📷 عکسنوشته| ولایت نمک سیر و سلوک است.
#عید_تجلی_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
📷 عکسنگاشت | ولایت در قرآن
🔹بخش اول: آیه اولیالامر (نساء، ۵۹):
خداوند در این آیه «اولیالامر» را شخصیتهایی معصوم معرفی میفرماید که اطاعتشان همردیف اطاعت از خدا و پیامبر اکرم(ص) واجب است. علم الهی ایشان نیز از آیه قابل نتیجهگیری است.
📚 برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اولیالامر، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۴، صفحات ۱۹۷تا۲۳۴.
👇توضیحات بیشتر را در پست بعد مطالعه فرمایید.👇
#عید_تجلی_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکسنگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش اول: آیه اولیالامر (نساء، ۵۹): خداوند در این آیه «اولیالامر» را
🔸ولایت در قرآن| بخش اول: آیه اولیالامر (نساء، ۵۹)
▫️این آیۀ شریفه به مؤمنین امر مینماید كه از خدا و رسول و اولیالامر اطاعت كنند. ادبیات آیه به گونهای است که اطاعت از رسول، عین اطاعت از پروردگار و به طور مطلق است؛ یعنی آنچه رسول فرمود، کلام حق و صواب است و هیچ خطایی در آن راه ندارد.
▫️اطاعت از اولیالامر نیز با همان اطلاق و به همان شدت و در سیاق اطاعت از رسول وارد شده؛ پس اطاعت از اولیالامر نیز مطلق است و ملاک در صواب بودن یک فعل، اطاعت بیقید و شرط از فرامین اولیالامر است.
▫️این تقارن دلالت بر آن دارد كه امر اینان همسنخ امر خداوند و در نظام طولی با آن قرار دارد؛ لذا نباید تنافری با امر خداوند داشته باشد.
▫️ولایت پیامبر(ص) در اوامر و نواهی، حداقل در دو زمینۀ شریعت و امور اجتماعی بوده است؛ در عین حال، ایشان واجد اوصاف و شرایط خاصی از جمله علم و عصمت الهی بودهاند. بر همین اساس، اولیالامر نیز باید دارای ویژگیهایی همسنخ با رسول خدا(ص) باشند؛ تا اوامر آنان با پیامبر(ص) سنخیّت داشته باشد.
▫️از همین جا مشخص میشود که نمیتوان اصطلاح «اولیالامر» را به هر انسان معمولی، نظیر منتخبین مردم و یا اشخاصی که با زور و قهر بر جوامع حاکم میشوند و یا حاكمان موروثی و یا امرا و فرماندهان لشگری و کشوری، به اعتبار مقام و موقعیتشان، اطلاق کرد. بلکه اولیالامر نیز باید مثل پیامبر اکرم(ص)، از علم و عصمت الهی برخوردار باشند؛ تا اطاعت از آنان همان اطاعت از خدا و رسول(ص) محسوب گردد.
▫️از آنجا که تشخیص چنین عصمتی از عهدۀ بشر خارج است، تعیین مصادیق اولیالامر نیز از ناحیۀ پروردگار انجام میگیرد.
▫️چنانچه مراد از «امر» در آیۀ شریفه، «عالم امر» باشد، در این صورت، علاوه بر اثبات ولایت رسول اکرم(ص) در نظام تشریع، مقام ولایت ایشان در نظام تکوین را نیز اثبات مینماید. به همین ترتیب، اولیالامر باید کسانی باشند که همانند رسول خدا(ص) اشراف بر عالم ملکوت داشته و در نتیجه، صاحب علم و عصمت الهی هستند.
📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اولیالامر است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۴، صفحات ۱۹۷ تا ۲۳۴.
👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به این لینک بروید:
https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/
#عید_تجلی_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
Brochur Velayat.pdf
2.32M
⚡️حتما مطالعه بفرمایید.
📖 بروشور معرفی کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» تالیف استاد محمدتقی فیاضبخش و دکتر فرید محسنی
📝 جناب علامه طباطبایی(ره) پیرامون پیچیدگی این مسئله و کمبود تحقیقات پیشینیان و همچنین روش خود در تحقیق پیرامون این مهم، در مقدمه رساله «الانسان بعد الدنیا» میفرمایند:
روشی را که ما در این رساله انتخاب کردیم، از تفسیر آیه با آیه و روایت با روایت، روشی است عمیق با گستره وسیع؛ که استیفای کامل آن در گنجایش یک رساله نیست... انصاف در آن است که اعتراف کنیم قدمای ما از مفسّرین و شارحان حدیث، کمتر به این روش در فهم معارف قرآن و روایات پرداختهاند و چیزی از آنان به ما نرسیده است و جز کمی از فراوان این معارف در اختیار ما قرار ندارد. در نتیجه، کسی که به طور جدی بخواهد در این عرصه وارد شود و در اهداف و غایات این مهم تحقیق نماید، همچون مجاهدی است که در صحنه پیکاری جدی در برابر شمشیرها و نیزههای فراوان، بدون سلاح و سپر وارد کارزار شود. و تنها خداوند یاور است...
(برشی از متن بروشور)
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
🔰 همان طور که به خاطر دارید، مجموعه برنامههایی با عنوان "غدیر؛ عید ظهور حقیقت انسان" در ایام عید غدیر سال گذشته در کانال جلوه نور علوی منتشر کردیم.
استاد فیاضبخش در این برنامهها به تبیین حقیقت معنای ولایت در مکتب علامه طباطبایی(ره) و از دیدگاه معرفتالنفس پرداختند. ایشان طی شش قسمت به مباحث زیر پرداختند:
▫️مراتب معرفت به حقیقت عید غدیر
▫️تبیینی معرفتالنفسی از دلیل عظمت عید غدیر
▫️غدیر، تجلی بالاترین مرتبه انسانیت انسان (کمال اخیر انسان)
▫️سیر در مراتب نفس و معرفتالنفس، سیر در مراتب ولایت است.
▫️تبیینی از باطن آداب و دستورات شب و روز عید
🌐 فیلم برنامهها همراه با صوت و متن خلاصه برنامه در کانال منتشر شده که در آرشیو کانال قابل دسترسی است.
📹همچنین فیلم برنامهها با کیفیت HD در کانال مؤسسه در آپارات قرار دارد:
🌐https://www.aparat.com/playlist/1117780
👈 پیشنهاد میکنیم با توجه به نزدیک بودن عید غدیر این مجموعه را دوباره مشاهده بفرمایید.
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
Ghadir; zohoor haghighat Ensan.pdf
1.58M
📖 مطالعه فرمایید| در عظمت روز عید غدیر و مراتب حقیقت این روز ارجمند
🔻حقیقت عید غدیر که آن را اعظم اعیاد و ایام و بلکه روح همه ایام قرار داده است، چیست؟ حقیقت این روز، حقیقتی ذومراتب است که با استمداد از آیات قرآن و همچنین بیانات اهلبیت(ع) پیرامون روز غدیر، مراتب آن حقیقت قابل برداشت است:
🔹 مرتبه اول: تعیین وصایت امیرالمؤمنین(ع) در این روز بوده است.
🔹مرتبه دوم: در این روز، محوریت عالم اسلام و امارت و صدارت امت، از «فرد»، یعنی شخص رسولالله(ص) به «نوع»، یعنی صاحبان مقام عصمت و ولایت تبدیل شد.
🔹 مرتبه سوم: روز غدیر خم، روز تعیین مقام عصمت جهت تعلیم امت در بعد حکمت نظری و عملی است.
🔹 مرتبه چهارم: معرفی امیرالمؤمنین(ع) بعنوان رهبر جامعه و رئیس حکومت
🔹مرتبه پنجم: عید غدیر روز ظهور حقیقت انسان در مقام ولایت
🔹مرتبه ششم، غدیر عید ظهور ولایت
👈 آنچه گفتیم بخشی از متن مباحث استاد فیاضبخش در مجموعه برنامه "غدیر؛" ظهور حقیقت انسان بود که سال گذشته در کانال منتشر شده است.
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
📷 عکسنگاشت | ولایت در قرآن
🔹بخش دوم: آیه رؤیت اعمال (توبه، ۱۰۵):
بنا بر این آیه، امام بر ظاهر و حقیقت اعمال عباد اشراف دارد و در پیشگاه الهی بدان شهادت میدهد. لازمۀ این امر، عصمت و علم الهی او بر اسرار عالم است.
📚برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه رؤیت اعمال، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۵، صفحات ۵۳ تا ۹۵.
👇توضیحات بیشتر را در پست بعد مطالعه فرمایید.👇
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکسنگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش دوم: آیه رؤیت اعمال (توبه، ۱۰۵): بنا بر این آیه، امام بر ظاهر و حق
🔸ولایت در قرآن| بخش دوم: آیۀ رؤیت اعمال
▫️مخاطب این آیه عموم مردم (اعم از مؤمن و كافر) است. اطلاق آیه در رؤیت اعمال، بدان معناست که كل اعمال همۀ انسانها در همۀ زمانها و همۀ مراحل آن (از نیت عمل گرفته تا گفتار و رفتار) مشمول این سخن خداوند قرار میگیرد.
▫️همچنین آیۀ شریفه تصریح فرموده که این رؤیت فقط مختص خداوند، پیامبر(ص) و برخی از مؤمنین است.
▫️منظور از مؤمنین در آیه، همۀ اهل ایمان نیستند؛ زیرا این رؤیت به رؤیت خداوند عطف گردیده و لذا فراتر از رؤیت ظاهر اعمال است. بر اساس روایات مختلف، منظور آیۀ شریفه از مؤمنین، ائمۀ اطهار(ع) است.
▫️با استفاده از آیۀ شریفه میتوان موضوع رؤیت اعمال انسانها را -که لازمۀ آن اشراف بر عالم ملکوت و باطن اعمال و نیات انسانی است- به شرح قیاس زیر اثبات نمود:
اوّلاً، خدا و رسول(ص) و مؤمنون(ع)، ناظر بر باطن اعمال انسانها هستند.
ثانیاً، ناظر بر باطن اعمال، باید اشراف بر ملکوت انسانها داشته باشد.
در نتیجه: خدا و رسول(ص) و مؤمنون(ع) اشراف بر ملکوت انسانها دارند.
▫️با تدبّر در نتیجۀ منطقی حاصله، میتوان موارد زیر را استنتاج نمود:
۱- رسول خدا(ص)، با عنایت الهی، از عالم غیب آگاهی دارد و علم او متعارف و اکتسابی نیست. از آنجا که علم و رؤیت مؤمنین مذکور در آیه به خدا و رسولش(ص) (از جهت اشراف بر اعمال عباد) عطف گردیده است، بنابراین، رؤیت آنان (به اذن خداوند) مشرف بر ظاهر و باطن اعمال عباد است.
۲- لازمۀ اشراف بر ظاهر و باطن اعمال عباد، علم و عصمت از ناحیۀ خداوند است.
۳- بنابر روایات وارده، کسانی که برخوردار از علم و عصمت الهی هستند، منحصر در ائمۀ هدی(ع) میباشند.
۴- منظور از «المؤمنون» در این آیه، امامان معصوم(ع) از فرزندان حضرت زهرا(س) میباشند. به لحاظ ضرورت رؤیت اعمال همۀ انسانها در طول تاریخ، لازم است همواره این امر استمرار داشته باشد.
۵- با استفاده از آیۀ شهادت و اِخبار پیامبر(ص) و امامان(ع) از اعمال بندگان در روز قیامت، میتوان حضور دائمی مقام امامت در میان مردم تا روز قیامت را نتیجه گرفت.
۶- هرچند مخاطب این آیه منافقینی هستند که از فرمان رسول خدا(ص) سرپیچی کردند، ولی خداوند قاعدهای کلی را برای همۀ زمانها بیان میدارد و میفرماید که هر عملی که امت اسلام و خلایق انجام میدهند، همان طور که خداوند ظاهر و باطن و نیات آنها را میداند، رسول او(ص) و امامان(ع) نیز مطلع هستند و چنین مقامی خبر از مقام ولایت امام بر امت دارد.
📚این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اولیالامر است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد5، صفحات 53 تا 95.
📚در جلدهای ۳ تا ۶ این کتب، ۴۰ آیه پیرامون ولایت و امامت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته
👈برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به آدرس زیر مراجعه نمایید:
🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
📍به مناسبت ایام عید سعید غدیر خم، دوره ۶جلدی کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» با ۲۰٪ تخفیف عرضه میگردد.
🛒 لینک خرید:
▪️لینک خرید دوره ۶جلدی:
🌐https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2027
▫️اگر مایل به خرید دوره نیستید ولی میخواهید مجلدات مختلف را بخرید، از امکان سبد خرید در سایت استفاده بفرمایید:
🌐https://www.zibagift.com/eshop/List/1044
🌐 برای آشنایی بیشتر با کتاب، حتما اینجا را مطالعه فرمایید:
🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311
☎ برای اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید:
09127974750
☑ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
📷 عکسنوشته| ولایت "کمال اخیر" انسان است.
📍مرحوم علامه طباطبایی(ره) در آغاز رساله «الولایه» تعبیر لطیفی دارند؛ ایشان میفرمایند: «الولایة... هی الکمال الاخیر الحقیقی للانسان...» (ولایت بالاترین مرتبه کمال حقیقی انسانی است) یعنی انسان اگر انسان است، به حقیقت ولایت است که انسان است، یعنی انسان تا زمانی انسان است که متولی به ولایت اولیای الهی(ع) باشد.
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید| رابطه ولایت و معرفتالنفس در بیان امام خمینی(ره)
استاد فیاضبخش
🔹امام خمینی(ره)، آن پرچمدار و معلم بزرگ حقیقت ولایت در دوران معاصر، کتاب ارزشمندی دارند به نام "مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه" که تماما برای تبیین باطن و حقیقت مقام ولایت است.
🔹همه سخن در این کتاب آنست که اگر دست ما از رسیدن به حقیقت و ذات خداوند کوتاه است و او در کمون غیب از ازل تا به ابد مستتر است، اما آن حقیقت عظیم ربوبی تجسمی خلقی یافته و در کالبد انسانی تجلی و ظهور پیدا کرده، و آن همانا مقام خلافت و ولایت است.
🔹اگر کسی بخواهد به باری متعال (حتی به مراتب دانی آن) معرفت یابد، بداند که راه آن شناخت ولایت است. و حقیقت ولایت نیز بر کسی شناخته نمیشود مگر از راه شناخت حقیقت خود و معرفتالنفس.
👈 اگر علاقهمند به مطالعه بیشتر پیرامون این مطلب هستید، رجوع کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۳، صفحه۱۲۵: برهان امام واسطه فیض الهی. استاد فیاضبخش ذیل این برهان و در فصل پنجم، به تبیین نگاه عرفان به توحید و ولایت میپردازند.
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
📷 عکسنگاشت| دو معلم حقیقت ولایت در روزگار معاصر
📍دو شخصیت هستند که در آثارشان عالیترین تبیین را از مقام ولایت ارائه کردند:
مرحوم امام، به ویژه در کتاب ارجمندشان «مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة» و مرحوم علامه طباطبایی، خصوصا در اثر سترگشان رساله «الولایة».
بنده به جرات شهادت میدهم که اگر این دو بزرگوار نبودند ما ولایت را به این معنا درک نمیکردیم.
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکسنگاشت| دو معلم حقیقت ولایت در روزگار معاصر 📍دو شخصیت هستند که در آثارشان عالیترین تبیین را ا
📝 دو شخصیت هستند که در آثارشان عالیترین تبیین را از ولایت و امامت ارائه کردند:
حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره)
🔻ولایت یک حقیقت ملکوتی است که اولین اسم صادر از پروردگار است و تمشیت کل امور عالم را مقام ولایت ثابت میکند. ولایت یک چیزی است که تمام امور عالم را اداره میکند. ولایت یک امر حقیقی است.
▫️لذا ما در مسئله ولایت اگر تمام عمرمان را اختصاص بدهیم و اگر تمام تلاشمان را برای فهم ولایت بکنیم نهتنها ضرر نکردیم بلکه این مدخلی است برای فهم تمام معارف دین؛
▫️این معنای از ولایت مد نظر قرآن و روایات ما است؛ و این چیزی است که بزرگان ما در آثار کلامی خود چندان بدان نپرداختهاند. این معنا را انصافا دو شخصیت در آثارشان به بیان برهانی تبیین نمودهاند، که هردو معاصر ما بودند و بنده معتقدم ما مدام باید سر سجده فرود آوریم که در عهدی زندگی میکنیم که این دو بزرگوار را دیدهایم، یکی مرحوم امام امت(ره)، و دیگری مرحوم علامه طباطبائی(ره).
▫️مرحوم امام در کتاب مصباح الهدایه به این مطلب پرداختهاند و مرحوم علامه در رساله الولایه. و بنده به جرات شهادت میدهم که اگر این دو بزرگوار نبودند ما ولایت را به این معنا درک نمیکردیم.
🔺مرحوم علامه در رساله الولایه تعبیر لطیفی دارند، ایشان میفرمایند: «الولایه هی الکمال الاخیر للانسان»، یعنی انسان اگر انسان است، به حقیقت ولایت است که انسان است، یعنی انسان تا زمانی انسان است که متولی به ولایت اولیاء الهی باشد. و یا مرحوم امام امت در کتاب مصباح الهدایه خود در معنای ولایت میفرمایند: «فإنّ الولاية هي القرب، أو المحبوبيّة، أو التصرّف، أو الربوبيّة، أو النيابة. و كلّها حقّ هذه الحقيقة، و سائر المراتب ظلّ و فيء لها، و هي ربّ الولاية العلويّة(ع) الّتي هي متّحدة مع حقيقة الخلافة المحمّديّة (ص) في النشأة الأمر و الخلق» گویی تمام امور عالم از طریق ولایت است که تربیت و تمشیت میشود.
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📍به مناسبت ایام عید سعید غدیر خم، دوره ۶جلدی کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» با ۲۰٪ تخفیف عرض
📍از بدو عرضه کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، همواره این گلایه و تأسف از طرف علاقهمندان وجود داشته که اولاً قیمت کتاب گران است و ثانیاً حجم آن زیاد است و تردید داریم که بتوانیم از عهده مطالعه آن برآییم؛ خصوصا آنکه میدانیم کتاب تخصصی و سطح مطالب بالاست.
ما همواره به این دوستان این پیشنهاد را ارائه میکنیم: ضرورتی به خرید دوره کامل ۶جلدی نیست.
اگر مایل به مطالعه براهین عقلی کتاب هستید، ابتدا فقط جلد ۱ را خریداری بفرمایید. در جلد اول مقدمه مفصلی (در بیش از ۱۰۰ صفحه) با عنوان «کلیاتی درباره امامت عامه» آمده که جهتگیری کلی و روح حاکم بر کتاب را ارائه نموده. در ادامه نیز سه برهان کلامی مهم پیرامون مقام امامت و ولایت ارائه شده که مطالعه آنها بهخوبی سطح مطالب کتاب و نحوه ورود مؤلفان به بحث و خروج از آن و میزان تسلط ایشان بر موضوع مورد بحث را به خواننده نشان میدهد.
اگر علاقهمند به مباحث قرآنی هستید، ابتدا جلد چهارم را خریداری بفرمایید. در این جلد مقدمهای آمده که روش پرداختن مؤلفان به آیات ولایی قرآن کریم و روش تفسیری و تحلیلی آیات شریفه را شرح داده و در ادامه ۱۲ آیه از مهمترین آیات قرآن کریم پیرامون امامت و ولایت مورد بحث و بررسی قرار گرفته.
سپس اگر به مطالعه دیگر مجلدات علاقهمند شدید، میتوانید به تدریج آن را تهیه بفرمایید.
▪️لینک خرید دوره ۶جلدی
https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2027
▫️لینک خرید جلد ۱ (براهین کلامی)
https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2028
▫️لینک خرید جلد ۴ (براهین قرآنی ۱)
https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2031
🌐 برای آشنایی بیشتر با کتاب، حتما این مطلب را مطالعه فرمایید:
https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/
آیدی ادمین کانال جهت اطلاعات بیشتر و پاسخگویی سوالات:
@Jelvehadmin
☑ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
📷 عکسنگاشت | ولایت در قرآن
🔹بخش سوم: آیه اکمال (مائده، 3):
با اعلام ولایت امیرالمؤمنین(ع) در غدیر خم، موضوع ولایت و رهبری مسلمانان از جنبۀ شخصی و انحصاری به جنبۀ نوعی و ساختارین مبدل شد.
📚برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اکمال، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۴، صفحات 299 تا 360.
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکسنگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش سوم: آیه اکمال (مائده، 3): با اعلام ولایت امیرالمؤمنین(ع) در غدیر
🔸ولایت در قرآن| بخش سوم: آیه اکمال (مائده، 3)
▫️آنچه مسلم است، آیۀ سوم سورۀ مائده در سالهای آخر بعثت نبوی بر رسول اکرم(ص) نازل شده. به نظر قاطبۀ مفسّرین، این قسمت از آیه ارتباطی با قسمتهای دیگر ندارد. استدلال به این آیۀ شریفه از دو منظر قابل طرح است:
الف) بررسی احتمالات گوناگون دربارۀ مصداق کلمۀ «الیوم» در آیه و رسیدن به این نتیجه که مراد از آن فقط میتواند روز غدیر خم باشد، و اثبات اینکه سایر احتمالات ذکر شده، با سیاق آیه و امر مهمی چون تکمیل کل دین سازش ندارد: با بررسی فضای حاکم بر نزول آیه، روشن میشود که پس از واقعۀ غدیر خم، به تصریح الهی، کفار از ضربه زدن به اسلام مأیوس شدند؛ در حالی که پیش از آن لحظهای از نابود کردن دین توحید مأیوس نبودند. تصور آنان چنین بود که با از بین رفتن محوریت دین، یعنی شخص پیامبر(ص)، میتوانند نیات خود را عملی سازند. لذا منتظر فرصت بودند تا با رحلت رسول خدا(ص)، اسلام را از مسیر خود به گونهای خارج سازند که دیگر با مطامع آنان ناسازگار نباشد. راهکار الهی در ناامید ساختن چنین پروای خامی، تغییر رهبری دینی از جنبۀ شخصی به جنبۀ نوعی و ساختارین بود؛ یعنی از شخص رسولالله(ص) به شجرۀ طیبۀ امامت و ولایت(ع) منتقل گردد. بدین ترتیب، در روز غدیر خم اکمال دین تحقق یافت.
ب) تحلیل آیه با دقت در معانی و مفاهیم لغوی آن: با این بررسی متوجه میشویم که تأکید آیه بر خشیت پروردگار، تأکید بر حفظ حریم ولایت الهی است. همچنین با تدبّر در آیۀ شریفه، مسلمانان به این بصیرت دینی میرسند که ولایت الهی منحصر در وجود مبارک پیامبر(ص) نیست؛ بلکه امر مستمری است که هر روز در ولیّی از اولیاء الهی(ع) متجلّی میشود. چنین ولیّ خدا میباید مانند پیامبر اکرم(ص) معصوم به عصمت الهی و به تعلیم الهی، عالم بر علوم ربانی و معارف غیبی باشد؛ قطعاً چنین مقامی مانند رسول خدا(ص) نه با انتخاب مردم، بلکه از سوی پروردگار تعیین میگردد و اطاعت از او، اطاعت از رسول اکرم(ص) و پروردگار است. بدین ترتیب، ساختار رسالت در روز غدیر خم به نحو کامل تبیین گردید؛ تا مؤمنان دریابند که اصل مهم، پذیرش ولایت الهی است، که به تناسب زمان، در هریک از اولیاء الهی(ع) متجلّی میگردد؛ در زمان حیات نبیّ مکرم اسلام(ص) در شخص ایشان و در ازمنۀ بعد، در امامان معصوم(ع) که به تنصیص الهی معرفی میشوند، ظاهر میگردد.
📚این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اکمال است. برای مطالعه متن کامل مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۴، صفحات 299 تا 360.
👈برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» اینجا بروید.👉
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 بشنوید| حضرت فاطمه(س) روز عید غدیر برای همه نثار میدهد.
«عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ الرِّضَا ع وَ الْمَجْلِسُ غَاصٌّ بِأَهْلِهِ فَتَذَاكَرُوا يَوْمَ الْغَدِيرِ فَأَنْكَرَهُ بَعْضُ النَّاسِ فَقَالَ الرِّضَا ع حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ إِنَّ يَوْمَ الْغَدِيرِ فِي السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِي الْأَرْضِ»
🔹محمد بن ابی نصر بزنطی نقل میکند که در خدمت امام رضا علیهالسلام بودیم و جمعیتی فراوان مشغول گفتگو درباره غدیر بودند و برخی منکر این واقعه بودند. امام فرمود:
«پدرم از پدرش روایت کرد که روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است از اهل زمین.»
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
🔉 بشنوید| حضرت فاطمه(س) روز عید غدیر برای همه نثار میدهد. «عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِ
❇️حضرت فاطمه(س) روز عید غدیر برای همه نثار میدهد.
ابینصر بزنطی میگوید در یک مجلسی در روز عید غدیر در خدمت امام رضا(ع) بودم که ایشان به من فرمود: «در روز غدیر خداوند گناه 60 سال را از مردان و زنان مومن و مسلم میزداید و دو برابر آنچه در ماه رمضان از آتش دوزخ میرهاند، در این روز آزاد میکند.»
▫️«...الدِّرْهَمُ فِيهِ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ لِإِخْوَانِكَ الْعَارِفِينَ فَأَفْضِلْ عَلَى إِخْوَانِكَ فِيهَذَا الْيَوْمِ..»
کسی که یکدرهم در روز عیدغدیر به برادر مؤمنش هدیه دهد، معادل هزاردرهم در روزهای دیگر است.
▫️«...فَتَطَايَرُ تِلْكَ الطُّيُورُ فَتَقَعُ فِي ذَلِكَ الْمَاءِ وَ تَتَمَرَّغُ عَلَى ذَلِكَ الْمِسْكِ وَ الْعَنْبَرِ فَإِذَا اجْتَمَعَتِ الْمَلَائِكَةُ طَارَتْ تِلْكَ الطُّيُورُ فَتَنْفُضُ ذَلِكَ وَ إِنَّهُمْ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ لَيَتَهَادَوْنَ نِثَارَ فَاطِمَةَ(ع)...»
در ادامه روایت، امام میفرماید: پرندگان بهشتی در حوضی که پر از مشک و عنبر است بال خود را اندود میکنند و بر بالای سر ملائک در هنگام اجتماع غدیر پرواز میکنند و از بالهای خود از آن عطر بر سر فرشتگان میپاشند و از همه بالاتر اینکه...
در آن روز حضرت فاطمه(س) برای همه نثار میدهد؛
📍بنابراین عید غدیر، روز عیدی گرفتن از محضر مبارک صدیقۀ طاهره(س) میباشد.
▫️این نکتۀ بلندی است که اگر این روز را پاس میداریم و از خداوند، رسول اکرم(ص)، و امیرمومنان(ع) انتظار هدیه داریم،آن را از وجود مبارک صدیقۀ طاهره(س) بخواهیم.
▫️پایان روز غدیر که میشود پروردگار به ملکوتیان میفرماید: باز گردید به مقامات خودتان که این روز به خاطر کرامت محمد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) و مقام ولایت است که ما به شما اینهمه انعام کردیم.
▫️اگر چه بی ادبی است که انسان هدیه خود را معین کند، ولی از روایت استفاده میشود که اهلبیت(ع) بواسطه عظمت روز عید غدیر این درخواست را میپذیرند. پس از آن حضرات بخواهد که ظهور نورانی حضرت حجت(عج) را، که ایشان حقیقت ولایت و صاحب ولایت هستند تعجیل بگرداند...
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📹 ببینید| غدیر؛ عید ظهور حقیقت انسان استاد فیاضبخش 💐💐 ویژهبرنامه عید سعید غدیر خم ۱۳۹۹ 6⃣ قسمت ش
🔸به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر، خلاصه این برنامه به حضورتان تقدیم شدهاست.
🔸این برنامه دربردارنده آداب، مراقبات و دستورالعملهایی پیرامون روز عید غدیر میباشد
🔗 ضمن عرض تبریک پیشنهاد میکنیم نسخه کامل تصویری و صوتی این برنامه را از آرشیو کانال ببینید.
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
📷 عکسنگاشت| ولایت و معرفتالنفس
📍در مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)، سیر در مراتب نفس و معرفتالنفس، سیر در مراتب ولایت است.
بدین ترتیب ولایت مجرای سیر و سلوک است؛ یعنی سیر سالک در نفس خود اما در بستر ولایت رخ میدهد.
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکسنگاشت| ولایت و معرفتالنفس 📍در مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)، سیر در مراتب نفس و معرفتالنفس
🔰 سیر در مراتب نفس، سیر از مودت به ولایت است.
🔻در مکتب تربیتی حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره)، مسیر معرفت پروردگار و سیر به سوی پروردگار از معرفةالنفس میگذرد.
▫️سیر به مراتب عالی نفس نیز -همانطور که گذشت- مشتمل بر سه مرحله است: از مرتبه نفس اماره به مرتبه نفس لوامه و نهایتا به مرتبه نفس مطمئنه؛ و مرتبه نفس مطمئنه همان مرتبهای است که انسان بر صراط مستقیم مستقر میشود و با آن یگانه میشود
▫️اینجا جای طرح مطلبی اساسی درباره سیر معرفةالنفسی است و آن اینکه دستمایه تمام این مراتب در مکتب مرحوم علامه طباطبائی(ره) بحث ولایت است.
▫️در توضیح مطلب لازم است بدانیم ولایت در ابتدا به معنای مودت؛ در وسط به معنای محبت شائقانه و در مرتبه نهایی به معنای ولایت است
▫️خداوند در سوره مبارکه شعراء از زبان همه انبیاء الهی میفرماید: «وَ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلى رَبِّ الْعالَمين» ما در مقابل رسالت خود از شما اجری نمیخواهیم؛ اجر ما را خدا میدهد.
▫️در سوره مبارکه سبأ میفرماید: «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُم...» یعنی اجری که من از شما میخواهم، آن هم مال شما و به نفع خودتان است.
▫️اما در سوره مبارکه فرقان میفرماید: «قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبيلاً» یعنی اجر من این است که شما در صراط مستقیم قرار بگیرید. چگونه؟
▫️آیه ۲۳ سوره مبارکه شوری پاسخ این پرسش را چنین میفرماید: «لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فيها حُسْناً» پس «مودة فی القربی» یعنی ابراز محبت به معنای مودت، دستمایه تمام مراتب اخلاقی و سیر در سبیل الی الله است
▫️اما اگر «مودة فی القربی» راه به سوی صراط مستقیم است، پس «القربی» عین صراط مستقیم هستند، چنانکه در زیارت جامعه میفرماید:«اَنْتُمُ الصِّرَاطُ الْأَقْوَم». لذا «مودة فی القُربی» مودت به صراط مستقیم است که نهایت آن، یگانگی با صراط مستقیم و اتحاد با سبیل الی الرّب خواهد بود. بر همین مبناست که میفرماید: «مَنِ اعْتَصَمَ بِكُمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ»
▫️بنابراین سیر در مراتب نفس و معرفةالنفس، همان سیر در مراتب ولایت است. به تعبیری میتوان گفت: «من عرف نفسه، اعتصم بکم و من اعتصم بکم اعتصم بالله» یعنی هر کس خودش را بشناسد، ولایت را شناخته است و هر کس ولایت را بشناسد، خدا را شناخته است.
🔺این حلقه مفقودهای است که در فهم حدیث شریف «من عرف نفسه فقد عرف ربه» باید به آن توجه کرد.
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید| کمال انسانیت سیر در مدارج ولایت است
استاد فیاضبخش
🌸عید غدیر، عید ولایت مبارک باد.
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
📝 تبیین مقام ولایت(عالیترین مرتبه انسان) بر اساس خطبه غدیریه
▫️پیامبر اکرم(ص) در خطبۀ غدیریة، میفرمایند: «اَ لَسْتُمْ تَشْهَدُونَ اَنْ لَا اِلَهَ اِلَّا اللَّهُ» ای مسمانان آیا اینگونه نیست که شما به تعلیم من از سوی پروردگار شهادت دادید که «اَنْ لَا اِلَهَ اِلَّا اللَّهُ» که اشاره دارد به آن آیۀ شریفۀ(أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ). و بعد میفرماید: «ان محمداً عبدُه وسولُه(ص)» همه گفتند: بله. بعد فرمود: آیا شهادت ندادید به اینکه بهشت، جهنم، موت، ساعة، و... حق است؟ همه اعتراف کردند.
▫️بعد حضرت فرمودند: خدایا! شاهد باش که من دین تو را به اینها منتقل کردم، ولی عالیترین مرتبۀ دین به دنبال این بیان است که (النَّبىِ أَوْلىَ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ) و بعد فرمودند: «ثمّ قال: أيّها الناس أ لا تسمعون!؟ ألا فإنّ اللّهَ مولاي» ای مردم بدانید که خداوند، مولای من است، البته نه به معنای متعارف، بلکه منظور حضرت(ص) این است: کسی که خالق، مالک، ولیّ، و مدبر همۀ امورم میباشد، پروردگار من است؛ مدبر انسان به حسب ظاهر، در درجه اول، نفسْ و عقلش است، چون ولایت بر انسان را مرتبۀ عالیاش بر عهده دارد؛
▫️بنابراین وقتی رسول اکرم(ص) میفرماید: «مولای من پروردگار است» یعنی خدایی که مالک و ولی و مدبر من است، از حقیقت انسانیتم بالاتر میباشد. و حضرت پیامبر(ص) با توجه به این سیاق میفرماید: «و اَنَا اَوْلی بكم مِنْ اَنْفُسِكم» آیا شهادت نمیدهید که من مولای همۀ مومنان هستم، یعنی ولایت پیامبر اکرم(ص) بر مومنان، از ولایت آنها برحقیقتشان بالاتر است.
معنایش این است که مومنان ولایت بر خودشان را با علم حضوری مشاهده میکنند، و برای رسیدن به آن ولایت، باید حقیقت خودشان را ببینند، و اگر بخواهند به ولایت نبوی برسند باید به ولایتشان بر خودشان توجه کنند ودرنهایت به این معنا برسند که قبل از اینکه خودشان بر خودشان احاطه، و ولایت داشته باشند، مقام ولایی پیامبراکرم(ص) بر آنها احاطه دارد و قبل از حضرت رسول اکرم(ع)، مقام ولایی پروردگار بر آنها اشراف دارد.
▫️بعد در همین سیاق ادامه میدهند و امیرمومنان علی(ع) را بر دست بلند کرده، فرمودند: ای مردم بدانید:
🔸«مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فعليّ مولاه»
«هرکسی که من این مقام ولایت را برای او دارم، علی(ع) نیز برایش دارد»، -بهتعبیر کسانی که حاضر بودند، حضرت؟ص؟ آنچنان امیرمومنان(ع) را بلند کردند که سفیدی زیر بغل حضرت نمایان شد، تا همه ببینند- «اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ» «پروردگارا! این مقام را برای آن کسانی که مزین به این مقام هستند برقرار بدار، و آن کسانی که با این مقام دشمن هستند تو هم آنها را از این مقام دور کن، و با آنها دشمنی کن!»؛
▫️بنابراین با کمی دقت انسان متوجه میشود که پیامبراکرم(ص) چقدرعمیق مطلب را برهانی و وجدانی تبیین میکنند؟
▫️پس مقام ولایت در بیان نورانی رسول اکرم(ص) تنها یک مقام صوری و اعتباری نیست که او امیر است چنانکه من امیرم، او دوست شماست همانطور که من دوست شما هستم، بلکه عالیترین مقام ولایت که از پروردگار سرچشمه گرفته و به رسول اکرم(ص) میرسد، و بعد هم در امیرمومنان(ع) و اولاد(ع) ایشان تا وجود مبارک امام عصر(عج) ادامه پیدا میکند.
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
📷 عکسنگاشت | ولایت در قرآن
🔹بخش چهارم: آیۀ مباهله (آلعمران، ۶۱):
انتخاب واژه «نفس» برای امیرالمومنین(ع) در این آیه، گویای وحدت شخصیت و مشابهت مقام ولایت تکوینی و تشریعی ایشان با پیامبر اکرم(ص) است.
📚برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مباهله، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۶، صفحات ۱۳ تا ۵۶.
👇توضیحات بیشتر را در پست بعد مطالعه فرمایید.👇
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکسنگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش چهارم: آیۀ مباهله (آلعمران، ۶۱): انتخاب واژه «نفس» برای امیرالموم
🔸ولایت در قرآن| بخش چهارم: آیۀ مباهله (آلعمران، ۶۱)
▫️این آیه به اتفاق فریقین در شأن خمسۀ طیبه(ع) نازل شده و منقبتی عظیم برای آنان است. بر اساس این آیه، با دو بیان میتوان مقام وصایت حضرت علی(ع) را (مستقل از روایات وارده ذیل این آیه) تبیین نمود:
۱. اوّل آنکه خداوند در این آیه از امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) به عنوان نفس نبی(ص) یاد کرده؛ چنین شخصیتی، جدای از تصریح آن حضرت بر وصایت امیر مؤمنان حضرت علی(ع)، قطعاً اصلح و شایستهترین فرد بعد از رسول اکرم(ص) برای جانشینی و زعامت امت است.
۲. دوم آنکه سیاق آیه به گونهای است که همۀ پنج تن(ع) در مقابل کفر یکپارچه هستند و در نتیجه، آنچه پیامبر(ص) مردم را بدان دعوت میکرد، در این افراد به نحو اتمّ وجود داشت. به همین علت بود که علیرغم وجود سایر مسلمین و مؤمنین در میان امت اسلام، تنها خمسۀ طیبه(ع) در مباهله شرکت داده شدند.
▫️بر این اساس، میتوان گفت که مقام نفس نبی، بالاترین مرتبه را بعد از پیامبر(ص) در میان مسلمین واجد است و این شخصیت ارجمند، به اتفاق فریقین، حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) است. بدیهی است که چنین شخصیتی، علاوه بر نصوص متعدد روایی، عقلاً معصوم به عصمت الهی و عالم به علوم ربانی است و بعد از نبی(ص) باید جانشین حضرتش در میان امت اسلام باشد.
📚این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مباهله است. برای مطالعه متن کامل مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۶، صفحات ۱۳ تا ۵۶.
📚در جلدهای ۳ تا ۶ این کتاب، ۴۰ آیه پیرامون ولایت و امامت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته
🌐برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به لینک زیر بروید:
🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311
☑️کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi