فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫 ورود مسئولین ممنوع
🔴 یک هشدار بسیار جدی
❗️ مثل برق می گذرد!
❗️ آن وقت دیگر خیلی دیر است.
#غفلت
#سکوت_تلخ
#سقط_جنین
#فرزند_هراسی
#فرزندآوری
#هشدار
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
وصل مهر(زن و خانواده ایرانی اسلامی)
🌀تحول نقش و معنای مادری در زنان جوان🌀 🔲 دوره آسیب شناسی اجتماعی زن و خانواده 👤 سرکار خانم دکتر #م
🌀تحول نقش و معنای مادری در زنان جوان🌀
🔲 دوره آسیب شناسی اجتماعی زن و خانواده
👤 سرکار خانم دکتر #مریم_رفعت_جاه
6️⃣ #قسمت_ششم
📌جنبش زنان ترقی خواه و مادری توانمندانه
🔻در این میان زنان ترقی خواهی نیز وجود داشتند که بخش مهمی از وظیفه خود را آگاه کردن مادران در تربیت درست کودکان می دانستند. زنان آزادی خواه به شدت اعتقاد داشتند که زنان باید برای مادر شدن آماده و آگاه باشند و معتقد بودند که « اصول بچه داری » باید مبتنی بر علم و آگاهی باشد. نسل اول زنان ترقی خواه به تقسیم جنسیتی نقش ها اعتقاد داشتند. نسل اول جنبش زنان نیز انتقاد اساسی به تقسیم جنسیتی نقش ها نداشتند و هدف جنبش از بین بردن تفاوت های بین زن و مرد نبود، بلکه دست یابی زنان به حق آموزش، تحصیلات و رای دادن بود .
🔻الن کی را می توان در زمره همین زنان به شمار آورد. کی به ضرورت مراقبت از کودک توسط مادر در منزل و تاثیر آن در رشد شخصیت کودک تاکید کرده و فعالیت مادری همزمان با کار دستمزدی خصوصاً با مشاغل و تخصص مردانه را غیرممکن دانسته است. او کار در کارخانه یا دفتر را برای زنان زیان آور، مادری را موجب خودشکوفایی زنان و زنانی را که تمام وقت به کار مادری مشغول هستند راشادمان تر می داند و در نتیجه معتقد است که باید مادری را از حالت خصوصی خارج و اجتماعی نمود و این کار از طریق اصلاحات قانونی و اجتماعی و نظارت و حمایت دولت به این مسئله امکان پذیر میگردد. از نظر او زنان بایستی از وابستگی اقتصادی رها شوند و به بچه داری بپردازند(زاهدی فر: 1385؛70). بر اساس دیدگاه الن کی مادری و خانه داری در زمره کارهایی است که باید به رسمیت شناخته شود و فمنیسم به جای تشویق زنان برای ورود به کار دارای دستمزد و کسب تخصص و رقابت با مردان، بایستی درصدد بهبود شرایط کار کلیه کارگران از جمله شرایط کار مادران خانه دار باشد.
🔻الشتاین با مجزا کردن حوزه های خصوصی و عمومی و دور کردن زنان از حوزه عمومی مخالفت می کند و مادری را فعالیتی پرزحمت و درعین حال لذت بخش، هم بیولوژیک و هم اجتماعی برشمرده اما آن را مختص مادر و مستلزم حضور تمام وقت او در خانه نمیداند و معتقد است برای امکان پذیر شدن حضور زنان در عرصه عمومی بایستی در خانه بین زن و مرد رابطه ای دموکراتیک و مشارکتی به وجود آید .
ادامه دارد...
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
فمینیسم جلسه اول استاد بدره.mp3
13.32M
🔊صوت
🖥 وبینارهای تخصصی «بررسی فمینیسم در ایران و جهان؛ از مبانی تا جریانشناسی»
👤دکتر #محسن_بدره
1️⃣ #جلسه_اول
✅ موضوع "جریان شناسی فمینیسم اسلامی و بررسی شخصیت های آن "
🗓 چهارشنبه 99/4/25
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
#تربیت
📌دروغی که بچهها به والدینشون میگن علتش خود والدین هستند؟
👈بخاطر ترس از پدر یا مادر
سعی کنیم با بچههامون دوست باشیم تا همیشه اونا جرات گفتن حقیقت رو داشته باشن، حتی اگه خرابکاری هم کرده باشن.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
✅ ✳️ دوره تربیتی مجازی کرامت 4
💻 اطلاعات بیشتر و ثبت نام در:
🌐http://evnd.co/ICOJg
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
وصل مهر(زن و خانواده ایرانی اسلامی)
🌀تحول نقش و معنای مادری در زنان جوان🌀 🔲 دوره آسیب شناسی اجتماعی زن و خانواده 👤 سرکار خانم دکتر #م
🌀تحول نقش و معنای مادری در زنان جوان🌀
🔲 دوره آسیب شناسی اجتماعی زن و خانواده
👤 سرکار خانم دکتر #مریم_رفعت_جاه
7️⃣ #قسمت_هفتم
🔻 آن اوکلی با مطرح کردن اسطوره مادری فرض پیوند میان بارداری، شیردهی با مراقبت از بچه ها را زیر سؤال برده و معتقد است که بنیان اصلی اسطوره مادری این است که زنان برای به هنجار و طبیعی بودن باید مادر باشند و برای مادر بودن باید کاملاً زنانه و حضورشان منحصر به خانه باشند و این امر از طریق جامعه پذیری مدام تقویت میشود. اما مادری پدیده ای بیولوژیک نیست بلکه توسط اجتماع و فرهنگ شکل می گیرد. او ضمن پذیرفتن اهمیت خانواده براین باور است که برای غلبه بر این اسطوره، و امکان رشد همه جانبه زنان و مشارکت آنان در عرصه اجتماع بایستی اصلاحات قانونی-اجتماعی صورت گیرد.
🔻بتی فریدان نیز مانند اوکلی برجریان جامعه پذیری تأکید می کند که موجب آرمانی کردن ازدواج، مادری و همسری برای همه زنان و در نتیجه ایجاد محدودیت برای حضور آنها در عرصه عمومی می شود. از نظر او راه حل، اصلاحات قانونی به علاوه توانمند سازی زنان برای مشاغل تخصصی و همچنین تعیین قوانینی به نفع زنان برای کاهش فشار مضاعف ناشی از تعدد نقش های انان است.
🔻دیدگاه های فوق (کی، الشتاین، اوکلی و فریدان) ضمن پذیرش اهمیت خانواده و مادری بر بعد اجتماعی مفهوم مادری که ساخته و پرداخته جامعه است و از طریق جریان جامعه پذیری در افراد درونی می شود، تأکید نمودند. این زنان پیشگام در طرفداری از حقوق زنان، ضمن رد اسطوره مادری که در بالا ذکر شد، به دنیا آوردن بچه را امری بیولوژیک و معنا و نقش مادری را یک برساخت اجتماعی میدانند. و با آرمانی کردن ازدواج و مادری و فروکاستن هویت زنان به مادری و همسری مخالفند، و معتقدند که نباید با توسل به اسطوره مادری حضور زنان را در عرصه عمومی محدود کرد و راه حل را در اصلاحات قانونی در جهت بهره مندسازی مادران از حمایت های اجتماعی و نیز ایجاد فرصت های برابر برای حضور زنان توانمند و متخصص در عرصه عمومی جستجو میکنند.
🔻این رویکردها وجود خانواده و نقش مادری را مهم می دانند اما بر بعد اجتماعی مفهوم و نقش مادری که ساخته و پرداخته جامعه است تاکید کرده و معتقدند که بایستی مورد تامل و بازنگری قرار گیرد تا از تاثیرات منفی و محدودکننده آن از جمله دورکردن زنان از حضور در عرصه عمومی و قربانی شدن سایر نقش های زنان جلوگیری شود و راه حل را در اصلاحات قانونی و اجتماعی جست و جو می کنند. ریچ معتقد است که توانایی فرزند آوری وسیله سرکوب زنان در شرایط فعلی است و زنان به مستعمره مردان تبدیل شده اند و این کار را از طریق « نهاد مادری » انجام میدهند. از نظر ریچ مادری را باید از کنترل قدرت مذکر رها کرد.
ادامه دارد...
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
فمینیسم جلسه دوم استاد بدره.mp3
15.65M
🔊صوت
🖥 وبینارهای تخصصی «بررسی فمینیسم در ایران و جهان؛ از مبانی تا جریانشناسی»
👤دکتر #محسن_بدره
2️⃣ #جلسه_دوم
✅ موضوع "جریان شناسی فمینیسم اسلامی و بررسی شخصیت های آن "
🗓 پنجشنبه 99/4/26
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
🔰 ویژگیهای سالهای مختلف دوره کودکی
🔻هر قسمت از از سالیان زندگی کودکان، دارای مختصاتی است که تعلیم و تربیت در آنها تا حدودی متفاوت است. هر اندازه سن کودک کمتر باشد، وابستگیِ شخصیتِ او به پدر و مادر یا هر کسی که مدیریت او را بر عهده دارد، بیشتر است. وابستگی گروهی انسان در دوران کودکی بسیار ناپایدار است. زیرا قدرت اندیشه درباره علل و نیکیهای عضویت در گروه را ندارد و معمولا تا سن سه سالگی، کودک روح زندگی جمعی ندارد. بنابراین بازیهای او معمولا به تنهایی صورت میگیرد و از زمانی که روحیه حرکات جمعی در او بیدار میشود، تا مدت زمان نسبتا طولانی به احساسات و عواطف مربوط است نه اندیشه و تعقل. همچنین زمان دریافت اهمیت تعهد در انتهای کودکی و حدود نه سالگی بروز میکند.
👈علامه جعفری- ارکان تعلیم و تربیت- صفحه 183و 184
#تربیت_کودک
#علامه_جعفری
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
وصل مهر(زن و خانواده ایرانی اسلامی)
🌐 معرفی مراکز، موسسات و نهادها (1) #️⃣ #پژوهشکده_زن_و_خانواده 🕠 سال تأسیس: 1377 👤 مسئول: حجت ال
🌐 معرفی مراکز، موسسات و نهادها (2)
#️⃣ #مرکز_مطالعات_و_تحقیقات_زنان_دانشگاه_تهران
🔍 وضعیت اداره: دولتي
📎 وابستگی: دانشگاه تهران
📐 نوع مرکز: اجرايي تحقيقاتي - پژوهشي
⬅️ آدرس: تهران - بلوار کشاورز- خیابان وصال - کوچه شاهد - پلاک 8 - واحد 7 و 9 شرقی -
📬 صندوق پستی: 671-13145
📮 کدپستی: 1417753991
📞 تلفن:88392320 - 88391566
☎️ فکس: 88974270 فصلنامه : 88391980
📧 ایمیل : CWS@ut.ac.ir
🔴 سایت: www.cws.ut.ac.ir
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
وصل مهر(زن و خانواده ایرانی اسلامی)
#تسلیت
🏴 انا لله و انا الیه راجعون 🏴
بار دیگر دست تقدیر، یکی از بهترین الگوهای زن مسلمان در دنیای معاصر را راهی دیار ابدیت و ما را از نعمت بهره مندی از حضور ایشان،محروم ساخت.
بانو طوبی کرمانی ، یکی از بهترین مصادیق الگوی سوم زن_که در همایش کشوری بانوی انقلابی در سال ۹۸ از سوی بسیج دانشجویی کشور به عنوان بانوی برگزیده سال معرفی شدند_اکنون مهمان فاطمه زهرا,زینب کبری و حضرت خدیجه سلام الله علیهم اجمعین شدند.
مشاور دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عضو کمیسیون بانوان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای خیرین سلامت کشور، عضو شورای مرکزی شورای فرهنگی اجتماعی زنان، اولین زن رایزن علمی و فرهنگی در یونان، مدیر مسئول کتاب علمی پژوهشی «زنان»، مولف و مترجم برتر بين الملل دانشگاه تهران، مدير كل سابق امور اجتماعی و ايرانيان خارج از كشور، عضو شورای سياستگذاری زنان اهل بيت(ع) و .... از جمله مسؤولیتهای نخستین بانوی فیلسوف ایرانی بود که در عین رعایت عفت،حجاب و خانواده محوری،عظمت بانوی مسلمان ایرانی را در محافل داخلی و خارجی به رخ جهانیان کشید
خواهران بسیج دانشجویی کشور,ضمن تسلیت ضایعه فقدان این عزیز،به خانواده محترم،اساتید و دوستداران ایشان، امیدوار است با معرفی سیره و منش این بانوی برجسته، در این زمانه که متاسفانه با شانتاژ رسانه ای، دختران و زنان ما, در معرض معرفی الگوهای شرقی و یا غربی زن هستند،چراغ راهی به دختران دانشجو برای یافتن مسیر صحیح نقش آفرینی اجتماعی ارائه بشود.
👤گریوانی؛ مسئول معاونت خواهران بسیج دانشجویی کشور
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
فمینیسم جلسه سوم استاد بدره.mp3
18.43M
🔊صوت
🖥 وبینارهای تخصصی «بررسی فمینیسم در ایران و جهان؛ از مبانی تا جریانشناسی»
👤دکتر #محسن_بدره
3️⃣ #جلسه_سوم
✅ موضوع "جریان شناسی فمینیسم اسلامی و بررسی شخصیت های آن "
🗓 پنجشنبه 99/4/26
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
🔻بر اساس یک تحقیق؛ بچههایی که بیشتر بابت تلاششان مورد ستایش قرار میگیرند -تا بابت تواناییهایی که دارند- شانس بیشتری برای موفقیت دارند چرا که آنها از انگیزه بالاتری برخوردا هستند.
🔻همین تحقیقات به این نکته اشاره دارد که اگرچه طبیعیست که پدر و مادرها از هوش و ذکاوت فرزند خود تعریف و آن را ستایش کنند، اما ضرری که این کار میتواند برای بچهها داشته باشد این است که این بچهها برای اینکه ثابت کنند باهوش هستند و چیزی کم ندارند ممکن است به تقلب کردن برای بهتر شدن روی بیاورند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
📗 شماره سیزدهم دوفصلنامه علمی- پژوهشی «مطالعات جنسیت و خانواده» منتشر شد.
✅این شماره از دوفصلنامه به موضوعاتی از قبیل:
🔸معنای فقهی تمتع در روایات باب نکاح
🔹مطالعة علمسنجی حوزة جنسیت، زنان و خانواده با استفاده از ترسیم نقشة همرخدادی واژگان
🔸تحلیل گفتمان، چارچوبی برای شناسایی ویژگیهای خط مشیگذاری عدالت جنسیتی در ایران
🔹قاعدة نفی غرر در نکاح در سخنان فقها و حقوق ایران
🔸سبکهای دلبستگی و صمیمیت زناشویی: نقش میانجی خودمهارگری اسلامی
🔹تحلیل نقش خانواده در پیمان برادری بر اساس نظریة همبستگی اجتماعی دورکیم
✔️بخش دیگری از این دوفصلنامه علمی پژوهشی مربوط به چکیده مقالات به زبان عربی و انگلیسی است.
✳️نوع اثر: دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی
🔶سال هفتم شماره دوم پاییز و زمستان 1398
🔷تعداد صفحات: 185
🔗 لینک دریافت الکترونیکی مقالات:
http://www.jgfs.ir/issue_14499_15568.html
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
✔️مناظره مناسبات حجاب و سیاست در ایران 🔻
🔹چهارشنبه 26شهریور، شبکه چهار سیم
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
🔰 لوح | خوش خط و خالِ سمّی
🔻رهبر انقلاباسلامی: «فراعنه عالَم اصرار دارند با مواردی مثل همین سند 2030 در آموزش و پرورش کشورها نفوذ کنند؛ چون کارهایی را که به وسیله نظامی بهآسانی نمیتوانند انجام بدهند، با تأثیر آموزش و پرورش میتوانند انجام بدهند. متأسّفانه در کشور ما هم بعضی از اجزای 2030 به وسیله آدمهای ناباب یا غافل اجرا میشود».۹۹/۶/۱۱
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
وصل مهر(زن و خانواده ایرانی اسلامی)
🌀تحول نقش و معنای مادری در زنان جوان🌀 🔲 دوره آسیب شناسی اجتماعی زن و خانواده 👤 سرکار خانم دکتر #م
🌀تحول نقش و معنای مادری در زنان جوان🌀
🔲 دوره آسیب شناسی اجتماعی زن و خانواده
👤 سرکار خانم دکتر #مریم_رفعت_جاه
8️⃣ #قسمت_هشتم
📌 رویکرد فمنیست های رادیکال به مادری
🔻سیمون دوبوآر با اتکا بر فلسفه اگزیستانسیالیستی خود مبتنی بر آزاد و مسئول بودن انسان، معتقد است زن و هویت زنانه توسط ذهنیت مردانه قالب ریزی شده و قالب مادری که برساخته مردان است سبب اسارت زنان شده است( زاهدی فر: 1385 ؛ 89 ). دوبوآر در کتاب معروف خود، جنس دوم( 1949) جمله معروفی دارد که بخش زیادی از اندیشه خود را درآن خلاصه می کند. او می گویدکسی زن به دنیا نمی آید، بلکه زن می شود. در واقع تمامی کتاب دوبوآر تبیین همین جمله کوتاه است. او با بررسی ساختمان بیولوژیک بدن زن و همچنین بررسی اسطوره های مربوط به زن نتیجه گرفت که ساختمان جسمانی زن برای توجیه تصوری که اجتماع از زن دارد کافی نیست. از دیدگاه او مرد، زن را اختراع کرد، حوا را اغواگر و مریم را باکره مقدس آفرید. زن را یک بت یا خدمتکار ساخت؛ در واقع زن را به هرصورتی که ممکن بود برایش سود آور باشد، اختراع کرد این اختراع در ادبیات آموزش زندگی خانوادگی در مادری بازنمایی شده است .
🔻در تمامی بخش های کتاب نکته ثابتی وجود دارد، دوبوآر چه زمانی که زن را به عنوان کل درنظر می گیرد( برای مثال در نظریه روانکاوی ) و چه زمانی که او را در یک رابطه دوطرفه با مرد می سنجد، به این نتیجه می رسد که زن به ذهنیتی که فلسفه اگزیستانسیالیستی به آن معتقد است نائل نشده است. او از قلمرو آگاهی ذهنی به دور مانده و خود را در دنیایی می یابد که در آن مرد ها او را به پذیرش جایگاه مرتبه دوم وادار کرده اند . زنان به صورت یک شیء مطرح اند نه وجودی مستقل ، به عنوان یک انشعاب نه مأخذ .
🔻به اعتقاد دوبوار هویت زنان به مثابه دیگری و بیگانگی زنان تا حدودی ناشی از تن و قابلیت تولید مثل آنها و تا حدودی ناشی از تقسیم تاریخی کار است که به خاطر زایمان و بچه داری به آنها تحمیل می شود. از نظردوبوار بارداری انگیزه ای است برای زنان که تا به طور انفعالی درباره واقعیت وجود خویش بیندیشند . او با تأکید بر تفاوت های زیستی بین زنان و مردان استدلال می کند که تفاوت اساسی بین زن و مرد در تولید مثل ریشه دارد اما اینکه به این تفاوت ها چقدر ارزش بدهیم به خود ما به عنوان موجودات اجتماعی بستگی دارد. دوبوآر زنان را فرا می خواند تا با استفاده از خردورزی، استقلال و خودسالاری عاطفی از روابط کنش پذیر فرودستانه با مردان بگریزند. به نظر او مردان امکانات، زمان و توان کافی داشتند تا خود را متحول سازند. دنیای اجتماعی اطراف خود را بکاوند و ایدئولوژی های اجتماعی و فردی ابداع کنند. و زنان در صورت تمایل به انجام چنین فعالیت هایی باید زندگی مستقلی در پیش گیرند و از روابطی که رفتارها و تحرک اجتماعی شان را محدود می کند، بپرهیزند.
ادامه دارد...
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
✅ مزایا:
⚜️• امکان حضور به عنوان مبلغه نهاد در دانشگاههای سراسر کشور
⚜️• بهره مندی از اساتید مجرب عرصه تبلیغ در طول دوره آموزشی تخصصی
⚜️• معرفی و عضویت در شبکه مبلغههای رسمی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
✅ شرایط ثبت نام:
⚜️• اشتغال به سطح ۳ حوزه یـــا سطح ۲ + مدرک دانشگاهی
⚜️• دارا بودن حسن خلق و زی طلبگی
⚜️• دارا بودن انگیزه بالا جهت فعالیت تبلیغی در دانشگاه
⚜️• داشتن حداکثر ۴۰
⚜️• سکونت در تهران
اطلاعات تکمیلی در کانال پیام رسان ایتا به آدرس:
⚜️@tarbiyat99
لینک ثبت نام:
http://mkoy.ir/index.php/2020-07-15-03-12-07/47-2020-07-15-03-23-04
در ساعات اداری جهت پاسخ به سوالات با شماره
09137320847
تماس بگیرید.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
حجت الاسلام چراغی کوتیانی جلسه اول.mp3
28.94M
🔊صوت
🖥 وبینارهای تخصصی «بررسی فمینیسم در ایران و جهان؛ از مبانی تا جریانشناسی»
👤حجت الاسلام #چراغی_کوتیانی
1️⃣ #جلسه_اول
✅ موضوع "خانواده در نگاه فمینیسم "
🗓 چهارشنبه 99/5/1
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
✅نقدی بر اشکال اقای نصیری درباره حجاب
آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند.
✅چند نکته در این رابطه:
🔸1.اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟
🔸2.مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور.
🔸3. آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است.
جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟
🔸4. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند.
🔸5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است.
🔸6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟
🔸7. می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است.
🔸8.گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟
🔸9. می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟
📝 محسن مهدیان
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
وصل مهر(زن و خانواده ایرانی اسلامی)
✅نقدی بر اشکال اقای نصیری درباره حجاب آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استد
◀️ پاسخ نصیری به مهدیان به ترتیب شماره:
🔸1. بنده از تعبیر اجبار استفاده نکردم بلکه از الزام قانونی سخن گفتم و در دموکراتیک بودن تصویب چنین قانونی از نظر من بحثی نیست. بحث در باره کارآمد و یا ناکار آمد بودن یک قانون است که نفس چنین بحثی نه تنها خلاف دموکراسی و مردم سالاری نیست بلکه از لوازم آن است و البته یکی از ادله ناکارآمدبودن آن عدم موافقت اکثریت مردم با آن بر اساس برخی آمارهای رسمی است.
🔸 2. قانون الزام به حجاب در جمهوری اسلامی با قانون کشف حجاب رضا خان از این جهت که یکی در پی محو یک امر اعتقادی و اخلاقی با الزام بود و شکست خورد و دیگری در پی حفظ آن با الزام است و توفیقی نداشته، مماثلت دارد و قانونی بودن یا نبودن چندان تاثیری در ناکارآمدی چنین الزامی ندارد.
🔸 3. شما از کجا فهمیده اید که ثمر داشته است؟ آنچه عیان است افت وضعیت رعایت حجاب حداقل در دو دهه اخیر است و این که 60 تا 70 درصد زنان ایرانی حجاب کامل شرعی را رعایت نمی کنند، هر چند به نظرم بیش از این مقدار به وجوب شرعی حجاب باور دارند. یک دیدگاه مدعی است که اگر از آغاز و یا در همین دو دهه الزام رفع شده بود، الان وضع حجاب در ایران نرمال تر بود. البته باید بر سر دو دیدگاه بحث کرد و برای آن استدلال آورد.
🔸 4. من بالاتر از شما معتقدم حتی بسیاری از کسانی که اصلا پوشش اسلامی نداشته باشند، می توانند در زمره متدینین باشند و در عین حال شکاف عاطفی یا سیاسی با جمهوری اسلامی بر سر الزام به حجاب هم نداشته باشند.
ضمنا جناب عالی با این دید بازتان بفرمایید اگر زنان ایرانی حتی کسانی که حجاب شرعی را رعایت نمی کنند دیندارند و مشکل از هجمه فرهنگی غرب است پس این همه دو قطبی سازی و پمپاژ تنفر از برخی تریبونها نسبت به این زنان، ناشی از چیست و بیمارستان های متعلق به فلان ارگان انقلابی چرا حتی زنان با حجاب کامل اسلامی (مانتو) را وادار و ملزم به پوشیدن چادر می کند؟
🔸 5. من هم اگر این قانون به تثبیت درونی و اعتقادی حجاب می انجامید و نتیجه اش صیانت اخلاقی بیشتر جامعه بود، با آن موافق بودم اما همه بحث بر سر این است که این قانون نه تنها نتوانسته چنین مقصودی را در حد انتظار تامین کند بلکه نتایج سوء دیگری را نیز به دنبال داشته است. ظاهر جامعه ما از حیث حجاب و پوشش و آرایش زنان برای بسیاری از مسلمانان و شیعیان و غیر مسلمانان خارج از ایران و حتی غربی ها بهت آور است.
🔸 6. اگر سازمان ثبت به وظابفش عمل نکرد حتما نباید شهرداری هم به وظایفش عمل نکند اما اگر قوه قضاییه و مقننه و مجریه سرشار از ناکارآمدی و برخی از فسادهای شرم آور و اعتماد و ایمان سوز باشند و استقرار عدالت را که به گفته امام صادق علیه السلام : «العدل اساس الاحکام» به فراموشی یا حاشیه رانده باشند، حتما نباید رسانه ملی و تریبون های نماز جمعه و علمای اعلام و نهادهای تبلیغی نظام به حجاب زنان گیر بدهند و تلاش کنند ویترین دینی نظام را با آن آرایش دهند. این امری خلاف عقل و عدل و ارتکاز عقلا و طبعا خلاف شرع است.
🔸 7. برخی از امور مانند برخورد با خشونت و سرقت و جنایت و بی نظمی (قوانین رانندگی) و اعمال آشکار خلاف عفت عمومی حتما الزام بردار است و مقابله با آن از بدیهی ترین وظایف اولیه یک حکومت است و البته باید در باره آنها فرهنگ سازی هم کرد اما در این که آیا حجاب هم در زمره این امور است، شدیدا تردید وجود دارد و لااقل بین کارشناسان دینی و اجتماعی و فرهنگی در مورد موثر ومفید بودن آن احتلاف نظر جدی وجود دارد و باید در باره آن همچنان به بحث و گفتگو بنشینیم.
🔸 8. به چه دلیل مردم در انتخاب اصل دین آزادند اما در انتخاب برخی از احکام دین آزاد نیستند؟ چطور مردم در انتخاب فرم و محتوای حکومت آزادند و به تعبیر امام خمینی (ره) می توانند حتی یک نظام دیکتاتوری را برگزینند اما در این که می توانند بر سر برخی احکام و قوانین هم در بستر مردم سالاری وارد گفتگو وچانه زنی شوند، به خصوص اگر دارای اکثریت باشند، آزاد و محق نیستند؟ لابد روشن است که منظور امام و بنده طلبه از این حرف این نیست که مردم می توانند حق و باطل را در حیطه شریعت تعیین کنند بلکه منظور این است که خداوند انتخاب هدایت و ضلالت و بهشت و جهنم را به خود انسانها سپرده است و نه به شمشیر و زور حاکمان.
🔸 9. قیاس مع الفارق است. نسبت وجوب شرعی حجاب با الزام قانونی آن مانند نسبت حرمت شرعی دروغ با حرمت آن نیست. حجاب واجب شرعی است اما این که قانونا می تواند الزامی باشد، مورد نقد و رد بسیاری از صاحب نظران است و در زمره اجتهادیات است و نه مسلمات مانند حرمت دروغ، به خصوص اگر الزام بی نتیجه یا اثر معکوس داشته باشد.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
وصل مهر(زن و خانواده ایرانی اسلامی)
◀️ پاسخ نصیری به مهدیان به ترتیب شماره: 🔸1. بنده از تعبیر اجبار استفاده نکردم بلکه از الزام قانو
✅نقد دوم به پاسخ آقای نصیری درباره حجاب
جناب آقای نصیری در پاسخ به نقد قبلی توضیحی دادند که ضمن تشکر، متن ذیل نقد دوم به پاسخ ایشان است.
1️⃣1/می گویند من نگفتم الزام حجاب قانونی نیست. گفتم کارامد نیست. بسیار خب. مساله اینست که از کجا فهمیدید کارامد نیست؟ میگویند نظر مردم. میگوییم شما نظر اکثریت را کجا پیدا کردید؟ نظرسنجی تان که تکذیب شد. بعد چطورست که قانون مردمی از نهادهای مردمی از فرآیند های مردمی نشانه کارآمدی نیست ولی یک نظرسنجی معیار است؟
طبق توضیح خودتان نظرسنجی مرکز پژوهش ها و مجمع تشخیص مصلحت دو عدد متفاوت دیگر می گویند. گزارش سازمان تبلیغات که نقطه مقابل این آمار است. الان چه کنیم؟ بالاخره کدام آمار؟ به آمار شما که متولی اش تکذیب کرد بسنده کنیم یا فرآیند های مردمی تصویب یک قانون؟
2️⃣2/ میگویند شباهت اقدام رضاخان و جمهوری اسلامی در اجرای یک تصمیم ناکارآمد است. بعیداست به لوازم حرف شان پایبند باشند. برادر اشکال اقدام رضاخان فقط در تصمیم غیرکارشناسی نبود. در دیکتاتوری بود. چه بسا تصمیم یک دیکتاتور اگر کارامد هم باشد باز طاغوت محض و عین ظلم است چون پشتوانه مردم ندارد. سوال اینست که چطور تصمیم دموکراتیک در جمهوری اسلامی را با تصمیم رضا دیکتاتور مقایسه می کنید؟
3️⃣3/ می گویند حجاب افت داشته است. ریشه این ادعا در نگاه ظاهرگرایانه به دین است. دین را نباید صرفا در ظواهر خلاصه کرد. باطن دین رشد دینداری مردم است که نتیجه مبارزه آنها با ظواهر تمدنی غرب و هجمه های فرهنگی است. اساسا تقوا یعنی همین مبارزه. دینداری مردم را باید در ایستادگی شان دید نه ظواهر. این دین عربستانی است که با آمریکا می بندد ولی سرساعت نماز جماعتش بپاست.
4️⃣4/ میگویند چرا فلان خطیب و فلان ارگان چنین و چنان کردند. الان از اشتباه یک خطیب نمازجمعه و بدسلیقگی یک ارگان نتیجه گرفتید که فلان قانون ایراد دارد؟ خودتان را راضی میکند این استدلال؟
5️⃣5/ مجدد می گویند من هم اگر این قانون منجر به تثبیت حجاب می شد موافق بودم. اولا اجرای غلط یک قانون دخلی به درستی و نادرستی یک قانون ندارد. مهمتر اینکه توضیح دادیم که الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب ها نیست. برای مراقبت و صیانت از یک جامعه دینی است. برای حفظ حقوق اکثریت است. شما باید اول ثابت کنید اگر الزام حجاب نبود وضع بهتر بود. بسم الله.
6️⃣6/ نوشته اند در جامعه ای که عدالت اجرا نمی شود نباید حجاب تبلیغ شود. اولا از کجا رسیدید به اینکه عدالت اجرا نمی شود؟ ضعف در اجرای عدالت یعنی اجرا نشدن؟ بعد هم الان انتظار عصمت از حکومت داشتید؟ یعنی ابتدا باید حکومت نبوی و مهدوی تشکیل شود بعد سراغ حجاب رویم؟
7️⃣7/ می گویند برخی قوانین الزام آورست ولی حجاب نیاز به فرهنگی سازی دارد و نه الزام. اولا چه کسی گفته ایجاد نظم رانندگی الزام می خواهد و ایجاد نظم و امنیت روانی الزام نمی خواهد؟ مگر غیر اینست که حکومت وظیفه دارد بستر را برای متشرعین و اکثریت جامعه مهیا سازد؟ بعد هم اشتباه بزرگ جناب نصیری اینست که الزام حجاب را تنها در گشت ارشاد می بینند. خیر. 26 نهاد در این حوزه مسوولند.
8️⃣8/ مردم در انتخاب دین و حکومت آزادند. اما در انتخاب اجزای دین آزاد نیستند به حکم عقل و شرع. دین یک کل است. نمیشود انتخاب کرد و به لوازمش پایبند نبود. در انتخاب دین آزادیم نه در عمل نکردن بدان. دقت کنیم درباره دین اجتماعی حرف میزنیم نه دین فردی. این لوازم جمهوریت و حقوق اکثریت است. این قانون جهانشمول همه زمانی و همه مکانی است. نمی شود اکثریت مردم اسلام بخواهند وآنگاه بگویند نمازش را نمی خواهیم. این دیگر اسلام نیست.
9️⃣9/ الزام حجاب درون حجاب است به حکم مشهور همه فقها. حکومت دینی هم تشکیل می شود برای اجرای همین احکام شرعی. قانون یعنی بستر تحقق احکام. بعد چطور می شود با حجاب موافق بود ولی با الزامش نه؟ مثل اینکه بگوئیم نماز خوب است ولی وجوبش خیر. خمس خوبست ولی الزامش نه. می شود؟
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
حجت الاسلام چراغی کوتیانی جلسه دوم.mp3
29.11M
🔊صوت
🖥 وبینارهای تخصصی «بررسی فمینیسم در ایران و جهان؛ از مبانی تا جریانشناسی»
👤حجت الاسلام #چراغی_کوتیانی
2️⃣ #جلسه_دوم
✅ موضوع "خانواده در نگاه فمینیسم "
🗓 پنجشنبه 99/5/2
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam
هدایت شده از اندیشکده رهیافت
📣 قرارگاه شهید باقری سازمان بسیج دانشجویی برگزار میکند:
💫 سلسله نشستهای تخصصی فرهنگ و تربیت اسلامی
🎓ویژه مخاطبان حوزههای فرهنگ و تربیت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری سراسر کشور
🗓شروع دوره: ۲ مهرماه ۱۳۹۹
🗺 خواهران(به صورت مجازی) و برادران(به صورت حضوری و مجازی)
🌐 لینک ثبتنام:
http://reg.baqeri.rafda.ir
🔻اخبار قرارگاه شهید باقری را دنبال کنید🔻
🆔 @bq_network
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴پاسخ دکتر غلامی به ادعای مهدی نصیری در مورد حجاب
#ترویج_بی_حجابی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🛑 با ما همراه باشید.
📲 @khanevadeh_Eslam