از معدود منابع در خصوص پیوست نگاری فرهنگی این دو کتاب قابل مراجعه و مطالعه است.
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️برگ دیگری از رویداد مسئلهشناسی بینا❇️
وقتی مسئلهها به درستی شناخته شد.
آنگاه میتوان گامی مؤثر برای حلشان برداشت
اینجا همه جمعند تا به شناخت بهتری برسند...
رویدا حل مساله بینا
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💡پیامد جبهه غزه بر تحولات فرهنگی ایران چه خواهد بود؟
🖊 مهدی افراز
🔹فرهنگ امروز ایران حاصل برهم کنش نیروهای متنوعی است که صورت کلی آن زورآزمایی نظام معنایی عالم مدرن با نظام معنایی اسلامِ ایرانی است. افراد و نهادهای اجتماعی هر میزان که به یک نظام معنایی رغبت داشته باشند، آن را وارد چرخه تولید - توزیع - مصرف روزمره خود کرده و جهان اجتماعی شان را با آن پر می کنند. سبک ها، مدها، الگوها، بازارها و نمادهایی که امروز در همه ساحات زندگی ایرانیان بروز می یابد در واقع نشان دهنده اتحاد وجودی است که قاطبه افراد جامعه ایران با یک یا چند نظام معنایی خاص برقرار کرده و به آن جهان ملحق شده اند. لذا مهم ترین عامل تعیین کننده در روند تحولات فرهنگی، تراز موازنه گرایش و تعلق خاطر به یکی از دو نظام معنایی مدرن یا اسلام ایرانی است.
🔸اما چگونه یک نظام معنایی برای انسان یا عالم انسانی رغبت برانگیز و جذاب می شود؟ انسان برای تدبیر امور روزمره خود نمی تواند فارغ از یک ساختار معنایی باشد لذا دائما در یک کنکاش درونی برای قضاوت و انتخاب است. فصل الخطاب این دعوای درونی، مقوله قدرت است. انسان به حسب فطرت کمال جوی خود، دائما به دنبال آن نظام معنایی خواهد بود که از قدرت و مکنت افزون تری برای تأمین سعادت وی برخوردار است. الله اکبر خود استعاره ای بر این حقیقت است که انسان ذاتا الهه ای را اجابت میکند که قدرتمندتر و مافوق همه قدرت هاست.
🔹در تلقی عمومی بشری، آن کانونی که مقتدرتر و شکست ناپذیرتر است حتما واجد نظام معنایی مطئمن تری برای ساخت عالم انسانی است. لذا یک کانون قدرت نه از این جهت که امکانات یا منابع بیشتری را در اختیار دارد بلکه چون اراده های وسیع تری را در اختیار می گیرد توان بسط فرهنگی پیدا می کند. تمامی امکانات و ابزارهای فعلی در تمدن آمریکایی همچون هالیوود نه علت، که خودشان معلول و نتیجه یک امر انکار ناپذیر هستند و آن؛ تمایل و رغبت جهانیان به یک نظام معنایی است که فاتح جنگ جهانی دوم برآمده از آن است. علت آن که همواره نظم های نوین جهانی و تحولات تمدنی متعاقب نبردهای نظامی پدیدار می شوند هم همین است که عرصه نظامی حیثیتی ترین میدان تقاطع و تقابل قدرت است، وقتی در این عرصه شکستی حاصل شود مستقیما نظام معنایی و معرفتی پشتیبانی کننده آن نیز هزیمت می شود.
🔸امروز مهم ترین پایه قدرت نظام معنایی مدرن در جبهه غزه دچار چالش شده است و آن چالش بدیل پذیری است، یکی از وجوه اقتدار نظام معنایی غرب همواره این بود که این نظام، نظام پایان ناپذیری است چون این نظام از چنان هیمنه ای برخوردار است که هیچ ساختار ارزشی دیگر ماهیتا نمی تواند بدیل آن باشد چون این نظام همه نظامات ارزشی دیگر را بدون هیچ نوع مشاجره و بگومگویی در هاضمه خود به یک خرده فرهنگ تنزّل داده و به عنوان یک قطعه جدید بر پیکره عظیم خود خواهد افزود و به قول خودشان؛ هرآنچه سخت و استوار است دود می شود و به هوا می آورد... .
🔹کشتار و قتل عام امروز غزه نشان دهنده پایان این هضم کنندگی است. این روزها جهان غرب اگر کمترین امکانی برای مراوده، تعامل و نهایتا هضم نظام ارزشی غزه را در خود می یافت هیچگاه برای این حجم از قتل عام و جنایت به خود زحمت و نکبت نمی داد. حجم کشتار غزه نمایان گر اوج تضاد میان نظام معنایی مدرن با نظام معنایی مقاومت است، اگر کوچکترین کورسویی برای تعامل این دو نظام معنایی بود غرب هزینه این کشتار را به جان نمی خرید. سبعیت غرب در غزه، اعتراف به بدیل پذیری نظام معنایی مدرن و رقابت پذیر بودن الهیات آن است. جنایتکار بودن لزوماً برای یک نظام معنایی دلزدگی جهانی ایجاد نمی کند ولی اگر آن جنایت، آشکارکننده شکست پذیری و بدیل پذیری باشد قطعاً اراده ها و دل ها از او روی گردان خواهند شد.
🔸درست است که جغرافیای غزه محملی جهت ظهور این افول برای نظام معنایی غرب شده اما دامنه آن به تمامی عرصه های اجتماعی و بشری که مبتنی بر این نظام است، تسری خواهد یافت. بیشترین جلوه های این چالش در نقطه ای منشأ اثر خواهد شد که خاستگاه نظام معنایی مقاومت است و آن جامعه ایران است. طبیعتاً بیشترین لطمه پذیری را ساختار ارزشی مدرن در ادامه زورآزمایی های خود در جامعه ایران خواهد داشت و اگر این وضعیت به عنوان یک فرصت تاریخی به رسمیت شناخته شود، آینده تحولات فرهنگی ایران را شدیداً تحت تأثیر قرار خواهد داد.
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
◆سلسله نشستهای علمی◆
«جمهوری اسلامی شناسی»
🔸بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
🔹با حضور مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
☜ نشست سوم: سازمان هنری رسانه ای اوج
📍حجتالاسلام دکتر علی جعفری
نماینده راهبردی سازمان
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
◄برای ثبت نام جهت حضور در نشست مشخصات خود را به آی دی ایتــــا @hatef_69 ارسال فرمایید.
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع)
#موسسه_مطالعات_نوین_اسلامی(معنا)
#جمهوریاسلامیشناسی
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
◆سلسله نشستهای علمی◆
«جمهوری اسلامی شناسی»
🔸بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
🔹با حضور مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
☜ سومین نشست با حضور
حجت الاسلام علی جعفری
نماینده راهبردی سازمان هنری رسانهای اوج
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکدهتبلیغومطالعاتاسلامیباقرالعلوم(ع)
#موسسهمطالعاتنویناسلامی(معنا)
#جمهوریاسلامیشناسی
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💡رویداد گرای سیاست گذاری
📍جایگاه سیاست گذاری در حل مسائل کشور به همراه ارائه تجربههای کوتاه از چالشها و پیچیدگیهای این حوزه
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دینداری برگزار می کند؛
کلاس:«نظریه جامعهشناختی دین با رویکرد عرفانی ابن عربی در فص هارونی»
مدرس: حجتالاسلام استاد پارسانیا
زمان برگزاری کلاس: یکشنبهها ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷
مکان: قم، پژوهشگاه آستان قدس رضوی
آیدی ثبتنام در پیامرسان ایتا:
@motaleat_din
@HekmateFarhang
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
همایش ملی دین، فرهنگ و رسانههای نوین با مجوز ISC برگزار میگردد
مهلت ارسال چکیده مقالات: 1402/09/20
مهلت ارسال اصل مقالات: 1402/11/20
اعلام نتایج داوری مقالات: 1402/12/25
زمان برگزاری همایش: 13-1402/02/12
ارتباط با دبیرخانه و ارسال مقاله
وبسایت: Rcnm.qomirib.ac.ir
ایمیل: rcnmconference@gmail.com
پیامرسان ایتا: @Rcnmconference
کانال همایش در بله: ble.ir/join/6MbAcGFMGS
کانال همایش در ایتا: https://eitaa.com/rcnmconference1
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
...بهشتی که شهید شد حزباللهی دیگر نفهمید برای حکمرانی قانون و مجری قانون لازم است. مشت گره کرد و دعوا راه انداخت. یادش رفت انقلاب کرده و حکومت دست اوست. خواست همه چیز را کف خیابان حل کند. لیبرال ها قانون گذاری را گرفتند و تا مجلس دست حزب اللهی بیفتد دیگر هیچ کس به این هم فکر نمیکرد که تو خود قانون گذاری. یادم باشد بعدها نحوه تصویب قانون جرائم رایانه ای را برایتان بگویم.
پی نوشت: برای توقیف فیلم این چنینی یک خط قانون لازم است نیم خط حکم دادستان. برای توقیف ساختش هم. برای نساختن فیلم بعدی هم. حالا برو تحصن کن...
✎ جلیل محبی
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔸غزه و مرگ سوژه مدرن؛
🖋حجت الاسلام محمدهادی شریعتی
دوگانه #سوژه و #ابژه، برساخت مفهومی جهان مدرن است؛ نه اینکه در نظام مفهومی جهان اسلام، این دوگانه معادل نداشته باشد، بلکه این دو، جایگاه محوری در اندیشه و عمل اجتماعی انسان مدرن داشته و دارند.
در این نگاه، انسان مدرن، تنها خودش را اندیشمند میدانست و در نتیجه هرچه غیر او - چه آنها که شباهتی صوری با او دارند و چه آنها که ندارند- ابژه بودند و موضوعی برای اندیشیدن او. چیزی که «بوبر» از آن به رابطه «#من-آن» یاد میکند. رابطهای که در آن، «من» مدرن هیچ «او»ی اندیشهگری را سراغ ندارد و همه چیز غیر «من»، «آن» است، آنی که نمیتواند اندیشه کند و صرفا اندیشیده میشود و بهاجمال بدان که ابژهگی همسنگ #بردگی بود.
شرقشناسی نمونهای از این رابطه «من-آن»ی مدرن است. در این نگاه تمدنهای مختلف، از جمله تمدن بزرگ اسلامی، باید به اندازه مردمک کوچک چشم انسان مدرن تقلیل مییافت تا به دیده او بیاید؛ لذا، هر بزرگی، تکهتکه میشد، #بیروح میشد و میمرد تا به اندیشه او راه یابد؛ از اینرو انسان مدرن هیچگاه فرصت و توان ادراک یک تمدن زنده غیر خودش را نیافت و لاجرم خود را نیز نشناخت.
اما در روزگار #غزه، اتفاق دیگری رقم خورد. حادثهای رخ داد که انسان مدرن از ادراک آن عاجز بود و سوژهگی انسان مدرن را تهدید کرد. هر چند این اولین بار نیست که عقل مدرن ناتوان شده ؛ اما هر بار که این ضعف پدیدار میشد، انسان مدرن در سوژهگیاش، هیچ تردید نمیکرد؛ بلکه آن ابژه را، آن پدیده عظیم را، از جهان زندگیاش، به وادی نیستی #تبعید میکرد؛ چنانچه با دین نیز چنین کرد.
اما این بار فرق میکرد. در مدرسه بزرگ غزه، همان هنگام که سوژه مدرن عاجز شد، انسان و سوژهای دیگر به سهولت و ذکاوت، حادثه را میفهمید و معنا میبخشید و از آن جان میگرفت و میبالید؛ و این همه در پیش چشم سوژه بالانشین غربی رخ میداد.
در اندیشه انسان غزه، مرگ پایان نبود،
در اندیشه او زندگی هدف نبود،
در اندیشه او ایمان، زنجیر نبود،
در اندیشه او، خدا نمرده بود بلکه زنده بود و زندگی میبخشید.
در غزه خدا دستبسته نبود، قدرتمند و قدرتبخش بود؛
در غزه خدا راست میگفت؛
و انسان مدرن، چون کودکی که همه عمر به حل جدولی، به نظم روبیکی، به برد شطرنجی غره شده باشد، با دیدن این عقل بالنده و در پیاش، این زندگی جوشان، عجز خود را و کوچکیاش را ادراک میکرد و آنگاه، خودش برای خودش ابژه شد، بیآنکه اعتمادی به سوژهگیاش باقی مانده باشد.
جنگ غزه، جنگ اسرائیل و غزه نبود، جنگ حق و باطل بود. جنگ سوژهگی انسان مومن و انسان مدرن بود و چنین #ترمیمناپذیر سوژهگی مدرن، آن سوژهگی بالانشین، زمینگیر شد و آن انسان ایستاده بر بام و آن مدرنیته ناتمام، تمام شد.
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مناظره «اساتید جمشیدی و عبدالکریمی»
درباره
«امکان اجتماعی الزام به حجاب»
پنجشنبه 9 آذر 1402
ساعت 18
۹ آذرماه ۱۴۰۲
(نسخهی کامل تصویری)
📍در اینجا ببینید:
http://aparat.com/v/iOnTJ
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
201115_2105.mp3
18.26M
🎧 #نشست_علمی
📚 سلسله نشست های جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی
✅ نشست اول: «جامعه شناسی دین و جامعه شناسی دینی»
💢 مدرس:
حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
"میـــــدانِ فلسطین"
رفتارشناسی جامعه ایران در قبال مسئله فلسطین
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
↲نشست مجازی ؛
○دکتر اسماعیل نوده فراهانی
مدیرگروهدفترمطالعاتفرهنگیمرکزپژوهشهایمجلس
○دکتر علــــی مؤمــــن
پژوهشگــــر جامعه شناسی
○آقای علیرضا کمیلی
دبیر اتحادیه امّت واحده
○حجتالاسلام حمزه وطنفدا
پژوهشگر موسسه فتـــــوت
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
📅 سهشنبـــــه ۱۴ آذر ۱۴۰۲
🕞 ساعت : ۱۶ الـــــی ۱۷:۳۰
🌐 پخش از طریق اسکای روم
#نشستهایایرانآینده
#رفتارشناسی
#فلسطین
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
#معرفی_میهمان
🔹حجتالاسلام حمزه وطنفدا
_طلبه درس خارج فقه و اصول
_عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویان
_عضو شورای آموزشی دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب
_پژوهشگر موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
#معرفی_میهمان
🔹دکتر علی مؤمن
_دکتری جامعه شناسی از دانشگاه تهران
_معاونت پژوهش سابق مرکز ملی سنجش دینداری
_مدیر کارگروه تجربه نگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
#معرفی_میهمان
🔹دکتر اسماعیل نوده فراهانی
_دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
_مدیرگروهدفترمطالعاتفرهنگیمرکز پژوهشهایمجلسشورایاسلامی
_پژوهشگر عرصه سیاستگذاری فرهنگی و جامعهشناسی
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
#معرفی_میهمان
🔹آقای علیرضا کمیلی
_فعال عرصه اجتماعی و تشکلی
_دبیر اتحادیه بینالمللی امت واحده
_محقق فلسفه اسلامی
❖ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔴 نشست مجازی میدانِ فلسطین
تا دقایقی دیگر برگزار میشود.
🔻🔻🔻
🌐 skyroom.online/ch/pajooh/neshast
🔴 نشست مجازی میدانِ فلسطین
هم اکنون در حال برگزاری است.
🔻🔻🔻
🌐 skyroom.online/ch/pajooh/neshast