eitaa logo
جٰامِعُ الْأَسْرار
1.1هزار دنبال‌کننده
13 عکس
3 ویدیو
0 فایل
دیگر کانال بنده: اسرار الحکم: @ASRAOLHEKAM
مشاهده در ایتا
دانلود
📜دیدن موجودات برزخیّه، شرافتی ندارد؛شرافت، در رویت نفس است.در عین تجردّ تام و کامل، موجودی بی قید زمان و مکان مشاهده می شود که مشرق و مغرب را گرفته. 📘ثمرات حیات،جلد۱،ص۳۴ 👤علامه طباطبایی قدّس سرّه @JAMEOLASRAR110
🔷توجه به صورت خود در آینه و ظهور نفس🔷 📜تلمیذ:اگر کسی برای توجه مرحله چهارم مراقبه به صورت خود،در آینه توجه نماید، عیبی دارد؟ استاد[علامه طباطبایی]:خیر،زیرا غرض از این عمل، تجمّع افکار است به یک جا، تا نفس تجلّی خود را بنماید. تلمیذ:در این توجه، گاهی ستاره ای به نظر می رسد؛توجه به آن، عیبی دارد؟ استاد[علامه طباطبایی]:این همان ظهور نفس است بدین شکل؛تا آنکه به صورت ماه نیز متجلی می گردد. 📘ثمرات حیات،ج۲،جلسه۷۹،ص۵۶ @JAMEOLASRAR110
📜 ابتدا تمثلات نور یا چراغ و گاه برق، مشاهده می کند و گاه روز روشن و گاه خورشید، گاه مرآت، گاه آب زلال؛همه اینها مقدمه برای ورود در عالم مثال سالک است.بعد، صورت مثالی(ملکوتی) خود را می بیند؛ابتدا سر و گردن، بعد نیمه بدن، بعد تمام بدن و گاه بدن خودش را جدای از روح مشاهده می کند... بعد از دوام شهود عوالم مثالی، گهگاهی مشاهده می کند خود را بدون رنگ و شکل و نیز سایر موجودات را[چنین مشاهده می کند] و بعد از آن، وارد عالم توحید می شود. 📘ثمرات حیات،ج۲،جلسه۱۵۲،صص۳۴۰-۳۳۹ 👤علامه طباطبایی قدّس سرّه @JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
🔷خوراک و ازدواج جنّیان🔷 📜یکی از مکاشفان برایم حکایت کرد که جنیّان را دیده که استخوان ها را بو می ک
📜اِنس را تسلطی نیست مگر بر ظاهر جِن، جز آن دسته از اِنسیان که تروّحن پیدا کرده و باطنش لطیف گشته است به طوری که در صور لطیف تر از جِن ظاهر می شود و به ذات خودش در باطن جِن سریان می یابد. 📘فتوحات مکیه،باب:۳۴۶:معرفت منزل سرّ "صدق"،دفتر بیست و سوم از فتح مکی @JAMEOLASRAR110
📜گفتن مشاهدات سلوکی به غیر استاد، گاهی موجب محرومیت سالک از اصل راه می گردد... ایشان(مرحوم آقای قاضی) در آن زمان، در سن کهولت بودند.با این همه، در تمام سال، رختخواب پهن نمی کردند و فقط تکیه می دادند. 📘ثمرات حیات،ج۳،صص۱۱۲و۳۸ 👤علامه طباطبایی قدّس سرّه @JAMEOLASRAR110
🔷عیسی و الیاس و خضر علیهم السلام تحتِ حکم ختم ولایت محمدی اند🔷 📜خاتم ولایت محمدی،که ختم خاص ولایتِ امت محمد است، در تحتِ حکم ختمیّتش-عیسی و غیر عیسی از الیاس و خضر و هر ولیّ خدا از ظاهر امت-داخل است.بنابراین عیسی-اگر چه خود ختم است- اما تحت ختمِ این خاتم محمدی علیه و علیهم السلام است. این ختم محمدی را در شهر فاس از شهرهای مغرب، در سال۵۹۴ دانستم و حق تعالی او را به من شناسانید و علامت و نشانه اش را به من عطا کرد. 📘فتوحات مکیه،باب۳۸۲:معرفتِ منزل ختم ها، دفتر بیست و هفتم از فتح مکی https://eitaa.com/JAMEOLASRAR110
📜علما با وجود آنکه ذوفنونند و حکما با وجود آنکه در حکمت ذوفنونند، درویش بی نوای سوخته ی گرد آلوده ای که هرگز هیچ از علم ظاهر نخوانده است و خواندن و نوشتن نمی داند، چیزی می بیند و چیزی می داند که علما و حکما نمی دانند و نمی بینند. 📘بیان التنزیل، اصل دوم،باب پانزدهم، ص196 👤شیخ عزیز الدین نسفی قدس سره https://eitaa.com/JAMEOLASRAR110
📜آنچه که جایز الرؤیه است:عالم ارواح کلی است که از آن تعبیر به جبروت می شود. و آنچه که ممتنع الرؤیه است:عالم معانی است.. این امور معنوی هیچ وقت در عالمشان مشاهده نمی شوند، اما وقتی در عالم مثال تنزل می کنند، بر صورتی مناسب خودشان به حسب آن عالم مشاهده می شوند. 📘تجلی کمالات الهیه در صفات محمدیه، باب چهارم، ص۲۰۰ 👤شیخ عبدالکریم جیلی قدّس سرّه ❗️صدر الدین قونوی:حضرت جمع، امر معقولی است که اثر آن دیده می شود ولی خود آن مشهود نیست. فهو امر معقول ثابت یری اثره و لا یشهد عینه. (اعجاز البیان، ص۱۹۶، به نقل از رحیق مختوم، ج۱۰، ص۶۲) https://eitaa.com/JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
📜از شیخ عبدالقادر برایم نقل کردند که گفته:وقتی وارد سال شدم، سال به نزدم می آید و مرا آگاه می سازد ک
📜زنی در[روستای شادآباد تبریز] زندگی می کرد که صاحب مکاشفات زیادی بود و بنده خودم وی را خواستم و با او صحبت کردم. یکی از گفتارش این بود که می گفت:من سال نو و کهنه و تمام اعیاد و ماه ها و هفته ها را مشاهده می کنم. می بینم سال کهنه با نو روبوسی و معانقه و خداحافظی می کند و می رود و هکذا اعیاد و ماه ها و هفته های گذشته با آینده روبوسی دارند و می فهمم که آن کهنه بود، رفت و این جدید است که می آید. 📘ثمرات حیات، ج۱، ص۲۷۴ 👤علامه طباطبایی  قدّس سرّه https://eitaa.com/JAMEOLASRAR110
📜قسم دیگر ادراک نفس است مافوق را، که عالم عقول مفارقه(عالم جبروت) و مبادی عالیه اند، تا جائیکه بتواند آنها را زلال بنگرد... و بر اثر استشراف و استشراق به انوار قاهره به خصوص به نورالانوار طیّ زمان نماید چنانکه در آنی سریع تر از انتقال حسی، راه چندین هزار ساله را پیماید. 📘مآثر آثار، ج۱، ص۱۸۶ 👤علامه حسن زاده آملی قدّس سرّه https://eitaa.com/JAMEOLASRAR110
🔷تجسّد محبوب ابن عربی برای او در خارج🔷 📜حُب تمام وجود محب را فرا نمی گیرد، مگر آنکه محبوبش حق تعالی یا یکی از هم جنسان خودش، زن یا پسرکی باشد... قوهٔ خیال در وجودم به طوری قوی گشت که عشقم، محبوبم را در خارج، در مقابل چشمانم تجسّد داد_همان گونه که جبرئیل برای رسول الله صلی الله علیه [و آله] وسلم تجسد پیدا کرد_مرا مخاطب داشت و گوش بدو داشتم و می فهمیدم که چه می گوید، و مرا چند روزی که ترک کرد، غذا از گلویم پایین نمی رفت... 📘فتوحات مکیه، باب178:معرفت مقام محبت، معاملات، بخش یکصد و سیزدهم از فتح مکی 👤شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی  قدّس سرّه https://eitaa.com/JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
🔷تبحر سید علی آقای قاضی در علوم غریبه🔷 📝آقا سید مهدی آقای قاضی در علوم غریبه،اعداد،حروف،آفاق،جفر و
🔷در علم جفر (حروف) 🔷 📜جفر اقیانوس کبیر است و جفر یعنی کتاب آفرینش و جفّار مثل حفّار است، گاهی به گنج می رسد و گاهی تنها رنج است و علوم اعداد و حروف و اوفاق و زبر و بینات چون دیگر علوم معداتند، تا صعود برزخی و عقلی به اصول حروف برای نفس حاصل نگردد، نتیجه حاصل نمی گردد.... تبصره:بدانکه تعویذ محبت و عداوت که مردم طالبند، نه اینهاست که در میان مردم است و این شیوه بسیار بلند است و عزیز، و همه کس به آن راه ندارند.. 📘مآثر آثار، ج۱، صص۳۷۵_۳۷۴ 👤علامه حسن زاده آملی قدّس سرّه https://eitaa.com/JAMEOLASRAR110