eitaa logo
ایران آینده🇮🇷
2.1هزار دنبال‌کننده
731 عکس
71 ویدیو
114 فایل
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم ع @safari_67 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مشاهده در ایتا
دانلود
📎پیوست: 🥷 برای اثبات اینکه خشونت های داعشی و رادیکال محصول نهیلیسم غرب است:مقاله اولیویه روآ در گاردین، ثابت می کند تروریست های داعشی بومی اروپا، نهیلیست های خشونت طلب اند، محورِ رادیکالیسم شان نهیلیسم است. -"این تروریسم، ناشی از رادیکالیزه کردن اسلام نیست، بلکه ناشی از اسلامیزه کردن رادیکالیسم است"! - براساس مطالعات سیاسی پاریس روی اسناد داعشی های فرانسه و بلژیک: همه تجربه به شدت دنیوی(گذران عمر در کلوب ها، نوشیدن الکل، ارتکاب جرائم و...) دارند. پیش از اسلام آوردن یا الحاق به داعش اعمال خشونت آمیز داشته اند. سلیقه سابقشان پوشیدن لباس های برند، مد و فشن های خیابانی، موسیقی رپ و پاپ، عاشق بازی های کامپیوتری و فیلم های خشن آمریکایی بوده اند. اغلب وقت در اینترنت و کمتر رابطه ای با مسجد و آموزش دینی داشته اند! *مقاله اولیویه روآ: http://tarjomaan.com/sound/8974/یووِل نواهراری نیز در مقاله: داعش نیز مثل گوگل شعبه ای از تمدن جهانی است، همان مضمون را ثابت می کند. می نویسد: "داعش حتی علیرغم شعارهای قرون وسطایی اش بیشتر در فرهنگ جهانی معاصر ریشه دارد تا در شبه جزیره عرب قرن ۷م. داعش خوراک ترس ها و امیدهای جوانان طرد شده و پست مدرن است...از لحاظ سازمانی نیز به بنگاه بزرگی مثل گوگل شبیه تر است تا تشکیلات خلافت اموی"! *مقاله یوول نواهراری: http://tarjomaan.com/vdcg.y97rak9qupr4a.html ⬅️ خشونت های داعشی شوهر دختر اهوازی مثل خشونت های متجاوزان به عنف و خفاش شب ها است نه ربطی به غیرت دارد و نه مذهب؛ ربطش به فرهنگ منحطی که تعویض شوهر برایش یک بازی مفرح است بیشتر است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
❇️پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی با همکاری مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری برگزار میکند: 💡تحلیل دینی و جامعه شناختی حادثه قتل اخیر در اهواز (بررسی زمینه ها و پیامدهای یک تراژدی اجتماعی) ⏰سه شنبه ۱۹بهمن ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰:۳۰ 📌لینک نشست وبیناری 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
CQACAgQAAxkBAAFZjQRiAo-yIKF5bnlrU_ToiQHOuUjulQAC_w0AAn0EEVCqJS5X2pscJyME.mp3
10.02M
🎙 صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
صوت بسیار مهم
(۱) 💡نشست مجازی «بررسی زمینه‌ها و پیامدهای یک تراژدی اجتماعی» با موضوع تحلیل دینی و جامعه‌شناختی حادثه قتل اخیر در اهواز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سوزنچی، مدیر گروه مطالعات زنان دانشگاه باقرالعلوم(ع)؛ حجت‌الاسلام رهدار، مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی فتوح اندیشه؛ محسن مهدیان، مدیرعامل مؤسسه همشهری؛ حجت‌الاسلام هاشمیان، دبیر کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام حیدری‌پور، عضو گروه علمی مرکز مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت‌الاسلام جعفری، معاون فرهنگی کمیته امداد برگزار شد. 🔹جنون آنی ربطی به غیرت دینی ندارد 🔸در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سوزنچی، مدیر گروه مطالعات زنان دانشگاه باقرالعلوم(ع) طی سخنانی اظهار کرد: این مسئله یک آسیب بزرگ اجتماعی را نشان می‌دهد و این آسیب نیز همان اظهار نظر همگان با تفسیر شخصی خود است. چنانچه بخواهیم به خوبی به داستانی که در اهواز رخ داد، بپردازیم، باید ابتدا به آسیب اجتماعی مهمی همچون اظهار نظر و تحلیل‌های فردی بپردازیم. وی افزود: امروز حتی یک بازیگر سینما به خود اجازه می‌دهد در این رابطه اظهارنظر کند که همین مسئله باعث پیروی بسیاری از افراد از اظهارنظر نادرست آن‌ها می‌شود. رخ دادن چنین اتفاقی در بین مردم امری بسیار غلط و غیر دینی است. افرادی که این مسئله را به غیرت دینی متصل می‌کنند، کاملاً مشخص است که با دین و ایمان عناد دارند. مدیر گروه مطالعات زنان دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: با تحلیل درست این مسئله باید متوجه باشیم که فرد قاتل دچار جنون آنی شده و این موضوع ارتباطی با دین و غیرت دینی ندارد. برای تحلیل چنین رویدادی باید تمام جوانب قضیه را مورد بررسی قرار داد. متأسفانه قضاوت‌های بسیار بدی در جامعه در رابطه با این مسئله وجود دارد و بسیاری از افراد خواسته یا ناخواسته این موضوع را پای دین و مبانی دینی می‌گذراند. تحلیلی که امروز در جامعه وجود دارد، نشان می‌دهد که مردم ما به شدت نیازمند دستیابی به سواد رسانه‌ای هستند. سوزنچی تصریح کرد: برای تحلیل پدیده‌های اجتماعی باید ابتدا اطلاعات کافی در رابطه با پدیده مورد نظر داشته باشیم. همچنین، متخصصان باید در این رابطه نظر دهند نه بازیگران و سلبریتی‌ها و تحلیل این پدیده‌ها باید از سوی متخصصان انجام شود. این مسئله هیچ ارتباطی با غیرت دینی ندارد و ممکن است در هر نقطه‌ای از جهان با دلایل ویژه خود رخ دهد. در حادثه اهواز، فرد قاتل تحت فشار فراوان قرار داشته و در حادثه‌ای آنی دست به چنین عمل شنیعی زده است. اسلام آمد که همین نوع رفتارهای جاهلی زدوده شود 🔸همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام هاشمیان، دبیر کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی اظهار کرد: حادثه تلخی بود و بسامد اجتماعی هم پیدا کرد و روایت های متفاوتی را هم شاهدش بودیم. به نظر می‌رسد که در حال جنگ روایت هستیم. به‌‎طورکلی پس از روی دادن یک واقعه در فضای بازنمایی رسانه‌ای شاهد جنگ روایت‌ها هستیم. و در این فضای جنگ روایت‌ها هست که خودش را نشان می‌دهد و در این جنگ روایت‌ها سرعت عمل و اتقان بحث -به تعبیر رهبر معظم انقلاب- در زمره جهاد تبیین قرار می‌گیرد. متاسفانه فضای روایتی که ما در این روزها شاهد هستیم، هجمه ها به سمت دین هست و مفهوم غیرت دینی رو نشانه رفته است. بنده تلاش می‌کنم با یک چارچوب نظری قرآنی و کمک از ادبیات علوم اجتماعی توضیح می‌دهم که آیا این رفتار را می‌توان به دین منتسب کرد یا اینکه باید از دین کمک گرفت برای کنار گذاشتن این رفتارها؟ 🌐کانال حکمرانی فرهنگی https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
(۲) من می‌خواهم مفهوم جاهلیت را مطرح کنم و تعبیری قرآنی هست. جاهلیت هم دو گونه هست که حضرت رسول(ص) فرمودند من میان دو جاهلیت مبعوث شدم و جاهلیت دوم سخت‌تر است از جاهلیت اول. روایت دیگری هست که می‌فرماید زمانی که حضرت حجت ظهور می‌کند که مردم در جاهلیت بسر می‌برند. و اینها نشان می‌دهد تطبیق جاهلیت مدرن بر جاهلیت دوم تطبیق چندان دشواری نیست. جاهلیت اول که دوران صدر اسلام هست و جاهلیت ثانی که هم اینک با آن روبرو هستیم؛ قرآن کریم برای این جاهلیت 4 ویژگی ذکر می‌کند. اولی تعصب جاهلی؛ ما یکی از جنگهایمان در نبرد رسانه‌ای، نبرد برچسب ها هست و اینجا چیزی که اتفاق افتاده تعصب جاهلی بوده اما برچسب غیرت دینی به آن خورده است. اصلا غیرت بر مدار دین هرگز نمی‌تواند چنین رفتارهایی را رقم بزند. اسلام دقیقا وقتی آمد با همین رفتارها مقابله کرد. دومی تبرج جاهلی است. یعنی خودآرایی جاهلی و از روی جهل؛ در دوره فعلی هم این تبرج معنای جدیدتری پیدا کرده و با گسترش رسانه‌های اجتماعی خودنمایی مفهوم گسترده‌تری پیدا کرده است. شما مصاحبه‌های اطرافیان مقتول و قاتل را ببینید پدیده تبرج را درون آن می‌بینید. سوم ظن جاهلی است یعنی گمان و حدس جاهلی است البته در این ماجرا گمان نبوده و واقعا اتفاقاتی افتاده است اما بدگمانی در پدیده‌های اینچنینی در جاهلیت مدرن تشدید می‌شود. ویژگی چهارم حکم جاهلی است یعنی عرف اجتماعی بر مبنای جهل؛ این هنجارها را اسلام احکام جاهلی می‌داند و مبنای دینی و اسلامی ندارد. اینکه فرد خودش دادگاه تشکیل بدهد و خودش حکم صادر کند و خودش حکم را اجرا کند این دستور دین نیست و قرآن صراحتا آن را رد می‌کند اما در فضای رسانه‌ای مسموم کشور می‌بینیم با بی‌انصافی آن را به دین نسبت می‌دهند. اگر یک دستگاه نظری بر مبنای قرآن بر اساس کلید واژه جاهلیت بسازیم که بنده توضیح دادم، جاهلیت مدرن با ساحت های انسان شناسی و هستی شناسی با جنایت هاو ظلم های دوران ماقبل مدرن بدتر است. چون در فضایی شکل می گیرد که به تعبیر بودریار هایپر ریلیتی (Hyperreality) و واقعیت های برساخته توسط رسانه هاست. در این فضاهای برساخته بدگمانی مضاعف و به تعبیری جنون اجتماعی اتفاق می افتد. بودریار می گوید مفاهیم رسانه ای نه دروغند و نه راست هستند. ما با جهانی روبرو هستیم که دنیای رسانه ای برای ما ساخته و در یک چنین فضایی این چهار ویژگی برجسته تر می شود. ما اگر نگرش یابی کنیم بستر این اتفاق اینستاگرام است که افراد نه در دنیای واقعی که در دنیای توهمی زندگی می کنند که خیلی وقتها هیجانات کاذبی ایجاد می کند و حتی ممکن است رفتارهای جنون آمیزی را رقم می زند. رفتارهای بعضی سلبریتی ها که تعجب آور است به همین دلیل است وریشه در شبکه های اجتماعی دارد. یعنی پدیده های اجتماعی نه بر مبنای واقعیت که بر مبنای برساخته ها صورت بندی می کنند. بر همین اساس رفتارهای اینچنینی که بر مبنای جاهلیت مدرن است شنیع‌تر است. 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
(۳) 🔸رقابت برخی رسانه‌ها برای انتشار فیلم حادثه، غلط بود 🔹در ادامه این نشست محسن مهدیان، مدیرعامل مؤسسه همشهری نیز در سخنانی اظهار کرد: معمولاً برداشت سنتی از رسانه وجود دارد که صرفاً رسانه را اطلاع‌رسانی و خبررسانی می‌دانیم. مجموعه‌ای از پیام‌ها هستند که نظام ادراکی افراد را می‌سازند و یکی از حوزه‌های آن نیز خبر است. چنانچه نقصی در اطلاع‌رسانی وجود دارد، مربوط به اصل موضوع مورد بحث نیست. وی افزود: طی دو سه ماه گذشته اخباری از این دست در کشور وجود داشت و رسانه‌های ضد انقلاب نیز بر این اخبار تمرکز داشتند. باید بدانیم مردم ما با چنین رویدادهایی واکنش‌های هیجانی از خود بروز می‌دهند. البته اخباری از این دست پیش از این نیز وجود داشته و باعث ایجاد نگرانی در میان مردم شده است. موضوع مهمی که در این رابطه وجود دارد، انتشار فیلم ماجراست. این سؤال پیش می‌آید که چه شد که چنین فیلمی در فضای مجازی منتشر شد؟ متأسفانه یکی از آسیب‌هایی که در کشور وجود دارد این است که گاهی اوقات رسانه‌های داخل با رسانه‌های ضد انقلاب در زمینه انتشار اخبار نقطه مشترکی دارند و کاری می‌کنند که یک رویداد به خطای شناختی تبدیل می‌شود. 🔸مدیرعامل مؤسسه همشهری تصریح کرد: باید قوانینی برای انتشار چنین فیلم‌هایی در جامعه وجود داشته باشد. متأسفانه رسانه‌های داخلی در این قضیه به رقابت با یکدیگر در انتشار فیلم واقعه پرداختند و موجبات حساسیت جامعه را فراهم کردند. البته دلایل بروز چنین اتفاقی جای تحلیل دارد و باید بدان پرداخته شود، اما موضوع اصلی عدم وجود قانون و قاعده برای انتشار چنین اخبار و فیلم‌هایی است. مهدیان بیان کرد: امروز در کشورهای مختلف جهان به هیچ وجه اخبار حوادث این‌چنینی منتشر نمی‌شود و قوانین سختی برای انتشار این اخبار و فیلم‌های مرتبط وجود دارد. مدیریت افکار عمومی امری بسیار مهم است که باید بدان پرداخت و برای آن برنامه داشت. متأسفانه فرهنگ ساختاری در رسانه‌های ما مطلوب نیست و رسانه‌های داخلی خبر خوب و مطلوب را در انتشار اخبار بد می‌دانند. مدیرعامل مؤسسه همشهری تصریح کرد: متأسفانه فصل مشترک رسانه‌های داخلی با رسانه‌های ضد انقلاب در حال نابود کردن ذهن مخاطبان است. ساختار رسانه‌ای جامعه نیز از بلوغ کافی برای انتشار اخبار درست و مطلوب برخوردار نیست و این دو مسئله باعث بروز مشکلات این‌چنینی در جامعه در رابطه با تحلیل وقایعی همچون واقعه اهواز و ... می‌شود. 🔹فقدان پروتکل از مشکلات رسانه‌های ماست 🔸در ادامه، حجت‌الاسلام جعفری، معاون فرهنگی کمیته امداد نیز در سخنانی اظهار کرد: در فضای رسانه‌ای طی دو سال گذشته حساسیت‌های زیادی نسبت به اتفاقاتی که در رابطه با اعراب و کشورهای جریان مقاومت وجود داشت. باید به صورت‌بندی این قضیه در فضای رسانه‌ای دقت کنیم که چگونه بیان شده است. وی با بیان اینکه نظام رسانه‌ای ما در ارزش خبر شگفتی به سمت مضرترین صورت خبر می‌رود، گفت: به واسطه برخی خلأهای زیرساختی که در مدیریت فضای رسانه‌ای وجود دارد، فضای رسانه‌ای ما سرگردان بوده و هر لحظه‌ می‌تواند هر پدیده‌ای را به سمت صورت‌بندی مقابله با ارزش‌های ایرانی ـ اسلامی ببرد. این مسئله به خاطر فقدان مرجعیت رسانه‌‎های داخلی است. جعفری تصریح کرد: متأسفانه رسانه‌های داخلی در رابطه با ارزش خبری شگفتی قافیه را به رسانه‌های دیگر باخته‌اند. همچنین، فقدان پروتکل نیز از دیگر مشکلات رسانه‌های ماست. رسانه‌های ما باید بدانند در رابطه با ارزش خبری شگفتی با چه پروتکل‌هایی روبه‌رو هستند. چنین اتفاقاتی هر از گاهی در هر کشوری رخ می‌دهد اما مسئله مهم نحوه صورت‌بندی این اتفاقات است که چگونه باید منتشر و مطرح شود. معاون فرهنگی کمیته امداد در پایان بیان کرد: ارزش خبری شگفتی مسئله مهمی در فضای رسانه است و بخش زیادی از جذابیت‌های رسانه به همین مسئله مربوط است، اما وای به حال جامعه‌ای که نظام رسانه‌ای آن شگفتی را به مثابه ارزش خبری فراوانی بازنمایی کند و به این شگفتی‌ها صورت‌بندی فراوانی دهد و نخبگان نیز باید در قبال این صورت‌بندی غلط، پاسخگوی چیزی باشند که واقعیت ندارد. . 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
(۴) 🔸در ادامه، حجت‌الاسلام حیدری‌پور، عضو گروه علمی مرکز مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در سخنانی بیان کرد: با ورود دین به جوامع مختلف کل معادلات اجتماعی تغییر می‌کند و دین از نقطه‌ای آغاز می‌شود که روابط فرافردی و خانوادگی و قبیله‌ای را نشان می‌دهد. در چارچوب دینی بحث عصبیت از بین رفته و مسئله ایمان مطرح می‌‎شود و این مبانی دینی هستند که صحنه کنش و واکنش‌های اجتماعی را ترسیم می‌کند. وی افزود: ساخت قدرت در جمهوری اسلامی اجازه شکل‌گیری روابط ایلی را نمی‌دهد و باعث کاهش روابط عصبی در میان اقوام شده است. حاصل این مجرا این خواهد شد که روابط ایلی در ایران اسلامی بسیار ضعیف‌تر از دوران پیش از انقلاب شده است. بنابراین، معنابخشی روابط ایلی در جمهوری اسلامی حداقلی شده است. حیدری‌پور بیان کرد: در نمونه قتلی که رخ داده است، تأیید عمومی مشاهده نمی‌شود و اگر مفهوم غیرت نیز مطرح می‌شود، منظور غیرت سوء است که هیچ‌کدام از نهادهای کشور با عقاید مختلف آن را تأیید نمی‌کنند. بر همین اساس در روند کاهشی شاهد این هستیم که ساخت قدرت در جمهوری اسلامی باعث کاهش تعصبات ایلی و قبیله‌ای شده است. عضو گروه علمی مرکز مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بنابراین، به نظر نمی‌رسد قوانین ما اجازه چنین رفتاری را در سطح جامعه به افراد داده باشد و آنچه امروز دشمنان در فضای رسانه‌ای به دنبال تشدید ماجرا هستند، کاملا کذب بوده و برخلاف ادعای آن‌هاست. 🔸دین به غیرت جهت صحیح می‌دهد 🔹در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام رهدار، مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی فتوح اندیشه نیز طی سخنانی بیان کرد: اتفاقی که افتاده است همه ما را متأثر کرده و سخت هم متأثر کرده و نباید فراموش کنیم که در این زمان یک سری بنیانها وبنیادهای معرفتی و اعتقادی را کنار نگذاریم. به نظر من یکی از مفاهیمی که قطعا دینی و مورد تایید معصومین ما علیها سلام مفهوم غیرت است که به انحاء مختلف مظلوم واقع شد و نباید غفلت کنیم که مفهوم غیرت به مثابه یک مفهوم اصیل دینی در روایت و سیره و تجریه تاریخی ایرانی ما هست. این بعد از غیرت در زمانیکه سوئ برداشت نشود و نفعش بیشتر باشد و ضررش کمتر باشد برای مردم تبیین کنیم. مردم بصیر شوند در این اتفاقت از روزنه مفهوم غیرت بتوانیم تبیین کنیم خدا برای هیچ مسلمانی که ناظر به مساله ناموسی هست نیاورد حتی ای بسا دعا کنیم خدا برای دشمنانمان چنین وضعیتی رقم نزند هم نیاره لی باری کی لحظه نظرا تصور کنیم برای ما یک همچین مشکلی پیش بیاد برای خود ما چه قدر انتظار میره مدر همچین شرایطی معقول عمل کنیم. و این کار قطعا بدی است و قتل کار راحتی نیتس و دین هم اونو به راحتی جایز نمیدونه 🔸مصادیق اشتباه غیرت ورزی یک کسی مورد ظلم و هجمه قرار گرفته این مرد در محل زندگی خود توسط اطرافیان مورد شماتت قرار گرفته و شرایط اتفاقتی که افتاده به او فشار آوره و او غیرت ورزیده و در مصداق غیرت اشتباه کرده و این خطای بزرگ رو مرتکب شده ولی در عین حال نباید مفهوم غیرت را کنار گذاشت. غیرت انواعی دارد که غیرت ممدوح و مذموم داریم. علامه طباطبایی میفرماید که غیرت یک مساله غریزی و فطری است همه انسانها در جان خود نسبت به حقایق غیرت و تعصب دارد. علامه میفرماید دین مفهوم تعصب و غیرت بی جا را نفی میکند مانند غیرت بی جایی که منجر به زنده به گور کرد دختران در زمان جاهلیت بود و از طرفی غیرت صحیح را جهت صحیح داده. همیشه برای امور با ارزش بدل سازی می شود برای طلا بدل ساخته میشود. همیشه آدمهای با غرض و مرض برای امور ارزشمند بدل میسازند و نباید به بهانه رد و نفی کردن بدل یک چیز اصل آن را هم انکار کنیم. این چیزی که در رسانه های غربی مطرح میکنند و مفهوم غیرت را تخریب میکنند فقط مساله غیرت ناموسی نیست بلکه غیرت ممدوح هم مورد حمله قرار خواهد گرفت. وقتی مفهوم غیرت را تبدیل به مفهوم منفی کردی فردا دیگر غیرت روی خاک وطن و سرزمین و ملیتت و پرچمت و ناموست هم از بین خواهد رفت. اما در دین انواع غیرت داریم درباره غیرت سرزمینی روایت حب الوطن من الایمان است. اگر مفهوم غیرت منفی در ذهن شکل بگیرد انواع دیگر غیرت هم مورد حمله و تضعیف قرار خواهد گرفت. در این اتفاقی که افتاده و ظاهر این اتفاق را هیچ کدام از ما تایید نمیکنیم و راضی نیستیم و هواسمان باشه که به بهانه این اصل مفهوم غیرت زده نشود و پیامدهای بدی دارد که هیچ کدام هم راضی نیستیم. اصل اینکه در این قضیه خودمان را به نشنیدن بزنیم درست نیست. 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
خلا تئوریک ما را دچار چالش‌های لاینحل در حکمرانی کرده است پرویز امینی، عضو هیئت علمی دانشگاه در نشست «تفاهم عمومی و سیاستگذاری در جمهوری اسلامی ایران»: 🔻برای شکل دادن به سیاست گذاری کارآمد، چهار سطح از مسایل باید مورد توجه باشد. یک سطح تئوریک که بالاترین کار در بخش هنجاری است. دوم سطح نهادی، سوم سطح اجتماعی و سطح چهارم سطح اجرایی است. 🔻درباره ناکامی سیاستگذاری در ایران، علل و دلایل مختلفی می‌توان گفت که یکی از اساسی‌ترین آنها خلا تئوریک است. ما از یک خلا بسیار مهم در حکمرانی رنج می بریم و آن هم نبود تئوری است. اگر در حکمرانی تئوری نداشته باشیم، با شرایط ابهام و عمل‌زدگی در سازماندهی درامر حکمرانی مواجه خواهیم بود که در عمل به تعارض، تناقض، اتلاف انواع سرمایه مادی و غیرمادی و ناکارآمدی منجر خواهد شد. 🔻انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی غایت نظم سیاسی مابعد انقلاب را «عدالت» تعریف کرده است. اما در عین حال به دنبال «هدایت» هم هست ولی یک خط تئوری نداشته‌ایم که چه تفسیری از این عدالت داریم و نسبت به نظریه‌های دیگر درباره عدالت چه تمایزی داریم و چه نوع سازماندهی اجتماعی با این تئوری سازگار و کارآمد است. 🔻با داشتن طرح تئوریک می‌توان از روزمرگی در حکمرانی عبورکرد. با روزمرگی مسایل حل نمی‌شود بلکه رفع تکلیف می‌شود و بعدها وضعیت تراکم و انباشتی پیدا می‌کند و ما را دچار بحران‌های بزرگ می‌کند همچنان که اکنون در معرض چالش‌های بزرگ در حوزه اقتصادی، مسایل نابرابری‌های اجتماعی، رشد و گسترش پرسرعت فقر، آسیب‌های اجتماعی و ... شرایط هستیم. در تمام این ۴۳ سال ما به صورت عملگرایانه به پیش آمده‌ایم و با روزمرگی با مسائل مواجه شده‌ایم. 🔻در شرایط پیچیده نیاز به سازمان سیاست‌گذاری پیچیده داریم. این در حالی است که سیاست‌گذاری ما بسیار مسائل را ساده می‌کند و راه‌حل‌های ساده می‌دهد. در فضای مدرنیته امکان همسازی منافع و اجماع بسیار کم شده و در فضای رسانه ای و اطلاعاتی و با توجه به ناکارآمدی نظام توجیه که مظهر آن صداوسیما است، نمی توان عمومیت تولید کرد. 🔻مشکل دیگر آن است که برای آینده نیز مسائل بسیار سختی روبرو داریم، چرا که شکاف عمیق و گسترده‌ای میان وضع واقعی و آرمانی ما وجود دارد. آنقدر تفاوت میان این دو زیاد است که سیاست گذاری سالبه به انتفاع موضوع است. این تفاوت آنقدر زیاد است که از دست سیاست‌گذار کاری بر نمی‌آید. در سرمایه اجتماعی، در امید به آینده، سیاست‌گذاری این وسعت را نمی‌تواند پر کند. 🔻دربرخی کشورهای لیبرال، آموزش و پرورش یا خصوصی نمی‌شود یا آخرین نهادی است که خصوصی می‌شود. ما اولین نهادی که خصوصی کردیم آموزش و پروش بوده است. این خصوصی سازی نابرابری‌های اجتماعی را تولید کرده و سال‌ها جلو آمده و به الان رسیده. با کدام سیاست‌گذاری می‌توان آن را پر کرد؟ 🔻در سند تحول آموزش و پرورش که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در یک بند بسیار کوتاه نوشته شده از طریق تغییر در قوانین و مقررات باید به توسعه بیشتر مدارس غیرانتفاعی کمک بشود. یعنی میزانی که خصوصی‌سازی کرده‌ایم کافی نبوده و باید بیشتر از این خصوصی‌سازی شود. این گزاره از کدام نظریه عدالت خارج می شود؟ 🔻در نظریات عدالت همیشه سخن از «فرصت‌های برابر» و منصفانه بودن فرصت‌ها است. تنها جایی که اجازه منصفانه شدن فرصت‌ها را می‌دهد آموزش و پرورش است. اما امروز آیا امکاناتی که یک مدرسه غیرانتفاعی دارد با یک مدرسه ی دولتی برابر است؟ آدام اسمیت که پدر بازار آزاد است می‌گوید تنها جایی که دولت باید دخالت کند مدرسه عمومی است. 🔻بدون تئوری فهم و تفسیر و اجرای قانون اساسی ما نیز با چالش روبرو می‌شود. به طور مثال اصل تفکیک قوا در قانون اساسی ما آمده است، اما ما این تفکیک قوا را به عنوان تخصصی شدن امور سه گانه قانونگداری و اجرا و نظارت می‌فهمیم، در حالی که پشت این تفکیک قوا باید «توازن قدرت» باشد. به این معنی که قدرت اگر در یک جا متمرکز شود پاسخگویی کاهش پیدا کرده و فساد ایجاد می‌شود. طبق آمار رسمی در آبان ۹۸، ۲۳۰ نفر کشته شده‌اند. چرا هیچ کس به عنوان مسئول محاکمه نشد؟چرا هیچ کس حتی به عنوان خطاکار معرفی نشد؟ چون این درک تئوریک از تفکیک قوا مبتنی بر توزیع قدرت وجود ندارد. 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
✅امام خامنه ای: تاآن وقتی که می‌توانید، کنید؛ وقتی دیدید که دارید می‌خورید باز هم مبارزه کنید، تا برسید به آن لحظه‌ای که دیگر یقین می‌کنید که هان! حتما شکست خواهید خورد؛ باز هم مبارزه کنید. وقتی در آن لحظه‌ای که یقین دارید حتما شکست می‌خورید باز به تلاش و کوشش و مبارزه خود ادامه دهید، آن وقت پیروزی و فتح نصیبتان خواهد شد. آیه قرآن تقریبا نظیر همین مطلب را می‌گوید یا تحقیقا. می‌فرماید که: حتی اذا استیاس الرسل و ظنوا انهم قد کذبوا جائهم نصرنا (یوسف/۱۱۰)/ طرح کلی اندیشه اسلامی 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
دانشگاه صداوسیما در راستای مأموریت اصلی خود در پشتیبانی پژوهشی و فکری از سازمان صداوسیما، سلسله نشست هایی را برگزار خواهد کرد. ازاین‌رو، کارگروه‌های تخصصی متعددی در دانشگاه صداوسیما تشکیل شده است تا ابعاد مختلف سیاست گذاری تحول در رسانه ملی را بررسی‌ و نشست هایی در این موضوعات طراحی کنند. این سلسله نشست ها به مدیریت عالی دکتر علیرضا پویا از استادان و پژوهشگران پیشکسوت دانشگاه صدا و سیما برگزار خواهد شد و هر نشست یک دبیر علمی جداگانه خواهد داشت. دانشگاه صدا و سیما در نظر دارد این نشست ها را در آینده در سایر موضوعات مهم پیش روی سازمان نیز برگزار نماید. عناوین دوره نخست این نشسست ها و دبیران علمی آن ها به شرح زیر است: - تصدی‌گری یا برون‌سپاری؟ سیاست گذاری بهینۀ تولید در رسانه ملی- دبیر علمی: دکتر محسن شاکری نژاد - تمرکز یا تکثر مراکز تولید؟ مدیریت سازوکارهای تولید در رسانه ملی- دبیر علمی: دکتر محمد صادق مرکبی - رقابت یا تنظیم‌گری؟ نسبت رسانه ملی و بسترهای تولید محتوا در فضای مجازی- دبیر علمی: دکتر محمد حسام پور - مدیریت نیروی انسانی چالش ها و فرصت ها؟ سیاست‌گذاری مدیریت نیروی انسانی در رسانه ملی- دبیر علمی: دکتر سیاوش صلواتیان - چابک‌سازی ساختار و تشکیلات: راهبردها و چالش های اصلاح ساختار رسانه ملی - دبیر علمی: دکتر حسن خجسته - نشاط یا ابتذال؟ سیاست‌گذاری تولید برنامه‌های شاد و طنز در رسانه ملی- دبیر علمی: دکتر علیرضا پویا - تلویزیون و چهره‌های مشهور(سلبریتی)، فرصت (و چالش)؟ سیاست‌گذاری تعامل مطلوب با چهره‌های مشهور در رسانه ملی- دبیر علمی: دکتر سید بشیر حسینی بر همین اساس از کلیه استادان، پژوهشگران، مدیران و کارشناسان مجرب رسانه ملی جهت مشارکت در این سلسله نشست ها دعوت می شود. علاقمندان می توانند چکیده 500 کلمه ای از مقاله، جستار و یا گزاره برگ سیاستی(policy paper) پیشنهادی خود جهت ارائه در این نشست ها را تا تاریخ 30 بهمن 1400 به نشانی رایانه‌ای media_policy@irib.ir ارسال نمایند. 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
🔻متن کامل یادداشت: http://fekrat.net/?p=7788 [۱] انقلاب ایران، برآمده از «خواستِ مردم» بود [۲] «امام خمینی»، صورتِ عینیِ ارادۀ مردم بود [۳] انقلاب به «آرمان‌ها»یش خیانت نکرده است [۴] حساب «دولت‌ها» از حساب «انقلاب» جداست [۵] «متهمانِ گذشته»، به کرسی قضاوت نشسته‌اند [۶] «روایت»‌ بر «واقعیّت»‌ غلبه یافته است [۷] مخالفان غیرانقلابی، «صدای‌ بلند» دارند، نه «وسعت اجتماعی» [۸] نظریۀ نظامِ انقلابی بر «جوششِ نقادانه» دلالت دارد [۹] جامعه در انتظار تحقّقِ «بازسازیِ انقلابی» است [۱۰] فاتحانه از این «گردنۀ دشوار» خواهیم گذشت 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
‼️ آنچه وظیفه هم ملت اسلام و همه امت اسلام است، مبارزه برای روشنگری است؛ هم علما مسئولند، هم روشنفکران هم تحصیل‌کرده‌ها هم همه کسانی که منبری دارند، تریبونی دارند مسئولند که کنند و حقایق دنیای اسلام را برای مردمی که نمیدانند بیان کنند؛ این روشنگری است. جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی، و جهاد مالی است. امروز به‌خاطر اینکه این فریضه را -فریضه‌ی تبیین را- ما درست انجام ندادیم، یک عدّه‌ای دچار گمراهی‌اند و به خیال اینکه برای اسلام دارند کار میکنند، علیه اسلام دارند کار میکنند! ۹۵/۲/۲۹ 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
‏آن کسانی که نمی‌دانند در چه موقعیتی زندگی می‌کنند و جریان‌های فکری و جریان‌های عملی را پیرامون خود لمس نمی‌کنند، امید هیچ خیری از آنها به سود اجتماع و دین نمی‌توان داشت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، ۱۳۵۳.۰۹.۱۵ 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
مالک بن‌نبی، فیلسوف تمدن: "راه به فساد کشانیدن نهضت ها، تولید انسان نصفه - نیمه است" انسان نصفه - نیمه، انسانی است که پافشاری بسیاری برای خواستن حقوق خود می کند، اما حداقل وظایفش را انجام نمی دهد، یا فرهنگ و آگاهی در اختیار خود را بکار نمی گیرد. به مدرسه می رود تا تنها ساعاتی بگذراند، و اهتمام اصلی او گرفتن قبولی از معلم خود یا درسی است که امتحان می دهد، بی آنکه هدفش آموختن باشد. به محل کار خود می رود، و به هر شکل ممکن، ساعاتی را می گذراند. مهم برای او این است که وقت خود را بگذراند و به زندگی شخصی خود بازگردد، و حقوقش را بگیرد. همچون یک دانش آموز، درس نمی خواند، و همچون یک کارمند، کار نمی کند، و در کارگاه، ابداعی ندارد، و در تجارتکده، ابتکاری ندارد و هیچ طرح و پروژه ای را به انجام نمی رساند. او همواره یک انسان نصفه - نیمه است... خواهان حقوق خود است، اما به وظایف خود عمل نمی کند. ترجمه جابر انصاری https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
⭕️ یکی از دلایل قرائتی که امروز از اسلام می‌شود، کوتاهی علمای ما در همه حوزه‌هاست/ خالی از محتوا شده‌ایم 👤 مجید مجیدی، کارگردان سینما: 🔹علمای ما در طول این سال‌ها در حوزه مسائل فرهنگی حوزه علمیه یا مسائل کلان فرهنگی هنری، به کمک اصحاب فرهنگ و هنر نیامده‌اند یا اگر آمده‌اند کارساز نبوده‌اند. 🔹راه بستن کاری ندارد مهم این است که مسیر هموار شود. مثلاً در همان اوایل انقلاب شطرنج چندان ورزش مقبولی نبود ولی هیچ کس جرات اعتراض به این موضوع را نداشت، اما حضرت امام (ه) این مسیر را باز کرد 🔹علمای ما باید کمی به روز به مسائل توجه کنند، از دور فتوا دادن مسیری را باز نمی‌کند. یکی از دلایل این قرائتی که امروز از اسلام می‌شود، کوتاهی علمای ما در همه حوزه‌هاست. وقتی چنین کوتاهی صورت می‌گیرد، دیگرانی عرصه را در دست می‌گیرند و قرائت دیگری از اسلام به دنیا معرفی می‌کنند. 🔹مثلاً راه را برای آقای درویش بستند در حالی که او حدود هفت سال برای ساخت «رستاخیز» زحمت کشید. ممکن است در این مسیر آزمون و خطا داشته باشیم اما علما باید کمک کنند تا مسیر باز شود. 🔹بستن راه فضیلت نیست. فضیلت زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به عرصه بیایند و خودشان را برای باز کردن راه هزینه کنند 🔹اسلام هراسی که غرب در طول این سال‌ها دنبال کرده، موفق بوده است زیرا به هر حال وقتی ما این جایگاه را خالی می‌کنیم اسلام هراسی پیش می‌آید. 🔹متاسفانه ما متولی درستی در کشور نداریم. ما در طول این سال‌ها تولید اندیشه نکرده‌ایم، اندیشه در همه عرصه‌ها مهم است، ما خالی از محتوا شده‌ایم و این برای همه عرصه‌های فرهنگی و هنری خیلی خطرناک است. وقتی راهبردی وجود ندارد طبیعی است هرکسی تلاش کند تا در هر عرصه‌ای برای خودش راه باز کند. 🔹(در پاسخ به پرسشی درباره وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی) در کشور ما باید ببینیم وزیری که سر کار می‌آید چقدر در حوزه مسائل فرهنگی و هنری شناخت دارد، اما متاسفانه در همه دوره‌ها دیده‌ایم که چندان تسلط نداشته است. وقتی سلیقه‌ای و جناحی دست به انتخاب زده می‌شود و نگاه ملی در افق فرهنگی وجود ندارد، اندیشه و خردورزی هم شکل نمی‌گیرد. پس ابتدا باید دست به تربیت نیرو زده شود، اما اصولاً برنامه‌ای وجود ندارد. به همین دلیل به نظرم وزیر جدید هم کار چندانی را از پیش نمی‌برد./ ایلنا