eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ و ؟ ... 💎 امیرالمؤمنین علی "علیه السلام" فرمودند : « إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَكَ وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّم » " زماني‌كه انساني مي‌ميرد ، مردم مي‌گويند : براي بعد از خود چه گذاشت ؟ و ملائکه مي‌گويند : براي پيش از خود چه فرستاد ؟ إِنَّا أَنْذَرْناکُمْ عَذاباً قَريباً يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ وَ يَقُولُ الْکافِرُ يا لَيْتَني‏ کُنْتُ تُراباً " کند کافر تیره دل آرزو که ای کاش چون خاک می بود او که این سان نمی سوخت روز شمار به توفنده آتش به سوزنده نار " @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ اما 💎 از کاسبی پرسیدند : چگونه در این کوچه پرت و بی عابر کسب روزی می‌کنی ؟! گفت : آن خدایی که فرشته مرگش مرا در هر سوراخی که باشم پیدا می‌کند ، چگونه فرشته روزی اش مرا گم می‌کند . @Javanmardi_langarudi " غم روزي مخور بر هم مزن اوراق دفتر را كه پیش از طفل ايزد پر كند پستان مادر را " 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 🚨 🔹ذکر ده ویژگی مهم 1⃣ فرشتگان موجوداتى عاقل و با شعورند و بندگان گرامى خدا هستند (بل عباد مكرمون ) 🕊(انبياء 26)🕊 2⃣ آنها سر بر فرمان خدا دارند و هرگز معصيت او نميكنند (لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون ) 🕊(انبياء 27)🕊 3⃣ آنها وظائف مهم و بسيار متنوعى از سوى خداوند بر عهده دارند: 🍃 گروهى حاملان عرشند 🕊(حاقه - 17)🕊 🍃 و گروهى مدبرات امرند 🕊(نازعات - 5)🕊 🍃 گروهى فرشتگان قبض ارواحند 🕊(اعراف - 37)🕊 🍃 و گروهى مراقبان اعمال بشرند 🕊(سوره انفطار - 10 تا 13)🕊 🍃 گروهى حافظان انسان از خطرات و حوادثند 🕊(انعام - 61)🕊 🍃 و گروهى مامور عذاب و مجازات اقوام سركشند 🕊(هود - 77)🕊 🍃 گروهى امدادگران الهى نسبت به مومنان در جنگها هستند 🕊(احزاب - 9)🕊 🍃 و بالاخره ، گروهى مبلغان وحى و آورندگان كتب آسمانى براى انبياء ميباشند 🕊(نحل - 2)🕊 كه اگر بخواهيم يك يك از وظائف و ماموريتهاى آنها را بر شمريم بحث به درازا مي كشد. 4⃣ آنها پيوسته مشغول تسبيح و تقديس خداوند هستند، چنانكه در آيه 5 سوره شورى ميخوانيم : و الملائكه يسبحون بحمد ربهم و يستغفرون لمن فى الارض: فرشتگان تسبيح و حمد پروردگار خود را بجا مى آورند و براى كسانى كه در زمين هستند استغفار ميكنند. 5⃣ با اين حال انسان به حسب استعداد تكامل از آنها برتر و والاتر است تا آنجا كه همه فرشتگان بدون استثناء بخاطر آفرينش آدم به سجده افتادند و آدم معلم آنها گشت 🕊🕊(آيات 30 - 34 سوره بقره )🕊 6⃣ آنها گاه به صورت انسان در مى آيند، و بر انبياء و حتى غير انبياء ظاهر ميشوند، چنانكه در سوره مريم ميخوانيم : فرشته بزرگ الهى به صورت انسان موزون بر مريم ظاهر شد: فارسلنا اليها روحنا فتمثل لها بشرا سويا: 🕊(مريم - 17)🕊 در جاى ديگر به صورت انسانهائى بر ابراهيم و بر لوط ظاهر شدند 🕊(هود - 69 و 77)🕊 حتى از ذيل اين آيات استفاده ميشود كه قوم لوط نيز آنها را در همان اشكال موزون انسانى ديدند 🕊(هود - 78)🕊 آيا ظهور در چهره انسان ، يك واقعيت عينى است ؟ يا به صورت تمثل و تصرف در قوه ادراك ؟ ظاهر آيات قرآن معنى اول است ، هر چند بعضى از مفسران بزرگ معنى دوم را برگزيده اند. 7⃣ از روايات اسلامى استفاده ميشود كه تعداد آنها بقدرى زياد است كه بهيچوجه قابل مقايسه با انسان نيست ، چنانكه در روايتى از امام صادق (عليهالسلام ) ميخوانيم : هنگامى كه از آن حضرت پرسيدند آيا عدد فرشتگان بيشترند يا انسانها؟ فرمود: سوگند به خدائى كه جانم به دست او است فرشتگان خدا در آسمانها بيشترند از عدد ذرات خاكهاى زمين ، و در آسمان جاى پائى نيست مگر اينكه در آنجا فرشته اى تسبيح و تقديس خدا ميكند. 8⃣ آنها نه غذا ميخورند و نه آب مينوشند، و نه ازدواج دارند، چنانكه در حديثى از امام صادق (عليهالسلام ) ميخوانيم : الملائكة لا ياكلون و لا يشربون و لا ينكحون و انما يعيشون بنسيم العرش : فرشتگان غذا نميخورند و آب نمينوشند و ازدواج نميكنند بلكه با نسيم عرش الهى زندهاند!. 9⃣ آنها نه خواب دارند نه سستى و غفلت چنانكه على (عليهالسلام ) در حديثى چنين . مى گويد: فليس فيهم فترة ، و لا عندهم غفلة ، و لا فيهم معصية ... لا يغشاهم نوم العيون و لا سهوا العقول ، و لا فترة الابدان ، لم يسكنوا الاصلاب و لم تضمهم الارحام : (در آنها نه سستى است ، و نه غفلت ، و نه عصيان ... خواب بر آنها چيره نميگردد و عقل آنها گرفتار سهو و نسيان نمى شود، بدن آنها به سستى نمى گرايد، و در صلب پدران و رحم مادران قرار نمى گيرند. 🔟 آنها مقامات مختلف و مراتب متفاوت دارند، بعضى هميشه در ركوعند و بعضى هميشه در سجودند. ما منا الا له مقام معلوم و انا لنحن الصافون و انا لنحن المسبحون : (هر يك از ما مقام معلومى دارد، ما همواره صف كشيده منتظر فرمان او هستيم و پيوسته تسبيح او ميگوئيم ) 🕊(صافات 164 - 166)🕊 امام صادق مى گويد: و ان لله ملائكة ركعا الى يوم القيامه و ان لله ملائكة سجدا الى يوم القيامه : خداوند فرشتگانى دارد كه تا روز قيامت در ركوعند، و فرشتگانى دارد كه تا قيامت در سجودند!. ✅ @Javanmardi_langarudi 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
14-DAHA247-Hashemi Nejad - paziroftan tobeh hazrat yones be vaseteh ahl beit-(www.Rasekhoon.net).mp3
343.1K
﷽؛ 💎 پذیرفتن توبه حضرت یونس به واسطه اهل البیت علیهماالسلام ❄️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❄️ @Javanmardi_langarudi 《 لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین 》
﷽؛ به سلام الله علیها ❄️ مولایمان حضرت بقیّة الله-ارواحنا له فداه- در پاسخ سعد بن عبدالله در ضمن حدیثی طولانی می فرماید : «حضرت زکریّا از پروردگارش درخواست نمود که نام «پنج تن» را به او بیاموزد . جبرئیل علیه السّلام بر او نازل شده ، آنها را به او آموخت . هرگاه که زکریّا نام محمّد ، علی ، فاطمه و حسن علیه السّلام را می برد ، اندوهش برطرف می شد ؛ ولی همین که نام حسین علیه السّلام را می برد ، بغض گلویش را می فشرد و نفسش به شماره می افتاد و گریه اش می گرفت . روزی گفت : « خداوندا ! چه سرّی دارد که هرگاه نام چهار نفر از اینان را می برم غم و اندوهم برطرف شده و خاطرم تسکین می یابد ؛ ولی به هنگام نام بردن از حسین علیه السّلام اشکم جاری و آه و ناله ام بلند می شود ؟» خداوند متعال داستان امام حسین علیه السّلام را به او خبرداده و فرمود : «کهیعص» «کاف» اسم کربلاء «هاء» هلاکت و نابودی خاندان پیامبر ، «یاء» یزید که به حسین ظلم و ستم نمود ، «عین» اشاره به عطش و تشنگی حسین و «صاد» صبر او است . زکریّا علیه السّلام که این مطالب را شنید ، سه روز از مسجد خود بیرون نرفت و دستور داد کسی بر او وارد نشود و شروع به گریه و زاری نمود و ذکر مصیبت او این عبارات بود : « خداوندا ! آیا بهترین آفریدگانت به فرزندش مصیبت زده می شود ؟ آیا چنین مصیبتی بر آستانه ی آنان فرود می آید ؟ خداوندا ! آیا علی و فاطمه این چنین عزادار می شوند ؟» بعد گفت : « خداوندا ! فرزندی به من بده که در دوران پیری دیدگانم به او روشن شده ، وارث و جانشین من باشد ! او را برای من به مانند حسین علیه السّلام نسبت به حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم قرار ده ! بعد از آنکه او را به من دادی ، مرا گرفتار محبّت گردان و بعد همان گونه که حبیبت ، محمّد صلی الله علیه و آله و سلم به مصیبت او دچار می شود ، مرا نیز دچار مصیبت او بگردان ! خداوند ، یحیی علیه السّلام را به زکریّا داد و او را به مصیبت فقدان او دچار کرد . دوران حمل یحیی ، همچون دوران حمل حسین ، شش ماه بود » ❄️ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎
﷽؛ ✅ خداوند اولين عزادار ابی عبدالله (علیه السلام) 👈 در عالم آفرينش نزد پروردگار ارزش فراواني دارد . ، اشك در سحرگاه براي خالق هستي است ¹: (أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ)² ، اشك بر مصائب امام حسین (علیه السلام) است . آن چنان اين اشك نزد خداوند محبوب است كه خود خداوند اوّلين روضة مصائب حضرت را براي حضرت آدم (علیه السلام) خواند . بعد از آنكه حضرت آدم (علیهالسلام) به خاطر انجام عمل «ترك اولي» از بهشت رانده شد و به زمين هُبوط كرد ، به درگاه الهي بسيار گريست و از عمل خود توبه كرد . در آن زمان همسرش حوّا نيز از او جدا شده بود و اين بر غم‌هايش افزوده شد . حضرت به تنهايي بر روي زمين حركت مي‌كرد تا گذرش به سرزمين كربلا افتاد . ناگهان ملاحظه كرد گرد غم  و غبار ناراحتي در وجودش پديدار شد و قلبش به تنگ آمد . وقتي به قتلگاه حضرت سيّدالشهدا (علیه السلام) رسيد ، به سنگي برخورد كرد و خون فراواني از پای حضرت آدم (علیه السلام) جاري شد . پس متأثر شد و سر به آسمان برداشت و فرمود : « بارالها ! آيا گناه تازه‌اي مرتكب شده‌ام كه مرا اين‌گونه مجازات مي‌كني ؟» 👈 از جانب پروردگار ندا آمد : « اي آدم ! ازجانب تو گناهي سر نزده است ، امّا اين مكان جايي است كه يكي از فرزندانت به نام حسین (علیه السلام) مظلومانه به شهادت مي‌رسد » سپس خداوند روضة حضرت سيّدالشهد (علیه السلام) را خواند و حضرت آدم (علیه السلام) بر مصائب آن حضرت گريست و به خداوند عرض كرد : « آيا حسين (علیه السلام) جزو پيامبران مي‌باشد ؟ در اين هنگام وحي نازل شد : اي آدم ! او جزو پيامبران نيست ، بلكه نوادة پيامبر آخرالزمان (صلی الله علیه و آله) است . سپس حضرت آدم (علیه السلام) چهار مرتبه قاتلان حضرت را لعن نمود.³ [1]. حضرت امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید : « ما اغرورقت عين بمائها من خشية الله عز ّوجلّ إلّا حرّم الله جسدها على النار »؛ بحارالأنوار:90/335، حدیث 29؛ " هيچ چشمى نيست كه برای ترس از خدا اشك در آن حلقه زند، جز اينكه خداوند تمام آن بدن را بر آتش حرام سازد ". [2]. مائده(5):83؛ " به سبب آنچه از حق شناخته اند ، لبريز از اشك مى شود ". [3]. بحارالأنوار: 44/243، حديث 37؛ « أن آدم (علیه السلام) لما هبط إلى الأرض لم ير حوّا فصار يطوف الأرض في طلبها فمر بكربلا فاغتم ، وضاق صدره من غير سبب ، وعثر في الموضع الذي قتل فيه الحسين(علیه السلام) ، حتى سال الدم من رجله ، فرفع رأسه إلى السماء وقال : إلهي هل حدث مني ذنب آخر فعاقبتني به ؟ فإني طفت جميع الأرض، وما أصابني سوء مثل ما أصابني في هذه الأرض . فأوحى الله إليه : يا آدم ! ما حدث منك ذنب ، ولكن يقتل في هذه الأرض ولدك الحسين (علیه السلام) ظلماً فسال دمك موافقة لدمه، فقال آدم: يا رب أيكون الحسين (علیه السلام) نبياً قال : لا ، ولكنه سبط النبي محمد (صلی الله علیه و آله) ، فقال : ومن القاتل له ؟ قال: قاتله يزيد لعين أهل السماوات والأرض، فقال آدم (علیه السلام) : فأي شئ أصنع يا جبرئيل ؟ فقال : العنه يا آدم (علیه السلام) فلعنه أربع مرات ومشى خطوات إلى جبل عرفات فوجد حوّا هناك.»  از کتاب آئین اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا (علیه السلام) استاد حسین انصاریان 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
12.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ 🎬 کلیپ : نکاتی در مورد حضرت عزرائیل ➕ چگونگی جان دادن مؤمن 👤 @Javanmardi_langarudi ❄️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❄️
﷽؛ " از زمانی که قرار است مؤمن از دنیا برود در حالت احتضار و ابتدای قبض روح فرشتگان الهی بر او نازل می شوند و با سلام و صلوات او را وارد عالم برزخ می کنند بهشت را به او نشان می دهند و با یک احترام خاصی مومن را از این عالم به آن عالم وارد می کنند برخلاف کافر که با اهانت و ضرب و شتم و سرزنش وارد آن عالم می کنند ".
﷽؛ ✅ برزخ مؤمنان ، باغى از بهشت‏ در قرآن ، جهانى است بين دنيا و آخرت كه تمام مرد و زن بايد از آن عبور كنند و هيچ چاره‌اى نيز ندارند . برزخ يعنى حائل و پرده‌اى بين دنيا و آخرت . صلى الله عليه و آله از برزخ خوبان خبر مى‌دهد ، مى‌فرمايد : و مردم مؤمن ، « و الله ان القبر لروضة من رياض الجنة » باغى از باغهاى بهشت است ؛ يعنى همه بهشت نيست ، بلكه بخشى از بهشت است . مى‌فرمايد : ديدم كه پرده كنار رفت و باغ با عظمتى پديدار شد ، صدايى از درون ساختمان آمد كه ملا احمد ! داخل شو . من ديگر در ذهنم نبود كه در قبرستان كاشان هستم و گويا دنيا از من گرفته شده بود . نمونه اين باغ و ساختمان را نديده بودم . به داخل رفتم . درها ، ديوارها ، طاق‌ها و اساس اين ساختمان را در دنيا نديده بودم . هيچ كجا مانند آن نبود . زيبايى اين باغ و ساختمان كامل بود . ما را روى تخت و كنار خود نشاند ، گفت : آيا عيدى مى‌خواهى ؟ هر چه مى‌خواهى بخور . اين هم عيدى تو . گفتم : از پيغمبران خدا هستى كه اينجا در كاشان شما را دفن كرده‌اند ؟ گفت : نه ، من پيغمبر نبودم . آخر ديدم اين باغ و كاخ به پاداش انبياء مى‌ماند . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ اولین منزل انسان بعد از مرگ است . قرآن تصریح کرده است که انسان بعد از مرگ ، مواجه با عالم برزخ است که تا روز قیامت ادامه دارد : " وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ "¹ ' و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند '. البته این آیه دلالت بر وجود حیات در این فاصله ندارد . بله ، آیاتی دیگر وجود دارد که از آنها می توان وجود حیات واقعی برای انسان در این نشأه را استفاده کرد که بعضی از آنها را ذکر می کنیم : " قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَىٰ خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ "² ' آنها می گویند : ! ما را دو بار میراندی و دو بار زنده کردی ؛ اکنون به گناهان خود معترفیم ؛ آیا راهی برای خارج شدن از دوزخ وجود دارد ؟ '. مراد از دو (زنده کردن) و دو (میراندن) چنین است : ، میراندن از حیات دنیا است و ، زنده کردن در برزخ است ، که این حیات برزخی تا نفخ صور اول استمرار پیدا می کند . ، در وقت نفخ اول است . خداوند می فرماید : " وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ "³ ' و در صور دمیده می شود ، پس همه کسانی که در آسمانها و زمینند می میرند '. ، در وقت نفخ صور دوم است ، که خداوند در مورد آن می فرماید : " وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يَنْسِلُونَ "⁴ ' بار دیگر در صور دمیده می شود ، ناگهان آنها از قبرها ، شتابان به سوی دادگاه پروردگارشان می روند ' ، از این دو آیه فهمیده می شود ، زیرا بعد از نفخ اول ، هلاکت همه اهل آسمان ها و زمین ، به جز آن که خدا بخواهد ، واقع می شود ، و به دنبال نفخ دوم مردم از قبور خود بر می خیزند . و در مورد نفخ صور دوم است که خداوند می فرماید : " وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعًا "5 ' و بار دیگر در صور دمیده می شود ، ناگهان آنها از قبرها ، شتابان به سوی دادگاه پروردگارشان می روند ' " فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ "6 ' و هنگامی که در صور دمیده شود ، هیچ یک از پیوندهای خویشاوندی میان آنها در آن روز نخواهد بود ؛‌ و از یکدیگر تقاضای کمک نمی کنند چون کاری از کس ساخته نیست '. و اختلاف آثار دلالت بر تعدد نفخ و تعدد دمیدن در صور میکند . با توجه به آنچه گذشت ، برای انسان بعد از إماته از حیات دنیا ، حیات دیگری وجود دارد که حیات برزخی و واسطه بین حیات دنیا و حیات آخرت است . و اما از میان ، به دو روایت از امام صادق علیه السلام اکتفا می کنیم : از آنها روایتی است که در پاسخ از جایگاه ارواح مؤمنان سوال می شود و آن حضرت می فرماید : " در حجره هایی در بهشت ساکن هستند و از طعام و شراب بهشتی تناول می کنند و می گویند : قیامت را برسان و آنچه به ما وعده داده ای ، محقّق فرما ". و در پاسخ از جایگاه ارواح مشرکان است که می فرماید : " در آتش عذاب می کشند و می فرمایند : قیامت را نرسان ، و آنچه به ما وعده داده ای ، محقّق نفرما ".7 ¹ سوره مؤمنون ، آیه100 ² سوره مؤمن ، آیه11 ³ سوره زمر ، آیه68 ⁴ سوره یس ، آیه51 5 سوره کهف ، آیه99 6 سوره مؤنون101 7 بحارالأنوار ، باب احوال برزخ 📚 المحاضرات فی الإلهیات ، فصل پنجم قبر و برزخ ، صفحه387, 385,386 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧