eitaa logo
ایران آینده🇮🇷
2.1هزار دنبال‌کننده
734 عکس
71 ویدیو
114 فایل
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم ع @safari_67 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مشاهده در ایتا
دانلود
"میـــــدانِ فلسطین" رفتارشناسی جامعه ایران در قبال مسئله فلسطین ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ↲نشست مجازی ؛ ○دکتر اسماعیل نوده فراهانی مدیرگروه‌دفتر‌مطالعات‌فرهنگی‌مرکزپژوهش‌های‌مجلس ○دکتر علــــی مؤمــــن پژوهشگــــر جامعه شناسی ○آقای علیرضا کمیلی دبیر اتحادیه امّت واحده ○حجت‌الاسلام حمزه وطن‌فدا پژوهشگر موسسه فتـــــوت ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 📅 سه‌شنبـــــه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ 🕞 ساعت : ۱۶ الـــــی ۱۷:۳۰ 🌐 پخش از طریق اسکای روم ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔹حجت‌الاسلام حمزه وطن‌فدا _طلبه درس خارج فقه و اصول _عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویان _عضو شورای آموزشی دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب _پژوهشگر موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔹دکتر علی مؤمن _دکتری جامعه شناسی از دانشگاه تهران _معاونت پژوهش سابق مرکز ملی سنجش دینداری _مدیر کارگروه تجربه نگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔹دکتر اسماعیل نوده فراهانی _دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه _مدیرگروه‌دفترمطالعات‌فرهنگی‌مرکز پژوهش‌های‌مجلس‌شورای‌اسلامی _پژوهشگر عرصه سیاستگذاری فرهنگی و جامعه‌شناسی ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔹آقای علیرضا کمیلی _فعال عرصه اجتماعی و تشکلی _دبیر اتحادیه بین‌المللی امت واحده _محقق فلسفه اسلامی ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔴 نشست مجازی میدانِ فلسطین تا دقایقی دیگر برگزار می‌شود. 🔻🔻🔻 🌐 skyroom.online/ch/pajooh/neshast
🔴 نشست مجازی میدانِ فلسطین هم اکنون در حال برگزاری است. 🔻🔻🔻 🌐 skyroom.online/ch/pajooh/neshast
سلسله نشست‌های بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ نشست چهارم: بررسی شبکه سوم سیما علی فروغی مدیر شبکه سه ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ◄برای ثبت نام جهت حضور در نشست مشخصات خود را به آی دی ایتــــا @hatef_69 ارسال فرمایید. (ع) (معنا) ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
✍️نشست نقد کتاب «مرآت انقلاب» برگزار می‌شود 📆 زمان: چهارشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ 🏢 مکان: سالن اجتماعات پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام، قم، بلوار نیایش، جنب مصلی 🏷این اثر با نگاهی کلان‌نگر و فراشناختی به منظور طراحی چارچوب‌های کلی و تولید روش استخراج، به بررسی اندیشه رهبری و مکتب امام پرداخته است. 👈 علاقه‌مندان برای حضور مجازی در این نشست به نشانی زیر مراجعه کنند: لینک جلسه مجازی لینک خرید کتاب 📲برای اطلاع از دیگر برنامه‌های پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام عضو یکی از کانال‌های زیر شوید: 🆔 eitaa.com/rboresearch ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
farahani.mp3
13.94M
📢سلسله نشستهای 💡 🔸 رفتارشناسی جامعه ایران در قبال مسئله فلسطین 📍دکتر اسماعیل نوده‌فراهانی 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
momen.mp3
12.24M
📢سلسله نشستهای 💡 🔸 رفتارشناسی جامعه ایران در قبال مسئله فلسطین 📍دکتر علیرضا مومن 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
komeili.mp3
11.9M
📢سلسله نشستهای 💡 🔸 رفتارشناسی جامعه ایران در قبال مسئله فلسطین 📍آقای علیرضا کمیلی 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
vatanfada.mp3
12.7M
📢سلسله نشستهای 💡 🔸 رفتارشناسی جامعه ایران در قبال مسئله فلسطین 📍حجت‌الاسلام حمزه وطن‌فدا 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
سلسله نشست‌های بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ نشست چهارم: بررسی شبکه سوم سیما علی فروغی مدیر شبکه سه ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ◄برای ثبت نام جهت حضور در نشست مشخصات خود را به آی دی ایتــــا @hatef_69 ارسال فرمایید. (ع) (معنا) ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🎞گزارش تصویری ◆سلسله نشستهای علمی◆ «جمهوری اسلامی شناسی» 🔸بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور 🔹با حضور مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ☜ چهارمین نشست با حضور علی فروغی مدیر شبکه سوم سیما پنج شنبه ۱۶آذر ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ (ع) (معنا) ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💡بنیاد نهضت با همکاری کارگروه سیاست گذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار میکند: 🖋رویداد گرای فرهنگ 🔅رویداد جهت گیری تخصصی در عرصه فرهنگی 🔹ویژه خواهران و برادران🔹 🔹به صورت حضوری 🔹 👨‍🎓این دوره مناسب طلاب و دانشجویانی است که: ‼️دغدغه حل مسائل فرهنگی کشور را دارند؛ ‼️در برهه حساس انتخاب رشته و جهت گیری تحصیلی هستند؛ ‼️از بحران های اجتماعی به سادگی عبور نمی کنند. 🕰زمان برگزاری دوره: ۳۰ آذر و ۱ دی ماه ۱۴۰۲ | به صورت حضوری 🕰زمان برگزاری پروژه: از ۲ دی به مدت دو ماه هزینه ثبت‌نام: ۲۰۰ هزار تومان 📣تخفیف ویژه برای ثبت نام تشکیلاتی ▫️هزینه ثبت نام پس از پیش ثبت نام و تایید افراد دریافت خواهد شد. 📝ثبت نام از طریق: +989379182386 @gera_farhang_1402 🔴 مهلت ثبت نام تا ۲۳ آذر ۱۴۰۲ 💠اطلاعات تکمیلی در: https://ble.ir/gera_farhang ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔺مناظرهٔ زنده با موضوع «بایسته‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی» 🔺با حضور حسن بنیانیان و محمدحسین ساعی 📍شنبه،۱۸ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۲۲:۳۰، شبکهٔ چهار سیما ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽گزارش تصویری از برگزاری سومین رویداد جهت گیری تخصصی 💠 نظر اساتید و شرکت کنندگان رویداد ۱۴۰۱ را با هم ببینیم. ◽️یک تجربه کوتاه در عرصه فرهنگی◽️ ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📍الزامات ظهور دوباره ایران به مثابه یک «ابرقدرت» در جهان فرهنگی 🖋اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «تسلیم فرهنگی» در برابر فرهنگ‌های مهاجم و قدرت‌های خارجی، نه تنها نزد ایرانیان نشانه «بی‌خردی»، بلکه گناهی نابخشودنی شناخته می‌شود. در دوره‌های مختلف تاریخ، وقتی حکومت‌های بیگانه به مام وطن هجوم می‌آوردند، هیچ فرهنگ بیگانه‌ای، قدرت تجزیه و توان فروپاشی فرهنگ ایران اسلامی را نیافت، بلکه خود، جذب و هضم ایران و اسلام شد. با این همه، برخی نیروهای فکری، به رغم این آگاهی تاریخی ملت ما از سرنوشت بیگانه‌گرایی و تسلیم‌اندیشی، به تقدیس فرهنگ‌های مهاجم یا ترویج عناصر آن پرداخته‌اند و حتی برای ترغیب دیگران به پذیرش نظریه تسلیم، استدلال‌ها و استنتاج‌های بسیاری را نیز ساخته‌اند و القا کرده‌اند. ۱- دوگانه تسلیم‌اندیشی و احیاگری تسلیم‌اندیشی (یا بیگانه‌گرایی) و احیاگری (یا ناب‌اندیشی)، امروزه به عنوان دو قطب مخالف فرهنگی، کارنامه روشنی نزد جامعه ایرانی دارند. پیروان نظریه «تسلیم فرهنگی» به رغم آنکه وانمود می‌کنند در سودای تازه‌اندیشی و نخبه‌پروری و فرهنگ‌آفرینی هستند، هیچ ایده مترقی و طرح کاربردی برای تحول، سیاستگذاری و اجرا ندارند، جز اینکه نظریه‌های منسوخ نیم قرن قبل را توصیه و تجویز کنند؛ نظریه‌هایی بر پایه «مدرنیزاسیون» و «غربی‌سازی» برای همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی که حتی اروپایی‌ها نیز مضرات و معایب آن را مدت‌هاست دریافته‌اند و به دنبال راه خروج از این روند ویرانگر هستند، اما در ایران، هنوز و همچنان برخی گروه‌ها و جریان‌ها، می‌خواهند این «خودویرانگری فرهنگی» را به عنوان ایده‌ای نو به مخاطبان القا کنند و بفروشند! این ساده‌ترین و البته بدترین ایده‌ای است که یک متفکر یا کنشگر فرهنگی می‌تواند به جامعه تزریق کند، چرا که مانند یک «بسته آماده» ظاهری فریبنده دارد، اما از درون، حامل مصایب فرهنگی بسیار و دچار عقب‌افتادگی تاریخی است. در مقابل تسلیم‌اندیشان که نه هویت دارند و نه تاریخ، احیاگران از تاریخی بلند، هویتی تاریخی، منظومه معرفتی، ادبیات منعطف و نظریه منسجم برخوردارند. من چندی پیش، با صورتبندی آرای امام خمینی، امام خامنه‌ای و دیدگاه‌های شهید مطهری، این کلان نظریه را با عنوان «احیای اصل اصالت فرهنگ» طرح کردم؛ مبنی بر اینکه فرهنگ، در عرض سایر نظام‌های دیگر، مانند سیاست و اقتصاد قرار ندارد، بلکه در طول آنها و در رأس هرم طبقه‌بندی می‌شود، چون به مثابه روح و هویت یک جامعه، به «سامان اجتماعی» شکل می‌دهد. ۲- بیگانه‌گرایی و نخبه‌کشی: دو لبه یک تیغ به همین جهت، احیاگران بیش از هر چیز متکی به «تفکر فرهنگی» و متفکران آن هستند و در عین حال، می‌دانند که هیچ عصر بالنده‌ای، بدون چالش پدید نیامده و هیچ تحول تمدنی‌ای بدون مقاومت به سرانجام نرسیده است. بنابراین، بدون آنکه مانند تسلیم‌اندیشان دچار «عقب‌افتادگی تاریخی» یا «جمود مدرن» شوند، حرکت رو به جلوی خود را برای نوزایی تمدنی پیش می‌برند. در تحلیل این آرایش کلان فرهنگی، باید آگاه بود که «نخبه‌کشی» صرفاً کار تسلیم‌اندیشان و بیگانه‌گرایان است؛ چرا که حامیان غربی‌سازی در حوزه عمومی فرهنگ، فقط قائل به ترجمه، اقتباس و گرته‌برداری هستند و اساساً به پرسش کشیدن مشهورات فرهنگ غربی و اندیشیدن پیرامون آنها را برنمی‌تابند و آن معیارها و مقیاس‌ها را وحی منزل فرض می‌کنند. غلبه این روحیه که بازتولید نوعی «اخباری‌گری مدرن» و «اشعری‌گری جدید» است، بزرگترین دشمن فرهنگ‌سازی و بدترین آفت‌ برای قدرت فکر و فرهنگ به شمار می‌رود. به همین سبب، تسلیم‌اندیشی و نخبه‌کشی امروزه نه تنها به دو مفهوم مترادف با یکدیگر، بلکه به دو لبه یک تیغ علیه فرهنگ و فکر تبدیل شده‌اند. ادامه 🔽🔽 ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
ادامه 🔽🔽 امروزه کسانی که این رویکرد را نمایندگی می‌کنند، اصلی‌ترین متهمان نخبه‌کشی در ایران امروز هستند، چرا که از ایده‌های نو و تحولات تازه می‌ترسند و تعطیلی فکر و رکود فرهنگی به نفع‌شان است. امروزه به روشنی می‌بینیم که بیگانه‌گرایان و تسلیم‌اندیشان در مقابل هرگونه رونق و پویایی فرهنگی که مخالف پیش‌بینی‌های شکست‌خورده و قالب‌های فکری منسوخ آنها باشد، برمی‌آشوبند و برای تحقیر نخبگان متعهد از هر برچسبی استفاده می‌کنند، چنانکه حاضرند با سبکسری، همه چیز از جمله بزرگترین دستاوردهای انقلاب و نظام را به سخره بگیرند تا مخاطب و مردم را از امروز و آینده، مأیوس و ناامید سازند. این «جمود مدرن» تنها رهاورد غربی‌سازی فرهنگ در ایران و دیگر کشورها بوده است که سوخت ماشین نخبه‌کشی را تأمین می‌کند، اما احیاگران به خوبی اشراف دارند نیرویی که بالندگی تمدنی ما را در طول تاریخ سبب شده، رویش «نخبگان فرهنگی» در همه ادوار بوده است؛ پدیده‌ای که دشمنان ایران از هر راهی برای عقیم‌سازی آن بهره جسته‌اند، اما همچنان «قدرت فرهنگ» در کشور ما پیشتاز است. ۳- الزامات ظهور یک ابرقدرت فرهنگی «دولت مردمی» از ابتدا آگاه بود که مبارزه با «نظریه فرهنگی تسلیم» (که به مراتب خطرناک‌تر از صورت‌های سیاسی، اقتصادی و… آن برای کشورمان است) چه هزینه‌هایی در پی دارد. از این رو، هم برنامه کلان و هم کلان نظریه خود را برپایه ارزیابی همه این هزینه‌ها و فایده‌ها پیش برده است. ما اعتقاد راسخ داریم به رغم هزینه‌های گزافی که مبارزه با تسلیم‌اندیشان و بیگانه‌گرایان به کارگزاران فرهنگی دولت تحمیل می‌کند، دستاوردهای بی‌شمار و چشم‌انداز بی‌بدیل آن، بسیار امیدبخش و ثمربخش است که در رأس آن، ظهور دوباره ایران به عنوان یک «ابرقدرت» در جهان فرهنگی قرار دارد. این، هدفی ملی، انقلابی و متعالی است که همه ما را گرد هم می‌آورد. برای تحقق این چشم‌انداز، ما از ابتدای مسئولیت در دولت می‌دانستیم که از یک سو باید زیرساخت‌های داخلی فرهنگ و نظام حکمرانی فرهنگی را با شتاب، ترمیم کنیم و توسعه دهیم. از سوی دیگر، با نوسازی دستگاه دیپلماسی فرهنگی، گام‌های مهمی را برای ترمیم روابط با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برداریم تا انزوای فرهنگی دامنگیر ایران نشود، چون هر کشوری بنا بر اقتضائات زمانه باید قدرت نرم خود را نوسازی کند و ایران از معدود تمدن‌های زنده است که همچنان، به رغم تحولات تاریخی بسیار، استعداد افزایش قدرت خود در جهان فرهنگی را دارد. از ابتدای مسئولیت دولت مردمی تلاش شبانه‌روزی ما معطوف به این بود که باید هسته داخلی فرهنگ تقویت شود تا قدرت نرم خارجی گسترش یابد. ۴- نخبگان، حقوق فرهنگی و قدرت ایران این گام‌ها از سی ماه گذشته، اکنون به نقطه عطف خود نزدیک می‌شود. شریان‌های فرهنگی جامعه ایران، امروز زنده‌تر از همیشه است و چشم‌اندازی که ناممکن به نظر می‌رسید، اکنون بیش از پیش در دسترس قرار دارد. در نیمه دوم مسئولیت دولت مردمی، سهم ایران از تحولات جهان فرهنگی گسترش چشمگیرتری خواهد یافت و ظهور قدرت جهانی فرهنگ ما افزون‌تر خواهد شد، اما در عین حال باید دانست که تحولات تمدنی، همواره چالش‌خیز نیز بوده‌‌اند. همچنان، تسلیم‌اندیشان و بیگانه‌گرایان به مقاومت خود علیه احیاگران ادامه می‌دهند و از مأیوس کردن نخبگان نیز دست نخواهند کشید. ایران اسلامی، عصر نوین تمدن‌سازی خود را سپری می‌کند و طبیعی است که در برابر یک کنش عظیم که حامل تاریخ جدیدی است، واکنش‌های پربسامدی نیز شکل بگیرد. «ائتلاف برای فرهنگ»، راهبرد اساسی ما در دولت متحد فرهنگی برای این نوزایی تاریخی است و معتقدیم که تحولات کلان تمدنی تنها با بازگشت «نخبگان فرهنگ» به عرصه عمومی پیش‌ خواهد رفت؛ اتفاقی که تماماً به ضرر بیگانه‌گرایان است. سرمایه معرفتی امروز ایران، نخبگان فرهنگی‌ای هستند که از تحول نهراسیدند، از تسلیم بیزار بودند، هزینه‌های این راه دشوار را به جان خریدند و با جهد بسیار، بازار ایده‌ها را رونق بخشیدند. آنان به خوبی دریافته‌اند که دولت، خود را نسبت به همه آنها مسئول می‌داند، چون نزد ما حمایت از نخبگان در زمره احقاق «حقوق فرهنگی» ملت است و این حمایت را ضامن افزایش قدرت ایران در جهان فرهنگی می‌دانیم./ایران ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔴فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی-سیاستی در حوزه «دولت و فرهنگ» منتشر شد 🔸محورهای اصلی فراخوان: 1. اندیشه فرهنگی 2. نظریه فرهنگی 3. سیاستگذاری فرهنگی در دولت سیزدهم 4. آسیب‌شناسی مدیریت فرهنگ 5. آینده‌پژوهی فرهنگی 🔹مهلت ارسال آثار: پایان بهمن 1402 🔸موضوع آثار: نسبت «دولت و فرهنگ» در قلمروهای دین، فرهنگ، هنر و رسانه 🔺قالب دریافت آثار: «طرح پژوهشی»، «گزارش سیاستی»، «رساله دکتری» و «کتاب تألیفی» 🔹رساله‌های دکتری تا سقف 50 میلیون تومان مورد حمایت قرار خواهند گرفت. 🔸در رساله‌های موردحمایت، به اساتید راهنما و مشاور، مشابه حق‌الزحمه دانشگاه‌ها پرداخت خواهد شد. 🔹پیشنهادهای استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بنا بر آیین‌نامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در چارچوب «طرح پژوهشی کاربردی» مورد حمایت قرار می‌گیرند. ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💡توسعه کیش تجدد و چالش خاورمیانه 🖋سید آرش وکیلیان 🔸در هر جامعه کیش اجتماعی مجموعه یا نظامی از باورها و ارزش هاست که ایجاد معنای مشترک، همبستگی جمعی و تعلقات عمومی می کند. (تلقی دورکیمی) به این معنا کیش اجتماعی می تواند یک مذهب سنتی مثل ادیان ابراهیمی یا هندویی و یا یک مرام مدرن مثل لیبرالیسم و کمونیسم باشد. 🔹تجدد عصری و عهدی در زندگی بشر است که انسان سعادت خویشتن را در زندگی دنیوی با بهره گیری از خرد ابزاری می جوید و نه اینکه غایتش سعادت اخروی با توسل به آداب پیشینیان یا سنت های برگرفته از منابع غیربشری باشد. (تلقی وبری) 🔸توسعه جدید ترین صورت مرام و کیش اجتماعی معیار در جامعه و انسان تراز عصر تجدد است. انسان عصر تجدد با اتکا به توسعه در بهروزی خود می کوشد. البته این صورت‌بندی توسعه پیشینه در تفکر ترقی گرایی سده ۱۸ و ۱۹ و آن هم تباری پروتستانی دارید یعنی این توسعه بناگاه یا بی بنیاد طرح نشده است بلکه در نتیجه بسط سکولاریسم در تفکر مسیحی و وارونه سازی ارزش های اخروی به دنیوی رخ داده است. 🔹طی دوران بعد از جنگ جهانی دوم ، جوامع کوشیده اند طرح های متعددی از توسعه را ارایه دهند. از جمله طرح آمریکایی توسعه که توسط نهادهای سازمان ملل و طرح مارشال و نظیر آن ترویج و فراگیر شده است. طرح کمونیستی از توسعه که توسط شوروی ارایه میشد. همچنین طرح اروپایی و آسیای شرقی از توسعه را می توان برشمرد. این طرح ها از جهاتی نظیر گرایش به سوسیالیسم یا لیبرالیسم از یک سو، گرایش به دموکراسی یا اقتدارگرایی از سوی دیگر، گرایش به تخریب یا حفظ طبیعت و ... با هم مختلف و مخالفند اما در غایت قرار دادن بهروزی در زندگی دنیوی با کاربرد خرد ابزاری که نوعا در قالب فناوری و علوم صورت‌بندی میشود، مشترک هستند. 🔸توسعه مستلزم نوعی گذشت از منافع عاجل برای دستاوردهای آتی است. از این جهت اخلاق توسعه با دنیاگرایی لذت‌جویانه عرفی بسیار متفاوت است. یعنی هر شخصی برای نیل به مرام توسعه چندین سال در یک نظام آموزشی خاص ریاضت می کشد تا به گونه ای مشخص تربیت شود و قابلیت هایی کسب کند که در ادامه زندگی دنیوی از سود آن بهره مند شود.‌شاید این را بیش از پزشکان دریافته باشند.‌ همچنین نهادهای اقتصادی می کوشند تا بیش از برداشت و مصرف در انباشت و تولید سرمایه بکوشند تا در آینده شرایط بهتری رقم بخورد.‌ 🔹در برابر توسعه تجددگرایانه، اشکالی از ضدتوسعه نیز بروز کرده است که میتوان به بنیادگرایی مذهبی، لذتگرایی پست مدرن یا نیچه ای، منفعت جویی رانتی، غیرمولد و یا مافیایی هم اشاره کرد. 🔸در کشورهای منطقه خاورمیانه چند چالش بزرگ در برابر کیش توسعه مطرح بوده است که سبب شده توسعه چندان قوام نیابد: ۱- ناتوانی در سنتز اسلام و تجدد به گونه ای که منجر به کیش توسعه بومی شود و در نتیجه ایجاد گسست و تعارض میان سنن بومی اجتماعی و سنت های نوین توسعه گرا. ۲- گرایش به آماده خوری یعنی این کشورها بخصوص آنها که درآمد نفتی دارند اغلب می کوشند تا مواهب توسعه را به صورت حاضر و آماده خریداری کنند نه آنکه خود در خلق توسعه مشارکت نمایند و ریاضت بکشند. ۳- دولت های توسعه ستیز که به اشکال مختلف مانع از انباشت سرمایه، شکل گیری زیست بوم مولد و فراهم سازی جامعه توسعه گرا می شوند. این موضوع برخلاف ظاهر اختصاصی به وضع اخیر ایران ندارد و شاید بتوان جز ترکیه، باقی جوامع این خطه را از این دست برشمرد و نمونه آن در گزارش های مشاوران هاروارد در دهه چهل در خصوص برنامه های عمرانی سوم و چهارم که موفق ترین برنامه های توسعه ایران معاصر بوده، مشهود است. ۴- محیط منطقه ای نامساعد از حیث رقابت های مخرب در میان کشورهای منطقه و تلاش آنها بر تخریب فرآیندهای دسته جمعی یا حتی مجزای نوسازی از قبیل مداخله تا سطح کودتا، ممانعت از ایجاد همکاری های منطقه ای، همدستی در تحریم، ایجاد درگیری نظامی و ... را می توان برشمرد. 🔸حال آیا ما میتوانیم کیش جدیدی متناسب با جهان اجتماعی خود برپا کنیم (سنت گرایان و طرفداران الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) یا به سنتز جدیدی از الگوی بومی توسعه برسیم (طرفداران توسعه درون‌زا) یا به شیوه ای به یک الگوی جهانی تر توسعه بپیوندیم و آن را کیش خود قرار دهیم (طرفداران الحاق به نظام های جهانی) یا مواهب توسعه را بخریم و مصرف کنیم (عموم مردم تجدد مآب) یا کلا از هر طرحی برای ارتقای زیست دنیوی در رقابت با جهان مدرن دست برداریم (گذشته گرایان)؟ کدام یک از اینها تقدیر ماست؟ ❖ کانال 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a