eitaa logo
ایران آینده🇮🇷
2.2هزار دنبال‌کننده
711 عکس
64 ویدیو
114 فایل
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم ع ادمین @safari_67 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متاورس یکی از جدیدترین واژه های کلیدی در دنیای فناوری محسوب شده و به یک هدف کلان برای بسیاری از غول های فناوری جهان تبدیل شده است. متاورس یک قلمرو دیجیتالی است که به انسانها اجازه تعامل با افراد دیگر یا شخصیت های دیجیتالی (مجازی) در قالب آواتارها برای برقراری ارتباط، همکاری، انجام بازی، رسیدگی به امور کاری و تجاری یا معاشرت را می دهد. این دنیای مجازی از طریق هدست های واقعیت مجازی، عینک های واقعیت افزوده، گوشی های هوشمند، رایانه های شخصی و کنسول های بازی قابل دسترسی خواهد بود. به نظر می رسد که در آینده همه ی شغل ها به فضای متاورس منتقل شود. از آنجایی که متاورس یک فناوری تازه است، تحقیقات طولانی مدتی درباره تأثیرات فیزیکی و روانشناختی آن بر انسان انجام نشده است. بازی هایی که با هدست های حقیقت مجازی و حقیقت افزوده انجام می شوند، امکان دارد به افسردگی، تنها شدن فرد یا خشونت و آزار به خود منجر شود. این فناوری، ریسک هایی برای سیستم های سیاسی، اقتصادی و جوامع در کشورهای مختلف دارد. به عنوان مثال امکان دارد متاورس تأثیری نامحسوس بر امنیت فرهنگی و سیاسی یک کشور داشته باشد. همچنین امکان دارد این فناوری مشکلات اجتماعی جدیدی را به وجود بیاورد. از آنجائیکه متاورس با کمک فناوری های غوطه ور شدن در فضای مجازی واقعیت افزوده و حقیقت مجازی توسعه می یابد، این امر امکان دارد روی نوجوانان تأثیر منفی بگذارد و اعتیاد آور باشد. https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
کودکی ما دهه شصتی ها هم از دوران تلویزیون سیاه و سفید در دهه شصت، تا تلویزیون رنگی و ویدئوهای وی اچ اس در دهه هفتاد تا میکرو و سگا و بعد کامپیوترهایی با سیستم عامل ام اس داس امتداد داشته است. اما از ۲۰۱۰ که گوشی های هوشمند به جهان اضافه شدند، سرعت تغییرات بسیار بیشتر شد. تازه داشتیم به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی عادت می کردیم که زاکربرگ نسبت به رقبا و همراهان خود پیش دستی کرد و در اوایل آبان ۱۴۰۰، از دورانی جدید و یک ابرپروژه پرده برداری کرد. پروژه ای که از سالها قبل درباره آن فیلم ساخته شده بود، داستان نوشته شده بود و برای طراحی وسایل مورد نیازش، وقت و پول صرف شده بود. سالها قبل درباره زندگی دوم خوانده بودم و اینکه می شود یک هویت مجازی داشت که آن هویت می تواند برتر و بهتر از هویت واقعی افراد باشد. در زندگی دوم بسیاری از محدودیت ها وجود ندارد. می شود شما آنطور که می خواهید خلق شوید. در کتاب موج سوم تافلر هم در اوایل دهه ۸۰ و کتاب های نیل پستمن و مک لوهان درباره کلبه الکترونیک و کوچک شدن جهان در بیست سال پیش چیزهایی می خواندیم. اما امروز و در ابتدای دهه سوم قرن بیست و یک، متاورس متولد شد. چقدر آن را می شناسیم؟ چقدر اثرات را می دانیم؟ چقدر متوجه عمق تغییرات پس از آن هستیم؟ جهان جدید از سینما به سریال و بعد گیم رسیده بود و جذابیت به این سمت رشد یافته بود. از سوی دیگر شبکه های اجتماعی مفهوم ارتباط و در ارتباط بودن و برخط بودن را تغییر داده بود و با رونق گرفتن رمزارزها، امکان جدیدی برای مبادله و خلق ثروت شکل گرفت و حالا در متاورس تمام این عناصر در کنار هم قرار گرفته و ترکیب شده است. تا پیش از این، شما از طريق اپ ها و وب سایت ها از مواهب این جهان نوپدید با گوشی های هوشمند بهره می بردید، اما از این به بعد، شما در جهان این خدمات و سرویس ها و اساسا در جهان دیگری زیست می کنید که همه خدمات به نحو متفاوتی ارائه می شود و بسیاری از مفاهیم بنیادین در زندگی بشر امکان دگرگونی دارد. به عنوان مثال هوایپما سرعت انتقال ما را دگرگون کرد و متاورس ضرورت انتقال با هواپیما را دگرگون خواهد کرد. هر چند با متاورس ضریب ارتباطی انسان دهها و صدها برابر خواهد شد و مشغولیت ظاهری انسان ها در این جهان جدید بسیار بیشتر خواهد شد، اما در حقیقت هستی، انسان تنهاتر و معنای زندگی بیش از گذشته، به مسئله اول بشریت تبدیل خواهد شد و توسعه تکنولوژی پاسخی برای آن ندارد. محسن دنیوی https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔴 تمدّن، متّکی به فرهنگ است... پایه اصلی فرهنگ و تمدن، فکر و اندیشه و جهان بینی است 🔴 ✴️ خیلی مهم است؛ هویّت‌سازی برای انسانها در یک جامعه خیلی مهم است؛ [انسانها باید] احساس هویّت کنند. ⭕️ هویّت انسان به او است، به او است، به او است. تمدّن، متّکی به فرهنگ است؛ اگر فرهنگ قوی و غنی وجود نداشته باشد، تمدّن به معنای مصطلح و رایجِ خودش به وجود نمی‌آید. ❓ فرهنگ چیست؟ مجموعه‌ی عناصر سازنده‌ی و انسان؛ این فرهنگ است. ❓ این از کجا ناشی میشود؟ فرهنگ به نوبه‌ی خود متّکی است به ، و ؛ [یعنی] نوع تلقّی انسان و مجموعه‌ی انسانی از جهان و عالم وجود و هستی و آفرینش و مانند اینها؛ این است که است و است. 🎙 ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
متاورس، وحدت علم و دین و یادآوری چند تجربه تاریخی / ریشه تکنولوژی هراسی، کجاست؟ 🔹نگاه‌هایی که پیش‌تر، حُکم به نفی برق و بلندگو و تلویزیون و ویدئو و ماهواره و... می‌دادند، حالا با دفاع از فیلترینگ در ساحت اینترنت، حتی به احکام متاورسی هم ورود کرده و رای به حُرمت خرید و فروش در این فضای ناشناخته داده‌اند. تحلیلی درباره برخی احکام متاورسی را اینجا بخوانید و نظر بدهید👇 khabarfoori.com/fa/tiny/news-2914638 از کانال خبر فوری👆 👇چشم اندازی از چالشهای پیش روی عرصه حکمرانی در جهان جدیدی که ده هزار برنامه نویس در حال خلق آن هستند. از حکم فقهی خرید وفروش زمین مجازی تا ... .
15283331_826.pdf
4.12M
لایحه بودجه 1401
💡نشست اندیشه ورزی با موضوع: 🇮🇷رؤیای ایرانی 🔸با حضور؛ 🔹حجت الاسلام حسین مهدیزاده 🔹آقای حمیدرضا متاله 🔹حجت الاسلام سید علی موسوی 🗓سه شنبه ۳۰آذر ۱۴۰۰ ⏱ساعت ۱۵ الی ۱۷ 📍مکان: پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام) 🔽https://www.skyroom.online/ch/pajooh/roya.irani
✅ نگاهی به چهار دهه عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔴 شبکه افق دوشنبه 29 آذر ساعت 22
نهضت دینی: 🔸نهضت انقلاب اسلامی از سال 41 و از آغاز شد و به انتقال پیدا کرد. انقلاب از آغاز با انگیزه دینی، احساس وظیفه دینی و شعارهای دینی و با رهبری دینی آغاز شد. 🔹- دو خصوصیتی که در مقابل نهضتهای دینی هست و به عنوان برچسب به حرکت انقلابی مردم زده میشد عبارت بود از: 🔸یکی تهمت ارتجاعی بودن 🔸و دیگری، دید تحقیر آمیز و توام با عمل شدید و بی رحمانه و قساوت آمیز. 🔹- نهضت با سه خصوصیت بارز به رشد ادامه داد: 🔸- خصوصیت اول، جهت گیری دینی بود. صد در صد نهضت با هدف های دینی، با شعارهای دینی، با انگیزه های دینی پیش می رفت. 🔸- خصوصیت دوم، حضور عمومی مردم بود. منظورم از حضور عمومی، این نیست که همه آحاد مردم در آغاز نهضت شرکت داشتند و حضور داشتند. بلکه منظورم این است که مخصوص قشر خاصی نبود، طبقات مختلف مردم شرکت داشتند. از شهرنشینان، روستائیان، قشرهای مختلف، کارگران، روشنفکران، اصناف و کسبه و پیشه وران و بیش از همه و بارزتر از همه روحانیون و طلاب علوم دینی. 🔸- خصوصیت سوم، یک رهبری بی نظیر و قاطع بود، با خصوصیاتی که ما از پیغمبران الهی و رهبری پیغمبران در قرآن مشاهده می کنیم. رهبری نهضت ما از آغاز دنباله روی نهضت پیامبران بود، دارای همان خصوصیت ها بود. امید، قاطعیت، گستاخی اقدام، اعتماد زیاد به عامه و توده های مردم، و تسلیم در مقابل خدا و نیندیشیدن به پیروزی ظاهری، بلکه بیشتر . 🔹- این سه خصوصیت در نهضت ما بود. البته با همه اینها، با همه نقاط مثبت و ریشه های حیات بخشی که در جنبش اسلامی و حرکت انقلابی ما وجود داشت، این جنبش جوان بود، با همه خصوصیات جوانی. حتی. . 1362/11/12
🔴 همایش بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور 💠نشست تخصصی اول: جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظام ارتباطی و ارکان آن با قوای سه‌گانه، مجمع تشخیص مصلحت‌نظام و سایر دستگاه‌های حاکمیتی اصلی کشور/ الگوی تبدیل شوراهای وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی به هسته‌های واقعی فکری با ماموریت روشن و مشخص 💠نشست تخصصی دوم: الگوی نظارت، ارزیابی و بازخوردگیری و اجرایی‌سازی مصوبات و اسناد بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی/ نسبت بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی با نظام برنامه و بودجه کشور 📆چهارشنبه ۱ دی‌ماه ۱۴۰۰ ⏱ ساعت ۸:۳۰الی ۱۷ 🏢دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی 💠نشست تخصصی سوم: الگوی ارتباط مستمر و پایدار با مراکز علمی، نخبگان حوزوی و دانشگاهی، اندیشکده‌ها و ظرفیت‌های مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی/ الگوی نظام رصد و مسئله شناسی روزآمد و آینده‌نگر مبتنی بر روند تحولات فرهنگ و علم 📆پنجشنبه ۲دی‌ماه۱۴۰۰ 🕙ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰ 🏢دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی 📍دانشجویان می‌توانند برای حضور در همایش با شماره 09159596277 هماهنگ نمایند. 🖥 لینک شرکت به صورت مجازی: 🌐https://sibad.soore.ac.ir/v/show/culturesymposium 🔰برای شرکت‌کنندگان در نشست گواهی حضور صادر می‌گردد 🇮🇷 همایش بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور 🇮🇷 🔗ارتباط با روابط عمومی👇 📲@Admin_farhangi_E ┄┅─═◈═─┅┄
جدول برنامه همایش.docx
19.7K
جدول برنامه همایش.docx
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏کتاب‌های آینده با واقعیت افزوده 🔹بسیاری از ‎تکنولوژی واقعیت افزوده در حوزه آموزش به عنوان یک انقلاب یاد می‌کنند. 🔹ببینید این کتاب که مجهز به ‎واقعیت افزوده است چطور می‌تواند به یادگیری بهتر کمک کند.
عضو مجلس خبرگان خرید زمین مجازی در متاورس را از نظر شرعی جایز نمی‌داند 🔹عضو مجلس خبرگان اعتقاد دارد بنابر دستورات فقهی اسلام، معامله رمز ارزها و خرید زمین در متاورس جایز نیست 🔹«محسن اراکی» در ششمین نشست از سلسله نشست‌های علمی-پژوهشی دین و فضای مجازی به قوانین داد و ستد براساس اسلام اشاره کرد و گفت: «قرآن کریم مساوی نبودن داد و ستد را مذموم برشمرده و بر رعایت عدل در مبادلات اقتصادی بارها تاکید کرده است.» 🔹وی در ادامه با اشاره به خرید و فروش زمین مجازی در متاورس افزود: «این حقه همیشگی آمریکا بوده است که بر سر سایر مملکت‌ها کلاه بگذارد؛ با همین شیوه‌های ناعادلانه اکنون آمریکا به یکی از قطب‌های اقتصادی جهان تبدیل شده است.» 🔹به اعتقاد وی حکم پدیده جدید متاورس که فروش زمین‌های مجازی است براساس فقه جایز نبوده زیرا اشیاء را با اشیاء و مال را با لامال نمی‌توان مبادله کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیوه یادگیری کالبدشکافی و آناتومی بدن انسان در آینده‌ای بسیار نزدیک!
هجوم برندهای جهان برای حضور در متاورس؛ از فراری تا نایکی 🔹هرچند مفهوم متاروس برای اینترنت هنوز فاصله زیادی تا تحقق دارد، اما برندهایی مانند فراری و نایکی برنامه‌های خود برای ورود به دنیای متاورس و NFT را اعلام کرده‌اند تا از این عرصه عقب نمانند. 🔹گفته می‌شود که متاورس یا نسخه واقعیت مجازی اینترنت در نهایت جایگزین شبکه وب امروزی خواهد شد و همین امر هیاهو یا اشتیاق زیادی را برای ارائه کالاهای مجازی توسط برندهای مختلف به وجود آورده است. از طرفی دیگر، برخی دنیاهای مجازی، مانند بازی‌های Fortnite و Minecraft یا پلتفرم Roblox هم اکنون به صورت عمومی در دسترس کاربران قرار دارند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنچه برای و مورد انتظار است، تحقق پذیر نیست. بنابراین علاوه بر مدیریتی که مسوولین باید انجام بدهند، حضور مردم در لازم و ضروری است در هر دو عرصه هم عرصه اقتصاد هم . پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۳
تحول در الگوی مبارزه: پانزده خرداد، ما را از یک مرحله به مرحله دیگری از مبارزه وارد کرد. مبارزه پس از پانزده خرداد، از مرحله شور و هیجان غالب بر محاسبه و مبارزه تند آتشین، وارد مرحله جدیدی شد که آن مرحله عبارت بود از مبارزه دراز مدت، بنیانی، توام با صبر و حوصله و انتظار و امید و ، بر مبنای از و . بنا بر بینش اسلامی، حرکت ها و تحولات اجتماعی با تضمین می شود. آنچه که انسان ها را وارد میدان مبارزه می کند و تحولات تاریخی را به وجود می آورد و نظام هایی را به نظام های دیگری بدل می کند، نیست. و ای است که با و کامل در میان انسان ها به وجود می آید . بیانات در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،62/11/12
صوت گفتگو👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا» نگاهی به چهار دهه عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔰صوت کامل گفت‌وگو با: 🔸دکتر حمید پارسانیا (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) 🔸دکتر پرویز امینی (استاد دانشگاه) 📢 کیفیت بالا 🗓 شنبه ۲۹ آذرماه ساعت ۲۲
عربستان سعودی هفته گذشته در یک طرح جدید، مقدس ترین مکان دین اسلام را به نوعی وارد فضای متاورس کرد. با این طرح مسلمانان می توانند در خانه های خود حجرالاسود، سنگ سیاه رنگ نصب شده بر دیوار کعبه را به صورت مجازی تماشا کنند. عبدالرحمان السدیس، رئیس کمیته مدیریت این مساجد، این طرح را روز دوشنبه افتتاح کرد. هنگام افتتاح این برنامه، السدیس گفت آنها به دنبال شبیه سازی بودند که نه تنها بینایی و شنوایی بیننده را درگیر کند، بلکه حس لامسه و بویایی او را هم به کار بگیرد. او توضیح داد که مساجد مکه و مدینه نوعی میراث تاریخی و اسلامی محسوب می شوند، در نتیجه باید تمامی افراد به صورت دیجیتالی به آن دسترسی داشته باشند. https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
بایسته های تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی محسن لبخندق مباحثی که در این نشست ارائه دادم با کمی بسط و تکمیل نکات ذیل بود: ۱-هر تحولی نیازمند نقاط کانونی و گرانیگاه هایی است که برای ایجاد تحول باید بر آنها متمرکز شد و از توزیع توان فکری و عملی بر سایر نقاط پرهیز کرد. وقتی برای تحول ده ها سرفصل و موضوع و نقطه را هدف قرار دهید، عملا اتفاقی نخواهد افتاد. ۲-شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکلات و خلأهای زیادی دارد، اما به زعم بنده که حدود ۱۰ سال با این مجموعه کار کرده ام، ۳ نقطه کلیدی برای تحول در این شورا باید در کانون اندیشه ورزی اتاق فکر طراح تحول قرار گیرد و هر گزاره تحولی پیرامون این ۳ نقطه معنا پیدا کند: الف) نسبت یابی صحیح با بخشهای حاکمیتی ب) نسبت یابی صحیح با بدنه نخبگانی و کنش گران میدانی ج) تفطن به نقش فضای مجازی و محیط زیست پلتفرم شده به جای نگرش سنتی به جهان اجتماعی ۳- در مورد نسبت یابی شورای عالی با بخشهای حاکمیتی، چالش اصلی شورا دو چیز است. *اول* آنکه سطح ورودش به قلمرو علم و فرهنگ تا کنون بسیار ناهمگن بوده. گاه شأن سیاستگذار کلان داشته-که البته سیاستهای کلانش هم در بسیاری اوقات سیاست‌های نپخته ای بوده- و گاه تا سطح جزیی ترین و عملیاتی ترین حوزه‌های برنامه‌ریزی ورود کرده و این مسأله هم در درون شورای عالی چالشزا بوده چراکه اعضایش تلقی صحیحی از نقش خود در نظام حکمرانی فرهنگی کشور پیدا نمی کنند و هم در بیرون شورا چالش زا بوده، چون تداخل عملکرد دستگاه‌های سیاستگذار و برنامه ریز را به همراه داشته است. *دوم* آنکه مصوبات شورای عالی، چه در سطح سیاست و چه در سطح اهداف برنامه ای، در ساختار حاکمیتی ما ضمانت اجرا ندارد و لذا قاطبه مصوباتش توسط دستگاه‌های فرهنگی مورد بی توجهی قرار می گیرد. *در مورد اول،* شأن درست و اولیه شورای عالی، سیاستگذاری-البته سیاستهای پخته و عالمانه- است و به حیث شأن قرارگاهی اش که در حکم اخیر رهبر انقلاب بر آن تاکید شده-و البته پیش ازین هم به این مسأله اشاره شده بود- در حوزه برنامه‌ریزی، مهمترین شأن شورای عالی تدوین اهداف برنامه ای است، نه ورود به برنامه‌ریزی عملیاتی و جزیی، چه آنکه اساسا بضاعت و دانش کارشناسی برای ورود به برنامه‌ریزی میدانی، عملیاتی و جزیی را ندارد و در مواردی هم که چنین کرده، معمولا موفق نبوده، ضمن اینکه ورود به عرصه برنامه‌ریزی عملیاتی و جزیی، تداخل عملکرد با ده ها دستگاه علمی و فرهنگی را ایجاد می‌کند که فلسفه وجودی آنها برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرای برنامه‌ها برای تحقق سیاست‌های کلان و خرد حوزه فرهنگ و علم اند. *در مورد دوم* برای ایجاد ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی، دو ایده محوری وجود دارد. *اولین ایده* این است که ابزارهای ضمانت آور در ساختار حاکمیت که اکنون در اختیار سایر بخش‌های حاکمیتی است-که مهم‌ترینش بودجه ریزی و جرم انگاری است- از بخشهای حاکمیتی دیگر به شورای عالی منتقل شود. اکنون این ایده در درون شورای عالی دنبال می‌شود و عمده طرحهای تحولی پیشنهادی چنین سویه ای دارد. این رویکرد به زعم بنده عملی نیست و شکست خواهد خورد، چون نه بسترهای قانونی، چنین امکانی را تمهید می‌کند و نه فرهنگ سیاسی بخشهای مختلف حاکمیت چنین امری را بر می تابد. حتی انقلابی ترین دولتها و مجلسها نمی پذیرند عنان اختیارات قانونی خود را به دیگری بسپارند و ابزارهای قدرتی مانند بودجه یا جرم انگاری را از خود سلب کنند. اگر هم چنین چیزی را بپذیرند، در مقام عمل انواع تنش‌ها و تعارضات دامنگیر این امر خواهد شد. دولتها و مجالسی که خود را برآمده از رای مردم و پاسخگو در مقابل افکار عمومی می دانند خود را در میدان عمل نیازمند ابزارهای قانونی ای میدانند که بتواند توازن بین اختیارات و پاسخگویی به افکار عمومی را فراهم کند و طبیعی است که سلب چنین ابزارهایی را برنخواهند تافت. اما *دومین راهکار* این است که شورای عالی بتواند در تراز یک نهاد بالادستی راهبر، با تکیه بر حضور فعال و هماهنگ کننده در میان دستگاههای فرهنگی و با تکیه بر قدرت گفتمان سازی در سطح حاکمیت، ابوت و هدایت دستگاه های مختلف را بر عهده گیرد. این امر مستلزم حضور افرادی کاملا مستقر در شورا، فعال، خلاق، دارای توانمندی های اقناعی-ارتباطی، دارای وزن و مرجعیت فکری، مشرف به مسائل و موضوعات و پر تحرک و پیگیر است و البته دبیرخانه شورای عالی نیز درین راستا باید قدرت کارسازی داشته باشد. فی الجمله نه برآیند اعضای شورای عالی چنین ویژگی‌هایی دارند و نه دبیرخانه آن چنین توش و توانی دارد، لذا این فقره هم عملا در شرایط موجود شدنی نیست. با این وجود، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با حضور آقای رییسی که به شخصه در صدد احیای جایگاه شورای عالی هستند، همراهی رییس جمهور و اعضای دولتی بتواند ایده دوم را فی الجمله و نه به صورت تام و تمام تحقق بخشد، و بر مبنای روحیات شخصی و پذیرندگی و همراهی ریی
س جمهور و نه بر مبنای قدرت گفتمان سازی و اقناع گری شورایعالی انقلاب فرهنگی، بتوان از فرصت حضور یک دولت همراه بهره جست. البته طبیعی است که این راهکار نیز با پایان این دولت، سرانجام مبهمی دارد و راهکار دائمی و همیشگی نیست. تجربه دولت قبل شاهدی بر این مدعاست. ۴- در مورد نسبت یابی صحیح با بدنه نخبگانی و کنش گران میدانی حوزه فرهنگ، پس از حدود چهار دهه تجربه، لازم است شورای عالی از رویکرد بالا به پایین، عمودی، دستوری، غیراقناعی و یک طرفه فاصله بگیرد و بداند که تدبیر میدان فرهنگ، حکمت عملی ای می طلبد که جز با ارتباط با کنش‌گران میدان و فعالان درگیر با لبه عمل و تجربه، این حکمت عملی حاصل نخواهد شد. *شورای عالی، با شورای استعلایی متفاوت است.* تا این شورا علو خود را در استعلا دنبال کند و دامن خود را از ارتباط با بدنه فعالان فرهنگی در همه طیف‌های فکری برگیرد، هیچ شأنیت و وجاهت و مرجعیتی در میان کسانی که سهم جدی ای در فرآیندهای فرهنگسازی ایفا می‌کنند، نخواهد یافت. ضمن تغییر نگرش بنیادین درین زمینه، لازم است تمام هم و غم طراحان تحول در ساختار درونی شورای عالی و دبیرخانه آن، این باشد که چه ساختار و فرایندی می تواند حضور گسترده، غیرفرمایشی، مستمر و اثربخش طیف وسیعی از فعالان، خبرگان و کنش‌گران میدانی را در رصد، مسأله شناسی، تدوین سیاست‌، نظارت بر اجرای سیاستها و البته گفتمان سازی فراهم سازد. به این فراخور باید به دنبال طراحی و جایگزین کردن ساختاری تخت و منعطف و رویکرد پایین به بالا و مشارکت پذیر به جای ساختار و رویکرد کنونی بود. تعابیری مانند ستاد فرماندهی جبهه فرهنگی، قرارگاه و... که از لسان رهبری خطاب به شورای عالی به کار رفته، متضمن چنین دلالت‌هایی است. اگر رویکرد مشارکت پذیر و تعاملی در دهه‌های گذشته در شورای عالی بسیار کم فروغ بوده-که نشانه اش حضور حداکثری چهره‌های صرفا آکادمیک و نظری در شورای عالی و دبیرخانه آن و عدم حضور فعالان و کنش‌گران در این دو سطح است-، عصر رسانه‌های نوین که حیات اجتماعی ما را عملا به یک شبکه گسترده تخت با کنش‌گرانی فعال و محیطهای شخصی شده و مصون از نظارت، کنترل و مداخله بالا به پایین تبدیل کرده و آتش به اختیاران-از همه طبقه‌ای فکری و فرهنگی- را تبدیل به بازیگران کلیدی عرصه فرهنگ‌سازی و خلق جهان اجتماعی نموده، باید این بصیرت و گریزناپذیری از چرخش رویکرد و منظر را برای شورای عالی به ارمغان آورد، که متأسفانه تا کنون نشانه‌های جدی ای ازین تغییر نگرش و عزم جدی برای تحقق این مهم دریافت نشده است. ۵- در مورد تفطن به نقش فضای مجازی و محیط زیست پلتفرم شده به جای نگرش سنتی به جهان اجتماعی، لازم است از بن دندان این ادراک و روشن بینی در قاطبه اعضای شورا و بدنه کارشناسی دبیرخانه آن محقق شود که با جهان اجتماعی ای مواجهیم که ماهیت آن با نسل قبلی واقعیت‌های اجتماعی متفاوت است. این عصر جدید با شتاب در حال استحاله قواعد و سنن و مناسبات نسل قبلی جهان اجتماعی است. بسیاری از موضوعات در قلمرو ماموریت شورای عالی، در این عصر معنای جدیدی یافته یا به زودی خواهند یافت. نسل جدیدی از آموزش و پرورش، دانشگاه، رسانه، هنر، مصرف فرهنگی، سبک زندگی، صنعت و... تحقق یافته یا محقق خواهد شد. درین تحولات شتابان که دو دنیای به غایت متفاوت را رقم زده، شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند در افق نسل قبلی واقعیت‌های اجتماعی بیندیشد و عمل کند. بنابراین تفکیک شورای عالی فضای مجازی از شورای عالی انقلاب فرهنگی بی معناست چون تفکیک جامعه و فرهنگ از فضای مجازی و تصمیم گیری دوگانه در مورد آنها بی معناست. از طرفی شورای عالی فضای مجازی هم به لحاظ ورود به ابعاد فرهنکی، اجتماعی و نرم فضای سایبر و جهان دیجیتالی تا کنون ناتوان بوده و نهایت ورود آن به این عرصه، ورود به ابعاد فناورانه، امنیتی و سیاسی بوده است. گپ میان این دو نهاد هرچه عمیق تر و طولانی‌تر باشد، بی معنا شدن یا بی اثر شدن هر دو شورای عالی در نظام حکمرانی فرهنگی اجتماعی کشور بیشتر تداوم خواهد یافت. بنابراین در دوره تحولی پیش رو، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به فراخور فضای مجازی، جهان دیجیتالی و نسل جدیدی از واقعیت اجتماعی مجازی شده آرایش گیرد، که متاسفانه تا کنون چنین نشانه ای در ایده های تحولی مطرح در دبیرخانه دیده نشده است. ‌
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به مهدی رمضانی آمده است: «برادر گرامی جناب آقای مهدی رمضانی با توجه به انتصاب جناب آقای علیرضا مختارپور به ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی و ضمن قدردانی بسیار از خدمات ارزشمند و گرانسنگ ایشان طی مسئولیت دبیرکلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به موجب این حکم تا تعیین هیأت امنای جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی و با عنایت به سوابق و تجربیات جناب‌عالی به عنوان «سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» منصوب می‌شوید. امید است با همکاری همه کتابداران و کارکنان عزیز آن نهاد ارجمند، در انجام وظایف محوله قرین توفیق و تأیید الهی باشید.» گفتنی است، مهدی رمضانی دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دانشجوی دکترا در همین رشته است. رمضانی در طول دوران فعالیت خود در حوزه فرهنگ در سمت‌های مختلفی حضور داشته که از جمله می‌توان به معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاون انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه‌های فرهنگی شهر تهران، عضو کارگروه کتاب و نشر مشاوران جوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو و نایب رئیس هیات مدیره موسسه نشر شهر، عضو کار گروه کتاب شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری و عضو شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب جمهوری اسلامی، اشاره کرد. سرپرست جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پیش از این در برگزاری طرح‌های فرهنگی با موضوع کتاب و کتابخوانی نظیر همایش کتاب سال شهر تهران، طرح نذر کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی به عنوان دبیر و همچنین طرح کتاب اتوبوس و کتاب مترو به عنوان مدیر، ایفای نقش کرده است