﷽
📜علامه طباطبایی رحمه الله علیه انسان کامل را جان جانان می دانست، یعنی کسی که انفس انسان های دیگر به منزلهٔ بدن اوست؛ و او نفس بقیه نفوس است. تمام حرکات نفوس تحت اشراف انسان کامل است، همان طور که تمام حرکات بدن، تحت اشراف نفس است.
📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج4، ص219
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜امام جعفر را_رضی الله عنه[و علیه السلام ] _خلیفهٔ عصر به بیعت طلبیده، ایشان بیعت نکرده اند و چنین فرموده اند که جفر جامع به خلاف این حاکم است.
📘ملفوظات خواجه احرار نقشبندی قدس سره(به تحریر عبدالاول نیشابوری) ، ص274، بند544
@JAMEOLASRAR110
﷽
🔷نهی ابن عربی از اینکه کتاب فصوص الحکم در کنار دیگر کتبش در یک مجلد صحافی شود.
📜به خاطر همین رؤیا بود که ابن عربی نهی می کرد از جمع کردن این کتاب(فصوص) با کتاب های دیگر در یک مجلد؛ خواه کتاب های دیگر از مصنفات خودش بودند یا تالیفات غیر او از افاضل اصحاب تحقیق؛ زیرا آنچه از مقام نبوت آمده، اجل و اعلی و اعظم از غیر آن است.
📘شرح فصوص الحکم جندی، ص14؛ به نقل از:عقلانیت شهود، ج5، ص272
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
🔷تبحر سید علی آقای قاضی در علوم غریبه🔷 📝آقا سید مهدی آقای قاضی در علوم غریبه،اعداد،حروف،آفاق،جفر و
﷽
🔷اندر علم حروف
📜مرحوم آقا مهدی قاضی فرزند آیت الله قاضی طباطبایی رحمه الله علیه می گفت که پدرم به من توصیه می کرد به دنبال این علم[حروف] نروم؛ این علم خوش عاقبت نیست.1
📜طریق درک بواطن حقایق از طریق علم اعداد،مختص به امیر المومنین علی علیه السلام است که از طریق نبوت بدو رسیده است.2
📘1.عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج5، ص281
📘2.شرح نظم الدر (شرح قصیده تائیه کبرای ابن فارض)، مقدمهٔ کتاب،ص۹۵
👤صائن الدین علی بن محمد ترکه اصفهانی
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜تمام صورت های برزخی در آن ها(یعنی در صورت های طبیعی) کامن و پنهان اند_مانند پنهان بودن حرارت و سرخی در زغال_و تمام ارواح در صورت های برزخی کامن و پنهان اند، مانند پنهان بودن اشتعال و تابناکی در حرارت.
📘حکمت متعالیه در اسفار عقلی اربعه، سفر چهارم، باب یازدهم:معاد جسمانی، فصل پانزدهم
👤صدرالمتالهین قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
📜جنّ چون روحانی است و در او غلظت و تراکمی نیست،بدین سبب هیچ کس از انسیان نمی تواند با جسمش،آنچه را ک
﷽
📜علامت القای جنّی آنست که باعث هوس و شدت و حرارت و گرفتگی و مثل آن است. (ابن فناری، 2/110)*
📜چون جن از«مارج من نار» است به همین خاطر مسّ وی باعث شدت و حرارت بوده و باعث دلمردگی یعنی قبض می شود و شخص به نوم(خواب) میل می کند:
عبدالرزاق در ص325 شرح منازل السائرین می فرماید: «و کل ما یبقی بعد زواله کرب و غم و کان الانسان بعده کسلان خبیث النفس مائلا الی النوم کان شیطانیاً»**
📘*ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج1، ص388
📘**همان، ص421
@JAMEOLASRAR110
﷽
🔷طریق دفع ظالمان با اهتمام به ذکر یا قهار
📜به نسبت بعضی از ظلمه می فرمودند:باید که همگی همّت به نفی و دفع او مصروف باشد. مواظبت نمودن بر ذکر «یا مذلّ»، «یا قهار» از اهمّ مهمّات است.
📘ملفوظات خواجه احرار قدّس سرّه، به تحریر عبدالاول نیشابوری، بند262، ص206
❗️وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱللَّهَ غَٰفِلًا عَمَّا يَعۡمَلُ ٱلظَّـٰلِمُونَۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمۡ لِيَوۡمٖ تَشۡخَصُ فِيهِ ٱلۡأَبۡصَٰرُ(ابراهیم/42)
و مپندار كه خدا از كردار ستمكاران غافل است. عذابشان را تا آن روز كه چشمها در آن خيره مىماند، به تاخير مىافكند.
@JAMEOLASRAR110
﷽
🔷مکاشفات صوری غالباً سالک را از سلوک، مانع می شود.
📜مکاشفه ملاقات دو باطن با همدیگر به سرّ خویش می باشد.
...چنین مکاشفه ای از خلف حجاب و از کشف صوری است و از باب طریق نیست، بلکه این کشف از عالم مثال است و اغلب سالک را از سلوک مانع است و به همین خاطر همه مذاهب در این شریکند.
📘شرح منازل السائرین، به نقل از:ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج1،ص665
👤عبدالرزاق کاشانی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜شیخ[صدر الدین قونوی] در هادیه فرمود:هرگاه حق تعالی خواست یکی از بندگانش را بر حقایق اشیاء آگاهی بخشد، آن بنده را به واسطه معراج روحانی به سوی خویش می کشد و بنده هم جدا شدن نفسش را از بدنش و صعودش را در مراتب عقول و نفوس مشاهده می کند و با هر عقل و نفسی در هر طبقه ای اتحاد پیدا می کند تا آنجا که با نفس کلی و سپس با عقل اول اتحاد پیدا می کند.بنابراین مناسبت بین او و پروردگارش ثابت شده و قرب حقیقی حاصل می شود و دریافت بدون واسطه از خداوند درباره اش صادق است.
📘مصباح الانس،تمهید جملی،بند ۷۵
📘ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج2، ص868_867(البته این مطلب با تفصیل بیشتر در شرح استاد نائیجی ذکر شده است)
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜شیخ محیی الدین در یکی از مصنفاتِ خود نوشته اند که واقعه ای دیدم. مجمع عظیم است و همهٔ انبیا و اولیا حاضرند و من در عقب امیر المومنین علی [علیه السلام] واقع شده ام و منبری در پیشگاه این مجلس مانده اند. از ایشان پرسیدم که این اجتماع و ازدحام برای چیست؟ ایشان فرمودند که ترا می خواهند در مسند قطبی اجلاس کنند. از آنکه مرا در مسند قطبی اجلاس می کرده اند آن مقدار حضور و سرور نشد که خود را در آن مجمع می دیدم و آنکه خود را در قفای امیر المومنین علی [علیه السلام] می دیدم.
📘احوال و سخنان خواجه عبیدالله احرار نقشبندی،خوارقِ عادات احرار، بند:185،ص673
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
🔷حکمت و فایدهٔ عشق مجازی در سلوک الی الله🔷 📜گاهی آدمی بلید(دیر فهم) و ساکن النفس باشد و امکان قبول
﷽
📜عشق عفیف قویترین سبب در تلطیف سرّ و آمادگی برای عشق حقیقی است، زیرا این عشق همه همت ها را یک همت ساخته، و پراکندگی خاطر و تفرق آن را می برد، و خدمت محبوب را لذت بخش می سازد.
📘شرح منازل السائرین عبدالرزاق کاشانی قدس سره؛ به نقل از:ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج1، ص606
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
📝علامه طباطبایی و آقا سید محمد حسن، اخوی ایشان، دو تا دستور العمل از آقای قاضی داشتند که به ایشان فر
﷽
🔷استحضار روح استاد
📜گاه برای سالک دیگری متمثل می شود و او را راهنمایی می کند و گاه سالک دیگران را حاضر می سازد.
.. برخی اساتید ما از استاد خودش حکایت کرد که ایشان راجع به شخص خودش به ما کدی داد که هر وقت خواستید مرا با آن حاضر کنید، لذا در هر وقتی می خواستند به همان سیاق این نشأه از وی سوال می کردند، و از تفسیر آیات و یا سوالات دیگر را از او می پرسیدند.
📘ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج2، ص1031
👤علامه حسن زاده آملی قدّس سرّه
❗️این قضیه راجع به علامه طباطبایی و سید علی آقای قاضی است که در پیام ریپلای شده بدان تصریح شده
@JAMEOLASRAR110