eitaa logo
«پیروان امامین انقلاب»
368 دنبال‌کننده
156 عکس
45 ویدیو
7 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ⏹ جمال الدین افغانی و دعوت محمد بن عبدالوهاب به وهابی گری ✍️ زرکلی وهابی در کتاب «الاعلام» خود در شمار افرادی که متاثر از اندیشه و دعوت محمد بن عبدالوهاب هستند نام «جمال الدین افغانی» را نیز ذکر کرده است و بیش از سه صفحه نیز درباره او سخن به میان آورده است: 🔸«‌‌جمال الدين الأَفْغاني (1254 - 1315 هـ = 1838 - 1897 م) محمد بن صفدر الحسيني، جمال الدين: فيلسوف الإسلام في عصره، وأحد الرجال الأفذاذ الذين قامت على سواعدهم نهضة الشرق الحاضرة.» (رک: تصویر فوق) 📚«الأعلام للزركلي» 6/ 168 ✅ هر چند این ادعا دارای نقدهای جدی است ولی نگاهی اجمالی به شاگردان جمال الدین اسدآبادی همانند بنیان گذاران انحراف قرآنیون در تاریخ معاصر ایران همچون اسدالله خرقانی، شیخ هادی نجم آبادی و در نسل های بعدی برقعی، قلمداران، شریعت سنگلجی و ... و منحرفین دیگر مرتبط با بابیت مثل میرزا آقاخان کرمانی، شیخ احمد روحی، میرزا رضای کرمانی و ... باعث می شود تا پژوهشگر منصف نسبت به آراء و نظرات سید جمال الدین احتیاط بیشتری کند. «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
﷽ ⏹ سخنی کوتاه با تطهیر کنندگان طالبان ✍️ بعد از ممنوعیت چاپ کتاب «التوحید محمد بن عبدالوهاب» که بارها شاهد بازنشر آن بودیم؛ نظر شما درباره قطع کمک های به طالبان و متعاقب آن سقوط ارزش پول ملی افغانستان و ناتوانی طالبان در پرداخت حقوق کارکنان خود چیست؟! چرا به دروغ در صدد القای این نکته هستید که عضوی از محور مقاومت است در حالی که نگاهی به سیاست های کلان طالبان حاکی از ابزار بودن آنها _ همانند تحریر الشام و جولانی _ برای آمریکا است! ظلم های طالبان در قطع آب و خشکاندن هامون و سیستان و مشهد _ با احداث چندین سد و کانال انحرافی _ را نمی گویید ولی کوچک ترین خبرسازی هایی که طالبان وعده های تو خالی درباره دادن حق ملت ایران را بارها بازنشر می کنید؟! «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
زرکلی وهابی در شرح حال محمد بن عبدالوهاب می نویسد: 1️⃣ «وكانت دعوته، وقد جهر بها سنة 1143 هـ (1730 م) الشعلة الأولى لليقظة الحديثة في العالم الإسلامي كله: تأثر بها رجال الإصلاح في الهند ومصر والعراق والشام وغيرها، فظهر الآلوسي الكبير في بغداد، وجمال الدين الأفغاني بأفغانستان، ومحمد عبده بمصر، وجمال الدين القاسمي بالشام، وخير الدين التونسي بتونس، وصديق حسن خان في بهوبال، وأمير علي في كلكتة، ولمعت أسماء آخرين.» 📚 «الأعلام للزركلي» 6/ 257 (رک: تصویر فوق) همو در شرح حال جمال الدین افغانی می نویسد: 2️⃣ «‌‌جمال الدين الأَفْغاني (1254 - 1315 هـ = 1838 - 1897 م) محمد بن صفدر الحسيني، جمال الدين: فيلسوف الإسلام في عصره، وأحد الرجال الأفذاذ الذين قامت على سواعدهم نهضة الشرق الحاضرة.» (رک: تصویر فوق) 📚«الأعلام للزركلي» 6/ 168 «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✍️ مستند دیدگاه استاد «آیة الله طبسی روحی فداه» درباره دیدگاه زرکلی وهابی درباره ارتباط جمال الدین افغانی با محمد بن عبدالوهاب «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
﷽ ✍️ پاسخ به نقد حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله زاده پیرامون مقاله کوتاه مرتبط با جمال الدین افغانی طی روز های اخیر پستی با عنوان «جمال الدین افغانی و دعوت محمد بن عبدالوهاب به وهابی گری» ( رک: https://eitaa.com/Imam_110110/482) در کانال پیروان امامین انقلاب قرار دادیم. یکی از اساتید محترم سطوح عالی فرق و مذاهب به نام حجت الاسلام دکتر عبدالله زاده نقد زیر را نسبت به نوشته ما نموده است که بدون هیچ تغییر آن را در کانال قرار می دهیم و سپس چند نکته در پاسخ به ایشان می نویسیم: «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از تبیان
﷽ ⏹ جمال الدین افغانی و دعوت محمد بن عبدالوهاب به وهابی گری ✍️ زرکلی وهابی در کتاب «الاعلام» خود در شمار افرادی که متاثر از اندیشه و دعوت محمد بن عبدالوهاب هستند نام «جمال الدین افغانی» را نیز ذکر کرده است و بیش از سه صفحه نیز درباره او سخن به میان آورده است: 🔸«‌‌جمال الدين الأَفْغاني (1254 - 1315 هـ = 1838 - 1897 م) محمد بن صفدر الحسيني، جمال الدين: فيلسوف الإسلام في عصره، وأحد الرجال الأفذاذ الذين قامت على سواعدهم نهضة الشرق الحاضرة.» (رک: تصویر فوق) 📚«الأعلام للزركلي» 6/ 168 ✅ هر چند این ادعا دارای نقدهای جدی است ولی نگاهی اجمالی به شاگردان جمال الدین اسدآبادی همانند بنیان گذاران انحراف قرآنیون در تاریخ معاصر ایران همچون اسدالله خرقانی، شیخ هادی نجم آبادی و در نسل های بعدی برقعی، قلمداران، شریعت سنگلجی و ... و منحرفین دیگر مرتبط با بابیت مثل میرزا آقاخان کرمانی، شیخ احمد روحی، میرزا رضای کرمانی و ... باعث می شود تا پژوهشگر منصف نسبت به آراء و نظرات سید جمال الدین احتیاط بیشتری کند. «سربازان امامین انقلاب» این متن غلط در ادامه نقد می گردد👇👇
هدایت شده از تبیان
💥ردیه ای بر یک غلط فاحش نسبت به یک عالم مجاهد اخیرا متنی در کانالی که بنام «پیروان امامین انقلاب» (که البته منهج آن خلاف منهج امامین انقلاب است)، با عنوان «جمال الدین افغانی و دعوت محمد بن عبدالوهاب به وهابی گری» منتشر شد و با استناد به متن زرکلی در کتاب «الاعلام» ادعا کرده که مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی تحت تاثیر گفتمان محمد بن عبدالوهاب تکفیری قرار گرفته است و چنین آورده است: "زرکلی وهابی در کتاب «الاعلام» خود در شمار افرادی که متاثر از اندیشه و دعوت محمد بن عبدالوهاب هستند نام «جمال الدین افغانی» را نیز ذکر کرده است..." نویسنده، متن «زرکلی» را تحریف نموده و به سید جمال نسبت تاثر از اندیشه ضاله محمد بن عبدالوهاب داده است! چگونه او در حالی که خودش را تابع امامین انقلاب می داند به یک عالم اسلام‌خواهِ شجاعِ مبارزِ بزرگ همچون سید جمال الدین اسدآبادی که مورد تعریف و تمجید امامین انقلاب و اندیشمندان اسلام واقع شده، نسبتی خلاف می دهد!؟ لذا در پاسخ این متن نکاتی ذکر می گردد: 1️⃣نویسنده از جمله ای که زرکلی با عنوان "نهضة الشرق" آورده گمان کرده منظور زرکلی از نهضت شرق وهابیت و گفتمان نجد است!! در حالی که نهضت شرق هیچ ارتباطی با وهابیت ندارد و چنین برداشت سطحی و نامرتبط از یک متن بسیار عجیب است. زرکلی ادعا نمی کند که سید جمال تحت تاثیر محمد بن عبدالوهاب است! بلکه زرکلی می گوید: سید جمال فیلسوف اسلامی در زمانش بوده است و یکی از مردان بی نظیری که نهضت کنونی شرق (مصر) بر بازوهای او استوار است. زرکلی در ادامه به این نکته اشاره می کند: «فقصد مصر، فنفخ فيها روح النهضة الإصلاحية، في الدين والسياسة، وتتلمذ له نابغة مصر الشيخ محمد عبده، وكثيرون» بنابراین مراد زرکلی از نهضت شرق، نهضت بیداری و اصلاحی مصر است. عجیب از نویسنده که از این متن، وهابیت تکفیری را برداشت کرده است و در یک نتیجه گیری غلط و فاحش ادعا کرده که سید جمال تحت تاثیر افکار محمد بن عبدالوهاب بوده است. 2️⃣نکته مهمتر منهج سید جمال می باشد که با منهج وهابیان تکفیری بسیار متفاوت است. سید جمال یک عالم عقل گرا است و فلسفه می خواند و به قول زرکلی فیلسوف اسلام است لذا از حیث منهج بسیار متفاوت با منهج وهابیان است و چگونه می توان چنین شخصیتی را به محمد بن عبدالوهاب و وهابی گری نسبت داد؟! 3️⃣وهابی های تکفیری ناقد جدی سید جمال و مدرسه او هستند از باب نمونه به دوتا از علمای وهابی همچون ربیع مدخلی و مقبل هادی وادعی اشاره می گردد: ربیع مدخلی تکفیری خلفی می نویسد: «وبعد فلقد فتح جمال الدين الأفغاني والشيخ محمد عبده باب فتنة عظيمة ومحنة كبيرة على الإسلام كتاباً وسنةً وتراثاً إسلامياً، وخلَّفا مدرسة فكرية عقلانية جمعت بين ضلال الفرق القديمة من روافض ومعتزلة وجهمية، ومن تحريفات وتأويلات باطلة، ومن طعون في السنة وحملتها بدءاً بالصحابة وانتهاء بأهل الحديث والفقه والتفسير وبين حملات أعداء الإسلام المستشرقين والمستعمرين على الإسلام والمسلمين» مدخلی، ربیع بن هادی، حجية خبر الآحاد في العقائد والأحكام، جزء 11 ص7. مقبل وادعی تکفیری خلفی می نویسد: «هما ماسونيان أفسدا الشباب بمصر في زمنهما، وبعد زمنهما، وأفسدا كثيرًا من الكتّاب ومنهم محمد رشيد رضا ولنا رسالة بحمد الله بعنوان "ردود أهل العلم على الطاعنين في حديث السحر وبيان بعد محمد رشيد رضا عن السلفية" ولا يتسع الكلام فأحيل على كتاب "منهج المدرسة العقلية في التفسير" وكتاب "جمال الدين الأفغاني في ميزان الإسلام" فهما من أئمة الضلال وهما إلى الكفر أقرب» سید جمال از ائمه ضلال و به کفر نزدیک تر است. وادعی، مقبل بن هادی، تحفة المجيب على أسئلة الحاضر والغريب، ص211. 4️⃣اندیشمندان معاصر اسلامی همچون رهبری معظم (حفظه الله تعالی) و شهید مطهری (رحمه الله تعالی) و دیگران در عبارات متعدد سید جمال را تمجید و تعریف کرده اند: رهبری معظم (حفظه الله تعالی) می فرماید: «سید جمال‌الدین بزرگ، آن مرد اسلام‌خواهِ شجاعِ مبارزِ بزرگ، بهترین جائی را که برای مبارزات خود توانست پیدا کند، مصر بود؛ بعد هم شاگردان او، محمد عبده و دیگران و دیگران» خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۸۹/۱۱/۱۵ https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1512 در جای دیگر می فرماید: «مسلمانان عالم در طول قرنهای متمادی و بخصوص متفکّرین بزرگ در قرن اخیر - از سید جمال اسدآبادی تا اقبال لاهوری، تا بزرگان فکر و اندیشه، تا علمای بزرگی در داخل کشور خود ما - دنبال آن بوده‏ اند که دین خدا را حاکم کنند و این ادامه راه پیغمبران بوده است» https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1512 @Tebyan110110
هدایت شده از تبیان
همچنین رهبری معظم (حفظه الله تعالی) می فرماید: «سید جمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد. کسی بود که مسئله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم به وجود آورد... او مطرح‌کننده، به‌وجودآورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمی‌شود دست‌کم گرفت و سید جمال را نمی‌شود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد... مبارزات سیاسی سید جمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچ یک از مبارزات سیاسی افرادی که حول‌وحوش کار سید جمال حرکت کردند، نیست». مصاحبه آیت‌الله خامنه‌ای با روزنامه جمهوری اسلامی در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ شهید مطهری (رحمه الله تعالی) در بحث «نهضت هاى اسلامى درصد ساله اخير» می فرماید: «بدون تردید سلسله‏‌جنبان نهضت‌هاى اصلاحى صدساله اخیر، سیدجمال‏‌الدین اسدآبادى معروف به افغانى است. او بود که بیدارسازى را در کشورهاى اسلامى آغاز کرد، دردهاى اجتماعى مسلمین را با واقع‏‌بینى خاصى بازگو نمود، راه اصلاح و چاره‏جویى را نشان داد» در ادامه شهید (رحمه الله تعالی) ویژگی های مهم سید جمال را بیان می کند. از باب نمونه به چند مورد اشاره می گردد: 1. مبارزه با خودكامگى مستبدان‏ 2. مجهز شدن به علوم و فنون جديد‏ 3. ايمان و اعتماد به مكتب‏ اسلام 4. مبارزه با استعمار خارجى 5. اتحاد اسلام 6. دميدن روح مبارزه و جهاد به كالبد نيمه ‏جان جامعه اسلامى 7. مبارزه با خودباختگى در برابر غرب‏ 8. بازگشت به قرآن و سنت معتبر مجموعه ‏آثار استادشهيدمطهرى، ج‏24، ص 30 تا 47. آیا به شخصیتی که از ویژگی های بارز او مبارزه با استعمار، اتحاد اسلام است می توان اتهام به وهابی گری زد؟؟ کدام وهابی چنین ویژگی دارد؟ محمد بن عبدالوهاب و اتباع او یک دانه تیر به سمت صلیبی ها پرتاپ نکردند و تا توانستند جامعه اسلامی را قتل و غارت کردند! نویسنده متن در ادامه ادعا کرده که برخی از افراد منحرف یا شبهه زده خروجی گفتمان سید جمال الدین هستند و این ادعای بدون سند و غیر عالمانه آنقدر سخیف است که نیازی به ردیه بر این ادعای واهی نیست. @Tebyan110110
﷽ ✍️ پاسخ به نقد حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله زاده پیرامون مقاله کوتاه مرتبط با جمال الدین افغانی نکته اول: مراجعه به کتاب «الاعلام زرکلی» وهابی نشان می دهد که او در شرح حال محمد بن عبدالوهاب به صراحت بیان کرده است که جمال الدین افغانی متاثر از محمد بن عبدالوهاب در دعوت او توحید و قرآن و خرافه زدایی (به زعم نویسنده) بوده است. محققین گرامی به تصویر سند و متن عبارت مراجعه کنید: https://eitaa.com/Imam_110110/486 عبارت: «... تأثر بها رجال الإصلاح في الهند و ... وجمال الدين الأفغاني بأفغانستان ...» این برداشت از عبارت زرکلی وهابی توسط محققین برجسته عرصه فرق و نقد وهابیت همانند استاد آیة الله طبسی روحی فداه نیز تایید شده است. دقت کنید! ادعای زرکلی در تاثیرپذیری جمال الدین افغانی محل بحث ما است نه صحت و سقم این ادعا. برای دیدن مستند استاد عزیزم آیت الله طبسی دامت برکاته به لینک زیر مراجعه کنید: https://eitaa.com/Imam_110110/490 ✅ با وجود صراحت متن زرکلی وهابی و مستند استاد آیت الله طبسی، ادعای تحریف، کج فهمی و ... عبارت زرکلی توسط ما، اشتباه و ناموجه و فاقد ارزش علمی است. نکته دوم: ما نیز همانند استاد آیة الله طبسی این ادعای زرکلی وهابی را فاقد دلیل می دانیم. لذا در نوشته خود به صراحت گفته ایم: «✅ هر چند این ادعا دارای نقدهای جدی است ...» با وجود این امر اتهام اینکه ما به سید جمال الدین افغانی تهمت وهابی گری زده ایم ظلم و جفای فاحش است. ان شالله نویسنده محترم برای این ادعای خود در روز قیامت دلیل محکمه پسند داشته باشد. ما نیز سید جمال را از مهم ترین مبارزان ضد استعمار می دانیم و روش مبارزه او را در تضاد کامل با وهابیت خشن و خشک مغز میدانیم. ولی نقد ما امر دیگری است. نکته سوم: اتفاقا نقد جدی ما نسبت سید جمال الدین برخی از اطرافیان او است که از مهم ترین عناصر جریان انحرافی بابیه و قرآنیون هستند! و این از حیث اعتقادی اقتضای احتیاط در برخورد با افکار او را دارد. آیا دعوت به احتیاط در چنین مورد خطا است؟ یکی از مهم ترین مسئولیت های کانال امامین انقلاب تبیین تفکرات التقاطی جریان های وحدت نامنضبط و قرآنیون و ... بوده است. نکته چهارم: ما هیچ گاه ادعای عصمت نداریم. از نقد های عالمانه استقبال می کنیم اما شرط اولیه نقد فهم صحیح نوشته ما است. متاسفانه ناقد محترم مبتنی بر یک فهم عجولانه و اشتباه، تهمت ضدیت با روش امامین انقلاب را به ما وارد کرده است که امیدواریم در محضر خداوند تبارک و تعالی و اهل بیت علیهم السلام و وجدان خویش دلیل و حجت محکمه پسند داشته باشد. «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341