) معرفی کرد.
🔹 وی همچنین سلفیه سیاسی را متأثر از اخوان المسلمین می داند که افرادی همچون «سلمان عوده» از این طیف هستند.
🔸 سلفیه اَلْبانی و سلفیه جامی از دیگر سلفیان معاصرند. جوانان تندرو که اکنون به آنان سلفیه جهادی گفته می شود را هم به نوعی به این گروه ملحق کرد.
💠 بنابراین در نگاه قرضاوی جریان های سلفی در عصر حاضر عبارتند از:
سلفی مستنیر، سلفی سیاسی، سلفی اَلْبانی، سلفی جامی و سلفی جهادی.
🔹 لازم به ذکر است از سال ۱۹۹۰ با حمله عراق به کویت، دو طیف در وهابیت پدیدار شد.
1⃣ وهابیانی که تحت تاثیر اخوان المسلمین بودند، به نقد رفتار آل سعود پرداخته و به خاطر رهبرشان زین العابدین سروری، به جریان «سروری» معروف شدند که دکتر یوسف قرضاوی در این کتاب به این طیف «سلفی سیاسی» نام نهاده است.
2⃣ در مقابل وهابیانی که از آل سعود دفاع کردند به خاطر رهبرشان امان الله جامی به جریان «جامی» معروف شدند که قرضاوی اسم اینها را «سلفی جامی» گذاشته است که بعد از امان الله جامی «ربیع مدخلی» به نوعی رهبری این گروه را به عهده گرفته است.
⏺ جریان دیگری که یوسف قرضاوی نام برده است، «سلفیه اَلْبانی» است که طرفداران محمد ناصرالدین اَلْبانی هستند که سه سالی در عربستان تدریس کرد و اکثر عمرش را در سوریه به تدریس و تحقیق و پژوهش مشغول بود و در سال ۱۴۲۰ قمری از دنیا رفت. وی به شدت با تقلید از مذاهب اربعه مخالف بود. وی در چند مساله نقدهایی به محمدبن عبدالوهاب داشت. حدیث گرایی و ضعیف دانستن بسیاری از احادیث از او یک حدیث گرای نقاد ساخته بود.
⁉️ اما یک سوال مهم اینکه شاخصه اصلی همه این طیف ها و جریان هایی که یوسف قرضاوی به عنوان سلفی از آنان یاد کرده است، چیست؟ به چه دلیل فقط اینها را سلفی نامیده و از دیگرانی یاد نکرده است؟ باز هم خواهم نوشت....
ادامه دارد...
🏷 #اسلام_سلفی
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت سوم)
✍به قلم: مهدی فرمانیان
🔹در مدخل سلفیه دائره المعارف آکسفورد اسلام مدرن (The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World) به سرپرستی جان اسپوزیتو، سلفیه اینگونه تعریف شده است: «سلفیه جنبشی است اصلاحی که سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده پایه ریزی کردند. اغلب کلمه «اصلاح» و «تجدید» به جای واژه «سلفیه» به کار می رود. احمدبن حنبل سخنگوی سلفیه سنتی است و اصولی بیان داشت که بعدها موجب شکل گیری سلفیه شد. ابن تیمیه سهم عظیمی در رشد و تحول سلفیه داشت. وهابیت یکی از جنبش های اصلاحی سلفیه در پیش از دوران جدید است که بر سنوسیه تاثیر گذاشت. جنبش های احمد سرهندی و شاه ولی الله دهلوی و سید احمد بریلوی در شبه قاره هند طرفدار خلوص دینی بودند....
🔸 ... سلفیه جدید را سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده پدید آوردند. تفاوت آن با سلفیه سنتی در سرشت ذاتا عقلانی و نوگرایش بود. نوشته های سید جمال و عبده و دیگر روشنفکران اصلاح گر همچون کواکبی و رشید رضا و ابن بادیس بنیان های ایدئولوژیک سلفیه جدید را تشکیل می داد...
🔹 ...سلفیه جدید بر اهمیت توحید و خالص سازی عقاید مسلمین تاکید می کرد. آنها وحی و عقل را در هماهنگی کامل تلقی کردند. تفاسیر جدید محمد عبده و سید احمدخان هندی از تفاسیر رسمی فراتر رفت...
🔸 سلفیه در تداوم مسیر ابن تیمیه بر تمایز امور ثابت و متغیر تاکید دارند. بنابراین سلفیون مبارزات شدیدی علیه طریقت های صوفی را آغاز کردند. تعالیم سلفیه در سراسر جهان اسلام گسترش یافت و هر جا رفت، نمودهای متفاوتی یافت. ابن بادیس در الجزایر و علال الفاسی در مراکش، سلفیه را به سطح جدیدی رساند. ابن عاشور در تونس و جمال الدین قاسمی در سوریه و جنبش محمدیه در اندونزی از دیگر جریان سلفیه اصلاح گرا هستند.
🔹 رشید رضا حلقه واسط میان سلفیه اصلاح گرای عبده در مصر با اخوان المسلمین مصر شد. جنبش اسلامی اخوان المسلمین در بسیاری از اندیشه های سلفیه سهیم بود. الجماعه السلفیه در مصر با سلفیون سنتی بیشتر اشتراک دارند تا سلفیه اسدآبادی و عبده. سلفیه سنتی یا حنبلی بر خلوص عقیده تاکید دارند و سلفیه جدید، ابعاد اصلاح را گسترش داد، اما نتوانست چهارچوبی استوار برای نسل های بعدی ایجاد کند و بر کوشش های فردی استوار است». (دائره المعارف جهان نوین اسلام، ج۳، ص۸۱، نوشته عمادالدین شاهین و ترجمه طارمی و دیگران).
🔸 به نظر می رسد نویسنده این مدخل، سلفی گری را معادل اصلاح و روشنفکری دانسته و از وهابیت ظاهرگرا تا سرسید احمدخان هندی مادی گرا را در این طیف جای داده است. به نظر می رسد نویسنده شاخصه دقیقی برای سلفی گری ندارد. در این باره در بخش بعدی توضیحاتی تقدیم می گرددد...
ادامه دارد...
🏷 #اسلام_سلفی
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️ سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت چهارم)
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
💥 بازتاب دیدگاه محمد عماره متفکر مصری (م ۲۰۲۰) درباره طیف های سلفیه
🔹 دکتر محمد عماره در مقدمه کتاب «السلف و السلفیه» (چاپ وزارت اوقاف مصر، قاهره، ۲۰۰۸) می نویسد: «برخی تا اسم سلفیه می آید تقلید، جمود و مخالفت با عقل و تمدن به ذهن شان می رسد و برخی دیگر از غربی ها، سلفی ها را «فاشیست های اسلامی» می دانند که خطرشان از نازی ها و مارکسیسم بیشتر است. پاره ای دیگر از کلمه سلفیه، سلفیه جهادی را تصور می کنند که این گروه سلاح به دست گرفته و به جنگ حاکمان کشورهای اسلامی می روند و جنگ با عدو قریب - حاکمان کشورهای اسلامی - را بر عدو بعید - استعمار و اسرائیل - مقدم می دانند». بنابه این متن، محمد عماره معتقد است که همه گروه های فوق سلفی اند؛ زیرا همه آن گروه ها و مکاتب به سلف و پیشینیان خود تمسک کرده اند. وی سپس وارد تقسیم بندی اصطلاحی خود از سلفیه می شود و می گوید: «سلفیه شهرت کسانی است که با تأویل و عقل گرایی مخالفند و به اهل حدیث مشهورند. رهبر این گروه احمد بن حنبل (م۲۴۱ ق) است که رویکرد نص گرایی را در مقابل ورود تفکر عقلی و فلسفی تقویت نمود».
🔸 وی احمدبن حنبل و پیروانش را «سلفیه نصوصی» می نامد که فقه شان نیز «فقه نصوصی» است و از ظاهر نص، فراتر نمی روند. (ص ۳۵)
🔹عماره بر این باور است که بعد از احمد بن حنبل، بزرگترین مجدد سلفیه، ابن تیمیه (م۷۲۸ق) است که او را «فیلسوف سلفیه» می نامد که عقل و عقلانیت را در میان اهل حدیث تقویت کرد. ابن تیمیه در تأویل راه میانه را انتخاب کرد و مسلمانان را تکفیر نکرد و با ظهور او یک طیف سلفیه جدید بوجود آمد که به دنبال تجدید فکر بود. محمد عماره این طیف را «سلفیه عقلانیه» می نامد. (ص ۵۱).
🔸 محمد عماره در فصل آخر کتاب خیلی خوب به تحلیل سلفیه در عصر حاضر پرداخته و می نویسد: «در بادیه نجد، دعوت محمدبن عبدالوهاب (م۱۲۰۶ق) به عنوان صورت جدیدی از سلفیه ظهور کرد که به سلفیه نصوصی احمد بن حنبل نزدیکتر بود تا سلفیه عقلانی ابن تیمیه. سلفیه محمدبن عبدالوهاب در بادیه ظهور کرد و احتیاج به عقلانیت نداشت. لذا خشونت بادیه را در فتواهایش بروز داد و مثل سلفیه نصوصی از تأویل و رأی و قیاس دوری گزید».
🔹به نظر محمد عماره نسخه دیگری از سلفیه در مصر توسط محمد عبده (م۱۳۲۳ق) شکل گرفت که عماره نام آن را «سلفیه عقلانی مستنیر» لقب می دهد. به عقیده عماره این سلفی گری به تأیید دو سلفیه عقلانی ابن تیمیه و سلفیه نجدی محمدبن عبدالوهاب پرداخت، ولی به ضدیت با عقل و تأویل و تندروی وهابیت انتقاد کرد.
🔸محمد عماره در صفحه ۵۹ کتاب کوچک خود یکبار دیگر سه جریان فکری سلفیه در تاریخ را با عناوین «سلفیه نصوصی»، «سلفیه عقلانی» و «سلفیه نجدی» یاد می کند.
🔹 وی در ادامه می نویسد: «در این دوران میان سلفیه نجدی انشقاقات زیادی حاصل شد و از دل آن، سلفیه علمیه و سلفیه جهادی و سلفیه ظلامی بروز کرد که سلفیه ظلامی به تکفیر ابن قیم و ابن تیمیه هم پرداختند». (ص ۶۰-۶۱).
💠 بنابراین در نگاه محمد عماره پنج جریان سلفی وجود دارد: سلفیه نصوصی، سلفیه عقلانی، سلفیه نجدی، سلفیه جهادی، سلفیه ظلامی. پیرامون نکات و تحلیل مطالب دکتر محمد عماره بیشتر خواهم نوشت.
ادامه دارد...
🏷 #اسلام_سلفی
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
#معرفی_کتاب
📖 کتاب: لوائح وقوانين الاخوان المسلمين من التأسيس حتى الانتشار، 1930-2009.
🖊نویسنده: عبده مصطفی دسوقی
🔷 درباره کتاب:
در این کتاب آیین نامه ها و قوانین مصوب اخوان المسلمین از ابتدای تاسیس 1930 تا زمان انتشار کتاب 2009 از سایت ویکی پدیا اخوان المسلمین جمع آوری شده است.
🔷از نکات قابل توجه در این کتاب تصویب قانون اساسی اخوان و اصلاحات چند باره آن می باشد. که متن کامل همه آنها در این کتاب آمده است.
🔶از آنجا که تمامی قوانین، اساس نامه ها و آیین نامه های اخوان المسلمین در عرصه های مختلف داخلی، خارجی ، خانواده، باشگاهها و تیم های ورزشی، دانشجویان، امور شرعی، فرهنگی و اجتماعی، کارگران، ارتباط با جهان اسلام و کشورهای عربی، و... در این کتاب گردآوری شده است مطالعه کتاب برای کسانی که درصدد شناخت گروه اخوان المسلمین هستند بسیار مفید خواهد بود.
🔹فهرست کتاب:
تقدیم
لائحة جمعیة الاخوان المسلمین المعدلة سنة 1351 ه / 1932 م
قانون شرکة الطباعة و النشر للاخوان المسلمین 1934 م
قانون جمعیة الاخوان المسلمین العام المعدل 1354 هـ
اللائحة الداخلیة لمکتب الارشاد العام و مجلس الشوری العام للاخوان المسلمین
مجموعة القوانین و اللوائح الاداریة الی سنة 1363 ه - 1944 م
اولا: القانون الاساسی للاخوان
ثانیا: اللائحة الداخلیة لمکتب الارشاد و مجلس الشوری العام
ثالثا: لائحة المناطق
رابعا: لائحة داخلیة لشعب الاخوان المسلمین
خامسا: لائحة النظام التعاونی (الأسر)
سادسا: اللائحة العامة للاندیة و الفرق الریاضیة
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
#معرفی_کتاب 📖 کتاب: لوائح وقوانين الاخوان المسلمين من التأسيس حتى الانتشار، 1930-2009. 🖊نویسنده: ع
سابعا: اللائحة العامة لرهوط جوالة الاخوان المسلمین
ثامنا: اللائحة العامة لقسم الطلاب
تاسعا: لائحة قسم الدواوین و المصالح
عاشرا: لائحة الموظفین و المستخدمین بالمرکز العام للاخوان المسلمین
الحادی عشر: لائحة القسم الشرعی
الثانی عشر: لائحة قسم الجامعة الازهریة و المعاهد الدینیة بالمراکز العام للاخوان
الثالث عشر: لائحة قسم نشر الدعوة
الرابع عشر: لائحة قسم الاتصال بالعالم الاسلامی و البلاد العربیة
الخامس عشر: لائحة قسم الاخوات المسلمات
السادس عشر: لائحة قسم العمال
السابع عشر: لائحة التحقیق و التحکیم و المصالحة
الثامن عشر: لائحة المنهاج الثقافی للاخوان المسلمین
التاسع عشر: لائحة المنهاج الثقافی للاخوان الاجتماعیة
العشرون: لائحة الزکاة و الصدقات
الحادی و العشرون: لائحة الحج
لائحة تنظیم المکاتب الاداریة الفرعیة 1944 م
قانون النظام الاساسی لهیئة الاخوان المسلمین
لائحة المرکز الرئیسی لجماعات اقسام البر و الخدمة الاجتماعیة للاخوان المسلمین
لائحة و قانون الاخوان عام 1948 م قانون النظام الاساسی لهیئة الاخوان المسلمین العامة
ثانیا: اللائحة الداخلیة العامة للاخوان المسلمین
اللائحة الداخلیة العامة للاخوان المسلمین 2 صفر 1371 ة - 2 نوفمبر سنة 1951 م
النظام العام للاخوان المسلمین 1982 م
اللائحة العالمیة لجماعة الاخوان المسلمین 1994 م
النظام العام للاخوان المسلمین
اللائحة العامة لجماعة الاخوان المسلمین عام 1990 م و المعدلة عام 2009 م
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️آیا السیسی، بخاطر جلوگیری از ورود اخوانی های غزه به مصر،گذرگاه رفح را باز نمی کند؟
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
✍به قلم: علی مقدس
▫️این سوال مطرح است که رویکرد رادیکال عبدالفتاح سیسی به پیروان اخوان المسلمین و حماس، چه میزان در عدم بازگشایی گذرگاه رفح، تاثیر گذار بوده است؟
▫️بدیهی است که صهیونیست ها در تلاش اند تا مردم غزه را به سرزمین سینا منتقل کنند و کوچ اجباری را بار دیگر در فلسطین رقم بزنند اما آنطرف قضیه، ارتش و دولت مصر مخالف پذیرش مجروحان و آوارگان غزه هستند؛ زیرا السیسی و حامیان وی این گمان را القاء می کنند که ورود فلسطینیان بویژه اهالی غزه منجر به إحیاء و پا گرفتن دوباره اخوان المسلمین در مصر خواهد شد.
▫️از جمله وجوه اشتراکی السیسی و نتانیاهو، دشمنی با اخوان المسلمین است و هر دو از اسلام سیاسی به شدت هراس دارند. از این رو نگرانی السیسی از رجعت دوباره اندیشه اخوان در کشوری که ده ها هزار عضو اخوان در زندان های مصر، بسر می برند، شاید برای طیفی از شهروندان مصری باور پذیر باشد اما هرگز توجیه قابل قبولی برای اقناع اکثریت جامعه مصری_فلسطینی نخواهد بود.
▫️به نظر می رسد طراحی اخوان هراسی بیشتر برای مصرف داخلی و کاستن از مطالبات مردمی مصر باشد زیرا اصل ماجرا به تعهدات مصری-صهیونیستی و آمریکایی باز می گردد.
در سپتامبر 1978 قرار داد کمپ دیوید که توسط انورسادات و رژیم صهیونیستی و وساطت جیمی کارتر به امضا رسید، دولت مصر به طور رسمی در مناقشه عربی-صهیونیستی خنثی گردید و طبق معاهده مذکور، مواضع دولت مصر در جهت منافع صهیونیسم رقم خورد.
در یکی از بندهای هشتگانه این توافقنامه آمده است:
(مصرباید تمامیت ارضی اسرائیل را به رسمیت بشناسد)
آورده سیاسی این بند برای اسرائیل این بود علاوه بر سرزمینهایی که اسراییل طی سالها جنگ با فلسطینیان به دست آورده بود از سوی مصر به رسمیت شناخته شد و همچنین به دلیل به خطر افتادن منافع اسرائیل توسط گروه های مقاومت فلسطینی، دولت مصر به سبب تهدید اراضی و دشمن مشترکی به نام اخوان المسلمین، خود را مسئول می داند تا علیه حماس و دیگر گروه های ضد صهیونیستی موضع گیری کند.
▫️اگرچه دولت مصر مسئله اخوان هراسی را بهانه منع آمد و شد از غزه به مصر و بالعکس طراحی نموده است اما چه بسا ممانعت از ارسال دارو و مواد غذایی به غزه را نیز کمک به اخوان المسلمین و صیانت از منافع اسرائیل تلقی می کند.!
▫️شاید هیچ نیروی "اسرائیلی" در مرز مصر و غزه وجود نداشته باشد، اما اشغالگران اسرائیل در تلاش هستند تا گذرگاه رفح را به طور غیرمستقیم تحت کنترل خود داشته باشند و مقامات ناظر بر این گذرگاه را مجبور میکنند تا بدون هماهنگی آن ها هیچ آمد و شدی صورت نپذیرد.
اکنون السیسی سعی می کند با خوش رقصی برای صهیونیست ها و پایبند نشان دادن خود به معاهده ننگین کمپ دیوید، نظاره گرِ قتل و عام مردم غزه باشد تا کمک های بشر دوستانه ملت ها، به اسم دشمنی و مقابله با اخوان المسلمین، به دست مردم مظلوم غزه نرسد.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💻 بکارگیری هوش مصنوعی در وب سایت «ویکی تراث» و «شیعه دیتا» برای ارائه اطلاعات درست و مطمئن درباره معرفی اسلام و مکتب اهل بیت توسط مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام.
💠 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️مأموریت جدید سایبری های آلبانی، آمریکایی و صهیونیستی؛ هشتگ حماس= داعش
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
▫️پس از افزایش محبوبیت حماس در سطوح بین الملل، سایبری های وابسته به اسرائیل تلاش می کنند تا با بهره گیری از پروپاگاندای رسانه ای و تبلیغاتی، کمپین "حماس مساوی است با داعش" را پوشش دهند. این درواقع تکرار مدل نخ نمایی است که پیش از این در خصوص حزب الله لبنان و ... نیز بکار گرفته شده است.
▫️این کمپین شامل یک کمپین تبلیغاتی گسترده در سایتهای رسانههای اجتماعی مانند یوتیوب، توییتر، فیسبوک و ... است که توسط مقامات اسرائیل و همچنین فعالان طرفدار اسرائیل تبلیغ میشود. حامیان شعار حماس=داعش ادعا میکنند که این دو سازمان تاکتیکها و جنایتهای وحشیانه یکسانی دارند تا این نتیجه را به مخاطب القاء کنند که حماس و داعش از ایدئولوژی واحد برخوردارند. آن ها سعی می کنند تا به حماس نقاب "داعش فلسطینی" بزنند تا شاخه ای از این گروه تروریستی معرفی کنند.
▫️استارت کمپین مذکور ابتدا با شایعه دروغین سربریدن کودکان اسرائیلی توسط حماس زده شد که تاکنون هیچ سندی از سوی صهیونیست ها، ارائه نشده است.
▫️تفاوت بین حماس و داعش و همچنین بین حماس و القاعده در زمینه الهیات، سیاست و کاربرد عملی کاملا واضح است.طرفداران دیدگاه یکسان پنداری حماس و داعش تمایل دارند به تنها استدلال خود یعنی استفاده هر دو گروه از خشونت اشاره کنند و بگویند همانگونه که داعش برای از بین بردن مخالفان و دشمنان خود به هیچ چیز پایبند نیست، حماس نیز اینگونه است. این در حالی است که تحلیلگران مقایسه حماس و داعش را خطایی فاحش و مغرضانه دانسته و بنابه اذعان برخی تحلیلگران آمریکایی، چنین قیاسی تأثیر معکوس درپی خواهد داشت. آن ها تاکید دارند اگرچه هم حماس و هم داعش به طور گزینشی بر متون اسلامی و متون تاریخی، حقوقی، سیاسی و فلسفی تکیه می کنند، اما نقش دین در دولت سازی و حکومت داری را به شیوه های بسیار متفاوتی می بینند.
📌در یادداشت بعدی به تفاوت ماهوی و اساسی حماس و داعش خواهم پرداخت. ان شاء الله
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️ سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت پنجم)
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹دکتر کریم السراجی در کتاب الاسس الدینیه للاتجاهات السلفیه (بیروت، ۲۰۱۰) می نویسد: «در کتب قدیمی مثل الفرق بین الفِرق بغدادی (م۴۲۹ق)، الملل و النحل شهرستانی (م۵۴۸ق) الفصل فی الملل و النحل ابن حزم (م۴۵۶ق) نامی از مذهبی به نام سلفیه وجود ندارد که نشان می دهد سلفیه نام خاصی برای گروهی نبوده و یک نام جدید است». (ص ۳۸ و ۴۹).
1⃣ سلفیه اُولی به دست احمد بن حنبل (م۲۴۱ق) به وجود آمد که با عقل گرایی معتزله مخالفت کرد و به نص گرایی و حدیث گرایی تأکید نمود و مردم را به عقاید سلف فراخواند. (ص۵۴) سپس مبانی سلفیه اولی به دست ابن تیمیه (م۷۲۸ق) و شاگردش ابن قیم (م۷۵۱ق) تقویت شد و دیدگاه ابن تیمیه در ایمان و کفر و قتال مبنای جماعات اسلامی در عصر حاضر شده است. تاکید بر نفی تاویل، نفی عقل، توجه به خبر واحد، ذم علم کلام، نقد تصوف و تندروی با مخالفان از مهم ترین مبانی این تفکر است. (ص ۶۰).
2⃣ بعد از سلفیه اولی نوبت به سلفیه وسیطه (وهابیت) رسید که افکار ابن تیمیه را احیاء کردند. او تقسیم بندی توحید و شرک ابن تیمیه را پذیرفت و حکم به تکفیر اکثر مسلمانان داد و مسلمانان را بدتر از مشرکان زمان پیامبر معرفی کرد. (ص۶۴).
3⃣ جریان بعدی سلفیه اصلاحی در مصر بود که به عنوان یک حرکت سیاسی و فکری توسط جمال الدین افغانی و محمد عبده و رشید رضا تاسیس شد که به دنبال جمع عقل و نقل و سنت و مدرنیته بود و تاکید داشت که اسلام دین دنیا و آخرت است. در نگاه سلفیه اصلاحی بر خلاف سلفیه وهابی، عقل بر نقل تقدم دارد (ص۷۹).
4⃣ دیگر جریان سلفیه، سلفیه جهادی است که دنباله رو سلفیه اولی و سلفیه وسیطه (وهابی) است که مساله مهم این تفکر حاکمیت و جاهلیت است و به همین علت همه حاکمان اسلامی را تکفیر کرده و به جنگ مسلحانه با آنان معتقد است. این تفکر منجر به تشکیل القاعده در جهان شد که بر براء و ولاء متمرکز است.(ص۹۳).
💠 در نگاه مولف چهار مبنای ۱. نفی تاویل، ۲. تاکید بر ظاهر نص بر عقل، ۳. تاکید بر بدعت دانستن هر آنچه در سلف وجود ندارد و ۴. تسریع بر تکفیر مسلمانان از مهم ترین مبانی فکری جریان های فکری سلفیه در جهان اسلام است.
ادامه دارد...
🏷 #اسلام_سلفی
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️اخوان المسلمین، رأی صادره دادگاه تونس علیه الغنوشی را محکوم کرد
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🏢دادگاه بدوی تونس، رهبر جنبش النهضه، راشد غنوشی را به اتهام دریافت کمک مالی از یک حزب خارجی به سه سال زندان صادر کرد.
این دومین حکمی است که در یک سال اخیر برای غنوشی صادر میشود.
📢در همین رابطه جنبش اخوان المسلمین در اعتراض به حکم صادره بیانیه ذیل را صادر کرد؛
"اخوان المسلمین حکم زندان شیخ راشد غنوشی، سیاستمدار 82 ساله و متفکر اسلامی تونسی، رهبر جنبش النهضه تونس را محکوم می کند.
این گروه تاکید می کند که این حکم یک تصمیم سیاسی است که در چارچوب تخریب مسیر دموکراتیکی است که پس از انقلاب در تونس ایجاد شد. این گروه همچنین تاکید می کند که سیاسی کردن قوه قضائیه و تبدیل آن به ابزاری برای مجازات مخالفان سیاسی نه در خدمت ملت است، نه به عدالت و نه منعکس کننده اراده مردمی است.
اخوان المسلمین خواهان آزادی فوری شیخ راشد غنوشی و برادرانش است و از گروه ملی تونس می خواهد که حول منافع ملی گرد هم آیند و بر اختلافات غلبه کند و دولت عدالت را برقرار کنند".
خدا بزرگ است الحمدلله
اُسامه سلیمان
سخنگوی رسمی اخوان المسلمین
جمعه 22 رجب 1445 ق.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️اخوان المسلمین چگونه از حوادث فلسطین علیه دولت مصر بهره برداری می کند؟
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
✍ به قلم: أسماء دیاب
🔹خانم اسماء دیاب از جمله نویسندگان مخالف اخوان است که بخش قابل توجه آثار وی در زمینه ترویج اخوان هراسی است.
او رئیس برنامه مطالعات تروریسم و افراط گرایی و دکترای حقوق بین الملل از دانشکده حقوقِ دانشگاه عین شمس قاهره است. دیاب، دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین الملل و کارشناس امور نهضت های اسلامی قاهره نیز به شمار می رود.
🔸دیاب در مقاله ای تحت عنوان فوق می نویسد:
سازمان اخوان المسلمین عادت دارد از رویدادهای داخلی و بین المللی برای بهره برداری سیاسی در مناطق مردمی مصر استفاده کند و ساکنان همجوار خود در مصر و دیگر کشورها را علیه دولت مصر تحریک کند.
از 7 اکتبر، درگیری میان جناحهای مسلح مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگر اسرائیل که با دستگیری تعدادی از اسرا و گروگانهای غیرنظامی اسرائیلی توسط «گردانهای القسام» آغاز شد فرصت مناسبی برای اخوان ایجاد شد.
اخوان تلاش کرد پس از بسته شدن گذرگاه مرزی رفح بین مصر و فلسطین که به خاطر حفاظت از امنیت ملی مصر بود، موضع مصر را در مورد جنگ بوجود آمده تحریف کند.
🔸دیاب ادامه می دهد؛
از همان لحظه اول درگیری بین مقاومت فلسطین و ارتش اشغالگر اسرائیل، متوجه می شوید که اخوان از طریق ماشین رسانه ای خود، با استفاده از صحنه غم انگیز شهدای فلسطینی، سعی در تحریک افکار عمومی مصر علیه دولت مصر داشت و سناریوی ذیل را برای بهره برداری طراحی نمود؛
۱_پیام گمراه کننده: رسانه های اخوان در ابتدای امر تبلیغ کردند که گذرگاه رفح مصر چهار بار توسط اسرائیل بمباران شده که هیچ واکنش جدی از سوی دولت مصر دیده نشد و مسئولیت این بمباران ها و عدم و پاسخگویی به آن، بر عهده رئیس جمهور مصر است.
۲_ تحریف عمدی: بلندگوها و رسانه های این جنبش از از آغاز حملات تبلیغ کردند که اطلاعات مصر ده روز قبل از اجرای عملیات طوفان الاقصی به طرف اسرائیلی هشدار داده بود و این یعنی نهادهای حاکمیتی مصر به نفع اسرائیل کار می کنند در حالی که ارتش اشغالگر و نهادهای اسرائیلی این روایت را تکذیب کردند، اما شبکه های ماهواره ای اخوان المسلمین همچنان بر این مسئله تاکید دارند.
۳_ برانگیختن احساسات مصری ها و فلسطینیان علیه حاکمیت مصر: اخوان سعی در ترویج بیانیه سخنگوی اسرائیل خطاب به فلسطینی ها (برو به مصر) داشت که بعداً توسط اسرائیلی ها تکذیب شد. این گروه میخواست احساسات مصری _فلسطینیها را دامن بزند زیرا دولت مصر بدون ملاحظه مسائل امنیتی نمیتواند مرزهای خود را باز کند و به دلیل این موضع، احساسات در داخل مصر بین حامیان و مخالفان تشدید یافته است.
۴_ اطلاعات نادرست عمدی : شبکه های ماهواره ای اخوان و بازوهای رسانه ای آن از روز اول درگیری ها بیان داشته که دولت مصر اجازه ورود کامیون های کمک رسان به غزه را نمی دهد علیرغم اینکه اسرائیل هشدار داده بود در صورت اجازه ورود کامیون ها آن ها را مورد هدف قرار خواهد داد.
۵_تفکیک مواضع رسمی و مردمی در قبال آنچه در غزه می گذرد: اخوان با تبلیغات خود نشان می دهد که مواضع دولت مصر و مردم مصر نسبت به آنچه در غزه در حال رخ دادن است کاملا متفاوت است و با تفکیک نگاه مردم و دولت سعی در برانگیختن افکار عمومی مصر علیه حاکمیت مصر دارد.
🔻جمع بندی:
خانم اسماء دیاب این نتیجه را می گیرد که با توجه به مطالب فوق، می توان گفت کسی که ادعاهای اخوان علیه مصر را بررسی کند، متوجه می شود که هدف اصلی آنها جدا کردن موضع خیابان از موضع رسمی دولت است.بر این اساس تلاش این سازمان برای جداسازی ملت مصر از دولت، اثرات منفی بر روند رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری و حاکمیت مصر خواهد گذاشت.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin