علاء الدوله سمنانی قدّس سرّه:
📝به یقین بدان که پیشرفت راه سالک، چهار دانگ از رعایت حق لقمه است و یک دانگ از ذکر و دانگی دیگر از ارشاد مرشد حاصل میشود
📚رسالهٔ نوریه،بند۲۵
@JAMEOLASRAR110
ابن عربی قدّس سرّه:
📝عده ای خلوت را برتر می شمارند و عده ای جلوت را.اسم الاوّل و الباطن،طالب خلوتند و اسم الآخر و الظاهر طالب جلوت؛این بدان وابسته است که چه اسمی بر تو غالب است
📚فتوحات مکیه،ج۲ص۱۵۲
@JAMEOLASRAR110
📝هر کرا با لذات جسمانی پیوند باشد و لذات روحانی حاصل نکرده باشد، چون از جسم جدا ماند او را هیچ لذت و راحت نباشد و همه رنج و عذاب بود
هر کرا با لذات جسمانی پیوند نباشد و لذات روحانی حاصل کرده باشد چون از جسم جدا ماند او را همه لذت و راحت باشد و هیچ رنج و عذاب نباشد
هر کرا با لذات جسمانی پیوند نباشد و لذات روحانی هم نبود چون از جسم جدا ماند او را نه راحت باشد و نه ألم
📚کشف الحقایق،رسالهٔ پنجم،ص۱۷۸
👤عزیز الدین نسفی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
📝خداوند منّان از کمال رأفت به بندگان خود، گاهی ریاضتی می دهد که نفس چموش ماها قدری رام شود،چون بیند که ماها نفس سرکش را مطیع کردیم ریاضت نفس را موقوف دارد
📚نابغهٔ علم و عرفان،ص۳۰۵
👤 سلطانعلیشاه گنابادی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
📝میان آنچه انسان در خواب می بیند با آنچه در قبر و یا در حشر مشاهده می کند تفاوت وجود دارد،اگر چه در هر دو مورد محلِ ظهور صور جسمانی،قوه خیال است ولی آنچه را که نفس بعد از مرگ،توسط قوهٔ خیال مشاهده می کند به صورت واقعیت عینی و خارجی می بیند
📚مبدأ و معاد،جلد دوم،گفتار دوم،فصل دوم،ص۳۲۷
👤صدرالمتألهین قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
📝هر گاه دلی از دل های انسانی از جمیع خواطرِ ذهنی به کلی خالی شود یکی از این چهار حالت برای او واقع شود: یا صاحب تجلی و کشف و شهود شود، یا او را طریق انسلاخ و معراج پدید آید، یا بمیرد و علاقت نفسانی منقطع شود، یا به کلی مجنون و موله شود
📚نفحة الروح و تحفة الفتوح،ص۱۰۱
👤مؤیدالدین جندی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
📝قبر و مزار اقسامی دارد، مزار بعضی در عالم مُلک است و بعضی در ملکوت، و بعضی در همه عوالم، چنانچه در حق ائمه علیهم السلام مأثور است که«قبورکم فی القبور»، پس به لاهوتیتشان در لاهوت اند، و به جبرویت شان در جبروت اند و به ملکوتیتشان در ملکوت و به بدن طبیعی در ناسوت اند
📚اسرار الحکم،باب طهارت،ص۴۳۳
👤حاجی سبزواری علیه الرحمه
@JAMEOLASRAR110
📝ای درویش! هر که به حقیقت، حقیقتِ خود را دانست و دنیا را چنانکه دنیاست شناخت، علامت او آن باشد که چون او را صحت بدن باشد و قوتِ یک روزه و مسکن که دافع سرما و گرمای وی بود، حاصل شود، چنان داند که همه دنیا از آنِ وی است
📚کشف الحقایق،رسالهٔ پنجم،ص۲۰۲
👤عزیز الدین نسفی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
📝اختلاف مذاهب بین مردم و مخالفت شان با هم در زمینهٔ شناخت حق، مربوط به نحوهٔ مشاهدهٔ تجلیات حق توسط ایشان است و رد وانکاری که از جانب آنها صورت می گیرد ناشی از غلبهٔ احکام بعضی موطن ها بر بعضی دیگر و محجوب بودن برخی مجالی از بعضی دیگر است
اگر بر عقولی که تنزیه کننده پروردگارشان هستند به صفات سلبی تجلی کند، می پذیرند و در غیر این صورت، انکار می کنند
📚ایقاظ النائمین،لمعات کشفیه،ص۸۱
👤صدرالمتألهین قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
📝هر گاه آنان(حکمای اشراقی) را شکی و ریبی در اصول حاصل شود، به سبب و بواسطهٔ خلع کالبد شک و تردید آنان زدوده می گردد
📚حکمة الاشراق،ص۲۱
📝هر گاه شکی برای آنها پیدا شود فوراً کالبد خود را رها کنند و در انوار روحانی سیر و سیاحت کنند تا شک و ریب آنها برطرف شود
📚شرح حکمة الاشراق قطب الدین شیرازی،ص۲۹
@JAMEOLASRAR110
مؤیدالدین جندی قدّس سرّه:
📝آدم الأولیاء و هو اول ولیّ مفرد في الاولایة المورثّة عن النبوة الختمیة المحمدیة و هو علي بن ابي طالب علیهالسلام
📚شرح علی الفصوص الحکم،الفص الشیثي
@JAMEOLASRAR110
ابن عربی قدّس سرّه:
📝صوفی چون به مقام استوا رسد در هر ذره ای از ذرات عالم، چیزی جز خدا نبیند و ناچار از تعصب برهد و هیچ مسلکی را بر مسلک دیگر ترجیح ننهد و اختلاف ملل را ظاهری پندارد و در تمام آنها اثری از خدا مشاهده نماید و در این حال است که از تلوّن برهد و همه چیز در نظرش مساوی باشد
📚فتوحات مکیه،ج۱ص۹۸
@JAMEOLASRAR110