eitaa logo
در محضر قرآن
87 دنبال‌کننده
48 عکس
172 ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور انس روزانه با معارف قرآن و عترت و بيشتر بر اساس تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ایجاد شده است. استفاده و بازنشر مطالب به کانال ها و گروههای دیگر با هدف گسترش معارف قرآن و عترت کاملا آزاد و مجاز است. ارادتمند هادی فرخنده
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم سه شنبه مهدوی شما بخیر و شادی؛ ان شاءالله امروز ادامه تفسیر آیه ۶۰ سوره مبارکه انفال را بررسی خواهیم کرد به برکت صلوات بر محمد(ص) و اهل بیت پاک حضرتش؛ 💠 وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ 11- در اسلام، همه‌ی مسلمانان سربازند و بسیج مردمی ضروری است. أَعِدُّوا، تُرْهِبُونَ‌، تُنْفِقُوا و ... 12- اسب‌های جنگی، آن روز و ابزار نظامی امروز، باید به حال آماده باش نگهداری و تغذیه شود. «رِباطِ الْخَیْلِ» 13- هم آمادگی نیروها لازم است، هم تجهیزات. «مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ» 14- اسلام، باید نظام و حكومت داشته باشد، چون بدون آن، دشمنان هراسی ندارند. «تُرْهِبُونَ بِهِ» 15- باید بُنیه دفاعی مسلمانان در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، عقیدتی و ... چنان قوی باشد كه دشمن از هر جهت بترسد و توطئه‌هایش خنثی شود. ( «تُرْهِبُونَ بِهِ»، به طور مطلق بیان شده است) 16- هم ارزشهای الهی باید حفظ شود و هم حقوق انسانی. «عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ» 17- در اسلام، مكتب و كرامت انسانی مطرح است، نه اغراض شخصی، نژادی و قومی. «عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ» 18- همه‌ی دشمنان، شناخته شده نیستند. «لا تَعْلَمُونَهُمُ» شاید مراد منافقان باشند. 19- تنها برای دشمنان شناخته شده برنامه‌ریزی نكنید، بلكه پیش‌بینی لازم حتّی برای دشمنان ناشناخته‌ی حال و آینده هم داشته باشید. «لا تَعْلَمُونَهُمُ» 20- تأمین قدرت دفاعی، بودجه لازم دارد، موعظه و شعار كافی نیست. «تُنْفِقُوا» 21- مردم باید در بودجه‌ی جنگ و تأمین جبهه، مشاركت كنند و این تنها مخصوص زمان جنگ نیست. وَ ما تُنْفِقُوا ... (آیه مطلق است و می‌رساند كه مسلمانان باید همواره برای آمادگی، پول خرج كنند.) 22- اسلحه و نفرات كافی نیست، پشتیبانی‌های مالی هم لازم است. «وَ ما تُنْفِقُوا» 23- كمك به جبهه، از هر راهی؛ مالی، جانی، آبرو، اطلاعات، قلم و ... لازم است. «مِنْ شَیْ‌ءٍ» 24- هرگونه تلاش وانفاق وبكارگیری امكانات برای تقویت بنیه نظامی حكومت اسلامی، از مصادیق انفاق در راه خداست. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‌ءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» 25- به شرطی خیر و بركت انفاق به شما برمی‌گردد كه در راه خدا باشد، نه از روی ریا، سُمعه، خودنمایی و روابط و ملاحظات. «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» 26- كمك‌های مالی، سبب قدرت امّت می‌شود و نتیجه‌ی آن به خود مردم و وضع اقتصادی جامعه و عزّت مسلمانان برمی‌گردد. «یُوَفَّ إِلَیْكُمْ» 27- تضییع حقوق دیگران و پرداخت نكردن مزد و پاداش كارها به طور كامل، ظلم است. «یُوَفَّ إِلَیْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و پر برکت؛ ان شاءالله این بارش های الهی منشاء خیر و روزی برای همگان باشد به برکت تلاوت آیه شریفه ۴۳ سوره مبارکه نور و دعای مستجاب صلوات 💠 أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَآءِ مِنْ جِبَالٍ فِيهَا مِنْ بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَآءُ وَيَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ يَشَآءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ (٤٣) 💭 آیا ندیدی كه خداوند ابرهایی را به آرامی می‌راند، سپس میان آنها پیوند می‌دهد، و بعد آن را متراكم می‌سازد؟! در این حال، دانه‌های باران را می‌بینی كه از لابه‌لای آن خارج می‌شود؛ و از آسمان -از كوه‌هایی كه در آن است [=ابرهایی كه همچون كوه‌ها انباشته شده‌اند]- دانه‌های تگرگ نازل می‌كند، و هر كس را بخواهد بوسیله آن زیان می‌رساند، و از هر كس بخواهد این زیان را برطرف می‌كند؛ نزدیك است درخشندگی برق آن (ابرها) چشمها را ببرد! ❇️ نكته‌ها: اگر كسی با هواپیما بالاتر از ابرها پرواز كند، می‌بیند كه توده‌های ابر مثل كوه است و این از معجزات قرآن است كه 14 قرن قبل فرمود: «یُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ مِنْ جِبالٍ فِیها مِنْ بَرَدٍ» از كوهِ ابر، تگرگ می‌فرستیم. ❇️ پیام‌ها: 1- دقّت در آفرینش، بهترین راه شناخت خدا ومایه‌ی عشق به اوست. أَ لَمْ تَرَ ... 2- تمام حركت‌ها در جهان طبیعت، با قدرت و اراده‌ی الهی و برای هدفی حكیمانه انجام می‌گیرد. «یُزْجِی‌، یُؤَلِّفُ‌، یَجْعَلُهُ» 3- عوامل طبیعی، مسیر تحقّق اراده‌ی خداست، نه به جای خدا. «یُزْجِی‌، یُؤَلِّفُ‌، یَجْعَلُهُ‌، یُنَزِّلُ» 4- بارش باران و تگرگ و مفید بودن یا مضرّ بودن آن به اراده خداست. «فَیُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ یَشاءُ» 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی با تلخیص
سلام علیکم ضمن عرض تبریک پیشاپیش ميلاد موفور السرور خانم حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر، به جهت سلامتی مادران و رحمت درگذشتگان و ان شاءالله خداوند توفیق قدردانی از زحمات والدین را به ما ارزانی بدارد، هدیه پیشکش مادر شهدا تلاوت خواهیم کرد آیه شريفه ۲۴ سوره مبارکه اسراء به همراه دعای مستجاب صلوات 💠 وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا 🌿 و بالهای تواضع خویش را از محبّت و لطف، در برابر آنان فرود آر! و بگو: «پروردگارا! همان‌گونه كه آنها مرا در كوچكی تربیت كردند، مشمول رحمتشان قرار ده!» ❇️ پیام‌ها: 1- فرزند در هر موقعیّتی كه هست، باید متواضع باشد و كمالات خود را به رُخ والدین نكشد. «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ» 2- تواضع در برابر والدین، باید از روی مهر و محبت باشد، نه ظاهری و ساختگی، یا برای گرفتن اموال آنان. وَ اخْفِضْ لَهُما ... مِنَ الرَّحْمَةِ 3- فرزند باید نسبت به پدر مادر، هم متواضع باشد، هم برایشان از خداوند رحمت بخواهد. وَ اخْفِضْ‌ ... وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما 4- دعای فرزند در حقّ پدر و مادر مستجاب است، وگرنه خداوند دستور به دعا نمی‌داد. وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما ... 5- دعا به پدر و مادر، فرمان خدا و نشانه‌ی شكرگزاری از آنان است. قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما ... 6- در دعا از كلمه‌ «رَبِّ» غفلت نكنیم. «قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما» 7- رحمت الهی، جبران زحمات تربیتی والدین است. «رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّیانِی» گویا خداوند به فرزند می‌گوید: تو رحمت خود را دریغ مدار، واز خدا نیز استمداد كن كه ادای حقّ آنان از عهده‌ی تو خارج است. 8- گذشته‌ی خود، تلخی‌ها و مشكلات دوران كودكی وخردسالی را كه بر والدین تحمیل شده است از یاد نبرید. «كَما رَبَّیانِی صَغِیراً» 9- پدر و مادر باید بر اساس محبّت فرزندان را تربیت كنند. «ارْحَمْهُما كَما رَبَّیانِی» 10- انسان باید از مربّیان خود تشكّر وقدردانی كند. «ارْحَمْهُما كَما رَبَّیانِی» 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم ضمن عرض تبریک میلاد بهانه خلقت، یگانه دخت نبی اکرم(ص)، امّ الأئمه خانم حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و روز مادر، ان شاءالله به برکت تلاوت آیه ۲۴ سوره مبارکه یونس از منتظرین واقعی حضرت مهدی (عج) باشیم صلوات محضر حضرتش هدیه بفرمایید 💠 إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَآءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَآءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَآ أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَآ أَتَاهَآ أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 🌿 مثل زندگی دنیا، همانند آبی است كه از آسمان نازل كرده‌ایم؛ كه در پی آن، گیاهان (گوناگون) زمین -كه مردم و چهارپایان از آن می‌خورند- می‌روید؛ تا زمانی كه زمین، زیبایی خود را یافته و آراسته می‌گردد، و اهل آن مطمئن می‌شوند كه می‌توانند از آن بهره‌مند گردند، (ناگهان) فرمان ما، شب‌هنگام یا در روز، (برای نابودی آن) فرامی‌رسد؛ (سرما یا صاعقه‌ای را بر آن مسلّط می‌سازیم؛) و آنچنان آن را درو می‌كنیم كه گویی دیروز هرگز (چنین كشتزاری) نبوده است! این گونه، آیات خود را برای گروهی كه می‌اندیشند، شرح می‌دهیم! ❇️ نكته‌ها: در برخی روایات، این آیه رمز ظهور حضرت مهدی علیه السلام به شمار آمده است كه هرگاه زمین غرق در زرق، برق و مادیّات شد، با امر الهی و انقلاب مكتبی همه چیز عوض می‌شود.تفسیر نورالثقلین. بهترین مثال‌ها آن است كه از طبیعت گرفته شود و زمین و زمان آن را كهنه نسازد. «إِنَّما مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا كَماءٍ» ❇️ پیام‌ها: 1- مثال، از بهترین شیوه‌های تبلیغ و آموزش است. «إِنَّما مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا» 2- در بهره‌گیری از مواهب مادّی طبیعت، انسان و حیوان یكسانند، ولی ارزش انسان به بهره‌گیری از معنویّات است. «یَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ» 3- تناسب داشتن سبزه‌ها با نیازهای انسان و حیوانات، از الطاف الهی است. «نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا یَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ» 4- زینت انسان، ایمان است‌ «حَبَّبَ إِلَیْكُمُ الْإِیمانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِكُمْ» حجرات، 7. وزینت زمین، گیاهان هستند. «ازَّیَّنَتْ» 5- دنیا، انسان را فریب داده و به خیال و گمان وامی‌دارد. «ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ» 6- همان گونه كه رویاندن گیاهان به دست خداست، ‌«ءَانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» واقعه، 64.خشكاندن و نابود كردن آن هم به دست اوست. «فَجَعَلْناها حَصِیداً» 7- دنیا وجلوه‌های آن، در معرض انواع حوادث است. ازَّیَّنَتْ‌ ... حَصِیداً 8- عمر انسان در دنیا همچون عمر سبزه‌ها وگلها كوتاه وگذراست. مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا ... كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ‌ 9- قهر خدا گاه چنان شدید است كه هیچ اثری را باقی نمی‌گذارد. «لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ» 10- مثالهای قرآن، زمینه‌ی تفكّر است، پس آنها را ساده نگیریم. «لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ» 11- دلبستگی و مغرور شدن به دنیا، نشانه‌ی كوته‌فكری و مغرور نشدن، نشانه‌ی اندیشه وفكر است. «لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ» 📚 تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی (عج)
سلام علیکم صبح روز شنبه شما بخیر و شادی هفته ای سرشار از موفیت برايتان آرزو دارم به برکت تلاوت آیه ۶ سوره مبارکه زمر و دعای مستجاب صلوات 💠 خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ 🌿 او شما را از یك نفس آفرید، و همسرش را از (باقیمانده گِل) او خلق كرد؛ و برای شما هشت زوج از چهارپایان ایجاد كرد؛ او شما را در شكم مادرانتان آفرینشی بعد از آفرینش دیگر، در میان تاریكیهای سه گانه، می‌بخشد! این است خداوند، پروردگار شما كه حكومت (عالم هستی) از آن اوست؛ هیچ معبودی جز او نیست؛ پس چگونه از راه حق منحرف می‌شوید؟! ❇️ نكته‌ها: مراد از «ثَمانِیَةَ أَزْواجٍ» در این جا به دلیل آیه‌ی 143 و 144 سوره‌ی انعام كه می‌فرماید: «مِنَ الضَّأْنِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَیْنِ»، «وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَیْنِ» نر و ماده از چهار نوع حیوان است: گوسفند، بز، شتر و گاو. مراد از «ظلمات سه گانه» به گفته‌ی امام حسین علیه السلام در دعای عرفه، گوشت و پوست و خون است. ❇️ پیام‌ها: 1- جنس همه‌ی انسان‌ها، از مرد و زن و از سفید وسیاه، یكی است. «نَفْسٍ واحِدَةٍ» 2- گرچه مرد و زن از نظر جسمی تفاوت‌هایی دارند، امّا روح آنها یكی است. «نَفْسٍ واحِدَةٍ» 3- زوجیّت نعمتی است علاوه بر خلقت كه خداوند به انسان عطا كرده است. خَلَقَكُمْ‌ ... ثُمَّ جَعَلَ‌ ... زَوْجَها 4- انسان برای بقای نوع، به همسر نیازمند است. خَلَقَكُمْ‌ ... ثُمَّ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها 5- شكم و شهوت، نیازهای اولیه انسان هستند كه خداوند به آنها توجّه نموده است. جَعَلَ مِنْها زَوْجَها وَ أَنْزَلَ‌ ... الْأَنْعامِ‌ 6- در میان انواع حیوانات، چهار حیوان (گوسفند، بز، گاو و شتر) نقش ویژه‌ای در خوراك انسان دارند. «ثَمانِیَةَ أَزْواجٍ» 7- آفرینش انسان در چند مرحله انجام می‌گیرد. «خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ» (در آیه‌ی 12 و 13 سوره‌ی مؤمنون از این مراحل به‌ «نُطْفَةً، عَلَقَةً، مُضْغَةً» یاد شده است.) 8- انسان در تاریكی فلج است ولی خداوند در تاریكی‌های متراكم فعال است. «یَخْلُقُكُمْ‌ .. فِی ظُلُماتٍ ثَلاثٍ» 9- نعمت‌های زندگی را از خدا بدانیم كه او هم خالق است و هم مالك، هم ربّ است و هم معبود. خَلَقَكُمْ‌ ... رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم صبح روز یکشنبه شما بخیر و شادی ان شاءالله از امروز به بعد به برخی از صفات عباد الرحمن که در مصحف شریف به آن اشاره شده است خواهیم پرداخت: 👌 ۱-۲) انسان مؤمن می بایست.... وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا 📖 سوره مبارکه فرقان آیه۶۳ بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانی هستند كه با آرامش و بی‌تكبّر بر زمین راه می‌روند؛ و هنگامی كه جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می‌گویند (و با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند) ❇️ نكته‌ها: شاید مراد از «مشی» و حركت آرام در زمین، تنها نحوه‌ی راه رفتن نباشد، بلكه شیوه‌ی زندگی متعادل را هم شامل شود. «هون» هم به معنای تواضع و مدارا و نرمخویی است و هم به معنای سكینه ووقار. امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «هَوْناً» زندگی كردن بر اساس فطرت و هماهنگ با روحیه‌ای است كه خداوند آفریده است. یعنی بندگان خدا، خود را به تكلّف و رنج و تعب نمی‌اندازند. كلمه‌ی «سلام» در این جا به معنای سلامِ وداع با یاوه‌ها و برخورد مسالمت‌آمیز است. ❇️ پیام‌ها: 1- بالاترین مدال برای انسان، مدال بندگی خداست. «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ» زیرا انتساب به بی‌نهایت، انسان را بالا می‌برد. 2- رفتار هر كس، نشان دهنده‌ی شخصیّت اوست. عِبادُ الرَّحْمنِ‌ ... یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْناً (بندگان خاص خداوند، مظهر تواضع هستند.) 3- اسلام، دین جامعی است كه حتّی برای چگونه راه رفتن برنامه دارد. «یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْناً» 4- ایمان واعتقاد انسان، در رفتار شخصی او مؤثّر است. عِبادُ الرَّحْمنِ‌ ... یَمْشُونَ‌ 5- تواضع، ثمره‌ی بندگی و نخستین نشانه‌ی آن است. «هَوْناً» 6- سرچشمه‌ی مدارا و نرمخویی بندگان خدا، ایمان است، نه ترس و ضعف آنان. عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ‌ ... 7- وقار و نرمی از بارزترین صفات مؤمن است. یَمْشُونَ‌ ... هَوْناً 8- تواضع نسبت به همه‌ی مردم لازم است. (نسبت به زن و مرد، كوچك وبزرگ، دانا و نادان). یَمْشُونَ‌ ... هَوْناً ... قالُوا سَلاماً 9- با جاهلان مقابله به مثل نكنید. «إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» 10- مُدارا و حلم و حوصله، از صفات بارز مؤمنان است. «قالُوا سَلاماً» 11- تواضع باید هم در عمل باشد، یَمْشُونَ‌ ... هَوْناً، هم در كلام، «قالُوا سَلاماً» و هم در عبادت. «سُجَّداً وَ قِیاماً» 12- با افراد نادان و فرومایه مجادله نكنید. «قالُوا سَلاماً» (آنان سخنی در شأن خود می‌گویند، ولی شما سخنی عالمانه و كریمانه بگویید) 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم صبح شما بخیر و شادی امروز مصادف است با فرار شاه معدوم از کشور عزيزمان در سال ۱۳۵۷؛ لذا در راستای وظايف مؤمن امروز آیه ۷ سوره مبارکه محمد(ص) را تلاوت می کنیم: 👌۳) انسان مؤمن می بایست.... 💠 يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ 🌿 ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری كنید، شما را یاری می‌كند و گامهایتان را استوار می‌دارد. ❇️ نكته‌ها: انسان، موجودی محدود است و نصرت و یاری او از راه خدا نیز محدود؛ ولی خداوند بی نهایت است و نصرت او برخاسته از قدرت نامحدود. خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است: - توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان. «فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ» - نصرت ویاریش را در گرو یاری انسان. - بركت و ازدیاد را در گرو سپاسگزاری انسان. - وفای به عهدش را در گرو وفاداری انسان. حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: خداوند از شما یاری خواسته در حالی كه خود عزیز و حكیم است و سپاهیان آسمان‌ها و زمین به فرمان او هستند. نصرت خواهی و استقراض الهی برای آن است كه شما را بیازماید و بهترین عامل به نیكی‌ها را مشخص سازد. ‌نهج‌البلاغه، خطبه 183. ❇️ پیام‌ها: 1- لازمه‌ی ایمان، اقدام عملی در جهت نشر و گسترش دین الهی است. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ‌ ... 2- جهاد با كفّار محارب، یكی از مصادیق یاری دین خداوند است. فَضَرْبَ الرِّقابِ‌ ... إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ‌ ... 3- پاداش و كیفر الهی، با عملكرد انسان همگون است. «تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ» 4- هركس با فكر، زبان و عمل خویش، دین اسلام را یاری كند، خداوند نیز او را حمایت می‌كند. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ» 5- دریافت الطاف الهی، به تلاش انسان بستگی دارد. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ» (انتظار نصرت خداوند بدون تلاش و كوشش، توقّعی نابجاست.) 6- در میان امدادهای الهی، ثابت قدم بودن، برجسته‌ترین آنهاست. (بعد از نصرت الهی نام پایداری آمده است.) «یَنْصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ» 7- پاداش‌های الهی بیش از عملكرد ما است. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ» 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم صبح سه شنبه مهدوی شما بخیر و شادی در ادامه وظايف مؤمن آیه ۶ را تلاوت می کنیم: 👌۴) انسان مؤمن می بایست.... 💠 يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوٓا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَآئِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَآ أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ 🌿 ای كسانی كه ایمان آورده‌اید خود و خانواده خویش را از آتشی كه هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ آتشی كه فرشتگانی بر آن گمارده شده كه خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی‌كنند و آنچه را فرمان داده شده‌اند (به طور كامل) اجرا می‌نمایند! ❇️ نكته‌ها: در روایات می‌خوانیم كه شیوه حفظ بستگان از آتش دوزخ، نهی_از_منكر آنان است كه اگر قبول كردند، آنان را از آتش حفظ كرده‌ای و اگر نپذیرفتند، تو به وظیفه‌ات عمل كرده‌ای. در روایتی می‌خوانیم: رحمت خدا بر كسی‌كه به خانواده‌اش هشدار دهد كه مراقب نماز و روزه و زكات و فقرا و ایتام و همسایگانتان باشید. شاید «وَقُودُهَا النَّاسُ»، اشاره به تجسّم عمل انسان در قیامت باشد كه خصلت‌ها و اعمال زشت او در دنیا، در آن روز آتش‌گیره می‌شود. مسئولیّت انسان در برابر در آیات متعدّدی از قرآن به رسالت انسان در برابر خانواده‌اش اشاره شده است، از جمله: «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً» «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها» «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» «یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ» «قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ» «إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ» «إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنا مُشْفِقِینَ» «وَ كانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ» در روایات نیز توجّه بسیاری به این موضوع شده كه چند نمونه‌ای ذكر می‌شود: پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: همه شما نسبت به زیر دست خود مسئول هستید. مرد، مسئول خانواده‌اش، زن مسئول شوهر و فرزندش است. و نیز می‌فرمایند: همین كه فرزندتان به هفت سالگی رسید، آنان را به فرمان دهید و همین كه نه ساله شدند، سخت‌گیری تا مرز تنبیه بدنی مانعی ندارد و بستر و رختخواب آنان را در ده سالگی جدا كنید. امام علی(ع) می‌فرمایند: به خود و خانواده‌تان خیر بیاموزید و آنان را ادب كنید. ❇️ پیام‌ها: 1- ایمان داشتن كافی نیست، حفظ آن از خطرات و آسیب‌ها مهم است. پس باید مراقبت كرد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ» 2- اولین گام در اصلاحات، اصلاح خود و بستگان و سپس اصلاح جامعه است. در این آیه، اصلاح خود و بستگان و سپس در آیه نهم، اصلاح جامعه از طریق با كفّار و منافقان آمده است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ» 3- ایمان به معاد و دوزخ، نقش مهمی در ایجاد تقوا و اصلاح خود و دیگران دارد. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ» 4- تربیت دینی فرزندان، بر عهده مدیر خانواده است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً» 5- نفس انسان، سركش است و نیاز به حفاظت دارد. «قُوا أَنْفُسَكُمْ» 6- اولی‌ترین فرد به حفظ انسان، خود انسان است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ» 7- تا زنجیر از پای خود باز نكنیم، نمی‌توانیم دیگران را آزاد كنیم. خودسازی شرط موفقیّت در ساختن خانواده و جامعه است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ» 8- كیفر رها كردن خانواده و نزدیكان، هیزم آتش دوزخ شدن است. «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ» 9- كسانی كه در دنیا سنگدل باشند، «فَهِیَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً» ‌بقره، 74.در آن روز نیز در ردیف سنگ قرار می‌گیرند. «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ» 10- در مدیریّت، مسئول هر كار باید با آن كار سنخیّت داشته باشد. اگر مسئول دوزخ، غلاظ و شداد نباشد، یا خودش اذیّت می‌شود و یا به رسالت خود درست عمل نمی‌كند. «عَلَیْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ» 11- گرچه انسانِ معصیت كار به دوزخ می‌رود، امّا فرشتگان دوزخ، در عذاب كردن او معصیت خدا را نخواهند كرد. «لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ» 12- فرشتگان، نه دستورات گذشته را تمرّد كرده و می‌كنند، «ما أَمَرَهُمْ» نه دستوراتی كه بعداً به آنان داده می‌شود. «ما یُؤْمَرُونَ» 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐 صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی ✍ در ادامه بررسی آیات ، امروز آیه ۶۴ را تلاوت می کنیم: 👌۵) انسان مؤمن می بایست... 💠 وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ... (٦٣)وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا (٦٤) 🌿 بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانی هستند كه شبانگاه برای پروردگارشان سجده و قیام می‌كنند؛ ✅ نكته‌ها: «بیتوته» به معنای شب‌زنده‌داری است، خواه تمام شب یا نیمی یا بخشی از آن. چنانكه یكی از اعمال حج، بیتوته‌ی زائران و حاجیان در شب یازدهم و شب دوازدهم ذی‌الحجه در سرزمین منی‌ است و فقها مقدار بیتوته در آن مكان را نیمی از شب دانسته‌اند. حضرت علی علیه السلام در وصف پارسایان می‌فرمایند: آنان شب‌ها در حال قیام و شب زنده‌داری‌اند، آنان عابدان شب، و شیران روزند. ، خطبه همام. ❇️ پیام‌ها: 11- تواضع باید هم در عمل باشد، یَمْشُونَ‌ ... هَوْناً، هم در كلام، «قالُوا سَلاماً» و هم در عبادت. «سُجَّداً وَ قِیاماً» 13- بهترین وقت عبادت، شب است و بین شب ونماز ومناجات، رابطه محكمی است. «یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ» (فضای آرام، دوری از ریا، تمركز فكر، از بركات شب است) 14- شب زنده‌داری و استمرار و تداوم عبادت، نشانه‌ی بندگان خاصّ خداوند است. (فعل مضارع‌ «یَبِیتُونَ» نشانه‌ی استمرار است) 15- آنچه به عبادت ارزش می‌دهد، اخلاص است. «لِرَبِّهِمْ» 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح آخرین پنجشنبه دی ماه شما بخیر و شادی ✍ضمن بررسی دیگر در آیه ۶۷، جهت شادی ارواح مطهر شهدا و درگذشتگان فاتحه و صلوات نثار بفرماييد: 👌 ۶) انسان مؤمن می بایست... 💠 وَالَّذِينَ إِذَآ أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا 🌿 و كسانی كه هرگاه انفاق كنند، نه اسراف می‌نمایند و نه سخت‌گیری؛ بلكه در میان این دو، حدّ اعتدالی دارند. ✅ نكته‌ها: امام رضا علیه السلام مقدار هزینه و انفاق معتدل را همان مقدار معروفی دانستند كه در سوره بقره آمده: «عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَی الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ» ‌یعنی توانگر در شأن توانمندی خود و تهیدست در حدّ توان خود مطابق عُرف پسندیده و شأن خود بدهد. امام صادق علیه السلام فرمود: بخشش در راه باطل، اسراف است (گرچه كم باشد) و بخل در راه حقّ، اقتار است. آن حضرت مقداری سنگریزه از زمین برداشت و مشت خود را بست و فرمود: این اقتار (سختگیری و بخل ورزیدن) است، سپس مشت دیگری برداشت و دست خود را چنان گشود كه همه‌ی سنگریزه‌ها به زمین ریخت، آن گاه فرمود: این اسراف است. بار سوّم مشت دیگری برداشت و دست خود را كمی باز كرد به طوری كه مقداری از سنگریزه‌ها ریخت و مقداری در دستش باقی ماند، سپس فرمود: این، قَوام و اعتدال و حد وسط است. ❇️ پیام‌ها: 1- انفاق برای عبادالرحمن، یك وظیفه ومسأله‌ی قطعی است. إِذا أَنْفَقُوا ... 2- نماز شب و ترس از جهنّم و خوف الهی، باید در كنار رسیدگی به محرومان جامعه باشد. «یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ‌- أَنْفَقُوا» 3- انسان مالك است، ولی در خرج كردن محدودیّت دارد. «لَمْ یُسْرِفُوا» 4- اسراف جایز نیست، حتّی در انفاق. «إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا» 5- بندگان خاصّ خداوند، از بخل بدورند. «لَمْ یَقْتُرُوا» 6- امّت میانه ووسط، باید برنامه‌های معتدل داشته باشد. «وَ كانَ بَیْنَ ذلِكَ قَواماً» 7- میانه‌روی در عبادت و انفاق، ارزش است. «قَواماً» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 💐صبح جمعه مهدوی شما بخیر و شادی ✍در ادامه بیان آیه ۳ را بررسی می کنیم: 👌۷_۹) انسان مؤمن می بایست... 💠الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ 🌿(پرهیزكاران) كسانی هستند كه به [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛ و را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی كه به آنان روزی داده‌ایم، می‌كنند. ✅نكته‌ها: قرآن، هستی را به دو بخش تقسیم می‌كند: عالم غیب‌ ‌(غیب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدی علیه السلام اطلاق شده است.) و عالم شهود. متّقین به كلّ هستی ایمان دارند، ولی دیگران تنها آنچه را قبول می‌كنند كه برایشان محسوس باشد. حتّی توقّع دارند كه خدا را با چشم ببینند و چون نمی‌بینند، به او ایمان نمی‌آورند. چنانكه برخی به حضرت موسی گفتند: «لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً» بقره، 55. ما هرگز به تو ایمان نمی‌آوریم، مگر آنكه خداوند را آشكارا مشاهده كنیم. این افراد درباره‌ی قیامت نیز می‌گویند: «ما هِیَ إِلَّا حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما یُهْلِكُنا إِلَّا الدَّهْرُ» ‌جاثیه، 24. جز این دنیا كه ما در آن زندگی می‌كنیم، جهان دیگری نیست، می‌میریم و زنده می‌شویم و این روزگار است كه ما را از بین می‌برد. چنین افرادی هنوز از مدار حیوانات نگذشته‌اند و راه شناخت را منحصر به محسوسات می‌دانند و می‌خواهند همه چیز را از طریق حواسّ درك كنند. متّقین نسبت به جهان غیب ایمان دارند، كه برتر از علم و فراتر از آن است. در درونِ ایمان، عشق، علاقه، تعظیم، تقدیس و ارتباط نهفته است، ولی در علم، این مسائل نیست. ❇️پیام‌ها: 1- ، از عمل جدا نیست. در كنار ایمان به غیب، وظایف و تكالیف عملی مؤمن بازگو شده است. «یؤمنون ... یقیمون ... ینفقون» 2- اساسی‌ترین اصل در جهان‌بینی الهی آن است كه هستی، منحصر به محسوسات نیست. «یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» 3- پس از اصل ایمان، اقامه‌ی نماز و انفاق از مهم‌ترین اعمال است. «یُؤْمِنُونَ ... یُقِیمُونَ ... یُنْفِقُونَ» 4- برگزاری نماز، باید مستمر باشد نه موسمی و مقطعی. «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ» (فعل مضارع بر استمرار و دوام دلالت دارد.) 5- در انفاق نیز باید میانه‌رو باشیم. «مِمَّا»، (مِن ما) است و یكی از معانی «من» بعض است. یعنی بعضی از آنچه روزی كرده‌ایم- نه همه را- انفاق می‌كنند. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ» 6- از هرچه خداوند عطا كرده (علم، آبرو، ثروت، هنر و ...) به دیگران انفاق كنیم. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» در اینگونه موارد كلمه «ما» به معنای هر چیز است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: از آنچه به آنان تعلیم داده‌ایم در جامعه نشر می‌دهند. ‌ 7- انفاق باید از مال حلال باشد، چون خداوند رزق‌ هر كس را از حلال مقدّر می‌كند. «رَزَقْناهُمْ» 8- اگر باور كنیم آنچه داریم از خداست، با انفاق كردن مغرور نمی‌شویم. بهتر می‌توانیم قسمتی از آن را انفاق كنیم. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐شنبه اولین روز بهمن ماه شما بخیر و شادی و ان شاءالله تحت عنایت و توجه حضرت حجت باشیم ان شاءالله به برکت صلوات بر حضرت محمد (ص) و آل حضرتش ✍در ادامه بیان ، آیات ۶۵ و ۶۶ بررسی خواهیم کرد: 👌 ۱۰) انسان مؤمن می بایست... 💠وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا (٦٥)إِنَّهَا سَآءَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا (٦٦) 🌿و كسانی كه می‌گویند: «پروردگارا! عذاب جهنم را از ما برطرف گردان، كه عذابش سخت و پر دوام است! مسلّماً آن (جهنم)، بد جایگاه و بد محلّ اقامتی است!» ✅نكته‌ها: فكر نجات از آتش هم باید از طریق عبادت باشد و هم از طریق دیگر اعمال نیك. حضرت علی علیه السلام آن گاه كه اموالی را در راه خدا وقف می‌كردند، در وقفنامه‌ی خود می‌نوشتند: این اموال را وقف كردم، تا بدین وسیله از آتش دوزخ درامان باشم وآتش دوزخ نیز از من دور باشد. ❇️پیام‌ها: 1- اگر شب زنده‌دار هم هستید، مغرور نشوید. وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ‌ ... 2- از ویژگی‌های بندگان خاصّ خداست. «رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ» 3- بندگان خاصّ خداوند، بیش از آنكه طمع بهشت داشته باشند، از آتش دوزخ خوف دارند. یَبِیتُونَ‌ ... یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ‌ 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح شما بخیر و شادی ✍در ادامه بیان ، آیه ۶۸ را بررسی خواهیم کرد: 👌۱۱_۱۳) انسان مؤمن می بایست... 💠وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ يَلْقَ أَثَامًا 🌿و كسانی كه معبود دیگری را با خداوند نمی‌خوانند؛ و انسانی را كه خداوند خونش را حرام شمرده، جز بحق نمی‌كشند؛ و زنا نمی‌كنند؛ و هر كس چنین كند، مجازات سختی خواهد دید! ✅نكته‌ها: «اثم» گناه و «اثام» كیفر گناه است. در این آیات در كنار كارهای مثبتِ بندگان ویژه‌ی خدا، كارهای منفی كه از آن دوری می‌كنند نیز ذكر شده است. در این آیه ، و مطرح شده است كه در روایات از بزرگ‌ترین گناهان شمرده شده‌اند. قتل نفس، از گناهان كبیره است، ولی جمله‌ی‌ «إِلَّا بِالْحَقِّ» می‌گوید: قتل، در مواردی لازم و حقّ است از جمله: 1. قصاص قاتل. 2. زنای با محارم. 3. زنای كافر با زن مسلمان. 4. زناكاری كه زن را مجبور كند. 5. زنای كسی كه همسر دارد. 6. مدعی نبوّت. 7. سَبّ و توهین و دشنام به پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام. 8. مسلمان ساحر. 9. مُفسد و محارب. 10- مرتد. 11. كسی كه بر امام عادل زمان خروج كند. 12. مشركِ محارب. ❇️پیام‌ها: 1- خطرناك‌ترین غریزه‌ای كه انسان را به گناه وادار می‌كند، غریزه غضب و شهوت است ومؤمن باید بر غرائز خود مسلط باشد. «لا یَقْتُلُونَ‌- لا یَزْنُونَ» 2- خداوند در برخی از موارد به قتل و كشته شدن بعضی از انسان‌ها راضی است. «إِلَّا بِالْحَقِّ» ولی به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی رضایت نمی‌دهد كه فردی به شرك و زنا آلوده شود. «لا یَزْنُونَ» 3- دستور قرآن در زمینه‌ی دوری از شرك، زنا وقتل، تنها یك موعظه نیست، قانونی است كه تخلّف از آن كیفری شدید دارد. «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ یَلْقَ أَثاماً» 4- كیفرهای الهی استثنابردار نیست، هر كس تخلّف كند كیفر می‌شود. «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ یَلْقَ أَثاماً» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 💐ميلاد با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب بر شما بخیر و شادی ✍در ادامه بیان ، آیه ۲ را بررسی خواهیم کرد: 👌 ۱۴) انسان مؤمن می بایست... 💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ... ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! شعائر و حدود الهی (و مراسم حج را محترم بشمرید! و مخالفت با آنها) را حلال ندانید! و نه ماه حرام را، و نه قربانیهای بی‌نشان و نشاندار را... ✅نكته‌ها: «هدی»، حیوان بی‌نشانی است كه برای قربانی در حج هدیه می‌شود، و «قلائد» حیواناتی هستند كه پیش از مراسم حج، با آویختن چیزی به گردن آنها یا داغ زدن، علامت‌دار می‌شوند تا در مناسك حج، قربانی شوند. خداوند در ابتدای این آیه، احترام به همه شعائر را واجب و هتك حرمت آنها را حرام كرده است؛ ولی در میان شعائر، چند مورد را به خصوص ذكر كرده است از جمله ماه‌های: رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم كه جنگ در آنها حرام است و ماه ذیحجّه كه حج در آن انجام می‌شود، هَدْی كه قربانی بی‌نشان است و قلائد كه قربانی نشان‌دار است. ❇️پیام‌ها: 1- خداوند از مؤمنان، انتظار ویژه‌ای دارد. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا ... 2- احترام گذاردن به شعائر الهی، وظیفه‌ی اهل ایمان است. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ» 3- هتك حرمت و قداست شعائرالهی، حرام است. «لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ» 4- همه‌ی زمان‌ها یكسان نیستند. برخی روزها مثل ایّام‌اللّه و برخی ماهها مثل ماهِ حرام، احترام ویژه‌ای دارند. «وَ لَا الشَّهْرَ الْحَرامَ» 5- حیوانی هم كه در مسیر هدف الهی قرار گیرد، احترام دارد. «وَ لَا الْهَدْیَ وَ لَا الْقَلائِدَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ✍ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح سه شنبه مهدوی شما بخیر قرین موفقیت و خوشبختی ✍در بیان ، ادامه آیه ۲ را بررسی خواهیم کرد: 👌 ۱۷_۱۵) انسان مؤمن می بایست... 💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَآئِدَ وَلَآ آٓمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا .... (٢) 🌿ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! شعائر و حدود الهی را حلال ندانید! و نه ماه حرام را،.... و نه آنها را كه به قصد خانه خدا برای به دست آوردن فضل پروردگار و خشنودی او می‌آیند! اما هنگامی كه از احرام بیرون آمدید، صیدكردن برای شما مانعی ندارد. و خصومت با جمعیّتی كه شما را از آمدن به مسجد الحرام (در سال حدیبیه) بازداشتند، نباید شما را وادار به تعدّی و تجاوز كند! ✅نكته‌ها: در سال ششم هجری، مسلمانان با پیمودن هشتاد فرسخ راه از مدینه به مكّه آمده بودند تا حج بگذارند؛ ولی كافران مانع شدند و صلح حدیبیه پیش آمد. اكنون كه مكّه فتح شده، نباید دست به تجاوز بزنند. «صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ» ❇️پیام‌ها: 6- راهیان خانه‌ی خدا باید مورد احترام قرار گیرند. «وَ لَا آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرامَ» (هر برنامه‌ای كه به احترام و ضربه بزند، حرام است، خواه در سفر حج باشد یا عمره.) 7- هدف اصلی در حج، زیارت كعبه است. «آمِّینَ الْبَیْتَ» 8- حج و عمره، راهی برای تحصیل دنیا وآخرت است. «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً» 9- سراغ رفتن یك ارزش است. قرآن، فضل پروردگار را كه همان سودِ كسب و كار است، در كنار رضوان وقرب الهی قرار داده است. «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً» 10- هر نوع فعّالیّت اقتصادی و تجاری در مكّه، برای كشورهای اسلامی آزاد است. «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ» 11- بهره‌های مادّی، تفضّل الهی به انسان و از شئون ربوبیّت اوست. «فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ» 12- دشمنی‌های دیگران در یك زمان، مجوّز ظلم و تجاوز ما در زمانی دیگر نمی‌شود. وَ لا یَجْرِمَنَّكُمْ‌ ... أَنْ تَعْتَدُوا 13- و ، حرام است حتّی نسبت به دشمنان. شَنَآنُ قَوْمٍ‌ ... أَنْ تَعْتَدُوا (در انتقام نیز عدالت را رعایت كنید.) 14- احساسات دینی، بهانه‌ی ظلم نشود. «صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ✍ادامه دارد....