🔴 *فراخوان طرحهای کاربردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی*
🔸انجام پژوهشهای کاربردی و مسأله محور یکی از مهمترین اقداماتی است که امکان سیاستگذاری و برنامهریزی را برای حوزههای مختلف به ویژه حوزه فرهنگ و هنر فراهم میکند.
🔸پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در نظر دارد بخشی از موضوعات پژوهشی موردنیاز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونتها و سازمانهای متبوع را در قالب اعلام فراخوان و دریافت طرحنامه، عملیاتی و اجرا کند.
توضیحات تکمیلی 👇
[فهرستی از عناوین پژوهشی مصوب جهت اجرا در سال ۱۴۰۲](https://www.ricac.ac.ir/news/4732)
🔹برای دریافت اطلاعات بیشتر با مدیریت امور پژوهشی (خانم بخشنده) تماس بگیرید: ۸۸۹۱۹۱۸۸
⬅️⛔️➡️فاصله دو منطق؛ منطق بوقلمون راسل تا منطق دکتر نعمتالله فاضلی
1️⃣ از 2️⃣👇
🦃 برتراند راسل در نفی اتقان استقراء مثال به یک بوقلمون محتاط میزند؛ این بوقلمون در اولین بامداد حضور خود در مرغداری ملاحظه میکند که ساعت ۹ صبح به او غذا میدهند. با این حال چون استقراگرای خوبی است در قضاوت و نتیجهگیری تعجیل نمیکند. روزها و ماهها از پی هم میآیند و در شرائط مختلف آبوهوایی همان روند تکرار میشود و سرانجام احتیاط علمی او رضایت میدهد و نتیجه میگیرد که: «من همیشه در ساعت ۹ صبح تغذیهام را دریافت میکنم»، اما همان شب که شب کریسمس بود، گلویش بریده میشود!
حال به یک داستان واقعی گوش فرادهید؛
👨💻دکتر نعمتالله فاضلی در ۶ مرداد ۱۴۰۲(دو روز بعد از عاشورا) طی یک یادداشت، مشاهدات خود را از مراسم عاشورای هیئت زادگاهش(روستای مصلحآباد فراهان) مینویسد؛ همه سطور این یادداشت میگوید مراسمات عاشورا کماً و کیفاً در این روستا نزولی بوده است. بعد در روز ۹ مرداد و پنج روز بعد از مشاهداتش در روستای زادگاهش، طی یک یادداشت دیگر با خلق یک ادبیات و جعل برخی اصطلاحات هر آنچه را که در روستایش دیده است به سراسر کشور تعمیم میدهد!
⁉️پرسش آن است که در مقام ارزیابی منطق و شکل استدلال و احتیاط علمی، بوقلمون خیالی راسل را باید ستود یا نعمتالله فاضلی را؟ گرچه نتیجهگیری بوقلمون راسل بعد از انبوهی از مشاهدات است ولی باز نتیجه غلط میگیرد، اما اگر بخواهیم با آقای فاضلی همراهی کنیم باید به او تبریک بگوییم که بعد از یک مشاهده آن هم در یک روستا نه تنها توانسته است نتایجش را به کشور تعمیم دهد بلکه برای آن هم ادبیات علمی بیافریند. اما اگر نخواهیم با آقای فاضلی همراهی کنیم باید به ایشان بگوییم که حداقل در این امر تأمل کنند که چرا گاه بعد از دهها مشاهده نمیتوان نتیجه قاطع گرفت ولی ایشان به این راحتی با یک مشاهده، اینچنین قاطعانه از ظهور و بروز گونههای جدید(!) عاشورا سخن میگویند؟
😮با ادای احترام به همه جامعهشناسان و اصحاب دانش که با دغدغه درمان بیماریهای این مرز و بوم در تلاش برای فهم و انذار و بازکردن مسیر هستند اما گاه مشاهده میشود که برخی علیرغم برخورداری از پیشینههای قوی مطالعاتی آنچنان سادهاندیشانه و نابریده و نادوخته درباره وقایع جاری کشورمان قضاوتهای عجیب و غریب عرضه میدارند که از فرط بهت، زبان در کام میماند. این یک بیماری فکری بلکه گرایشی است که دائم در این کشور درد و رنج دیده میشود و همه چیز چنان روایت میشود که گویی این جامعه فردا یا حداکثر پس فردا از لبه پرتگاه سقوط خواهد کرد یا در مرداب نیستی به زیر کشیده خواهد شد!
🤔باید به این مطلب فکر کرد که چطور فکر اشعری در میانه شیعیان درسخوانده در فرنگ نفوذ یافته است که برای غرب و غربیان(یعنی اروپا و امریکا) از باب "هرآنچه آن خسرو کند شیرین بود"، هیچ حسن و قبح ذاتی قائل نیستند بلکه حسن را تماماً تابع فعل و وضع غرب و غربی میدانند و در عوض برای ایران و ایرانیِ خارج از مدار غرب چیزی جز قبح نمیشناسند.
📚نمیدانم در میان انبوه پایاننامههایی که در قفسه دانشگاهها و حوزهها بایگانی میشود میتوان به تحقیقی دست یافت که از ریشههای این فکر اشعری سخن گفته باشد یا نه؛ اما اگر هیچ تحقیق علمی هم در میان نباشد، اصل این سیاهدیدن و سیاهنمودن چیزی نیست که بر کسی مخفی باشد؛ این نه دود تهران که دوده علم غربی است که در مجاری فکری و روحی و انگیزشی ایرانیان پمپاژ میشود.
📌اما سخنی با دکتری که به نام کربلا و شب عاشورا برای سی نفر از تحصیلکردگان و دانشگاهیان همولایتی خویش سخن رانده است و در آن درباره راههای توسعه مصلحآباد مانند برگزاری جشنوارههای محلی و آیینهایی چون جشن تیرگان و برگزاری شب شعر و موسیقی و تبدیل حمام به موزه روستایی سخن به میان آمده است و در آخر نوشته است که شرکتکنندهها دوست داشتند جشنوارههایی با شرکت شعرا و اهالی موسیقی برگزار کنند اما معتقد بودند که حکومت اجازه چنین جشنوارههایی را نمیدهد؛
ادامه در بعدی🔰
#ایران_آینده
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
⛔️➡️فاصله دو منطق؛ منطق بوقلمون راسل تا منطق دکتر نعمتالله فاضلی
2️⃣ از 2️⃣👇
پرسش این است که تناسب این سخنرانی با حادثه کربلا و شب عاشورا چیست؟ آیا ما حکمت قدمای خویش را هم اجر نمینهیم؟ منطق دینی بهکنار، اما مگر تناسب بین زمان و مکان و موضوع نباید رعایت شود؟
اگر بگویند ما از دین و کربلا و امام حسین ع هیچ نمیدانیم باید پرسید بسیار خوب، پس با چه منطقی از دین حکومتی و غیرحکومتی سخن میگویید و اگر میشناسید چرا همان چیزی را که میشناختید با دیگران به بحث نگذاشتید؟
اما اگر بفرمایند آنچه که از آن سخن گفتهایم با امر دینی مرتبط است باید پرسید اگر کسی قائل به تفکیک امر سیاسی از امر دینی است چرا وقتی نوبت به خود او میرسد حاضر به تفکیک امر توسعه از امر دینی نیست؟
و یک آرزو؛ اینکه ای کاش به مخاطبان خود میگفتید اگر واقعاً فکر میکنند صلاح دین و دنیای مصلحآباد با چیزی است که حکومت مانع آن است، بیایید امشب در شب عاشورا از امام حسین ع بیاموزیم که ما هم میتوانیم در این زمانه امر به معروف و نهی از منکر انجام دهیم؛ اما دریغ که این میزان درسآموزی هم در کار نیست!
✍حجت الاسلام حیدری پور
@abbas_heidaripour
#ایران_آینده
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🚫گزارش میدانی از پدیده مانکنهای زنده در مراکز پخش مانتو
⚠️دختر جوان در کسوت مانکن زنده بعد از یک گپ و گفت صمیمی با دو مرد خریدار، چهار مدل مانتو را انتخاب می کند. مانتویی را می پوشد. قدم می زند و بعد از یک چرخ کوتاه همانجا مانتوی قبلی را در می آورد و مانتوی دیگر را تن می کند؛ یک نمایش شرم آور برای جذب مشتری! برای پیدا کردن سرنخ تازه از پشت پرده مدهای غیرمتعارف مانتو، این بار به مراکز فروش عمده مانتو می رویم که با پدیده مانکن های زنده مواجه می شویم.🔽🔽
http://fna.ir/3e6dtn
#ایران_آینده
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💡"وارونگی متعالی در نسبت فرهنگ و سیاستِ جمهوری اسلامی"
🖊 مهدی افراز
1️⃣
🔶 امروز مجلس شورای اسلامی در تداوم رسیدگی به فرآیند تقنینی پیرامون ساماندهی به وضعیت پوشش و حجاب، با یک رأی حداکثری لایحه حجاب را که از ماه ها پیش به صورت جمع سپاری مابین برخی تصمیم سازان این حوزه تدوین و در دسترس عموم قرار گرفته بود، مطابق با اصل ۸۵ قانون اساسی و با هدف ارتقای حقوقی و سرعت دهی در مسیر در تصویب به کمیسیون قضایی مجلس سپرد. فارغ از جزییات حقوقی – فرهنگی این لایحه و بدون در نظر گرفتن میزان اثربخشی آن و با صرف نظر از همه انتقادات کارشناسانه یا سیاست گذارانه، نمی توان انکار نمود که جمهوری اسلامی، در شش ماه گذشته در ازای رسیدگی به یک مسأله ذاتاً فرهنگی، کنشی را از خود بروز داد که نشان می دهد به لحاظ رویکردی از یک فهم متفاوت و متعالی پیرامون کارکرد نظام فرهنگی در نسبت با نظام سیاسی - اقتصادی جامعه برخوردار است.
🔷 تقسیم بندی امروزین نظام های اجتماعی به سه خرده نظام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی حاصل نظریه پردازی تالکوت پارسونز در پاسخ به این چالش بود که؛ اگر خرده نظام اقتصادی مبنای اصلی شکل گیری یک جامعه سرمایه سالارانه است، چگونه می توان از شر مانعیت خرده نظام فرهنگی خلاص شد؟ پارسونز در پاسخ به این چالش برخلاف نظریات ما قبل خود به جای توصیه به حذف خرده نظام فرهنگی درصدد برآمد تا با افزودن عنصر هنجار به عناصر کنش انسانی، شرایط را برای هضم خرده نظام فرهنگی در نظام سیاسی و اقتصادی توضیح دهد. در این تبیین خرده نظام فرهنگی وظیفه "جامعه پذیر کردن" کنش سرمایه دارانه را برعهده خواهد داشت و لذا اگر نظام اقتصادی پیشران اصلی در ورود انرژی و تحرک در سیستم جامعه است، خرده نظام فرهنگی وظیفه نهادینه کردن هنجارها و پایدارسازی آن ها در خرده نظام اقتصادی را برعهده خواهد داشت. در الگوی پارسونزی، خرده نظام فرهنگی با تعیین هنجارهای اجتماعی تلاش می کنند مسیر تحولات را به سمتی هدایت نماید که در یک نظم جدید کلیت جامعه به ارتقای کارکرد نظام سرمایه داری کمک نماید. نتیجه عینی این تبیین به این گزاره انجامید که؛" هر عنصری که بر سر راه نظام سرمایه داری قرار گرفت یا زیر چتر آن قرار نگرفت، باید با نوسازی و یافتن کارکرد خاص خود به ارتقای کل نظام سرمایه داری کمک کند." و بدین ترتیب سیاست گذاری فرهنگی به معنای کیفیت مدیریت تحولات اجتماعی در راستای همسان سازی جامعه با کارکرد نظام اقتصادی و تقویت اقتدار نظام سیاسی خواهد بود.
🔶 از زمان شعله ور شدن بلوای پاییز ۱۴۰۱، بسیاری از تحلیل گران و راهبرداندیشان در مقام نصیحت مشفقانه به جمهوری اسلامی توصیه نمودند که حجاب برای اهداف و غایات ما یک نامسأله است و ضرورتی ندارد که نظام بخواهد در برابر حراست از این هنجار فرهنگی متقبل این هزینه های فراوان سیاسی و سپس اقتصادی شود، این رویکرد تا جائی شدت داشت که حتی برخی از فعالان و دلسوزان کشورهای مقاومت هم به صورت درگوشی ناراحتی و نگرانی خود را از این سوگیری جمهوری اسلامی ابراز می نمودند.
ادامه 🔽
#ایران_آینده
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
2️⃣
🔷جمهوری اسلامی در کلیت خود با پیگیری چندجانبه موضوع حجاب آن هم در دوران پرآشوب سیاسی – اقتصادی امروز نشان داد در عقلانیت خود واجد صورت بندی متفاوتی از نسبت میان خرده نظام های اجتماعی است و این یک "صورت بندی فرامدرن" در عرصه حکمرانی است. جمهوری اسلامی نشان داد قدرت و سیطره سیاسی برای او هدف نیست، او در ناخودآگاه خویش قدرت را ابزاری برای "استکمال جامعه" می داند که زیربنای قطعی آن نظام فرهنگی است، لذا برای تأمین نیازهای این نظام این جرئت را دارد که از آورده های نظام سیاسی و اقتصادی خود نیز خرج نماید و نمایان گر یک "وارونگی متعالی در نسبت نظام فرهنگی و سیاسی" باشد.
🔶 این در حالی است که در دوران پهلوی و به خصوص پهلوی اول، حاکمیت برای توجیه موجودیت خود به یکباره تصمیم گرفت، با هزینه در هم کوبیدن هویت تکوین یافته ایرانی دفعتاً گفتمان ناسیونالیسم لیبرال را بر جامعه حاکم سازد و با سامان دادن به یک هویت برساختی و اضمحلال گفتمان های محلی، قومی و دینی، خود را میراث دار دوران ایران باستان معرفی کند و این رویکرد توهّم آمیز را به اصلی ترین پروژه سیاست گذاری فرهنگی در بالاترین سطوح سلطنتی مبدل نماید و با آغاز اقدامات بی سابقه و همه جانبه، برای تدارک مشروعیت سلطنت خود، به قیمت مدفون ساختن عمق تاریخی ایرانیان، نظام فرهنگی جامعه را در پای تقویت نظام سیاسی خود به بازی بگیرد.
🔷 جمهوری اسلامی در موقف ۱۴۰۱– ۱۴۰۲ بار دیگر نشان داد در کنار همه تحرکات بعضاً زیگزاگی خود نهایتا و به صورت ناخودآگاه از عقلانیتی برخوردار است که به او توان می دهد خود را از به دام افتادن در پارادایم دولت مدرن در راستای بازی گرفتن از نظام فرهنگی در راستای کارکردهای نظام سیاسی – اقتصادی برهاند و این عقلانیت چشمه ای ندارد جز فاهمه جوشان جامعه ایران که برپانگاه داشتن آیین محرم ۱۴۰۲ زنده ترین تصویر از این بیداردلی است. برپائی رویداد ملی محرم به عنوان بزرگترین نماد در نظام فرهنگی ایرانیان کاملاً در نقطه مقابل عقلانیت سرمایه داری است و احدی از آحاد جامعه نه تنها برای ارتقای کارکرد اقتصادی یا سیاسی خود به بزرگداشت سیدالشهدا ع نمی پردازد بلکه در یک "خردمندی نابازار"، همه منافع و مزیت های اقتصادی خود در راستای اعتلای نظام فرهنگی جامعه به خدمت گرفته و می گیرد.
#ایران_آینده
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📍منتشر شد...
🔻 به لطف الهی و با تلاش مستمر برادران عزیز کتاب "راهبری فرهنگی عفاف و حجاب" مشتمل بر متن پیادهسازی شده سخنرانیهای ایراد شده در #رویداد_ایدهپردازی_حجاب منتشر شد. با گفتارهایی از:
حجتالاسلام استاد فلاح شیروانی
حجتالاسلام استاد قنبریان
حجتالاسلام دکتر پیروزمند
حجتالاسلام دکتر دهقان
حجتالاسلام دکتر کدخدایی
حجتالاسلام مهدی بیاتی
و دیگر اساتید حوزه و دانشگاه...
🔻 بهدليل برخی محدودیتها، کتاب با #تیراژ_محدود منتشر میشود و تنها تعداد محدودی از آن قابل عرضه خواهد بود. لذا عزیزانی که مایل به تهیه کتاب هستند، میتوانند به ادمین پیام بدهند.
📌 عرضه کتاب با 40درصد تخفيف
🔰️ مشخصات:
📚 کتاب "راهبری فرهنگی عفاف و حجاب" مشتمل بر 20 گفتار
📒 در قالب 420 صفحه (قطع رقعی)
📌 قیمت: با اعمال 40درصد تخفیف: 160 هزار تومان
✅ برای تهیه کتاب به ادمین پیام دهید...@sobhan_eb
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
#ایران_آینده
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔰میزگرد «ایران» با حضور موسی نجفی، یحیی فوزی، محمدعلی فتحاللهی، سید محمدرحیم ربانیزاده و سیدجواد میری
✅تشخیص «منافع ملی» و تعیین «مصالح فراملی» با کیست؟
«نظام سیاسی» و «مردم» بر سر منافع ملی چگونه به اتفاقنظر میرسند؟
🔴«منافع ملی»، «مصلحت عمومی» و «خیرعمومی» از اصطلاحات پربسامد در ادبیات سیاسی مدرن است چنانکه دولتمردان هر کشوری با ملزم کردن خود به تأمین این مصالح و منافع میکوشند رضایت عمومی را جلب کنند. به این اعتبار، بر آن شدیم طی میزگردی «چگونگی تشخیص منافع ملی و مصالح فراملی» را از سه زاویه اندیشه سیاسی، جامعهشناسی و تاریخی مورد مداقه قرار دهیم و پرسشهایی از این دست را به بحث بگذاریم: منافع ملی در جامعه ایرانی چه مختصاتی دارد؟ توسط چه کسی و یا با چه فرایندی تعیین میشود؟ چه نهادی میتواند آن را نمایندگی کند؟ و چقدر بر سر چیستی آن بین بدنه نظام سیاسی و بدنه اجتماع اتفاق نظر وجود دارد؟ در این میزگرد، دکتر موسی نجفی استاد اندیشه سیاسی و رئیس پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر سید محمدرحیم ربانیزاده رئیس پژوهشکده تاریخ ایران، دکتر یحیی فوزی استاد علوم سیاسی، دکتر محمدعلی فتحاللهی استاد اندیشه سیاسی و دکتر سیدجواد میری جامعهشناس ما را همراهی کردند تا ابعاد «منافع ملی در ایران» را به بحث بگذاریم.
برای مطالعه مشروح مباحث میزگرد روزنامه ایران رجوع شود به :
https://irannewspaper.ir/8255/12
#ایران_آینده
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💡درسهای دیدار فعالین تربیتی با رهبر انقلاب
💠چگونه ایده های تحولی میتوانند در مسیر حرکت انقلاب اسلامی مانع ایجاد کنند؟
🖋عبدالله صفری
بخش1️⃣
❇️ دیدار اخیر فعالین امور تربیتی و تعلیمی با رهبرانقلاب که گزارشات متنی و صوتی حاضران در جلسه در فضای مجازی منتشر شد، دارای دلالتهای ارزشمند سیاستی جهت ارزیابی ایده ها و فعالیتهایی است که عمدتا با رویکرد تحولی و مردمی سازی از آنها نام برده میشود. به نظر میرسد نکات مطرح شده در این جلسه میتواند از منظری عمیق تر نقشه راه فعالیتهایی باشد که در مقیاس انقلاب و در چارچوب نقشه راه انقلاب اسلامی میخواهند اثر گذار باشند و شاقولی برای سنجش میزان به راه بودگی روندگان این مسیر. محورهای بیان شده و پاسخ های رهبر انقلاب در این جلسه را میتوان در محورهای ذیل مورد توجه قرار داد:
🔷 لزوم تاسیس مدارس تحولی به صورت آتش به اختیار و تبدیل این حرکت درن زا و شالوده شکن در برابر نظام تعلیم و تربیت رسمی که بافت صنعتی یافته، به یک حرکت هم افزا و تدریجی و خودانگیخته به عنوان نظام جدید و جایگزین الگوی موجود.
🔷 در نظام آموزشی کشور مدارس خاص تیزهوشان نمونه دولتی و پولی به ضرر پیشرفت کشور و مانع ارتقای کیفیت مدارس دولتی است. و ایده و راهکار تربیت نخبه مکتبی حذف مدارس پولی و خاص و بقای فقط یک نوع مدرسه همگانی است.
🔷رویکرد دیگر این است که ناکارآمدی و ناکامی نظام آموزش و پرروش از لایه حکمرانی تربیتی جمهوری اسلامی ایران نشأت میگیرد و نیازمند بازطراحی و بازسازی انقلابی است/ راهکار پیشنهادی این است که در ساحت امام امت نیز تدبیر و تمشیتی فراقوه ای نیاز باشد.
🔷ناظر به سند تحول آموزش و پرورش نیز بر ضرورت تدوین سند جدید تاکید شد.
🔸 آنچه در مجموع این دیدار محور بیانات و ارزیابی رهبر انقلاب بود پرهیزدادن از اقدامات خارج از چهارچوبهای رسمی و بدیل سازیها و کارهای موازی در کنار نهادهای رسمی حاکمیتی بود. ایشان به علت حساسیت مسأله در موازات با نهادهای متولی در مساله آموزش و تربیت با نفی رویکرد آتش به اختیار مدارس موازی با آموزش پرورش را فرصتی برای جریانهای بدخواه دانستند وفرمودند که همتها باید معطوف به اصلاح در تشکیلات رسمی باشد. و در وضعیتی که از لحاظ قانونی، ساختارهایی وجود دارد دنبال کردن ساختار جدید در کنار نباید بود، چه کوچک و موازی و چه فراقوه ای و باید نحوه تعامل با ساختار رسمی و این نظام پرحجم کم بازده مورد پیگیری باشد.
🔸پاسخ ایشان به ایده تعطیلی مدارس غیر انتفاعی و دولتی سازی حداکثری این بود که تعطیلی مدارس غیر انتفاعی عملی نیست و راه کار اصلی در این قضیه نیز تقویت مدارس رسمی است.
🔸در ارزیابی گفتارهای مطرح شده در خصوص مرکز مدیریت عالی ذیل رهبری، این کار را به خلاف صلاح کشور دانستنه و باعث به هم ریختن نظام موجود قانون اساسی دانستند. وفرمودند که این ایده به لحاظ «قانونی، حقوقی و عقلانی» نه قابل دفاع است نه عملی.
🔸در خصوص ایده های پیرامون سند تحول بیان داشتندکه طرح تحول موازی سازی درست نیست جایگزین یا مکمل ارائه بدهید. اینکه یک گوشه ای حرکتی دیگر انجام بدهند درست نیست بی انضبطی ایجاد میکند بی انضباطی بد است در مالی بد است در آموزش هم بد است. ایشان در همین خصوص در 12 اردیبهشت امسال در دیدار معلمان نیز این مساله را مطرح کردند که برای سند تحوّل، یک بدیلی و رقیبی درست نکنند. سند تحوّل یک سند متقن و محکم و خوبی است؛ دیگر از یک گوشهای باز یک سند دیگری سر درنیاورد برای تحوّل، همه را متحیّر کند که چه کار کنیم، چه کار نکنیم.
🔹اینها بخشهای مهم محتوایی این دیدار بود که از منظر ارزیابی ایده ها در چهارچوب اندیشه رهبری بسیار قابل توجه است. به نظر میرسد وضع کلی جریانهای فکری، فرهنگی کشور در عرصه های دیگر نیز بسیار مشابه وضع مباحثات شکل گرفته در این دیدار هست. که ارزیابی این گفتارها میتواند نسبت به موقف کنونی دید روشن و نسبت به آینده چراغ راه باشد.
ادامه🔽🔽
#ایران_آینده
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
بخش2️⃣
🔸اما اینکه این مساله از کجا نشات میگیرد میتوان به عدم التفات به نقشه راه کلان انقلاب و اقتضائات هر مرحله از انقلاب و از سوی دیگر پاسخ های رهبری به این ایده ها نشان از یک نظام محاسباتی دیگری است که میتوان در نظریه ساخت تمدن نوین اسلامی ایشان پیگیری کرد و بر اساس آن طرحها و اقدامات و بسیاری از فعالیتها را به ترازوی سنجش گذاشت. طرح راهبردی ایشان مبتنی بر نظریه تکامل انقلاب اسلامی است که به صورت یک زنجیره منطقی بوده و هر مرحله احکام و قواعد ویژه خود را داشته و انقلابیگری در هر مرحله از این مراحل تکاملی دارای اصول و روشهای خاص آن مرحله است. زنجیره منطقی در تعبیر ایشان به معنای ناممکن بودن تقدم و تاخر وجودی مراحل انقلاب نسبت به هم است. حاصل بی توجهی به طرح راهبردی انقلاب اسلامی طرح ایده های ناسازگار با روند حرکت انقلاب و تاخیرها و آفتهای بسیار برای انقلاب خواهد بود.
🔹نظریه فرایند 5 مرحله ای تحقق اهداف انقلاب اسلامی که شامل، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است، نقشه کلان حرکت انقلاب بوده و هر اقدام و ایده ای در نسبت با انقلاب اسلامی باید در حدود این نقشه باشد و طراحی هر حرکتی بیرون از آن حرکت در کوره راههاست و معلوم نیست چه میزان به روند انقلاب کمک کرده باشد، و اگر مانعیت جدی ایجاد نکند اتلاف منابع و تضییع منافع خواهد بود. در نظر داشتن این نقشه کلان میتواند نتایج و پیامدهای متعددی داشته باشد که به مواردی از آن اشاره میشود:
1️⃣-در این چهارچوب و در موقف کنونی انقلاب اسلامی یعنی مرحله دولت سازی آنچه ملاک سنجش و ارزیابی اقدامات است کمک به تحقق دولت اسلامی است. و طرحهایی که در پی تدبیر موازی امور یا طراحی اقداماتی از سنخ اقدامات دهه اول انقلاب که هنوز نظام مستقر شکل نگرفته بود بازی در میدانی دیگری است که نتایجش به حرکت انقلاب کمک نخواهد کرد.
2️⃣خودسازی انقلاب در گام دوم همان دولت سازی است که به معنای تحقق تمکن برای اقامه ی دین در عرصه های زندگی خواهد بود ولذاست که به تعبیر ایشان سخن گفتن از سبک زندگی اسلامی قبل از تحقق مرحله دولت اسلامی تنها در حد گفتمان سازی خواهد ماند. مقید کردن همراهی حکومتها در هفت توصیه پایانی بیانیه گام دوم که عرصه های زندگی در مرحله جامعه اسلامی است نشان از تقدم ذاتی دولت سازی بر جامعه پردازی دارد. لذا دغدغه مندان جامعه اسلامی باید بر تمهید ابزار تحقق آن یعنی دولت اسلامی تمرکز داشته و نخبگان در این میدان به نقش آفرینی و اثر گذاری اقدام کنند.
3️⃣عدم توجه به این مساله بود که دهه هشتاد که نزدیکترین موقف به تحقق دولت اسلامی بود با حاشیه سازیها و عدم توجه به تذکرات رهبری مبنی بر اصلی و فرعی کردن امور فرصت تاریخی هدر رفت و دهه 90 را به عنوان تلخ ترین دوران بعد از انقلاب و توقف قطار حرکت کشور رقم زد. اکنون نیز که امیدهایی برای تحقق دولت اسلامی بیش از پیش به وجود آمده بیم این میرود که عدم توجه به این مساله و فعالیتهایی تحت عناوین آتش به اختیار، مردمی سازی، طرحهای تحول در عرصه های مختلف در مختصات و بر مدار دولت سازی نبوده و تاخیرهای جبران ناپذیری را به وجود بیاورد.
4️⃣لذا دیدار با فعالین تربیتی اگر در مقیاس طرح راهبردی انقلاب فهم شود میتواند تضمینی باشد بر صحت و به راه بودگی حرکتهای تحولی در مسیر کمک به تحقق دولت اسلامی که خود مقدمه ساخت جامعه اسلامی و تحقق شعارها و اهداف و آرمانهای دینی و اسلامی است و تحذیر از افتادن در مسیرهایی است که با وجود نیتهای صادقانه و مخلصانه در نهایت در مسیر حرکت انقلاب اسلامی ایجاد مانع کرده و تاخیرهای پر آفتی را زمینه ساز خواهد شد.
پایان✉️
🌐http://rbo.ir/__a-3537.aspx
#رهبر_انقلاب #تعلیم #تربیت #تحول
#پژوهشکده_باقرالعلوم
#ایران_آینده
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📢سلسله نشستهای #ایران_آینده
💡#چهره_به_چهره
🔸 بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثرگذار
⏰سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
ساعت ۱۷ الی ۱۹
#نشستهایایرانآینده
📌لینک نشست
🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
May 11
#معرفی_میهمان
🔹آقای دکتر جمال یزدانی
_دکتری رشته ی فرهنگ و ارتباطات
_مشاور ستاد تحول رسانه ملی
_پژوهشگر حوزه سیاست گذاری فرهنگی
_ مولف کتاب " در مکتب مصطفی"
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
#معرفی_میهمان
🔹آقای دکتر مجید سلیمانی ساسانی
_دکتری علوم ارتباطات اجتماعی
_هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
_پژوهشگر و مدرس مطالعات فرهنگی و رسانه
_ مولف و مترجم کتاب در حوزه فرهنگ و ارتباطات
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
#معرفی_میهمان
🔹آقای سید علی سیدان
_روزنامهنگار فرهنگ و علوم انسانی
_سردبیر نشریه سوره
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
#معرفی_میهمان
🔹آقای دکتر سید آرش وکیلیان
_دکتری سیاست گذاری فرهنگ
_پژوهشگر سیاست گذاری فضای مجازی
_معاون فرهنگی و اجتماعی مركز ملی فضای مجازی
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💠 فضــای رقــابتی در رســانه ملــی
🔹نشست مجازی چهره به چهره
"بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثر گذار "#ایران_آینده👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💠 ریزش مخاطب رسانه ملی
🔹نشست مجازی چهره به چهره
"بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثر گذار "#ایران_آینده👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💠 قانون برای VOD ها
🔹نشست مجازی چهره به چهره
"بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثر گذار "#ایران_آینده👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💠 هر مشهوری سلبریتی نیست
🔹نشست مجازی چهره به چهره
"بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثر گذار "#ایران_آینده👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
دکتر وکیلیان.mp3
5.35M
📢سلسله نشستهای #ایران_آینده
💡#چهره_به_چهره
🔸 بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثرگذار
📍دکتر سید آرش وکیلیان
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
آقای سیدان.mp3
8M
📢سلسله نشستهای #ایران_آینده
💡#چهره_به_چهره
🔸 بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثرگذار
📍سید علی سیدان
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
دکتر سلیمانی.mp3
6.9M
📢سلسله نشستهای #ایران_آینده
💡#چهره_به_چهره
🔸 بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثرگذار
📍دکتر مجید سلیمانی ساسانی
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a