eitaa logo
جٰامِعُ الْأَسْرار
1.1هزار دنبال‌کننده
13 عکس
3 ویدیو
0 فایل
دیگر کانال بنده: اسرار الحکم: @ASRAOLHEKAM
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📜چهارپایان ترا می شناسند و می دانند پایان کارت به کجا می انجامد و آنچه را که برای آن آفریده شده ای می دانند.. هیچ حیوانی نیست مگر آنکه آن[امور پنهانی] را مشاهده می نماید، لذا خداوند آنها را از بیان آنچه دربارهٔ ما مشاهده می کنند گنگ و لال شان ساخته است. 📘فتوحات مکیه، باب378:معرفتِ منزلِ امت بهیمی، _منازل_دفتر27 @JAMEOLASRAR110
🔷مذهب ابن العربی 📜این فقیر صادق راستگفتار را انتسابی به مذهبی نیست، بلکه او همراه با رسولی است که مشهود وی است. 📘فتوحات مکیه، باب:366:معرفتِ منزلِ وزیران حضرت مهدی، _منازل_دفتر25 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜چون نفس صفا پیدا کرد و حجاب طبیعی که بین او(نفس) و عالم ملکوت است برطرف گردید، در آینه اش تمام آنچه که در صور عالم ملکوت_از علوم نقش شده است_نقش می گردد. 📘فتوحات مکیه، باب73:معرفت آنچه از اسرار که برای مشاهده گر حاصل گردد_معارف_بخش81 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜به زودی گفتار و کردار و پندار تو آشکار خواهد شد و از هر حرکت فکری و یا گفتاری و یا کرداری، صورت هایی روحانی و جسمانی برای تو ظاهر می شود. پس اگر حرکت غضبی و یا شهوی باشد، ماده و منشأ شیطانی می گردد که تو را در زندگی آزار رسانیده و پس از مرگت از رسیدن به نور باز میدارد، و اگر حرکت عقلی باشد فرشته ای می گردد که به هم نشینی او در دنیا برخوردار شده و در آخرت تو را به همسایگی خدا و سرای کرامت او می رساند. 📘اسفار اربعه،انتشارات طلیعه نور، ج9، ص257، باب یازدهم، فصل بیستم 👤به نقل از حکیم الهی،فیثاغورس @JAMEOLASRAR110
🔷زاد و ولد ارواح بشری 📜چون بنده در این مقام قرار گیرد، فرقی نمی کند خواه در دنیا باشد و یا در آخرت، و مرد همسرش را از حیث روح خود و روح او نکاح کند، از نکاحِ بین آن دو،فرزندانی روحانی تولد می یابند که حکمشان حکم تولد یافتگان از نکاح حسی در اجسام و صور محسوساتی که بیانشان پیش از این گذشت نمی باشد، و فرزندان، فرشتگانی ارجمند خارج می شوند، و بلکه ارواحی مطهر و پاک، این همان زاد و ولد ارواح است. 📘فتوحات مکیه، باب369:معرفت منزل مفاتیح خزاین جود و بخشش_منازل_دفتر26 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜من به هر کسی نگاه کنم می فهمم سرانجام کارش چه می شود ولی شیخ رجبعلی[خیاط] فقط باطن و برزخ افراد را می دید و از آینده ی افراد، خبر نداشت. 📘بهترین شاگرد شیخ، ص182 👤شیخ عبدالکریم حامد(شاگرد برجستهٔ شیخ رجبعلی خیاط) @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜هر نمازگزاری که نمازش را در وقتش به جای آورد و آگاه نگردد و برایش معرفت به «سرّ قدر»..حاصل نگردد، او نماز را به وقت خودش به جای نیاورده است. 📘فتوحات مکیه،باب532:حالِ قطبی که منزل «ان الصلوة کانت علی..» است_مقامات:هجیرات_دفتر31 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜بدان! بلایا و مصیبات و رنج ها در دنیا بیشتر از نعمت هاست، زیرا هیچ نعمتی که خداوند بر بندگانش انعام می کند نیست که خالص از بلا و آزمایش باشد. .. این سرا سرای بلاست و در آن نعیمی که خالص از بلا باشد_حتی در یک زمان_یافت نمی شود. 📘فتوحات مکیه، باب398:معرفت منازلهٔ آنکه مردم را اندرز می دهد،_منازلات_دفتر28 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜انسان کامل دارای سه مرتبه است..با جسمش در مرتبهٔ اجسام اثر می گذارد؛ با مرتبهٔ مثالی اش در عالم ملکوت؛ و با مرتبهٔ «دنا فتدلی» در عالم جبروت. 📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج7، ص114 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜چون خداوند رسولش را به جهان دیگر برد، در امتش دوازده صدیق آمدند که آنان اهل بیت اش می باشند و زمین به آنان قائم است، و چون یکی از آنان از جهان رود، بعدی جایش را می گیرد، تا آن که شمارشان پایان پذیرد،و چون هنگام زوال دنیا فرا رسد، خداوند ولیِ خویش را برگزیده و بر می انگیزد و آنچه را که به تمام اولیا داده است بدو می بخشد، و وی را اختصاص به خاتم الولایه ای می دهد، لذا روز رستاخیز حجت خداوند بر دیگر اولیا خواهد بود. 📘ختم الاولیاء، ترجمه:مرحوم استاد خواجوی، ص9 👤حکیم ترمذی قدّس سرّه @JAMEOLASRAR110
📜چون روح کامل می شود او را قوت طیران حاصل می شود، چه در عالم علوی و چه در عالم سفلی. و جوارح نیز چون متابع قلب شد و قلب متابع روح، پس هر جا که روح طیران نماید، قلب و جوارح طیران نمایند. 📘خیر المجالس،ملفوظات حضرت شیخ نصیر الدین محمود چراغ دهلی، مجلس سیزدهم، ص62 @JAMEOLASRAR110
﷽ 🔷اهل عزلت و اُنس و گفتگو با حیوانات وحشی. 📜برخی دیگر از ایشان(اهل عزلت) هستند که اُنس و اُلفت با حیواناتِ وحشی، رنج و تنگی را از ایشان برطرف می سازد_و ما این را مشاهده کرده ایم_با وحشیان صبح و شب می کند و آنها بدو انس و الفت می ورزند و با وی سخن می گویند و این کار، سبب حرص و شوق بر عبادت پروردگارش می شود. 📘فتوحات مکیه، باب51:معرفت اهل ورع_معارف_بخش25 @JAMEOLASRAR110
﷽ 🔷فرق بین تجلیات اسم ظاهر و اسم باطن و اسم جامع 📜اگر تنها از صورت ظاهر منفعل شدی آن امر وارد و یا اثرِ مرتبهٔ اسم ظاهر و اخوات آن است.. اگر فقط وارد مختص به باطن بود و حکم آن در دائره روحانی عمومیت داشت در اینْ صعقه[و بیهوشی] حاصل می شود.. اگر انفعال ظاهر و باطن را فرا گرفت و فنای کامل اتفاق افتاد، در اینجا امرِ تأثیر مختص به حضرت جمع است. 📘ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی،ج5،ص3362 👤صدرالدین قونوی قدّس اللّه سرّه @JAMEOLASRAR110
🔷هریک از اوتاد، نائبی دارند و بیشتر اولیاء، نائبان اوتاد را می شناسند نه خود آنها را. 📜هر یک از این چهار(اوتاد) از این امت را در هر زمانی شخصی است که بر قلب آنان می باشد_همراه با وجودشان_ و آنان نایبان ایشان می باشند، بنابراین بیشتر از اولیا، از عموم اصحاب و یاران ما، قطب و دو امام و اوتاد را، جز نایبان نمی شناسند، نه این رسولانی که بیان داشتیم. 📘فتوحات مکیه، باب73:معرفت آنچه از اسرار که برای مشاهده گر حاصل گردد_معارف_بخش75 ❗️حضرت شیخ در همین باب، اوتاد چهارگانه را:عیسی و الیاس و ادریس و خضر علیهم السلام می‌داند. @JAMEOLASRAR110
📜شخص عزلت گرفته صدای اعضا و هر بخشی را که در اوست می شنود که با وی_بدانچه خداوند به واسطهٔ او بر آن نعمت بخشوده است_سخن می گوید، لذا نعمت ها او را فرا گرفته و غرق نعمت می شود، از پی آن در عبادت می افزاید. 📘فتوحات مکیه، باب51:معرفت اهل ورع_معارف_بخش25 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜هیچ کس از آنان(که با ارواح جِنّیان ارتباط دارد) نیست که از ایشان علمی کسب کرده باشد جز آنکه آن علم را شرایع الهی نکوهش کرده و نکوهیده برشمرده اند؛ حال اگر کسی ادعای صحبت و هم جلیسی آنان را کرد و در ادعایش هم راستگفتار بود، از او از مسئله ای در علم الهی پرسش کنید، چیزی از آن از جهت ذوق نخواهید یافت. 📘فتوحات مکیه،باب51:معرفت اهل ورع_معارف_بخش25 @JAMEOLASRAR110
🔷گزیده ای از اشعار صفی علیشاه قدس سره در مدح و ثنای مولا امیر المومنین علی علیه السلام 📜الهی در این وقت سحر صفی را به علی ببخش..بجایزه این اشعار: 🔷کون و مکان جلوه ای از روی تست 🔷موسی هر جان أرنی گوی تست 🔷مژده رحمت که بگوشم رسید 🔷خرقه فقر از تو بدوشم رسید 🔷قابل این خرقه نه این دوش بود 🔷این کرم پیر خطا پوش بود 🔷بود صفی از همه نا دارتر 🔷عاجز و مسکین و گنه کارتر 🔷مورد عفو اسدالله شد 🔷صاحب این خرقه و این راه شد 🔷خرقه فقرم چو تو دادی بدوش 🔷از شرف خرقه عیوبم بپوش 📘عرفان الحق، ص75_69 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜اولیاء را مراتب است، بعضی بر نفس خود متصرفند و بعضی بر نفوس معینی، و بعضی بر کل نفوس و تمام عالم و خاتم اولیاء علی(ع) است که مرجع کل است و فوق او مرتبه ای نیست و ولایتی نه. و بدون ولایت او هیچکس بکمالی و ولایتی نتواند رسید. 📘عرفان الحق، صص81_80 👤صفی علیشاه قدّس اللّه سرّه @JAMEOLASRAR110
﷽ 🔷طالب صادق ضایع نمی شود. 📜حق_تعالی و تقدس_هر طالبی را که صادق باشد ضایع نگذارد یا حضرت خضر پیغمبر را بفرستد تا او را فایده دهد یا از جنیان یکی قرین او گرداند تا او را راه بنماید، یا مردی را از آدمیان_که این راه رفته باشد و بدان سر منزل رسیده و این آب زندگانی چشیده_به سر وقت او فرستد تا او را تربیت فرماید. 📘مصنفات سمنانی، سلوة العاشقین و سکتة المشتاقین،بند2،ص278 👤علاء‌الدوله سمنانی قدس الله سره العزیز @JAMEOLASRAR110
🔷پیش از خلق انسان، ارواح در عالم در هر صورتی جز صورت انسان صورت می یافتند. 📜ارواح[آتشی و فرشتگان] جز در آنچه از صور که آنها را می دانند شکل نمی یابند.. بنابراین ارواح، پیش از خلق انسان در عالم، در هر صورتی جز صورت انسان صورت می یافتند، زیرا ارواح را اگرچه نیروی صورت یافتن است، اما آنها را قوهٔ مصوره_چنانکه انسان راست_نمی باشد،چون قوهٔ مصوره تابع فکر است. 📘فتوحات مکیه، باب369:معرفتِ منزلِ مفاتیح خزاین جود و بخشش_منازل_دفتر26 @JAMEOLASRAR110
📜مرید درجهٔ خویش در مداومت بر ذکر داند نه در دیدن انوار و غیرها.* 📜علوم و معارف اگر نباشد گو مباش؛ آنچه بودنش ناگریز است توجه به جناب احدیت است.** 📘*مصنفات فارسی شیخ علاءالدوله سمنانی قدس الله سره، سلوة العاشقین و سکتة المشتاقین، بند64، ص293 📘**ملفوظات خواجه احرار قدّس الّله سرّه، تحریر ملا محمد امین کرکی، بند2 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜عارفی می‌فرمود من در هر شبانه روزی هجده دفعه خلع بدن باختیار میکنم و نیست این مگر از قوه جذبهٔ الهی و امداد پیر عشق و سهر(بیداری شب)طولانی. 📘قوائم الانوار و طوالع الاسرار،ص 696 👤میرزا ابوالقاسم راز شیرازی قدس سره @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜در این مقامِ[تسخیر لطیفهٔ قلبی]خلع بدن کما ینبغی دست دهد و ارواح طیبه ساجد او شوند و روح احمدی بر او تجلی کند. و ادب در این مقام آن باشد که التفات ننماید به کرامات عیانی و بیانی، تا تسخیر لطیفهٔ خفیه او را میسر شود. 📘مصنفات فارسی، فتح المبین لاهل الیقین، ص262 👤شیخ علاءالدوله سمنانی قدّس اللّه سرّه @JAMEOLASRAR110
﷽ 🔷بر مرید، حرمانی بزرگتر از عدم احترام مشایخ نمی باشد. 📜حرمت حق تعالی در حرمت شیخ است و آزردنش در آزردن شیخ، آنان حاجبان و پرده داران حق تعالی و حافظان احوال قلوب اند بر مریدان، بنابراین هر کس با شیخی که بدو اقتدا می کند، در هم صحبتی او مراعات حرمتش را نکند و محترمش ندارد، عقوبت و کیفر آن عمل و بی حرمتی، فقدان وجود حق است در قلبش.. و بر مرید، حرمانی بزرگتر از عدم احترام مشایخ نمی باشد. 📘فتوحات مکیه، باب181:معرفت مقام احترام مشایخ_معاملات، بخش117 @JAMEOLASRAR110