eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️تهدید متاورس برای دینداری 🔸 حجت‌الاسلام دکتر در نشست "متاورس و تجربه دینی" مطرح کرد: ▪️ متاورس، سنت تجربه‌گرایی دینی را تقویت و تشدید می‌کند و به صورت ضمنی در تناقض و تهافت با واقعیات دین داری است، دنیای مدیریت شبیه‌سازی تجارب دینی را دارد و می‌تواند خطرات زیادی برای دینداری و مجال زیادی برای انحراف داشته باشد. @Islamic_Philosophy_of_Religion
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داکینز در کتاب توهم خدا ❇️ حجت الاسلام حمید رمضانی دانشجوی دکترای فلسفه دین 🔶 ارائه شده در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی / 7 تیرماه 1401 @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| «الهیات سایبر» 📺 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا،‌ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔰عصر کنونی عصر اطلاعات است، هر روزه اطلاعات بی شماری وارد فضای فکری و علمی مردمان جهان می‌شود و از یک سو ما با شبکه‌ای از ارتباطات روبه رو هستیم که باعث شده افراد به شکل‌های مختلفی از طریق فضای سایبر با همدیگر در ارتباط باشند. 🔰 اطلاعاتی که در این فضا هست ممکن است ساحت‌های عقلی خیالی و لسانی انسان را تحریک کنند و حتی امکان تحریک عواطف و احساسات انسان‌ها را هم دارند و کارکردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد، ولی اساس فضای سایبر اینگونه است که انسان در فضای مملو از صورت‌ها غرق می‌شود. 🔰این فضا ساحت جدیدی از هستی برای انسان‌ها گشوده ولی انسان را از ساحت‌های واقعی دیگر محروم می‌کند و از همه مهم تر از ساحت هستی واقعی محروم می‌شود. 📍تماشای کامل گفتگو از: سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
خردورزی - شماره 12_compressed (1).pdf
25.39M
🔰 شماره ۱۲ مجله «خردورزی»‌ ویژه‌نامه «اندیشه‌های معنویت مدرن» ✴️ مجله «خردورزی» در این شماره شامل سه پرونده با عناوین و گفتگوهای زیر است: 💢 فلسفه و معنویت 🔹گفت‌وگو با دکتر رضا برنجکار؛ معنویت و عقلانیّت خودبنیاد 🔹گفت‌وگو با دکتر بیژن عبدالکریمی؛ تحقق معنویت در جهان مدرن 💢 معنویت و انسان معاصر 🔸گفت‌وگو با دکتر حمیدرضا مظاهری سیف؛ فقه، بنای تربيت انسان معنوی ندارد 🔸گفت‌وگو با محمدعلی ترحینی؛ معنویت مدرن، غایت نبرد تمدنی غرب 🔸گفت‌وگو با سعید مستغاثی؛ ماهیت سینما با معنویت سازگار نيست 🔸گفت‌وگو با دکتر مهدی مطهرنیا؛ متاورس و انسان معنوی 💢 معنویت فرادینی 🔹گفت‌وگو با دکتر رضا غلامی؛ نقش نهاد دين در ترویج معنویت 🔹گفت‌وگو با دکتر محمد جعفری؛ معنویّت عقلانی يا مرزبندی با دين و دیانت 🔹گفت‌وگو با دکتر احمد شاکرنژاد؛ درآمدی بر معنویتِ بریکولاژ •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🆔 @Fekrat_Net
📣 سلسله‌نشست‌های مجازی حسینیه حکمت به مناسبت دهه محرم و به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار می‌شود. سخنرانان: 🔹غلامحسین ابراهیمی دینانی «عشق و عقل در مکتب عاشورا» (شنبه، 8 مرداد، ساعت 12) 🔹حمید پارسانیا «نقش عاشورا در فلسفة اجتماعی شیعیان» (یکشنبه، 9 مرداد، ساعت 12) 🔹شهرام پازوکی «امام حسین و عاشورا به روایت مثنوی» (دوشنبه، 10 مرداد، ساعت 11:30) 🔹قاسم کاکایی «امام حسین و عاشورا به روایت عارفان» (دوشنبه، 10 مرداد، ساعت 12:15) 🔹احمدحسین شریفی «تحلیل چرایی «تعدد قرائت‌ها» از واقعه عاشورا» (سه‌شنبه، 11 مرداد، ساعت 12) 🔹منوچهر صدوقی سها «جایگاه حکمت در ادعیه حسینی» (چهارشنبه، 12 مرداد، ساعت 12) 🔹محمد جعفری هرندی «علم امام و واقعة عاشورا» (پنجشنبه، 13 مرداد، ساعت 12) 🔹احمد شه‌گلی «اشارات و تنبیهات انسان‌شناختی در مکتب عاشورا» (جمعه، 14 مرداد، ساعت 12) 🔹مهدی عبداللهی «جایگاه «معرفت» در حماسه عاشورا» (شنبه، 15 مرداد، 12) لینک ورود: https://www.irip.ac.ir/u/136 ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم: 🆔 http://eitaa.com/irip_ir 📳 لینک ارتباط با ادمین: 🆔 @iripir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊💯 💠 و الهیات 🎙دکتر بهروز مینایی (ریاست دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت) ❇️دوره آشنایی با فناوری های هوشمند 📆زمان برگزاری 1401/4/29 🏫 برگزار کننده: ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه های علمیه @Islamic_Philosophy_of_Religion
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل و احساس در مدرسه امام حسین ع دکتر محمد فنایی اشکوری @Islamic_Philosophy_of_Religion
💢اولین دوره آشنایی با برخی از ایده‌های معاصر علم‌ دینی ➖با ارائه مقررین و شاگردان برجسته اساتید صاحب نظریه 💢 🔰 به همراه ارائه مدرک معتبر 🔰به دو صورت حضوری و غیرحضوری 📆زمان برگزاری: 31 مرداد تا 16 شهریور 📅 بازه ثبت‌نام: 11 مرداد تا 29 مرداد 🌐داوطلبین محترم از طریق وب سایت www.hamandishi.info اقدام به ثبت‌نام نمایند. @bakhshe_amoozesh @darsgoftar1
📚 بررسی سکولاریسم سیاسی در نگاه نو معتزله عرب 🖌 نویسنده: جواد گلی ❇️ ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 📝 چکیده: نومعتزلیان سکولار عرب با اتکا بر مبانی معرفتی سکولار و ادله عقلی و نقلی، مرجعیت متون دینی در امور اجتماعی را نفی می کنند. در مقابل، نومعتزلیان اسلامگرای عرب با تکیه بر مبانی معرفتی اسلامی و ادله عقلی و نقلی، به حاکمیت شریعت اسلامی در اجتماع و حکومت تأکید دارند و به نقد مبانی و ادله سکولارها پرداخته اند. هدف این پژوهش ارزیابی نظریه های متفکران برجستة این دو جریان فکری در زمینۀ سکولاریسم سیاسی است. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
📙 شماره ۹۳ ـ ۹۴ فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 💢 علم دینی و علوم انسانی اسلامی از منظر شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) 🔸 عناوین مقالات این شماره از فصلنامه کتاب نقد: 1️⃣ بررسی زیست علمی ـ اخلاقی سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مریم برادران حقیر 2️⃣ بررسی و تحلیل شاخصه‌های علم دینی در اندیشه شهید صدر(ره)/ سیدمهدی سلطانی رنانی 3️⃣ علم دینی از منظر شهید صدر(ره) با تأکید بر علوم انسانی اسلامی/ صفورا سادات امین جواهری و سیدامید مؤذنی 4️⃣ گذری انتقادی بر امتداد علمی ـ اجتماعی شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) در توسعه علوم انسانی اسلامی/ قاسم بابائی 5️⃣ تأملاتی در کاربست استقرار در علوم انسانی با تأکید بر دیدگاه‌های شهید سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مهدی میری 6️⃣ بررسی و تحلیل نظام حقوق طبیعی و سنت‌های تاریخی از منظر شهید صدر(ره)/ قاسم بابائی و سیدحسین فاطمی‌نژاد 7️⃣ رویکرد قرآنی شهید صدر(ره) درباره عوامل شکل‌گیری تغییر و هدایت اجتماعی (در گفت و گو با استاد عبدالکریم بهجت‌پور) فقه و تمدن از نگاه شهید آیت‌الله صدر(ره)/ سیدمحمدمهدی میرباقری ⚠️📚 جهت سفارش این فصلنامه به لینک زیر مراجعه نمائید... ➡️ poiict.ir/22511 @Islamic_Philosophy_of_Religion
زیارت در الهیات تطبیقی با سخنان دکتر محمد لگنهاوزن چهارشنبه 26 مرداد ساعت 10 صبح @Islamic_Philosophy_of_Religion
🔰 مدرسه تابستانه حکمت اسلامی و علوم طبیعی ▫️دوره حکمت اسلامی و علوم طبیعی با نگاهی انتقادی به برخی گزاره‌های فیزیکی-زیستی توسط مدرسه علوم انسانی اسلامی نفحات برگزار می‌گردد. ⏱ زمان ثبت‌نام: تا ۳ شهریور ۱۴۰۱ ⏱ زمان برگزاری دوره: ۵ تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ | به صورت حضوری در شهر مقدس قم و ویژه برادران 🖥 جهت ثبت‌نام به سامانه ثبت‌نام نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛ http://register.nafahat-eri.ir/ @Islamic_Philosophy_of_Religion
💠 📖 تاریخ شکل‌گیری مکانیک‌کوانتوم 👤 رسول رکنی‌زاده، دکتری فیزیک نظری و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان 🕕 پنج‌شنبه‌ ۳ شهریور ماه • ساعت ۱۶ بعد‌از‌ظهر 💻 محل تشکیل جلسه: https://vc.sharif.edu/ch/zharfa @Islamic_Philosophy_of_Religion
استاد کچویان پی دی اف.pdf
563K
💠 پاورپوینت دیدگاه دکتر کچوییان در باب علم دینی فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
استاد پارسانیا.pdf
574.3K
💠 پاورپینت دیدگاه استاد پارسانیا در باب علم دینی فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
خلاصه نموداری نظريه علم ديني آیت الله مصباح.pdf
4.81M
💠 خلاصه نموداری دیدگاه علامه مصباح یزدی در باب علم دینی فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
خلاصه نموداری نظريه علم دينی استاد کچويان.pdf
3.92M
💠 خلاصه نموداری دیدگاه دکتر کچوییان در باب علم دینی فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
خلاصه نموداری نظريه استاد گلشنی.pdf
18.89M
💠 خلاصه نموداری دیدگاه دکتر گلشنی در باب علم دینی فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
📣فراخوان چهاردهمین جشنواره فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی اسلامی 🔻دریافت آثار و تحقیقات، در پانزده گروه علمی: 🔹«اخلاق، ادیان و عرفان» 🔹«تاریخ، جغرافیا و باستان‌‌شناسی» 🔹«حقوق» 🔹«زبان، ادبیات و زبان‌شناسی» 🔹«علوم اجتماعی و علوم ارتباطات» 🔹«علوم‌اقتصادی، مدیریت و علوم مالی» 🔹«علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم ورزشی» 🔹«علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای» 🔹«علوم قرآنی، تفسیر و حدیث» 🔹«فقه و اصول» 🔹«فلسفه، منطق و کلام» 🔹«مطالعات فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری» 🔹«مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)» 🔹«مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی» 🔹«مطالعات میان‌رشته‌ای» 📅 مهلت ثبت آثار 27 شهریور الی 10 آبان ماه 🌐 سایت جشنواره: http://farabiaward.ir/ @Islamic_Philosophy_of_Religion
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 استاد جامعه شناسی دانشگاه پاریس: "هیچ عقیده ای مقدس نیست" پاسخ تفصیلی؟؟ 🔸دکتر ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/ فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ با وجود نیاز فقرا، هزینه کردن برای زیارت چه توجیهی دارد؟ ✅ پاسخ استاد مطهری به اشکالی معروف در فضای مجازی @Islamic_Philosophy_of_Religion
📚 درسگفتار کتاب خداشناسی 🧩 ۴۰ فایل صوتی کوتاه و موضوعی 🎙 استاد محمد سربخشی @Philosophy_Sandwich
❇️ ساز و کار باور و نحوه اعتلاء باور دینی در راهپیمایی اربعین 🖊حمیدرضا آیت اللهی این نوشتار از سه بخش تشکیل شده است. 🔲 در بخش اول برخی سازوکارهای باورهای متعدد ما که اغلب غیر دینی هستند نشان داده می شود و نسبت آنها با واقعیت و استدلال و افت و خیز آنها بررسی اجمالی می شود. 🔲 در بخش دوم صرفا به 22 عامل تقویت انواع باورهایمان توجه می‌ شود. 🔲 در بخش سوم مشخصا به بررسی باورهای دینی پرداخته می‌شود و نشان داده می شود که تمامی این عوامل 22 گانه در راهپیمایی اربعین وجود دارد و بیان می شود که چگونه این موارد باعث اعتلای باورهای دینی ما می شود. 🎥 مختصری از این مطلب در تاریخ 27 مهرماه 1398 در برنامه تلویزیونی به مناسبت اربعین حسینی ارائه و پخش گردید. و درسایت آپارات به آدرس زیر قابل مشاهده است: 🌐 https://www.aparat.com/v/nXMo8 متن این یادداشت در پنج قسمت ارائه می‌شود: 👇👇👇 📤فلسفه دین اسلامی 🆔@Islamic_Philosophy_of_Religion
❇️ سازو کار باور و نحوه اعتلاء باور دینی در راهپیمایی اربعین 🖊 دکتر حمید‌رضا آیت‌اللهی 1️⃣ قسمت اول 🔴 الف) سازو کار انواع باورها و شکل گیری و افت و خیز آنها: 🔹زندگی و رفتار ما مشحون از باورهایی است که به بسیاری از آنها توجه نداریم. این باورها رفتارهای ما را در مواقع مختلف موجب می شوند. بخشی از این باورها، باورهای دینی ماست. در این بخش درنظر است تا مجموعه باورهای خود را تجزیه و تحلیل کنیم و ببینیم چه سازوکاری در تشکیل، تقویت یا تضعیف باورهای ما دخیل است؛ و چه ارتباطی می تواند بین باورها وجود داشته باشد؛ و نسبت آن را با سایر معرفت های خودمان اجمالا بررسی کنیم. باورها ویژگی های زیر را دارند: 🔸۱. کلیه ابعاد زندگی ما را باورها پر کرده اند و در بسیاری از موارد مبنای اعمال و رفتار ما هستند. 🔸۲. یکی از مویدها یا معارض های باورها می تواند واقعیت‌ها باشند. ولی برخی مواقع واقعیت‌ها توان تغییر باورها را ندارند. 🔸۳. در برخی موارد باورها مبتنی بر یک واقعیت نیستند. 🔸۴. بسیاری از مواقع باورها علی رغم تعارض با واقعیت ها و حقایق، ولی سخت مقاومت می کنند و خود را حفظ می کنند. (مثل باور عده کمی به مسطح بودن کره زمین) 🔸۵. استدلال می تواند در تقویت یا تضعیف باورها کمک کند ولی استدلال لزوما تاثیر بر باور نمی گذارد. 🔸۶. استدلال فقط تا اندازه ای می تواند در تقویت باور کمک کند و برای تقویت باور بسیاری عناصر دیگر نیز دخیل هستند. 🔸۷. برخی باورها هیچ استدلال یا واقعیتی به عنوان پشتوانه خود ندارند (مثل باور به برتری یک تیم فوتبال بر تیم دیگر). 🔸۸. باور شدت و ضعف پیدا می کند. 🔸۹. برخی باورها در قبال باورهای دیگر پیروز می شوند یا شکست می خورند. یک نزاع جدی بین باورها وجود دارد. 🔸۱۰. باورهای پیروز نیاز دارند همواره از قدرت مقابله با باورهای دیگر بهره مند تر بشوند و گرنه به افت می کنند. 🔸۱۱. برخی مواقع نزاع بین باورها انسان را به استیصال و بی معنایی می کشاند و خسته می کند. 🔸۱۲. باورها قابل ارزیابی هستند. 🔸۱۳. همواره می توان به آسیب شناسی باورهایمان بپردازیم. 🔸۱۴. راههایی برای ارتقاء باورهایمان وجود دارد و می توان بسیاری از باورهایمان را آسیب شناسی کرده در راه اصلاح آنها اقدام کنیم. 📤فلسفه دین اسلامی 🆔@Islamic_Philosophy_of_Religion
❇️ سازو کار باور و نحوه اعتلاء باور دینی در راهپیمایی اربعین 🖊 دکتر حمید‌رضا آیت‌اللهی 2️⃣ قسمت دوم 🔴 ب) عوامل تقویت انواع باورها: 🔹در این بخش بطور اجمالی صرفا به عواملی می خواهیم اشاره کنیم که می توانند در تقویت باورهایمان موثر واقع شوند. بدیهی است که عوامل تضعیف باورها و یا نحوه آسیب شناسی و اصلاح باورها باید در تحقیق دیگری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در اینجا عناوین عواملی که با عث تقویت باورها می شوند بدون توضیحات آنها و صرفا با اشاره به یک نمونه از آن به شرح ذیل است: 🔸۱. مطابقت با واقعیت ها: مثل باور به حرکت زمین بدور خود و به دور خورشید که با واقعیت های تجربی سازگار است؛ یا باور به مرگ که در تجربه ما از واقعیت با آن مواجه بوده ایم. 🔸۲. مفید بودن: مثل باور به نتیجه بخش بودن کشت وزرع؛ این باور گذشته از این که با واقعیت سازگار است اما فواید این باور ما را به پایبند بودن به این باور وادار می کند؛ یا باور به نماد پرچم برای یک کشور که علی رغم آن که پرچم به خودی خود از هیچ واقعیتی حکایت نمی کند ولی می تواند برای باور به انسجام ملی مفید و موثر باشد. 🔸۳. سازگار بودن با معیارهای اخلاقی: مثل باور به لزوم کمک به هم نوع که ملاک های اخلاقی نیز آن را تایید می کند واین باور می تواند باعث رفتارهای ارزشمندی توسط ما گردد. 🔸۴. ملازم بودن با لذت درونی: مثل باور به لذتِ با دوستان بودن؛ که همان لذت درونی، باور ما را به این مطلب می افزاید. 🔸۵. یافتن انسجام درونی با سایر باورهای انسانی: اگر برخی باورها بتوانند با باورهای نهادینه شده در انسان سازگاری داشته باشند و باورهای دیگر دست رد به آنها نزند موجب می شود این باور بخوبی در ما شکل گرفته و تثبیت شود؛ مثل باور به تلاش برای زندگی بهتر که با مجموعه ای از باورهای ما متلائم است. در مقابل اگر برخی باورها نتوانند سازگاری درونی با برخی باورهای دیگر ما پیدا کنند نزاع بین باورها رخ می دهد و در این نزاع برخی به نفع برخی دیگر کنار گذاشته می شوند. 🔸۶. تایید باور از جانب گروه ها و افراد مرجع: مثل باور به موثر بودن تجویز های پزشک برای برطرف شدن یک بیماری. از آنجا که به پزشک به عنوان مرجعِ عالم باور داریم در نتیجه به تجویزهای او نیز باور پیدا می کنیم. البته خود باور به پزشک نیز طی فرآیندی از مجموعه باورهای دیگر ناشی شده است. 🔸۷. داشتن پشتوانه تاریخی: اگر باوری بارها در زمانهای گذشته تحقق یافته باشد بخاطر این پشتوانه تاریخی ما نیز به آن باور خواهیم داشت، مثل باور به مکافات عمل در زندگی دنیا؛ باور به وقایع تاریخی نیز می تواند از این سنخ باشد. 🔸۸. برخاسته از مجموعه ای از باورها که کل جهان و کل زندگی را در بربگیرد: مثل باور به نظم و قانونمند بودن عالم که درباره کل جهان است و مجموعه باورهای ما را تحت تاثیر قرار می دهد؛ یا باور به نوعی از معنا برای کل زندگی. باور به وجود خداوند حکیم و خالق و همچنین باور به معاد از آنجا که کل جهان و کل زندگی ما را دربر می گیرند از این نوع هستند. در این نوع باور نقش باورهای دینی بسیار پر رنگ است. 🔸۹. درگیری وجودی یافتن در باور یا پاسخ به دغدغه های وجودی انسان: مثل باور به قهرمان شدن، باور به نوعی موفقیت در زندگی که دغدغه های شخصی انسان را پاسخ می دهد. 🔸۱۰. امید بخش بودن: مثل باور به ارزش تحصیل، که امید به نتایج آن ما را در باور به آن مصمم تر می کند؛ یا باور به مهدویت. 🔸۱۱. ملازم بودن با احساسات یا باورهای متاثر از عوامل روانشاختی: مثل باور به بازیهای هیجانی که ملازمتش با هیجانها باور ما را به این نوع بازیها افزایش می دهد. 🔸۱۲. برانگیزاننده بودن عشق و محبت درونی: مثل باور به کمک به هم نوع یا باور به خوب بودن افرادی که به آنها علاقه داریم؛ یا مثل باور به شخصیت های والا و ارزشمند در جامعه. 📤فلسفه دین اسلامی 🆔@Islamic_Philosophy_of_Religion