eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ سازو کار باور و نحوه اعتلاء باور دینی در راهپیمایی اربعین 🖊 دکتر حمید‌رضا آیت‌اللهی 5️⃣ قسمت پنجم 🔸۱۳. در راهپیمایی اربعین فرصتی پیش می آید که با سایر باورمندان همراه و مرتبط گردیم. 🔸۱۴. در راهپیمایی اربعین هر باورمند در مواجهه حضوری با سایر باورمندان قرار می گیرد و با مواجهه های مکرر با رفتارهایی که متاثر از باورسایر باورمندان است هم افزایی در باورش ایجاد می شود. 🔸۱۵. ادیان باورهای بسیاری را توصیه می کنند ولی اگر این باور صرفا در حدِ باور نظری به یک امر الوهی باشد چندان عمیق نخواهد بود. به همین جهت مناسک دینی فعالیتهایی هستند که در سرزنده ساختن باور و تداوم آن به باورمند کمک می کنند. ولی مناسک دینی معمولا مقید به باید و نباید ها هستند، اما اگر فعالیت دینی ضرورت نداشته باشد از سر محبت باشد (مستحب) باور عمیق تر خواهد شد. با اینکه در راهپیمایی اربعین امکان استفاده از وسایل نقلیه با رسیدن به کربلا وجود دارد فعالیت طاقت فرسای پیاده روی دهها کیلومتری عمیق ترین تاثیر را در باورهای دینی افراد خواهد داشت. 🔸۱۶. راهپیمایی اربعین بیشترین هزینه ها را برای باورمندان ایجاد می کند بگونه ای که شرکت کنندگان از بسیاری هزینه های زندگی خود می زنند و یک سال اندوخته جمع می کنند تا بتوانند مشتاقانه هزینه های این راهپیمایی را متقبل شوند و ملتمسانه بخشش داشته باشند. 🔸۱۷. بعید است باوری همچون باور به امام حسین علیه السلام به عنوان برترین مصداق باور دینی بتواند مصداقی چنین متعالی از خود نشان دهد همانگونه که خود گاندی نیز الگو بودن امام حسین را تاکید می کند. 🔸۱۸. بعید است مصداق متعالی باوری را بتوان پیدا کرد که همچون امام حسین علیه السلام برای باور دینی اش اینهمه هزینه داده باشد. خود و فرزندان و اصحاب و خانواده اش جان دادند و مشقت های بسیاری را متحمل شدند. قربانی شدن در راه خداوند بیشترین تاثیر را در باورهای دینی افراد ایجاد می کند. 🔸۱۹. در راهپیمایی اربعین تجربه های معنوی عمیقی در شرکت کنندگان بوجود می آید که در سایر اعمال دینی شان چنین تجربه معنوی را نداشته اند. 🔸۲۰. حضور میلیون ها باورمند از کشورهای گوناگون دنیا و از شهرهای بیشمار جهان با هم در این واقعه، فراگیری آن را متجلی می سازد که خود باعث اعتلای باور دینی شیعیان می گردد. 🔸۲۱. در راهپیمایی اربعین، امام حسین (ع) فقط نقشِ پیشوایی را ندارند بلکه مردم عاشقانه این مصداق باور دینی را دوست دارند و سعی می کنند عشق خود را به ایشان به نمایش بگذارند. 🔸۲۲. متعالی ترین ویژگی راهپیمایی اربعین این است که عشق به امام حسین (ع) تمامی افراد شرکت کننده در این مراسم را عاشق یکدیگر می کند. این نوع محبت میزبانان به مهمانان و مهمانان به میزبانان در هیچ کجای جهان نمونه ندارد لذا باعث می شود که برترین اعتلاء را به باورهای دینی افراد ببخشد. 📤فلسفه دین اسلامی 🆔@Islamic_Philosophy_of_Religion
مبانی زبانشناختی فهم دین 🔸وبینار پنجشنبه شب‌های فرهنگی 🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/ فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
🔰 آیا فلسفه دین اسلامی ممکن است؟ چگونه؟ ۱۰ 🔹فلسفه؛ اصالتاً علمی بی‌طرف و سکولار است، لکن با ملاحظاتی قید دینی را می‌پذیرد. فلسفه مسیحی، فلسفه هندوئی یا فلسفه اسلامی تعابیر ناآشنایی نیستند، اما باید توجه داشت این قیود و اوصاف نباید به بی‌طرفی فلسفه خدشه وارد کند و روش کاملاً عقلی آن را زیر سؤال ببرد. فلسفه‌های مضاف مانند فلسفه دین نیز چنین وضعیتی دارند. 🔸در اینجا فارغ از معانی مختلفی که یرای فلسفه‌های دینی ذکر شده، صرفاً معنای مورد نظر را مطرح می‌کنیم. 🔹برای تبیین فلسفه دین اسلامی از بیانات استاد جوادی آملی در باب «فلسفه اسلامی» استفاده می‌کنیم. ایشان می‌گویند: 🔸«فلسفه در طلیعه وجودش به اصطلاح سکولار؛ یعنی لابشرط است؛ چون هنوز دینی ثابت نکرده است. فلسفه وقتی بخواهد وارد بشود نه دینی است و نه غیر دینی.» 🔹اما در ادامه می‌تواند دینی یا غیر دینی گردد یا به تعبیر دیگر می‌تواند الهی یا الحادی شود. در واقع «فلسفه حدوثاً بدون تعین و بقائاً متعین است.» 🔸اما فلسفه اگر بی‌طرفانه وارد شود، حتماً فلسفه الهی خواهد شد؛ چون «میان ثبوت و اثبات فرق است، فلسفه الهی از لحاظ ثبوت در حوزه توحید متولد می‏شود؛ یعنی ربوبیت خداوند مقدم بر آن است، لیكن از جهت اثبات متأخر از آن است، زیرا پیش از اقامه برهان فلسفی بر وجود مبدأ فاعلی راهی برای باور كردن آن نیست.» 🔹در فلسفه دین اسلامی هم می‌توان چنین تحلیلی را ارائه داد. فلسفه دین در ابتدا سکولار، بی‌طرف و لابشرط است، ولی اگر روشمندانه و دقیق عمل شود، در ادامه به دین حق که اسلام است می‌رسد و آموزه‌های آن را تأیید می‌کند. اگر دین اسلام در واقع دین حق باشد و عقل هم راه رسیدن به واقع باشد، لاجرم تأملات عقلی بی‌طرفانه ما را به اسلام می‌رساند و در حد توان خود می‌تواند حقیقت آن را نشان دهد. 🔸چنین دانشی برای مسلمانان ضرورت دارد تا بتوانند نشان دهند بدون هیچ پیش‌فرضی دین اسلام قابل اثبات است و آموزه‌های آن فارغ از پیش‌فرض‌های ایمانی، مطابق با واقع است. 🔹بر همین اساس می‌توان فلسفه دین اسلامی را اینگونه تعریف کرد: ♦️«فلسفه دین اسلامی دانشی است که بدون تعهد به دین خاصی و با روش عقلی به موضوعاتی می‌پردازد که در فهم حقیقت اسلام و پذیرش آن تأثیرگذارند.» 🔸در اینجا تذکر این نکته لازم است که بی‌طرف بودن و عدم تعهد، ویژگی علم است نه عالم. آنچه باعث می‌شود فلسفه و فلسفه‌های مضاف بی‌طرف دانسته شوند، بی‌انگیزگی، بی‌طرفی و بی‌دینی فیلسوفان نیست، بلکه برای خود فلسفه نباید از قبل هدف دینی یا ضد دینی تعیین شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🖊 ۲۷ شهریور ۱۴۰۱- سیدمصطفی میرباباپور ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion
16.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آغاز داشتن جهان در مدرن و اهمیت زیادی دارد. متون دینی نیز بر پیدایش جهان از عدم و این که خداوند جهان را از نیستی آفریده است، صراحت دارند. از این رو بسیاری از فیزیک‌دانان معاصر نگران اشارات الهیاتی «آغاز داشتن جهان» هستند. آیا این نگرانی بجایی است؟ اصولا آیا نظریه‌ی می‌تواند برداشت‌های دینی را در نحوه‌ی جهان تقویت کند؟ ، فیلسوف انگلیسی، در گفت‌وگو با رابرت لارنس کوهن، مجری برنامه‌ی تلویزیونی «نزدیک‌تر به حقیقت» می‌کوشد به این پرسش‌ها پاسخ دهد. برای مشاهده با زیرنویس فارسی به پیوند زیر مراجعه کنید: 🌐https://www.aparat.com/v/Ebj36 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion
📚 عرفان تطبیقی - بررسی اجمالی بزرگ‌ترین سنت‌های عرفانی جهان 🖌 نویسنده: دکتر محمد فنائی اشکوری 🔷 آشنایی با دیگر سنت‌های عرفانی و مطالعۀ تطبیقی این سنت‌ها افزون بر اینکه فی‌نفسه مطلوب و مفید است، در شناخت عمیق‌تر هر کس از سنت عرفانی که به آن تعلق دارد نیز سودمند است. افزون بر این، مطالعۀ تطبیقی می‌تواند زمینه را برای گفت‌وگوی سودمند و سازندۀ پیروان سنت‌های گوناگون عرفانی فراهم کند، گفت‌وگویی که می‌تواند سوءتفاهم‌ها را تا حدی رفع کند و از تنش‌ها بکاهد. در این اثر پنج سنت بزرگ عرفانی را معرفی و بررسی می‌کنیم: عرفان هندو، عرفان بودایی، عرفان یهودی، عرفان مسیحی و عرفان اسلامی. 💠 رزومه علمی دکتر محمد فنائی اشکوری 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1648 🔶 مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4774 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
سر تا پای مدرنیته تناقض است؛ از یک سو یکی از مؤلفه‌های اصلی مدرنیته را دلیل‌گرایی و دوری از تعصب می‌دانند و از سوی دیگر آنچنان بر مدرنیته تعصب دارند که روی هر چی متعصب را سفید کرده‌اند. کل مدرنیته یک جوگیری فراگیر است. 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion
خواندنی: حجاب و افسردگی؛ آیا حجاب اسلامی موجب افسردگی بیشتر می‌شود؟ David R. Hodge, Ph.D., a professor at Arizona State University: دکتر دیوید آر. هاج، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا: The general perception that hijab is an unproductive, detrimental practice is widely disseminated by media to the broader society. این تصور عمومی که حجاب یک عمل غیرمولد و زیان آور است به طور گسترده توسط رسانه ها در جامعه منتشر می شود. to shed some light on this issue, my colleagues and I examined the relationship between veiling and depression with a diverse sample of Muslim women around the United States. برای روشن کردن این موضوع، من و همکارانم رابطه بین حجاب و افسردگی را در میان طیف متنوعی از زنان مسلمان در سراسر ایالات متحده بررسی کردیم. We found no support for the common belief that wearing the hijab is linked to depression. In fact, we found the opposite. ما هیچ حمایتی برای این باور رایج که پوشیدن حجاب با افسردگی مرتبط است پیدا نکردیم. در واقع ما برعکس آن را دریافتیم. Muslims who reported wearing the hijab more frequently exhibited lower levels of depressive symptoms. مسلمانانی که گزارش دادند دفعات بیشتری حجاب داشتند، علائم افسردگی کمتری را نشان دادند. Put differently, wearing a veil appears to protect Muslim women from depression. به عبارت دیگر، به نظر می رسد پوشیدن حجاب زنان مسلمان را در برابر افسردگی محافظت می کند. منبع: https://www.publichealthpost.org/research/hijab-can-protect-women-from-depression/
هدایت شده از خرد اجتماعی
♦️ از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی ❇️ بررسی جایگاه حجاب در جامعه اسلامی ✴️ با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه ⏰ یکشنبه 10 مهرماه، ساعت 9 الی 14 (دانشگاه باقرالعلوم) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir.
🔴 برنامه درسی استاد احمدحسین شریفی در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ به اطلاع همه علاقمندان به درس‌های استاد شریفی می‌رساند، درس‌های استاد در سال جاری به این صورت در کانال «درسهای استاد شریفی»👇👇👇 eitaa.com/ostad_sharifi بارگذاری خواهد شد 🔷عناوین دروس: فلسفه سیاسی از افلاطون تا علامه مصباح؛ (روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه) ✅الفائق فی الاصول (روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) ✅ درس‌های اخلاق اجتماعی (روزهای چهارشنبه) 🆔eitaa.com/ostad_sharifi
💠 چهاردهمین شماره مجله خردورزی منتشر شد 🔸به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت چهاردهمین شماره مجله «خردورزی»، ویژه‌نامه «مذهب و جهان معاصر» در شهریورماه ۱۴۰۱ منتشر شد. این شماره از «خردورزی» به تبیین اندیشه‌ها، مسائل، انگاره‌ها، و چالش‌های «مذهب و جهان معاصر» می‌پردازد. 📌 فایل مجله را اینجا دانلود کنید 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
❇️مجموعه آثار استاد عبدالرسول عبودیت 📚متن 14 عنوان کتاب در 18 جلد از آثار استاد عبدالرسول عبودیت به زبان فارسی در موضوع فلسفه و حکمت اسلامی ارائه کتاب‌هایی همچون: 📙هستی‌شناسی 📘فلسفه مقدماتی 📗درآمدی بر فلسفه اسلامی 📕درآمدی به نظام حکمت صدرایی (3 جلد) 📒خطوط کلی حکمت متعالیه 📗حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی 📙شرح نهایة الحکمه اثر آیت‌الله مصباح؛ تحقیق و نگارش از استاد عبودیت (3 جلد) 🔈دسترسی به دروس صوتی استاد عبدالرسول عبودیت در موضوع حکمت صدرایی لینک خرید پستی نرم‌افزار 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion