❇️#روش_شناسی❇️
[ #سیره_علماء_در_استفاده_از_رجال ]:
🔷از جمله ادله مثبتین نیاز به علم رجال سیره علمای سلف امامیه است ، که مرحوم شیخ طوسی رحمه الله در کتاب «العده» آن را بیان کرده است:
🔶«و مما یدل أیضا على صحه ما ذهبنا إلیه، أنا وجدنا الطائفه میزت الرّجال الناقله لهذه الأخبار، و وثقت الثقات منهم، و ضعفت الضعفاء، و فرقوا بین من یعتمد على حدیثه و روایته، و من لا یعتمد على خبره، و مدحوا الممدوح منهم و ذموا المذموم، و قالوا فلان متهم فی حدیثه، و فلان کذاب، و فلان مخلط، و فلان مخالف فی المذهب و الاعتقاد، و فلان واقفی، و فلان فطحی، و غیر ذلک من الطعون التی ذکروها، و صنفوا فی ذلک الکتب، و استثنوا الرّجال من جمله ما رووه من التصانیف فی فهارسهم، حتى إن واحدا منهم إذا أنکر حدیثا نظر فی إسناده و ضعفه برواته هذه عادتهم على قدیم الوقت و حدیثه لا تنخرم، فلو لا أن العمل بما یسلم من الطعن و یرویه من هو موثوق به جائز، لما کان بینه و بین غیره فرق، و کان یکون خبره مطروحا مثل خبر غیره، فلا یکون فائده لشروعهم فیما شرعوا فیه من التضعیف و التوثیق و ترجیح الأخبار بعضها على بعض، و فی ثبوت ذلک دلیل على صحه ما اخترنا.»[۱]
💠مرحوم شیخ طوسی در تأئید نظر خودشان پیرامون عمل به روایات، میفرماید: مؤید نظری که اختیار کردیم این است که مشاهده میکینم که علمای شیعه همواره به توثیق و تضعیف روات پرداختهاند، همواره بین روایانی که قابل اعتماد هستند و کسانی که قابل اعتماد نیستند، فرق گذاشتهاند و تألیفات متعددی در زمینه صفات روات و مذهب روات داشتهاند. جدای از این استفادهای مرحوم شیخ طوسی از این بیان داشتهاند، همین مطلب نشان میدهد که سیره علمای شیعه استفاده از علم رجال است. در همین مساله مرحوم آیت الله خویی رحمه الله در معجم رجال الحدیث میفرماید: «از زمان جناب حسن بن محبوب (۲۲۵ هـ) تا زمان شیخ الطائفه (۴۶۰هـ) بیش از ۱۰۰ کتاب رجالی نوشته شده است که مرحوم حاجآقابزرگ تهرانی در کتاب مصفی المقال اسامی آنها را جمع کرده است.»[۲]
[۱] – العده فی أصول الفقه، ج۱، ص: ۱۴۲٫
[۲]– «و قد بلغ عدد الکتب الرجالیه من زمان الحسن بن محبوب إلى زمان الشیخ نیفا و مائه کتاب على ما یظهر من النجاشی و الشیخ و غیرهما. و قد جمع ذلک البحاثه الشهیر المعاصر الشیخ آقا بزرگ الطهرانی فی کتابه مصفى المقال.» معجم رجال الحدیث، ج ۱، ص ۴۱٫
#شیخ_طوسی
#معجم_رجال_الحدیث
#آقا_بزرگ_تهرانی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 39.mp3
6.72M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج39
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 40.mp3
9.23M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج40
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
[علامه مجلسی]: 7️⃣
بسوی نور
علامه راه استادش فیض را در پیش گرفت و با رها کردن علوم عقلی با کوله باری از تعبـد بسوی نوری که از قله بلند روایات و احادیث می تابید شتافت و در اولین قدم كتب اربعه را به صحنه درس و بحث کشاند .
« ضمن نگاشتن شـرح بر اصول کافی و تهذیب ، از شرح من لا يحضره الفقیه که پدرش بر آن شرحی نگاشته بود ، خودداری کرد و یکی از شاگردانش را به نوشتن شرح بر استبصار تشویق نمود . »(۱)
وی طلاب را که مدتها از روایات و احادیث جدا بودند به مطالعه و تحقیق در روایات تشویق کرد و برای حفظ و نگهداری کتب اربعه از گزند حوادث روزگار و تحویل دادن آنها به نسل فردا ـــ بدون هیچگونه کم و کاست و تحـريـف ـ اعلام کرد : « اگر هر یک از طلاب کتب اربعه را بنویسند به دریافت یک اجازه از او نائل خواهند شد .
طلاب با شوق تمام به نوشتن کتب اربعه پرداختند و نسخه ها را نزد علامه می بردند و او با خط خود در پشت نسخه های آنها اجازه آنانرا می نوشت . »(۲)
طلاب و روحانیون ، اجازه علامه را بر پشت نسخه های نوشته شده توسط خود را مایه افتخار و مباهات می دانستند .
بیش از پیش در حفظ نسخه ها میکوشیدند و آنها را به عنوان یادگار به فرزندان خود می سپردند.
📙(۱): الامل الآمل، ج2،ص248
📙(۲): یادنامه علامه مجلسی، ص26
#علامه_مجلسی
#کتب_اربعه
#اجازه
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#روش_شناسی❇️
✔️ ان المايز بين #المسئلة_الأصولية و #القاعدة_الفقهية بعد اشتراكها في ان كلا منها يقع كبرى لقياس الأستنباط ، هو ان المستنتج من المسئلة الأصولية لايكون الأحكما كليا ، بخلاف المستنتج من القاعدة الفقهية ، فانه يكون حكما جزئياً و ان صلحت في بعض الموارد لأستنتاج الحكم الكلى ايضاً الا ان صلاحيتها لأستنتاج الحكم الجزئى هو المايز بينها و بين المسئلة الأصولية ، حيث انها لا تصلح الا لأستنتاج حکم کلی ، کما پاتي تفصيله في اوايل مباحث الأستصحاب انشاء الله ، ويأتى هناك ايضا ان المسئلة الأصولية قد تقع ايضاً صغرى لقياس الأستنباط و تكون كبراه مسئلة اخرى من مسائل علم الأصول ، الا انه مع وقوعها صغرى لقياس الأستنباط تقع في مورد اخر كبرى للقياس .(۱)
💠قاعده فقهی با قاعده اصولی ومسائل فقه، تفاوت بنیادین دارد.
🔹درقاعده اصولی، سخن از روشهای استنباط احکام شرعی است.
🔸ودرمسائل فقه، سخن از تطبیق احکام کلیه بر موضوعات جزئی است.(۲)
📙(۱): فوائد الاصول، ج1،ص19.
📙(۲): شناخت نامه آخوند خراسانی، ج3،ص459.
#قواعد_فقهیه
#میرزا_ی_نائینی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
🔴فهرست مطالب:
🔸#شخصیت_شناسی
🔹#اصول_کاربردی
🔸#روش_شناسی
🔹#معرفی_کتاب
🔸#تدریس_کتب
🔹#خدا_شناسی
🔸#ترجمه_کتب
🔹#شرائع_الاسلام
🔸#وسائل_الشیعه
🔹#توحید_صدوق
🔸#تدریس
🔹#در_محضر_بهجت
🔸#اخلاق
🔹#امامت_پژوهی
🔸#ناگفته_هایی_از_علامه_امینی
🔷#فضیلت_امیر
🔴فهرست موضوعی:
https://eitaa.com/KASHKUL_SHARAYEA/158
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#روش_شناسی❇️
(المحمّدون الثلاث)
🔶 إذا جاء هذا الاسم «المحمّدون الثلاث» مقیّداً بالاُوّل، فالمقصود بهم أصحاب الکتب الأربعة، أی أصحاب الجوامع الأولیّة للشیعة وهم:
1️⃣محمّد بن یعقوب الکلینی (ت ۳۲۸)، صاحب کتاب الکافی.
2️⃣محمد بن علی بن الحسین بن موسی بن بابویه القمّی (ت ۳۸۱)، صاحب کتاب من لا یحضره الفقیه.
3️⃣محمد بن الحسن الطوسی (ت ۴۶۰)، صاحب کتاب تهذیب الأحکام، الاستبصار فیما اختلف من الأخبار.
🔶أمّا إذا ورد هذا اللّقب مقیّداً ب-«الأواخر أو الأُخَر» فالمقصود بهم أصحاب الجوامع الحدیثیّة الثانویة للشیعة وهم:
1️⃣محمّد المحسن الملقّب بالفیض الکاشانی (ت ۱۰۹۱)، صاحب کتاب الوافی.
2️⃣محمّد بن الحسن الحرّ العاملی (ت ۱۱۰۴)، صاحب کتاب تفصیل وسائل الشیعة.
3️⃣محمّد باقر بن محمّد تقی المجلسی (ت ۱۱۱۰)، صاحب کتاب بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمّة الأطهار.
📗دروس فی علم الدرایه|سید رضا مؤدب|ص185
#کتب_اربعه
#جوامع_حدیثی_شیعه
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
CamScanner ۰۱-۱۸-۲۰۲۳ ۱۳.۰۴.pdf
2.21M
❇️#معرفی_کتاب❇️
📘رسالة فی المواریث
(مشتمل بر هشت مسئله)
✍️شیخ مرتضی انصاری(رحمة الله علیه)
#نسخه_خطی
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#اصول_کاربردی❇️
✔️الأمارة:
- كل شيء اعتبره الشارع لأجل أن يكون سببا للظن، كخبر الواحد و الظواهر.
(المظفر)
- و هي المجعول في حق الجاهل بالواقع بلحاظ الكاشفية الذاتية عن الواقع، كاشفية ناقصة.
(المشكيني)
- و هي الحكم الظاهري المرتبط بدليل ظني معين على نحو يكون كشف ذلك الدليل هو الملاك التام لجعله (كالحكم الظاهري بوجوب تصديق الثقة و العمل طبقه، سواء كان مفيدا للظن الفعلي دائما، أم غالبا)، و يسمى الدليل في هذه الحالة بالإمارة و الحكم الظاهري بالحجية.
(الشهيد الصدر)
📚الدليل الفقهي
(تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول)ص80
#اماره
#شهید_صدر
#اصول_کاربردی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[29]:
✔️تألیفات شیخ انصاری رحمةالله علیه:
فرائد الاصول:
🌐https://lib.eshia.ir/13056/1/0
مکاسب:
🌐https://lib.eshia.ir/10141/1/2
قضاء وشهادات:
🌐https://lib.eshia.ir/10031/1/9
وصایا ومواریث:
🌐https://lib.eshia.ir/10055/1/1
احکام خلل در نماز:
🌐https://lib.eshia.ir/10059/1/1
کتاب الخمس:
🌐https://lib.eshia.ir/10120/1/1
کتاب الزکاة:
🌐https://lib.eshia.ir/10122/1/0
کتاب الصلاة:
🌐https://lib.eshia.ir/10127/1/5
کتاب الصوم:
🌐https://lib.eshia.ir/10132/1/0
کتاب الطهارة:
🌐https://lib.eshia.ir/10135/1/9
کتاب النکاح:
🌐https://lib.eshia.ir/10144/1/5
کتاب الخمس:
🌐https://lib.eshia.ir/86830/1/9
کتاب الحج:
🌐https://lib.eshia.ir/86829/1/0
رسائل فقهیه:
🌐https://lib.eshia.ir/15174/1/3
اجتهاد وتقلید:
🌐https://lib.eshia.ir/86429/1/43
#معرفی_کتاب
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2979090444(1)(1).mp3
6.34M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج41
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
2593-ar-fazaelol-alashhor-alsalaseh.pdf
1.75M
❇️#معرفی_کتاب❇️
📘کتاب فضائل الاشهر الثلاثه ( رجب ، شعبان ، رمضان )
✍️شیخ صدوق رحمهالله
💠از قدیمی ترین کتبی که درباره فضیلت سه ماه رجب، شعبان و رمضان نوشته شده است،
و احادیث و ادعیه مرتبط با آن نیز جمع آوری شده است.
#رجب
#شعبان
#رمضان
#شیخ_صدوق
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#معرفی_کتاب❇️
✔️فقه الامام الصادق
[اثری ارزشمند در فقه شیعی]
✍️محمد جواد مغنیه
💠ویژگی های کتاب:
1.عنوان های زیبا
مثل بحث در نماز آیات: صلاة الآیات، دلیل الوجوب، الوقت، الصورة، الفقهاء ومسائل
2.تقسیم ودسته بندی
3.طرح فروع مبتلابه
مثلا در مبحث قضاوت، آیا قاضی میتواند بر اساس عرف وشیاع ورواج قضاوت کند یا خیر؟
4.پرهیز از مباحث بی فایده
مثلا وی بحث إماء وعبید را حذف کرده است
#فقه_الامام_الصادق
#محمد_جواد_مغنیه
#فقه_شیعه
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#معرفی_کتاب❇️
⭕امتيازات كتاب « الغدير » :
▪️ـ تدوین مباحث به روش جدل ؛ یعنی مغلوب ساختن طرف مقابل با معتقدات خودش .
▫️_مستند نمودن تمام احتجاجات و مطالب طرح شده در میدان بحث .
▪️ـ استفاده از نثری زیبا و روان و بلیغ در تمام مباحث .
▫️_به کار گرفتن ضرب المثلهای عربی به طور فراوان در بین مطالب .
▪️_استفاده از آیات قرآنی در پایان مطالب یا در بین آن ها .
▫️- بحث پیرامون مسائل بنیانی و اساسی فراوان در حوزه های گوناگون :
حدیث ، تاریخ ، عقاید ، اخلاق ، فقه ، رجال و ....
#الغدیر
#علامه_امینی
#ممیزات
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 42.mp3
10.08M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج42
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2995381996(1).m4a
42.16M
❇️#تدریس_کتب❇️
💠 تدریس کتاب وسائل الشیعه ، جلد اول ادامه باب ششم
✳️جلسه دوازدهم
#وسائل_الشیعه
#احکام
#باب_ششم
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#روش_شناسی❇️
🔷از نظر تحقیق، بهترین و محققانه ترین حواشی مکاسب، حاشیه مرحوم #آخوند است که از جهت تحقیق در لبّ مطالب خیلی مفید است.
🔶از نظر تدقیق مطالب، حاشیه میرزا محمدتقی شیرازی [رحمه الله] بر همه مقدم است، چون ریزه کاری های مطالب را خیلی خوب بیان کرده است.
🔴ولی مجموعا جامع ترین حواشی، حاشیه مرحوم سید محمدکاظم [یزدی، صاحب #عروة] است، زیرا در عمده مباحث، حاشیه دارد و از نظر تتبع بلا اشکال مقدم است.
از نظر تحقیق، جنبه های فقاهی قوی دارد و روایات و اقوال را درست و جالب نقل می کند و بر کلمات قوم هم تسلط کافی دارد.
📚 کتاب جرعه ای از دریا (موسسه کتاب شناسی شیعه)، ج 2، صص 448 و 449، ذیل عنوان: جامع ترین حاشیه بر مکاسب
#مکاسب
#حواشی
#شیخ_انصاری
#آخوند_خراسانی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
[علامه مجلسی]: 8️⃣
محراب بحار
علامه با خود می اندیشید که تنها تدریس کتب اربعه و توجه به بعضی از دیگر کتابها چون « ارشاد مفید » ، « قواعـد علامه » و « صحیفه سجادیه » این کتب را از خطر نابودی نجات خواهد داد .
اندیشه در باره هزاران کتاب شیعه که در کوره های حمام یغماگران و فرهنگ کشان به خاکستر تبدیل شده بود ، و نیز صدها نسخه کوچک و بزرگ روایات که از حوادث روزگار مـصـون مـانده یا در کنج صندوقخانه ها پنهان شده بود و یا آنها را به نقاط دوردست دنیا کشیده بودند او را آزار می داد .
از سوی دیگر تعصب خشک اهل تسنن در نـابـودی ذخیره های گرانبهای تشیع و احتمال سقوط دولت صفویه توسط دو قدرت بزرگ شرق و غرب اهل تسنن ، نفوذ قدرتمندانه صوفیان در دربار و جامعه و نقشه های آنان برای تحریف بسیاری از روایات ، بی توجهی طلاب به کتب روایات و احادیث ، بیش از پیش آثار اهل بیت را در معرض خطر نابودی قرار داده بود.
با خود فکر میکرد که باید گهرهای گرانبهای اهل بیت را از اطراف و اکناف جمع کرد و آنها را در قالب محرابی زیبا به نام « بحارالانوار » گنجاند تا نه تنها طلاب بلکه تمام شیعیان در این محراب به سوی قبله دلها ، یعنی کلام اهل بیت به نماز عشق بایستند و بدین وسیله راه را از چاه و درست را از نادرست تشخیص دهند تا هر زمان هر مکتبی در باره هر مطلبی ، کلامی را از اهل بیت خواست ، شیعیان با انگشت اشاره محراب زیبای « بحار » را نشان دهند .
📚بحار الانوار، ج1،ص2
📚یادنامه علامه مجلسی، ص6
#علامه_مجلسی
#بحار_الانوار
#بی_توجهی_طلاب
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 43.mp3
9.85M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج43
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
📃 قوانین تقریر نویسی:
🔸 در صورت امکان تایپ شود؛
🔹 تقریر به صورت خلاصه، مختصر و مفید باشد (پُرنویسی و زیاد نویسی مطلوب نیست)
🔸 ترجمه نویسی همه متن درس، مطلوب نیست
🔹 چکیده بحث حتماً نوشته شود؛
🔸 تقسیم بندی احتمالی بحث نوشته شود؛
🔹 از نمودار و (در صورت امکان) از روشهای نوین استفاده شود؛
🔸 به «راحت نویسی» توجه شود (یعنی بدون سختی و تکلف، و سریع و راحت بنویسید، تا علاوه بر این که خودتان را خسته نمی کنید، بتوانید این روش را تا مدتها ادامه دهید).
🔸 در صورت تحقیق و اظهار نظر خودتان، حتماً در متن بیاورید؛
🔹 مراجعات به سایر کتابها یا مقالات را فراموش نکنید (در حد متعارف).
🔸 با توجه به این که تقریر نویسی با هدف آموزشی و ایجاد مهارت در شما قرار داده شده، لذا با تنظیم زمان مناسب و آغاز کار از اولین فرصت، نوشتن تقریر را به شبهای آخر موکول نکنید.
#تقریر
#تحقیق
#اظهار_نظر
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 44.mp3
5.86M
❇️#تدریس_کتب❇️
✅ #شرائع_الاسلام
🔴 جلسه چهل وچهارم
🕰 21دقیقه
🎙استاد حسینی
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
☘️آمد که بگیرد از علی نقطه ی ضعفی
☘️بیچاره ندانست که علی نقطه ندارد
ولادت امیر المؤمنین علی علیه الاسلام بر حلال زاده های عالم مبارک🌺
💯به حول وقوه الهی اصوات استاد سلیمانیان آماده شد، پیشنهاد میشود تماما استماع شود👌
تقدیم نگاهتان🔰🔰🔰
🌐کشکول،از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
اعجاز القرآن 1.mp3
49.49M
🎙#استاد_مصطفی_سلیمانیان|جلسه اول
🔹روش نجفی چگونه است؟
🔸نظر آقای بهجت در مورد مطالعه فقه
🔹فایده تعلیم فقه در علم اعتقادات
🔸رشته های مختلف با قران
🔹نظر چه کسانی را راجع به قران بیان کنیم؟
🔸اولین کتابی که باید بخوانی...!
🔹تاریخچه، منبع شناسی، محل فعلی بحث، جایگاه بحث
🔶معرفی چند منبع:
۱_اعجاز قران، محمد جواد اسکندرلو
۲_پژوهشی در اعجاز قران، رضایی اصفحانی
۳_قران وعلوم طبیعت، مهدی گلشنی
#اعجاز_القرآن
#قرآن
#تدریس
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2