فقه نظام اجتماعی
هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگز
🔰 #گزارش_جلسه
✅ گزارش مکتوب نشست علمی
بررسی سیر تحولات مسئله جمعیت در ایران
✅ با حضور
دکتر حسین مروتی
🆔 دریافت
https://isu.ac.ir/content/9261/
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می شود :
🔰 سلسله جلسات مسائل فقه نظام اجتماعی
🔹با موضوع :
سلامت شهروندان یا بالابردن ریسک فساد؟
(نحوه مواجه دولت با پدیده روسپیگری)
🔸سخنرانان :
دکتر ابوالفضل اقبالی
جامعه شناس
و پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده
دکتر سید کمیل حسینی
استاد دانشگاه
و پژوهشگر حوزه جنسیت و جامعه
🗓🕢 زمان برگزاری
دوشنبه ٤ بهمن ماه
ساعت ٢١
🆔 پیوند شرکت در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.)
vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
❌ جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیهالسلام و موسسه معنا قم برگزار میشود :
✅ سلسله جلسات مبانی فقه نظام اجتماعی
🔰 با موضوع :
نظریه فیزیک اجتماعی در عصر حاضر؛ کارکردها و چالش ها
🔶 سخنران :
دکتر حسین طالبی
دکترای فیزیک هستهای
پژوهشگر و مدرس دانشگاه
🔷 ناقد :
دکتر سید علی سیدی فر
دکترای فلسفه غرب معاصر
پژوهشگر و مدرس دانشگاه
🔸زمان :
پنجشنبه ۵ اسفندماه
ساعت ۱۴
🔹مکان برگزاری : قم
❌ جلسه به صورت مجازی و حضوری برگزار می شود.
♦️علاقه مندان برای حضور فیزیکی در جلسه به شماره 09370146791 پیامک بدهند.
🆔 پیوند شرکت مجازی در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.)
https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
فقه نظام اجتماعی
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیهالسل
🔰 #گزارش_جلسه
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیهالسلام و با همکاری موسسه معنا نشست علمی با موضوع نظریه فیزیک اجتماعی در عصر حاضر؛ کارکردها و چالش ها با حضور طالبی (دکتری فیزیک هسته ای) پژوهشگر و مدرس دانشگاه و با حضور دکتر سيدی فر (دکتری فلسفه غرب معاصر) پژوهشگر و مدرس دانشگاه در محل موسسه معنا در قم برگزار شد.
فقه نظام اجتماعی
🔰 #گزارش_جلسه به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام
Recording.aac
36.26M
🔰 صوت جلسه
نظریه فیزیک اجتماعی در عصر حاضر؛ کارکردها و چالش ها
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) و گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار میشود:
سلسله جلسات مسائل فقه نظام اجتماعی
🔰با موضوع :
بیان تجارب نزدیک به مرگ از منظر حکمت (فلسفه و عرفان) و جامعه شناسی رسانه
(نشست اول: موضوع شناسی فقهی)
🔶 سخنرانان :
دکتر مهدی سپهری
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)
حجت الاسلام دکتر رحیم حسن زاده
پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان
سرکار خانم فائزه جبارپور
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
و پژوهشگر برنامه زندگی پس از زندگی
🔷 زمان :
شنبه ١٠ اردیبهشت ماه
ساعت ٢١:٣٠
🆔 پیوند شرکت مجازی در جلسه: (به عنوان مهمان وارد شوید.)
https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
❌ جلسه به صورت مجازی برگزار می شود.
فقه نظام اجتماعی
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) و گرو
بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت_هفته
طرح چند نکته و پرسش در بازنمایی رسانه ایِ بیان تجارب نزدیک به مرگ از منظر دستگاه تحلیلی فقه اجتماعی
نویسنده: بهنام طالبی طادی سرپرست هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی
1. اگر نخواهیم کورکورانه سنت فلسفه پراگماتیستی امثال ریچارد رورتی در «فلسفه و آیینه طبیعت»ِ او و دور انداختن «نظریه نظاره گرایانه دانش»(spectator theory of knowledge) که صرفاً درصدد بازنمایی ذات یک جهان بیرونی است، برای فقاهت اسلامی و رویکردهای نو پای آن رقم بخورد، چاره ای نداریم جز اینکه مسیر تحول و ساختارهای حرکت از فقه فردی به زایش های کلان و حاکمیتی که در این یک دهه گذشته جان گرفته است را با «مسئله محوری» به ثبوت و استقرار نظری برسانیم. امروز در مرز دانش فقه های مضاف - که خود موفقیت بزرگی در رویکردهای تکاملی فقه جزءگرای سنتی محسوب میشود- انظار و آرایی را می توان مشاهده نمود که کمترین اصطکاک را با لایه های پیچیده و واقعی مسائل اجتماعی داشته و عملاً نمی تواند برای حیات روزمره اجتماعی و بالاخص ریل گذاری های کلان حاکمیتی پیامدها و نتایج ملموسی داشته باشد.
2. اگر این تعبیر اصحاب رسانه که «آنتن منتظر محتوای شما نمی ماند!» صحیح باشد، به طریق اولی آنتن حکمرانی کشور با وجود خوراک نظری و اجراییِ آماده، جذاب و بدون ابهامِ رقبای دیرینه غربی، منتظر نمی ماند تا دانشمندان ما از ابرهای اندیشه ورزی های انتزاعی سیر نزولی چند صدساله داشته باشند و روزی با دستان پُر برای پشتوانه نظری اداره کشور قدم به میدان بگذارند. برهمین اساس می توان به بهانه برنامه تلویزیونی #زندگی_پس_از_زندگی که طرح سوال های مختلفی را در ابعاد مختلف پیش روی اندیشمندان اسلامی، جامعه شناسان و روان کاوان قرار داده است، فانوس فقاهت اسلامی را نیز به سمت این مسئله نه (لزوماً یک برنامه تلویزیونی) تاباند و مشخصاً شاخه «فقه اجتماعی» را در مواجهه واقعی با مسئله بیان تجربیات نزدیک به مرگ در تریبون میلیونی رسانه ملی قرار داد.
3. به عبارت دیگر قرار نیست فقه اجتماعی پیرامون مسئله بسیط حجیت و عدم حجیت عمل طبق تجارب روایت شده در این برنامه و یا حقیقتِ تجربه و کشفی که صورت گرفته سخن بگوید. همچنین فقه اجتماعی متولی پاسخ به کیفیت سکرات مرگ، برزخ و قیامت و حقیقت راسخ حاکم برآن ها نیست تا مسئله رجم به فتوایی بودن یا صرفِ اعتقادی بودن موضوع شود، بلکه آنچه اینجا مطرح می شود ابعاد وسیع و پیچیده، حول معنایی شکل گرفته در یک کنش اجتماعی رسانه ای است که باید مبتنی بر روش حکمی اجتهادی، نظام و مقاصد معرفتی دین پیرامون روایتی گری و بیان تجربیات از غیب و تنظیم ایمان بشری نسبت به آن را استنباط نمود و این نظام استنباط شده می تواند سیاست های کلان مشخصی را در بازنمایی رسانه ای این موضوع به دست مجریان امر وانهد. به عبارت دیگر آنچه در این جا به عنوان مسئله فقه اجتماعی مطرح است، پدیده ای به نام بازنمایی رسانه ای مرگ در سطح اجتماع توسط تجربه گرانی است که مدعی هستند گوشه ای از آن را تجربه کرده اند و مسلماً تنها شاخه تخصصی فقه اجتماعی است که باید در این مسئله ورود کرده و چنین منطق و نظامی از معارف دینی را در تحلیل آن مبتنی بر اجتهاد جواهری عرضه کند.
4. باید دقت داشت آنچه در عصررسانه به وقوع می پیوندد تسخیر ذهن انسان ها در فرایند تلقین داده هاست به نحوی که در «روان شناسی اجتماعی» چنین تلقین پذیری را، قبول «نیندیشیده و نسنجیده»(unreasoned acceptance) امور تفسیر کرده اند. به نظر می رسد وقتی این انتقال پیام در موضوعات معارفی از بستر «رسانه های رسمی» و حاکمیتی که به نوعی سردمدار «قرائت رسمی» از دین تلقی می شوند، انجام شود، اثرات و تبعات گسترده تری را در تلقین نیندیشده و نسنجیده در پی خواهد داشت. لذا بسیار حائز اهمیت است که نظام سیاست گذار پیش از ورود به تولید و پخش برنامه های معارفی در چنین سطح اثرگذاری گسترده ای، اتاق فکرها و اندیشکده های سیاست گذارانه خود را مأمور بررسی کامل ابعاد دینی و رسانه ای آن نماید.
فقه نظام اجتماعی
بسم الله الرحمن الرحیم #یادداشت_هفته طرح چند نکته و پرسش در بازنمایی رسانه ایِ بیان تجارب نزدیک به م
5. امروزه در مسیر تکامل دانش های اجتماعی، دانشمندان به این نکته حائز اهمیت واقف شده اند که هدف جامعه شناس لزوماً کشف قوانین عام جامعه نیست و حتی اگر این قوانین نیز کشف شوند به طور واضح کاربرد چندانی نخواهند داشت. بلکه وظیفه دانشمندِ علم اجتماعی فهم رویدادهای جزئی و تبیین آنها از رهگذر «معانی» ای است که افراد درگیر در آن به کنش های خود می دهند. وبر واژه آلمانی «verstehen» را به کار می برد که به معنای یگانگی عاطفی با کنشگرانی است که تلاش در فهمیدن آنان داریم. به نظر می رسد آنچه در موضوع رسانه ای کردن تجارب پیش از مرگ باید به آن عطف توجه جدی داشت این است که فارغ از مفروضات ذهنیِ از پیش تعریف شده پیرامون تجارب مطروحه در این برنامه، چراغ جادوی رسانه چه معنا، ارزش، هنجار و رفتار پیش بینی نشده ای را در بین کنشگران و مخاطبان آن ایجاد کرده است؟ ضمن این که می دانیم افکار عمومی فرآیندی اجتماعی است که در زمان شکل می گیرد.
6. واقعیتی که در عصر حاضر با آن روبه رو هستیم این است که با تحولات اعصار و مکاتب فلسفه علمی، هیچگاه ما نتوانستیم به طور کامل از سلطه اندیشه تجربه گرایی رهایی یابیم. شاید یکی از مهمترین علل آن مؤیدات غریزی است که از ابتدای خلقت در انسان نهفته بوده و حتی پیامبر خدا را نیز به ندای (رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ) سوق می دهد. پس یکی از مهمترین ابعاد در فهم مأموریت های فقه اجتماعی در پردازش این مسئله، توجه به یک حقیقت و نیاز بشری در تجربه حسی اموری است که می خواهد به آن باور پیدا کند.
7. حال بعد از این تذکار نسبت به گوشه هایی از ابعاد وسیع این موضوع(موضوع شناسی)، به مسئله خود بازگشت می کنیم که فقه اجتماعی در مورد بیان تجارب نزدیک به مرگ در رسانه ملی چه موضع و سیاستی را ارائه می دهد؟ آیا از منظر فقه اجتماعی بیان تجارب جهت گیری خاصی به مذاق دین باوری جامعه نمی دهد؟ آیا این جهت گیری همسو با اصول و مبانی دینی است؟ اساساً مقاصد و مذاق حاکم بر روبنای احکام دین چه اصول زیربنایی و نظام واری را نبست به تنظیم مکانیزم اعتقادی جامعه پیشنهاد می دهد؟ آیا شفاف و سهل شدن باور به غیب نسخه پیچی خواهد کرد؟ یا سختی ایمان به غیب و آخرت را در غیرتجربی بودن آن قرار داده است و تجربی کردن آن خلاف مقاصد دین است؟ اگر چنین برنامه هایی جنبه تذکری نسبت به مرگ و جهان آخرت داشته باشد و موجب ترمیم آنومی های رفتاری در جامعه شود، فقه اجتماعی چه میزان و در چه سطوحی انتقال چنین گزاره هایی به جامعه را اجازه می دهد؟ اساساً فقه اجتماعی چقدر به نیاز غریزی تجربه گرایی در باورهای دینی ضریب و اهمیت قائل است؟ تفسیرهای مکاتب مختلف عرفانی و فلسفی از ابعاد حقیقت تجارب روایت شده به عنوان موضوع شناسی فقهی به چه میزان می تواند گزاره های خروجی از دستگاه فقه اجتماعی را تحت تأثیر قرار دهد؟ گونه شناسی این مکاتب و خروجیِ فقهی آن ها چه قلمرویی دارد؟ فقه اجتماعی چه پیشنهادی برای جلوگیری از پلورالیسم دینی و یا سطحی نگری نسبت به حقیقت عالی مرگ و قیامت در پی چنین برنامه ای دارد؟
هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی در نشست اول پیرامون این مسئله ابعاد حکمی و رسانه ای آن را به عنوان مرحله موضوع شناسی استنباط مورد واکاوی قرار می دهد تا با تبیین گستره موضوع مذکور در جلسات بعدی با حضور اندیشمندان فقهی، برخی از دلالت های نظام وار در حوزه فقه اجتماعی نسبت به این مسئله برای مخاطبین تصویر شود.
Recording.aac
34.01M
🔰 صوت جلسه
بیان تجارت نزدیک به مرگ از منظر حکمت (فلسفه و عرفان) و جامعه شناسی رسانه
(نشست اول : موضوع شناسی فقهی)
فقه نظام اجتماعی
به نام خدا
#یادداشت_هفته
جایگاه نظریه خانواده محوری در علم فقه
نویسنده : سرکار خانم مریم اسماعیلی
دانش پژوه رشته فقه التربیه موسسه امام رضا (ع)
همکار هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی
مفهوم رویکرد خانواده محور (Family Focused) به عنوان یکی از مهمترین نظریات اجتماعی، اولین بار در دهه 1950 معرفی شد؛ با این معنا که نهاد خانواده نقش کنترل و مدیریت هر یک از افراد خانواده به ویژه افراد ناتوان را دارد. به تدریج، این اصطلاح مفهوم گستردهتری پیدا کرد. امروزه میتوان خانواده محوری را عبارت از یک نهاد اجتماعی دانست که دربرگیرنده مجموعهای از ارزشها، نگرشها، خدمات، مدیریت و کنترل فرآیندهای تغییرات مثبت و منفی رفتارهای همه اعضای خانواده در اوضاع و شرایط متفاوت، ایجاد احساس رضایتمندی، امیدواری و توانمندسازی افراد خانواده دانست. مطابق این تعریف، این نظریه اجتماعی گذشته از برخورداری از یک متد و شیوه اجتماعی زیستن، جنبه فلسفی داشته و به جای تمرکز بر مبانی اصالت فرد یا پوچگرایی، یک هویت جمعی هدفمند خواهد داشت. برهمین اساس، این نهاد، به عنوان یک نهاد مستقل اجتماعی خواهد بود که هر یک از افراد در به وجود آوردن یک کل و مجموعه، نقش موثر و فعالی خواهند داشت.
از آن جا که علم فقه از یک سو، متکفل کشف احکام و اعتبارات شرعی است و از سوی دیگر، به جز آن که به تولید بایدها و نبایدهای رفتارهای جوارحی انسانی در حوزه دین بپردازد، شامل فرهنگ، اعتقادات و باورهای انسانی یعنی رفتارهای جوانحی او نیز میشود؛ در حوزه خانواده و خانواده محوری نیز میتوان با بکارگیری یک روش شناسی مبتنی بر مطالعات جامعه شناسی و عقلانیت بشری، با محوریت دین و احکام شرعی، به شناسایی اصول و تکالیف اعضای خانواده و کشف نظام حقوقی حاکم بر آن نائل شد.
از جمله شیوههای کاربردی در جهت شناخت آن اصول و قواعد، میتوان به عوامل و شاخصههای زیر اشاره نمود:
1) توجه به اضلاع معرفت دینی: معرفت دینی، دریافت، فهم و اکتشاف پیامهای الهی است و برای رسیدن به آن، باید به صورتی روشمند خصوصیات مؤلفهها و متغیرهای آن شناسانده شده و براساس آنها، قواعد و اصولی طراحی و ساخته شود که با به کاربستن آنها، عمل اکتشاف دین محقق شود. آن متغیرها عبارتند از: شناخت مبدأ پیام (خداوند)، مخاطب (انسان)، ماده پیام (اعتقادات، اخلاق، احکام)، واسطه پیام (پیامبر)، وسیله انتقال پیام (وحی). یکی از مهمترین وسایل انتقال پیام در معرفت دینی آیین اسلام، قرآن کریم است که همان کتابی است که بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده است. دلیل نامگذاری این کتاب مقدس به قرآن نیز آن است که جامع فوائد و آثار تمامی کتب آسمانی و بلکه جامع آثار تمامی علوم و نیازمندیهای انسانی است. در این کتاب آسمانی، در قالب آیات متعددی، آموزهها و قوانین مشخصی در جهت صیانت و حفظ کیان این نظام اجتماعی بیان شده است؛ «قوا انفسکم و اهلیکم نارا؛ خود و خانواده خود را از نافرمانی خداوند که منجر به نابودی آن میشود مراقبت کنید» (تحریم، آیه 6)؛ «و أنذر عشیرتک الأقربین؛ انذار به عنوان یک متد و روش در جهت صیانت خانواده محسوب میشود» (شعراء، آیه 214)؛ «انا کنا فی اهلنا مشفقین؛ به جز انذار، شفقت و مهربانی نیز جزء یک شیوه مراقبتی از کیان خانواده میباشد» (طور، آیه 26)؛ «و کان یأمر اهله بالصلوه؛ دعوت به طاعت و اطاعات از فرامین الهی نیز به عنوان یک طریقه دیگری در جهت مراقبت از هویت جمعی خانواده است» (مریم، آیه 55)
2) مطالعات مقاصدی: با تأمل و تعمق هدفمند در انواع نصوص و متون شرعی اعم از قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام و همچنین آراء فقهاء و مجتهدین، میتوان دریافت که یکی از مقاصد شارع مقدس و اجتهادی مجتهدین، صیانت و حفظ موجودیت نهاد خانواده است که براساس همین مقصد، بسیاری از احکام شریعت بناء میشود. از جمله آن که زن و شوهر لازم است نسبت به یکدیگر تعاطف و مهربانی داشته و با هم در تشیید و تحکیم مبانی خانواده تلاش و کوشش کنند؛ پدر و مادر باید نسبت به تربیت اعتقادی و اخلاقی فرزندان خود مراقبت داشته باشند.
3) مطالعات استقرائی: اگرچه این روش، از آن جهت که یک تحقیق و جستجوی ناتمام علمی است و از همین روی، از لحاظ فلسفی یقینآور نیست ولیکن میتواند به عنوان یک وسیله در جهت شناخت انواع ارتباط، تکالیف و وظیفهمندی هر یک از اعضای خانواده، در کشف نظام حقوقی حاکم بر خانواده کمک نماید.
از آن چه گفته شد، میتوان چنین نتیجه گرفت که توجه به خانواده و خانواده محوری از مهمترین اصول حاکم بر شریعت مقدس اسلام است که این قدرت و توان را دارد که دیگر نهادهای اجتماعی و بلکه بنیان جامعه بشری را هدایت، جهتدهی و کنترل کند. اما آن چه اهمیت دارد آن است که برای دستیابی به آن اصول، لازم است به مؤلفهها و متغیرهای متعددی از جمله شاخصهای اضلاع معرفت دینی؛ معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی،
فقه نظام اجتماعی
مطالعات مقاصدی و همچنین استقرائی غفلت نورزیده و با حرکت در ریل مبانی ارزشی، معرفتی و دینی مسیر خود را پیدا کرده و حرکت کند.
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار میشود:
سلسله جلسات مسائل فقه نظام اجتماعی
🔰با موضوع :
اقناع افکار عمومی در جامعهشناسی فقه و حقوق (فرامتن اصلاحات اقتصادی دولت سیزدهم)
🔶 باحضور :
علیرضا داوودی
دکتری علوم سياسی
و کارشناس مسائل سیاسی و رسانه
بهنام طالبی
دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی
و کارشناسی ارشد جامعه شناسی
🔷 زمان :
یکشنبه ٢٥ اردیبهشت ماه
ساعت ٢١:٣٠
❌ جلسه به صورت لایو اینستاگرام برگزار می شود.
🆔 آدرس صفحه هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی در اینستاگرام
jurisprudence_ss
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی و معاونت پژوهشی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار میشود :
کرسی ترویجی، عرضه و نقد دیدگاههای علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
🔰 با موضوع
تحلیل عوامل ازدیاد و کاهش جمعیت براساس آموزه های قرآن و حدیث
🔶 ارائه دهنده
دکتر محمدرضا آرام
سیاست پژوه و مدرس دانشگاه
🔷 ناقد
دکتر میثم مطیعی
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع)
🔶 دبیر علمی
دکتر سجاد مهدیزاده
استادیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
💠 زمان
دوشنبه ١٦ خردادماه
ساعت ۱۰ صبح
💠 مکان
دانشگاه امام صادق (ع) - سالن شهید مطهری
❌ جلسه به صورت حضوری برگزار میشود.
🌐 پخش زنده اینترنتی از طریق :
https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
2020286208_1705717893.aac
46.69M
🔰 صوت جلسه تحلیل عوامل ازدیاد و کاهش جمعیت براساس آموزه های قرآن و حدیث
🔶 ارائه دهنده
دکتر محمدرضا آرام
سیاست پژوه و مدرس دانشگاه
🔷 ناقد
دکتر میثم مطیعی
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع)
🔶 دبیر علمی
دکتر سجاد مهدیزاده
استادیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می شود:
🔰 سلسله جلسات مسائل فقه نظام اجتماعی
🔸️ با موضوع:
مدل های مطلوب مواجه با "افکار عمومی" در بحران های اجتماعی
(جلسه اول)
🔹 سخنران:
دکتر سید جواد حسینی
جامعه شناس سياسی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
🗓🕢 زمان برگزاری
پنجشنبه ١٤ مهرماه ١٤٠١
ساعت ٢٠
🆔 پیوند شرکت در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.)
vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
❌ جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
May 11
فقه نظام اجتماعی
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزا
📌 سرفصل های مورد بحث:
کلان مسئله:
تحليل و بررسی نحوه مواجهه با افكار عمومی در اقسام مختلف بحران های پيش بينی نشده (بررسی مصداقی گشت ارشاد و حواشی فوت خانم مهسا امينی)
1⃣ سوال اول: مصداق فوت خانم مهسا امينی به مثابه يك پديده جنجال آفرين اجتماعی چه ويژگی های عمومی و اختصاصی در يك مسئله بحران آفرين اجتماعی را داشت؟
2⃣ سوال دوم: فرايند پيش از حادثه دستگيری و به كما رفتن تا فوت و شروع بحران دقيقاً چه ابعاد و زوايای پنهان و آشكاری را در اين مسئله طی كرد؟
فقه نظام اجتماعی
📌 سرفصل های مورد بحث: کلان مسئله: تحليل و بررسی نحوه مواجهه با افكار عمومی در اقسام مختلف بحران های
3⃣ سوال سوم: نقاط قوت و ضعف حاكميت اعم رسانه، اصحاب سياسی و كنشگران در واكنش با افكار عمومی نسبت به اين موضوع چه بود؟
4⃣ سوال چهارم: با حذف مصداق و حفظ ويژگی های مصداق، الگوی كلان مواجهه با افكار عمومی در چنين مواردی دارای چه اجزا و ابعاد و مراحلی است؟
5⃣ سوال پنجم: كشورهای اروپايی در مواجهه با افكار عمومی چگونه عمل كردند كه پس از جنگ روسيه و اكراين و در خطر بودن كشورهای اروپايی ولي يك تظاهرات ضد جنگ و يا آشوب های خيابانی و... در اين كشورها ديده نشد؟ همچنين در موضوع بحران گاز كه هيچ مطالبه اجتماعی و يا اعتراضات عمومی نسبت به اين ضعف و وابستگی حكومت های غربی به مسئله گاز در متن جامعه شكل نگرفت.
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می شود:
🔰 سلسله جلسات مسائل فقه نظام اجتماعی
🔸️ با موضوع:
مدل های مطلوب مواجه با "افکار عمومی" در بحران های اجتماعی
(جلسه دوم)
🔹 باحضور:
دکتر سید حمیدرضا سیدی
جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد
🗓🕢 زمان برگزاری
چهارشنبه ٢٠ مهرماه ١٤٠١
ساعت ١٣
✅ علاقه مندان به حضور در جلسه به شماره 09370146791 پیام بدهند.
❌ جلسه به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
May 11
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد و انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می شود:
🔰 سلسله جلسات مسائل فقه نظام اجتماعی
🔸️ با موضوع:
مدل های مطلوب مواجه با "افکار عمومی" در بحران های اجتماعی
(جلسه سوم)
🔹 باحضور:
دکتر ابراهیم فیاض
جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران
دبیر علمی جلسه:
حجت الاسلام دکتر طالبی
معاون گروه معارف دانشگاه امام صادق (ع)
🗓 تاريخ برگزاری
چهارشنبه ٢٧ مهرماه ١٤٠١
🕢 زمان
ساعت ١٩:٣٠
🔴 مکان برگزاری
سالن شهید مطهری
دانشگاه امام صادق علیه السلام
May 11