نفحات الاُنس (نعمت عظیم شبِ قدر)
عارف کامل مرحوم علامه طهرانی رحمة الله علیه می فرمودند: اینکه در آیۀ شریفه آمده که: لیلة القدر خیرٌ من ألف شهرٍ، یک واقعیّت است بدون هیچ مبالغه و اغراقی، عمل در این شب انسان را به مقدار هزار ماه جلو برده و عقبات را از سر راه سالک برمی دارد. شب قدر از منّت های الهی بر امّت حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم است که در آن با عمل کم، سیری سریع و رشدی عالی داشته باشند و در یک شب بتوانند راهی را که امم دیگر در مدتی زیاد طیّ می نمودند طیّ نمایند.
منبع: goharemaerefat.ir
📝هر گاه که سالکِ خلوتی را شیخ، تلقین ذکرِ یاحیّ یا قیوم کند و بر این ذکر مداومت نماید و فترت را بخود راه ندهدو تا وقت فتح از این ذکر به مشغلی مبتلا نگردد، و خواب را جهد الطاقه از خود دفع کند و آب خوردن را در این خلوت ترک کند، دل او به حیات طیّبه زنده گردد و قوت و یقظت و حضور و مراقبت دائم و تذکر نتیجه دهد و کاهلی و غفلت و بلادت و عجز و جهل را خدای تعالی از او دور کند و اگر بدان تحقق یابد ، به حق زندهٔ ابد گردد و چون به کمال تحقق رسد در مرتب روحیّت، بالای مرگ و حیات مقام یابد و مرگ را بر او تحکّم نماند، همچون خضر و الیاس و عیسی علیهم السلام
📚نفحه الروح و تحفه الفتوح،ص۶۲
👤مؤید الدین جندی قدس سره
@darmahzareorafa110
📝لوامع، انوار ساطعه ای هستند که پیدا میشوند از برای اهل بدایات از ارباب نفوس ضعیفهّ طاهره،و اگر از غلبهٔ انوار قهر و وعید بود سرخ رنگ نمایند و اگر از غلبهٔ انوار لطف و وعد باشد به رنگ سبز درآیند
📚مجمع الرسائل،ج۲ص۱۴۱۲
👤شاه نعمت الله ولی قدس سره
@darmahzareorafa110
استاد صمدی آملی حفظه اللّه:
📝بعضی از عوام مردم خواب ها و چیزهایی میبینند که آدم تعجب می کند از اینکه اینها چه جانی دارند، ولی اگر به حوزه های علمیه و طلبه ها سری بزنی میبینی که از این خوابها و مسائل خبری نیست، چونکه سیرهٔ علما بر دانایی مفهومی قرار گرفته و اگر کسی حرفی از این حقایق بزند مورد استیحاش و انکار و تکفیر شون واقع میشه
💿شرح تمهید القواعد،جلسهٔ هفتم،دقیقهٔ۲۲
@darmahzareorafa110
📝بدانکه مراقبت، از عالیترین مقامات ارباب طریق، و شریف ترین حلیهٔ اصحاب تحقیق است و هر مقامی و کمالی که در تمامت مراتب ولایت و نبوت و غیرهما هست به برکت حضور و مراقبت بدان توان رسید، و مردانِ حق هر چه یافتند به مراقبت و محاسبت یافتند
📚نفحه الروح و تحفه الفتوح،ص۱۰۳
👤مؤیدالدین جندی قدس سره
https://eitaa.com/JAMEOLASRAR110
📝خدا میداند این حالت مراقبه و توجه،چه تأثیراتی در روح انسان و در تحصیل علم و معرفت دارد و جای شک نیست که اگر انسان بدان موفق شود برای او کافی است و تمام نتایج ریاضات شاقه و دشوار را بهمراه دارد و بدین کیفیت است که انسان،خود را در محضر خدا ببیند و خدا را در همه جا حاضر و بر همهٔ کارها و احوال خود،ناظر بداند.
📚زمزم عارفان،ص۱۴۷
👤آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه
@darmahzareorafa110
سید هاشم حداد قدس سره:
📝خواستن خوابها و رؤیاهای معنوی و روحانی از حظوظ نفس است. طلبیدن مکاشفات و اتصال با عالم غیب و اطلاع بر ضمایر و عبور از آب و هوا و آتش و تصرّف در مواد کائنات و شفا دادن مریضان، همگی حظوظ نفس اند
📚روح مجرد، ص۱۸۷
https://eitaa.com/JAMEOLASRAR110
عبدالقائم شوشتری حفظه الله:
📝یک روز از استادم آقای آیة الله حسن زادهٔ آملی پرسیدم بهترین شرحی که بر دیوان حافظ نوشته شده کدام شرح است تا مطالعه کنیم،بلکه اشعار خواجه را بفهمیم؟
فرمودند: یک دوره اسفار ملاصدرا،یک دوره اشارات ابن سینا و یک دوره یکی از تفاسیر شریف قرآن مجید، همه این ها را که خواندید و فهمیدید، تازه دیوان حافظ را خواهد فهمید
📚قبول اهل دل،ص۲۰۸
@darmahzareorafa110
عبدالکریم کشمیری قدس سره:
📝یکی از اهل دانش که مردم به او اهتمام داشتند و به او رجوع می کردند را در برزخ دیدم که در یک کیوسک زندانی است،گفتم:علت چیست؟گفتند:ایشان حرفی زده است که بعدها در قتل شخصی نقش داشته است
📚روح و ریحان و صحبت جانان،ص۱۰۴
@darmahzareorafa110
📝در حصول روزی حلال دو طریق است، طریق اول آن است که طلبِ روزی حلال کند به کسب و رعایت شرایط حلال خواری
طریق دوم آنست که، روزی دِهِ مطلق را حق تعالی ببیند و روی به اسباب نکند و خود را به ذکر خاص و اصلاح حال دل به مراقبت و محاسبت مشغول گرداند و از خلوت به تفرقه مشغول نگردد
حق تعالی، حلال ترین روزی ها، نصیبش کند بی زحمت و بی آنکه نفس او در میان باشد.و این طریقه، طریق اکابر است و طریق اول، مبتدی و متوسط را می باشد
📚نفحه الروح و تحفه الفتوح،ص۱۲۰
👤مؤیدالدین جندی قدس سره
@darmahzareorafa110
جٰامِعُ الْأَسْرار
📝در حصول روزی حلال دو طریق است، طریق اول آن است که طلبِ روزی حلال کند به کسب و رعایت شرایط حلال خوار
شرح حال مؤید الدین جندی ، نخستین شارح فصوص الحکم
📝وی از شاگردان و مریدان شیخ صدرالدین [قونوی] است.جامع بوده است میان علوم ظاهری و باطنی.بعض مصنفات شیخ بزرگ(ابن عربی) را چون فصوص الحکم و مواقع النجوم شرح کرده است و مأخذ سایر شروح فصوص، شرح وی است و در آنجا تحقیقات بسیار است که در سایر کتب نیست
وی گفته است که«شیخ صدرالدین خطبهٔ فصوص را از برای من شرح کرد و در اثنای آن، واردی غیبی بر وی ظاهر شد و اثر آن ظاهر و باطن مرا فرو گرفت.آنگاه در من تصرفی کرد عجیب، و مضمون کتاب را بتمام در شرح خطبه مفهوم من گردانید»
📚نفحات الانس،ص۵۵۶
@darmahzareorafa110
📝چون حقیقت امر چنانکه هست جز در قلبِ مجلوّ(جلا یافته) ،فارغ از نقوش و حجبِ فنون ِ اصطلاحات و رسومِ صناعات تجلی نمی کند، به یک معنی مفاد العلم حجاب اللّه الاکبر معلوم می گردد
📚وحدت از دیدگاه عارف و حکیم،ص۴۹
👤علامه حسن زادهٔ آملی حفظه اللّه تعالی
@darmahzareorafa110