﷽
📜تمام صورت های برزخی در آن ها(یعنی در صورت های طبیعی) کامن و پنهان اند_مانند پنهان بودن حرارت و سرخی در زغال_و تمام ارواح در صورت های برزخی کامن و پنهان اند، مانند پنهان بودن اشتعال و تابناکی در حرارت.
📘حکمت متعالیه در اسفار عقلی اربعه، سفر چهارم، باب یازدهم:معاد جسمانی، فصل پانزدهم
👤صدرالمتالهین قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
📜جنّ چون روحانی است و در او غلظت و تراکمی نیست،بدین سبب هیچ کس از انسیان نمی تواند با جسمش،آنچه را ک
﷽
📜علامت القای جنّی آنست که باعث هوس و شدت و حرارت و گرفتگی و مثل آن است. (ابن فناری، 2/110)*
📜چون جن از«مارج من نار» است به همین خاطر مسّ وی باعث شدت و حرارت بوده و باعث دلمردگی یعنی قبض می شود و شخص به نوم(خواب) میل می کند:
عبدالرزاق در ص325 شرح منازل السائرین می فرماید: «و کل ما یبقی بعد زواله کرب و غم و کان الانسان بعده کسلان خبیث النفس مائلا الی النوم کان شیطانیاً»**
📘*ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج1، ص388
📘**همان، ص421
@JAMEOLASRAR110
﷽
🔷طریق دفع ظالمان با اهتمام به ذکر یا قهار
📜به نسبت بعضی از ظلمه می فرمودند:باید که همگی همّت به نفی و دفع او مصروف باشد. مواظبت نمودن بر ذکر «یا مذلّ»، «یا قهار» از اهمّ مهمّات است.
📘ملفوظات خواجه احرار قدّس سرّه، به تحریر عبدالاول نیشابوری، بند262، ص206
❗️وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱللَّهَ غَٰفِلًا عَمَّا يَعۡمَلُ ٱلظَّـٰلِمُونَۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمۡ لِيَوۡمٖ تَشۡخَصُ فِيهِ ٱلۡأَبۡصَٰرُ(ابراهیم/42)
و مپندار كه خدا از كردار ستمكاران غافل است. عذابشان را تا آن روز كه چشمها در آن خيره مىماند، به تاخير مىافكند.
@JAMEOLASRAR110
﷽
🔷مکاشفات صوری غالباً سالک را از سلوک، مانع می شود.
📜مکاشفه ملاقات دو باطن با همدیگر به سرّ خویش می باشد.
...چنین مکاشفه ای از خلف حجاب و از کشف صوری است و از باب طریق نیست، بلکه این کشف از عالم مثال است و اغلب سالک را از سلوک مانع است و به همین خاطر همه مذاهب در این شریکند.
📘شرح منازل السائرین، به نقل از:ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج1،ص665
👤عبدالرزاق کاشانی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜شیخ[صدر الدین قونوی] در هادیه فرمود:هرگاه حق تعالی خواست یکی از بندگانش را بر حقایق اشیاء آگاهی بخشد، آن بنده را به واسطه معراج روحانی به سوی خویش می کشد و بنده هم جدا شدن نفسش را از بدنش و صعودش را در مراتب عقول و نفوس مشاهده می کند و با هر عقل و نفسی در هر طبقه ای اتحاد پیدا می کند تا آنجا که با نفس کلی و سپس با عقل اول اتحاد پیدا می کند.بنابراین مناسبت بین او و پروردگارش ثابت شده و قرب حقیقی حاصل می شود و دریافت بدون واسطه از خداوند درباره اش صادق است.
📘مصباح الانس،تمهید جملی،بند ۷۵
📘ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج2، ص868_867(البته این مطلب با تفصیل بیشتر در شرح استاد نائیجی ذکر شده است)
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜شیخ محیی الدین در یکی از مصنفاتِ خود نوشته اند که واقعه ای دیدم. مجمع عظیم است و همهٔ انبیا و اولیا حاضرند و من در عقب امیر المومنین علی [علیه السلام] واقع شده ام و منبری در پیشگاه این مجلس مانده اند. از ایشان پرسیدم که این اجتماع و ازدحام برای چیست؟ ایشان فرمودند که ترا می خواهند در مسند قطبی اجلاس کنند. از آنکه مرا در مسند قطبی اجلاس می کرده اند آن مقدار حضور و سرور نشد که خود را در آن مجمع می دیدم و آنکه خود را در قفای امیر المومنین علی [علیه السلام] می دیدم.
📘احوال و سخنان خواجه عبیدالله احرار نقشبندی،خوارقِ عادات احرار، بند:185،ص673
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
🔷حکمت و فایدهٔ عشق مجازی در سلوک الی الله🔷 📜گاهی آدمی بلید(دیر فهم) و ساکن النفس باشد و امکان قبول
﷽
📜عشق عفیف قویترین سبب در تلطیف سرّ و آمادگی برای عشق حقیقی است، زیرا این عشق همه همت ها را یک همت ساخته، و پراکندگی خاطر و تفرق آن را می برد، و خدمت محبوب را لذت بخش می سازد.
📘شرح منازل السائرین عبدالرزاق کاشانی قدس سره؛ به نقل از:ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج1، ص606
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
📝علامه طباطبایی و آقا سید محمد حسن، اخوی ایشان، دو تا دستور العمل از آقای قاضی داشتند که به ایشان فر
﷽
🔷استحضار روح استاد
📜گاه برای سالک دیگری متمثل می شود و او را راهنمایی می کند و گاه سالک دیگران را حاضر می سازد.
.. برخی اساتید ما از استاد خودش حکایت کرد که ایشان راجع به شخص خودش به ما کدی داد که هر وقت خواستید مرا با آن حاضر کنید، لذا در هر وقتی می خواستند به همان سیاق این نشأه از وی سوال می کردند، و از تفسیر آیات و یا سوالات دیگر را از او می پرسیدند.
📘ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج2، ص1031
👤علامه حسن زاده آملی قدّس سرّه
❗️این قضیه راجع به علامه طباطبایی و سید علی آقای قاضی است که در پیام ریپلای شده بدان تصریح شده
@JAMEOLASRAR110
﷽
🔷شرط وقوعِ تجلیِ ذاتی
📜اگر قلب به کلی از دلبستگی ها پاک شد، حتی از توجه به حق تعالی به اعتقادی خاص و یا پناه بردن به او به اسمی مخصوص، در این صورت تجلی به حسب احدیتِ جمع ذاتی تجلی می کند و خورشید ذات بر حقیقت قلب می تابد.
📘مصباح الانس،5/58،ص671
📘ترجمه و شرح مصباح الانس، ج1، ص422
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜برای اولیاء الله حجاب نیست و در این نشئه میتوانند در آن نشئه دست داشته باشند و در آن نشئه بدین نشئه دست داشته باشند؛اینجا هستند تصرف در برزخ و افراد بنمایند و در آنجا اشراف و تصرفاتی در اینجا داشته باشند.
🎙شرح فصوص الحکم، علامه حسن زاده آملی قدّس سرّه، جلسه368، دقیقه25_24
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
صدیقان در هر نفسی از سوء خاتمت میترسند کیمیای سعادت،ص۷۶۹ سهل بن عبدالله علیه الرحمه:
﷽
🔷در این مقام قبض روح شدم و لذا همیشه در این مقام می باشم.
📜سایهٔ شخصی در مقابلم ظاهر و نمایان گشت، از جای خویش برخاستم و به سویش رفتم، باشد که نزدش فرج و گشایشی یابم، درست که دقت کردم دیدم او عبدالرحمن سُلمّی است که روحش برایم تجسد پیدا کرده و خداوند او را از جهت رحمت و لطف به من، به سویم برانگیخته است، بدو گفتم:تو را در این مقام می بینم! گفت:در این مقام قبض(روح) شدم و بر این مقام مرده ام، لذا پیوسته و همیشه در این مقام می باشم.
📘فتوحات مکیه، باب161:مقام قربت
👤ابن عربی قدس سره
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
🔷مکاشفات عرفا فوق مرتبه براهین است🔷 صدرالمتالهین قدّس سرّه: 📜عدم تطبیق سخنان اکابر عرفا با قوانین
﷽
🔷توبه ملاصدرا از مطالعه نظریات فلاسفه و مجادلانِ اهل کلام
🔷خواجه عبدالله انصاری:عارف بی علم، دیو است.
📜من بسیار از خداوند درخواست آمرزش و عفو می کنم که پاره ای از عمرم را در تفحص و مطالعهٔ نظریات فلاسفه و مجادلانِ اهل کلام و موشکافی هایشان و فهمِ شایستگی و زیرکی هایشان در سخن، و شکل های مختلف شان در بحث، ضایع و تباه ساخته ام، تا آن که در پایان کار، به نور ایمان و تایید خداوند منّان برایم روشن گشت که قیاسات شان بی نتیجه و عقیم، و راه شان معوج و غیر مستقیم است.
📘حکمت متعالیه در اسفار عقلی اربعه،مقدمهٔ مؤلف، ج1، ص15
👤صدرالمتالهین قدّس سرّه
📜علم عارف را پای بند است، لکن عارفِ بی علم دیو است.
📘طبقات الصوفیه، ص48
👤خواجه عبدالله انصاری قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110