eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆 ؟ 👈 مصحف فاطمه (سلام الله علیها) به عنوان میراث با ارزش در نزد اهل بیت (علیهم السلام) دست به دست گشت و در حال حاضر حضرت مهدي (علیه السلام) به عنوان حجت خدا بر روي زمین آن را در اختیار دارد . روایات نقل شده در این باره که لفظ «عندي» یا «عندنا» در آنها آمده است، بیان گر این نکته است که مصحف فاطمه (سلام الله علیها) مانند علامت و نشانه اي از امامت ، تنها در اختیار آنان بوده است و در مواردي نیز علیه کج اندیشان و منحرفان از مسیر امامت به آن احتجاج می کردند . 👈 امام باقر (علیه السلام) فرمودند : حضرت فاطمه (سلام الله علیها) شخصاً آن را به امیرالمؤمنین (علیه السلام) تحویل داد و پس از شهادت امام علی (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام) منتقل گشت و پس از او به امام حسین (علیه السلام) و همین طور دست به دست گشت تا اینکه به صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحویل داده شد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ فرزندان حضرت آدم باچه کسی ازدواج کردند و نسلشان زیاد شد ؟ 📝 خداوند درآیه اول سوره نساء مي فرمايد : «يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا» 🔺از آيه شريفه استفاده می شود كه نسل موجود از انسان تنها منتهي به آدم و همسرش مي شود ، و جز اين دو نفر هيچ كس ديگر در انتشار اين نسل دخالت نداشته است (نه حوري بهشتي ، و نه فردي از افراد جن و نه غير آن دو) و گرنه مي فرمود : «و بث منهما و من غير هما». 🔻با پذيرفتن اين معنا دو مطلب نتيجه گيري مي شود : 1⃣ منظور از جمله رجالاً كثيراً كل بشر است و افرادي است كه يا بدون واسطه (چون هابيل و قابيل و غيره) و يا با واسطه (چون افراد بشر تا هنگام بپا شدن قيامت) از اين دو فرد (يعني آدم و حوا) منشعب شده اند . 2⃣ ازدواج در طبقه اولي ، بعد از خلقت آدم و حوا يعني در فرزندان بلا فصل آدم و همسرش بين برادران و خواهران بوده و دختران آدم با پسران او ازدواج كرده اند ، چون آن روز در تمام دنيا ، نسل بشر منحصر در همين فرزندان بلا فصل آدم بوده (در آن روز غير از آنان نه دختراني يافت مي شده است كه همسر پسران آدم شوند ، و نه پسري بود كه همسر دختران آدم گردند) بنابراين هيچ اشكالي هم ندارد . 👈 از آنجائي كه مسأله تشريعي است و تشريع هم تنها و تنها كار خداي تعالي است و او مي تواند يك عمل را در روزي حلال و روزي ديگر حرام كند : «و الله بحكم لا معقب لحكمه و ان الحكم الا لله» . و بعضي احتمال داده اند كه فرزندان آدم با بازماندگان انسانهاي پيشين ازدواج كرده باشند اين احتمال با ظاهر آيه سوره نساء چندان سازگاري ندارد . http://www.erfan.ir/farsi/91060.html 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ فرشته هاي «رقیب» و «عتید» نسبت به اعمال انسانها چه كاري انجام مي دهند ؟ بعضى از مفسّران معتقدند نام فرشته راست است و مأمور نوشتن اعمال نيك ، و نام فرشته چپ است و مأمور نوشتن اعمال شرّ ؛ ولى از تعبيرات بعضى از مفسّران بر مى آيد كه هر دو وصف را براى هر دو فرشته شمرده اند ، يعنى هر كدام از آنها مراقب است و در عين حال آماده نوشتن . يكي از نكات مهم درباره نامه اعمال انسانها ، نحوه ثبت و ضبط آن است . خداوند در آیاتی از سوره «ق» مى فرمايد : (به خاطر بياوريد هنگامى كه دو فرشته راست و چپ كه ملازم انسان هستند اعمال او را دريافت مى دارند) ؛  «اِذ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ» كه دريافت و تلقّى آنها اشاره به ثبت كردن در نامه اعمال است . سپس براى تأكيد بيشتر مى فرمايد : (هيچ سخنى را انسان تلفّظ نمى كند ؛ مگر اينكه نزد آن مراقبى آماده براى انجام مأموريت است) ؛  «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ اِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ». «يَتَلَقَّى» از ماده «لقاء» به معناى ديدار است ؛ ولى در اينجا تلقّى اعمال ، كنايه از دريافت و ثبت و ضبط آنهاست و «متلقيان» به معناى دو فرشته اى است كه مأمور دريافت و ثبت اعمال انسانها هستند . «قعيد» از ماده «قعود» به معناى نشستن است و در اينجا به معناى ملازم و مراقب مى باشد ، همان طور كه در تعبيرات روزمرّه نيز مى گوييم فلان كس جليس و همنشين فلان شخص است يعنى ملازم و مراقب اوست . «يَلْفِظُ» از ماده لَفْظ» در اصل به معناى پرتاب كردن چيزى است ، همان گونه كه گفته مى شود «لَفَظَ الرُّحى الدَّقيقَ» ؛ (آسياب ، آرد را به بيرون پرتاب كرد). اين واژه در مورد چيزى كه انسان از دهان به بيرون مى اندازد اطلاق مى شود و اين ، كنايه زيبايى است در مورد سخنانى كه از دهان بيرون مى آيند ، گويى اشيايى هستند كه به خارج پرتاب مى شوند . به گفته راغب در «مفردات» از ماده «رقبه» به معناى «گردن» است و به شخصى كه محافظت و مراقبت از چيزى مى كند «رقيب» گفته مى شود يا به خاطر اينكه به اطراف گردن مى كشد تا از آنچه گرد او مى گذرد با خبر گردد و يا اينكه «رقبه» و گردن چيزى را كه تحت محافظت اوست حفظ مى كند . از ماده «عَتاد» (بر وزن جهاد) به معناى مهيا ساختن و ذخيره كردن چيزى قبل از حاجت است ، لذا به كسى كه مهياى انجام كارى است «عتيد» گفته مى شود ؛ ولى در «مقاييس اللغة» معناى اصلى آن را «زور» و «نزديكى» شمرده است كه نسبت به معناى سابق لازم و ملزوم محسوب مى شود . به هر حال آيا اين دو وصف هر كدام مربوط به يكى از آن دو فرشته است كه يكى مراقب است و ديگرى آماده ثبت و ضبط و نوشتن يا وصف هر دو است به اين معنا كه هر دو مراقب اعمال آدمى هستند و هر دو همواره آماده نوشتن ؟ بعضى از مفسّران معتقدند «رقيب» نام فرشته راست كه مأمور نوشتن اعمال نيك است و «عتيد» نام فرشته چپ است كه مأمور نوشتن اعمال شرّ مى باشد ؛ ولى از تعبيرات بعضى از مفسّران بر مى آيد كه هر دو وصف را براى هر دو فرشته شمرده اند ، يعنى هر كدام از آنها مراقب است و در عين حال آماده نوشتن . درباره اين دو فرشته روايات متعددى نقل شده كه بسيار پر معناست ، از جمله در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم : «هنگامى كه انسان عمل نيكى انجام مى دهد فرشته راست پاداشى ده برابر مى نويسد و هنگامى كه عمل شرّى انجام مى دهد و فرشته چپ مى خواهد آن را ثبت كند فرشته راست مى گويد : هفت ساعت به او مهلت ده و اگر در اين مدت توبه و استغفارى داشته باشد چيزى بر او نمى نويسد ؛ اما اگر توبه نكند فقط يك گناه براى او مى نويسد». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛ " اگر قلب انسان مورد رحمت و لطف خدا قرار بگیرد می تواند یک جهان را منقلب کند مانند شهدای کربلا ".
﷽؛ ✅ حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کلام «ابن عبد ربّه» 📝 پرسش : «ابن عبد ربّه» از علمای اهل سنت ، حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا (علیها السلام) توسط عمر را چگونه نقل می کند ؟ 📖 پاسخ اجمالی : «ابن عبد ربه» درباره هتک حرمت خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) چنین آورده است : « ابوبكر ، عمر را فرستاد تا افرادی که در خانه فاطمه هستند را بيرون كند و در صورت امتناع با آنان نبرد كند ! عمر با مقدارى آتش به سوى آنها روانه شد ، ناگاه با فاطمه رو به رو شد . دختر پيامبر گفت : اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى ؟ او در پاسخ گفت : بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند ، شما نيز وارد شويد ». او همچنین نقل می کند که ابوبکر در بستر بیماری گفت : « ای کاش خانه فاطمه را نمى گشودم هر چند آن را براى نبرد بسته بودند ». 📖 پاسخ تفصیلی : شهاب الدين احمد معروف به «ابن عبد ربه اندلسى» مؤلف كتاب «العقد الفريد» (متوفای 463 هـ) در كتاب خود بحثى مشروح درباره تاريخ سقيفه آورده است . وى تحت عنوان كسانى كه از بيعت «ابى بكر» تخلف جستند ، مى نويسد : « فَأمّا عَليٌّ وَ الْعَبّاسُ وَ الزُّبَيرُ فَقَعَدُوا فِي بَيْتِ فاطِمَةَ حَتّى بَعَثَ إِلَيْهِمْ أَبُوبَكْرُ، عُمَرَ بْنَ الْخَطّابِ لِيُخْرِجَهُمْ مِنْ بَيْتِ فاطِمَةَ وَ قالَ لَهُ: إنْ أَبَوْا فَقاتِلْهُمْ، فَأَقْبَلَ بِقَبَس مِنْ نار أَنْ يُضرِمَ عَلَيْهِمُ الدّارَ، فَلَقِيَتْهُ فاطِمَةُ فَقالَ: يا ابْنَ الْخَطّابِ أَجِئْتَ لِتَحْرِقَ دارَنا؟! قالَ: نِعَمْ، أوْ تَدْخُلُوا فيما دَخَلَتْ فيهِ الأُمَّةُ! » ؛ (على و عباس و زبير در خانه فاطمه نشسته بودند كه ابوبكر عمر بن خطّاب را فرستاد تا آنان را از خانه فاطمه بيرون كند و به او گفت : اگر بيرون نيامدند ، با آنان نبرد كن ! عمر بن خطّاب با مقدارى آتش به سوى خانه فاطمه رهسپار شد تا خانه را بسوزاند ، ناگاه با فاطمه روبه رو شد . دختر پيامبر گفت : اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى ؟ او در پاسخ گفت : بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند ، شما نيز وارد شويد!). او همچنین از «عبدالرحمن بن عوف» نقل مى كند : « من در بيمارى ابى بكر بر او وارد شدم تا از او عيادت كنم ، او گفت : آرزو مى كنم كه اى كاش سه چيز را انجام نمى دادم و يكى از آن سه چيز اين است :  « وَدَدْتُ أنّي لَمْ أكْشِفُ بَيْتَ فاطِمَةَ عَنْ شيء وَ إنْ كانُوا أَغْلَقُوهُ عَلَى الْحَرْبِ» ؛ ( اى كاش خانه فاطمه را نمى گشودم ، هر چند آنان براى نبرد درِ خانه را بسته بودند ). 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ ✅ علت نام گذاری حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به «بتول» 📝 پرسش : 👈 چرا حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بتول نامیده شدند ؟ 📖 پاسخ اجمالی : 👈 حضرت زهرا (سلام الله علیها) بخاطر عفاف و فضیلت و زیبایی کامل و حسب ممتازی که از زنان تمامی امت داشت یا برکناری آن حضرت از دنیا یا برکناری از نجاست و عادت ماهانه ، به ایشان بتول گفته شده است . 📖 پاسخ تفصیلی : 👈 ابن منظور گويد : از احمد بن يحيى سوال شد كه به چه مناسبت به حضرت فاطمه (رضوان الله عليها) دختر رسول خدا (صلى الله عليه و سلم) بتول گفته شده است ؟ 👈 پاسخ داد : زيرا از جهت عفاف و فضيلت و دين و شخصيت و حسب از زنان زمان خود و زنان تمامى امت ممتاز و جدا است ، و گفته شده به خاطر بريدن و بر كنارى آن حضرت از دنيا به سوى خداوند متعال... و نيز گفته شده : يعنى اینكه تمام اعضاء آن حضرت با زيبائى خود از ديگر اعضاء جدا است و البته به زيبائى و قشنگى بقيه اعضاء نيست . 👈 ابن اعرابى گويد : «مبتّلة» در بين زنان ، آن زن زيبائى است كه هيچ يك از اعضايش نسبت به ديگر اعضاء كمبودى نداشته و طورى نباشد كه چشمش زيبا ولى بيني اش نا زيبا و يا برعكس باشد بلكه تام و كامل باشد . 👈 ابن اثير گويد : «امراة بتول» يعنى زنى كه از مردان بريده و تمايلى نسبت به آنان ندارد و به همين جهت مريم ، مادر حضرت مسيح و فاطمه (عليهم السلام) به اين نام ناميده شدند زيرا از ديگر زنان زمان خود از جهت فضيلت و ديانت و حَسَب بريده و ممتاز است. و گفته شده به خاطر آنكه از دنيا بريده و به خدا روى آورده است . 👈 طريحى گويد : ... علت اين نامگذارى آنست كه حضرت به خداى متعال روى آورده و از ديگر زنان بريده و يا از ديگر زنان زمان خودش از جهت فضيلت و شخصيت ممتاز و جدا است و نسبت به ديگر زنان امت در جهت فضيلت و حسب و ديانت ممتاز است . 👈 و از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) نقل شده است : « از آن جهت فاطمه بتول ناميده شده كه از عادت ماهانه ديگر زنان بر كنار است ». 👈 در روايت ديگری از حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم) نقل شده است كه فرمودند : « بدان جهت فاطمه را بتول ناميدند كه از حيض و نفاس منقطع و بر كنار است ». 👈 همچنین از حضرت على(عليه السلام) نقل شده كه فرمود : « از حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم) سوال شد كه بتول چيست ؟ حضرت پاسخ داد : بتول به آن زنى گفته مى شود كه هيچ گاه خونى نبيند ، يعنى حيض نشود ». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
🚨 ✅ امام صادق (علیه السلام) : 🔸وقتی خداوند بنده اش را دوست دارد ، دو فرشته را بر او مأمور کرده ، پس به آنان دستور می دهد : " بدن او را مریض کرده ، معیشت او را تنگ ساخته ، و حاجت او را تاخیر اندازید ; تا مرا بخواند زیرا که من صدای او را دوست دارم ". 🔹هنگامی که بنده ای را دشمن می دارد دو فرشته را بر او مأمور می کند و فرمان می رسد : " بدن او را سالم کنید ، روزی او را توسعه دهید ، حاجت او را آسان دارید ، و یاد مرا از ذهن او ببرید ; زیرا من صدای او را ناخوش دارم ". ✨ بحار الانوار ، جلد ٩٣ ، صفحه ٣٧١ . @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ ✅ بیماری برای مؤمن... • حضرت رضا "سلام الله علیه" فرمودند: 🔹«الْمَرَضُ لِلْمُؤْمِنِ تَطْهِيرٌ وَ رَحْمَةٌ وَ لِلْكَافِرِ تَعْذِيبٌ وَ لَعْنَةٌ وَ إِنَّ الْمَرَضَ لَا يَزَالُ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى لَا يَكُونَ عَلَيْهِ ذَنْبٌ» 🔸 « بیماری براى مؤمن سبب رحمت و آمرزش گناهان و براى كافر عذاب و لعنت است. سپس افزودند: مریضى، همیشه همراه مؤمن است تا آن كه از گناهانش چیزى باقى نماند و پس از مرگ آسوده و راحت باشد.» 📚 وسائل الشيعة ؛ج2 ؛ص401 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🔸در یک روایت جامع ، امام علی (علیه السلام) در مورد فلسفه بلاها می‌فرماید: «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَةٌ ؛ بلاها برای ظالم تـأدیب و برای مؤمنان امتحان و برای پیامبران درجه و برای اولیا کرامت و مقام است». ✍ علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت ، لبنان، 1404 هجرى قمرى ،‌ج 78، ص 198 . @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ ●لحظه‌های آمرزش! پیامبر اکرم "صلى الله علیه و آله" فرمودند: 🔹 «ساعاتُ الهُمومِ ساعاتُ الکفّاراتِ ، و لا یَزالُ الهَمُّ بالمؤمنِ حتّى یَدَعَهُ و ما لَهُ مِن ذَنبٍ» 🔸 لحظات غم و اندوه، لحظات کفّاره گناهان است؛ اندوه و نگرانىِ خاطر، پیوسته با مؤمن است و زمانى رهایش مى کند که از گناهان پاک شده باشد. 📚 بحار الأنوار، ج64، ص244 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ 📝 عنْ أَبِي جَعْفَر (علیه السلام) قَالَ : " إِنَّ أَكْمَلَ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً " 📖 امام باقر (علیه السلام) فرمود : " كامل ترين مؤمنان از جهت ايمان ، خوش اخلاق ترين آنان است ".
 ﷽؛ 📝 سوال : عده طلاق از چه زمانی شروع می شود ؟ 📖 جواب : ابتداى شروع عدّه طلاق از آن موقعى است كه صيغه طلاق خوانده مى‏ شود ، خواه زن بداند يا نداند ، حتّى اگر بعد از تمام شدن مدّت عدّه بفهمد او را طلاق داده‏ اند لازم نيست دوباره عدّه نگه دارد . 📝 سوال : مدّت زمان عدّه در مورد زنان باردار چقدر می باشد ؟ 📖 جواب : پايان عدّه زن باردار ، متولّد شدن فرزند يا ساقط شدن آن است ، حتّى اگر يك ساعت بعد از طلاق بچه به دنيا آيد ، عدّه او تمام مى‏ شود و مى‏ تواند شوهر كند . 📝 سوال : آيا زن فاقد رحم ، در صورت طلاق باید عدّه نگه دارد ؟ 📖 جواب : بنابر احتياط واجب عدّه را رعايت کند . 📝 سوال : آیا قول زن در مورد رعایت عده مسموع است ؟ 📖 جواب : در صورتی که زن متهم به دروغگویی و بی تقوایی نباشد می توان به قول او اعتماد کرد .