eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✅ شستن به روش بخارشوی 📝 سؤال : آیا شستن به روش را از بین می برد ؟ 📖 جواب : برای چیز نجس باید پس از برطرف کردن عین نجاست ، دوبار با یا یک بار با شسته شود و بخارشویی ، نجاست را تطهیر نمی کند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💕 وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ پروردگارتان مؤکداً اِعلام کرد : چنانچه نعمت هایم را سپاس گزار باشید آن را بر شما می افزایم 💕 حضرت استاد انصاریان ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 پرسش : من بدهکار هستم و توانایی پرداخت آن را ندارم . آیا طلبکار می‌تواند ابزار کارم مانند دستگاه تراشکاری و مانند آن را به‌عنوان طلب خود بردارد ؟ 📖 پاسخ : به طور کلی هر چیزی که اگر بدهکار بخواهد بدهی خود را از آن بپردازد ، موجب مشقت شدید وی باشد از مستثنیات دِین است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💕 ألَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ آیا خداوند برای بنده اش در همۀ امور بس نیست ؟💕 حضرت استاد انصاریان ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🕋 زنده کننده جان ، امید امیدواران ، دستگیره نجات انسان ، برتر از همه عبادات ، جامع تمام کمالات ، خمیر مایه حیات ، کلید قفل همه مشکلات ، علاج زشت ترین عادات ، عشق سالکین ، عبادتی آتشین ، مونس اصحاب دین و رحمت واسعه حضرت ارحم الراحمین است . 🕋 بدون خود را اهل حق و حقیقت ندانید . اکسیر وجود منهای بی سوداست ، بی خبران از بی خردانند و فراریان از این مقام گرفتار دام شیطانند . 💕 خوشا آنان که الله یارشان بی که حمد و قل هو الله کارشان بی خوشا آنان که دائم در نمازند بهشت جاودان بازارشان بی 💕 ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🚨 حکم قسم خوردن حکم قسم خوردن (سوگند) در اسلام چیست؟ قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست، مگر اینکه به خاطر هدف هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد که در اینجا ممکن است واجب یا مستحب گردد. برخی از سوگندها از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است. مانند: سوگند به غیر نام خدا و سوگند براى انجام کار حرام یا مکروه، یا ترک واجب و مستحب. ولی قَسَم هائى که به نام خدا باشد، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است، وفا کردن به آن واجب است و کفاره مخالفت با آن: اطعام یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است. قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست، ولى در عین حال حرام نمى باشد، و اگر به خاطر هدف هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد ممکن است واجب یا مستحب گردد، اما با این حال یک سلسله از سوگندهاست که از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است، از جمله: 🌷 1 ـ سوگندهایى که به غیر نام خدا باشد، حتى قسم خوردن به نام پیامبر(صلى الله علیه وآله) و ائمه هدى(علیهم السلام) واجب العمل نیست، یعنى اگر کسى به غیر نام خداقَسَم یاد کند ملزم به انجام آن نمى باشد و مخالفت آن کفاره ندارد. 🌷 2 ـ سوگندهایى که براى انجام کار حرام یا مکروه، یا ترک واجب و مستحب باشد آن هم اعتبارى ندارد، مثل این که کسى سوگند یاد کند: دَین خود را نپردازد یا با بستگان خویش ترک رابطه کند، یا از اصلاح «ذاتُ البَیْن» خوددارى نماید همان گونه که کراراً دیده شده، بعضى از اشخاص به سبب خاطره بدى که از یک اصلاح ذات البین پیدا مى کنند، قَسَم یاد مى کنند که هرگز سراغ چنین کارى نروند، به این گونه سوگندها نباید اعتنا کرد، هر چند با نام خدا باشد و یکى از تفسیرهاى «لا یُواخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فی اَیْمانِکُم»، (1) همین است، ولى قَسَم هایى که به نام خدا باشد، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است، وفا کردن به آن واجب است، و اگر کسى با آن مخالفت کند کفاره دارد. (2) کفاره آن اطعام ده مسکین یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است (این معنى در آیه89 سوره«مائده» آمده است) و اکنون که برده وجود ندارد باید یکى از دو کار اول را انجام داد. (3) 🍃 (1). سوره بقره، آیه 225. 🍃 (2). رساله توضیح المسائل، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مساله 2302ـ هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت کند باید کفّاره دهد، ده فقیر را سیر کند، یا بر آنها لباس بپوشاند، یا یک بنده را آزاد نماید (و در زمان ما که بنده آزاد کردن موضوعیّت ندارد میان دو چیز دیگر مخیّر است) و اگر توانایى بر اینها نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرد. 🍃 (3). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و هفتم، ج 2، ص 179. @Javanmardi_langarudi 🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
﷽؛ ✅ روش صحیح تعویض طلاى كهنه با طلاى نو چيست ؟ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 🌷 امام باقر (علیه السلام) فرمود : " همانا بنده ای نسبت به پدر و مادر خویش در زمان حیاتشان نیکوک
﷽؛ "نیکی به والدین در زندگی و مرگ" فرقی در و به والدین بین حال حیات و ممات آنها نیست یعنی با مرگ ، حق آنها ساقط نمی شود و هرگاه پس از مرگ فراموش گردند و نیکی به ایشان ترک شود عاق والدین محسوب می شود ؛ هر چند در حال حیات اداء حق ایشان شده و نیکی به آنها ترک نگردیده باشد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ "حقوق والدین پس از مرگ" پس از مرگ آنست که : : واجباتی که از آنها در حال حیات فوت شده از قبیل حج ، نماز ، روزه و همچنین اگر بدهی داشته اند اولاد اداء نماید . : به آنچه وصیت نموده اند عمل کند . : آنها را تا آخر عمرش نباید فراموش نماید باید برایشان طلب آمرزش و رحمت کند و به نیابت آنها صدقه دهد و اعمال مستحب را به قصد ایشان انجام دهد و آنچه می تواند از هدایا و تحف معنوی برای آنها بفرستد . گناهان کبیره حضرت آیت الله دستغیب صفحه 145 بخش عقوق والدین ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💥شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید💥
﷽؛ ✅ تفاوت معنای و 📝 پرسش : آیا و به یک معنا می باشند یا متفاوت اند ؟ 📖 پاسخ اجمالی : و از ماده «رحمت» گرفته شده . معروف اين است كه كسى است كه رحمتش عام است ، و همگان را شامل مى شود ، در حالى كه به كسى گفته مى شود كه رحمتش خاص است . بنابراين خداوند سبب شده است كه فيض نعمتش دوست و دشمن و مؤمن و كافر را شامل شود ؛ ولى او ايجاب مى كند كه مؤمنان را مشمول مواهب خاصّى در دنيا و آخرت قرار دهد كه دور افتادگان از خدا و بى خبران از آن محرومند . 📖 پاسخ تفصیلی : و ؛ اين دو واژه از ماده «رحمت» گرفته شده ، و معروف اين است كه كسى است كه رحمت اش عام است ، و همگان را شامل مى شود ، در حالى كه به كسى گفته مى شود كه رحمت اش خاص است ، بنابراين خداوند سبب شده است كه فيض نعمت اش دوست و دشمن و مؤمن و كافر را شامل شود ؛ ولى او ايجاب مى كند كه مؤمنان را مشمول مواهب خاصّى در دنيا و آخرت قرار دهد كه دور افتادگان از خدا و بى خبران از آن محروم اند . اين تفاوت امور زير است : 1⃣ صيغه مبالغه است و صفت مشبهه ؛ و صيغه مبالغه تأكيد بيشترى را مى رساند و دليل بر گستردگى اين نوع رحمت است . ولى بعضى هر دو را صفت مشبهه و يا هر دو را صيغه مبالغه دانسته اند ، امّا با اين حال تصريح كرده اند كه مبالغه بيشترى را مى رساند . 2⃣ بعضى نيز گفته اند : چون صفت مشبهه است و دلالت بر ثبات و استمرار دارد مخصوص مؤمنان است ولى كه صيغه مبالغه است چنين دلالتى ندارد . 3⃣ نام مخصوص خدا است و به غير او اطلاق نمى شود ؛ در حالى كه هم به او گفته مى شود و هم به غير او ؛ و اين دليل بر آن است كه مفهوم رحمت گسترده ترى است . 4⃣ اين قاعده در ادبيات عرب معروف است كه «زيادةُ المبانى تَدُلُّ عَلى زِيادَةِ المَعانِى» ؛ (يعنى واژه اى كه حروف اش بيشتر است مفهوم آن نيز بيشتر است) و چون پنج حرفى ، و چهار حرفى است ؛ بنابراين مفهوم وسعت بيشترى دارد . 5⃣ اين تفاوت را بعضى افراد ، از آيات قرآن نيز استفاده كرده اند . زيرا در قرآن غالباً به صورت مطلق آمده ، در حالى كه در بسيارى از موارد مقيّد است . مانند:  «إِنَّ اللهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ» ؛ (زيرا خداوند نسبت به مردم ، رئوف و مهربان است) ،  «وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً» ؛ (او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است) ،  «إِنَّ اللهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً» ؛ (خداوند نسبت به شما مهربان است) . در حالى كه بدون اين قيود ذكر شده و دليل بر عموميت رحمت او است . 6⃣ بعضى از روايات نيز شاهد اين تفاوت است . در حديث پر معنايى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم :  «الرَّحمنُ اِسْمٌ خاصٌ بِصِفَة عامَّة، وَالرَّحيمُ اسمٌ عامٌ بِصِفَة خاصَّة» ؛ ( اسم خاص است [ مخصوص خداوند ] امّا با وصفى عام ـ مفهوم رحمت اش دوست و دشمن را در بر مى گيرد ـ ولى اسم عام است به صفت خاص [ اين اسم هم بر خداوند و هم غير او اطلاق مى شود ، ولى مفهوم اش رحمتى است مخصوص مؤمنان ] ) . امّا با تمام اينها نمى توان انكار كرد كه گاهى اين دو واژه به يك معنا به كار مى رود ؛ مانند آنچه در دعاى عرفه از امام حسين(عليه السلام) نقل شده است :  «يا رحمنَ الدُّنيا وَالآخِرةَ وَرَحِيْمَهُما»؛ (اى خدايى كه رحمان دنيا و آخرت و رحيم هر دويى) ولى اين ممكن است يك استثنا بوده باشد؛ بنابراين منافاتى با تفاوت فوق ندارد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ { قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‌ايد ! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى‌آمرزد ، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است } 👈 عده ای از بزرگان دین اسلام از شیعه و سنی را از می دانند و در تأخیر توبه مطرح می کنند : از آنجایی که انسان تاریخ ولادت خودش را می داند ولی تاریخ وفات خودش را نمی داند ، اگر بخواهد توبه را تأخیر بیاندازد چه بسا مرگ او فرا برسد و او فرصت ندامت از اعمال زشت خود را نداشته باشد ، در این صورت بزرگترین خطر به سراغ او آمده است . این است که اگر مبادرت به توبه نورزد ، گناهان انباشته می شود ، چه بسا به سر حدّ شقاوت و قساوت منجر می گردد ، وقتی زنگارها بر صفحه دل انباشته شد ، درمان آن بسیار سخت می شود . اگر توبه را تأخیر اندازد چه بسا عمل صالح او مقبول درگاه حق نگردد ، چون به نصّ قرآن خدای تبارک و تعالی از پرهیزکاران اعمالشان را می پذیرد . 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐 @Javanmardi_langarudi 💥شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید💥
﷽؛ 🌾 از مکافات عمل غافل مشو گندم از گندم بروید ، جو ز جو هر عمل کز آدمی سر می زند خیر و شرّش پشت در ، در می زند 🌾
﷽؛ 📝 پرسش : امام ‌صادق (عليه السلام) به مردی كه از راه دزدی انفاق می كرد چه فرمودند ؟ 📖 پاسخ اجمالی : امام ‌صادق (علیه السلام) به مردي كه از راه دزدی انفاق می كرد ، فرمودند : « مادرت به عزايت بنشيند ! تو جاهل به كتاب خدايى ! نشنيده‌ اى كه قرآن مى‌ فرمايد : خدا ، تنها از پرهيزكاران مى‌ پذيرد ! سپس افزودند : دو نان و دو انار دزديدى ، چهار گناه كردى ، چون بدون اجازه صاحبش به ديگرى دادى ، چهار گناه ديگر نيز به آن اضافه شد ». او جوابى نداشت ، ناچار سكوت كرد . 📖 پاسخ تفصیلی : امام ‌صادق (عليه السلام) فرمود : شنيدم اهل ‌سنّت و جماعت ، مردى ‌را بسيار مى‌ ستايند و احترامش مى‌‌ كنند ؛ ميل داشتم به طور ناشناس او را ببينم ؛ اتّفاقاً روزى در محلّى ملاقاتش كردم ؛ مردم اطرافش را گرفته بودند ؛ ولى او از آنها كناره‌ گيرى مى‌ كرد ؛ با پارچه‌‌ اى صورت خود را تا بينى پوشانده بود ؛ پيوسته در صدد بود از مردم جدا شود ؛ بالاخره راهى را انتخاب كرده ، اطرافيان او را رها كردند . من از پى او رفتم و كارهايش را زير نظر داشتم ، به دكّان نانوايى رسيد ، در يك موقع مناسب كه صاحب دكّان غافل بود ، دو گرده نان برداشته از آن‌ جا گذشت ؛ به انار فروشى برخورد ، از او نيز دو انار سرقت كرد . در شگفت شدم كه چرا اين مرد دزدى مى ‌كند ! سرانجام در بين راه به بيمارى رسيد ، آن دو نان و دو انار را به او داد . من او را تعقيب كردم تا از شهر خارج شد . خواست در آن ‌جا وارد خانه‌ اى شود ، گفتم بنده خدا ! آوازه تو را شنيده بودم ، مايل بودم از نزديك ببينمت ؛ ولى از تو بيزار شدم ! پرسيد چه ديدى ؟ گفتم از نانوا دو گرده نان و از انار فروشى ، دو انار دزديدى ؛ مجال ادامه سخن نداده ، پرسيد : تو كيستى ؟ پاسخ دادم مردى از اهل بيت پيغمبر (صلی الله عليه و آله و سلم) از وطنم سؤال كرد ، گفتم «مدينه» است ؛ گفت : شايد تو جعفر بن محمّد بن ‌علي بن حسين باشى ، جواب‌ دادم آرى همين‌ طور است ! گفت : اين نسب تو به پيامبر اكرم (صلی الله عليه و آله و سلم) چه سودى دارد كه علم جدّت را واگذاشته‌ اى !؟ پرسيدم از چه رو ؟ گفت : زيرا از قرآن اطّلاع ندارى كه خداوند مى‌‌ فرمايد :  « مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَ مَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلاَيُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا »؛ هر كس كار نيكى به جا آورد ، ده برابر آن پاداش دارد و هر كس كار بدى انجام دهد، جز به مانند آن ، كيفر نخواهد ديد . من دو نان با دو انار دزديدم ، در اين صورت چهار گناه كرده‌‌ ام ؛ ولى چون آنها را انفاق كردم و به آن بيمار دادم ، به دليل همان آيه ، چهل حسنه دارم ، وقتى ‌كه چهار از چهل كسر شود ، سى ‌و شش حسنه ديگر طلبكار مى‌ شوم ! گفتم : «ثَكَلَتْکَ اُمُّکَ» ؛ (مادرت به سوگواريت بنشيند!) تو جاهل به كتاب خدايى ! نشنيده‌ اى كه خداوند مى‌ فرمايد :  «إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقِينَ»؛ (خدا ، تنها از پرهيزكاران مى‌ پذيرد!) سپس افزودم : دو نان و دو انار دزديدى ، چهار گناه كردى ، چون بدون اجازه صاحبش به ديگرى دادى ، چهار گناه ديگر نيز به آن اضافه شد . [او جوابى نداشت ، ناچار سكوت كرد] با تعجّب نگاهى دقيق به من كرد ، او را واگذاشتم و دور شدم . سوره انعام ، آیه160 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧