⭕️ آيا سبك يادگيري خود را ميشناسيد؟
ترجیحات و راه های مورد پسند شما برای مطالعه و یادگیری مسائل چگونه است؟
حتما به صورت تجربی با این واقعیت برخورد کرده اید که یادگیری شما تحت شرایط خاصی به شدت متفاوت و لذت بخش است ترجیحات و یا سبک های یادگیری افراد بسیار گوناگون اند، ولی می توان آن ها را به سه دسته اصلی شناختی، عاطفی و فیزیولوژیکی تقسیم کرد. سبک های یادگیری شناختی، به روش هایی که شخص موضوعات را ادراک می کند، اطلاعات را به خاطر می سپارد، درباره مطالب می اندیشند و مسائل را حل می کند، گفته می شود. سبک های یادگیری عاطفی دربرگیرنده ویژگی های شخصیتی و هیجانی یادگیرنده، مانند: پشتکار، تنها کار کردن یا با دیگران کار کردن، و پذیرش یا رد تقویت کننده های بیرونی است. سبک های یادگیری فیزیولوژیکی جنبه زیست شناختی دارند و دربرگیرنده واکنش فرد به محیط فیزیکی موثر بر یادگیری او هستند، مانند: ترجیح دادن مطالعه در شب یا روز.
مقدمه ای که گفته شد به این دلیل است که می خواهیم در این مقاله، یکی از انواع سبک های یادگیری در حوزه شناختی را به شما معرفی کنیم. این سبک توسط دیوید کلب بر اساس یک چرخه چهار مرحله ای به نام چرخه یادگیری تجربه ای تعریف شده است.کلب با توجه به الگوی یادگیری تجربه ای خود، دو بعد و چهار شیوه یادگیری را معرفی کرده است.
بعد نخست شامل دو شیوه یادگیری تجربه عینی در مقابل مفهوم سازی انتزاعی است. شما برای یادگیری و تفکر بیشتر به مباحث عینی و ملموس علاقه مند هستید یا موضوعات ذهنی و انتزاعی؟
بعد دوم نیز شامل دو شیوه یادگیری، آزمایشگری فعال در مقابل مشاهده تاملی است. بیشتر علاقه دارید که به عنوان یک مشارکت کننده در فرایند یادگیری درگیر شوید و آزمایش کنید یا ترجیح می دهید، صرفا مشاهده و تفکر عمیقی پیرامون موضوع داشته باشید؟
بر همین مبنا، کلب و فرای با ترکیب این چهار شیوه یادگیری، سبک های مختلف یادگیری شامل : سبک های واگرا، جذب کننده، همگرا و انطباق یابنده را معرفی نموده، که به شکل زیر مطرح می شوند:
واگراها:
واگراها قابلیت های تجربه عینی و مشاهده تاملی قوی دارند، آن ها موقعیت را از زوایای متعدد می بینند، به طوفان مغزی و تولید ایده تاکید دارند، تخیل بسیار قوی دارند، به ارزش ها حساس ترند، به احساسات دیگران احترام می گذارند، با ذهن باز و بدون سوگیری گوش می دهند و در موقعیت های مبهم به تخیل می پردازند.
جذب کننده ها:
جذب کننده ها قابلیت های مفهوم سازی انتزاعی و مشاهده تاملی قوی دارند، قدرت ساخت مدل های نظری را دارند، به مفاهیم انتزاعی علاقه مندند، چندان به کاربرد عملی نظریه ها اهمیت نمی دهند، اطلاعات را سازماندهی می کنند، مدل های مفهومی خوبی می سازند و داده های کمی را خوب تحلیل می کنند.
همگراها:
همگراها قابلیت ها و مهارت های مفهوم سازی انتزاعی و آزمایش گری فعال قوی دارند، آن ها قدرت حل مساله بالایی دارند و برای مشاغل مدیریتی مناسب اند، در کاربرد نظریه بسیار قوی عمل می کنند، به کارهای فنی و تکنیکی علاقه دارند، روش های جدیدی برای تفکر و عمل ایجاد می کنند، ایده های جدید را آزمایش می کنند، راه حل های بهینه تری انتخاب می کنند و در تصمیم گیری مهارت خوبی دارند.
انطباق دهنده ها:
انطباق دهنده ها قابلیت تجربه عینی و آزمایش گری فعال قوی دارند، قدرت تحلیل این ها کمتر است، در موقعیت های تصمیم گیری به عقل سلیم خود اعتماد می کنند، طرح ها و تجربیات را متناسب با شرایط به کار می گیرند، سرعت بالایی دارند و برای مشاغلی همچون فروش و بازاریابی بسیار مناسب اند. به تحقق اهداف تعهد بالایی دارند، به دنبال شکار و بهره برداری از فرصت ها هستند و دوست دارند با دیگران در تعامل باشند.
حال با توجه به آن چه گفته شد، فکر می کنید شما جزو کدام یک از این دسته بندی ها قرار می گیرید؟ امیدواریم که پس از مطالعه این مطلب شناخت بیشتری از سبک یادگیری خود بدست آورده باشید و مبتنی بر این خودآگاهی تجربه های یادگیری لذت بخش و پربارتری برای خود ایجاد کنید. برای شناخت سبک یادگیری خود، می توانید به پرسشنامه سبک های یادگیری کلب مراجعه نموده و سبک فردی خود را شناسایی نمایید.
نکات کلیدی:
در نظر داشته باشید که هر چهار سبک یادگیری در افراد وجود دارد، ولی در مجموع تمایل افراد به برخی از سبک ها به نسبت بقیه بیشتر است. نکته ای که باید یادآور شویم این است که بر خلاف هوش و استعداد که توانایی هستند، سبک یادگیری توانایی نیست. به این معنی که، سبک یادگیری به اینکه یادگیرنده چگونه یاد می گیرد اشاره می کند نه به میزان موفقیت فر د در امر یادگیری و طبعا هرچه سبک یادگیری شخصی شما با آنچه می آموزید هماهنگ تر باشد، یادگیری اثربخش و لذت بخش تر خواهد بود.
برگرفته از: سیف، علی اکبر(۱۳۸۹) روانشناسی پرورشی نوین، نشر دوران: تهران
📌به تعداد آدمهای روی کره ی خاکی،
تفاوت فکر و نگرش وجود دارد!!
پس این را بپذیر:
کسی که تفکرش باتو متفاوت است، دشمنت نیست؛
انسان دیگریست!
بازخوانی نظریه فرهنگی جهان مدرن بر اساس حکمت اسلامی.pdf
7.14M
بازخوانی نظریه فرهنگی جهان مدرن بر مبنای اندیشه و حکمت اسلامی
28.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 سبک زندگی غلط، ریشه در فرهنگ غلط حاکم بر اذهان دارد | پادکست
🔺اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است. فرهنگ حاکم بر ذهنها است که در عمل این مشکلات را به وجود میآورد. زندگیهای تقلیدی، زندگیهای تجملاتی و اشرافیگری، اینها غالباً منشأ و ریشهی فرهنگی دارد.
#سبک_زندگی
#فرهنگ
🕰 ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
در آینده نزدیک جایگاه و اقتدار ملت ها را بنیه و داراییهای نرم و فرهنگی آنها مشخص خواهد کرد. پیشرفتهای شگرف علوم و فناوریهای سخت در طول قرن بیستم، به شکوفایی اقتصادی جوامع پیشرفته انجامید و نیازهای ذاتی بشر را تا آنجا ارضا کرد که بتواند به نیازهای عالیتر (نیازهای روحی و روحانی) خود بپردازد. پاسخ گویی به این نیازها مستلزم توسعهی شاخهی نوینی از علوم و فناوریها موسوم به علوم و فناوریهای نرم و فرهنگی است که هدف آنها شناخت هرچه بیشتر جنبههای ذهنی و روحی انسان و یافتن راهی برای اعتلای ذهنی و روحی او ، همچنین تنظیم رابطهی بهتر انسان با محیط پیرامون است؛ محیطی که به اقتضای پیشرفت علوم و فناوری های سخت هر روز پیچیده تر میشود.
تعریف فناوری نرم و هویت ساز
همانطور که علوم و فناوریهای سخت به شکل گیری و توسعهی خانوادهی بزرگ صنایع سخت (صنایع غالباً کارخانهای) منتهی میشوند، علوم و فناوریهای نرم نیز صنایع نرم را شکل می دهند؛ صنایعی که محصولات و خدماتِ حاصل از آن ها به اعتلای انسان، افزایش کیفیت زندگی و تسهیل رابطهی او با محیط پیرامون کمک میکند. صنایع نرم انواع مختلفی دارند که یکی از مهمترین شاخههای آن صنایع «خلاق و فرهنگی» است. این صنایع به طور کلی «اقتصاد خلاق» را شکل می دهد. صنایع خلاق و فرهنگی، در طول چند سال اخیر به قدری توسعه پیدا کرده است که برخی آیندهپژوهان، موج چهارم در فراسوی عصر اطلاعات و دانایی را موج خلاقیت یا عصر صنایع خلاق و فرهنگی میدانند.
4_5803103692865408092.pdf
3.47M
ترجمه کتاب
*معمای شکوفایی*
(چگونه نوآوری، ملتها را از فقر بیرون می آورد)
که توسط تیمی از *اساتید دانشگاه هاروارد* در سال *2019*
منتشر شده و *تجربه 20 کشور* مهم دنیا (آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، مکزیک، برزیل و ...) را در زمینه فقرزدایی، ثروت آفرینی، *توسعه و شکوفایی* منعکس نموده است.
🔸گزارشی از مبحث "دولت تأویل گر رؤیای اجتماعی"🔸
🔹برای بحث از رؤیای اجتماعی میتوان از سه گرایش مطالعاتی نام برد، یک منظر علوم اجتماعی است که میتوان رویای اجتماعی را مد نظر و مطالعه قرار داد، یک منظر دیگر با رویکرد آینده پژوهشی است که بحث رویا در این زمینه مطالعاتی الان شاید بیشتر شناخته می شود که نوعی آینده نگاری هم در پی دارد. و زمینه مطالعاتی سوم از منظر علوم سیاسی است که در سه ساحت: فلسفه سیاسی ، نظریه سیاسی و حکمرانی میتوان با رویای اجتماعی مواجهه داشت. آنچه مد نظر است بحث از منظر فلسفه و نظریه سیاسی که جایگاه دولت در تحقق رویای اجتماعی را مورد کنکاش علمی قرار دهیم. دانش سیاسی که صبغه دانش هنجاری دارد در باره ترسیم و تحقق یک زندگی خوب بحث میکند و نظریه های سیاسی به عنوان بازوی عملیاتی و معادلاتی برای فلسفه سیاسی عمل میکنند و آن باید و نباید را سوق میدهند به سمت پیاده سازی و تحقق عینی، لذا از رویای اجتماعی اینجا میشود بحث کرد.
🔹در منطق درونی اندیشه های سیاسی هم معمولا از سه مرحله: وضع موجود، وضع مطلوب و شرایط انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب بحث میشود. در اینجا هم وضع مطلوبی که اندیشمند ترسیم میکند برخواسته از مطالعه و رجوع به عالم خیال و ساحت مثالی جامعه و پرداختن به این مساله که چگونه میتوان از نابسندگیهای زندگی در وضع موجود عبور کرد و برای این عبور نیاز به تصویری است که لاجرم برخواسته از ذخیره و انباشت فرهنگی جامعه خواهد بود. راوی این رویا متفکران و رهبران اجتماعی هستند که این رویا را تبدیل می¬کنند به بسیج سیاسی و به عالم تحقق و تعین نزدیک میکنند. در واقع رویای اجتماعی مولود قرار گرفتن یک جامعه در یک بن بست هاییست. در بن بستها هست که سراغ رویا میرویم و وضعیت نابسنده است که ما را دعوت به رویا میکند. رویای اجتماعی فرزند اعتراضهای بنیادین و فراگیری است که ساحت خیالی و مثال را آبستن یک رویا میکند. زاده حضور در شرایط آستانگی است. از یک طرف مایوس هستید و از سوی دیگر چشم انتظار و امیدوار یک روشنایی رو به فردا. تعبیری که حضرت آقا دارند در تحلیل آیه 110 سوره یوسف دارند که در زمان یأس رسل هست که نصرت الهی نازل میشود و نزول نصرت باعث جهش میشود. از یک سو یک یأس فراگیر وجود دارد و از یک سوهم رهبران از یک امید قابل تحقق حرف میزنند و ایمان دارند. اینجاست که میتوانیم از یک رویا صحبت کنیم.
🔹ادامه دارد.....
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی نشست اندیشه ورزی با موضوع :
"دولت تأویل گر رؤیای اجتماعی"
🎤ارائه آقای دکتر محمدحسین طاهری
@Ideation
🔸جامعه اندیشکده ها با حضور مهدی خراتیان، نویسنده و سیاست پژوه، به موضوع «اندیشکده شناسی» پرداخته است.
❇️محورهای لایو
🔹تفاوت اندیشکدهها و شبهاندیشکده ها
🔹انواع سنت های اندیشکده ای در جهان
🔹مدل ایرانی اندیشکده
فایل صوتی این نشست تقدیم میشود
👇🏻👇🏻👇🏻
ادامه ....🔸
🔹در علم سیاست دو نوع رویا داریم یک رویای اتوپیک هست و یک رؤیا که تبدیل به چشم انداز شده است.
در رؤیای اتوپیک دنبال تحقق نیستید و میدانید که رسیدنی هم نیست مانند آنچه در اندیشه فارابی و افلاطون هست، که بیشتر جنس عالم مثالی دارد و شما تنها به آن تقرب می جویید و و تحققش دست شما نیست.
اما در ادبیات حکمرانی رؤیا از جنس چشم اندازاست که میتوان تبدیل به پروژه کرد. و برای رسیدن به آن برنامه ریزی عملیاتی نمود.
هر دو نوع رؤیا در رؤیای ایرانی وجود دارد. رؤیایی که در عصر ظهور محقق میشود و ما به آن تقرب می جوییم. و رؤیایی که با عنوان تمدن نوین اسلامی رؤیای تحقق پذیر ایرانیان میتواند باشد.
جامعه نمونه اسلامی که محقق شده رؤیای اجتماعی مورد مطالبه است مگر بشرط تحقق دولت اسلامی شدنی نیست. در گرو تعیّن دولت مطلوب میتوان انتظار ساخت جامعه نمونه را داشت. بنا براین رؤیای اجتماعی بنابر ادبیات فلسفهی اسلامی، متعلق به خیال جمعی یک جامعه است و در عالم مثالی جامعه و ساحت قلبی آن سامان پیدا میکند. تحقق این رؤیا، یعنی حضور پدیدهی خیالی در عالم حس، فرآیندی است که میتوانیم آن را تاؤیل رؤیا بنامیم و نهادی را در جامعه پیجویی کنیم که نقش او، تاؤیل رؤیای جامعه باشد. این نهاد محقق کننده رؤیا دولت مطلوب است. دولتی که نوع جدیدی از مناسبات را رقم میزند که فراتر از الگوهای موجود و بر محوریت بسط اراده عمومی و زمینه ساز توسعه اختیار انسانها بنا نهاده شده است که با عنوان دولت اختیار شناخته میشود.