🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍃🍂🍃🍂🌹
دوستان و همراهان عزیز با سلام
♦️به توفیق الهی و الحمدلله مباحث جریان چپ مارکسیسم، لنینیسم و کمونیسم از ابتدای پیدایش در شوروی و سپس سیر حرکت آن در ایران تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن و اکثر نحله ها و احزاب ایرانی وابسته به آنها بیان گردید و این مبحث خاتمه پیدا کرد.
🔹لازم به ذکر است احزاب، سازمان ها و جریان های التقاطی دیگری نیز همچون سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و سازمان پیکار، متاثر از جریان مارکسیسم در ایران فعالیت داشتند که اگرچه ماهیت صد درصد مارکسیستی نداشته اما در راه و روش خود تحت تاثیر شدید این جریان بوده و از روش آنها استفاده و تبعیت می کردند. که انشاالله در آینده و در بخش جریانهای التقاطی به توضیح آن خواهیم پرداخت.
🔸 مطلب مهم دیگر آنکه در تعالیم مکتب انسان ساز اسلام و در فلسفه اسلامی و حکمت صدرایی پاسخ های مستدل، محکم و متقنی در رد افکار مارکسیسم و کمونیسم داده شده که از جمله آنها به کتاب نقدی بر مارکسیسم علامه شهید مرتضی مطهری یا مناظرات تلویزیونی علامه مصباح یزدی با ایدئولوگ حزب توده (احسان طبری) در اوایل انقلاب می توان اشاره داشت.
🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍃🍂🍃🍂🌹
📚 بررسی جریانهای مارکسیستی
✍🏼 قسمت ۵۰
🔰 منابع:
۱- دانشنامه سیاسی نوشته داریوش آشوری
۲- جریانشناسی سیاسی چپ در ایران، نوشته حمید احمدی حاجیکلایی
۳- چپ و چپگرایی در جهان اسلام، کتابخانه دانشنامه جهان اسلام، نوشته رحیم رئیس نیا و دیگران
۴- بازخوانی نهضت ملی ایران نوشته روح الله حسینیان
۵- تحولات سیاسی اجتماعی ایران(۱۳۵۷-۱۳۲۰)، نوشته مجتبی مقصودی
۶- پنجاه سال فراز و فرود حزب توده ایران، نوشته مدیر شانه چی
۷- تاریخ سیساله ایران نوشته بیژن جزنی
۸- تاریخ اندیشههای سیاسی قرن بیستم، ج ۱ اندیشههای مارکسیستی، نوشته حسین بشیریه
۹.تاریخ جنبش کمونیستی در ایران نوشته سپهر ذبیح
۱۰- سیاست و سازمان حزب توده، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی،
۱۱- خاطرات سیاسی نوشته انور خامه ای
۱۲- کژراهه (خاطراتی از تاریخ حزب توده) نوشته احسان طبری
۱۳- فصولی از تاریخ مبارزا ت سیاسی و اجتماعی ایران نوشته ضیاء الدین الموتی
۱۴- ایران در عصر پهلوی نوشته مصطفی الموتی
۱۵- اعترافات سران حزب توده ایران
۱۶- سیاست و سازمان حزب توده از آغاز تا فروپاشی
۱۷- خاطرات ایرج اسکندری
۱۸- خاطرات نورالدین کیانوری
۱۹- در خدمت و خیانت روشنفکران، نوشته جلال آل احمد
۲۰- عصر پهلوی به روایت اسناد، نوشته علی رضا زهیری
۲۱- ماهیت دولت پهلوی دوم از دیدگاه حزب توده و سازمان چریکهای فدایی خلق "۱۳۳۲ ـ ۱۳۵۷" نوشته پروین قدسی زاد و دیگران
۲۲- ایران بین دو انقلاب، نوشته یرواند آبراهامیان ترجمه احمد گلمحمدی و محمدابراهیم فتاحی
۲۳- تاریخ سیاسی معاصر ایران، ج ۲ سید جلال الدین مدنی
۲۴- شورشیان آرمانخواه (ناکامی چپ در ایران) نوشته مازیار بهروز
#بررسی_جریانهای_مارکسیستی
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۰۳
🔰 میرزا ابوالحسنخان ایلچی
وی از دیگر رجال قاجار و خواهرزاده و داماد حاج ابراهیم خان کلانتر بود .
وقتی پیمان مجمل بین ایران و انگلستان منعقد گردید ، میرزا ابوالحسن خان به عنوان سفیر فوق العاده ی ایران عازم انگلستان می شود و در آن جا با راهنمایی سرگوراوزلی به عضویت لژهای ماسونی درآمده به جمعیت فراماسونی می پیوندد . هنگامی که سرگور اوزلی – از اساتید اعظم فراماسونی – به عنوان سفیر انگلیس در ایران معرفی شد ، همراه او به ایران باز گشته و به مدت ۳۵ سال ، بالاترین مشاغل رسمی از جمله وزارت امور خارجه را به عهده می گیرد و تا آخر عمر از دولت انگلیس مقرری دریافت می کند .
♦️او به همراه سرگوراوزلی وظیفه داشت با جذب اطرافیان فتحعلی شاه به فراماسونری ، حلقه ای از وفاداران به سیاست انگلستان را در ایران متشکل و منسجم نماید .
این در حالی بود که روسیه تهاجم گسترده ای علیه نیروهای ایرانی را آغاز کرده بود .
سرهارد فورد جونز نماینده ی انگلیس در ایران می نویسد :
از بزرگان ایران هرکسی را که توانستم فراماسون کردم و برای آمدن سر جان ملکم (نماینده بعدی) زمینه را آماده ساختم .
همچنین با تهدید و فشار انگلیسی ها به فتحعلی شاه قاجار و تحمیل میرزا ابوالحسن خان به عنوان نماینده ایران در مذاکرات صلح و حذف میرزا بزرگ قائم مقام از روند مذاکرات، سرانجام قرارداد های ننگین ترکمان چای و گلستان در جنگ با روسیه با امضای میرزا ابوالحسن خان ایلچی به ایران تحمیل شد .
🔹بیشترین اسنادی که درباره ی حقوق بگیران انگلیس منتشر شده است ، مربوط به اوست .
میرزا ابوالحسن خان در سفر اول خود به انگلستان (۱۸۰۹ م) سخت دلباخته ی دختر وزیر خارجه ی انگلیس شده و در سفر نامه ی خود (حیرت نامه) از این عشق یاد کرده که گریه می کرده و شعر می خوانده است!
مجالس رقص و شهوترانی او معروف بوده است. او حتی در لباس و آرایش دخترها ، برای آن ها می رقصیده است! در میان رجال عالی رتبه ی درباری کسی بی شان تر و نامحترم تر از میرزا ابوالحسن خان وجود ندارد .
🔸ملاحظه می شود که بی اطلاعی سران و درباریان ایران از اوضاع جهان به ویژه تحولات غرب و سیاست های انگلستان و پیوند های آشکار و نهان جریان منورالفکری در دربار ایران با مجامع فراماسونری و سیاست انگلیس، ایران را در جنگی ناخواسته و بدون آمادگی درگیر می کند و نتیجه را نیز همین عناصر خود باخته ی منورالفکران به زیان ملت ایران رقم می زنند و با معاهده ی ننگین گلستان ، بخش های مهم و استراتژیکی را از ایران جدا و تقدیم روسیه می کنند با این قرار داد ، ۱۷ شهر قفقاز از ایران تجزیه می شود. این مساله بارزترین خیانت ابوالحسن خان ایلچی به ایران است .
♦️در دوران فعالیت ۳۵ ساله ی میرزا ابوالحسن خان در دربار قاجار عده ی زیادی از درباریان را غلامان حلقه به گوش انگلستان و لژ فراماسونری تشکیل می دادند که خود او در فراماسون کردن آن ها تاثیر و نقش به سزایی داشت.
وی در کتاب (حیرت نامه) ضمن بیان دلباختگی های خود به انگلیسی ها می نویسد :
«به اعتقاد محرّر این دفتر آنکه اگر اهل ایران را فراغت حاصل شود و اقتباس از کار اهل انگلیز نمایند، جمیع امور روزگار ایشان بر وفق صواب گردد».
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه(10)
✡️ پلی به سوی ترور
♨️ پس از بازگشت امام از پاریس، شیخ حسن لاهوتی از سوی عده ای برای عضویت در #شورای_انقلاب مطرح شد اما با درخواست اکثر اعضا، به عضویت شورای انقلاب درنیامد.
♨️ پس از انقلاب نیز #سازمان_مجاهدین که قصد نداشت چنین گوهر گرانبهایی را از دست بدهد، با واسطههایی از جمله #نهضت_آزادی و #بنی_صدر پیشنهاد مسئولیت کمیته های انقلاب (که در آن زمان تنها نیروی مسلح انقلاب محسوب میشدند) را به لاهوتی دادند.
♨️ اگرچه حضور #شهید_مطهری در محضر امام و مخالفت صریح او با این پیشنهاد، مانع رخ دادن این فاجعه بزرگ برای انقلاب شد.
♨️ چند ماه بعد، همزمان با تأسیس سپاه پاسداران، امام در 25 شهریور 58 حکم نمایندگی خود در سپاه را برای شیخ حسن لاهوتی صادر کرد. در این زمان، شهید مطهری توسط #گروهک_فرقان ترور شده بود و برخی انقلابیون مطرح مانند #هاشمی_رفسنجانی نیز چندان نظر بدی نسبت به وی نداشتند!
♨️ با رسیدن لاهوتی به نمایندگی امام در سپاه (و به نوعی سرپرستی سپاه) منافقین که دوستان قدیمی اش بودند، دور او جمع شدند. کم کم لاهوتی به تریبون منافقین تبدیل شد و در مجامع عمومی به فحاشی علیه بزرگان انقلاب و عملکرد نظام، پرداخت.
♨️ یکی از موارد بسیار حیاتی که اثرات فاجعه آمیز آن در زمان ورود منافقین به مرحله #جنگ_مسلحانه آشکار شد، رسیدن انبوهی اسلحه به دست منافقین از همین طریق بود...لاهوتی پلی شده بود برای رسیدن منافقین به خواسته هایشان!
〽️ ادامه دارد...
#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۰۴
🔰 میرزا صالح شیرازی
او در زمره نخستین منوّرالفکرانی است که به مجمع فراماسونری پیوستهاند.
عباسمیرزا او را برای تحصیل به فرنگ فرستاد که در انگلیس به عضویت لژهای ماسونی درآمد. ظاهراً میرزا صالح در مجمع ماسونی حتی به مقام استادی نیز رسیده بود .
میرزا صالح به سال ۱۲۳۷ از سوی عباسمیرزا بهعنوان سفیر ایران در لندن تعیین شد، او مدتی نیز مترجم نامههای سیاسی عباسمیرزا بود.
♦️میرزا صالح در بخشهایی از سفرنامه خود به ستایش از کشور انگلیس میپردازد و آنجا را «ولایت امنیت و آزادی» مینامد. وی در بخشهای مختلف سفرنامه، وقایع تاریخ جدید انگلیس ( اختلاف پارلمان و پادشاه، انقلاب کرامول و...) را ذکر میکند و با شیفتگی از لیبرالیسم سخن میگوید.
میرزا صالح پس از آشنایی با تاریخ انگلیس، شیفته لیبرالیسم گردید و سعی در نسخهبرداری از آن نمود... .
از یادداشتهای او میتوان فهمید که به سختی تحت تأثیر لیبرالیسم انگلیسی قرار گرفته است.
🔹میرزا صالح، نخستین رونامه چاپی فارسی با چاپ سنگی را منتشر نمود.
«فریدون آدمیت» مینویسد که این روزنامه «طلیعه» نام داشته و ماهی یکبار منتشر میشده است.
میرزا صالح پس از آن در جمادیالاوّل سال ۱۲۵۳، روزنامه «کاغذ اخبار» ـ ترجمه ناقص News paper ـ را منتشر کرد.
در انتشار اوّلین روزنامه به زبان فارسی توسط یک منوّرالفکر لیبرال وابسته به محافل ماسونی به خوبی پیوند ژورنالیسم منوّرالفکرانه با لیبرالیسم و ماسونیسم و ترویج غربزدگی در تاریخ عهد مشروطه ما عیان میگردد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه(11)
🔷 مخالف بهشتی، مدافع بنی صدر
✡️ عملکرد مخرب شیخ حسن لاهوتی در سپاه و همچنین سخنرانی هایش به نفع منافقین و علیه نظام و گزارشهای مکرر فرماندهان انقلابی سپاه (مانند آقایان جواد منصوری و علی محمد بشارتی) به امام، سرانجام باعث شد که حضرت امام پس از مدتی (در همان سال 58) او را از سمتش کنار گذاشته و حکم امام جمعگی رشت را با وساطت #سید_احمد_خمینی برای او صادر کند.
✡️ لاهوتی که از مخالفان اصلی #حزب_جمهوری و دبیر کل آن یعنی #شهید_بهشتی بود، در انتخابات مجلس اول از رشت به اولین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافت.
✡️ مخالفت های لاهوتی با حزب جمهوری همچنان ادامه داشت بطوری که در ماجرای درگیریهای خط امام و جریان #بنی_صدر، طرفداری لاهوتی از بنی صدر کاملا روشن و بارز بود.
✡️ لاهوتی در آذر ماه ۱۳۵۹ در مشهد و در حالی که جمعیت شعار «مرگ بر بهشتی» سر میداد، خطاب به کسانی که عکس آیت الله بهشتی را در دست داشتند گفت: «این ها عوامل آمریکا هستند، به این مزدوران اجنبی پاسخ ندهید، اینها عوامل ستون پنجم دشمن هستند.»
✡️ در ادامه، وقتی که شعارها به سمت روحانیت و امام خمینی(ره) رفت، جمعیت برای دقایقی کتککاری کردند، در این میان تصاویر #امام_خمینی نیز پاره و سوزانده شد و لاهوتی در قبال آن سکوت کرد.
✡️ همچنین لاهوتی در بهمن ماه ۱۳۵۹ در رشت در حالی که به حمایت از بنیصدر سخنرانی میکرد، با مخالفت هواداران حزب جمهوری اسلامی مواجهه شد. در این بین، محافظ لاهوتی با مسلسل اقدام به تیراندازی کرد که منجر به زخمی شدن دو نفر شد.
ادامه دارد...
#حسین_کاظمی
@antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۰۵
🔰 میرزا علی خان امین الدوله
وی از دولتمردان منوّرالفکر و لیبرال عهد قاجاری بود. او در دوره ناصرالدّین شاه به تقلید از «روحالقوانین» منتسکیو رسالهای نوشت و در آن به ترویج آرای لیبرالی پرداخت. امینالدّوله تحت تأثیر آثار فیلسوفان خردگرای فرانسوی مثل ولتر بود...
مطالعات او در سیاست که در مجرای فرهنگ فرانسوی انجام گرفت، او را با مکتب «اصالت فرد» اندویودالیسم فرانسوی و خردگرای راسیونالیسم وابسته به آن، آشنا کرد. او از آثار ولتر و منتسکیو توشههای فراوان گرفت و تحت تأثیر این آثار، دست به نوشتن رساله «مجدیه» زد.
امینالدّوله در بخشی از کتاب «خاطرات سیاسی» به هتّاکی نسبت به روحانیت میپردازد. این کتاب بهخوبی پرده از روحیات لیبرالیستی او برمیدارد.
♦️زینالعابدین مراغهای
وی صاحب کتاب «سیاحتنامه ابراهیم بیگ»، یکی از نویسندگان دوره مشروطه است که تحت تأثیر تبلیغات و شعارهای لیبرالیستی قرار داشته است. او در کتاب سیاحتنامه خود به طرح موضوع «جدایی سیاست از دیانت» میپردازد و مینویسد:
«الّا در ایران در هیچ گوشه دنیا رؤسای روحانی به امور سیاسی مداخله ندارند، مگر در ایران. در هیچ نقطه روی زمین مقامات متبرّکه و خانههای علما و آخورهای بزرگان، مأمن و ملجأ مردمان دزد و دغل و خونی نیست، مگر در ایران».
مراغهای در لابهلای صفحات کتاب خود به ستایش از وضع سیاسی جامعه انگلستان و نظام دموکراسی غرب میپردازد.
🔹یکی از مورّخین منوّرالفکر معاصر درباره گرایشهای فکری مراغهای مینویسد:
«در مسئله آزادی، تحت تأثیر لیبرالیسم انگلیسی و نیز متفکّرانی ... مثل روسو، ولتر و منتسکیو قرار دارد ... حاجی زینالعابدین به شدّت تحت تأثیر انقلاب فرانسه و متفکّران آن و اعلامیه حقوق بشر و... انقلاب ۱۹۰۵ م روسیه قرار داشت».
جلد اوّل کتاب «سیاحتنامه ابراهیمبیگ» در سال ۱۳۱۲ هجری قمری در قاهره به چاپ رسید. این کتاب، ماجرای زندگی و مسافرتهای جوانی به نام «ابراهیمبیگ»، فرزند یکی از تجّار بزرگ آذربایجان است. ابراهیم در مصر به دنیا آمده و بزرگ شده و پس از آن مسافرتهایی به کشورهای دیگر میکند.
🔸ماحَصَل مشاهدات و تجربیات ابراهیمبیگ در این سفرها، ستایش از وضع ممالک اروپایی و نهادهای غربی تازه تأسیس در سرزمینهای غربزدهای همچون مصر است.
مراغهای در این کتاب تلاش میکند تا خواننده را به پذیرش نهادهای سیاسی و باورهای فکری لیبرالی ترغیب نماید. با اینکه کتاب، به لحاظ تئوریک و استدلالی بسیار ضعیف و سطحی است، امّا به لحاظ شخصیتپردازی ادبی، توصیفات و ساختار داستانی، از نمونههای مشابه خود بهمراتب قویتر است. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه(12)
✡️ در باتلاق فرزند
🔥یکی از عوامل اصلی انحراف حسن لاهوتی از مسیر انقلاب اسلامی، فرزندش #وحید_لاهوتی است.
🔥 طبق اذعان مطلعین، وحید لاهوتی (که عضو سازمان منافقین بود) عامل اصلی القائات سازمان بر ذهن شیخ حسن لاهوتی بوده، حتی دیگر اعضا یا هواداران منافقین هم که #حسن_لاهوتی را دوره کرده و ذهن او را جهت می دادند، از طریق وحید وارد میشدند.
🔥 #تجریشی از مبارزین قبل از انقلاب در این باب گفته: «وحید، پسر آقا [شیخ حسن لاهوتی] ارتباط با مجاهدین داشت و آنها از طریق وحید، القائات خود به آقا را می کردند».
🔥 محسن دعاگو هم در این باره میگوید: «وحید لاهوتی، عامل اصلی گرایش آقای لاهوتی به سمت #بنی_صدر و موضعگیری ایشان در مقابل شهید دکتر بهشتی و آیت الله خامنه ای و حزب جمهوری اسلامی بود. وحید مرتب اعضای مختلف #سازمان_مجاهدین_خلق را نزد آقای لاهوتی میآورد و آنها القائاتی به ایشان میکردند. این القائات، ذهن آقای لاهوتی را پُر و او را تبدیل به مهرهای از مهرههای بنی صدر و مجاهدین خلق کرد».
🔥آقای علیمحمد بشارتی (مسئول اطلاعات وقت سپاه) نیز در مورد اقدامات خطرناک وحید لاهوتی میگوید: «در سفر به کرمانشاه در معیت شیخ حسن لاهوتی سرپرست سپاه، سلاح های زیادی جمع آوری کردیم که بیشتر آنها ژ-3 و کلت بودند. در این سفر، پسر آقای لاهوتی -وحید- هم همراه ما بود اما هیچ مسئولیتی نداشت. او با منافقین در ارتباط بود و با تحت تأثیر قرار دادن پدرش، تعداد زیادی از سلاح های جمع آوری شده، خصوصاً کلت ها را از او گرفته و برده بود».
ادامه دارد...
#حسین_کاظمی
@antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۰۶
🔰 میرزا فتحعلی آخوند زاده
وی در سال ۱۲۲۷ ق/ ۱۸۱۲ م در آذربایجان (شهر شکی) به دنیا آمد و در سال ۱۲۹۵ ق/ ۱۸۷۸ م، در تفلیس درگذشت. وی در آغاز نوجوانی نزد پدرش میرزا محمّدتقی و آخوند ملاعلی اصغری به یادگیری قرآن، فقه، عربی و منطق پرداخت. در همان دوران، با فردی غربزده به نام «میرزا شفیع» آشنا شد و بهشدّت تحت تأثیر آرای مدرنیستی او قرار گرفته و از روحانیت نفرت پیدا کرد.
♦️وی از ایرانیان قفقاز است، بعد از جدا شدن قفقاز و تسلّط روس، عدهای به همکاری با دولت روسیه تن دادند و از این میان، تعداد کمی به کار در ارتش نیروی مهاجم مشغول شدند و میرزا فتحعلی آخوندزاده از این دسته اندک است.
او مدّتی مترجم کتبی دفترخانه کشوری فرمانفرمای قفقاز بود و پس از آن، مقام کشوریِ او به منصب نظامی تبدیل شد و در سال ۱۳۶۲ هـ.ق به تفلیس رفت و از درجه استواری در ارتش شروع کرد و تا درجه سرهنگی ارتقا یافت.
🔹وی از طرف دولت روس در مذاکرات دیپلماسی و در پذیراییها و حتی در محاکمات شرکت میکرد، او همچنین با یک هیئت روسی در مراسم تاجگذاری ناصرالدّینشاه جهت ابلاغ تبریک دولت متبوع اعزام شد.
آخوندزاده، ۴۳ سال در خدمت دستگاه حکومتی روسیه تزاری بود. تئوریسینهای چپ از او بهعنوان متفکّر بزرگ قفقاز و دیگران او را پرچمدار مشروطهخواهی و «پدر ملّیگرایی» و طرّاح نظریه «پروتستانیسم اسلامی» دانستهاند.
🔸میرزا فتحعلی در سفری که میرزا ملکمخان از راه تفلیس به ایران بازمیگشت، با وی آشنا شد. این آشنایی تداوم یافت و به همکاری بین ایندو در دنبالکردن تفکّرات بهاصطلاح روشنفکری مبدّل گردید. وی چنان شیفته میرزا ملکم گردید که به او لقب «روحالقدس» داد و در نامههای خود، او را با این لقب میخواند.
آثار و فعالیتهای فکری و اجتماعی آخوندزاده بیشتر در جهت شکستن تعهّد مذهبی و تخریب سنن دینی مردم نواحی قفقاز و قطع امید آنها از نظام سیاسی ایران و توجیه حاکمیت روس بر آنهاست. او ضمن آنکه شدیداً از اباحیت و آزادی ـ بهمعنای غربی آن ـ دفاع میکند، در نمایشنامههای خود، شدیدترین حملات را متوجه دیانت مردم میگرداند و اومانیسم را تبلیغ میکند.ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه(13)
🔥 خروج از خط امام
⛔️ پیوند محکم #حسن_لاهوتی با سازمان مجاهدین خلق سبب شد تا اولین نماینده امام خمینی در سپاه که روزی از نزدیکترین افراد به امام بود، سرنوشتی شوم داشته باشد.
⛔️ لاهوتی از جمله افرادی بود که به همراه #مهندس_بازرگان و دیگر نمایندگان نزدیک به نهضت آزادی و ملی- مذهبیها، در هنگام رأیگیری برای طرح عدم کفایت سیاسی #بنی_صدر به نشانه اعتراض، صحن علنی مجلس را ترک کرد.
⛔️ با تندترشدن فضای سیاسی در بهار ۱۳۶۰ و #عزل بنیصدر از ریاست جمهوری، حسن لاهوتی مانند یک هوادار تمام عیار به حمایت از جریان ضد خط امام پرداخت.
⛔️ #وحید_لاهوتی که به اذعان بسیاری از مبارزین، از طرفداران سرسخت مسعود رجوی و سازمان شده بود در چهارم آبان ۱۳۶۰ به دستور رئیس وقت دادستانی انقلاب اسلامی شهید #سید_اسد_الله_لاجوردی بازداشت شد.
⛔️ او در جلسات بازجویی به این ارتباطات اعتراف میکند. در اعترافات وحید لاهوتی به رابطه پدرش با #منافقین نیز اشاراتی شده که دادستان وقت، دستور بازرسی از منزل حسن لاهوتی و بازداشت وی را صادر میکند.
⛔️ وحید لاهوتی در بخش دیگری از اعترافات خود عنوان کرده بود که با یکی از عوامل سازمان در ساختمان القانیان(پلاسکو) در خیابان اسلامبول تهران قرار ملاقاتی داشته است. مأمورین دادستانی نیز جهت پیگیری و بازداشت فرد مذکور، وحید لاهوتی را به قرار ملاقات برده اما وی در همانجا اقدام به خودکشی میکند.
ادامه دارد...
#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
#حوزه_غیر_انقلابی
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۰۷
🔰 ادامه میرزا فتحعلی آخوند زاده...
او هرگونه درگیری با روسیه را نفی کرده و همگان را به صراحت به اطاعت از دولت روس فرامیخواند.
در پایان نمایشنامه «خرس دزدافکن»، خطاب به جماعت، پیام نمایشنامه را با این عبارت بازگو مینماید که:
«ای جماعت الحال برای شما عبرت باشد، دیگر وقتی است منتقل بشوید بر اینکه شما مردمان وحشی نیستید ... هیچ میدانید که دولت روس چه خوبیها به شما کرده و شما را از چه نوع بلاها محافظت میکند؟!! .... بر شما لازم است که بزرگ خود را بشناسید، حقّ ولینعمتی او را بجای بیاورید و همیشه به امر و نهی او مطیع بشوید، رسوم بندگی و آداب انسانیت را یاد بگیرید.»
♦️این عبارت نشان میدهد که مقابله او با عبودیت و بندگی الهی و حتی استبداد قاجار برای تبلیغ عبودیت و بندگی دولت روس است. مخاطبین آخوندزاده تنها مردم قفقاز نیستند، او جامعه ایران را نیز مخاطب قرار میدهد و بهعنوان یک وطنپرست برای مشکلات آنها نیز ارائه طریق میکند.
آخوندزاده با تنظیم مکتوبات کمالالدّوله که متضمّن انتقاد شدید از اسلام و توهین به مقدّسات مسلمانان بود، اوج تأثیرپذیری خود از فرهنگ غربی را به نمایش گذاشت.
🔹وی در این مسیر، به تغییر خطّ اسلام اعتقاد مییابد و خطّ اسلام را عامل عقبافتادگی مسلمین از تمدّن غربی قلمداد میکند. او در توصیه های خود به مشیرالدوله ( میرزا حسین خان ) در سنه ۱۸۷۴ م می نویسد :
خون تازه عبارت از ایجاد الفباء جدید و تعلیم علوم فرنگستان است .
وی در نامه ی خود به شاهزاده فرهاد میرزای قاجار (عموی ناصرالدین شاه) در اکتبر ۱۸۷۵ م مدعی می شود :
در ممالک اسلامیه قبل از تغییر خط قدیم هیچ گونه تنظیمات جدیده و قوانین پولیتیکه نتیجه نخواهد بخشید و ترقی ملت اسلام صورت پذیر نخواهد شد .
از نظر او مشکل اصلی چیزی جز اسلام نیست که نتیجه پیروزی اعراب است و راه حلّ رهایی از اسلام، نه به نام دیانت؛ بلکه به طریق حکمت و فلسفهای است که سَرِ سازگاری با دین نداشته (حکمت و فلسفه غرب) و همه پیوندها و نسبتهای خود را با دین و معرفت دینی گسسته است.
🔸او در حسرت عظمت ایران قبل از اسلام مینویسد:
«ایکاش (به ایران) نیامدمی و کاش اهل این ولایت را که با من هممذهبند، ندیدمی و از احوال ایشان مطّلع نگشتمی، جگرم کباب شد، ای ایران کو آن شوکت و سعادت تو که در عهد کیومرث و جمشید و گشتاسب و انوشیروان و خسروپرویز میبود.»
و در جای دیگر درباره تاریخ اسلامی ایران مینویسد:
«الآن چیزی که مایه تسلّای ما میتواند شد، این است که تکلیف خودمان را بفهمیم و بدانیم که ما ۱۲۸۰ سال در خطا بودهایم ... بعد از این ... به طرف بازماندگان، یادگاران و نیاکان خودمان عطف نظر کنیم.» ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه(14)
✡️ پایان لاهوتی و معمای خودکشی او...
⛔️ پس از دستور دادستانی مبنی بر بازرسی از منزل شیخ حسن لاهوتی، ارتباطش با منافقین برملاشد.
⛔️ در میان اسناد و لوازم کشف شده، نامه #مسعود_رجوی از پاریس، مقدار زیادی سلاح از جمله #تیربار، انواع کلت و ...به چشم میخورد.
⛔️ همین امر موجب احضار لاهوتی به دادستانی و بازداشت او شد.
⛔️ وقتی که در دادستانی خبر خودکشی فرزندش وحید را به #حسن_لاهوتی می دهند، او عصبانی شده و در دست خطی جمهوری اسلامی را زیر سؤال می برد.
⛔️ لاهوتی در این دست خط، فرزند منافقش را در زمره شهیدان دانست! او سپس به جمهوری اسلامی به شدت حمله کرده و کشته شدن فرزندش را نه از سوی تاج به سرهای سلطنتی! بلکه از جانب #عمامه_به_سر_های_فریبکار قلمداد کرد.
⛔️ لاهوتی همچنین با تکیه بر مثلت زر و زور و تزویر، ادعا میکند که اکنون نیز حاکمیت وقت، اضلاع زر و زور را زیر #عبای_تزویر جمع کرده و کارهایی میکند که ستمگران تاریخ امثال آن کارها را کمتر کرده اند!
⛔️ لاهوتی سپس در زندان اوین خود را به بیماری زده و در اثر غفلت مأموران زندان با استفاده از سمّ موش یا #سیانور، خودکشی کرده و به فرزند منافقش ملحق شد.
⛔️ اگر چه سال ها بعد سعید و حمید لاهوتی و همسرانشان، فاطمه و فائزه هاشمی رفسنجانی، همنوا با منافقین، در مصاحبه ای نظام را متهم به قتل لاهوتی می کنند اما اسناد و شواهد موجود و نظر پزشک زندان و همچنین عدم صدور پیام از سوی امام و سید احمد خمینی و بقیه مسؤلان نظام، دال بر خودکشی لاهوتی و سقوط او است.
#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۰۸
🔰 ادامه میرزا فتحعلی آخوند زاده...
آخوندزاده با رویکرد به عقلانیت و فلسفهای که منکر غیب و متافیزیک است، دین را تنها مشکل ایران نمیداند؛ بلکه خرابی همه دنیا را به آن مستند میگرداند.
او در جای دیگر به صراحت به انکار وحی و رسالت میپردازد و با اهانت به ساحت مقدّس پیامبر اکرم (ص) میگوید: «او به کفایت آنچه را از خود میگفت به خداوند اسناد میداد.» او در این قسمت از عباراتی استفاده میکند که قلم از تکرار آن شرم دارد.
او در کتابی که به تصریح خود برای هَدم اساس دین نگاشته است، مینویسد:
«و فیالحقیقه، از حقوقالله مطلقاً منفعتی عاید نیست بجز ضرر...؛ مثلاً در هر شبانهروز، پنجوقت نماز، تو را از کسب وکار بازمیدارد، روزه به جان تو ضرر کند، حج به هلاکت تو باعث شود ... آیا از اجماع حج در مدت ۱۲۸۰ سال، منفعتی به اسلام عاید شده باشد، چیست؟ امّا به اثبات خسارات کثیره هر کس جواب دادن را قادر است؛ مثلاً چقدر پول از صاحبان استطاعت در خارج وطن صرف میشود ... چقدر جان به معرض هلاکت میرسد ... و اهل عربستان هم به جهت امیدواری به صدقه در کسب معیشت و طلب ترقی بیاهتمام شده، به کمال بیغیرتی معتاد میگردد و در زمره طوایف گمنام، گذران میکنند».
♦️آخوند زاده در تصنیف کتاب ( کمال الدوله ) وقاحت را به نهایت می رساند و به ساحت ادیان الهی به ویژه اسلام و اعتقادات شیعه اهانت می نماید و از ترس واکنش های مسلمانان ، می خواهد تا این مکتوبات به نام او چاپ نشود، هدف نهایی خود را مشخص می کند :
بعد از چندی به خیال این که سد راه الفباء جدید و سد راه سویلزاسیون در ملت اسلام ، دین اسلام و فناتیزم آن است، برای هرم اساس این دین و رفع فناتیزم و برای بیدار کردن طوایف آسیا از خواب غفلت و نادانی و برای اثبات وجود پروتستانتیزم در اسلام به تصنیف کمال الدوله شروع کردم. این کمال الدوله تصنیفی است که نظیرش بدین وضوح و بدین دلایل تا امروز در حق دین اسلام به قلم نیامده است.
🔹آخوندزاده با آنکه منکر اصل وحی و ادیان الهی است، در برخی موارد همراه با نقد احکام الهی، درخواست بازسازی آنها را میکند، یکی از معتقدان به مبانی الحادی او بدینسان این تناقض را رفع میکند:
«او متفکّری واقعبین است و با روح تاریخ آشناست، نه درپی تغییر کیش مردم میگردد و نه آن را ممکن میشمارد، نه میخواهد توده مردم چون خودش ملحد و زندیق گردند و نه آن را مصلحت میداند. هدف دینیش لیبرالیسم دینی و پروتستانیسم اسلامی است».
مراد از پروتستانیزم اسلامی، حذف ابعاد آسمانی و الهی دین و نفی شریعت و منشأ الهی حق و قراردادن اعتبارات و قراردادهای بشری در مرکز حق است؛
🔸آخوند زاده که مدعی بود پروتستانتیزم اسلامی، راه دوام دین اسلام است در تعریف خود از این اصطلاح می گوید :
«پروتستانیزم عبارت از مذهبی است که حقوقالله و تکالیف عبادالله جمیعاً در آن ساقط بوده، فقط حقالنّاس باقی بماند» .
حقوق الناس هم در حوزه ی قانون قرار می گیرد ، پس دین یعنی هیچ !!
او در ادامه ی فکر رفع تکلیف ، بدانجا می رسد که یکسره وحی و معجزات را در کنار رمل و خرافات قرار داده ، آن ها را نفی می کند !!
فیلسوف عبارت از آنچنان شخصی است که در علوم عقلیه کامل باشد و سبب حکمت جمیع اشیاء را بر وفق قانون طبیعت مشخص نماید و هرگز به خوارق عادت و معجزات و وحی و کرامات و رمل و جفر و ..... باور نکند و به وجود ملائکه و اجنه و شیاطین .... مطلقا معتقد نباشد .... به اصطلاح (اهالی فرنگستان) در دنیا کامل تر از (فیلسوف) وجود نمی باشد! ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi