نکه این کار عظیم و بزرگترین پالایشگاه میعانات جهان در شرایط تحریم ساخته شود و تبعات عدم ساخت آن برای کشور چه بوده است به صورت منسجم روایت نشده است. اینکه چرا در حالی که ایران در مجموع بزرگترین دارنده میعانات گازی است واردکننده بنزین بوده و چه دستهایی مانع ساخت چنین پالایشگاهایی میشده، نیاز به روایت دارد.
مقصودی در جمع بندی نکات خود به تفاوتهای جهاد تبیین با سایر مفاهیم اشاره کرد و گفت: جهاد تبیین، جهاد توجیه نیست. در کنار بحث جهاد تبیین باید به مقوله تاخیرها در تحقق عدالت اجتماعی که حضرت آقا هم اشاره فرمودند نیز بپردازیم.
وی با بیان اینکه باید بتوانیم همه مسائل را با هم ببینیم، بیان داشت: مساله عدالت و بحثهای پیشرفت را باید با هم نشان بدهیم. پاسخهای درست به سوالها، خودش بخشی از جهاد تبیین است. اگر بتوانیم به سوالهای مختلفی که در حوزههای اقتصادی و اجتماعی هست پاسخ صحیح با ریشهیابی و علت یابی عقب ماندگیها نشان بدهیم موفق خواهیم بود.
تهیهکننده برنامه ثریا گفت: از مجموعه مشاهداتی که در میدان وجود دارد مشخص هست که عقب ماندگیها به خاطر کنار گذاشتن تفکر انقلابی بوده و هر جا فکر جهادی و انقلابی وجود داشته پیشرفت داشتیم و هر جا که به نگاه اشرافی نزدیک شدیم عقب ماندیم.
مقصودی افزود: رسانهای که عدالتخواه نباشد اصلاً تبیینگر نیست و امکان تبیین نخواهد داشت.
لزوم اتکاء به روشهای اسلامی در جهاد تبیین
دکتر جلال غفاری مدیر سابق شبکه افق نیز در این نشست با بیان اینکه رسانه ملی بر اساس نظرسنجیهای داخلی و خارجی هنوز مورد اعتمادترین رسانه برای افکار عمومی است افزود: این یک ظرفیتی است که انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار داده و دو عامل غفلت و لکنت، مانع از استفاده صحیح و درست از این ظرفیتها است.
وی با بیان لایههای بحث جهاد تبیین در نگاه کلان با رویکرد اسلامی به مساله بیان داشت: ما مبانی جهاد تبیین را از منظر رسانهای اسلامی باید درک کنیم. اگر از منظر اسلامی به این بحث نگاه نشود ممکن است به لحاظ روشی و محتوایی وارد پارادایم رقیب شویم و موانعی پیش بیایید.
غفاری افزود: عنصر جهاد تبیین با نهضت انبیاء شکل گرفته و انقلاب اسلامی هم در امتداد همان نگاه به این مساله میپردازد و جهاد تبیین به عنوان راهبرد اصلی نهضت در تاریخ بوده و جهاد اصغر به اقتضاء شرایط شکل میگرفته ولی عمدتاً همین جهاد تبیین محوریترین جهاد بوده است.
وی بیان داشت: لایه بعد بحث روشهاست. ما نمیتوانیم بگوییم مبانی را از قرآن میگیریم ولی روشها را از غرب میگیریم.
غفاری گفت: لایه سوم لایه مضامینی است که اولویت دارد. یک بخشی از مضامینی که دشمن شبهه میکند موضوعیت پیدا میکند. یک سری مسائل هم بر اساس نشانهشناسی انقلاب اسلامی نشان میدهد که به چه مضامینی باید بپردازیم. مضامین دیگری هم هست که بحث عمق راهبردی انقلاب اسلامی و مقاومت منطقهای و بحث مکتبی حاج قاسم که بحث امتی انقلاب را مطرح میکند نشان میدهد.
وی موضوع و مضمون ولایت فقیه به حیث مصداقی و مفهومی را بحث مهم دیگری دانست که باید به آن پرداخت و در این رابطه بیان داشت: تفاوت اصلی انقلاب اسلامی با سایر نظامها بر این اساس است که حکومت ما متخذ از روایت و آیات و ارجاع به مبانی، مبتنی بر ولایت فقیه است و این مساله است که انقلاب اسلامی را بیش از ۴۰ سال با وجود همه موانع بیرونی به پیش برده است. اگر بی بی سی را تحلیل راهبردی کنید دقیقاً این مضامین را در اولویت قرار داده و یکی از اولویتهایش چه در زمان حضرت امام و چه اکنون، خدشه در شخصیت و جایگاه ولایت فقیه بوده است.
غفاری بحثهایی همچون جهاد مردمی، نهضت اجتماعی جوانان و نهضت مردمی محرومیت زدایی را از موضوعات کلیدی و مهمی دانست که حضرت آقا هم تاکید کردند که روی اینها کار رسانهای شود.
وی گفت: یک مضمون دیگر بحث پهلوی است. گفتن درباره تاریخ به ویژه دوره پهلوی که تاریکترین قسمت تاریخ ما است، لازم است. ما نتوانستیم این دوران را درست نشان بدهیم. جوان ۲۰ - ۳۰ ساله که دوره پهلوی را ندیده نیاز دارد این تبیین تاریخی را ببیند. محور اصلی فعالیت شبکه "من و تو" که یک شبکه پرخرج و پرهزینه و پرکار محسوب میشود، تطهیر چهره پهلوی است.
غفاری در جمع بندی نکات خود افزود: جایگاه رسانه ملی بسیار مهم و محوری است و برای موفقیت روزافزون آن باید این سازمان هم ملی و مردمی شود و از ظرفیت تولید محتوا و مشارکت مردم و ظرفیتهای نخبگان در این مسیر استفاده حداکثری شود.
💠 رویداد ملی نوآیند 💠
مساله های نوپدید آینده حکمرانی ایران
به مناسبت روز جهانی آینده
✅ محورهای رویداد مسائل نوپدید در حوزه های:
فرهنگی اجتماعی
اقتصادی
تولیدی و زیر بنایی
حقوقی و سیاسی
مدیریت و حکمرانی
بخش ویژه: مسائل خانواده و زنان
🏆مزایای دوره
* جوایز برای ۱۵ تیم برتر( ۱۱۰ میلیون تومان)
* امتیاز نخبگی
* ارتباط با گروه های تخصصی مرکز پژوهشها و نمایندگان
* امکان ادامه همکاری
* اعطای گواهی رسمی
⏳ مهلت ارسال مسئله نوپدید: 20 اسفند
ثبت نام و اطلاعات بیشتر: Noayandevent.ir (اینستا)
noayandevent.ir (سایت🌐)
#حکمرانی_فرهنگی👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
بیمه ی معده ی افسران فرهنگ سرمایه داری و مصرف گرایی
#حکمرانی_فرهنگی
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
کتاب سلبریتی ایرانی
اثر داوود طالقانی
#حکمرانی_فرهنگی
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
یکی از احساسات خوب و مثبت در وجود آدمی در ابتدای امر، شناخته و محبوب شدن است. اما خب واقعا نکته ای که حائز اهمیت است این می باشد که رسیدن به این محبوبیت و شناخته شدن به چه قیمت می ارزد؟
سلبریتی یا چهره به شخصی گفته می شود که در زمینه های مختلفی از جمله هنر، علم، سیاست و یا... در جامعه یا فرهنگ عامه مردم دارای نوعی سرشناسی و معروفیت خاص باشد به گونه ای که شخص از طریق مردم و به ویژه نوجوانان قابل شناسایی باشد.
این روز ها با پیشرفت علم و فناوری و رواج استفاده از شبکه های اجتماعی در میان مردم، می توان گفت که به نوعی طرز فکر و عقده انسان ها هم تغییراتی پیدا کرده است، سواد رسانه ای پایین شاید باعث شده است تا مردم، علل الخصوص مردم کشور ما تا هرچه را با چشمان خود می بینند به سرعت باور کنند.
و همین امر باعث شده است تا عده ای سودجو با رفتار های شاید ناشایست با همین عدم اطلاع و آگاهی و یا شاید هم با رفتار های زننده و خلاف قانون بخواهند که خود را بر سر زبان ها بیندازند و خود را سلبریتی بنامند و تبدیل به شاخ های فضایی به دور از واقعیت و مجازی شوند
سلبریتی های ایرانی چرا و چگونه؟
فرهنگ شهرت جهانی، یک سری ویژگی های مشترک در همه جای دنیا دارد که کتاب های زیادی هم برایشان منتشر شده است؛ ولی سلبریتی و اینفلوئنسر ایرانی ویژگی هایی دارند که آنها را از سایر تجربه های جهانی متمایز می کند و باید اثری عرضه می شد تا این فرهنگ شهرت در ایران را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
کتاب "سلبریتی ایرانی" به قلم داوود طالقانی اولین کتاب تخصصی فرهنگ شهرت آن هم با تمرکز بر روی سلبریتی های ایرانی می باشد که با مخاطب قرار دادن عامه مردم سعی دارد آن ها را با آثار پیدا و پنهان فرهنگ شهرت آشنا کرده و خیال سلبریتی شدن که امیدی واهی است را به تیغ نقد بکشاند.
باید این را بدانیم که "سلبریتی ایرانی" یک شخص نیست بلکه می تواند تاثیری بر فرهنگ زندگی ما، روابط اجتماعی ما یا حتی تربیت کودکان و نوجوانان ما بگذارد که به هیچ عنوان قابل بخشیدن نباشد. پس بیایید تا با هم سواد رسانه ای خود را بالا ببریم و اهرمی باشیم در جهت تحقق بخشیدن و بالا بردن فرهنگ درست ایرانی.
سفری در دل جنگل سلبریتی:
این اثر ارزشمند از جناب داوود طالقانی در 14 فصل توسط انتشارات معارف به چاپ رسیده است که بدین گونه می باشد.
فصل اول: تولد سلبریتی ایرانی و آغاز فرهنگ شهرت
فصل دوم: مروری بر ادبیات نظری فرهنگ شهرت
فصل سوم: سلبریتی های رسانه های جدید
فصل چهارم: هویت سازی و هویت سوزی سلبریتی ها
فصل پنجم: بیکیشید بالا و داستان سلبریتی های اینفلوئنسر
فصل ششم: خانه ای لرزان بر روی آب و سبک زندگی بلاگرها
و...
بادآورده را باد نمی برد:
نوعی از شهرت وجود دارد که امروزه و مخصوصا برای ما ایرانیان بسیار رایج و آشنا شده است و مارک رولندز، فیلسوف معاصر و استاد دانشگاه میامی، آن را شهرت باد آورده می نامد. شهرت بادآورده شهرتی است که با کیفیت رابطه ای ندارد.
شهرت بادآورده یعنی شهرت منهای ارزشها و ملاک های عینی ارزیابی. شهرت بادآورده شهرتی است که با ویژگی هایی که به طور سنتی مردم را مشهور میکند (یعنی تعالی در معنای عام) هیچ ارتباط مهمی ندارد . در این نوع شهرت منطق کمیت بر کیفیت غلبه پیدا میکند.
شهرت «اسی پشنگ پیشه» را باید بادآورده دانست، چرا؟ زیرا ما برای شهرت باد آورده احترامی قائل نیستیم و چنین فرد مشهوری را قابل احترام نمی دانیم. اسی پشنگ با جفنگ گفتن و با ادای حرکات ژانگولر مشهور شده است، اما شایستگی خاصی برای این معروفیت ندارد.
صفحه 32 کتاب سلبریتی ایرانی
سلاح برهنه:
در روزهایی که این متن را می خوانیم سواد رسانه ای به کلیشه تبدیل شده است، ابزاری که گمان می رود می شود با آن رسانه های اجتماعی را مقهور کرد، سلبریتی ها را شکست داد، و با آن آگاهی و خودآگاهی را افزایش داد. تنها کافی است نرم افزار و اپلیکیشن سواد رسانه ای را روی سیستم عامل مغز و ذهنمان نصب کنیم تا پیروز شویم! برای رفع چنین سوء تفاهمی بهتر است ابتدا به تعریف موجود از سواد رسانه ای نگاهی بیندازیم تا نتیجه گیری خاصی از این تعاریف داشته باشیم.
مارشال مک لوهان، متفکر کانادایی دانش ارتباطات و واضع مفهوم دهکده جهانی نظریه پردازی است که برای اولین بار از تعبیر سواد رسانه ای بهره جست. ازنظر مک لوهان، از زمانی که دهکده جهانی شکل گرفت انسان ها ناگزیر از مجهز شدن به سواد جدیدی با عنوان سواد رسانه ای شدند.
پس از مک لوهان استفاده از مفهوم سواد رسانه ای افزایش یافت و در مقالات و کتاب های مرتبط با مطالعات رسانه ها این ایده بسط داده شد.
دایرة المعارف بین المللی ارتباطات به سرپرستی پرفسور دونزباخ به ارائه تعریفی جامع درباره سواد رسانه ای از قول گریست و پاتر پرداخته است: «توانایی دستیابی، تحلیل، ارزیابی، و خلق پیام هایی از میان متون مختلف.» همچنین مؤسسه آفکام، نهاد
ی که در زمینه تدوین مقررات سواد رسانه ای فعالیت میکند، آن را بدین شکل تعریف می کند: «سواد رسانه ای دسترسی، درک، و ایجاد ارتباط در بافت های گوناگون است .»
از متفکران و اساتید ارتباطات در ایران نیز دکتر یونس شکرخواه سواد رسانه ای را «قدرت درک نحوه کار رسانه ها و معنی سازی در آنها و چگونگی سازماندهی استفاده از رسانه ها» تعریف میکند
صفحه 94 کتاب سلبریتی ایرانی
#حکمرانی_فرهنگی
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
پر مخاطب ترین فیلم های غیر کمدی دهه 90
#حکمرانی_فرهنگی
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
🔰جزییات تغییر بودجه ۹ نهاد اصلی فرهنگی
🔺در بودجه ۱۴۰۱ سازمان های فرهنگی باید از ۹ نهاد اصلی بودجه خود را دریافت نمایند.
🔹بخش فرهنگ در لایحه بودجه امسال قرمزپوش شده است. کل اعتبار فرهنگی بیش از 4هزار میلیارد تومان کاهش یافته و بیشترین کاهش نسبی نصیب شورای عالی حوزههای علمیه شده است.
🔺تنها دو نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ورزش و جوانان از کاهش بودجه فرهنگی در امان بودهاند و بودجه آنها رشد کرده است. همچنین بودجه صداوسیما بهعلت حذف ردیف بودجه ساترا ۲هزار میلیارد تومان کم شده است.
#بودجه_فرهنگی
#حکمرانی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
🖋مهدی جمشیدی:
📌گذار مبتنی بر بازسازیِ انقلابی از گام اوّل به گام دوّم:
بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی بهمثابه بازاندیشی سیاستی
چهبسا، لازمۀ بسیاری از پژوهشهای راهبردی این باشد که حجمِ بیشتری از توان و بضاعت، صرفِ فهمِ مسأله شود. جالب اینکه فهمِ خوب و کافی از مسأله، در درونِ خود، راهحلها و راهکارهایی را نیز میآفریند و گویا به شکلگیریِ پاسخ، کمکِ مستقیم میکند.
📝فهرست مباحث مطرح شده:
[۱] گامِ اوّلِ انقلاب، یک «مخزنِ سیاستیِ بزرگ» است
[۲] «مواجهۀ انتقادی» با تجربههای سیاستی، نقطۀ آغاز است
[۳] تجربۀ سیاستی، برآمده از «جهانِ ذهنیِ کنشگرانِ رسمی» است
[۴] تداومِ اختلالآلودِ تجربههای سیاستی، «وضعِ درهمفرورفته» را پدید میآورد
[۵] فهمِ تجربههای سیاستی از طریقِ «روایتگریِ داستانوار»، راهگشاست
[۶] «فهمِ واقعنمایه»، مقدّمۀ قطعیِ «تجویز عاقلانه» است
📚متن کامل:
https://fekrat.net/?p=8038
🔽🔽🔽
#کانال_حکمرانی_فرهنگی
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
طرحی برای تفکر
هم اندیشی و همسخنی | روایت فکرهایی برای فکر
یازدهم تا سیزدهم اسفند ۱۴۰۰
۱۶ روایت از طرحی برای تفکر. محورهای هم اندیشی:
- تعریف شما از جریان عقلانیت در جبهه
- توصیف شما از وضعیت امروز جریان تفکر و عقلانیت در جبهه
- تصویر شما از وضع مطلوب این جریان
- مسئله شناسی، عارضه یابی و تحلیل شما نسبت به گسست جریان نظر و عمل
- طرحی برای تفکر: راهکارها، ساز و کارها، ایده ها و یا برنامه در حال اجرای شما برای رفع این نقیصه
پیوند پخش زنده نشست: https://zil.ink/tbfekr
دسترسی به گفتارهای اندیشه ورزان حاضر در نشست (مقدمه ای بر طرحی برای تفکر): https://pishraftsch.com
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb