eitaa logo
معارف اسلامی
556 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
234 فایل
@drhosseins برای ارتباط با مدیر کانال از این آی دی استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
حجةالاسلام مصطفی نیک اقبال ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
حجةالاسلام مصطفی نیک اقبال ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
ویژگی منحصر به فرد ترجمه قرآن علی ملکی تعدادی از ویژگی‌های ترجمه قرآن علی ملکی که این ترجمه را نسبت به سایر ترجمه‌های فارسی قرآن متمایز را نموده است را با مثال بیان می‌کنیم؛ ۱ . سادگی و روان بودن: اسراء، ۴۸: اُنْظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثالَ.. دیگران: ببین چگونه برای تو مثل‌ها زدند! قرآن ترجمه ملکی: ببین برای تو چه حرف‌هایی در می‌آورند. ۲. ویرایش به روز زبانی و صوری: ذاریات، ۸: إِنَّکُمْ لَفي‏ قَوْلٍ مُخْتَلِفٍ دیگران: شما درباره قران در سخن گوناگونید! قرآن ترجمه ملکی: درباره قرآن هر دفعه یک چیز می‌گویید! ۳. مبتنی ساختن بند بند ترجمه بر تفسیر کهف، ۲۵:  وَلَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُوا تِسْعًا دیگران: آن‌ها در غارشان سیصد سال درنگ کردند، و نه سال (نیز) بر آن افزودند. قرآن ترجمه ملکی: اصحاب کهف ۳۰۰ سال شمسی، برابر با ۳۰۹ سال قمری، در غار خوابیدند. ۴. گذر از دشواری‌های ترجمه قرآن در آیه‌های سخت فهم و متشابه چند وجهی نحل، ۹۳: يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ دیگران: خدا هر که بخواهد را گمراه می‌سازد و هر که را بخواهد هدایت می‌کند. قرآن ترجمه ملکی: خدا هر که را نالایق ببیند به حال خودش رها می‌کند و هر که را لایق ببیند، دستش را می‌گیرد. ۵. تلطیف بار معنایی برخی واژه‌ها نور، ۳۱: وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ… أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ دیگران: …یا کودکانی که بر عورت‌های زنان وقوف حاصل نکرده‌اند. قرآن ترجمه ملکی: بانوان با ایمان زیور و آرایش خودشان را به نمایش نگذارند مگر برای این افراد:شوهرهایشان… یا کودکانی که چشم و گوششان هنوز باز نشده است. ۶. ترجمه لحن‌به‌لحن به تناسب موقعیت کهف، ۵ : تَخْرُجُ مِنْ أَفْواهِهِمْ دیگران: سخن بزرگی است که از دهانشان بیرون می‌آید. ترجمه خواندنی قرآن علی ملکی: گنده‌تراز دهانشان حرف می‌زنند. ۷. گرفتن بازخورد منظم و مستمر از گروه‌های مختلف نبأ، ۷: وَ الْجِبالَ أَوْتادا قبل از بازخوردگیری: و کوه‌ها را میخ‌های زمین قرار ندادیم؟! بعد از بازخوردگیری: و کوه‌ها را پایه‌های زمین نساختیم؟! ۸. آهنگین ساختن و سجع آوری وَ أَصْحابُ الْيَمِينِ ما أَصْحابُ الْيَمِينِ «27» فِي سِدْرٍ مَخْضُودٍ «28» وَ طَلْحٍ مَنْضُودٍ «29» وَ ظِلٍّ مَمْدُودٍ «30» وَ ماءٍ مَسْكُوبٍ «31» وَ فاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ «32» لا مَقْطُوعَةٍ وَ لا مَمْنُوعَةٍ «33» وَ فُرُشٍ مَرْفُوعَةٍ «34» إِنَّا أَنْشَأْناهُنَّ إِنْشاءً «35» فَجَعَلْناهُنَّ أَبْكاراً «36» عُرُباً أَتْراباً «37 ترجمه خواندنی قرآن علی ملکی: اما اهل سعادت و خوشبختی، چه مردم خوشبختی* در کنار درختان کُنار بی‌خار* و درختان موز پُر برگ‌ و بار* و زیر سایه‌های پایدار* و آب و آبشار* و میوه‌های بسیارِ در دسترس و همیشه به بار.* همنشین‌اند با همسرانی باوقار*که پدیده‌هایی‌اند شاهکار،*دوشیزه‌اند هر بار* و همسر دوستانی‌اند جوان رخسار.* ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
ترجمه گویای نمایشی قرآن براساس ترجمه حجت‌الاسلام علی ملکی در شبکه "ایران‌صدا" سازمان صدا و سیما تولید شده است. ترجمه‌ای که سعی دارد با زبانِ نمایش، مفهوم اصلی آیه‌های نورانی قرآن کریم را با صدای دوبلور باسابقه سینما و تلویزیون، علی همت مومیوند و فاطمه نیرومند، به نوجوانان و حتی کودکان منتقل کند. نسخه کامل اثر 27 ساعت است و بنابر اعلام مترجم این اثر حجت‌الاسلام ملکی، این نخستین بار است که ترجمه قرآن برای جوانان و نوجوانان به این شکل تولید و منتشر شده است. البته این اثر در بین بزرگسالان نیز مورد توجه قرار گرفته است و آن‌ها از ترجمه خواندنی و روان قرآن بهره می‌برند. مومیوند که از دوبلورهای با سابقه عرصه سینما و تلویزیون است نیز درباره اجرای این ترجمه نمایشی گویا، اعتقاد دارد که "صداپیشگی هم‌زمان برای چندین نقش بسیار سخت بود و ما این حساسیت را داشتیم که کار به بهترین شکل خوانده شود. ازاین‌رو بار‌ها و بار‌ها یک آیه را می‌خواندم تا حس واقعی آن به مخاطب منتقل شود." زندگی روزمره کنونی و گرفتاری های موجود به قدری باعث سرگرمی شده است که فرصت کمی جهت خواندن قران و بهره گیری از ایات هدایتگر آن دست می دهد. از طرفی روزانه زمان های تلف شده زیادی هست که مجبور به گذاراندن آن هستیم، مدت زمانی که از خانه تا محل کار، گاه مجبور به گذاران ساعت ها در اتومبیل، اتوبوس و یا مترو  هستیم. در این زمان ها می توانیم با گوش فرا دادن به آیات قران هم با قرآن نزدیکتر شویم و بهترین استفاده را از این زمان ها ببریم. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لشکر امام حسین علیه السّلام... @seyedmohsenkhademi ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
🔰 شیطان و شیعیان امام جعفر صادق علیه‌السلام می فرمایند: شیطان تنها موکَّل بر شیعیان ما است، و سایر مردم، نفس خودشان برای گمراهی آنها کافی است. الشَّيْطَانَ مُوَكَّلٌ بِشِيعَتِنَا لِأَنَّ سَائِرَ النَّاسِ قَدْ كَفَوْهُ أَنْفُسَهُمْ‌. اصول کافی، جلد ۳، صفحه ۱۶۲ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیاتی در شمرون چنین مجالسی بیش باد اصیل و باوقار و خوش معرفت 🆔 @Shobhe_ShenaSi ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️هر روز تو فضای مجازی پدر مادرهایی رو می‌بینیم که عکس و فیلم بچه‌های خردسالشون رو منتشر می‌کنند، از بزرگ شدنشون، خوشحالیشون... 💥ولی اطلاع ندارند که بچه‌ها هم حریم خصوصی دارند و کلاه‌برداران به راحتی به کمک تکنولوژی آیندشون رو تهدید می‌کنند. 💥این دو دقیقه ارزش وقت گذاشتن داره. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨مستند جدید نافرجام 🔺این داستان: لحظه تو گونی رفتن کمال از اعضای شبکه محلات لاهیجان که با هدایت منافقین قصد ترور و خرابکاری در کشور را داشتند. 🆘@sabreenS1_official ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم بی دین شدن؟! نظر مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای حفظه الله در این باره... ✨🕋🚩به https://eitaa.com/joinchat/863436966Cf69e52cb78 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۰هزار مدرک تحصیلی جعلی برای تصدی مسئولیت های مهم کشور صادر کرده است. سلطان جعل سند و جعل مدرک ایران که مدارک علمی و تحصیلی بسیاری از مدیران و نمایندگان مجلس را او جعل کرده است! این مرد به تنهایی کل نظام آموزش ما را با خاک یکسان کرده و ضربه ای به حیثیتش زده که جبران ناپذیر است! او به قدری در کارش حرفه ای بود که شک ندارم از دیدن این کلیپ حیرت زده می شوید!😯😯😔😔😔😔 👍👌🚩🚩 👈مواظب مدیران و دکترها و مهندسان با مدرک تقلبی باشید.👉 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اللهُ اکبرُ، سبحانَ الله! ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
چند پرسش درباره متن جدید لایحه عفاف متن لایحه موسوم به «‌حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب‌» از سوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی منتشر شده است‌. آقای محمد‌تقی نقدعلی، عضو محترم کمیسیون یاد‌شده به خبرگزاری فارس گفت «گزارش نهایی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب تهیه و تدوین شده که پس از تقدیم به هیئت ‌رئیسه مجلس، جهت بررسی و تصویب نهایی، در دستور کار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت‌». درباره این لایحه که د‌ر۷۰ ماده تهیه و تنظیم شده، و هست که پاسخ مسئولان محترم می‌تواند برطرف‌کننده و یا اصلاح‌کننده آنها باشد. و اما در این وجیزه تنها به طرح چند پرسش کوتاه بسنده می‌کنیم. بخوانید! ۱- در حالی که در دو ماده ۶۳۸ و ۶۳۹ مجازات اسلامی و قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس‌هایی که عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند، تکلیف قانونی مراجع ذی‌ربط به وضوح و با صراحت مطرح شده است، تهیه و تدوین لایحه جدید چه داشته است؟! ۲- ممکن است گفته شود که پیدایش پدیده پلشت کشف حجاب در ماه‌های اخیر، تهیه لایحه جدید را ضروری کرده است! که به عنوان دومین سؤال باید پرسید چرا نمی‌فرمائید پدیده کشف حجاب به علت بی‌توجهی دست‌اندر‌کار به قوانین موجود بوده است؟! مگر در قوانین موجود برای مقابله با بی‌حجابی احکام مشخص و روشنی وجود ندارد؟! آیا به این قانون عمل شده است و نتیجه نداده است؟! بدیهی است که بی‌توجهی به قانون، با هنجار‌شکنی نیز همراه خواهد بود. ضمن آن که مسئولان و مراکز یاد شده با خودداری از اجرای قوانین موجود، مرتکب « ترک فعل‌» نیز شده‌اند! ۳- اگر چه مواردی از لایحه به‌گونه‌ای مثبت اصلاح شده است ولی برخی از مفاد لایحه کماکان مبهم است و به نظر نمی‌رسد از بازدارندگی لازم برخوردار باشد، از جمله این‌که لایحه درخصوص از کشف حجاب بعد از تذکرات اول و دوم و... یا درباره چگونگی ابلاغ تذکر و... ساکت است! ۴‌- کاش تهیه‌کنندگان لایحه عفاف و حجاب به این پرسش اساسی پاسخ می‌دادند که لایحه اخیر نسبت به قوانین موجود و در مقایسه با آن ‌چه امتیاز و مزیت ویژه‌ای دارد که تهیه و تدوین آن را ضروری دانسته‌اند؟! ۵- نقش بسیج و سپاه به عنوان ضابطان قانونی دستگاه قضائی در کجای لایحه آمده است؟! و آیا آن‌گونه که در لایحه آمده است، وظیفه بسیج در آموزش عمومی امر به معروف و نهی از منکر خلاصه می‌شود و یا مقابله با منکرات و هنجارشکنی‌ها؟! ۶- و بالاخره با عرض پوزش باید گفت؛ متن و ۷۰ ماده‌ای لایحه می‌تواند، نوعی سردرگمی درپی داشته باشد....☝️ از طولانی‌نویسی «متن مطول» در تدوین قراردادها و متون رسمی به عنوان یک لغزشگاه خطرناک یاد می‌کنند. چرا که وقتی متن یک قرارداد و یا یک لایحه طولانی و پُر کلمه باشد، می‌تواند مراجعه‌کننده را با خطا در برداشت -و حتی سوءاستفاده از متن- مواجه کند. از حضرت امیر علیه‌السلام است که «‌إِذَا ازْدَحَمَ آلْجَوَابُ خَفِیَ الصَّوَابُ.... هنگامى که جواب‌ها انبوه و فراوان باشد، حق مخفى می‌شود‌». 💥به عنوان مثال می‌توان به متن ‌اشاره کرد که ۵۴۴۲ کلمه بود و جناب آقای ظریف که اصلی‌ترین عضو مذاکره‌کننده و ریاست مذاکرات را بر عهده داشت متوجه کلمه SUSPENSION (تعلیق‌) در متن برجام نشده است و ابراز می‌دارد «‌من در مجلس گفتم که کلمه SUSPENSION در برجام نیست و این ‌اشتباه از من بود‌»! حالا به متن لایحه عفاف و حجاب مراجعه کنید. موضوع این لایحه در مقایسه با برجام، کم دامنه‌تر است ولی در ۷۰ ماده و ۸۸۳۶ کلمه (یعنی نزدیک به دو برابر متن برجام‌) تهیه و نگاشته شده است... تعجب‌آور نیست؟ هست! حسین ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
🟢علوم انسانیِ بیگانه با «انسان ایرانی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «علوم انسانی مُقَفَّل»، «علوم انسانی مُعَطّل»، «علوم انسانی مُسَخّر»، «علوم انسانی مُحتضَر»، «مرگ علوم انسانی» از جمله اصطلاحاتی است که مدتهاست، با نگرانی و ناامیدی در بیان و بنان عده‌ای از دغدغه‌مندان و متخصصان «علوم انسانی وارداتی» در کشور ما مطرح شده و می‌شود. دائماً و به هر بهانه‌ای از بی‌مهری و بی‌اعتنایی مردم و مدیران به علوم انسانی می‌نالند. و همین بی‌مهری و بی‌توجهی به داده‌های علوم انسانی و به عالمان علوم انسانی را دلیل احتضار و بلکه مرگ علوم انسانی در ایران می‌دانند! 🔸بنده هرگز چنین نگاهی به «علوم انسانی» ندارم. بلکه اهمیت و ضرورت آنها را برای مدیریت فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی کشور به مراتب بیش از علوم طبیعی می‌دانم. و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، علوم انسانی را «هوای تنفسی» مجموعه‌های نخبه و «عهده‌دار هدایت جامعه» و «نرم‌افزار» فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی‌ می‌دانم. و معتقدم نه مردم و نه مدیران جامعه اسلامی نمی‌توانند به علوم انسانی بی‌اعتنا و بی‌توجه باشند. مگر کسی می‌تواند خود را بی‌نیاز از هوا برای تنفس بداند؟ و مگر جامعه را بدون نرم‌افزار می‌توان اداره کرد؟! در عین حال، واقعیت این است که هم مردم و هم مسؤولان آگاه در جامعه ما، به حق، به «علوم انسانی موجود» بی‌اعتماد و درنتیجه بی‌اعتنایند. و نرم‌افزار موجود را «نرم‌افزاری ویروسی» و بلکه یک «بدافزار معرفتی» برای اداره جامعه می‌دانند. پیشنهاد بنده به دغدغه‌مندان این است که به جای گلایه نسبت به این بی‌مهری‌ها، بهتر است درباره چرایی آن، تحلیل و تحقیقی جامع صورت دهند. به راستی وقتی مدعیان علوم انسانی به مسائل واقعی مردم و باورها و ارزش‌های آنان بی‌توجهی می‌کنند و هیچ ابزار و روش و واژگانی برای توصیف و تفسیر و تبیین و تقویت یا اصلاح آنها در اختیار ندارد، چرا باید مورد توجه مردم و مسئولان (که آنها نیز از جنس همین مردم‌اند و دغدغه مسائل همین مردم را دارند)، قرار گیرند؟ وقتی مدعیان روان‌شناسی و جامعه‌شناسی در کشور ما با عینک «فکر غربی» و با «فرهنگ انسان غربی» و با تکیه بر «انسان‌شناسی داروینیستی و اگوست‌کنتی» و «نظام ارزشی لیبرالی» به تحلیل کنش‌های فردی و اجتماعیِ «انسان ایرانی اسلامی» می‌پردازند، نه تنها از نگاه مردم، که از نگاه فرهیختگان جامعه اسلامی نیز «همان به که بمیرد.» وقتی مردم می‌بییند که با انتشار کوچکترین خبری درباره یک ناهنجاری اخلاقی در گوشه‌ای از کشور، همه باورها و ارزش‌های آنان توسط عده‌ای از مدعیان روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی به سخره گرفته می‌شود، چرا باید آنها را باور کنند؟ وقتی مردم می‌بینند که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عنصر هویت‌بخش و انسجام‌بخش اجتماعی‌شان یعنی «محرم و صفر» هیچ جایگاهی در تحلیل‌های اقتصادی و اجتماعی و روان‌شناختی و سیاسی مدعیان علوم انسانی ندارد، چرا باید به آنها اعتنایی کنند؟ وقتی مردم می‌بینند که فلان دانشمند بزرگ روان‌شناسی با برافروختن رگ‌های گردن و با حالتی عصبانی و دور از منطق علمی و با عینک روان‌شناسی غربی و لیبرالی علیه حکم الهی و علیه فرهنگ چند هزارساله پوشش ایرانیان، موضع‌گیری می‌کند، آیا می‌توانند باور کنند که چنین نگاهی، از روی علم و تحقیق بیان می‌شود؟! https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref
معناشناسی جمله: ما رأیتُ إلّا جَمیلاً سؤال: معنای دقیق جمله «ما رأیت إلا جمیلا» چیست؟ لطفا توضیح دهید. جواب: پی‌بردن به معنای دقیق این جمله در گرو مداقه در سیاق و فضای صدور آن است. ابن زیاد با هدف زخم زبان زدن خطاب به عقیله بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها گفت: «كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِكِ‏؟». یعنی کار خدا با برادر و خاندانت را چگونه دیدی؟ حضرت زینب فرمود: «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلًا»؛ [بحار الأنوار، ج ۴۵، ص ١١۶]. برخی این جمله را چنین معنا می‌کنند: «جز زیبایی چیزی ندیدم» و حال آنکه جمیل وصف است نه مصدر؛ اگر این معنا مراد بود باید ما رأیت إلا جمالا گفته می‌شد نه جمیلا. برخی دیگر _با توجه به اشکال پیشین_ چنین معنا می‌کنند: «جز زیبا چیزی ندیدم» و حال آنکه این معنا هم با چالش دیگری روبروست و آن اینکه برداشت مذکور با سؤال ابن زیاد تناسبی ندارد‌؛ ابن زیاد با این سؤال می‌خواهد از کیفیت و حال و وصف شهادت امام در نظر حضرت زینب بپرسد نه از متعلَّق رؤیت آن حضرت. به دیگر بیان، سؤال طعنه‌آمیز ابن زیاد درباره چگونگیِ مرئی است نه چیستیِ مرئی. بدین روی «ما رأيت إلا جميلا» _به قرینه تناسب سؤال و جواب_ به تقدیر «ما رأيت إلا صنعا جميلا» است و جمیلا مفعول رأیت نیست بلکه صفت برای مفعول محذوف است. یعنی «ندیدم جز اتفاقی پسندیده را» به این معنا که تمام اتفاقات و حوادث کربلاء خوشایند و پسندیده بود و گله و شکایتی از خدا ندارم. نکته: جمیل در مانند صنعا جمیلا و هجرا جمیلا و صبر جمیل و أمر جمیل و تراکیبی از این دست به معنای نیکو و پسندیده هست نه به معنای زیبا به معنای حقیقی کلمه. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👈 عضوشوید @Islamimaaref