📚 #معرفی_کتاب
📘 نام کتاب: اسلام جهانی
👤 مولف: حجتالاسلام دکتر مرتضی صانعی
💠ناشر: انتشارات موسسه امام خمینی
کتاب اسلام جهانی از چاپ خارج شد.
این کتاب برای جامعه علمی حوزه و دانشگاه بویژه مبلغین داخل و خارج از کشور و همچنین رایزنی های فرهنگی خارج از کشور تالیف شده است. نویسنده تلاش کرده است تا بر اساس مطالعات ادیانی بویژه میسیولوژی مسیحی چگونگی معرفی اسلام به جهان را در این کتاب نشان دهد. شیوه ها،ابزارها، موانع و راهکارهای تبلیغ اسلام از اهم مباحث این کتاب است.
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تکامل و جهانبینی
❓ سوال:
به نظر منطقی مینماید که قبل از ورود به بحث اصلی، سؤالی را که مقدمه این بحث است، مطرح کرده، و پاسخ دهیم تا در طی بحث اصلی، ذهن خواننده درگیر یافتن پاسخ به آن نباشد.
برای کسانی که آشنایی کافی با نظریه تکامل دارند، طرح این سؤال، خیلی بهصورت جدی جایی ندارد ولی بهصورت کلی ذهن کسانی که با نظریه تکامل آشنا میشوند با این مسئله درگیر میشود که چرا نظریه تکامل بااینکه، نظریهای در باب زیستشناسی است، برای دیگر شاخههای علوم، مثل فلسفه و علوم انسانی و یا حتی ادیان الهی، به چالشی جدی تبدیلشده است و همگی بهنوعی درصدد اعلام موضع در مقابل این نگاه زیستشناختی به انسان و موجودات زنده هستند؟
✅ پاسخ:
🔷اگرچه نظریه تکامل در نگاه ساده اندیشانه، نگاهی کاملاً زیستشناختی است، ولی با اندکی دقت، خصوصاً در بحث تکامل انسان، چیزی فراتر از یک نظریه صرفاً زیستشناختی بهصورت واضح و روشن قابلرؤیت است. بهبیاندیگر، هر تئوریای که در مورد منشأ به وجود آمدن موجودات زنده و انسان و حیات و عالم هستی، سخنی بگوید، نمیتواند آثار هستی شناختی، انسانشناختی و دین شناختی نداشته باشد.
🔶اتفاقاً نظریه تکامل بهنوعی در همه این موارد ورود پیداکرده و اساساً از بودن در سطح یک تئوری علمی زیستشناختی، پای خود را فراتر نهاده و به تعبیر برخی از تکاملگرایان، به یک جهانبینی تبدیلشده است، جهانبینیای که در تضاد با جهانبینی مقابل خود قرار دارد، آنهم نه تضاد سطحی که حاصل از سوءتفاهمها باشد بلکه تضادی بنیادین.
🔷لیونتین که خود از تکاملگرایان قرن بیستم است، میگوید: «گریزی از تضاد بنیادین میان تئوری تکامل و دکترین خلقت نیست. آنها جهانبینیهای سازشناپذیر هستند.»
🔶دوبژانسکی یکی از پیشگامان و اثرگذاران در بسط نظریه تکامل، در اینکه تکامل تقریباً در تمامی عرصهها نفوذ کرده است میگوید: «تکامل تمام مراحل توسعه جهان را در برمیگیرد: توسعه کیهان، توسعه بیولوژیک، توسعه انسان و توسعه فرهنگی. تمامی تلاشها برای محدود نمودن مفهوم تکامل به بیولوژی نادرست است. حیات محصولِ تکاملِ موادِ غیر ارگانیک(غیر آلی) و انسان محصول تکامل حیات است.»
🔷جولیان هاکسلی از تکاملگرایان معروف قرن بیستم اولین دبیر کل سازمان یونسکو و از مشهورترین تکاملگرایان و از اصلیترین پایهگذاران نئوداروینیسم است، وی به تضاد بین این دو حوزه خداباوری و تکامل اشاره میکند؛ از نگاه وی نظریه تکامل، نگاه خدا باورانه به موجودات را کنار میگذارد: «داروینیسم بهطور کامل ایده خدا بهعنوان خالق موجودات را از حوزه استدلالهای عقلانی حذف نمود. ما میتوانیم بهطور کامل تمام ایدههای مرتبط باوجودی مافوق طبیعی را که مسئول فرایند تکامل است، طرد کنیم.»
✍یادداشت از حجتالاسلام دکتر حمید امامیفر
#تکامل #خلقت #علم_و_دین #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🔴 جوانی داروینیست که تازه پشت لبش سبز شده بود، به دانشمندی پیر و خداباور رسید و با غرور به او گفت:
در شگفتم که پس از سالها زندگی و مطالعه هنوز نفهمیدی خدایی که بدان معتقدی توهمی بیش نیست.
🔵 دانشمند پیر لبخندی زد و گفت:
من نیز در شگفتم از کسانی که از یک طرف معتقدند با میمونها فامیل و خویشاوند هستند و از طرفی دیگر فهم خود از جهان را کامل و مطلق میدانند.
🔴 جوان گفت: اما ما معتقد نیستیم که فهممان از جهان کامل است.
🔵 پیرمرد خندید و گفت: کسی که خود را خویشاوند میمونها بداند، نباید هم متوجه تناقضات منطقیاش باشد.
ای جوان اگر تو فهم خود را نسبی میپنداشتی و نه کامل، اینگونه قاطعانه در مورد خداوند ابراز عقیده نمیکردی
#تکامل #خلقت #علم_و_دین #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
✅ نشست علمی دومین جلسه از پروژۀ «جریانشناسی منتقدین معنویت عصر جدید در مسیحیت»
👤ارائه دهنده : دکتر احمد رضا مفتاح عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
👤دبیر علمی: دکتر احمد شاکر نژاد عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏰زمان: چهارشنبه : سیزدهم مرداد ماه 1400 ساعت 11 الی 13
⬅️لینک ورود به جلسه
🌐dte.bz/ethicsconf
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
💠 مدرسه تابستانه (مجازی)
🧠 دوره فلسفه ذهن
👤 حجتالاسلام دکتر محمدسادات منصوری
⌛️ مهلت ثبتنام: ۱۵ مرداد
📅 آغاز دوره: ۱۶ مرداد
🗓 روزهای برگزاری: از شنبه تا چهارشنبه
🕣 ساعت برگزاری: ۸:۳۰-۹:۳۰
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبتنام در سایت:
www.hikmat.ins.ir
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
📢📣
دوره تخصصی بررسی و نقد الحاد معاصر
✔️ با همکاری موسسه بینالملی حکمت و قطب علمی فلسفه دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میگردد
📜 در 32 جلسه با اساتید مطرح حوزه و دانشگاه
💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر وثبت نام به سایت موسسه بین المللی حکمت مراجعه کنید
www.hikmat-ins.ir
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
نشستهای دوره 👇👇👇👇
🔰 برنامه جلسات و مباحثی که در دوره تخصصی بررسی و نقد الحاد معاصر طرح میشود:
نشست ۱:
🗓 یکشنبه ۱۷ مرداد
❇️بررسی و نقد الحاد علم بنیان
👤دکتر قاسم پورحسن.
نشست ۲:
🗓سهشنبه ۱۹ مرداد
❇️بررسی و نقد تبیین طبیعی دین در الحاد نو
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین.
نشست ۳:
🗓 یکشنبه ۲۴ مرداد
❇️نقد منفیانگاری کارکرد دین در الحاد نو
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین.
نشست ۴:
🗓سهشنبه ۲۶ مرداد
❇️نقد انگاره تعارض علم و دین در الحاد نو
👤دکتر یوسف دانشور.
نشست ۵:
🗓یکشنبه ۳۱ مرداد
❇️دلالتهای الهیاتی فیزیک کوانتوم
👤دکتر یوسف دانشور.
نشست ۶:
🗓سهشنبه ۲ شهریور
❇️نگره خودزایی جهان و دلالتهای خداشناختی
👤ارائه دکتر روزبه زارع.
نشست ۷:
🗓یکشنبه ۷ شهریور
❇️جایگاه نظریه انفجار بزرگ در فیزیک کیهانی و دلالتهای الهیاتی آن
👤دکتر روزبه زارع.
نشست ۸:
🗓سهشنبه ۹ شهریور
❇️بررسی اصل تنظیم ظریف و دلالتهای الهیاتی آن
👤دکتر روزبه زارع.
نشست ۹:
🗓یکشنبه ۷ آذر
❇️بررسی روشهای دین زدایی در سبک زندگی و چگونگی مواجهه با آن
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر سعید مهدوی کنی
نشست ۱۰:
🗓سهشنبه ۱۶ شهریور
❇️بررسی و نقد داروینیسم فلسفی ۱
👤دکتر سید حسن حسینی.
نشست ۱۱:
🗓یکشنبه ۲۱ شهریور
❇️بررسی و نقد داروینیسم فلسفی ۲
👤دکتر سید حسن حسینی.
نشست ۱۲:
🗓سهشنبه ۲۳ شهریور
❇️الحاد تکاملی و طراحی هوشمند ۱
👤دکتر سید حسن حسینی.
نشست ۱۳:
🗓یکشنبه ۲۸ شهریور
❇️الحاد تکاملی و طراحی هوشمند ۲
👤دکتر سید حسن حسینی.
نشست ۱۴:
🗓سهشنبه ۳۰ شهریور
❇️تکامل پساداروینیستی ۱
👤دکتر نیما نریمانی.
نشست ۱۵:
🗓یکشنبه ۴ مهر
❇️تکامل پساداروینیستی ۲
👤دکتر نیما نریمانی.
نشست ۱۶:
🗓یکشنبه ۱۱ مهر
❇️اصل آنتروپی و دلالتهای الهیاتی آن
👤دکتر اله بداشتی.
نشست ۱۷:
🗓یکشنبه ۱۸ مهر
❇️نقد الحاد تکاملی از منظر فلسفه اسلامی
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر سید فخرالدین طباطبایی.
نشست ۱۸:
🗓سهشنبه ۲۰ مهر
❇️خاستگاه الحاد نو: طبیعتگرایی علمی در علم و فلسفه معاصر ۱
👤دکتر نیما نریمانی.
نشست ۱۹:
🗓یکشنبه ۲۵ مهر
❇️خاستگاه الحاد نو: طبیعتگرایی علمی در علم و فلسفه معاصر ۲
👤دکتر نیما نریمانی.
نشست ۲۰:
🗓سهشنبه ۲۷ مهر
❇️فزیکالیسم و اراده آزاد انسان
👤دکتر نیما نریمانی.
نشست۲۱:
🗓سه شنبه ۴ آبان
❇️الحاد اگزیستانسیالیستی
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمینیا.
نشست ۲۲:
🗓یکشنبه ۹ آبان
❇️الحاد نو و فیزیکالیزم
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری.
نشست ۲۳:
🗓سه شنبه ۱۱ آبان
❇️الحاد نو و معنای زندگی
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری.
نشست ۲۴:
🗓یکشنبه ۱۶ آبان
❇️الحاد و علوم شناختی
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمینیا.
نشست ۲۵:
🗓سهشنبه ۱۸ آبان
❇️بررسی آسیبهای معرفتی، فرهنگی و اجتماعی الحاد جدید و چگونگی مواجهه با آن
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی.
نشست ۲۶:
🗓یکشنبه ۲۳ آبان
❇️بررسی چگونگی بسط جریان الحاد جدید در فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر کهوند
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر صدری.
نشست ۲۷:
🗓سهشنبه ۲۵ آبان
❇️بررسی روشهای دین زدایی در حوزه فرهنگ، تعلیم و تربیت و چگونگی مواجهه با آن با ارائه ح
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی.
نشست ۲۸:
🗓یکشنبه ۳۰ آبان
❇️بررسی روشهای دین زدایی در حوزه سیاست و اجتماع و چگونگی مواجهه با آن
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم سید باقری.
نشست ۲۹:
🗓سهشنبه ۲ آذر
❇️بررسی روشهای دین زدایی در سبک زندگی و چگونگی مواجهه با آن
👤دکتر مهدی صرامی.
نشست ۳۰:
🗓یکشنبه ۱۴ شهریور
❇️تبیین جایگاه زیربنایی برهان نظم نسبت به نئوداروینیسم
👤دکتر حامد ساجدی.
نشست ۳۱:
🗓سهشنبه ۹ آذر
❇️بررسی روشهای دین زدایی در حوزه علم و فناوری و چگونگی مواجهه با آن
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی.
نشست ۳۲:
🗓یکشنبه ۱۴ آذر
❇️جایگاه شناسی دین در روانشناسی
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی
👤آقای حمید رفیعی هنر.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
کتاب نقد 69؛ نقد و بررسی نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی - ناشناخته.pdf
3.37M
#دانلودـمجله
📔 کتاب نقد ۶۹؛ نقد و بررسی نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶 شصتونهمین شماره فصلنامه انتقادی-نظری «کتاب نقد» در بررسی و نقد "نظریه علم دینی علامه حضرت آیتالله جوادی آملی"؛ در زمستان ۱۳۹۲ منتشر شد.
این مجموعه شامل شش مقاله با عناوین زیر میباشد:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄 سخن آغازین
✍🏻علی اکبر رشاد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄فلسفه الهی و محال بودن علم غیردینی
✍🏻حضرت آیت الله جوادی آملی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄چیستی معنا و مسیر تحقق علم دینی از نگاه آیت الله جوادی آملی
✍🏻قاسم جعفرزاده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄حساب علم دینی در «هندسه معرفت دینی» بررسی انگاره علامه علامه جوادی آملی
✍🏻خسرو باقری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄دوگونگی و ابهام در سرنوشت اسلامیت علوم در کلام فیسوف متأله
✍🏻علیرضا پیروزمند
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄دینی انگاری همه گزاره های علمی آری یا نه؟
✍🏻گفت و گو با ابوالقاسم علیدوست
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #علم_دینی #علم_و_دین
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📥کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
برای دانلود ویژهنامههای کتاب نقد با موضوع علم دینی مربوط به آیتالله جوادی آملی، آیتالله مصباح یزدی و استاد شهید مطهری به پستها قبلی با لینکهای زیر مراجعه کنید:
📔کتاب نقد ۶۹- نقد و بررسی نظریه علم دینی حضرت آیتالله جوادی آملی
📘 کتاب نقد ۷۶- نظریه حضرت آیتالله مصباح یزدی در قلمرو و ماهیت علم دینی
📗کتاب نقد ۷۷ و ۷۸ - علم دینی و روش اکتشاف آن از آثار و آرای استاد شهید مرتضی مطهری
📥کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
#معرفی_کتاب
📘 نام کتاب: درآمدی به نظام حکمت صدرایی
👤 مؤلف: عبدالرسول عبودیت
🔶 ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
📚 تعداد جلد: ۳ جلد
📑 تعداد صفحات: ۱۲۰۰ صفحه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹کتاب «درآمدی به نظام حکمت صدرایی» به منظور معرفی نظام فلسفی حکیم بزرگ، صدرالمتالهین شیرازی نگاشته شده است. فیلسوفان نظام ساز خود در بند معرفی نظام فلسفی خویش نیستند. آنها غالبا انبوهی از مطالب را در آثاری متعدد، در نظم و نسقی ابتدایی ارائه می کنند بی آن که مسائلی را که سازه اصلی نظام را تشکیل می دهند از سایر مسائل متمایز کنند و نقش آنها را در سازه مذکور مشخص نمایند.
🔸آنها بیشتر به اثبات مدعیات فلسفی اهتمام دارند و کمتر به تصویر آنها می پردازند. آنها خود را با مخاطبان خاص روبرو می دانند. مخاطبانی که هم صاحبنظرند هم از اطلاعات وسیع فلسفی برخوردارند ، هم با رای یا آراء مشهور در هر مسئله ای آشنایند و هم نحوه اثبات یا نفی آن را می دانند به طوری که درک درست آراء آنها و تصویر دقیق نظامشان برای چنین مخاطبانی میسر است نه برای دیگران.
🔹این کتاب در سه جلد برای دانشجویان رشته فلسفه به عنوان کتاب مبنایی در حکمت متعالیه تدوین شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1️⃣جلد اول: هستیشناسی و جهانشناسی
فصل اول: صدرالمتألین
فصل دوم: حکمت متعالیه
فصل سوم: اصالت وجود و اعتباریت ماهیت
فصل چهارم: وجود رابط معلول
فصل پنجم: حرکت
فصل ششم: حرکت جوهری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
2️⃣جلد دوم: معرفتشناسی و خداشناسی
فصل اول: علم حصولی
فصل دوم: علم حضوری
فصل سوم: وجود ذهنی
فصل چهارم: اثبات ذات الهی
فصل پنجم: توحید
فصل ششم: علم خداوند به اشیاء (علم معالفعل)
فصل هفتم: علم خداوند به اشیاء (علم پیشین مغایر)
فصل هشتم: علم خداوند به اشیاء (علم پیشین ذاتی)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
3️⃣جلد سوم: انسانشناسی
فصل اول: مزاج
فصل دوم: وجود نفس
فصل سوم: چیستی نفس
فصل چهارم: تجرد نفس
فصل پنجم: قوای نفس
فصل ششم:مراتب نفس
فصل هفتم: حدوث نفس
فصل هشتم: بدن و نفس
فصل نهم: انفعال نفس
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین_اسلامی #فلسفه_دین #فلسفه_ذهن #معرفت #فلسفه #خداباوری #صفات_خدا #اثبات_وجود_خدا #معرفتشناسی #انسانشناسی #خداشناسی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 آسیبهای فلسفه دین رایج (عدم ارتباط نظاممند و منطقی موضوعات)
✅ #فلسفه_فلسفه_دین ۷
🔸در ادامه بیان اجمالی مشکلات فلسفه دین رایج به عدم ارتباط منطقی و نظاممند مباحث فلسفه دین میپردازیم.
🔹عدم ارتباط نظاممند به این معناست که هیچ ارتباط منطقی و روشنی میان موضوعات مختلف فلسفه دین ایجاد نشده است و موضوعات بهصورت جزیرهای مطرح شدهاند. بهطور مثال در کتاب عقل و اعتقاد دینی ترتیب موضوعات بهصورت زیر است:
🔸فصل اول: تأمل در باب خداوند؛ فصل دوم: تجربه دینی؛ فصل سوم: ایمان و عقل؛ فصل چهارم: صفات خداوند؛ فصل پنجم: براهین خداشناسی؛ فصل ششم: مسأله شر؛ فصل هفتم: شناخت خداوند بدون توسل به برهان؛ فصل هشتم: زبان دین؛ فصل نهم: معجزات؛ فصل دهم: حیات پس از مرگ؛ فصل یازدهم: علم و دین؛ فصل دوازدهم: کثرتگرایی دینی؛ فصل سیزدهم: اخلاق دینی؛ فصل چهاردهم: فلسفه و آموزههای الهیات(پترسون و دیگران ۱۳۸۸)
🔹چنانچه مشاهده میشود غیر از فصول چهارم تا ششم، نمیتوان ارتباطی هرچند اندک میان مباحث برقرار کرد. این مشکل فقط به این کتاب محدود نمیشود و در دیگر آثار فلسفه دین نیز وجود دارد.(ر.ک: وینرایت ۱۳۹۰ ؛ پیلین ۱۳۸۳ ؛ گیسلر ۱۳۹۱ ؛ هیک ۱۳۷۶)
🔸البته در برخی آثار مانند «فلسفه دین در قرن بیستم» تلاش شده تاحدی این مشکل کاهش یاید، ولی توفیق چندانی مشاهده نمیشود.(ر.ک: تالیافرو ۱۳۸۲)
۲۹ مرداد ۱۴۰۰- سیدمصطفی میرباباپور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #میرباباپور
کانال فلسفه دین اسلامی
@islamic_philosophy_of_religion
هدایت شده از فلسفه اسلامی
#علمی_پژوهشی
📣 به مناسبت روز بزرگداشت ابن سینا، دبیرخانۀ همایش بینالمللی «انسانشناسی در حکمت ابنسینا» دومین نشست تخصصی از سلسله نشست های همایش را برگزار میکند.
🎙 سخنرانان همایش :
دکتر محمد جواد اسماعیلی
( عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران )
دکتر تومازو آلپینا
( عضو هیئت علمی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ )
دکتر مصطفی زالی
( عضو هیئت علمی دانشگاه تهران )
🟧 عنوان سخنرانی ها به قرار زیر است:
دکتر محمد جواد اسماعیلی: (سخنرانی به فارسی و انگلیسی)
Avicenna's "Sciences of the Ancients and their Divisions": A Table of Contents of al-Ḥāṣil wal-maḥṣūl?
دکتر تومازو آلپینا: (سخنرانی به انگلیسی)
Avicenna’s Science of the Soul between Tradition and Innovation
دکتر مصطفی زالی: (سخنرانی به فارسی)
اتحاد عاقل و معقول: مسأله ای ارسطویی، ردیه ای سینوی و پاسخی صدرایی
🗓 روز دوشنبه ۱ شهریورماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۵ الی ۱۸ و به صورت مجازی در لینک اختصاصی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 👇👇
(https://www.skyroom.online/ch/irip/ib) .
#علمی_پژوهشی
#همایش_علمی
#ابن_سینا
#موسسه_حکمت_فلسفه_ایران
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
1.mp3
16.67M
#صوت
🔰 #نشست_علمی
معنویت سکولار؛ آب یا سراب
👤 سخنران: حجتالاسلام دکتر حسین مظفری
👤 ناقد: حجتالاسلام دکتر محمد جعفری
📆 زمان: ۷ تیر ۱۴۰۰
⛪️ مکان: موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی
🌐 لینک این مطلب در تلگرام
https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion/262
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #دین_و_معنویت #دین_و_عرفان
کانال فلسفه دین اسلامی
@islamic_philosophy_of_religion
﷽
📄#معرفی_مقاله
🔷 مفهومشناسی طبیعتگرایی روششناختی بهمثابه یک ابر پارادایم برای علم مدرن
✍🏻 نویسنده: سیدمصطفی میرباباپور
📗منتشر شده در مجله علمی پژوهشی تأملات فلسفی، شماره ۱۹، پاییز و زمستان ۹۶
🌐 لینک دانلود مقاله:
http://phm.znu.ac.ir/article_30140.html
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻چکیده:
طبیعتگرایی روششناختی مهمترین ویژگی علم معاصر است که بر اساس آن شناخت و تبیین جهان طبیعی فقط از طریق علل طبیعی موجه است و استفاده از هرگونه امر ماورائی مانند خدا و فعل او در شناخت طبیعت ممنوع است. در حال حاضر این خصیصه به عنوان یک قالب و ابرپارادایم برای علم مدرن شناخته میشود. بر اساس این ابرپارادایم، هر فعالیت معرفتی که بخواهد شایسته عنوان علم شود، باید این روش را رعایت کند. مفهومشناسی طبیعتگرایی روششناختی برای فهم بهتر پدیده پیچیده علم و نیز نظریهپردازی در مورد علم دینی مهم و حیاتی است؛ طبیعتگرایی روششناختی معمولاً با برخی از مقولات مانند پوزیتیویسم یا طبیعتگرایی علمی اشتباه گرفته میشود. در این نوشتار بیان خواهد شد که هرچند طبیعتگرایی روششناختی شباهتهایی با روشتجربی، تجربهگرایی فلسفی و علمی، پوزیتیویسم، پوزیتیویسم منطقی، علمگرایی، طبیعتگرایی علمی و طبیعتگرایی هستیشناختی دارد، اما با آنها متفاوت است. هدف از این مقاله جلوگیری از برخی خلطها در فضای علمی کشور در بیان ویژگیهای علم است.
🔻کلیدواژهها:
#طبیعتگرایی_روششناختی #طببعتگرایی #علم_و_دین #علم_دینی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔷 عنوان مقاله [English]
The Concept of Methodological Naturalism as a Superparadigm for Modern Science
✍🏻 نویسنده [English]
Seyyed Mostafa Mirbabapoor
Ph.D. student of philosophy of religion at Imam Khomeini Institute of Education and Research
🔻چکیده [English]
Methodological naturalism is The most important feature of modern science is based on understanding and explaining the natural world is justified only by natural causes or use of any supernatural would like to recognize the nature of God and his action is prohibited. Now this feature as a template and Abrparadaym known to modern science. According to the Abrparadaym, each activity as science knowledge that he deserves, we need to follow the procedure. Conceptual and methodological naturalism to better understand the complex phenomenon of critical theorizing about religious science is methodological naturalism usually with some categories such as positivism or scientific naturalism confused. In this article we will explain that although methodological naturalism parallels with Rvshtjrby, philosophical and scientific empiricism, positivism, logical positivism, scientism, ontological naturalism scientific naturalism, but they are different. The purpose of this article Khltha avoid some of the country's space science in speech features.
🔻کلیدواژهها [English]
Methodological naturalism Science and Religion Religious Science Scientific Naturalism Empiricism Philosophical Naturalism
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه #فلسفه_دین #فلسفه_علم #الحاد #الحاد_جدید #فلسفه_دین_اسلامی #میرباباپور
📤کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
﷽
📄#معرفی_مقاله
🔷 فرایند تکوّن طبیعتگرایی روششناختی در تاریخ تفکر غرب
✍🏻نویسندگان: سیدمصطفی میرباباپور و یوسف دانشور نیلو
📔 منتشر شده در پژوهشنامه فلسفه دین، شماره ۳۴، پاییز و زمستان ۹۸
📮DOI: 10.30497/PRR.2020.2720
🌐 لینک دانلود مقاله:
https://prrj.journals.isu.ac.ir/article_2720.html
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻چکیده
طبیعتگرایی روششناختی، یعنی حذف علل ماورائی در تبیین طبیعت، چه وضعیتی در تاریخ تفکر غرب دارد و در چه فرایندی به عنوان اصلیترین ویژگی علم جدید (science) شناخته شد؟ با بررسی تاریخی تفکر غرب مشخص میشود که ریشۀ طبیعتگرایی روششناختی به پایان دوره اسطوره و آغار تفکر فلسفی میرسد. در یونان باستان، به استثنای فلوطین و تا حدی افلاطون، گفتمان غالب در شناخت طبیعت اکتفا به علل طبیعی بود. در اوایل قرون وسطی، به دلیل گرایش به افلاطون و فلوطین، ماوراءگرایی و استناد به معرفت وحیانی روش دانشمندان در شناخت طبیعت بود. اما در اواخر قرون وسطی، به دلیل نفوذ ارسطو، روش طبیعتگرایانه به فضای علمی غرب بازگشت. با نقد ارسطو در رنسانس و انقلاب علمی در قرون شانزدهم و هفدهم شیوۀ جدیدی از طبیعتگرایی روششناختی به عنوان روش علم پذیرفته شد. فیزیک کلاسیک با نگاه دئیستی به عالم و نظریۀ تکامل با طرد هر گونه طرح و نظم الهی طبیعتگرایی جدید را در فضای علمی تثبیت کردند و همچنان این مشخصه به عنوان پارادایم علم شناخته میشود.
🔹کلیدواژهها
#تاریخ_علم #علم_مدرن #طبیعتگرایی_روششناختی #خدا_و_طبیعت #رابطه_علم_و_دین
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟦 The Process of Developing Methodological Naturalism in Western Thought
✍🏻نویسندگان [English]:
Seyed Mostafa Mirbabapoor
Yosef Daneshvar Niloo
🔻چکیده [English]
The methodological naturalism, ie, the elimination of the Supernatural causes in the explanation of nature, what is the situation in the history of Western thought, and in which process was recognized as the main feature of the new science? With the historical study of Western thinking, it becomes clear that the roots of methodological naturalism reach the end of the period of myth and the beginning of philosophical thinking. In ancient Greece, with the exception of Plotinus and, to a certain extent, Plato, the dominant discourse in the recognition of nature, was a natural cause. In the early Middle Ages, due to the tendency toward Plato and Plotinus, supra-nationalism and the revelation of knowledge were the method of scientists in understanding nature. But in the late Middle Ages, for the sake of Aristotle's influence, the naturalistic approach returned to the scientific space of the West. With the critique of Aristotle in the Renaissance and the scientific revolution in the sixteenth and seventeenth centuries, a new method of methodological naturalism was accepted as a method of science. Classic physics, with a deistic view of the universe and the theory of evolution, with the exclusion of any divine design and discipline, established new naturalism in the scientific space, and this characteristic is still recognized as the paradigm of science.
🔹کلیدواژهها [English]
History of Science Modern Science Methodological Naturalism God and Nature the Relationship of Science and Religion
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📤کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
29.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🔹استدلال تکاملی بر علیه طبیعتگرایی (Evolutionary Argument against Naturalism) برهانی فلسفی است که به باور داشتن هم زمان تکامل و طبیعتگرایی فلسفی مرتبط میشود.
🔸این استدلال ابتدا توسط آلوین پلانتینگا در ۱۹۹۳ میلادی پیش نهاده شد و «مسائل جالب توجهی را برای معرفتشناسان، فیلسوفان ذهن، زیستشناسان فرگشتی، و فیلسوفان دین مطرح کرد»
🔹استدلال تکاملی بر علیه طبیعتگرایی استدلال میکند که باور همزمان به تئوری تکامل و طبیعتگرایی، به لحاظ معرفتی خودشکننده است.
🔸برآمد استدلال این است که اگر تکامل و طبیعتگرایی هر دو درست باشند، آنگاه احتمال داشتن قوههای شناختی قابل اتکا بسیار کم است.
🔹در این ویدئوی کوتاه پلانتینگا این استدلال را به صورت ساده و روان را بیان میکند و در واقع او با این استدلال، طبیعتگرایی تکاملی را به شکل جالبی خلع سلاح میکند.
#علم_و_دین #تکامل #فرگشت #پلانتینگا #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #فلسفه_دین_مسیحی #فلسفه_ذهن #معرفت_شناسی
📤کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
استغنای دین در هدایت
مرحوم آقای حکیمی –بهحق- معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته به هیچ مکتب بشری نیست یعنی کاملترین مفاهیم هدایتگر و بهترین شیوههای تبیین و استدلال را در خود دارد، از اینرو میتواند؛ بدون اینکه به ضمیمهکردن معارف بشرساخته، نیازی داشته باشد، انسان را از «عقلانیت فطری» به «عقلانیت دینی» تعالی بخشیده و حتی «عقلانیت بشری» را نیز نقد کند.
ایشان از این نظریه دو نتیجه گرفتند؛
(1) انسانها برای فهم هیچکدام از لایههای دین، نیازی به معارف تخصصیِ بشری؛ فلسفی و غیرفلسفی ندارند.(استغنای بالذات دین)
(2) برای فهم دین، هیچیک از معارف بشرساخته را نباید به کار گرفت تا خلوص معارف دینی از بین نرود، گرچه دانستن آنها لازم است.(تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی)
این نظریهی مرحوم آقای حکیمی بود و نتایجی که از آن گرفت.
اصل جامعیتِ مفهومی، روشی و ساختاریِ دین، گرچه سخنی بهغایت صحیح و متعالی است اما نتایج گرفته شده، محل تأمل است. مرحوم علامهی طباطبائی در این زمینه میگوید: «این معارف، طریق به فهم دین هستند و طریق غیر از تکمیل است» (بررسیهای اسلامی ج2 ص85)
پس گرچه دین در هدایت، کامل، مستغنی و مکتفی بالذات است اما همچنانکه مفاهیم عرفی، طریقی به سوی فهم لایهی عرفی دیناند، مفاهیم تخصصی نیز طریقی به سوی فهم لایهی متعالی دیناند، و همچنانکه مفاهیم عرفی، محتاج به وضع لغات خاصیاند(عرفعام)، مفاهیم تخصصی نیز محتاج به وضع لغات خاصیاند(عرفخاص) و همچنانکه لغات عرف عام، زبان تفاهم عرفیاند، لغات عرف خاص نیز زبان تفاهم علمیاند و بشر برای فهم دین محتاج به این مبادی است.
معارف بشری، طریق فهم دیناند، نه ضمیمههایی که دین را تکمیل کنند.
خدا ایشان را با اولیاء الهی محشور فرماید.
✍️ یادداشت از حجت الاسلام فربهی
https://eitaa.com/farbehi
📤کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🔰 آسیبهای فلسفه دین رایج (ناتوانی در نظامسازی)
✅ #فلسفه_فلسفه_دین ۸
🔸در قسمت قبلی اشاره شد که مباحث فلسفه دین رایج صورت نظاممند و منطقی ندارند. روشن است بدون ارائه نظام محتوایی مناسب، توان نظامسازی برای فلسفه دین نیز قابل تصور نیست. نباید توقع داشت مخاطب این فلسفه دین، در مورد باورهای دینی و حقیقت دین به نظام فکری مناسبی دست یابد. در حالی که بنا بر بیان دیوید پیلین یکی از نقشهای فلسفه دین ارائه طرحهایی کلی از ایمانی قابل قبول است.(پیلین ۱۳۸۳، 17)
🔹در اینجا ممکن است تصور شود نقش فلسفه دین به نقش الهیات نزدیک شده است، ولی اینگونه نیست. الهیات در پی ارائه طرح کلی از دین متبوع خود است ولی فلسفه دین از قبل تصمیمی برای ارائه طرح کلی برای دین خاصی ندارد، اما باید نظام محتواییاش بهگونهای باشد که طرحی کلی برای مبانی و چارچوبهای دین حق ارائه نماید.
🔸فلسفه دین زمانی امکان ارائه طرح کلی و نظامسازی فکری دارد که اولاً در هر مسئله سعی کند به نتیجه مشخصی برسد و ثانیاً بنا بر آن نتیجه، مرحله بعدی را بهطور مناسب انتخاب نماید تا بتواند در یک سیر مشخص و منطقی به شناخت دین یا ادیان حق نائل شود.
🔹در فلسفه دین فعلی مخاطب دچار سرگشتگی میشود و در خوشبینانهترین حالت به نتیجه مناسبی در هر مسئله میرسد، اما این فلسفه دین نمیتواند نظام فکری منسجمی را برای مخاطب خود فراهم کند. در حالی که فلاسفه و الهیدانان کلاسیک همیشه تلاش میکردهاند تا یک نظام فلسفی یا الهیاتی ارائه دهند و یک سیستم فکری برای مخاطب خود بسازند. فلاسفه دین نیز باید این مزیت را به فلسفه دین اضافه نمایند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۵ شهریور ۱۴۰۰- سیدمصطفی میرباباپور
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #میرباباپور
کانال فلسفه دین اسلامی
@islamic_philosophy_of_religion
🌀پروفسور مهدی گلشنی
میهمان نشست هماندیشی اساتید و نخبگان دانشگاههای استان اصفهان
🔺«جایگاه خداباوری در دهههای اخیر در غرب و نسخهای برای ایران»
📅 دوشنبه 8 شهریورماه
⏰ ساعت ۱۶:۰۰
🌐 لینک ورود به جلسه:
http://www.skyroom.online/ch/nahad110/hamandishi
دفتر هماندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه صنعتی اصفهان
🔴 @prof_golshani
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
#معرفی_کتاب
📘 تاریخ فلسفه معاصر غرب؛مارکسیسم، پراگماتیسم، پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم
✍️نویسندگان:
یارعلی کردفیروزجایی
حسن عبدی منتشر شد.
🟪ناشر: سازمان سمت با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔴کتاب حاضر برای دانشجویان رشته فلسفه برای درسهای «تاریخ فلسفه قرن نوزدهم» و «تاریخ فلسفه معاصر» و دانشجویان رشته فلسفه و حکمت اسلامی برای درس «فلسفه معاصر» در مقطع کارشناسی قابل استفاده است.
🟢تاریخ فلسفه معاصر غرب میکوشد به اختصار و با نثری ساده و روشن به برخی اندیشههای فلسفی معاصر غربی نگاهی بیفکند. این نوشتار در دو بخش است:
♦️بخش نخست به توضیح مکاتب #مارکسیسم، #پراگماتیسم، #پدیدارشناسی و نیز اندیشههای #نیچه
♦️ بخش دوم به #فلسفههای_اگزیستانس میپردازد.
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion