eitaa logo
جٰامِعُ الْأَسْرار
1.1هزار دنبال‌کننده
13 عکس
3 ویدیو
0 فایل
دیگر کانال بنده: اسرار الحکم: @ASRAOLHEKAM
مشاهده در ایتا
دانلود
📝کاملانی که به اعیان ثابته و استعدادها آگاه هستند، مستجاب الدعوه می باشند، زیرا از خداوند، جز آنچه را که استعداد و اعیانشان اقتضا می کند، درخواست نمی کنند 📚شرح قیصری بر فصوص الحکم،مقدمهٔ مؤلف،ص۱۳۵ @darmahzareorafa110
📝اگر بر ذکر ظاهر و باطن مداومت نمایی،ملکوتِ عناصر و مولّدات منکشف شود و بعد از آن، ملکوتِ آسمانها یک یک بر تو کشف شود به ترتیب، آنگاه عروج کنی بر آسمانها و بر ملائکه و عمار و سکّان سموات از ارواح و ملائک گذر کنی تا به سدرة المنتهی برسی و اگر قوّت مناسبات مقامات کمال داری، تا به عرش عما و مقام قاب قوسین أو ادنی رسی.آنگاه بعد حصولِ وصول تا پیش حق واحدِ احد بمانی و واقف گردی، تا خلعت کمال و خلافت بر تو پوشاند، و برای تکمیل مستعدان به رجوع فرمایند 📚نفحة الروح و نفخة الفتوح،ص۱۵۶ مؤید الدین جندی قدس سره @darmahzareorafa110
شاه نعمت اللّه ولی قدس سره: 📝بدانکه مراتب الهی چهار است، که چهار حرف اللّه اشارت بدان چهار مرتبه دارد، و آن قلب و عقل و روح و نفس اند چهار ملک هستند که حامل این چهار مرتبه اند،جبرئیل طرف قلب،میکائیل طرف عقل،اسرافیل طرف روح و عزرائیل طرف نفس عناصر اربعه، صورت این چهار ملک اند،خاک صورت جبرئیل، آب صورت میکائیل، هوا صورت اسرافیل و آتش صورت عزرائیل این صورت بود، اما معانی این چهار مرتبهٔ الهی،از چهار ملک بر چهار حقیقت، و آن امر و نهی و وعد و وعید و از ایشان بر چهار نبی،که ابراهیم و موسی و عیسی و محمد علیهم السلام است و از ایشان بر چهار کتاب، صحف و تورات، انجیل و فرقان نازل میشود @darmahzareorafa110
جٰامِعُ الْأَسْرار
شاه نعمت اللّه ولی قدس سره: 📝بدانکه مراتب الهی چهار است، که چهار حرف اللّه اشارت بدان چهار مرتبه دا
👈محمد صورت فوقیت حق است در عالم ظاهر، و [معانی] از وی بر چهار رکن نبوت که عترت حضرت رسول اند نازل می‌شود اول علی، که صورت قلب،و فاطمه که صورت عقل، و حسن که صورت روح و حسین که صورت نفس است و از ایشان بر چهار امام دیگر که رکن اسلام اند،زین العابدین که صورت قلب،محمد باقر که صورت عقل،جعفر صادق که علامت روح و موسی کاظم که علامت نفس است و از ایشان بر چهار امام دیگر که رکن اسلام اند و آن محمد تقی که صورت قلب،علی نقی که صورت عقل،حسن عسکری که صورت روح و محمد مهدی که صورت نفس است نازل میشود.[صلوات اللّه علیهم اجمعین] 📚مجمع الرسائل،ج۲ص۱۱۱۲_۱۱۱۰ @darmahzareorafa110
اگر کسی چشم باطنش باز شود، از شهود ظاهر پی به مشهود باطن می‌برد؛چون که وجودِ ظاهر از اطوار وجودِ باطن است و ظاهر، همان باطن است که تجلی کرده است.پس با همین عالم ماده، باطن آن نیز مشهود است. از آنجا که ظاهر، حد باطن است و حقیقتِ باطن است که محدود به عالم ظاهر شده، پس اگر انسان بتواند این حدّ را با مجاهده بشکند، باطن عالم را مشاهده خواهد کرد 📚رسالهٔ الولایه،فصل دوم،ص۴۷ 👤علامه طباطبایی قدس سره @JAMEOLASRAR110
فرق بین ادراکات شهودی و عرفانی با دیگر ادراکات ذهنی 📝تفاوتی که میان مشاهدات عرفانی و علوم عادی وجود دارد این است که مشاهدات عرفانی، شهود موجودات مجرد، از نزدیک است و برای کسانی حاصل میشود که به ساحت قرب آن موجودات تقرب یافته اند. اما علوم[و ادراکات]عادی، شهود آن موجوداتِ[مجرد]،از دور است و چون این نفوس، تعلق به ماده دارند نمی توانند مجردات را آنگونه که شایسته است، ادراک کنند و بنا بر نظر عمیق، معلوم در هر دو مورد،موجودات مجرد مثالی و یا عقلی می باشند 📚ترجمه و شرح نهایة الحکمة،ج۳ص۴۴ @darmahzareorafa110
بایزید بسطامی قدس سره: 📝سی سال آن کردم که رضای دوست بود، این زمان سی سال است که دوست آن می کند که رضای ما است 📚رسالهٔ سلوک،ص۱۶ @darmahzareorafa110
جنید بغدادی: 🔷الصوم نصف الطریقة 🔷روزه داری، نصف طریقت است 📚کشف المحجوب،ص۴۱۳ @darmahzareorafa110
دو گناه بزرگ در سلوک 📝دو گناه بزرگ و زیان بار: الف)دو رویی، یعنی اینکه ظاهر با باطن یکی نباشد ب)حق نشناسی نسبت به استادی که تو را مدت ها یاری کرده 📚 المطالب السلوکیه،فصل هفتم،ص۲۷۵ 👤آیت الله کمیلی حفظه اللّه تعالی @darmahzareorafa110
حدیث سلونی ، در منابع اهل سنت حضرت وصی، علی بن ابیطالب علیه السلام: 📝از من بپرسید، به خدا سوگند از هر چه که تا روز قیامت به وجود می آید و اتفاق می افتد سوال نمی کنید مگر اینکه تمام آنها را پاسخ می گویم؛ از کتاب خدا بپرسید، بخدا سوگند هیچ آیه ای نازل نشده مگر اینکه از همهٔ شما بدان داناترم 📚ابن حجر عسقلانی شافعی،فتح الباری،جلد۸ص۵۹۹، ناشر:دارالمعرفه بیروت 📚ابن ابی حاتم الرازی شافعی،الجرح و التعدیل،ج۶ص۱۹۱،ناشر:دار احیا التراث العربی 📚الانصاری القرطبی مالکی،الجامع الاحکام القران،ج۱ص۳۵،ناشر:دار الشعبهٔ قاهره 📚عبدالرزاق الصنعانی،تفسیر القرآن،ج۳ص۲۴۱،ناشر:مکتبة الرشد ریاض @darmahzareorafa110
محیی الدین ابن عربی: 📝 مردمان در لیلة القدر اختلاف دارند - یعنی در زمانش - برخی از آنان قائلند که در تمام سال می‌گردد، و من هم به همین قائلم، زیرا من آن را در شعبان و در ربیع و ماه رمضان دیدم و بیشتر آن را در رمضان و در دهه آخر دیدم و یک‌بار هم در دهه دوم از رمضان در غیر شب وتر و نیز در وتر(شبهای فرد) از آن دیدم، من یقین دارم که آن در سال می گردد یعنی در وتر و شفع (زوج) از ماهی که تو در آن می‌بینی 📚 فتوحات مکیه،باب هفتاد و یکم،(باب روزه) @darmahzareorafa110