eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 چرا شمر( این جانباز جنگ صفین در رکاب امام علی (ع) در نهایت قاتل امام حسین (ع) شد ؟! 📖 «شمر بن ذی‌الجوشن ضبابی کلابی» ، با کنیه «أبو السابغه» از افرادی است که دست خود را به خون امام حسین (ع) و یارانش آغشته کرد . در وصف ظاهری او گفته‌اند که نشانه‌های بیماری برص در صورتش نمایان بود . 📖 امام حسین (ع) در واقعه کربلا ، او را پسر زن بُزچران (یَا ابْنَ رَاعِیَةِ الْمِعْزَى ) خطاب کرده است . 📖 با این حال ، او به ظاهر از اشراف کوفه بود و به طور طبیعی در حوادث مرتبط با کوفیان ،‌ حضور داشت . در نهایت شمر توسط سپاهیان مختار کشته شد . ✅ حضور شمر در صفین و جانبازی او 📖 شمر از افرادی بود که در جنگ صفین در سپاه امام علی (ع) حضور داشت . او نه تنها در سپاه امام بود ، بلکه حتی در این جنگ جراحت‌هایی نیز برداشت . مجروح شدن شمر در این جنگ را بسیاری از منابع ذکر کرده‌اند : مسلم بن عبدالله ضبابی گوید : «شمر نیز با ما [در سپاه امام علی(ع)] بود . ادهم بن محرز با وی مبارزه کرد و با شمشیر صورت شمر را زد . شمر نیز ضربتى به او زد اما ضربه‌اش اثرگذار نبود . پس شمر پیش یاران خویش بازگشت و آبى نوشید، آن‌گاه نیزه‌ای گرفت و رجزخوان رفت و به ادهم حمله برد و با نیزه ، ضربه‌ای محکم به او وارد کرد و گفت : این ضربه من در مقابل آن ضربه تو با این حال نمی‌توان در مورد نیت شمر از حضور در سپاه امام علی (ع) با قطعیت صحبت کرد . صفین ، جنگی میان سپاه شام و عراق بود ، بنابراین، شاید او به جهت تعصبات قوم و قبیله‌ای در این جنگ شرکت کرده و حتی شاید به پیروزی امید داشته و حضور در این جنگ را در راستای منافع خود می‌دانست. البته این امکان را نیز نمی‌توان دور از نظر داشت که او در آن مقطع، واقعاً و قلباً هوادار امام علی (ع) بوده ، اما بعدها طوفان حوادث اثری از این دلدادگی باقی نگذاشت . ✅ شمر و واقعه کربلا 📖 به طور قطع و یقین ، شمر در واقعه کربلا و در مخالفت با امام حسین (ع) نقشی بسیار برجسته داشت . 📖 او هنگام بیعت کوفیان با مسلم بن عقیل ، رویکرد تخریبی خود را آغاز کرد و در مقطعی همراه تعدادی دیگر ، بر فراز بام آمده و خطاب به یاران مسلم بن عقیل می‌گفت : « اى مردم کوفه ! از خدا بترسید و بر فتنه‌انگیزى شتاب مکنید و اتحاد این امت را از میان مبرید . سواران شام را به این‌جا نکشانید که پیش از این مزه آن‌را چشیده‌ اید و شوکت ایشان را آزموده‌ اید . 📖 پس از حضور امام حسین (ع) در عراق و در خواست بازگشت از طرف حضرتشان و اندک ملایمتی از طرف عمر بن سعد ، این شمر بود که ابن زیاد را تحریک کرد تا خواسته امام حسین (ع) را رد کرده و امام را میان بیعت و جنگ در تنگنا قرار دهد . 📖 ابن زیاد ، شمر را همراه نامه‌ای به سمت عمر بن سعد فرستاد و دستور داد که یا از امام بیعت بگیرد و یا او را بکشد و اگر عمر بن سعد از این کار خودداری کرد ، شمر جایگزین او و فرمانده سپاه کوفه گردد . 📖 در نهایت شمر فرمانده سمت چپ سپاه کوفه شدو در بسیاری از گفتارها و جدال‌های لفظی شرکت داشته و در این بین، به امام حسین (ع) و سپاهیانش نیز اهانت‌هایی کرد . 📖 در برخی از نقل‌ها ، شمر کسی بوده که سر امام حسین (ع) را از تن جدا کرده است  و حتی برخی از منابع این قول را مشهورتر دانسته‌اند . 📖 او پس از قتل امام حسین (ع) ، فرمان کشتن امام سجاد (ع) - که در بستر بیماری قرار داشت - را نیز صادر کرد . مردى از اصحاب شمر گفت : سبحان الله ! آیا باید جوان کم سن و سالى را که جنگ هم نکرده است بکشیم ؟ در این هنگام عمر بن سعد دخالت کرده و گفت : متعرض این زنان و این بیمار نشوید . 📖 پس از واقعه کربلا ، او تعدادی از سرها را به سمت کوفه برد همچنین ابن زیاد ، او را به همراه تعدادی دیگر مسئول بردن اسرای کربلا به شام کرد و او از کسانی بود که اسراء را به شام، نزد یزید بردند . 📖 اما در این‌که چرا شمر - این جانباز جنگ صفین - به قتل امام حسین(ع) در کربلا دست زد ، نکته‌ای قابل بررسی است . کشتن امام حسین (ع) ، عملی نبود که شخصی بتواند با اندک گمراهی بدان دست‌ بزند و یک‌روزه چنین رویکردی را برگزیند . 📖 در این زمینه بد نیست که بدانیم او مدت‌ها قبل از عاشورا و در زمان حکومت معاویه از فرهنگ شیعی فاصله گرفته بود و در همین راستا او از افرادی بود که با گزارش‌های خود زمینه شهادت حجر بن عدی و یارانش را فراهم آورد . 📖 مدتی بعد او نقش اصلی را در شهادت امام حسین (ع) بر عهده داشت و البته همچنان خود را ظاهر الصلاح نشان داده و در صدد توجیه رفتار ظالمانه خود بود : ابواسحاق سبیعی می‌گوید : «شمر همراه ما نماز می‌خواند و پس از نماز ، دستانش را رو به آسمان گرفته و می‌گفت : خدایا ! تو شریف هستی و شرافت را دوست داری ، تو آگاهی که من شریف هستم ! پس مرا ببخش ! به او گفتم : چگونه خداوند تو را ببخشد در حالی‌که در قتل پسر پیامبر (ص) نقش داشته‌ای ؟! 👇👇👇
👆👆👆 گفت : وای بر تو ! چه باید می‌کردیم ؟! اینها (فرماندهان) دستوری به ما دادند و ما با آن مخالفت نورزیدیم. اگر با آنها مخالفت می‌کردیم، سرنوشتمان از شتران آبکش بدتر بود» .  بدیهی است که این بهانه‌ها مجوّز انجام چنین جنایتی نبود و بنابر حدیث نبوی «لا طاعة فی معصیة الله»  چنین اطاعتی مردود و باطل بود . 📖 این عمل شمر نشان از این دارد که عمل صالح - حتی جانبازی در رکاب امام علی (ع) – به تنهایی نباید موجب غرور افراد شود؛ چون هیچ تضمینی در رستگاری دائمی فرد وجود ندارد. ایمان و اعتقاد شمر – حتی اگر از روی فهم و یقین هم بود – در نهایت مغلوب دنیاپرستی و منفعت طلبی او شد و به همین دلیل، او خواسته‌های نفسانی را بر خواست الهی مقدم داشت و به بدترین جنایت دست زد. 📖 در قرآن نیز از این‌گونه افراد یاد شده که پس از دیدن آیات و معجزات الهی ، مجدد از شیطان پیروی کرده و در مسیر گمراهی قرار می‌گیرند : «و خبر آن کسى را براى آنان بخوان که آیات خویش را بدو ارزانى داشتیم اما او از آنها کناره گرفت و شیطان در پى او افتاد و از گمراهان شد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
📝 قاتل امام حسین (ع) شمر است ، یا سنان بن انس ؟  📖 در این مورد نیز مانند بسیاری از موضوعات تاریخی اختلاف نظر وجود دارد . (ره) در این باره می‌گوید : «وَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ- عَلَیْهِمَا السَّلَامُ- قُتِلَ بِکَرْبَلَاءَ، وَ قَاتِلُهُ سِنَانُ بْنُ أَنَسٍ لَعَنَهُ اللَّه‏»؛ امام حسین (ع) در کربلا به دست سنان بن انس به شهادت رسید . می‌گوید : «وَ بَدَرَ إِلَیْهِ خَوَلِیُّ بْنُ یَزِیدَ الْأَصْبَحِیُّ لَعَنَهُ اللَّهُ فَنَزَلَ لِیَحْتَزَّ رَأْسَهُ‏ فَأُرْعِدَ فَقَالَ لَهُ شِمْرٌ فَتَّ اللَّهُ فِی عَضُدِکَ مَا لَکَ تُرْعَدُ. وَ نَزَلَ شِمْرٌ إِلَیْهِ فَذَبَحَهُ ثُمَّ دَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى خَوَلِیِّ بْنِ یَزِیدَ فَقَالَ احْمِلْهُ إِلَى الْأَمِیرِ عُمَرَ بْنِ سَعْد»؛  پس از این خولى اصبحى پیش آمده تا سر از بدن مبارکش جدا سازد ، اما لرزه بر اندامش افتاد نتوانست به این کار خطیر اقدام نماید ، شمر که او را بی‌‌چاره یافت، گفت خدا بازوى ترا از کار بیندازد ؛ چرا این قدر می‌‌لرزى ! آن‌گاه خود او پیش آمد و سر مبارکش را از بدن جدا کرد. سر بریده امام حسین (ع) را به خولى داد و گفت آن‌را به عمر بن سعد تسلیم کن . ، در این‌گونه موارد می‌توان گفت شاید یک نوع تسامح وجود داشته باشد ، به این معنا که یکی سبب باشد و یکی مباشر . مثلاً در همین رابطه در عرف هم شمر را قاتل امام حسین (ع) می‌دانند ،  هم عمر سعد را . همین‌طور ابن زیاد و یزید را . چنان‌که مشهور است ، قاتل امام حسین (ع) سنان بن انس بوده ، به عنوان کسی که آخرین ضربات کاری را بر بدن مبارک امام وارد کرد ، اما می‌توان شمر را هم قاتل نامید ، به عنوان کسی که سر مبارک امام را از بدن نیمه‌جانشان جدا نمود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
✅ بررسی مذهب شهدای کربلا 📝 آیا همه شهدای کربلا شیعه بودند؟ 📖 حبُ اهل بیت شیعه و سنی نمی شناسد . این محبت آنقدر زیاد است که تا پای بذل جان نیز می رسد . در کربلا بودند کسانی که شیعه نبودند ولی مالامال از عشق حسین بوده و جان خود را در راه ایشان فدا کردند . 📖 همه کسانی که همراه حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلا به شهادت رسیدند شیعه نبودند . هرچند اکثر قاطع آنان از شیعیان بودند ، اما شماری از غیر شیعیان هم در میان آنان دیده میشود . کسانی هم که از کوفه برای جنگ با امام حسین (ع) آمدند شیعه نبودند. ابن زیاد با شناختی که از مردم کوفه داشت ، به شیعیانی که بر اثر ارعاب او به یاری امام حسین نیامدند ، الزام نکرد که حتما باید به کربلا بروند و با پسر پیامبر بجنگند .  📖 چون می ترسید که اگر اینها را در سپاه خود جای دهد ، حتما در کربلا به امام می پیوندند . ولی اهل تسنن را مجبور به جنگ با ابی عبدالله کرد . هرچند برخی از اهل سنت میخواستند با بهانه و تمارض ، از این جنایت بزرگ بگریزند اما ابن زیاد عذر آنان را نپذیرفت و همه آنان را اعزام کرد . 📖 اولین فردی که با قطعیت میشود گفت از شیعیان نبوده و به امام حسین (ع) پیوسته ، «زهیر بن قین بجلی» است . زهیر نه تنها شیعه نبود بلکه عثمانی بود . عثمانی ها نسبت به حضرت امیر (ع) بدبین بوده و حتی کینه می ورزیدند . بر اثر تنبّهی که همسر زهیر در او ایجاد کرد ، متحول شده و به امام پیوست ، ولی هیچ دلیل و نقلی وجود ندارد که نشان دهد زهیر شیعه شده باشد. حتی وقتی میخواهد همسر خود را طلاق بدهد، بر اساس فقه اهل تسنن او را طلاق میدهد نه فقه شیعه . 📖 لذا در تاریخ و مقاتل هیچ نکته ای که دلالت بر شیعه شدن او بکند پیدا نمیشود . البته تنها جایی که اشاره به نام مقدس حضرت علی (ع) میکند ، در رجزهایی است که در صحرای کربلا خوانده و به یاری فرزند رسول خدا و علی مرتضی افتخار کرده است . 📖 دومین فرد «حر بن یزید ریاحی» است . او نه تنها شیعه نیست که حتی یزید را امام خود دانسته و راه را بر امام حسین (ع) بست . او با احتجاجات امام (ع) فهمید که اشراف کوفه چه خیانتی کرده اند . لذا متحول شد و چون بهره ای از جوانمردی داشت ، مقابله با فرزند رسول خدا که مظلوم واقع شده است را روا ندانست و به یاری امام حسین (ع) آمد .  📖 فرد دیگر «یزید بن زیاد بن مُهاصر کِندی»، معروف به «ابوالشعثا کندی» است . وی در لشکر عمر بن سعد بود . احتجاجات امام (ع) هم تاثیری در او نکرد. اما همین که دید جنگ در آستانه شروع است و گروهی اندک به خاطر حفظ آرمانهای خود از جانشان دست شستند و در برابر لشگر ۳۰ هزار نفری ایستاده اند ، این جنگ را ناجوانمردانه دانست و نخواست در این جنایت حضور پیدا کند و به یاران امام حسین (ع) پیوست . 📖 نزد امام آمد و گفت تصمیم گرفته ام به یاری شما بیایم . هیچ بحثی از اینکه شما امام حق و رهبر الهی و پیشوای سوم هستید در میان نیست. فقط بحث این است که ایستادن در برابر مرد بزرگ و مظلومی چون حسین بن علی جایز نیست .  📖 دو برادر دیگر وجود دارند به نامهای «سعد بن حارث» و «ابوالحَتوف بن حارث» که نه تنها شیعه نبودند ، بلکه تصریح شده که از خوارج بوده اند . این افراد تا عصر عاشورا هم تا با امام (ع) جنگیدند ، ولی متحول شده و گفتند چگونه فرزند رسول خدا را بکُشیم و در روز قیامت از رسول خدا بخواهیم که ما را شفاعت کند ؟! لذا به سپاه امام حسین (ع) پیوستند . حتی هنگامی که صفوف دشمن را می شکستند و به جبهه حق می پیوستند، شعارشان همان شعار خوارج بود: «لاحکم الّا للّه و لا طاعه لمن عصی » . 📖 فرد دیگر که بعید است شیعه باشد ، «عبدالله بن عمیر کلبی» است . اگر وی ارادتی به امام (ع) نشان میدهد نه از باب اینکه ایشان را امام خود بداند ، بلکه به عنوان فرزند رسول خدا برای ایشان حرمت قائل است . وی میخواست تحت امر ابن زیاد به جهاد با کفار برود. اما وقتی دید ابن زیاد با لشگری انبوه قصد جنگ با فرزند رسول خدا را دارد ، تکان خورد و تصمیم به یاری امام (ع) گرفت . معتقد بود که یاری امام ثوابی کمتر از جهاد با مشرکان ندارد .  📖 ۳۲ نفر از لشگریان عمر سعد نیز شبِ عاشورا گریختند و خود را به امام (ع) پیوستند . با توجه به اینکه گفتیم ابن زیاد برای جنگ با امام به شیعیان فشاری وارد نکرده بود، چه بسا این افراد از اهل سنت بوده و یا اینکه شیعه بوده و تقیه کرده اند . از میان آنها از افرادی مانند «جُبیل بن مالک تمیمی» ، «حارث بن امرء القیس کندی» ، «عبدالرحمن بن مسعود» ، «عبدالله بن بشیر خَثعمی» و «عمرو بن ضُبَیعه» ، در تاریخ نام برده شده است . 📖 البته اگر تحقیقات دقیق تری در تواریخ و مقاتل انجام بشود ، چه بسا که بیش از این افراد هم از اهل تسنن در سپاه امام حسین (ع) یافت شود . مقتل ابی مخنف ، تاریخ طبری ، ارشاد شیخ مفید ، الاخبار الطوال دینوری ، کامل ابن اثیر ، اعیان الشیعه .
✅ نذر پیاده رفتن به کربلا و از دست دادن توانایی 📝 سوال : شخصی نذر کرده پیاده به کربلا برود ولی نذر خود را مقیّد به سال خاصی نکرده است . در سالهای اول بعد از انعقاد نذر که توانائی داشته ولی آن را به تأخیر انداخته و اکنون ناتوان شده است ؛ وظیفه اش چیست ؟ 📖 جواب : اگر نذر او مطلق بوده و به سال خاصی نظر نداشته و ناگهان ناتوان شده کفاره ندارد ولی احتیاط آن است که سواره برود .
﷽؛ 📝 عنْ أَبِي عَبْدِاللهِ (علیه السلام) قَالَ : " الْعَامِلُ بِالظُّلْمِ وَالْمُعِينُ لَهُ وَالرَّاضِي بِهِ شُرَكَاءُ ثَلاثَتُهُمْ " 📖 امام صادق (علیه السلام) فرمود : " عمل كننده به ستم و يارى كننده براى ستم و راضى به ستم ، هر سه در گناه با هم شريك اند ".
🥀شهادت جون در کربلا🥀 🌧 غلام سیاه ابوذر غفارى که در کربلا به شهادت رسید . جون بن حوى پس از شهادت مولایش ابوذر ، به مدینه برگشت و در خدمت اهل بیت درآمد . ابتدا خدمت امیر المومنین «علیه السلام » بود . سپس در خدمت امام حسن و امام حسین «علیهماالسلام » و بالاخره در خدمت امام سجاد «علیه السلام » بود . در سفر کربلا ، از مدینه همراه امام تا مکه و از آنجا به کربلا آمد . چون به اسلحه سازى و اسلحه شناسى آشنا بود ، به نقل ابن اثیر و طبرى ، شب عاشورا هم در کربلا به کار اصلاح سلاحها اشتغال داشت . با آنکه سن او زیاد بود ، ولى روز عاشورا از سید الشهدا «علیه السلام » اذن میدان طلبید . امام او را رخصت داد تا برود و آزادش کرد . ولى او با اصرار ، مى خواست در روزهاى شادى و غم و راحت و رنج ، از خاندان پیامبر جدا نشود .  به امام حسین «ع » عرض کرد : گر چه نسبم پست و بویم ناخوش و چهره ام سیاه است ، ولى مى خواهم به بهشت روم و شرافت یابم و روسفید شوم . از شما جدا نمى شوم تا خون سیاهم با خونهاى شما آمیخته شود . پس از نبرد ، وقتى بر زمین افتاد ، امام خود را به بالین او رساند و چنین دعا کرد : خدایا ! رویش را سفید و بویش را معطر کن و او را با نیکان محشور گردان . «اللهم بیض وجهه و طیب ریحه و احشره مع الابرار و عرف بینه و بین محمدو آل محمد» به دعاى امام ، بویش معطر گشت . امام باقر «ع »از امام سجاد «ع »روایت مى کند که : پس از عاشورا که مردم براى دفن کشته ها به میدان مى آمدند (و بنى اسد براى دفن شهدا آمدند) ، پس از ده روز ، بدن جون را در حالى یافتند که بوى مشک از آن به مشام مى رسید . براے جون نقل شده است . ( کیف ترى الکفار ضرب الاسود بالسیف ضربا عن بنى محمد اذب عنهم باللسان و الید ارجو به الجنه یوم المورد که نشان دهنده عمق بینش او در شناخت ولاى آل البیت و جبهه کفر امویان و دفاع همه جانبه او از خاندان رسالت است ).
﷽؛ 🌷 حضرت آیت الله بهجت : " بکاء (گریه) در مصائب اهل‌بیت (علیهماالسلام) و به‌خصوص سیدالشهدا (علیه السلام) شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که افضل از آن نیست ".
🔻كجاست آن عزیزى كه پس از ظهورش خون شهید مظلوم كربلا را از دشمنان باز پس خواهد گرفت⁉️ امام باقر(ع): " ما اولیاى دم امام حسین(ع) هستیم. هنگامى كه قائم ما قیام كنند پیگیرى خون امام حسین(ع) را خواهد كرد ".
﷽؛ ✅ ضربه بر سر حضرت عباس "علیه السلام" 📝 آنچه از اخبار و کتب مقاتل به دست می آید این است که : از خاندان اهل البیت " علیهماالسلام" آنچنان ضربت شدید و جراحت فوق العاده ای به سرشان رسیده که هیچ یک از اوصیا و شهدای اولین و آخرین چنین ضربتی ندیده اند یا شنیده نشده است : ضربت ابن ملجم مرادی "علیه اللّعنة" بر سر مبارک امیرالمؤمنین علی "علیه السلام" ضربت منقذ بن مرة بر سر مبارک علی اکبر "علیه السلام" که آن جوان شجاع و دلیر را از پای درآورد . ضربتی که بنابر برخی روایات حکیم بن طفیل "علیه اللّعنه" بر فرق مبارک قمر بنی هاشم "علیه السلام" زد ، به طوری که فَسَقَطَ مَخُّ رَأْسِهٖ عَلیٰ کِتْفِهِ چنان ضربت شدید بود که مغز مبارکش روی شانه اش ریخت . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ 📝 امام مجتبی (ع) در لحظات آخر عمر شریفشان سفارش کردند : " حسین جان ! عمر من اجازه نمی‌دهد در کربلا باشم ، ولی این سه پسرم را تقدیم تو می کنم . هر کدام که از تو اجازه گرفتند تا به میدان بروند ، به او اجازه بده ".
🌷 محل حائر حسینی 📝 پرسش : ملاک حد حائر حسینی چیست ؟ 📖 پاسخ : فقط رواقها و زیر گنبد را شامل می شود . 🌷 زیارت اربعین از بعید 📝 پرسش : آیا مستحب است که در روز اربعین از راه دور زیارت خوانده شود ؟ 📖 پاسخ : به قصد رجاء مانعی ندارد . 🌷 استحباب زیارت در روز اربعین از نزدیک 📝 پرسش : آیا زیارت امام حسین علیهم السلام در روز اربعین از نزدیک استحباب دارد ؟ 📖 پاسخ : بله از برخی روایات استحباب خاصی استفاده می شود . 🌷 برگزاری مراسم اربعین 📝 پرسش : چرا فقط امام حسین (علیه السلام) اربعین دارد و براى دیگر امامان (علیهم السلام) اربعین نمى گیرند ؟ آیا به خاطر آمدن اسیران است و یا علّت دیگرى دارد ؟ 📖 پاسخ : علّت آن نقش بسیار مهمّى بود که شهادت امام حسین (علیه السلام) در بقاء اسلام داشت . به علاوه مصائب آن حضرت ، قابل مقایسه با مصائب هیچ یک از معصومین (علیهم السلام) نیست .
🌷 حضرت استاد انصاریان " وقتی چشم حر به ابی‌عبدالله (علیه السلام) افتاد ، خود را روی خاک انداخت و توبه کرد ، حضرت فرمودند : بلند شو ! اینجا جای ذلیل‌شدن نیست . تو با این حرکتت از ما شدی ".
✅ غسل زیارت امام حسین (علیه السلام ) 📝 سؤال : آیا برای ورود به حرم سیدالشهداء (علیه السلام) باید غسل کرد یا با گرد وغبار راه وارد حرم شد ؟ 📖 جواب : برای سفر زیارتی امام حسین (علیه السلام) غسل مستحب است و برای ورود به حرم رجائاً انجام شود .
﷽؛ ✨ باقی مانده چای روضه ⚡️ حضرت آیت الله العظمی مجتهدی تهرانی : " علت موفقیت من ، همین مجالس توسل و روضه خوانی و سینه زنی در کنار درس های طلبگی است . از زمانی که طلبه بودم ، پنج شنبه ها در منزلمان روضه برقرار می کردم . وقتی هم که به قم رفتیم ، مجلس روضه مان در قم برپا بود . وقتی هم نزد استادمان حاج شیخ علی اکبر برهان در مسجد لرزاده تهران بودیم ، ایشان هفته ای یک شب ، سینه زنی می کردند و می فرمودند : من هر چه دارم از همان روضه ها و سینه زنی هایی است که برای اهل بیت گرفته ام ". ( مرحوم مجتهدی در مجالس روضه خوانی چای بازمانده در استکان را که دیگری خورده بود ، به عنوان تبرک می خورد ). 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
‍ 💠🔷🔹 🔷 🔹 💢 درخواست جناب حبیب بن مظاهر ⭕️ حجت الاسلام قرهی از حجه الاسلام شیخ جواد کربلایی نقل کردند که : 💐 مرحوم میرزا محمد حسن شیرازی در مکاشفه ای حبیب بن مظاهر را دیدند و از ایشان پرسیدند که : شما می خواهید برای چه به دنیا بر گردید ؟ فرمود برای سه کار: 🍃1- شرکت در مجلس عزای امام حسین 🍃2- آب بدهم 🍃3- صلوات بفرستم ✍ روزنه هایی از عالم غیب // آیت الله سید محسن خرازی @Javanmardi_langarudi 🔹 🔷 💠🔷🔹
﷽؛ 🌲حقوق امام حسین علیه السلام در آب 🌴مرحوم شیخ جعفر شوشتری گوید: { اِعْلَمْ أَنَّ لِلْحُسَیْنِ علیه السّلام فِی الْمٰاءِ حُقُوقاً أَرْبَعَةً }: 🍃امام حسین علیه السلام در آب چهار حق داشت: 1⃣ حَقُّهُ فِی الْمٰاءِ مِنْ حَیْثُ الْإِشْتِرٰاکِ مَعَ جَمیٖعِ النّٰاسِ : 🍃حق حضرت در آب از این جهت بود که تمام مردم در آب شریکند و امام حسین علیه السلام نیز مانند یکی از مردم شریک بود ، به خاطر همین است که آب خوردن از چشمه ها و نهرهایی که صاحب دارد جایز است گرچه صاحبش اجازه ندهد. 2⃣ حَقُّهُ فِی الْمٰاءِ مِنْ حَیْثُ الْإِشْتِرٰاکِ مَعَ ذَواتِ الْأَرْواحِ : 🍃دیگر این که امام حسین علیه السلام به عنوان یک موجود زنده در آب حق داشت {چنانچه گذشت گفتیم : تمام جانداران در آب حق دارند چون مایع زندگی آنهااست} به این سبب است که اگر کسی مقدار کمی آب داشته و بترسد اگر وضو بگیرد، مثلاً گوسفندی که در نزدش دارد از تشنگی هلاک خواهد شد باید برای نماز تیمّم کرده، آب را به گوسفند بدهد. 3⃣ حَقُّهُ مِنْ حَیْثُ ثٌبُوتِ حَقِّ السَّقْیِ لَهُمْ عَلیٰ اَهْلِ الْکُوفَةِ : 🍃حق سومی که حضرت بر آنها داشت این بود که سه بار بر اهل کوفه آب داده بود. 🌿الف : در زمان خلافت حضرت علی علیه السلام در کوفه خشک سالی شد و مردم به امیرمؤمنان علیه السلام عرض کردند: یاعلی ! به داد ما برس که زمین های کشاورزی ما از بی آبی در حال از بین رفتن است، چشمه ها خشک می شوند. حضرت علی علیه السلام به حضرت حسین علیه السلام دستور داد تا نماز باران بخواند. حضرت باشرایط خاصی نماز باران خواند. به دنبال آن باران رحمت الهی بر اهل کوفه بارید و آنان را از هلاکت نجات داد. 🌿ب : در جنگ صفین سپاه معاویه اطراف آب فرات را محاصره کردند و نگذاشتند سپاهیان حضرت علی ( علیه السلام ) استفاده نمایند ، امام حسین ( علیه السلام ) با همراهی چند نفر و با اجازه حضرت علی ( علیه السلام ) رفتند آب را از دست سپاهیان معاویه آزاد کردند و اعلان نمودند که همه حق استفاده از آن را دارند . 🌿 ج : سوم اینکه در قادسیه هنگام ملاقات با لشکر حرّ بن یزید ریاحی به آنان آب دادند . 🌹 آب خود با دشمنان تشنه قسمت میکند 🌹 عزت و آزادگی بین تا کجا دارد حسین 4⃣ لَهُ حَقُّ فِی الْفُراتِ بِخُصُوصِهِ ، فَاِنَّهُ نِحْلَةُ اللهِ لِفٰاطِمَةَ سَلامُ الله عَلیها : 🍃 چهارم اینکه حضرت به خصوص در آب فرات حق داشت زیرا خداوند آن را برای فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) مهریه قرار داده بود . 🍂الخصایص الحسینیه، صفحهٔ 61 @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}💎🎆
﷽؛ ✅ طلب فرزند در محرم 📝 سوال : آیا طلب فرزند در ماه هاى حرام چون محرّم از نظر شرع ایراد دارد ؟ آیا در فرزند تأثیر منفى مى گذارد ؟ 📖 جواب : اشکالى ندارد و  جهت اطلاع از آداب و مستحبات و مکروهات اين موضوع به کتاب حلية المتقين رجوع نماييد .‌ ✅ خواستگاری رفتن در ایام عزا 📝 سوال : آیا در ایام شهادت و عزاداری و محرم و صفر خواستگاری کردن صحیح است ؟ 📖 جواب : این کار اشکالی ندارد اما بهتر است در ایام عزا ، بصورت مهمانی ساده باشد و از برگزاری مراسم شادی پرهیز شود . ✅ عقد کردن در محرم و صفر 📝 سوال : از نظر شرعى و قانونى حکم ازدواج دایم و موقّت در ماه هاى محرّم و صفر چیست ؟ 📖 جواب : عقد کردن در این ایام اشکالی ندارد اما جنبه هاى شادى در آن حذف شود و به اصل عقد كه در آن عجله دارند ، اكتفا كنند . ✅ اصلاح و آرایش زنان در ایام عزاداری 📝 سوال : آیا زیر ابرو برداشتن زن و آرایش غلیظ کردن فقط براى شوهر در ایّام محرّم به خصوص دهه اوّل جایز است ؟ 📖 جواب : اصلاح براي زنان اشکالي ندارد . آرايش براي همسر نيز جايز است اما سزاوار است در شبها و روزهاي شهادت پرهيز شود . ✅ سرمه و حنا بستن در ایام عزا 📝 سوال : آیا سرمه کشیدن و حنا بستن در ایّام عزادارى نیز مستحب است ، یا ترک آن در این گونه ایّام بهتر مى باشد ؟ 📖 جواب : سرمه کشیدن مانعى ندارد ولى حنا بستن چون نشانه شادى است بهتر است در ایّام عزادارى ترک شود . ✅ کار کردن در روز عاشورا 📝 سوال : کار کردن در روز عاشورا چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : کار کردن در اين روز حرام نيست ، اما مناسب است زماني را جهت شرکت در عزاداري اختصاص دهيد .‌ ✅ تضییع حقوق دیگران بواسطه عزاداری 📝 سوال : اگر عزادارى براى امام حسین (علیه السلام) باعث تضییع حقوق دیگران شود ، آیا موجب ضمان خواهد شد ؟ به طور کلّى آیا در این مورد خاص رعایت حقوق دیگران واجب است ؟ 📖 جواب : عزادارى ، یکى از مستحبّات مهم است ولى حفظ حقوق دیگران از واجبات است . بنابراین ، باید طورى عزادارى کرد که حقوق کسى ضایع نشود .‌ ✅ صدای بلندگوها در عزاداری و مساجد 📝 سوال : اسفاده از بلندگو برای مجالس عزاداری تا چه حد مجاز است ؟ 📖 جواب : نباید بلندگوهای مجالس ، مزاحمتی برای همسایه ها داشته باشد بنابراین بلندگوها برای داخل مسجد روشن باشد ولی برای پخش اذان اشکالی ندارد البته صدای بلندگو خصوصا در مورد اذان صبح باید بگونه ای باشد که حال همسایه ها نیز رعایت شود . ✅ قمه زدن در عزاداری 📝سوال : قمه زدن و یا زنجیر زدن با زنجیرى که داراى چاقو و یا تیغ مى باشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مى شود ، چه حکمى دارد ؟ 📖 جواب : عزاداري خامس آل عبا (ع) از مهمترين شعائر ديني ، و رمز بقاء تشيع است ، و بايد هر چه باشکوه تر برگزار گردد . شکي نيست کساني که قمه مي زنند بخاطر احساسات مذهبي و عشق به امام حسين (ع) است ولي بايد توجه داشت اين کار در حال حاضر خسارات بسياري بر ما وارد کرده و دشمنان بوسيله آن سعي دارند شيعه را در جهان ، منفور کنند . بنابراين در اين زمان لازم است از اين کار خودداري نمايند . بطور کلي ، آسيب رساندن به بدن و آنچه سبب وهن مذهب باشد جايز نيست ، خواه از طريق قمه زني باشد يا زنجيرهاي تيغ دار . بجاي اين کار ، خون خود را به مراکز اهداء خون دهند و ما براي همه آنها دعا مي کنيم . ✅ برگزاری مجالس عزاداری بدون وعظ و ارشاد خطبا 📝 سوال : آیا تشکیل مجلس فقط به صورت مدّاحى و بدون استفاده از وعظ و ارشاد خطبا جایز است ؟ 📖 جواب : باید از این کار جداً پرهیز کرد که اهداف مقدّس امام حسین (علیه السلام) را به خطر مى اندازد . به علاوه مردم ، بسیارى از اصول و فروع و تعلیمات اسلام و ارزش هاى والاى آن را در این مجالس از خطبا فرا مى گیرند و گاه در غیر این مجالس براى آنها ممکن نیست .‌ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ 🌧 ابی عبدالله (علیه السلام) به امام مجتبی (علیه السلام) می‌فرماید : " برای گریه کن و زائران من دعا کنید و برایشان از خدا طلب مغفرت کنید که خدا گناهان گذشته‌شان را ببخشد ".
﷽؛ 💕 ما راهی نداريم جز اين كه همه‌ی مؤمنين دعا کنند و همه‌ی توجه به او باشد : « إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِيَاء » ⛅️ این از قطعیات است که هر کسی بیچاره شد و راه گم کرد و از همه جا منقطع شد ، اگر او را صدا بزند ، او توجه می‌کند . در این قضیه ، یهودی و نصرانی و مسلمان ، چه شیعه و چه سنی ، فرقی ندارد . 🔆 همه او را صدا بزنند : « یا اباصالح المهدی »
﷽؛ 💕 تأمل کنید ببینید یعنی چه این جمله ؟ 👈 در همچین حدیثی بیان امام این است : " هیچ ملک مقربی نیست : « ما من ملک مقرب »، بدون استثنا ؛ بعد کلمه‌ی دوم : « ما من نبی مرسل »، هیچ پیغمبر مرسلی نیست ؛ یعنی با مقام صفی اللهی ، با منصب نجی اللهی ، با مقام خلیل اللهی ، با مقام کلیم اللهی ، با آن موهبت و عنایت روح اللهی ، همه‌ی و همه‌ی ، مسألتشان از خدا این است که خدا به آنها اجازه بدهد به زیارت علیهماالسلام بروند ". 🌀 این کلمه است که عقل هر حکیمی را متحیر می کند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ ❖ کار و کسب در روز عاشورا ▪️حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: " مَنْ تَرَكَ السَّعْيَ فِي حَوَائِجِهِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ قَضَى اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ مَنْ كَانَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ يَجْعَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ " " کسی که در روز عاشورا به دنبال حوایج و خواسته هایش نرود خداوند نیاز دنیا و آخرت او را برآورده می کند ". " و کسی که روز عاشورا ، روز مصیبت و غم و گریه برایش باشد ، خداوند تعالی روز قیامت را روز شادی و سرور او قرار می دهد ". 📚 علل الشرائع ، ج‌1 ، ص : 227 . @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💕 حضرت امام رضا (علیه السلام) : « الإمام ، مَفْزَعُ‏ الْعِبَادِ فِي‏ الدَّاهِيَةِ النَّآدِ » " امام (علیه‌السلام) ، پناهگاه مردم در حوادث ناگوار است ".
✅ ویژه نامه #زائر_عرش 🔰 برگ اول «...إِذَا أَرَدْتَ الْخُرُوجَ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه‌‌السلام فَصُمْ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ؛ یَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ وَ یَوْمَ الْخَمِیسِ وَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ، فَإِذَا أَمْسَیْتَ لَیْلَةَ الْجُمُعَةِ، فَصَلِّ صَلَاةَ اللَّیْلِ، ثُمَّ قُمْ فَانْظُرْ فِی نَوَاحِی السَّمَاءِ وَ اغْتَسِلْ تِلْکَ اللَّیْلَةَ قَبْلَ الْمَغْرِبِ ثُمَّ تَنَامُ عَلَى طُهْرٍ؛ فَإِذَا أَرَدْتَ الْمَشْیَ إِلَیْهِ فَاغْتَسِلْ وَ لَا تَطَیَّبْ وَ لَا تَدَّهِنْ وَ لَا تَکْتَحِلْ حَتَّى تَأْتِیَ الْقَبْر.» #امام_صادق علیه‌السلام به ابوبصیر فرمودند : «هرگاه خواستی برای زیارت #حسین علیه‌السلام بیرون روی ، قبل از اینکه خارج شوی ، سه روز #روزه بگیر ؛ روز چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه ، پس هنگامی‌که شب جمعه فرا رسید ، #نماز_شب بخوان ، پس برخیز و به اطراف آسمان نظاره کن و در آن شب #غسل کن قبل از مغرب ، پس بخواب درحالی‌که با #طهارت باشی . پس هنگامی که خواستی #پیاده به سوی قبرش روی ، غسل نما و خود را خوشبو مکن و از روغن نیز استفاده مکن و سرمه نیز استفاده نکن ، تا اینکه به سمت قبر بروی ». 📚 تهذیب الاحکام، ج۶، ص۷۶.
✅ ویژه نامه 🔰برگ دوم| عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ ثُوَيْرِ بْنِ أَبِي فَاخِتَةَ قَالَ: «قَالَ لِي أَبُو عَبْدِاللَّهِ علیه‌السلام: يَا حُسَيْنُ، مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ يُرِيدُ زِيَارَةَ [قَبْرِ] الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ [بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیهماالسلام]، إِنْ كَانَ مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ [كُتِبَ] لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ حَطَّ بِهَا [مُحِيَ] [مَحَى]عَنْهُ سَيِّئَةً (وَ إِنْ كَانَ رَاكِباً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ‏ بِكُلِ‏ حَافِرٍ[خُطْوَة] حَسَنَةً وَ حَطَّ عَنْهُ بِهَا سَيِّئَةً)؛ حَتَّى إِذَا صَارَ بِالْحَائِرِ كَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُفْلِحِينَ [الصَّالِحِينَ‏] [الْمُفْلِحِينَ الْمُنْجِحِينَ] وَ إِذَا قَضَى مَنَاسِكَهُ كَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِينَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَاف،َ أَتَاهُ مَلَكٌ فَقَالَ لَهُ: أَنَا [إِنَّ] رَسُولُ اللَّهِ رَبُّكَ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَكَ: اسْتَأْنِفْ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ [غَفَرَ اللَّهُ] لَكَ مَا مَضَى.» علیه‌السلام به حسین بن ثویر فرمودند : « اى حسين ! كسى كه از منزلش بيرون آيد و قصدش زيارت قبر حضرت علیهماالسلام باشد ؛ اگر رود، خداوند منّان به كه برمى‌‏دارد ، یک برايش نوشته و یک از او محو مى‌‏فرمايد ؛ تا زمانى كه به برسد ‌، و پس از رسيدن به آن مكان شريف، حق تعالى او را از [مفلحین] قرار مى‏‌دهد ؛ تا وقتى كه مراسم و اعمال زيارت را به پايان برساند ، كه در اين هنگام او را از محسوب مى‌‏فرمايد ؛ تا زمانى كه اراده‌ی مراجعت نمايد، در اين وقت فرشته‌‏اى نزد او آمده و مى‌‏گويد : صلی‌الله‌علیه‌وآله سلام رسانده و به تو مى‏‌فرمايد : از عمل را شروع كن ؛ تمام گناهان گذشته‌‏ات شد ». 📚 تهذیب الاحکام، ، ج۶، ص۴۳؛ ثواب الاعمال، شیخ صدوق، ص۹۱.