eitaa logo
احادیث اهل البیت علیهم‌السّلام
3.4هزار دنبال‌کننده
35 عکس
5 ویدیو
0 فایل
 إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ "اَلثَّقَلَيْنِ" مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي "كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي" وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ   ارتباط با خادم کانال: @skhorasani1424
مشاهده در ایتا
دانلود
ترجمه فارسی مناجات المعتصمین _صدای اصلی_266719.mp3
5.64M
امام سجاد علیه السلام 🔸ترجمه صوتی مناجات المعتصمین(راز و نیاز چنگ‌زنندگان به ریسمان الهی) 🎙با صدای عبدالعلی کمالی 👌بسیار دلنشین- @JAMI_Alahadith
ترجمه فارسی مناجات الزاهدین_صدای اصلی_266716.mp3
4.61M
امام سجاد علیه السلام 🔸ترجمه صوتی مناجات الزاهدین(راز و نیاز پارسایان) 🎙با صدای عبدالعلی کمالی 👌بسیار دلنشین- @JAMI_Alahadith
آفرينش اعضاى جفت و فرد 🔰اى مفضّل! در اعضایی که زوج و فرد آفريده شده‌اند و در حكمت و تقدير و تدبير درستی در این کار است بينديش. «سر» از آن اعضایی است که فرد آفريده شده و به صلاح انسان نبود كه بيش از يك سر داشته باشد؛نمی‌بینی که اگر به انسان یک سر دیگر افزوده می‌شد ،بى‌آنكه به آن نيازى باشد، برایش سنگین می‌بود زيرا در همين يك سر تمام حواسّ‌ مورد نياز انسان قرار گرفته است 👨‍🦲👨‍🦲اگر انسان دو سر داشت در واقع به دو بخش تقسيم مى‌شد. اگر با يكى سخن مى‌گفت سر دیگر معطل و بى‌فايده مى‌ماند و به آن نیازی نبود و اگر با هر دو سر يك سخن می‌گفت يكى زیادی بود و اگر با يكى سخنی و با ديگرى سخن ديگر می‌گفت ، شنونده نمى‌دانست كه کدام سخن را دریافت کند(و گوش کند) و نيز آميختگيهاى ديگر پيش مى‌آمد @JAMI_Alahadith
🤚✋دستها از جمله عضوهای هستند که زوج آفريده شده‌ند؛ در داشتن یک دست برای انسان خیری نبود زيرا در كارهاى روزمرۀ او خلل وارد مى‌ساخت، آیا نمى‌بينى كه اگر نجّار و بنّا يكي از دستانش خشک شود( و از کار بیفتد) نمی‌تواند صناعتش را به عمل آورد و اگرهم با سختی و تکلف کار خویش را انجام دهد، آن استحکام و استواری كار دو دستى را نخواهد داشت‌؟ @JAMI_Alahadith
محبین مولا جان بر کف هستند 🔴قالَ مَولانا امِيرُالْمُؤْمِنِين صلوات الله علیه: إِنَّ لَنَا مُحِبِّينَ لَوْ قَطَعْنَا الْوَاحِدَ مِنْهُمْ إِرْباً إِرْباً مَا ازْدَادُوا إِلَّا حُبّاً، وَ لَنَا مُبْغِضِينَ لَوْ أَلْعَقْنَاهُمُ الْعَسَلَ مَا ازْدَادُوا إِلَّا بُغْضاً، وَ هَكَذَا مَنْ يُحِبُّنَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ. 🔰حضرت آقا امیرالمومنین صلوات الله علیه: برای ما محبین و دوستانی است که اگر از ایشان یکی را قطعه قطعه کنیم زیاد نمی‌شود در آنها مگر حبّ ما ، و برای ما دشمنانی است که اگر دهان و حلقومشان را پر از عسل کنیم زیاد نمی‌شود در آنها مگر بغض و کینه نسبت به ما ، و این چنین است، کسی که محبِّ ما اهل بیت باشد روز قیامت مورد شفاعت ما قرار می گیرد. 📚بحار الأنوار، ج‏۳۴، ص۲۶۷ @JAMI_Alahadith
💠اى مفضّل! در صدا و سخن گفتن و آفرينش ابزار آنها در انسان، بسيار ژرف بیندیش. «حنجره»مانند لوله‌ای برای بيرون آمدن صوت است و زبان و لبها و دندانها نيز براي ساختن حروف و نغمه‌ها هستند. آیا نمى‌بینی كسى كه دندان‌هایش ريخته «سين» را نمی‌تواند به جا بیاورد(بگوید) و كسى كه لبش افتاده باشد «فاء» را درست ادا نمی‌کند و كسى كه زبانش سنگين است، «را» را شیوا و فصیح بیان نمى‌كند؟ 🔻شبیه‌ترین چیز به دستگاه صوتی انسان، مزمار اعظم(نی‌انبان) است. حنجره شبیه "نى"،و "ريه" به "انبانی" که در آن می‌دمند تا باد داخل آن شود می‌ماند. عضلاتى كه شش را مى‌گيرند(به ریه فشار می‌آورند) تا صدا بيرون آيد، همچون انگشتان‌اند كه بر انبان فشار می‌آورند تا باد در نی‌انبان به جريان افتد. و لب‌ها و دندان‌ها که از صدا، حروف و نغمه‌ها را می‌سازند، همچون انگشتانى است كه روی دهانه نی‌انبان جابه جا می‌شوند و صدای سوت آن را به آهنگی تبدیل می‌کنند. اگر چه براى توضیح و تبیین کار مخرج صوت(دستگاه صوتی) انسان ، به نی‌انبان تشبیه می‌شود(آن را به انبان تشبیه کردیم) امّا در واقع اين نی‌انبان است که مانند دستگاه صوتی انسان عمل می‌کند @JAMI_Alahadith
بخشش بی‌ چشم داشت 🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ: وَ فِي رِوَايَةِ أَبِي اَلْجَارُودِعَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: لاَ تُعْطِي اَلْعَطِيَّةَ تَلْتَمِسُ أَكْثَرَ مِنْهَا. 🔰امام باقر عليه السلام : چيزى عطا مكن براى اينكه در قبال آن مقدار بيشترى طلب كنى. 📚البرهان في تفسير القرآن ج ۵، ص ۵۲۴ ☑️ @JAMI_Alahadith
سلام خدمت شیعیان عزیز 🌹 ✅با توجه به‌ ولادت با سعادت حضرت امام رضا علیه السلام روایاتی را در کانال بارگزاری خواهیم کرد. حتما مطالعه بفرمایید
علیه السلام 🛑قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لاَ يَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلاَّ أَوْجَبَ اَللَّهُ لَهُ، اَلْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ 💠 رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: پاره‌اى از تن من در زمين خراسان مدفون خواهد شد، كه هيچ مؤمنی او را زيارت نمی‌كند، مگر آنكه خدا بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش حرام می‌سازد 📚من لا يحضره الفقيه ج ۲، ص ۵۸۵ ☑️ @JAMI_Alahadith علیه السلام
علیه السلام ➖زائر امام رضا علیه السلام، هم‌نشین اهل بیت علیهم السلام است در بهشت... 🛑حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ اَلْمُتَوَكِّلِ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي اَلصَّلْتِ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ بْنِ صَالِحٍ اَلْهَرَوِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: وَ اَللَّهِ مَا مِنَّا إِلاَّ مَقْتُولٌ شَهِيدٌ فَقِيلَ لَهُ فَمَنْ يَقْتُلُكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ شَرُّ خَلْقِ اَللَّهِ فِي زَمَانِي يَقْتُلُنِي بِالسَّمِّ يَدْفِنُنِي فِي دَارِ مَضِيعَةٍ وَ بِلاَدِ غُرْبَةٍ أَلاَ فَمَنْ زَارَنِي فِي غُرْبَتِي كَتَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَجْرَ مِائَةِ أَلْفِ شَهِيدٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ صِدِّيقٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ حَاجٍّ وَ مُعْتَمِرٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ مُجَاهِدٍ وَ حُشِرَ فِي زُمْرَتِنَا وَ جُعِلَ فِي اَلدَّرَجَاتِ اَلْعُلَى مِنَ اَلْجَنَّةِ رَفِيقَنَا . 🔰از ابا صلت عبد السّلام بن صالح هروى روايت شده است كه گفت: از امام رضا عليه السّلام شنيدم كه ميگفت: بخدا قسم، هيچ يك از ما جز مقتولى شهيد نيست، گفتند: پس چه کسی شما را، اى فرزند رسول خدا، خواهد كشت‌؟ فرمود: بدترين خلق خدا در زمان من، مرا بوسيلۀ زهر ميكشد، و در خانه‌اى تنگنا در سرزمين غربت مدفون ميسازد، آگاه باشيد كه هر كس مرا در غربتم زيارت كند، خداى عزّ و جلّ‌ ثواب صد هزار شهيد و صد هزار صدّيق و صد هزار حاج و عمره‌گزار و صد هزار مجاهد، را براى او مينويسد. و در زمرۀ ما محشور مى‌شود، و در درجات رفيع بهشت برفاقت و صحبت ما درمى‌آيد. 📚الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۶۳ ☑️ @JAMI_Alahadith
علیه السلام 🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ جُعِلْتُ فِدَاكَ زِيَارَةُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ زِيَارَةُ أَبِي أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَزُورُهُ كُلُّ اَلنَّاسِ وَ أَبِي لاَ يَزُورُهُ إِلاَّ اَلْخَوَاصُّ مِنَ اَلشِّيعَةِ . ⬅️ على بن مهزيار گويد: به امام جواد عليه السّلام عرض کردم: قربانت گردم! زيارت امام رضا عليه السّلام برتر است يا زيارت امام حسين عليه السّلام‌؟ فرمود: زيارت پدرم برتر است، زيرا امام حسين عليه السّلام را همۀ مردم زيارت مى‌كنند، ولى پدرم را زيارت نمى‌كنند جز خواص شيعه. 📚الکافي ج ۴، ص ۵۸۴ ☑️ @JAMI_Alahadith
علیه السلام ♦️ قطعه‌ای از بهشت را جدا کرده‌اند و در «مشهد» جای داده‌اند... ⚡️روایتی منقول از إمام جواد علیه‌السلام آمده که فرمودند: إِنَّ بَیْنَ جَبَلَیْ طُوسَ قَبْضَةً قُبِضَتْ مِنَ الْجَنَّةِ مَنْ دَخَلَهَا کَانَ آمِناً یَوْمَ الْقِیَامَةِ مِنَ النَّارِ 🔹در میان دو کوه طوس، قطعه‌ای از زمین وجود دارد که از بهشت برداشته شده است؛ هر کس داخل آن گردد، در روز قیامت از آتش جهنم ایمن خواهد بود. 📚عیون‌اخبارالرضا علیه‌السلام، ج۲ ص۲۵۶ ⚡️در روایتی دیگر شخص ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا علیه‌السلام فرمودند: ... هِیَ بِأَرْضِ طُوسَ وَ هُوَ وَاللَّهِ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّة 🔹آن بُقعه‌ای که من در آن دفن می‌شوم، خاک طوس است که به خدا سوگند، آنجا باغی از باغ‌های بهشت است. 📚عیون‌اخبارالرضا علیه‌السلام، ج۲ ص۲۶۴ ☑️ @JAMI_Alahadith
امامت علیه السلام 🟢عن أبي الحسن موسي عليه‏السلام في حديث: قَالَ مَنْ ظَلَمَ اِبْنِي هَذَا حَقَّهُ وَ جَحَدَ إِمَامَتَهُ مِنْ بَعْدِي كَانَ كَمَنْ ظَلَمَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ حَقَّهُ وَ جَحَدَهُ إِمَامَتَهُ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ قُلْتُ وَ اَللَّهِ لَئِنْ مَدَّ اَللَّهُ لِي فِي اَلْعُمُرِ لَأُسَلِّمَنَّ لَهُ حَقَّهُ وَ لَأُقِرَّنَّ لَهُ بِإِمَامَتِهِ قَالَ صَدَقْتَ يَا مُحَمَّدُ يَمُدُّ اَللَّهُ فِي عُمُرِكَ وَ تُسَلِّمُ لَهُ حَقَّهُ وَ تُقِرُّ لَهُ بِإِمَامَتِهِ وَ إِمَامَةِ مَنْ يَكُونُ مِنْ بَعْدِهِ قَالَ قُلْتُ وَ مَنْ ذَاكَ قَالَ مُحَمَّدٌ اِبْنُهُ قَالَ قُلْتُ لَهُ اَلرِّضَا وَ اَلتَّسْلِيمُ . 🔰امام کاظم عليه‏السلام در ضمن حديثي، در حالي که فرزندشان امام رضا عليه‏السلام در برابرشان نشسته بود، فرمود: «کسي که در حق اين پسرم ستم ورزد و امامتش را بعد از من انکار نمايد، مانند کسي است که در حق علي بن ابي طالب عليه‏السلام ستم ورزيده و امامتش را بعد از رسول خدا صلي الله عليه و سلم انکار نموده باشد.» عرضكردم: بخدا كه اگر خدا به من عمرى دهد حق او را تسليمش كنم و به امامتش اقرار ورزم، فرمود: راست گفتى، اى محمد! خدا به تو عمر مي‌دهد و تو هم حق او را تسليمش ميكنى و به امامت او و آنكه بعد از اوست اقرار ميكنى عرضكردم، بعد از او كيست‌؟ فرمود: پسرش محمد. عرضكردم: نسبت به او هم راضى و تسليمم 📚الکافي ج ۱، ص ۳۱۹ ☑️ @JAMI_Alahadith
علیه السلام 🛑قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ أَشْتَهِي أَنْ أَعْلَمَ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ؟ قَالَ: اُنْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ. 💠 حسن بن جهم گوید به امام رضا(علیه السلام) عرض کردم: فدایت شوم، مى‌خواهم بدانم كه من نزد شما(در نگاه شما) چگونه هستم‌؟ فرمودند: بنگر كه من نزد تو چگونه هستم‌. 📚 الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۲۴۰ ☑️ @JAMI_Alahadith
🌺 علت لقب علیه السلام 🔙 علامه مجلسی - رضوان الله تعالی علیه - می نویسند : ♻️ ابن بابویه به سند حسن از بزنطی روایت کرده است که به خدمت حضرت امام محمّد تقی - علیه السّلام - عرض کردم که: 🔻 گروهی از مخالفان شما گمان می کنند که والد بزرگوار شما را مأمون ملقّب به رضا گردانید در وقتی که آن حضرت را برای ولایت عهد خود اختیار کرد، حضرت فرمود: به خدا سوگند که دروغ می گویند بلکه حق تعالی او را به رضا مسمّا گردانید برای آنکه پسندیده خدا بود در آسمان، و رسول خدا و ائمّه هدی در زمین از او خشنود بودند و او را برای امامت پسندیده اند، گفتم: آیا همه پدران تو پسندیده خدا و رسول و ائمّه نبودند؟ گفت: بلی گفتم: به چه سبب او را در میان ایشان به این لقب گرامی مخصوص گردانیدند؟ گفت: برای آنکه مخالفان و دشمنان او را پسندیدند و از او راضی بودند، چنانچه موافقان و دوستان از او خشنود بودند، اتّفاق دوست و دشمن بر خشنودی از او مخصوص آن حضرت بود، پس به این سبب او را به این اسم مخصوص گردانیدند. 📚 تاریخ چهارده معصوم - جلاء العيون - ص 925 ☑️ @JAMI_Alahadith
امامت علیه السلام در روایات 🛑نَصُّ آخَرُ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْهَمْدَانِيُّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ اَلْبَرْقِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ حَفْصٍ اَلْمَرْوَزِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ اَلْحُجَّةَ عَلَى اَلنَّاسِ بَعْدَهُ فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيَّ فَابْتَدَأَنِي وَ قَالَ يَا سُلَيْمَانُ إِنَّ عَلِيّاً اِبْنِي وَ وَصِيِّي وَ اَلْحُجَّةُ عَلَى اَلنَّاسِ بَعْدِي وَ هُوَ أَفْضَلُ وُلْدِي فَإِنْ بَقِيتَ بَعْدِي فَاشْهَدْ لَهُ بِذَلِكَ عِنْدَ شِيعَتِي وَ أَهْلِ وَلاَيَتِي اَلْمُسْتَخْبِرِينَ عَنْ خَلِيفَتِي مِنْ بَعْدِي . 🔰سليمان بن حفص مروزىّ‌ گويد:«بر امام ابو الحسن موسى بن- جعفر عليهما السّلام وارد شدم و مى‌خواستم در بارۀ حجّت الهى و امام بعد از ايشان سؤال كنم،حضرت به من نگاهى فرمودند و بدون اينكه من مطلبى سؤال كنم، فرمودند:ای سليمان! «عليّ‌» پسر و وصىّ‌ من است و بعد از من حجّت خدا بر مردم خواهد بود، و او بهترين فرزند من است، اگر بعد از من زنده ماندى، نزد آن دسته از شيعيان و اهل ولايت من كه خواستار شناختن جانشين من هستند، به نفع او (علىّ‌ بن موسى)شهادت و گواهى بده». 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۲۶ ☑️ @JAMI_Alahadith
💠نام مبارک "سلام‌الله‌علیه" { و بلکه نام تمامیِ اهل‌بیت "علیهم‌السلام" را } با « سلام و درود » ، ذکر کنیم... شیخ صدوق در کتاب شریف «عیون اخبارالرضا علیه‌السلام» نقل می‌کند: مردی از صالحان، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را در خواب دید و عرض کرد: یا رسول اللَّه! به زیارت کدام یک از اولاد شما بروم؟ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: بعضی از فرزندانم مسموم پیش من آمدند و بعضی شهید شده با شمشیر جفا. عرض کردم: با فاصله‌ای که قبور آنها از هم دارند، کدام یک از آنها را زیارت کنم؟ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: مَنْ هُوَ أَقْرَبُ مِنْکَ یَعْنِی بِالْمُجَاوَرَةِ وَ هُوَ مَدْفُونٌ بِأَرْضِ الْغُرْبَةِ 🔻هر کدام به تو نزدیک ترند و در دیار غربت دفن شده‌اند. گفتم: یَا رَسُولَ اللَّهِ تَعْنِی الرِّضَا ؟ 🔻منظورتان حضرت رضا است؟ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله سه‌بار فرمودند: قُلْ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ 🔹بگو: درود و سلام خدا بر او باد قُلْ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ 🔹بگو: درود و سلام خدا بر او باد قُلْ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ 🔹بگو: درود و سلام خدا بر او باد 📚 عیون أخبار الرضا علیه‌السلام، ج۲ ص۲۸۱. علیه‌السلام ☑️ @JAMI_Alahadith
رفتار علیه السلام با خدمتگزاران 🟢عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلصَّلْتِ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ بَلْخٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي سَفَرِهِ إِلَى خُرَاسَانَ فَدَعَا يَوْماً بِمَائِدَةٍ لَهُ فَجَمَعَ عَلَيْهَا مَوَالِيَهُ مِنَ اَلسُّودَانِ وَ غَيْرِهِمْ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَوْ عَزَلْتَ لِهَؤُلاَءِ مَائِدَةً فَقَالَ مَهْ إِنَّ اَلرَّبَّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَاحِدٌ وَ اَلْأُمَّ وَاحِدَةٌ وَ اَلْأَبَ وَاحِدٌ وَ اَلْجَزَاءَ بِالْأَعْمَالِ . 🔰مردى از اهل بلخ گويد: در سفر خراسان در خدمت امام رضا عليه‏السلام بودم .روزى طعام خواست، همه خدمتكاران از سياهان و ديگران را كنار سفره جمع كرد، گفتم: فدايت شوم ، بهتر آن است كه آنها در سفره ديگرى بخورند. فرمود: اين سخن را کنار نه. پروردگار همه يكى است، مادرمان حوا و پدرمان آدم يكى است، جزاء(پاداش) بستگی به اعمال دارد 📚الکافي ج ۸، ص ۲۳۰ علیه السلام ☑️ @JAMI_Alahadith
علیه السلام 💠 علیه‌السلام در آغوش پدر 🟢نَصُّ آخَرُ حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْبَرْقِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ وَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اِبْنُهُ فِي حَجْرِهِ وَ هُوَ يُقَبِّلُهُ وَ يَمَصُّ لِسَانَهُ وَ يَضَعُهُ عَلَى عَاتِقِهِ وَ يَضُمُّهُ إِلَيْهِ وَ يَقُولُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي مَا أَطْيَبَ رِيحَكَ وَ أَطْهَرَ خُلُقَكَ وَ أَبْيَنَ فَضْلَكَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَقَدْ وَقَعَ فِي قَلْبِي لِهَذَا اَلْغُلاَمِ مِنَ اَلْمَوَدَّةِ مَا لَمْ يَقَعْ لِأَحَدٍ إِلاَّ لَكَ فَقَالَ لِي يَا مُفَضَّلُ هُوَ مِنِّي بِمَنْزِلَتِي مِنْ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ ذُرِّيَّةً بَعْضُهٰا مِنْ بَعْضٍ وَ اَللّٰهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ قَالَ قُلْتُ هُوَ صَاحِبُ هَذَا اَلْأَمْرِ مِنْ بَعْدِكَ قَالَ نَعَمْ مَنْ أَطَاعَهُ رَشَدَ وَ مَنْ عَصَاهُ كَفَرَ . 🔻از مفضل بن عمر روايت شده كه گفت: بر موسى بن جعفر عليه السّلام وارد شدم، فرزندش على در آغوش آن جناب بود، او را مى‌بوسيد و زبانش را مى‌مكيد، بر شانه خود مى‌گذاشت و در آغوش مى‌گرفت و مى‌فرمود:پدر و مادرم فدايت! چقدر خوشبو،خوش‌خلق و پاك‌طينت هستى و فضايلت آشكار است.عرض كردم: فدايت شوم! محبتى نسبت به اين كودك در دلم افتاده كه به كسى جز شما چنين محبتى را احساس نمى‌كنم،فرمود: مفضل! نسبت او با من مانند نسبت من با پدرم است، «برگزيدگان الهى برخى از نسل برخى ديگر هستند». عرض كردم:آيا او امام بعد از شماست‌؟ فرمود:بله هركه از او اطاعت كند، رشد مى‌يابد و هركه نافرمانى كند، كافر است. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۳۱ ☑️ @JAMI_Alahadith
🛑حَدَّثَنَا اَلْحَاكِمُ أَبُو جَعْفَرِ بْنُ نُعَيْمِ بْنِ شَاذَانَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ اَلْعَبَّاسِ قَالَ: مَا رَأَيْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ جَفَا أَحَداً بِكَلِمَةٍ قَطُّ وَ لاَ رَأَيْتُهُ قَطَعَ عَلَى أَحَدٍ كَلاَمَهُ حَتَّى يَفْرُغَ مِنْهُ وَ مَا رَدَّ أَحَداً عَنْ حَاجَةٍ يَقْدِرُ عَلَيْهَا وَ لاَ مَدَّ رِجْلَهُ بَيْنَ يَدَيْ جَلِيسٍ لَهُ قَطُّ وَ لاَ اِتَّكَأَ بَيْنَ يَدَيْ جَلِيسٍ لَهُ قَطُّ وَ لاَ رَأَيْتُهُ شَتَمَ أَحَداً مِنْ مَوَالِيهِ وَ مَمَالِيكِهِ قَطُّ وَ لاَ رَأَيْتُهُ تَفَلَ وَ لاَ رَأَيْتُهُ يُقَهْقِهُ فِي ضَحِكِهِ قَطُّ بَلْ كَانَ ضَحِكُهُ اَلتَّبَسُّمُ وَ كَانَ إِذَا خَلاَ وَ نَصَبَ مَائِدَتَهُ أَجْلَسَ مَعَهُ عَلَى مَائِدَتِهِ مَمَالِيكَهُ وَ مَوَالِيَهُ حَتَّى اَلْبَوَّابَ اَلسَّائِسَ وَ كَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَلِيلَ اَلنَّوْمِ بِاللَّيْلِ كَثِيرَ اَلسَّهَرِ يُحْيِي أَكْثَرَ لَيَالِيهِ مِنْ أَوَّلِهَا إِلَى اَلصُّبْحِ وَ كَانَ كَثِيرَ اَلصِّيَامِ فَلاَ يَفُوتُهُ صِيَامُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ فِي اَلشَّهْرِ وَ يَقُولُ ذَلِكَ صَوْمُ اَلدَّهْرِ وَ كَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَثِيرَ اَلْمَعْرُوفِ وَ اَلصَّدَقَةِ فِي اَلسِّرِّ وَ أَكْثَرُ ذَلِكَ يَكُونُ مِنْهُ فِي اَللَّيَالِي اَلْمُظْلِمَةِ فَمَنْ زَعَمَ أَنَّهُ رَأَى مِثْلَهُ فِي فَضْلِهِ فَلاَ تصدق [تُصَدِّقْهُ] .
علیه السلام اینگونه بود 🔻ابراهيم بن عباس گويد: 👈 امام رضا علیه السلام نشد كه به كسى در سخن گفتن ظلم يا جفا كند، هر كه با او سخن مى‏ گفت، كلام او را قطع نمى‏ كرد و مجال مى‏ داد تا آخر سخنش را بگويد. 👈اگر كسى حاجت پيش او مى ‏آورد در صورت امكان ابداً او را رد و مأيوس نمى‏ كرد. 👈 نديدم كه در پيش كسى پايش را دراز كند، و نديدم در پيش كسى تكيه كند. 👈نديدم كه به كسى از غلامانش فحش بدهد، نديدم كه آب دهان را به زمين اندازد، و نديدم كه با صدا و قهقهه بخندد بلكه فقط تبسم مى‏ كرد. 👈چون سفره طعام را باز مى‏ كردند همه خدمتكاران و غلامانش را و حتى دربان را با خود در سر سفره مى‏ نشانيد. 👈 شبها كم مى ‏خوابيد، بيشتر بيدار مى‏ ماند، اكثر شبها از اول تا آخر احيا مى‏ كرد. 👈بسيار روزه مى ‏گرفت، در هر ماه سه روز روزه از وى فوت نمى‏ شد. مى‏ گفت : اين روزه همه عمر است «ذلك صومُ الدّهر» 👈در پنهانى بسيار احسان مى‏ كرد و صدقه مى ‏داد، اين كار را بيشتر در شبهاى ظلمانى انجام مى ‏داد، هر كه گويد: نظير او را در خوبى ديده ‏ام، باور نكنيد. 📚عيون اخبار الرضا: ج 2 ص 184 ☑️ @JAMI_Alahadith
📌اخطار به صاحبان خانه های خالی 🛑مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَنْ كَانَتْ لَهُ دَارٌ فَاحْتَاجَ مُؤْمِنٌ إِلَى سُكْنَاهَا فَمَنَعَهُ إِيَّاهَا قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَا مَلاَئِكَتِي أَ بَخِلَ عَبْدِي عَلَى عَبْدِي بِسُكْنَى اَلدَّارِ اَلدُّنْيَا وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي لاَ يَسْكُنُ جِنَانِي أَبَداً . 🔰مفضل بن عمر از عليه السّلام نقل كرده است كه فرمود: 🏡هر كس داراى خانه‏ اى باشد- كه به آن نياز ندارد- و مؤمنى براى سكونت در آن نياز پيدا كند، ولى او دريغ كند، خداوند عزّ وَ جلّ به فرشتگان خود خطاب می فرمايد: اى فرشتگان من! بنده من نسبت به بنده ديگر من از خانه‏ اى- كه به آن نيازى نداشت،- دريغ كرد و بخل ورزيد، به عزت و جلالم سوگند كه هرگز او را در بهشت سكونت نخواهم داد. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص241. ☑️ @JAMI_Alahadith
این است سند شیعه 🔺روایتی از کتاب "غیبت نعمانی" از قدیمی ترین نسخه های غیبت نعمانیه که به سال ۵۷۷ قمری بر‌می‌گردد. افرادی که شک دارن برن ببینن و این نسخه رو با نسخه های چاپی تطبیق بدن تا شگفت زده بشن ✍نویسنده‌های این نسخه های خطی یه روزی زنده بودن و در حالت های مختلفی داشتن این نسخه هارو مینوشتن. نمیدونم نویسنده این نسخه غیبت نعمانی در چه شرایطی بوده وقتی این صفحات رو مینوشته ولی هر چی که بود گذشت و الان نوبت ماست الان عصر عصر زندگی ماست، از فرصت ها استفاده کنیم. این کاتب با نوشتن این نسخه کاری کرد که از همون روز تا الان داره ثواب میبره. ما هم باید یه کارهای مثبتی انجام بدیم که در دنیا و آخرت برای ما حسنات نوشته بشه. بهترین کار، نوکری علیه السلام و اهتمام به قرآن و روایاته ☑️با افتخار در نشر روایات معصومین علیهم السلام تلاش کنید @JAMI_Alahadith
احادیث اهل البیت علیهم‌السّلام
✅این است سند شیعه 🔺روایتی از کتاب "غیبت نعمانی" از قدیمی ترین نسخه های غیبت نعمانیه که به سال ۵۷۷ ق
🛑أَخْبَرَنَا أَبُو اَلْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ بْنِ عُقْدَةَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنِ اَلْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهَلَةِ النَّاسِ أَشَدَّ مِمَّا اسْتَقْبَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله مِنْ جُهَّالِ الْجَاهِلِيَّةِ فَقُلْتُ وَ كَيْفَ ذَلِكَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(صلى الله عليه و آله) أَتَى النَّاسَ وَ هُمْ يَعْبُدُونَ الْحِجَارَةَ وَ الصُّخُورَ وَ الْعِيدَانَ وَ الْخُشُبَ الْمَنْحُوتَةَ وَ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَتَى النَّاسَ وَ كُلُّهُمْ يَتَأَوَّلُ عَلَيْهِ كِتَابَ اللَّهِ وَ يَحْتَجُّ عَلَيْهِ بِهِ قَالَ أَمَا وَ اَللَّهِ لَيَدْخُلَنَّ عَلَيْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُيُوتِهِمْ كَمَا يَدْخُلُ اَلْحَرُّ وَ اَلْقُرُّ . 🔰امام صادق علیه السلام فرمود: قائمِ ما چون قيام كند، با جهالتى روبه‏رو مى‏شود كه سخت‏تر از چيزى است كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله با آن از سوى جاهلان روزگار جاهليت روبه‏رو شد». گفتم : این چگونه می‌شود❓ 👈فرمود : «پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در حالى نزد مردم آمد كه آنان سنگ و صخره و درخت خرما و چوب‏هاى تراشيده [به دست خودشان‏] را مى‏پرستيدند، و قائمِ ما چون قيام كند ، در حالى نزد مردم مى‏آيد كه همگى كتاب خدا را در برابر او به تأويل مى‏برند و با قرآن عليه او احتجاج مى‏كنند» . سپس فرمود : «هان! به خدا سوگند ، عدالت او تا دل خانه‏هايشان راه مى‏يابد ، همان گونه كه گرما و سرما راه مى‏يابد» 📚غیبت نعمانی، ج۱، ص۲۹۶ _________________________ ✍توضیح: مشكل (عجل الله تعالی فرجه) مشكل توده هاى جاهل و نادانى است كه در دوران عمر خود گرفتار بدآموزى هاى گسترده در تعاليم دين بوده اند و به رهبرى و راهنمايى تزويرگران عالِم نما از سر جهل رو در روى امام(عليه السلام) و منجى خويش مى ايستند و با تحريك مدعيان دروغينِ علمِ دين با امام برحق به ستيز بر مى خيزند و درگيرى با حربه‌ی تأويل قرآن خواهد بود 📚 موعودشناسی و پاسخ به شبهات(رضوانی) ☑️ @JAMI_Alahadith
منافع ديگر اين اعضا 🔺تا اینجا من تو را از بی‌نیازی اعضای صوتی انسان، در کلمه‌سازی و اداکردن حروف آگاه نمودم درحالیکه باز نیازمندی‌ها(فواید) ديگر در اين اعضا وجود دارد 🔷 نای، برای این است که نسیم(هوا) را به شش‌ برساند. و با تنفس دائم و پیوسته قلب را باد می‌زند(خنک می‌سازد)؛ تنفسی که اگر اندکی نگه‌داشته شود، انسان را هلاک می‌کند. 🔶 به وسیله زبان است که مزه‌ها چشیده می‌شود و از هم باز شناخته مى‌شود. شيرين از تلخ، ترش از تلخ، شور از گوارا(شيرين)، و پاک(خوشمزه) از ناپاک(بدمزه) جدا مى‌شود. افزون بر این، زبان، کمکی است در فروبردن راحت غذا و نوشیدنی
🦷🦷دندانها نيز[گذشته از نقش آنها در اداى حروف] برای جويدن غذا هستند تا غذا نرم گردد و به راحتى فرو رود. همچنین دندان‌ها براى دو لب مانند تكيه‌گاهى است كه لب‌ها را از درون دهان نگاه مى‌دارند. همانا تو کسانی را ديده‌اى كه دندان‌هاشان افتاده، لب‌ هایی سست و ناثابت(لرزان) دارند و توسط دو لب است که نوشیدنی ها را میمکند تا مقداری که وارد درونشان می‌شود، با اراده و اندازه باشد و آب یکدفعه به درون نریزد که گلوگیر می‌شود و يا درون را آسیب می‌رساند. علاوه بر این، لبها برای دهان همچون دو درِ بسته هستند كه انسان هر گاه كه خواست، آنها را مى‌گشايد و هر گاه خواست مى‌بندد. 🔻با آنچه كه گفتيم معلوم گشت كه هر كدام از اين اعضا به کارهای مختلف می‌آیند و منفعت‌های گوناگونی دارند، همچنان که یک وسیله،کارهای متعددی انجام می‌دهد؛ مثل «تيشه» که در نجارى و حفاری و غیرهم استفاده مى‌شود. ☑️ @JAMI_Alahadith
همه چیز پاک است 🛑بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلْحَسَنِ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُصَدِّقِ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ قَالَ: كُلُّ شَيْءٍ نَظِيفٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ قَذِرٌ فَإِذَا عَلِمْتَ فَقَدْ قَذِرَ وَ مَا لَمْ تَعْلَمْ فَلَيْسَ عَلَيْكَ 🔰امام صادق عليه السلام :هر چيزى پاك است، تا آن كه از پلیدبودن(نجس بودن) آن آگاه شوى و هنگامى كه آگاه شدى، آنگاه، نجس خواهد بود، و تا زمانى كه نمى دانى، چیزی بر تو نیست(وظيفه اى ندارى) 📚 وسائل الشیعة، ج۳، ص۴۶۷ ☑️ @JAMI_Alahadith
شاخصه‌های عقلانیت در روایت علیه السلام 🛑لاَ يَتِمُّ عَقْلُ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ اَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ اَلشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ اَلْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ اَلْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ لاَ يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ اَلْحَوَائِجِ إِلَيْهِ وَ لاَ يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ اَلْفَقْرُ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْغِنَى وَ اَلذُّلُّ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْعِزِّ فِي عَدُوِّهِ وَ اَلْخُمُولُ أَشْهَى إِلَيْهِ مِنَ اَلشُّهْرَةِ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْعَاشِرَةُ وَ مَا اَلْعَاشِرَةُ قِيلَ لَهُ مَا هِيَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ يَرَى أَحَداً إِلاَّ قَالَ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى 🔰عقل شخص مسلمان کامل نگردد، مگر این که در او ده خصلت باشد:🔻 1⃣ (مردم) به خیرش امیدوار باشند 2⃣ از شرش در امان باشند 3⃣ خیر اندک دیگرى را بسیار می‌شمارد 4⃣ خیر بسیار خود را اندک می‌شمارد 5⃣ از تقاضا و درخواست نياز(ديگران) ملول و خسته نمی‌شود 6⃣ در طول عمر خود از طلب علم خسته (و دلگیر) نمی‌شود 7⃣فقر در راه خدا را بيشتر از دارائی (در غیر راه حق) دوست مى‌دارد 8⃣خوارى در راه خدا را از بزرگی و عزت در راه دشمن خدا خوشتر دارد 9⃣ گمنامى برایش دلخواه‌تر است از شهرت 👈سپس فرمود: دهمى و چیست دهمى⁉️ به حضرت گفته شد: چیست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز این که گوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است. 📚تحف العقول ج ۱، ص ۴۴۳ ☑️ @JAMI_Alahadith
مغز، جمجمه و محافظها 🧠 اگر مغز آشکار می‌شد(موانع كنار مى‌رفت) و مغز را مى‌نگریستی، می‌دیدی كه توسط حايلها و لايه‌هاى مختلف پوشيده شده که برخی از آن لایه ها روى يك ديگرند تا مغز را از آسیب ها حفظ کنند و مانع تکان خوردنش شوند. 💀همچنین روی مغز جمجمه‌ای می‌بینی مانند كلاه‌خود تا مغز را از آسيب‌پذيرى در برابر ضربه‌ها و صدمات نگاه دارد. جمجمه نيز با مو پوشيده شده تا همچون پوستینی برای سر، مغز را از گرما و سرماى شديد حفظ‍‌ كند. ⁉️ براستى جز كسى كه_ مغز را آفريده و سرچشمه حس گردانیده و به خاطر جایگاه بلندش در بدن و حساس و خطير بودن موقعيت آن، آن را سزاوار حفظ‍‌ و نگاهدارى نموده_ چه كسى آن را اين گونه در دژى مستحكم قرار داده است‌؟ ☑️ @JAMI_Alahadith
طلب معاش 🛑عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلنَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ حَدَّثَنِي جَمِيلُ بْنُ صَالِحٍ عَنْ أَبِي عَمْرٍو اَلشَّيْبَانِيِّ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ بِيَدِهِ مِسْحَاةٌ وَ عَلَيْهِ إِزَارٌ غَلِيظٌ يَعْمَلُ فِي حَائِطٍ لَهُ وَ اَلْعَرَقُ يَتَصَابُّ عَنْ ظَهْرِهِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَعْطِنِي أَكْفِكَ فَقَالَ لِي إِنِّي أُحِبُّ أَنْ يَتَأَذَّى اَلرَّجُلُ بِحَرِّ اَلشَّمْسِ فِي طَلَبِ اَلْمَعِيشَةِ . 🔰ابو عمرو شيبانى گويد: عليه السّلام را ديدم كه بيلى در دست و پیراهنی زبر بر تن دارد و در باغ خود مشغول كار است و عرق از پشتش مى ريزد. گفتم: فدايت شوم! بيل را به من بده تا كار را برايت انجام بدهم. به من فرمود: به راستی من دوست دارم كه مرد در گرماى آفتاب براى كسب مخارج زندگى‌اش اذيت شود (و زحمت بكشد) 📚الکافي ج ۵، ص ۷۶ ☑️ @JAMI_Alahadith