eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
استغنای دین در هدایت مرحوم آقای حکیمی –به‌حق- معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته‌ به هیچ مکتب بشری نیست یعنی کامل‌‌ترین مفاهیم هدایت‌گر و بهترین شیوه‌های تبیین و استدلال را در خود دارد، از این‌رو می‌تواند؛ بدون این‌که به ضمیمه‌کردن معارف بشرساخته، نیازی داشته باشد، انسان را از «عقلانیت فطری» به «عقلانیت دینی» تعالی بخشیده و حتی «عقلانیت بشری» را نیز نقد کند. ایشان از این نظریه دو نتیجه گرفتند؛ (1) انسان‌ها برای فهم هیچ‌کدام از لایه‌های دین، نیازی به معارف تخصصیِ بشری؛ فلسفی و غیرفلسفی ندارند.(استغنای بالذات دین) (2) برای فهم دین، هیچ‌یک از معارف بشرساخته را نباید به کار گرفت تا خلوص معارف دینی از بین نرود، گر‌چه دانستن آن‌ها لازم است.(تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی) این نظریه‌ی مرحوم آقای حکیمی بود و نتایجی که از آن گرفت. اصل جامعیتِ مفهومی، روشی و ساختاریِ دین، گرچه سخنی به‌غایت صحیح و متعالی است اما نتایج گرفته شده، محل تأمل است. مرحوم علامه‌ی طباطبائی در این زمینه می‌گوید: «این معارف، طریق به فهم دین هستند و طریق غیر از تکمیل است» (بررسی‌های اسلامی ج2 ص85) پس گرچه دین در هدایت، کامل، مستغنی و مکتفی بالذات است اما هم‌چنان‌که مفاهیم عرفی، طریقی به سوی فهم لایه‌‌ی عرفی دین‌اند، مفاهیم تخصصی نیز طریقی به سوی فهم لایه‌ی متعالی دین‌اند، و هم‌چنان‌که مفاهیم عرفی، محتاج به وضع لغات خاصی‌اند(عرف‌عام)، مفاهیم تخصصی نیز محتاج به وضع لغات خاصی‌اند(عرف‌خاص) و هم‌چنان‌که لغات عرف عام، زبان تفاهم عرفی‌اند، لغات عرف خاص نیز زبان تفاهم علمی‌اند و بشر برای فهم دین محتاج به این مبادی است. معارف بشری، طریق فهم دین‌اند، نه ضمیمه‌هایی که دین را تکمیل کنند. خدا ایشان را با اولیاء الهی محشور فرماید. ✍️ یادداشت از حجت الاسلام فربهی https://eitaa.com/farbehi 📤کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
🔰 آسیب‌های فلسفه دین رایج (ناتوانی در نظام‌سازی) ✅ ۸ 🔸در قسمت قبلی اشاره شد که مباحث فلسفه دین رایج صورت نظام‌مند و منطقی ندارند. روشن است بدون ارائه نظام محتوایی مناسب، توان نظام‌سازی برای فلسفه دین نیز قابل تصور نیست. نباید توقع داشت مخاطب این فلسفه دین، در مورد باورهای دینی و حقیقت دین به نظام فکری مناسبی دست یابد. در حالی که بنا بر بیان دیوید پیلین یکی از نقش‌های فلسفه دین ارائه طرح‌هایی کلی از ایمانی قابل قبول است.‏(پیلین ۱۳۸۳، 17) 🔹در اینجا ممکن است تصور شود نقش فلسفه دین به نقش الهیات نزدیک شده است، ولی اینگونه نیست. الهیات در پی ارائه طرح کلی از دین متبوع خود است ولی فلسفه دین از قبل تصمیمی برای ارائه طرح کلی برای دین خاصی ندارد، اما باید نظام محتوایی‌اش به‌گونه‌ای باشد که طرحی کلی برای مبانی و چارچوب‌های دین حق ارائه نماید. 🔸فلسفه دین زمانی امکان ارائه طرح کلی و نظام‌سازی فکری دارد که اولاً در هر مسئله سعی کند به نتیجه مشخصی برسد و ثانیاً بنا بر آن نتیجه، مرحله بعدی را به‌طور مناسب انتخاب نماید تا بتواند در یک سیر مشخص و منطقی به شناخت دین یا ادیان حق نائل شود. 🔹در فلسفه دین فعلی مخاطب دچار سرگشتگی می‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به نتیجه مناسبی در هر مسئله می‌رسد، اما این فلسفه دین نمی‌تواند نظام فکری منسجمی را برای مخاطب خود فراهم کند. در حالی که فلاسفه و الهیدانان کلاسیک همیشه تلاش می‌کرده‌اند تا یک نظام فلسفی یا الهیاتی ارائه دهند و یک سیستم فکری برای مخاطب خود بسازند. فلاسفه دین نیز باید این مزیت را به فلسفه دین اضافه نمایند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۵ شهریور ۱۴۰۰- سیدمصطفی میرباباپور ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
🌀پروفسور مهدی گلشنی میهمان نشست هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه‌های استان اصفهان 🔺«جایگاه خداباوری در دهه‌های اخیر در غرب و نسخه‌ای برای ایران» 📅 دوشنبه 8 شهریورماه ⏰ ساعت ۱۶:۰۰ 🌐 لینک ورود به جلسه: http://www.skyroom.online/ch/nahad110/hamandishi دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه صنعتی اصفهان 🔴 @prof_golshani کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
📘 تاریخ فلسفه معاصر غرب؛مارکسیسم، پراگماتیسم، پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم ✍️نویسندگان: یارعلی کردفیروزجایی حسن عبدی منتشر شد. 🟪ناشر: سازمان سمت با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔴کتاب حاضر برای دانشجویان رشته فلسفه برای درس‌های «تاریخ فلسفه قرن نوزدهم» و «تاریخ فلسفه معاصر» و دانشجویان رشته فلسفه و حکمت اسلامی برای درس «فلسفه معاصر» در مقطع کارشناسی قابل استفاده است. 🟢تاریخ فلسفه معاصر غرب می‌کوشد به اختصار و با نثری ساده و روشن به برخی اندیشه‌های فلسفی معاصر غربی نگاهی بیفکند. این نوشتار در دو بخش است: ♦️بخش نخست به توضیح مکاتب ، ، و نیز اندیشه‌های ♦️ بخش دوم به می‌پردازد. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
جایگاه خداباوری ... - دکتر گلشنی 1.mp3
44.75M
🔶 جایگاه خداباوری در دهه های اخیر در غرب (نسخه ای برای تعمیق خداباوری در دانشگاه های ایران) 👤پروفسور مهدی ۸ شهریور ۱۴۰۰ کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔹 🔰 نقد نظریه‌ی رویا انگاری وحی دکتر . 🔻دکتر 🔸بخش اول: ▪️ساحت‌های متفاوت وحی شناسی. ▪️نظریه اندیشمند مصری. ▪️پدیدارشناسی در حوزه وحی. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔹 🔰 نقد نظریه‌ی رویا انگاری وحی دکتر . 🔻دکتر 🔸بخش دوم: ▪️در این بخش دکتر خسروپناه بعد از گذر از مقدمات به بیان و توضیح نقود اساسی به این نظریه میپردازد. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔹 🔰 نقد نظریه‌ی رویا انگاری وحی دکتر . 🔻دکتر 🔸بخش سوم: ▪️تبین مفهمومی آیات و رویات مرتبط با وحی. ▪️ بیان چند نقد دیگر و تبین نظریه. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
﷽ 📄 🔷 بررسی تبیین تکاملی الحاد مدرن از دین ✍🏻نویسندگان: روح‌الله رحيمي كفراني و يوسف دانشور 📔 منتشر شده در معرفت کلامی ۲۴، بهار و تابستان ۹۹ 🌐 لینک دانلود مقاله: http://kalami.nashriyat.ir/node/908 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻چکیده نظریة تکامل از زمان طرح آن توسط چارلز رابرت داروین زمینة مساعدی را برای اندیشه‌های الحادی فراهم كرده و بسیاری از ملحدان، از آن برای دفاع از الحاد با پشتوانة علمی بهره جسته‌اند. ازجمله استفاده‌های ضِددینی از این نظریه، نفی انسان‌شناسی دینی با توسل به تبیین‌های تکاملی انسان و ویژگی‌های او بوده است. یکی از ویژگی‌های انسان که برای آن تبیین ‌تکاملی و الحادی ارائه‌‌شده، دین‌داری است. ما در این مقاله، از باب نمونه، به بررسی یکی از جدیدترین و قوی‌ترین تبیین‌های تکاملی و الحادی از دین ـ که به برجسته‌ترین چهرة الحاد مدرن، ریچارد کلینتون داوکینز تعلق دارد ـ خواهیم پرداخت و روشن خواهیم کرد كه این تبیین از قوت کافی و شأن علمی برخوردار نیست و نمی‌تواند نگاه دینی به مقولة دین را به‌ چالش بکشد. این داوری، اگر دربارة جدیدترین و قوی‌ترین این تبیین‌ها صادق باشد، در مورد تبیین‌هاي ديگر نیز صادق است. 🔹کلیدواژه‌ها ، ، ، ، ، ، . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
36.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ روان‌شناسی الحاد ❓ آیا تصمیمی و یا علمی محض است؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔷 بر اساس تحقیقات منتشر شده به نقل از یکی از معتبرترین سایت های روان‌شناسی جهان یعنی psychologytoday مشخص شده است که بی‌خدایی تا حد زیادی دلیل روانی دارد!! برای مثال احساساتی مثل ناامیدی ، آسیب دیدن ، ترس ، از خود بیگانگی ، بی‌اعتمادی ، خشم ، و دیگر احساسات منفی باعث شده بود که آنها بی‌خدا شوند!!..... 🔶 در مرحله اول از ۱۷۱ آمریکایی از دلایل آنها و همچنین احساسات آنها برای بی باوری آنها پرسیده شد و نتایج نشان داد که ۵۴ درصد از به دلایل روانی الحاد را انتخاب کرده بودند!! در مطالعه دوم نیز ۷۴ درصد از آنها گفتند که بخاطر دلایل روانی به بی‌خدایی رسیده بودند!! در هر دو مطالعه به اثبات رسیده است که احساسات روانی ( نه دلایل عقلی) بیش از هر چیز در بی‌خدایی افراد نقش دارد!! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌐 منبع: https://www.psychologytoday.com/blog/the-pursuit-peace/201603/the-new-psychology-atheism ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
به نام خدا 📢📢 *استفاده رایگان از محتواهای علمی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(isc) برای دانشجویان و اساتید تا پایان شهریور 1400 در لینک زیر👇 https://ricest.ac.ir 🌹🌹🌹🌹🌹 لطفا به دانشجویان و اساتید اطلاع رسانی کنید. 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
🔰 آسیب‌های فلسفه دین رایج (نبود دغدغه برای اثبات یا رد دین خاص) ✅ ۹ 🔹با اینکه فلسفه دین در میان رشته‌های دین‌پژوهی از آن دسته علومی است که به‌دنبال صدق و کذب ادیان و آموزه‌های آنهاست، اما به‌ندرت مشاهده می‌شود که فیلسوف دین، حکم به حقانیت یا عدم حقانیت دین خاصی نماید. 🔸این اشکال به امثال جان هیک که پلورالیست هستند، وارد نیست، ولی فیلسوفان دینی که را نمی‌پذیرند، علی‌القاعده باید، در مورد متعددی که در عالم مطرح است، بر اساس تأملات عقلی، اتخاذ موضع نمایند. 🔹اگر فلسفه دین نتواند در مورد صدق یا کذب دین مشخصی اظهارنظر نماید، یکی از نقش‌های اساسی خود را ایفا نکرده است. 🖊 فلسفه دین تا آن‌جا که در عمل و نظر به بررسی توجیه عقلانی پذیرش می‌پردازد برای مؤمنان نقشی مهم بر عهده دارد. توجه و اعتنای فلسفه دین به حقیقت‌سنجی، امری زاید و اختیاری نیست که تنها به حال افراد اندیشه‌گرایی که می‌خواهند ایمان آورند، مفید باشد. این دغدغه‌ها دارای اهمیتی اساسی برای همه کسانی است که می‌خواهند با مسئولیت‌پذیریِ آگاهانه، نقش انسانی خود را به طور کامل در مسیر زندگی ایفا کنند. اگرچه ایمان صرفاً در گرو رسیدن به نتیجه‌ای بر پایه شواهد و استدلال نیست، لیکن حالتی از تعهد یا شیفتگی است که یافتن توجیه عقلانی برای آن مناسب است.‏(پیلین ۱۳۸۳، 21) 🔸اساساً حکم در مورد صدق یا کذب ادیان در حیطه صلاحیت هیچ علم دیگری غیر از فلسفه دین نیست؛ چون فلسفه به کلیت هستی می‌پردازد و موضوع مطالعه‌اش ادیان یا دین مشخصی نیست. الهیات نیز با فرض صدق یک دین خاص شکل می‌گیرد و طبیعتاً صلاحیت اظهارنظر در مورد حقانیت را ندارد. اگرچه قبل از پیدایش رشته فلسفه دین، سیستم‌های الهیاتی ادیان مدعی ایفای این نقش بودند، اما با توجه به عدم بی‌طرفی این سیستم‌های الهیاتی، نمی‌توان از نیل به حقیقت اطمینان داشت. بنابراین هیچ رشته علمی دیگری غیر از فلسفه دین چنین صلاحیتی ندارد. 🔹حتی اگر فیلسوف دین را ترجیح می‌دهد، باید توضیح دهد که چرا ایمان به دین «الف» بهتر از ایمان به دین «ب» است. 🔻پس فیلسوف دین در مورد صدق و کذب ادیان باید یکی از مواضع زیر را اتخاذ کند: ✔️ همه ادیان صادق و حق هستند؛ ✔️ یکی از ادیان صادق است و آن، دین «الف» است؛ ✔️ بعضی از ادیان صادق و حق هستند و آنها عبارت‌اند از: «الف»،‌ «ب» و ...؛ ✔️ هیچ‌یک از ادیان حق و صادق نیستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱۹ شهریور ۱۴۰۰- سیدمصطفی میرباباپور ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
🔹چهاردهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی سال تحصیلی 1401-1400 منتشر شد. ✅http://hekmateislami.com/?p=12229 @hekmateislami
✳️ سی و هفتمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد 🔵 بررسی اندیشه‌های جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، سیاسی، فلسفی، عرفانی، تفسیری و تمدنی حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 🔷 مدیر مسئول: جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر رضا غلامی 🔶 سردبیر: آقای دکتر امیر سیاهپوش ✅ فهرست مطالب این شماره: 🔷 پرونده آشنایی با آثار علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده عرفان از منظر علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده علامه مصباح؛ فلسفه و علوم انسانی اسلامی 🔷 پرونده اندیشه قرآنی علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده اندیشه سیاسی علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده اندیشه های جامعه شناختی و روان شناختی علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده فلسفه نظری تاریخ و تمدن از منظر علامه مصباح یزدی(ره) 🌐 اطلاعات بیشتر در👇👇👇 http://scih.ir/CCSVx کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
◾️ اجتهاد روشنفکرانه شبستری ▪️ مجتهد شبستری معتقد است، انقلاب مردم برای استقرار اسلام فقاهتی نبوده است. 📖 کتاب 📍 برای تهیه این کتاب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
💢اعلام فراخوان دریافت آثار سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی؛ ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی  🔹دکتر حسین میرزایی رئیس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی با اعلام خبر فراخوان سیزدهمین دوره این جشنواره، زمان دریافت آثار این دوره را از بیست و هفتم شهریورماه تا دهم آبان ماه سال جاری اعلام کرد. https://www.msrt.ir/fa/news/63768 ♻️ با ما همراه باشید 🆔 @msrt_ir
📢 اولین همایش ملی روانشناسی و دین ⏰ آخرین مهلت ارسال مقالات: 15 آبان ماه 1400 ⏰ تاریخ برگزاری همایش: 25 آبان ماه 1400 ✅ چاپ مقالات برگزیده در مجلات علمی پژوهشی 🔶 محورهای همایش: 🔷 روان‌شناسی اجتماعی و دین 🔷 روان‌شناسی دین و خانواده 🔷 روان‌شناسی سلامت و دین 🔷 آسیب‌شناسی اجتماعی و دین‎ 🔷 آسیب‌شناسی روانی و دین‎ 🔷 آموزه‌های روان‌شناختی در قرآن 🔷 آموزه‌های روان‌شناختی در حدیث 🔷 مطالعات نوین در روان‌شناسی و دین 🔷 آموزه‌های روان‌شناختی در نهج‌البلاغه 🔷 معنویت و سلامت روانی - اجتماعی 🔷 فرهنگ و سلامت روانی - اجتماعی 🔷 دین و سلامت روانی – اجتماعی ☎️ 09018214421 🌐 نشانی سایت👇 🌐 http://cpruma.ir کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
💢 فیلسوف فروتن، (شامل ۱۳ مقاله و مصاحبه در نکوداشت پروفسور لگنهاوزن)، به کوشش حمیدامیر چقماقی ◽️ جوهر متافیزیک (برشی از کتاب) 🔹 رساله دکتری پروفسور درباره یکی از مهمترین مباحث متافیزیک، یعنی بحث جوهر بوده است. ⭕️ برای تهیه این کتاب کلیک کنید. شامل: ۱ـ گفتگو با آیت‌الله درباره زندگی و شخصیت پروفسور لگنهاوزن. ۲ـ گفتگو با پروفسور لگنهاوزن درباره مشی علمی و تشرف وی به اسلام. ۳ـ زندگی‌نامه‌ پروفسور لگنهاوزن. ۴ـ گفت‌وگو با پروفسور لگنهاوزن درباره رساله «چارچوبی برای فلسفه دین شیعی». ۵ـ چارچوبی برای فلسفه دین شیعی؛ محمد . ۶ـ درباره فلسفه دین؛ علی اکبر . ۷ـ نقدی بر کثرت‌گرایی دینی؛ احمد بهشتی. ۸ـ تعامل آموزه‌های نقلی و تجربی در روش‌شناسی علوم اجتماعی؛ عبدالحسین ۹ـ کثرت‌گرایی دینی جان هیک به مثابه واکنشی به مسأله تعارض علم و دین ۱۰ـ سنجه‌ها و ملاک‌های ارزشیابی نظام‌های معنوی ۱۱ـ بررسی نقش دیدگاه غیر شخص‌وارگی خداوند و جایگاه آن در الهیات معاصر ۱۲ـ ارزیابی نقدهای فریتیوف شوان بر تجددگرایی ۱۳ـ مکانیسم‌های زیستی و الگوی نفس‌شناسی فلسفی کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
📢 دوره دین شناسی شناختی 📢 🎙️ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عليرضا قائمی نیا ⏳ مهلت ثبت نام: شنبه 10 مهر 1400 💡 آغاز دوره: یکشنبه 11 مهر 1400 📑 10 جلسه مباحث این دوره جلسه اول، کلیات و مفاهیم مرتبط (علوم شناختی و دین‌شناسی شناختی/دین شناختی/مطالعات شناختی دین/الهیات شناختی/ ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰ جلسه دوم،جایگاه عصب‌شناسی در مطالعات شناختی دین/ ۱۴مهرماه ۱۴۰۰ جلسه سوم، مسایل محوری: رویکردها به دین و مساله منشا دین/ ۱۸مهرماه ۱۴۰۰ ‌ جلسه چهارم، مفهوم خدا و بیولوژی مغز/ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ ‌ جلسه پنجم، تجربه دینی و مغز معنوی/ ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ ‌ جلسه ششم، مناسک دینی و نورون‌های آیینه‌ای/۲۵ مهرماه ۱۴۰۰ جلسه هفتم، نوروتئولوژی(۱)/ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ جلسه هشتم، ‌نوروتئولوژی (۲)/ ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰ جلسه نهم، استعاره مفهومی و مفهوم و صفات خدا (۱)/۵ آبان ماه ۱۴۰۰ جلسه دهم، ‌ استعاره مفهومی و مفهوم و صفات خدا (۲)/ ۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰ برای اطلاعات بیشتر: www.hikmat-ins.ir/?p=4104 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
29.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹پاسخ حجت الاسلام و المسلمین دکتر جباری از اساتید برجسته حوزه به برخی مطالب حسن آقا میری و دعوت وی به گفتگو و مناظره 🔹حسن آقا میری در آخرین اظهار نظرهای عجیبش به تمسخر وضو به سبک اهل بیت و قرآن پرداخته و وضوی اهل سنت را بهتر از وضوی شیعه دانسته بود . 🔸لطفا نشر حداکثری بدهید . @Islamic_Philosophy_of_Religion
🏴 انا لله و انا الیه راجعون روح بلند عبد صالح خدا، حکیم متأله، عارف واصل و علامه ذوالفنون؛ حضرت آیت الله حسن زاده آملی به ملکوت اعلی پیوست. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
چهار پروفسور مسلمان و شیعه که در حال خدمت رسانی به زائران امام رضا علیه السلام. 1️⃣ پروفسور کریستین بونو از فرانسه 2️⃣ پروفسور خوان فرانسیسکو از اسپانیا، که یکی از ۱۰ دانشمند برتر جهان در زمینه هوش مصنوعی است. 3️⃣ دکتر تاراس اقتصاددان اهل روسیه 4️⃣ دکتر روبرتو آرکادی فیلسوف و مسلط به چندین زبان از ایتالیا کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
▫️ نشست نقد و بررسی "کتاب فاعلیت خداوند" 🔰 گروه پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🔸 حجت‌الاسلام دکتر به عنوان ارائه دهنده، حجت‌الاسلام دکتر و دکتر به عنوان ناقد حضور خواهند داشت. ⏰ پنجشنبه 8 مهرماه ساعت 13:00 تا 15:00 لینک نشست https://join.skype.com/DhE1CiIwucLa @Islamic_Philosophy_of_Religion
📚 شماره 72 از فصل‌نامه علمی پژوهشی «معرفت فلسفی» منتشر شد ✅ جایگاه هستی‌شناختی ذات الهی از دیدگاه حکمت متعالیه، عرفان و صوفی‌نمایان و نقد و بررسی آن. روح‌الله سوری (ص7) ✅ بررسی رابطه اقسام معقولات با نظریه اصالت وجود نزد حکمای معاصر. غلامرضا فیاضی / سیدحجت حسینی / حمیدرضا بدر (ص25) ✅ تحلیل انتقادی و مصداقی مواجهه استرآبادی با فلسفه. غلامعلی مقدم (ص37) ✅ مفهوم پيدايش در فلسفه ارسطو و اهمیت تبیین آن حجت‌الله عسکری‌زاده / سید ابراهیم موسوی (ص53) ✅ چالش موجودیت زمان موهوم در آرای متکلمان و فلاسفه‌ مسلمان. علیرضا کهنسال / معصومه‌سادات ساری عارفی (ص71) ✅ تعدد نوعی نفوس و ماهیت انسان. یاسر حسین‌پور / غلامرضا فیاضی (ص89) ✅ تطور و خدا باوری؛ طرح و بررسی دیدگاه الیوت سوبر. روزبه زارع/ سید حسن حسینی (ص105) ✅ بررسی ملازمه بین حسن و قبح ذاتی و وظیفه‌گرایی کانتی. علی‌اصغر محمدزاده / سيد اكبر حسينی قلعه‌بهمن (ص119) 🌐 سایت نشریه معرفت فلسفی 🌐 http://marefatfalsafi.nashriyat.ir 🌐 مشاهده و خريد الكترونيكی مقالات نشريات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) در 🌐 Eshop.iki.ac.ir 🌐 مشاهده و خريد الكترونيكی مقالات فصلنامه علمی معرفت فلسفی در👇 🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/2/products/4 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📖 فلسفه دین و کلام جدید: اولویت‌های پژوهشی 🔰تازه‌ترین اثر پژوهشگاه منتشر شد. 🔹دانش فلسفۀ دین در غرب نسبت به فلسفه یا کلام، دانشی نوپاست و از زمان ورود آن به داخل کشور و طرح فلسفه دین اسلامی نیز زمان چندانی نمی‌گذرد. تازگی مباحث و فقدان آثار کافی به‌ویژه با نگاه اسلامی، ابهامات فراوانی را در این عرصه به جای گذاشته و لذا شایسته پژوهش‌های گسترده است. 🆔 @iictchannel