eitaa logo
فقه نظام اجتماعی
202 دنبال‌کننده
45 عکس
1 ویدیو
9 فایل
کانال رسمی هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✅ اینستاگرام https://instagram.com/jurisprudence_ss ✅ راه ارتباطی ما @MF_Iranmanesh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 گزارش دومین روز مدرسه تابستانی فقه و اجتماع 📌 در اولین دوره از مدارس تابستانی فقه و اجتماع بیش از 200 نفر از اساتید و پژوهشگران متخصص در حوزه های تخصصی فقه و حقوق، علوم اجتماعی و مطالعات زن و خانواده ثبت نام نموده اند. 🔰 برنامه مدرسه تابستانی فقه و اجتماع ✅ ارائه جناب حجت الاسلام دکتر ربانی (مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار عليه السلام) با موضوع نسبت مسئله و نظریه در فقه اجتماعی ✅ ارائه جناب آقای دکتر موسوی (عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام) با موضوع نقد و بررسی سبک زندگی کارمندی ✅ ارائه جناب آقای دکتر حسین زاده (عضو معاونت مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی) با موضوع بایسته های تقنین در حوزه سبک زندگی با تمرکز بر مسئله مد و لباس
هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار می‌کند 🔰 سلسله جلسات مسائل فقه نظام اجتماعی ✅ با موضوع : جرم انگاری استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات بازرگانی 🎙سخنران : ✳️ دکتر سعید محجوب معاون پژوهشی دانشکده حقوق دانشگاه ادیان و کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 🗓🕢 زمان برگزاری شنبه 30 مردادماه ساعت 17 🆔 پیوند شرکت در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.) vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu ❌ جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری مراکز علمی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود: 🔰 اولین مدرسه تابستانی فقه و اجتماع ✅ پنجشنبه ٤ شهریورماه 1⃣ ساعت ٨ الی ٩:٣٠ ✳️ ارائه اول توسط حجت الاسلام دکتر بستان 🔰 موضوع ارائه : تکثرپذیری فرهنگی در فقه عفاف جنسی 2⃣ ساعت ١٠ الی ١١:٣٠ ✳️ ارائه دوم توسط دکتر نعمتی 🔰موضوع ارائه : بایسته های سیاستگذاری گذاری اجتماعی در برنامه هفتم توسعه 3⃣ ساعت ١٢ الی ١٣:٣٠ ✳️ ارائه سوم توسط سید احسان رفیعی علوی 🔰موضوع ارائه : جامعه شناسی فقه و قانون با تاکید بر تقنین در حوزه پوشش ✳️ ارتباط با مسئول اجرایی دوره 09370146791 @mf_iranmanesh
🔰 گزارش سومین روز مدرسه تابستانی فقه و اجتماع 📌 در اولین دوره از مدارس تابستانی فقه و اجتماع بیش از 200 نفر از اساتید و پژوهشگران متخصص در حوزه های تخصصی فقه و حقوق، علوم اجتماعی و مطالعات زن و خانواده ثبت نام نموده اند. 🔰 برنامه مدرسه تابستانی فقه و اجتماع ✅ ارائه جناب حجت الاسلام دکتر بستان (مدیر گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) با موضوع تکثر پذیری فرهنگی در فقه عفاف جنسی ✅ ارائه جناب حجت الاسلام دکتر رفیعی علوی (عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم عليه السلام) با موضوع جامعه شناسی فقه و قانون با تاکید بر تقنین در حوزه پوشش
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری مراکز علمی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود: 🔰 اولین مدرسه تابستانی فقه و اجتماع ✅ پنجشنبه ١١ شهریورماه 1⃣ ساعت ٨ الی ٩:٣٠ ✳️ ارائه اول توسط حجت الاسلام دکتر ارسطا 🔰 موضوع ارائه : نسبت فقه و قانون در نظریه فقه اجتماعی 2⃣ ساعت ١٠ الی ١١:٣٠ ✳️ ارائه دوم توسط دکتر آزادی 🔰موضوع ارائه : نقد ساختار حکمرانی فضای مجازی 3⃣ ساعت ١١:٤٥ الی ١٣:١٥ ✳️ ارائه سوم توسط دکتر موسی پور 🔰موضوع ارائه : ظرفیت های قانونی نظارت همگانی ✳️ ارتباط با مسئول اجرایی دوره 09370146791 @mf_iranmanesh
🔰 گزارش چهارمین روز مدرسه تابستانی فقه و اجتماع 📌 در اولین دوره از مدارس تابستانی فقه و اجتماع بیش از 200 نفر از اساتید و پژوهشگران متخصص در حوزه های تخصصی فقه و حقوق، علوم اجتماعی و مطالعات زن و خانواده ثبت نام نموده اند. 🔰 برنامه مدرسه تابستانی فقه و اجتماع ✅ ارائه جناب حجت الاسلام دکتر ارسطا (دانشیار گروه حقوق عمومی دانشگاه فارابی قم) با موضوع نسبت فقه و قانون در نظریه فقه اجتماعی ✅ ارائه جناب آقای دکتر آزادی (پژوهشگر هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) با موضوع نقد ساختار حکمرانی فضای مجازی ✅ ارائه جناب آقای دکتر موسی پور (عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور قم) با موضوع ظرفیت های قانونی نظارت همگانی
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری مراکز علمی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود: 🔰 اولین مدرسه تابستانی فقه و اجتماع ✅ چهارشنبه ١٧ شهریورماه 1⃣ ساعت ١١ الی ١٣ ✳️ ارائه اول توسط دکتر دین محمدی 🔰 موضوع ارائه : نفوذ اجتماعی و امر به معروف 2⃣ ساعت ١٦ الی ١٧:٣٠ ✳️ ارائه دوم توسط حجت الاسلام دکتر حسینی 🔰موضوع ارائه : مسئولیت های اجتماعی در فقه محیط زیست 3⃣ ساعت ١٨ الی ١٩:٣٠ ✳️ ارائه سوم توسط دکتر مهدیزاده 🔰موضوع ارائه : جامعه شناسی کج روی در پدیده تست خیانت پلتفرم‌های مجازی ✳️ ارتباط با مسئول اجرایی دوره 09370146791 @mf_iranmanesh
🔰 گزارش پنجمین و آخرین روز مدرسه تابستانی فقه و اجتماع 📌 در اولین دوره از مدارس تابستانی فقه و اجتماع بیش از 200 نفر از اساتید و پژوهشگران متخصص در حوزه های تخصصی فقه و حقوق، علوم اجتماعی و مطالعات زن و خانواده ثبت نام نموده اند. 🔰 برنامه مدرسه تابستانی فقه و اجتماع ✅ ارائه جناب دکتر دین محمدی (عضو گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده امر به معروف) با موضوع نفوذ اجتماعی و امر به معروف ✅ ارائه جناب حجت الاسلام دکتر حسینی (عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) با موضوع مسئولیت های اجتماعی در فقه محیط زیست ✅ ارائه جناب آقای دکتر مهدیزاده (عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) با موضوع جامعه شناسی کج روی در پدیده تست خیانت پلتفرم‌های مجازی ✅ جلسه اختتامیه مدرسه تابستانی فقه و اجتماع با حضور جناب آقای دکتر طالبی طادی سرپرست محترم هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی
🔰 هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات ، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) در ترم جدید تحصیلی از میان پژوهشگران و دانشجویان علاقه مند در زمینه های پژوهشی و آموزشی با اهداف ذیل عضو می پذیرد : ✅ آشنایی با فعالیت های بین رشته ای بالاخص فقه اجتماعی ✅ گذراندن دوره های مطالعاتی تحت اشراف اساتید متخصص حوزه و دانشگاه ✅ انجام فعالیت های پژوهشی در راستای مسائل اجتماعی انقلاب اسلامی با رویکرد فقهی و اسلامی ✳️ علاقه مندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به شماره 09370146791 در پیام رسان بله و یا ایتا پیام بدهند. ❌ مهلت ثبت نام تا روز یکشنبه 7 آذرماه 1400 می باشد. آدرس کانال هسته پزوهشی فقه نظام اجتماعی در پیام رسان های بله و ایتا @jurisprudence_ss
هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار می‌کند : 🔰 سلسله جلسات مسائل فقه نظام اجتماعی 🔹با موضوع : بررسی سیر تحولات مسئله جمعیت در ایران (به مناسب تصویب و ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) 🔸سخنران : دکتر حسین مروتی کارشناس حوزه جمعیت 🗓🕢 زمان برگزاری سه شنبه ٩ آذرماه ساعت ١٨:٣٠ 🆔 پیوند شرکت در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.) vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu ❌ جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری گروه فقه سیاسی دانشگاه باقر العلوم (ع) برگزار می‌ شود : 🔰 سلسله جلسات مسائل فقه نظام اجتماعی 🔹با موضوع : جایگاه افکار عمومی در فقه سیاسی 🔸سخنرانان : دکتر سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی پژوهشگر و مدرس فقه سیاسی 🗓🕢 زمان برگزاری چهارشنبه ٢٤ آذرماه ساعت ١٦ 🆔 پیوند شرکت در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.) vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu ❌ جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌ شود : 🔰 سلسله جلسات مسائل فقه نظام اجتماعی 🔹با موضوع : سلامت شهروندان یا بالابردن ریسک فساد؟ (نحوه مواجه دولت با پدیده روسپیگری) 🔸سخنرانان : دکتر ابوالفضل اقبالی جامعه شناس و پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده دکتر سید کمیل حسینی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه جنسیت و جامعه 🗓🕢 زمان برگزاری دوشنبه ٤ بهمن ماه ساعت ٢١ 🆔 پیوند شرکت در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.) vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu ❌ جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و موسسه معنا قم برگزار می‌شود : ✅ سلسله جلسات مبانی فقه نظام اجتماعی 🔰 با موضوع : نظریه فیزیک اجتماعی در عصر حاضر؛ کارکردها و چالش ها 🔶 سخنران : دکتر حسین طالبی دکترای فیزیک هسته‌ای پژوهشگر و مدرس دانشگاه 🔷 ناقد : دکتر سید علی سیدی فر دکترای فلسفه غرب معاصر پژوهشگر و مدرس دانشگاه 🔸زمان : پنجشنبه ۵ اسفندماه ساعت ۱۴ 🔹مکان برگزاری : قم ❌ جلسه به صورت مجازی و حضوری برگزار می شود. ♦️علاقه مندان برای حضور فیزیکی در جلسه به شماره 09370146791 پیامک بدهند. 🆔 پیوند شرکت مجازی در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.) https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
فقه نظام اجتماعی
طرح بحث جلسه امروز
فقه نظام اجتماعی
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه‌السل
🔰 به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و با همکاری موسسه معنا نشست علمی با موضوع نظریه فیزیک اجتماعی در عصر حاضر؛ کارکردها و چالش ها با حضور طالبی (دکتری فیزیک هسته ای) پژوهشگر و مدرس دانشگاه و با حضور دکتر سيدی فر (دکتری فلسفه غرب معاصر) پژوهشگر و مدرس دانشگاه در محل موسسه معنا در قم برگزار شد.
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) و گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار می‌شود: سلسله جلسات مسائل فقه نظام اجتماعی 🔰با موضوع : بیان تجارب نزدیک به مرگ از منظر حکمت (فلسفه و عرفان) و جامعه شناسی رسانه (نشست اول: موضوع شناسی فقهی) 🔶 سخنرانان : دکتر مهدی سپهری عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) حجت الاسلام دکتر رحیم حسن زاده پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان سرکار خانم فائزه جبارپور کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و پژوهشگر برنامه زندگی پس از زندگی 🔷 زمان : شنبه ١٠ اردیبهشت ماه ساعت ٢١:٣٠ 🆔 پیوند شرکت مجازی در جلسه: (به عنوان مهمان وارد شوید.) https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu ❌ جلسه به صورت مجازی برگزار می شود.
فقه نظام اجتماعی
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) و گرو
بسم الله الرحمن الرحیم طرح چند نکته و پرسش در بازنمایی رسانه ایِ بیان تجارب نزدیک به مرگ از منظر دستگاه تحلیلی فقه اجتماعی نویسنده: بهنام طالبی طادی سرپرست هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی 1. اگر نخواهیم کورکورانه سنت فلسفه پراگماتیستی امثال ریچارد رورتی در «فلسفه و آیینه طبیعت»ِ او و دور انداختن «نظریه نظاره گرایانه دانش»(spectator theory of knowledge) که صرفاً درصدد بازنمایی ذات یک جهان بیرونی است، برای فقاهت اسلامی و رویکردهای نو پای آن رقم بخورد، چاره ای نداریم جز اینکه مسیر تحول و ساختارهای حرکت از فقه فردی به زایش های کلان و حاکمیتی که در این یک دهه گذشته جان گرفته است را با «مسئله محوری» به ثبوت و استقرار نظری برسانیم. امروز در مرز دانش فقه های مضاف - که خود موفقیت بزرگی در رویکردهای تکاملی فقه جزءگرای سنتی محسوب میشود- انظار و آرایی را می توان مشاهده نمود که کمترین اصطکاک را با لایه های پیچیده و واقعی مسائل اجتماعی داشته و عملاً نمی تواند برای حیات روزمره اجتماعی و بالاخص ریل گذاری های کلان حاکمیتی پیامدها و نتایج ملموسی داشته باشد. 2. اگر این تعبیر اصحاب رسانه که «آنتن منتظر محتوای شما نمی ماند!» صحیح باشد، به طریق اولی آنتن حکمرانی کشور با وجود خوراک نظری و اجراییِ آماده، جذاب و بدون ابهامِ رقبای دیرینه غربی، منتظر نمی ماند تا دانشمندان ما از ابرهای اندیشه ورزی های انتزاعی سیر نزولی چند صدساله داشته باشند و روزی با دستان پُر برای پشتوانه نظری اداره کشور قدم به میدان بگذارند. برهمین اساس می توان به بهانه برنامه تلویزیونی که طرح سوال های مختلفی را در ابعاد مختلف پیش روی اندیشمندان اسلامی، جامعه شناسان و روان کاوان قرار داده است، فانوس فقاهت اسلامی را نیز به سمت این مسئله نه (لزوماً یک برنامه تلویزیونی) تاباند و مشخصاً شاخه «فقه اجتماعی» را در مواجهه واقعی با مسئله بیان تجربیات نزدیک به مرگ در تریبون میلیونی رسانه ملی قرار داد. 3. به عبارت دیگر قرار نیست فقه اجتماعی پیرامون مسئله بسیط حجیت و عدم حجیت عمل طبق تجارب روایت شده در این برنامه و یا حقیقتِ تجربه و کشفی که صورت گرفته سخن بگوید. همچنین فقه اجتماعی متولی پاسخ به کیفیت سکرات مرگ، برزخ و قیامت و حقیقت راسخ حاکم برآن ها نیست تا مسئله رجم به فتوایی بودن یا صرفِ اعتقادی بودن موضوع شود، بلکه آنچه اینجا مطرح می شود ابعاد وسیع و پیچیده، حول معنایی شکل گرفته در یک کنش اجتماعی رسانه ای است که باید مبتنی بر روش حکمی اجتهادی، نظام و مقاصد معرفتی دین پیرامون روایتی گری و بیان تجربیات از غیب و تنظیم ایمان بشری نسبت به آن را استنباط نمود و این نظام استنباط شده می تواند سیاست های کلان مشخصی را در بازنمایی رسانه ای این موضوع به دست مجریان امر وانهد. به عبارت دیگر آنچه در این جا به عنوان مسئله فقه اجتماعی مطرح است، پدیده ای به نام بازنمایی رسانه ای مرگ در سطح اجتماع توسط تجربه گرانی است که مدعی هستند گوشه ای از آن را تجربه کرده اند و مسلماً تنها شاخه تخصصی فقه اجتماعی است که باید در این مسئله ورود کرده و چنین منطق و نظامی از معارف دینی را در تحلیل آن مبتنی بر اجتهاد جواهری عرضه کند. 4. باید دقت داشت آنچه در عصررسانه به وقوع می پیوندد تسخیر ذهن انسان ها در فرایند تلقین داده هاست به نحوی که در «روان شناسی اجتماعی» چنین تلقین پذیری را، قبول «نیندیشیده و نسنجیده»(unreasoned acceptance) امور تفسیر کرده اند. به نظر می رسد وقتی این انتقال پیام در موضوعات معارفی از بستر «رسانه های رسمی» و حاکمیتی که به نوعی سردمدار «قرائت رسمی» از دین تلقی می شوند، انجام شود، اثرات و تبعات گسترده تری را در تلقین نیندیشده و نسنجیده در پی خواهد داشت. لذا بسیار حائز اهمیت است که نظام سیاست گذار پیش از ورود به تولید و پخش برنامه های معارفی در چنین سطح اثرگذاری گسترده ای، اتاق فکرها و اندیشکده های سیاست گذارانه خود را مأمور بررسی کامل ابعاد دینی و رسانه ای آن نماید.
فقه نظام اجتماعی
بسم الله الرحمن الرحیم #یادداشت_هفته طرح چند نکته و پرسش در بازنمایی رسانه ایِ بیان تجارب نزدیک به م
5. امروزه در مسیر تکامل دانش های اجتماعی، دانشمندان به این نکته حائز اهمیت واقف شده اند که هدف جامعه شناس لزوماً کشف قوانین عام جامعه نیست و حتی اگر این قوانین نیز کشف شوند به طور واضح کاربرد چندانی نخواهند داشت. بلکه وظیفه دانشمندِ علم اجتماعی فهم رویدادهای جزئی و تبیین آنها از رهگذر «معانی» ای است که افراد درگیر در آن به کنش های خود می دهند. وبر واژه آلمانی «verstehen» را به کار می برد که به معنای یگانگی عاطفی با کنشگرانی است که تلاش در فهمیدن آنان داریم. به نظر می رسد آنچه در موضوع رسانه ای کردن تجارب پیش از مرگ باید به آن عطف توجه جدی داشت این است که فارغ از مفروضات ذهنیِ از پیش تعریف شده پیرامون تجارب مطروحه در این برنامه، چراغ جادوی رسانه چه معنا، ارزش، هنجار و رفتار پیش بینی نشده ای را در بین کنشگران و مخاطبان آن ایجاد کرده است؟ ضمن این که می دانیم افکار عمومی فرآیندی اجتماعی است که در زمان شکل می گیرد. 6. واقعیتی که در عصر حاضر با آن روبه رو هستیم این است که با تحولات اعصار و مکاتب فلسفه علمی، هیچگاه ما نتوانستیم به طور کامل از سلطه اندیشه تجربه گرایی رهایی یابیم. شاید یکی از مهمترین علل آن مؤیدات غریزی است که از ابتدای خلقت در انسان نهفته بوده و حتی پیامبر خدا را نیز به ندای (رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ) سوق می دهد. پس یکی از مهمترین ابعاد در فهم مأموریت های فقه اجتماعی در پردازش این مسئله، توجه به یک حقیقت و نیاز بشری در تجربه حسی اموری است که می خواهد به آن باور پیدا کند. 7. حال بعد از این تذکار نسبت به گوشه هایی از ابعاد وسیع این موضوع(موضوع شناسی)، به مسئله خود بازگشت می کنیم که فقه اجتماعی در مورد بیان تجارب نزدیک به مرگ در رسانه ملی چه موضع و سیاستی را ارائه می دهد؟ آیا از منظر فقه اجتماعی بیان تجارب جهت گیری خاصی به مذاق دین باوری جامعه نمی دهد؟ آیا این جهت گیری همسو با اصول و مبانی دینی است؟ اساساً مقاصد و مذاق حاکم بر روبنای احکام دین چه اصول زیربنایی و نظام واری را نبست به تنظیم مکانیزم اعتقادی جامعه پیشنهاد می دهد؟ آیا شفاف و سهل شدن باور به غیب نسخه پیچی خواهد کرد؟ یا سختی ایمان به غیب و آخرت را در غیرتجربی بودن آن قرار داده است و تجربی کردن آن خلاف مقاصد دین است؟ اگر چنین برنامه هایی جنبه تذکری نسبت به مرگ و جهان آخرت داشته باشد و موجب ترمیم آنومی های رفتاری در جامعه شود، فقه اجتماعی چه میزان و در چه سطوحی انتقال چنین گزاره هایی به جامعه را اجازه می دهد؟ اساساً فقه اجتماعی چقدر به نیاز غریزی تجربه گرایی در باورهای دینی ضریب و اهمیت قائل است؟ تفسیرهای مکاتب مختلف عرفانی و فلسفی از ابعاد حقیقت تجارب روایت شده به عنوان موضوع شناسی فقهی به چه میزان می تواند گزاره های خروجی از دستگاه فقه اجتماعی را تحت تأثیر قرار دهد؟ گونه شناسی این مکاتب و خروجیِ فقهی آن ها چه قلمرویی دارد؟ فقه اجتماعی چه پیشنهادی برای جلوگیری از پلورالیسم دینی و یا سطحی نگری نسبت به حقیقت عالی مرگ و قیامت در پی چنین برنامه ای دارد؟ هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی در نشست اول پیرامون این مسئله ابعاد حکمی و رسانه ای آن را به عنوان مرحله موضوع شناسی استنباط مورد واکاوی قرار می دهد تا با تبیین گستره موضوع مذکور در جلسات بعدی با حضور اندیشمندان فقهی، برخی از دلالت های نظام وار در حوزه فقه اجتماعی نسبت به این مسئله برای مخاطبین تصویر شود.
Recording.aac
34.01M
🔰 صوت جلسه بیان تجارت نزدیک به مرگ از منظر حکمت (فلسفه و عرفان) و جامعه شناسی رسانه (نشست اول : موضوع شناسی فقهی)